Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 199 reacties, 52.280 views •

Ikea is van plan om samen met de firma TCL Multimedia een meubellijn uit te brengen waarin tv's en audioapparatuur worden ge´ntegreerd. De eerste meubels moeten onder de naam Uppleva in juni in een aantal steden verkrijgbaar zijn.

IkeaDe meubels in de komende Uppleva-lijn gaan onder andere hd-televisies, blu-ray-spelers en audiosystemen bevatten, waarvan een deel draadloos zou werken. In een productvideo wordt onder andere een videomeubel getoond waarin een hdtv met led-backlight is opgenomen. Het toestel zou beschikken over Smart TV-mogelijkheden en biedt onder andere vier hdmi-aansluitingen. Er zou uit diverse schermformaten gekozen kunnen worden.

In het a/v-meubel is ook een blu-ray-speler opgenomen. Verder levert Ikea een draadloze subwoofer mee. Alle componenten zouden via één afstandsbediening aangestuurd kunnen worden. De apparatuur wordt geleverd door de Chinese multinational TCL Multimedia. TCL levert onder andere apparatuur onder de merknamen Thomson en RCA-consumentenelektronica.

Ikea meldt aan The Local dat het de eerste Uppleva-meubels in juni in vijf Europese steden gaat aanbieden: Berlijn, Milaan, Gdansk, Stockholm en Parijs. In de herfst volgt een uitrol naar zeven Europese landen: Zweden, Italië, Frankrijk, Polen, Spanje, Noorwegen en Portugal. In de zomer van 2013 moeten de Uppleva-meubels verkrijgbaar zijn in alle landen waar Ikea actief is.

Volgens het Zweedse bedrijf is het aanbieden van geïntegreerde video- en audioapparatuur in combinatie met aansluitende meubels een grote maar noodzakelijke stap. Consumenten zouden steeds vaker vragen om meubels en woonaccessoires waarbij het design matcht met de aanvullende elektronica. Daarnaast zou het Ikea-ontwerp kunnen afrekenen met de kabelbossen die veel set-ups van consumentenelektronica kenmerken.

Ikea wil nog niet aangeven welke financiële verwachtingen het heeft van zijn Uppleva-lijn. Geheel nieuw is de stap naar consumentenelektronica niet voor Ikea; het Zweedse bedrijf verkoopt onder andere witgoed van de firma Electrolux.

Reacties (199)

Reactiefilter:-11990185+199+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 9
Om wat discussie en verwarring weg te nemen.. ..
De info is niet helemaal correct. De TV's en de meubels + alle accessoires worden straks wel degelijk los verkocht.
Zal altijd een redelijke thuismarkt voor zijn... een alles in 1 concept slaat altijd wel aan.
Ik schat in dat met name vakantiehuisjes en hotels hier wat in gaan zien.
Volgens het Zweedse bedrijf
Jammer Dimitri, instinkertje! Een veel gemaakte fout, maar IKEA is officieel Nederlands. Dit omdat de belastingen in Nederland lekker laag zijn voor bedrijven ;)
De IKEA Groep, met hoofdkantoor in Nederland, is een particuliere bedrijvengroep ondergebracht in een stichting met als thuisbasis Nederland
Bron: Mijn aardrijkskundeleraar en de site van IKEA.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 17 april 2012 13:48]

Ik betwijfel of Ikea zich in een markt moet wagen waar zij weinig tot geen verstand van heeft. Dat zij toevallig Electrolux hebben zegt niet zoveel. Een koelkast of wasmachine is ook niet te vergelijken.

Ik dacht Philips en andere elektronicamerken hebben in het verleden ook meubels geleverd, sterker: een radio zag er vroeger uit als een meubel. Maar ja, daar ga je al: elektronica veranderd, meubels veranderen, afmetingen veranderen. Zeker ook dat de tweaker hier juist niks in ziet door het gebrek aan mogelijkheden of het potentieel om volgend jaar hopeloos achter te lopen.
Behalve Electrolux voeren of voerden ze ook veel Whirlpool (niet helemaal toevallig ook deels een Zweeds merk).

Voor bruingoed had Philips meer voor de hand gelegen gezien de Europese oorsprong (ze hebben zelfs ooit nog televisies gemaakt in Norrkoping waar Whirlpool later zat), maar TCL is zeker geen vreemde keus.

Als vrij grote OEM hebben die inmiddels (in iets van 27 jaar) al genoeg ervaring opgedaan met produceren naar klantwensen (de meeste grote bruingoedmerken hebben er wel eens goedkope rommel en middenklassespul ingekocht), om de klant ook wel te kunnen adviseren wat handig is en wat niet. Bovendien hebben ze de designafdeling meegenomen uit de failliete boedel van hun samenwerking met Thomson. IKEA staat er dus niet allÚÚn voor.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 april 2012 17:09]

Ik betwijfel of Ikea zich in een markt moet wagen waar zij weinig tot geen verstand van heeft.

Dat doen ze toch ook al jaren met meubels?
Juist, je hebt helemaal gelijk, OFFICIEEL zit het in Nederland.
Maar het is van origine natuurlijk hartstikke zweeds.

Maar daarom hebben ze vast Zweedse namen voor de producten, zweedse producten in het restaurant en staat op de parkeerplaats al minstens 10 keer de Zweedse vlag. En zijn de bedrijfskleuren geel met.. jawel, blauw, net zoals de Zweedse vlag.

Bron: Om je heen kijken bij de IKEA 8)7
Maar dat is om dezelfde reden waarom de chinees op de hoek allerlei Chinese eigenschappen heeft: Dat is het imago. Het is gewoon een Nederlands restaurant (met Chinese keuken)

Het IKEA-logo was ooit een Duits font (ontworpen door iemand geboren in Rusland) en is nu een Amerikaans font (ontworpen door iemand geboren in Engeland). Moeten we daar een conclusie aan verbinden welke nationaliteit Ikea heeft?

Ikea is een Nederlands bedrijf, het staat in Nederland ingeschreven en betaald in Nederland belasting. Dat het ooit een Zweeds bedrijf was doet er niet toe, het zou geen enkel verschil maken als ze in Nederland begonnen waren.
Dat het ooit een Zweeds bedrijf was doet er niet toe, het zou geen enkel verschil maken als ze in Nederland begonnen waren.

Tuurlijk, dan zouden ze nu ook Zweedse namen en zweedse gerechten serveren in de restaurants.

Waar jij op doelt is puur gedaan vanwege gunstige belastingen. Het bestuur van IKEA bestaat bijna louter uit Zweden, rara hoe zou het komen.

Je vergelijking met een Chinees slaat ook als een tang op een varken. IKEA is een multinational, mn Chinees op de hoek niet. Er zijn nog wel meer bedrijven met hoofdkantoren in Nederland, en dat zijn echt niet allemaal bedrijven die "nederlands" zijn.

Vraag aan een willekeurige voorbijganger de nationaliteit van IKEA, en het antwoord is denk ik unaniem: "Zweeds".
Wat mij betreft mag je een bedrijf op meerdere manieren indelen, en de ene manier is precies even goed als de andere. Sterker nog, de andere manier ligt vaak meer voor de hand als je even kijkt naar de 2 indelingen die ik hier met voorbeelden zal illustreren.

De ene manier is zoals jij het doet: Een bedrijf indelen bij de vestiging van zijn hoofdzetel. In geval van IKEA dus Nederland, in geval van het de laatste tijd vaak genoemde en ook veel voor verwarring zorgende "Chinese" TPV zijn dat de Bermuda's of de Maagdeneilanden.

Wat is daar op tegen? Vaak heeft het bedrijf weinig of geen banden met dat land, behalve dat het belastingklimaat er toevallig gunstig is. Het ligt dus niet voor de hand om je als bedrijf te profileren alsof je iets met dat land te maken hebt. IKEA noch TPV doen dat dan ook. Voordeel is dat je die hoofdzetel in principe zo vaak je wilt kunt verhuizen zonder dat iemand er iets van merkt verder.

De andere manier is om het bedrijf in te delen naar het historisch, cultureel en technisch erfgoed. Waar is IKEA opgericht? Waar worden de producten ontworpen? Welke traditie volgen ze? Dan is het opeens toch weer dat op-en-top Zweedse bedrijf dat we allemaal dachten dat het was. Mijn andere voorbeeld TPV is dan Taiwanees.

Eigenlijk kan ik van die manier van indelen geen grote nadelen bedenken. In elk geval niet zulke grote dat het opeens onjuist zou moeten zijn. Zullen we het er maar op houden dat het allebei mag?

Een andere indeling die ook niet persÚ fout is, is het indelen van een bedrijf bij het land waar de productiestap met de grootste economische waarde plaatsvindt. In dit geval echter onbruikbaar aangezien IKEA een multinational is die alles overal doet, net als overigens mijn parallellvoorbeeld TPV. Zoiets heeft alleen zin om te kijken of er per product misschien handelsbeperkingen worden overtreden of oneerlijke concurrentie plaatsvindt (een dergelijk systeem wordt soms door de EU gehanteerd).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 april 2012 15:33]

http://www.ikea.com/ms/en...out_ikea_group/index.html

About the IKEA Group

The founder of the IKEA Operations, Ingvar Kamprad, wanted to create an ownership structure and an organization that stand for independence and a long-term approach. That is why, since 1982, the IKEA Group has been owned by a foundation.

The IKEA Group itself encompasses many IKEA operations – the Swedwood industrial group, distribution and warehousing divisions and companies owning stores in countries around the globe.

Stichting INGKA Foundation

The Stichting INGKA Foundation owns the IKEA Group while the INGKA Holding B.V. is the parent company for the IKEA Group. Both are based in the Netherlands. Members of the Supervisory Board of INGKA Holding B.V. are: G÷ran Grosskopf (Chairman), Jonas Kamprad, Lars-Johan Jarnheimer, G÷ran Lindahl, Carl Wilhelm Ros, Peter Lund and Magdalena Gerger. Ingvar Kamprad, who retired from the management of the IKEA Group in 1986, is Senior Advisor.
IKEA Group Management

IKEA Group Executive Management consists of: Mikael Ohlsson (President and CEO), S÷ren Hansen, Petra Hesser, Helen Duphorn, Torbj÷rn L÷÷f, Noel Wijsmans, Jesper Brodin, Leif Hultman and Steve Howard.
IKEA Services B.V. and IKEA Services AB

IKEA Services B.V. and IKEA Services AB with nine staff units in the Netherlands and Sweden support the work of all IKEA Group companies.
En dus mag je het zowel een Nederlands als een Zweeds bedrijf noemen. Dat was althans ook de conclusie van mijn betoog.

Merk overigens op dat ik tussen de namen van het supervisory board geen enkele Nederlandse naam tegenkom, en tussen het management 1 of 2. Het ligt dus alsnog meer voor de hand om van een Zweeds bedrijf te spreken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 april 2012 17:13]

Als aanvulling op wat @BeefHazard zegt:

IKEA is een concern van Zweedse oorsprong, met vestigingen over de hele wereld. Het richt zich op het aanbieden van betaalbare meubelen en woonartikelen, die deels zelf in elkaar gezet moeten worden.
Het concept bestaat uit het aanbieden van kwaliteitsartikelen tegen een lage prijs. Er worden eisen gesteld aan het productieproces. IKEA eist bijvoorbeeld van zijn leveranciers dat er bij de productie geen gebruik van kinderarbeid wordt gemaakt. Maar IKEA stelt met al zijn leveranciers ook plannen op om op gebied van andere sociale aspecten en aangaande de milieubelasting stapsgewijs tot verbetering te komen.
Er zijn 301 IKEA-vestigingen in 37 landen (juli 2009). 267 vestigingen in 25 landen zijn in het bezit van IKEA zelf, de rest bestaat uit franchises.[2]
Juridisch staan bij het wereldwijde IKEA twee Nederlandse besloten vennootschappen en een Nederlandse stichting centraal. Inter IKEA Systems B.V. uit Delft is de eigenaar van het IKEA-concept en het handelsmerk, INGKA Holding B.V. uit Leiden daarentegen bezit alle 267 eigen vestigingen.

Bron: wikipedia :*)

On-Topic: Ik vind het idee opzicht een erg mooi idee. Ik heb niet lang geleden mijn woonkamer beetje opnieuw zitten in te richten, maar heb me ook lam-ge-ergerd aan hoe de kabels weg te werken etc etc. Ik heb het op moeten lossen door gaatjes te boren e.d. in de meubels etc etc. Ik zie nu ook geen kabels meer (alleen gaten :P) maar het was een gigantische pokke klus.

Ik denk dat hoop mensen die wat minder technisch onderlegd zijn dit een erg mooie oplossing zouden vinden.

[Reactie gewijzigd door FvH op 17 april 2012 14:01]

Zozo.. Dan heb je straks een echte "Uppleva" staan.
Maar de vraag die iedereen nu bezighoudt: moet je de electronica dan ook in elkaar gaan schroeven? En houd je dan ook schroefjes over?
;)

Op zich een leuk concept, omdat het ruimte bespaart en en in de huiskamer mooi uitziet. Of het nou echt aan gaat slaan bij het grote publiek betwijfel ik toch. Heb je genoeg keuze? Zijn er mogelijkheden tot upgraden en/of vervangen?

[Reactie gewijzigd door Passeridae op 17 april 2012 13:36]

Soldeerhandleiding met 500 pagina's :)

Nee ik zie hier wel wat in, maar het is jammer dat de TV niet los te halen is van het meubel, als het toestel verouderd is moet je een nieuw meubel kopen, ze hadden beter een frame kunnen maken denk ik, zo kun je de TV vervangen met een (even groot) toestel, of een ander frame bij je nieuwe TV halen.

(Met een VESA wallmount en wat kabelgootjes kun je eigenlijk al een hoop oplossen ;))

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 17 april 2012 13:41]

Ik zie hier het nut niet echt van in. Ze verkopen niets nieuws.

Ik zie hier een TV op een voet (de kabels lopen door een voet). In de meeste voorbeelden zie ik een TV aan de muur hangen.

De blueray speler staat in een kastje, en de speaker is draadloos.

Je geeft zelf al de oplossing, koop een kabelgoot en je hebt het zelfde. Een kastje eronder met je bluray speler erin en klaar is kees. Draadloze speakers geeft het zich ook gewoon.

Tenzij deze setup erg goedkoop is zie ik de meeste mensen niet kiezen voor een niet (makkelijk) vervangbare TV van Ikea.

Als ik Ikea was zou ik in iedergeval het kastje los verkopen, daar zit meer markt in denk ik.
Mijn collega, Apple-adept van het eerste uur, gaf het net al aan: Ikea is wat dit soort dingen betreft net Apple. Ze maken iets wat al bestaat tot ÚÚn aaibaar geheel en zetten het op de markt als iets 'nieuws'. Enerzijds is het wel degelijk nieuw, er bestaan feitelijk nog geen totaal-oplossingen voor dit soort dingen (tv, meubel, dvd/blu-ray, speakers). Anderzijds kun je als consument inderdaad zelf tot een vergelijkbaar resultaat komen, maar dan is het niet kant-en-klaar.

Daarbij shoppen er zo verschrikkelijk veel mensen bij Ikea dat ik vermoed dat ze bij het zien van deze oplossing, de "Uppleva" zeker weten mee gaan nemen in hun beslissing.
Mwah, het bestaat wel langer, maar niet in deze prijsklasse.

Denk dan aan namen als B&O en dergelijke.
Dit is hetzelfde als een aspect van de klassieke discussie tussen Windows en Linux.

Windows gebruiker: maar ik snap niks van linux, met linux kun je niet hetzelfde als met windows.
Linux gebruiker: jawel hoor in linux werkt alles dat ook in windows werkt.
Windows gebruiker: ok, ik wil mijn webcam van een raar merk + geluidskaart gebruiken in linux.
Linux gebruiker: *schrijft een driver* --> kijk zie je wel het werkt in linux ook!

durrrrrrrrrr

Equivalente discussie tussen een Tweaker en een IKEA'er:

IKEA boy: ik wil gewoon een TV en al die kastjes die erbij horen zonder al die kabel zooi.
Tweaker: maar dat kan toch gewoon, dat bestaat toch al lang?
IKEA boy: en toch heeft niemand het; hoe moet ik dat doen dan? Kijk nou eens naar mijn TV en de kabels erbij, ik heb ze al weg proberen te stoppen en achter schilderijen verstopt maar het ziet er nog steeds niet uit.
Tweaker: *zucht* .... *bouwt een wand/nepmuur voor de muur waar de TV nu staat, legt alle kabels achter de nepmuur, werkt het geheel mooi af, geen kabel meer te bekennen* Zie je wel het kan wel...

Dus inderdaad: de onderdelen en techniek zijn niet nieuw. De toepassing/het concept wel. IKEA voldoet aan een vraag waar eerder (in die prijsklasse) niet aan voldaan werd (weg met die kabels en TV-installatie-gedoe). Kan het de gemiddelde gebruiker aan z'n reet roesten welke techniek er gebruikt wordt? Nope. Het enige waar een eindgebruiker om geeft = makkelijk te installeren/neer te zetten, mooi design, goedkoop, SIMPEL. Simpel is de belangrijkste en houdt in: niks meer en niks minder dan je nodig hebt, maar toch vooral niks meer dan je nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 17 april 2012 18:01]

Apple zegt niet dat het nieuw is.. Maar revolutionair.... ;)
En dat is het dus niet.. Het is gewoon een PC, en of smartphone..
Maar dan met bling bling en een hand tekening van Steve Jobs.. en ditto prijs

[Reactie gewijzigd door demilord op 18 april 2012 06:47]

Nee ik zie hier wel wat in, maar het is jammer dat de TV niet los te halen is van het meubel, als het toestel verouderd is moet je een nieuw meubel kopen, ...
En Ikea wilt graag meubels verkopen dus is dit wat hen betreft perfect.
Bovendien verouderen die meubels sneller dan de apparatuur...
Ik zie er niets in, meubels die eigenlijk niemand wilt, met elektronica die eigenlijk niemand wilt... Er zijn vast een boel rare lui die dit gaan kopen!
Nee ik zie hier wel wat in, maar het is jammer dat de TV niet los te halen is van het meubel, als het toestel verouderd is moet je een nieuw meubel kopen
Ehh, het is Ikea hŔ, dus ik denk dat je het andersom moet zien: als het meubel uit elkaar valt dan moet je ook meteen een nieuwe TV halen...


Niet alles van Ikea is troep (keukens zijn best ok), maar de woonkamer kastjes en tafeltjes en dergelijke hebben meestal een levensduur van 2-4 jaar, vooral als ze wat intensiever gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 17 april 2012 16:37]

Net alsof Ikea meubelen zo lang meegaan. 90% van het spul wat daar staat is gemaakt om na 3-4 jaar vervangen te worden. Echte houtprut aan elkaar gehangen met chinese meukschroeven. Het werkt nog ook, want Henk en Ingrid kunnen fijn veel weekenden hun tijd daar verdoen en hun oude troep weggooien op de boot naar China en vervangen door nieuwe troep.

Die winkel stimuleert mensen niet duurzaam na te denken over keuzes, het gaat alleen maar over nieuw, vervangen en goedkoop.
Ik geef liever in 15 jaar tijd 3x 300 euro uit dan 1x 1200 euro. Bijkomend voordeel is dat je niet 15 jaar naar dezelfde meubels zit te staren.

Daarbij heb ik geen negatieve ervaringen gehad met Ikea meubels, prima design (smaken verschillen) en lekker goedkoop.
Sommige meubels zijn zo mooi dat ik er veel meer dan 15 jaar naar kan kijken.
willekeurige link via een google search: http://static.mijnwebwink...tieksite/full23702114.jpg :9~
Inderdaad, een gemiddeld tv-meubel ziet er een stuk beter uit en kost minder dan die Ikea rommel.
Ikea geeft op bvb hun slaapkamerkasten en keukens 10 jaar garantie.

Dat even ter zijde.

Vergis u niet, ze hebben inderdaad ook goedkoop materiaal, maar als je een tafeltje koopt van 5Ą (probeer maar eens hout en vijzen te gaan halen om het zelf te fabriceren!), moet je ook niet verwachten dat je massieve eik met levenslange garantie krijgt, toch?
Helemaal offtopic maargoed:

Dat mag je Ikea kwalijk nemen maar ze zijn verre van de enige met een dergelijke tactiek. Het onderliggende probleem is versnelde cyclische consumptie.

Dit zie je terug in meubels, fietsen, electronica (telefoons/laptops in het bijzonder), gereedschap, kleding, enz. Een duidelijk patroon is dat het product niet veel verschilt met een duurzaam product qua uiterlijk, qua prijs vaak significant lager ligt, en in de regel het product in no time end of life is.

Deze strategie werkt omdat we denken dat de producten nagenoeg equivalent zijn (ze lijken immers sterk op elkaar) en dus het prijsverschil niet kunnen verantwoorden. En we denken steeds weer dat we dingen binnen een paar jaar al moeten vervangen (mede door het snelle end of life gaan van het product).

Elke keer dat we tot de conclusie komen dat we meer geld hadden moeten uitgeven voor een duurzaam product (als dat al gebeurt) is er vaak vooraf een miskoop begaan. Dus voordat een fabrikant van duurzame goederen eraan verdient heeft doorgaans een fabrikant van niet-duurzame goederen er ook al aan verdient, waardoor deze stratigie feitelijk wordt beloond.

Tegenwoordig is het zelfs zo dat dit nagenoeg de enige manier is om als fabrikant het hoofd boven water te houden (uitzonderingen daargelaten). Het is dus een kwestie van tijd voordat de meeste fabrikanten dit verdienmodel aannemen, met als gevolg dat we het normaal gaan vinden dat goederen binnen een paar jaar versleten zijn. Dit versterkt het effect dus alleen maar omdat we fabrikanten makkelijker gaan "vergeven".
Heh. Ikea marketing speciaal voor Tweakers :)
Ik dacht eerder aan het tegenovergestelde, dus meer iets voor de niet Tweaker, toch?
In eerste instantie een beetje vreemd dat Polen een voorkeur krijgt boven bijvoorbeeld Nederland maar ik denk dat de markt hier veel meer verzadigd is en dat Polen nog als opkomende economie gezien zal worden. Meer kans om meer om te zetten dus ook meer geld verdienen.
Ik zou een wel kunnen recommenderen aan m'n oma ezv.

Volgens de zweedse krant (http://www.expressen.se/l...atten-salja-tv-apparater/) kost een 46 inch versie met geluidsysteem (en blu ray?) zo'n 1300-1400 euro. De goedkopste versie is zo'n 700 euro volgens Endaget (http://www.engadget.com/2...-cables-tech-credentials/). Als de beeld/geluid goed is vindt ik dat niet heel erg slecht voor een alles in een oplossing.

[Reactie gewijzigd door Mickelukas op 17 april 2012 18:07]

@ Passeidea: Ja natuurlijk! Dat is toch altijd zo bij ikea :-)

Ontopic: Ziet er allemaal wel leuk en aardig uit maar je wilt natuurlijk zelf een tv uitzoeken naar eigen keuze... Want het merk thompson zag ik voorbij komen maar is de tv dan ook van thompson? Want ik zou dan bijvoorbeeld liever Lg willen ofzo... :-D

Edit: @ Passeridea

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 17 april 2012 13:43]

Nee, die TV is dan geen Thomson (zonder P) want die maken geen TV's meer (wel heeft TCL de merkenrechten en mogelijk hier en daar wat overgenomen boedel). Het is dan gewoon een TCL. Ook niet met Thomson-labeltje erop, hooguit voor de Franse markt ofzo. Kan best dat ze er gewoon IKEA op laten drukken want TCL zegt toch niemand wat.

TCL was in de jaren '80 en '90 vooral bekend van productie van televisies voor Superpech en aanverwante merken, maar in deze eeuw hebben ze ook low-end platte televisies voor Philips geproduceerd en vooral heel veel DVD-spelers en audioapparatuur in de lagere prijsklasse onder eigen C-labelmerken maar ook als OEM voor zo ongeveer elke grote bruingoedfabrikant.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 april 2012 15:08]

Op zich een leuk concept, omdat het ruimte bespaart en en in de huiskamer mooi uitziet. Of het nou echt aan gaat slaan bij het grote publiek betwijfel ik toch. Heb je genoeg keuze? Zijn er mogelijkheden tot upgraden en/of vervangen?
Oh reken er maar op dat dit gaat aanslaan.

Kijk eens wat er voor een publiek er door de IKEA loopt, bij ons zijn dat voornamelijk (belgische en duitse) studentes, en huisvrouwen. Die hechten niet veel waarde aan kwaliteit, als het er maar leuk uit ziet, en ook nog eens functioneel is.

Als er bij ons mannen in de IKEA lopen zijn die er voornamelijk in opdracht van een vrouw of voor het sleepwerk. :P
Meestal is het volk wat bij IKEA loopt ook niet echt into out of the box denken. Dus die zitten gelijk al met kabels en dan moet er een oplossing komen... maar wat? Oh wacht, die heeft geen kabels we kopen die. Me gusta.
Waarschijnlijk onbedoeld gebruik je de term 'out of the box' inplaats van 'outside the box'...

Onbedoeld of niet, het is wŔl erg toepasselijk. Bij IKEA is de 'out of the box experience' zeer belangrijk. Zie het als mooi speelgoed waar je meteen verplicht op losgelaten wordt om het inelkaar te zetten (waarbij je die vermaledijde kabels toch echt ook moet aansluiten).
Vrij offtopic; maar kun je ergens naar verwijzen dat 'out of the box' denken een foutieve term is? (afgezien van NL wikipedia), Thinking out of the box staat namelijk gewoon in Ofxord advanced dictionary, en de weinigen die beweren dat het fout is lijken dat te baseren op dat 'thinking outside the box' er eerder was/de oorspronkelijke term was.
Ik denk dat dit niet voor de tweakers is, een meubel met alles geintergreerd. Zelfs voor de gemiddelde man heeft het al de voorkeur om componenten los te halen zodat zij ze los kunnen kiezen van de kwaliteit die ze graag willen.

Maar.... voor de gemiddelde vrouw is dit natuurlijk de ideale oplossing: Geen ingewikkelde keuzes meer, geen geklooi met verschillende afstandsbedieningen, geen aansluitproblemen en nog een 'mooi' meubel ook!


Waarschijnlijk kunnen we straks weer een stapje makkelijker de metroman onderschijden!
Jeetje het seksisme druipt er weer af hier.
Mooie totaal oplossing van IKEA! Zoals we van IKEA gewent zijn, verkrijgbaar in meerdere kleurtjes en past waarschijnlijk bij elk ander IKEA meubel. mooi out of the box thinking, nu nog afwachten wat het totaalplaatje gaat kosten.
Al met al mooi dat er een smart tv met randapparatuur in een komt, hoe ze op de naam Uppleva zijn gekomen is me een mysterie.
Ik wacht nog even op de bijbehorende bank met rear-surround speakers en subwoofer ingebouwd. Dan zou ik er serieus wel interesse in hebben.
7.1 stoelen, iedereen verplicht in een kring zitten anders klopt het geluid niet meer :P
Het woord Uppleva betekend Ervaring / Experience.
"Ervaar het" / "Experience it" zoiets zal er achter hebben gezeten ;)
Xp was al vergeven ;-)
Waarom zitten de HDMI aansluitingen dan aan de zijkant?
Die zouden ze juist intern moeten doorzetten naar binnen het kastje.
Ook een stekkerdoos in het kastje en alles is perfect weggewerkt!
Daar heb je helemaal gelijk in. Het gaat hier toch om kabels wegwerken?
Verder vind ik het maar helemaal niets.
Die zijn vast bedoeld om je camera, laptop of andere rand apparatuur aan te sluiten.
Dat is tijdelijk dus dat maakt geen drol uit.
Niet zo gek natuurlijk. Ze verkopen immers ook al jaren keukenapparatuur.
Ja maar die keukenapparatuur kan je wel los vervangen...
Wellicht dat ze dat ook zo op gaan zetten met de TV's, dat je je kastje zelf kan samenstellen en dat de TV's ruimte technisch in een slechts een paar maten beschikbaar zijn?
Die tv kan je toch ook vervangen.... je kent IKEA toch... zelf in elkaar moeten zetten enzovoorts...
Het is leuk bedacht maar erg handig voor mij is het niet. Ik kies liever zelf mijn apparatuur uit en dat verwisseld ook wel wat vaker dan het meubilair. Dan heb ik liever meubilair welke berekend is op dit soort apparatuur. (Denk bijv aan het ''hidden cable'' stukje uit het filmpje).
Ik denk dat 'wij' als tweakers inderdaad eerder voor een eigen oplossing gaan, maar voor een wat minder veeleisende consument lijkt mij dit een prima optie. Geen ingewikkeld gedoe met apparaten op elkaar aansluiten etc.
Maar daarmee ook geen spelcomputer, iphone/ipad-dock, etc.

Nou heb je bij een tv-zaak misschien wel erg veel keuze, maar 'keuze' uit 1 tv is ook wel het andere uiterste. Alsof elke tv hetzelfde is...
Hmm en toch zal het verkopen, kijk naar Apple. De iPhone/iPad verkopen toch ook? En het is niet alsof je daar massas keuze hebt (enkel wifi only/ aantal GBs).

Ook die bieden bvb voor hun computers een totaaloplossing aan, dat boeit veel mensen echt niet.

Maar net zoals een Mac niet voor een tweaker is, zullen deze meubels dat ook niet zijn.
Desalniettemin ben ik van de overtuiging dat ze zullen verkopen (afhankelijk van de prijszetting uiteraard).
Hadden zie niet beter gewoon een meubel kunnen maken met geintegreerde HDMI en power cables (misschien luidsprekerkabels).
En hoe wil je die kabels van de kast naar de tv krijgen, als de tv aan de muur hangt? Dan denk ik dat dit een nettere oplossing is (hoewel ik liever de electronica van het meubel gescheinden houdt).
Wat dacht je van een kabelgoot?
Graag! Waar kan ik dit kopen?

Klinkt echt als een leuk idee. Jammer dat mensen er weer te graag negatief over zijn. Ik wil in mijn huis het liefst gewoon zoveel mogelijk ingebouwd hebben, geen lelijke combinaties meer.

[Reactie gewijzigd door lanerios op 17 april 2012 13:40]

Wat dacht je van: Bij IKEA? Ik citeer:
Ikea meldt aan The Local dat het de eerste Uppleva-meubels in juni in vijf Europese steden gaat aanbieden: Berlijn, Milaan, Gdansk, Stockholm en Parijs. In de herfst volgt een uitrol naar zeven Europese landen: Zweden, ItaliŰ, Frankrijk, Polen, Spanje, Noorwegen en Portugal. In de zomer van 2013 moeten de Uppleva-meubels verkrijgbaar zijn in alle landen waar Ikea actief is.
Inbouw was in het duurdere segment overigens al vaak mogelijk (meubelwinkels, designwinkels, exclusieve bruingoedwinkels), nu wordt het gepopulariseerd.

Overigens is het bij bruingoedfabrikanten vroeger zelfs heel gebruikelijk geweest om meubels te leveren. In Duitsland had men een rijke traditie (met merken als Kuba, maar ook veel kleinere meubelmakers), en ook bijvoorbeeld Philips leverde wel meubels.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 april 2012 15:37]

haha, was een foutje, bedoelde een wanneer /headdesk

Klopt, ik vond het in het duurdere segment nog net tÚ duur. Geef mij maar liever ikea zooi. Daarvan weet ik dat het goed gebouwd is.
1 2 3 ... 9