Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties, 25.535 views •

Vodafone komt met een abonnement voor doven en slechthorenden. Bij het abonnement kun je alleen een Samsung Galaxy S II krijgen. Doven kunnen ook met behulp van een tolk communiceren via een beeldverbinding, zo zegt de provider.

Het abonnement kan alleen worden afgesloten door mensen die een verklaring kunnen overleggen van de organisatie AnnieS, meldt Vodafone. AnnieS is een organisatie die al enkele jaren probeert doven te laten communiceren via mobiele telefoons en teksttelefoons, waarbij doven en slechthorenden kunnen communiceren via een speciale applicatie op een BlackBerry Curve 9300.

Het nieuwe Vodafone-abonnement werkt met een Galaxy S II van Samsung en omvat niet alleen tekst, maar ook video. Gebruikers mogen voor 30 euro 1GB aan data verstoken en 250 sms'jes versturen bij het abonnement. Via videobellen kunnen ze contact leggen, terwijl via video ook een tolk beschikbaar is, die eventuele gesproken tekst kan vertalen in gebarentaal. Er zijn ongeveer 25.000 doven in Nederland, claimt de provider.

Hoewel het abonnement vanaf zondag kan worden afgesloten, ontkent de provider met klem dat het gaat om een 1-aprilgrap. "Dit is een serieus initiatief om doven te helpen beter te communiceren via mobiele telefoons", zegt een woordvoerder van Vodafone.

Reacties (127)

Reactiefilter:-11270123+171+211+33
Moderatie-faq Wijzig weergave
Onze dochter is doof geboren en er is geen handicap waarmee mensen zo belachelijk worden gemaakt als met doofheid. Wij hebben een family abonnement bij T-mobile en hiermee kunnen de leden die in de family zitten (6 totaal) per persoon maandelijks een paar duizend smsjes per persoon verzenden. Dat abonnement kost mij rond de 18 euro. Daarnaast heb ik als abonnementhouder 80 belminuten en kunnen alle leden gratis bellen naar 1 vast nummer(het mijne). Aangezien doven veelal ook een computer hebben en er ook skype is, ze via facebook kunnen chatten. Instanties hebben allemaal teksttelefoon, dus nee, ik geloof hier niet in. Ik heb dagelijks een heel stevig contact met mijn dochter, 30 smsjes per dag is normaal. Waar we ook zijn: er is een prima contact.

Hebben ze samengewerkt met de federatie voor doven?
Hebben ze marktonderzoek gedaan?
Subsidies? Laat me niet lachen! Voor een computer, gsm om te smssen etc. krijgen ze ook geen bijdrage .
Als het serieus is dan gaat het geheid floppen.
Als dit een 1 april grap is, dan is hij uitermate smakeloos en
haalt dit bedrijf zichzelf enorm omlaag.

Marieke
Wellicht heeft jouw dochter genoeg aan tekst-based messaging (of dat nu via SMS of Whatsapp gaat), maar ik kan me zo voorstellen dat er ook dove mensen zijn (met name als het gaat om families waarbij meer mensen doof zijn) die graag zouden videobellen zodat ze op een natuurlijkere manier in hun eerste taal kunnen spreken.

Ik hoor van mijn amerikaanse dove vrienden in ieder geval altijd dat American Sign Language echt een eigen taal is met een aparte grammatica etc, waarbij engels dus altijd sort of een 'buitenlandse' taal blijft voor kinderen die met ASL opgroeien. Volgens mij is dat met de nederlandse varianten niet heel anders.
Ik denk dat je iets van de Nederlandse dovencultuur moet weten. Mijn dochter is 35 jaar en toen zij geboren was, was er hier in Nederland geen gebarentaal! Er stond een enorm verbod op. De 5 doveninstituten hadden het heft in handen en doven moesten maar leren spreken. Als je nu de volwassen doven ziet van boven de 30, zijn er velen bji de psychiater belandt omdat ze niet kunnen communiceren. Ze spreken nog steeds geen gebarentaal.
Ik heb mijn dochter met handen en voeten leren praten. Zij beheerst nu wel de gebarentaal, maar er zijn er niet veel van die leeftijd die dat kunnen. En helemaal de doven die op Sint Michielsgestel zijn grootgebracht.
Ik heb mijn dochter leren vingerspellen(streng verboden was dat hier), leren gebaren maken (dat ws vloeken in de kerk en ten strengste verboden binnen de scholen en op schoolpleinen), mijn dochter kan schrijven en lezen, kan communiceren. Helasa zijn er heel veel doven die dit niet kunnen.

Nederland lijkt in NIETS op Amerika wat dit betreft en dat is hartvescheurend.
Als een bedrijf dit aanbod serieus meent, dan is het toch verdraaid verstandig eens te kijken hoeveel doven hier gebruik van kunnen maken (gewoon een marktonderzoek doen). Wat willen de doven zelf???Veel doven hebben bepaald geen goed betaalde banen. Een degelijk abonnement vraagt een fikse prijs.
Kortom: ik geloof hier niet in.
Nahja, de abonnementsprijs staat in het artikel: 30/mnd incl de telefoon. Dat is op zich helemaal geen vreselijk duur abonnement. Vermoedelijk zal dat exclusief de gebarentolk zijn, of met zeer beperkte toegang ertoe, maar wel met direct videobellen.

Als Nederland inderdaad zo'n relatief kleine gebarenmarkt heeft is dat misschien wel de reden dat ze dit product uittesten in NL -- langzaamaan beginnen. En Vodafone is een hele grote speler, ook in markten waar misschien meer vraag is (en waar sowieso gewoon meer mensen wonen).
Ik ben dus slechthorend geboren, en het blijft soms ronduit schandalig hoe bedrijven met je omgaan.
Oh, communiceren gaat lastig? Sorry verlengen jouw contract niet.

Nee, beetje moeite in je steken helpt niet.
Ik kan mij soms ook moeilijk begrijpbaar maken, ga je vanalles door elkaar halen, sms, chat is veel handiger daarin omdat je rustig de tijd kan nemen om je te orienteren op iets.

Ik ben allang blij dat er wel mensen zijn die je willen begrijpen en ook tijd in je steken vaak alleen te vinden zijn in vrienden en familiekring en bij de hoorspecialist of Barthimeüs instantie.

Jij kent vast ook wel het zogenaamde Solo apparatuur? Heeft hier veel nut gehad, wordt nu alleen niet meer gebruikt omdat het niet meer practisch is op mijn leeftijd.
Nee, videobellen doe ik niet, een tolk gebruiken gaat waarschijnlijk meer geld kosten dan het je oplevert en chatten en sms is veel beter om te communiceren.

[Reactie gewijzigd door Quad op 30 maart 2012 13:54]

Er zijn dingen die je alleen schriftelijk kan doen, en er zijn dingen die je alleen schriftelijk en telefonisch kan doen maar niet via email, hangt van wat wetten af. Voor de rest doen wij bij mij op het werk (Helpdesk van een grote ISP) alles ook via email of webinterface indien mogelijk. Er zijn dingen (en dan hebben we het over troubleshooten van je modem en je DSL lijn, met name) die alleen goed kunnen met een live verbinding, maar dat gaat op zich met een tekst/spraak tolk ertussen ook best. We hebben inderdaad (nog?) geen chat, dat is tot nu toe niet gelukt.
Maar dit is juist niet bedoeld om met die instanties te communiceren, maar met normale mensen. Het is een tolk die beschikbaar is via de smartphone. Het is ook geen kwestie van floppen of niet, aangezien ze dit niet doen om rijk te worden. Als ze er een aantal mensen mee helpen en ervoor zorgen dat ze gemakkelijker kunnen communiceren, dan zie ik het probleem niet echt. Het is puur een extra optie.

Ik kan me voorstellen dat je met een dove dochter soms het vertrouwen kwijt dreigt te raken in de mensheid, maar om meteen elk initiatief af te knallen is natuurlijk ook weer iets. Als ze niks doen is het niet goed en als ze wel iets proberen te doen blijkbaar ook niet.
Ik ken iemand bij Vodafone die met dit product bezig is. Dit is dus geen grap. Als dat wel zo is en ze willen een vergelijkbaar product later alsnog in de markt zetten dan is dit alvast hele slecht reclame.

Verder is dat natuurlijk een super ontwikkeling voor onze dove medemens.
even wat fabeltjes de wereld uit helpen gezien het feit dat ik dove ouders heb en die zijn dat vanaf geboorte.

Doven kunnen prima leren spreken ondanks ze zelf niets horen
Doven kunnen in bepaalde situaties via hun verzekering een tolk kosteloos krijgen
Gebarentaal hebben mijn ouders reeds 60 jaar geleden al geleerd dus wat Lambermont roept klopt niet

quote:Ik denk dat je iets van de Nederlandse dovencultuur moet weten. Mijn dochter is 35 jaar en toen zij geboren was, was er hier in Nederland geen gebarentaal!

Grote onzin dus!

verder zou het een misselijke grap zijn!
Het is echt. Ik heb daar maanden aan gewerkt met AnnieS.
Alleen is de nadruk wat hoog op de tolken. Het is in feite een mobiele video applicatie dat naast snelle video (geoptimaliseerd voor gebaren maar met zo laag mogelijk data verbruik) in combinatie met Real-Time Text (RTT) om te typen wat net als video meteen verstuurt en ontvangen wordt. Het is een Total conversation telefoon.
Kijk maar eens op http://www.realtimetext.org over RTT en Total conversation.

AnnieS zet zich in voor gelijkwaardige communicatie voor Doven en Slechthorenden. Stap voor stap komen we dichterbij.

Dus er is niet altijd een tolk erbij. Het gaat er juist om dat het vanaf zondag het echt mogelijk zal zijn om gebaren tolk op afstand te doen! Een tolk met Djanah http://www.annies.nl/index.php/djanah en jij met of Djanah of eCmobile (afhangend waar je bent) of zelfs een andere Total conversation telefoon.

Dit gaat een zeer interessant jaar worden met meer mogelijkheden.

Meer informatie over eCmobile en bestel formulier: http://annies.nl/index.php/ecmobile

[Reactie gewijzigd door Solstice op 31 maart 2012 22:31]

kies dan een andre dag om het abbo te lanceren.....
Mijn eerste reactie was ook '1 April', maar na de commercial gezien te hebben lijkt het toch wel serieus.

Was ook nog wel een toevoeging op het artikel geweest denk ik, zie commercial hier!.

Edit: Het product heet XSVodafone, meer info hier

Quote van de site, over wáárom de SGSII:
De Samsung Galaxy SII is door zijn specificaties het beste voor AnnieS ECMobile. Zo heeft het toestel:
  • groot scherm met toetsenbord en beeld in één scherm
  • hoge resolutie voor goede nuances in gebaren
  • 2 megapixel camera aan de voorzijde voor beeldbellen
  • 8 megapixel camera aan de achterzijde voor hoge kwaliteit film
  • swype, verstuur tot 30% sneller tekst- en chatberichten
  • Android besturingssysteem. Het enige platform waarop AnnieS ECMobile beschikbaar is
  • lichtgewicht, voor lange gesprekken met éénhands gebaren
En nog een commercial

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 30 maart 2012 13:01]

2 megapixel camera aan de voorzijde lijkt me wat lastig, aangezien gebarentaal erg duidelijk moet zijn, en het ook snel gaat. En een dove moet wel deze camera gebruiken omdat hij ook de tolk aan de andere kant moet kunnen zien.
2 Megapixel is het maximale wat er te krijgen is aan front-facing camera's tegenwoordig, zelfs high-end smartphones als de HTC One X hebben een 1.3MP front-camera. De SGS2 en Galaxy Note zijn een van de weinige smartphones met een 2MP front-facing camera.
Laat je niet misleiden door de megepixelhype van camera's. 2 megapixel levert videobeelden van 1600 bij 1200 pixels! Dat is stukken meer dan dat het scherm kan weergeven en geeft prima beeld. Belangrijker is hoeveel ruis er is en wat voor compressie / codecs er gebruikt worden.
Waarschijnlijk begint 1 april het nieuwe kwartaal :) Dus in die zin een logische keuze.
(Op zondag kan de webshop al open gaan.)
Hoewel het abonnement vanaf zondag kan worden afgesloten, ontkent de provider met klem dat het gaat om een 1-aprilgrap. "Dit is een serieus initiatief om doven te helpen beter te communiceren via mobiele telefoons", zegt een woordvoerder van Vodafone.
Het klinkt wel heel onwaarschijnlijk... Hoe moet ik dat dan voor me zien, videobellen via een tolk? Kunnen ze niet gewoon speech to text gebruiken, IRIS bijvoorbeeld werkt tegenwoordig best goed met de stemherkenning.
Even voor de duidelijkheid, maar iemand die doof is kan niet of heel slecht praten omdat diegene zichzelf niet hoort.
Stemherkenning zal dus geen enkel nut hebben voor doven mensen.
Dit is niet correct. Neem bijvoorbeeld Dimitri Kanevsky, een dove spraakherkenning-onderzoeker. Zijn presentaties zijn heel ongeveer niet verstaanbaar voor normale mensen, maar spraakherkenning werkt perfect (zie bijvoorbeeld http://vimeo.com/38842784 ).

Spraakherkenning kan heel goed aangepast worden aan de gebrekkige (of slechte) spraak van doven en slechthorenden.
Videochat kan dan toch gewoon zonder tolk erbij als 2 dove mensen gebarentaal gebruiken? Ik denk dan ook dat de tolk alleen maar van toepassing is als degene aan de andere kant gewoon spreekt.

@Vinny1994 Dove mensen hoeven toch niet exclusief met dove mensen te communiceren? Als iemand die spreekt aan de andere kant van de lijn staat die geen gebarentaal kent, zal die toch zijn bericht moeten kunnen overbrengen, door middel van speech to text kan dat dus.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 30 maart 2012 12:52]

Ik doelde op jou eerdere suggeratie van "speech to text gebruiken" , die vlieger gaat voor dove mensen gewoon niet op omdat ze er compleet langs praten als ze "gewoon" praten.
smsen is dus tot nu toe gewoon het enige "mobiele" communicatie middel voor dove mensen.

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 30 maart 2012 12:49]

dat is dus onzin, ik zit zelf bij een dove jongen in de klas, en ik kan hem 70% van de tijd altijd verstaan, en andere mede leeringen kunnen hem ook gewoon verstaan, echter in zijn geval is zijn nederlands niet goed, maar verstaan kun je wel degelijk. hij zelf heeft ook een mobiele telefoon (galaxy note) maar hij belt er inderdaad niet mee. en gebaren taal via video chat werkt alleen eenzijdig. van tolk naar dove. want die dove heeft beide handen nodig om te praten. of hij moet zijn telefoon neerleggen, dan kan het prima. maar video chat is in nederland duur. dus dan lijk me whatsapp of smsen een betere oplossing.

speech to text zou wel kunnen werken mits die dove dan zelf de instellingen kan bepalen.
Wellicht is de jongen misschien slecht horend, als iemand vanaf zijn geboorte doof is kan hij praktisch niet leren om te praten.
Onzin. Mijn beide broers zijn doof (vanaf geboorte). Middels logopedie kunnen doven prima leren spreken. Daarin is dan ook voorzien in het speciaal onderwijs.
Er is geen horende die hen niet verstaan kan. Het is vaak wel even wennen, maar na 10 minuten is het echt geen probleem om ze te verstaan.

Op moment hebben ze een Galaxy S2 en een Blackberry. Veelal sms-en, whatsappen en natuurlijk gewoon email. Daarnaast ook gewoon internetten, apps, etc, maar dat geldt ook voor horende.

Het hele doventolk idee van Vodafone is denk ik overdreven, maar er is nog weinig informatie beschikbaar om over te oordelen. Gewoon een abonnement ZONDER belminuten is wel een uitkomst voor doven. Mits dat abonnement natuurlijk goedkoper is dan gelijkwaardige abonnementen met belminuten.

b.t.w.: text2speech gaat met dovenspraak inderdaad niet werken (tenzij de applicatie getraind wordt). Verder kunnen ze qua klantenservice het beste een chatservice voor doven aanbieden.

b.t.w.2: gebarentaal via videobellen wordt al vrij lang mee geëxperimenteerd. Ik meen 15 jaar terug ofzo al via de eerste ADSL verbindingen. Dat werkt over het algemeen niet echt lekker. Nu, via een iPad met een solide WiFi verbinding aan beide kanten van de verbinding gaat videobellen net goed, maar niet voor lange gesprekken.

[Reactie gewijzigd door Ghost81 op 30 maart 2012 13:56]

@roy-t, en @Ghost81
Bedankt voor alle info en uitleg!
oudere generatie geboren doven spreken inderdaad dovenspraak , omdat ze eigen stem kunnen niet horen maar. jongere generatie geboren doven spreken tegenwoordig beter dankzij ci . en doven die op latere leeftijd waren doof geworden spreken natuurlijker . maar het is belangrijkste dat geboren doven gebaren vaker dan spreken. vandaar beheersen ze gebarentaal als eerste taal
Leren praten als dove is lastiger omdat je een deel feedback mist. Maar je kunt zeker vrij goed leren praten.

Kijk bijvoorbeeld maar naar dit filmpje:

http://www.huffingtonpost...deaf-woman-_n_989220.html

Dat meisje is doof geboren en hoort zichzelf voor de aller eerste keer praten, toch is ze meteen al prefect verstaanbaar, en niet omdat ze weet hoe het moet klinken (duhhh) ze heeft het daarvoor gewoon al aangeleerd en gedaan.

Edit hier nog meer info

http://answers.yahoo.com/...qid=20070803095540AAWd9DS
My brother and I were taught to talk. I had a bit more residual hearing than he did. Hand placement on the throat, nose and mouth help one feel the vibrations and movement of escaping.

For example put your hand one inch away from your mouth. Say the word popcorn, and thank you. Feel the difference. These are jus a few of the many ways to teach a child to speech patterns. Lip reading plays a big factor as well.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 30 maart 2012 13:50]

Tenzij je ci draagt.. Niet vergeten dat nieuwe jonge dove kinderen kunnen al spreken dankzij hun ci.
Wat een mens 70% kan verstaan kan een speech to text misschien 10% van verstaan.

Zo goed is die technologie gewoon niet.
Dat ligt er nogal aan of je compleet doof bent, of (m.b.v. een apparaat) nog wel iets kunt horen. Ook maakt het natuurlijk uit of je doof geboren bent, dan kun je praten voor zover ik weet wel vergeten.

speech to text en terug text to speech klinkt leuk, maar qua snelheid kun je dan denk ik beter standaard Whatsapp oid aan hebben staan.
Videochat kan dan toch gewoon zonder tolk erbij als 2 dove mensen gebarentaal gebruiken?
Ja, maar ook een dove wil wel eens een vraag stellen aan een instantie waar ze geen gebarentaal gebruiken. Dan praat je als dove met de tolk via video-verbinding in gebarentaal, die in gesproken taal met de persoon aan de andere kant van de lijn communiceert.

Aprilgrap of niet: klinkt als een goed initatief. Ik denk overigens ook dat niet-doven wel interesse hebben in data&sms-only abbonementen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 30 maart 2012 12:57]

Wel om degene waarmee je belt - die dus gewoon praat - te verstaan, dat wordt dan automatisch omgezet naar tekst.
Edit: sorry, reactie op het verkeerde bericht.

[Reactie gewijzigd door Brandts op 30 maart 2012 13:24]

Het zou wel een hele slechte 1 april grap zijn. Als dat wel het geval blijkt te zijn zal dat hun veel klanten kunnen gaan kosten.

Die tolk zal wel een applicatie zijn en geen persoon. Denk niet dat Vodafone tolken in dienst gaat nemen voor dit soort zaken.
Via videobellen kunnen ze contact leggen, terwijl via video ook een tolk beschikbaar is, die eventuele gesproken tekst kan vertalen in gebarentaal.
Of mijn interpretatie is verkeerd, of ik begrijp gewoon niet hoe je gebarentaal gaat uitoefenen zonder persoon... een 3d animatie?

@Richh Er staat in het artikel dat ze een tolk gebruiken, ik vond het een beter idee om speech to text te gebruiken, Jordy dacht dat de tolk een applicatie was, ik vroeg me af hoe dat zou moeten werken... Het geval is dus dat het NIET door een computer gaat, maar dat er waarschijnlijk een menselijke tolk tussen staat, wat veel geld kost.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 30 maart 2012 12:55]

Dove mensen kunnen toch typen? Het bestaat al vele jaren dat tekst automatisch wordt omgezet in gesproken taal.
ja maar doven kunnen gemiddeld genomen zelfs redelijk praten, alleen luisteren is een beetje lastig... ik vind dit in ieder geval een belabberd slechte 1 april grap en misselijk makend als het echt is...

voor een schrijntje van de prijs zou je toch gewoon een internet + sms abonement moeten krijgen waarbij mensen gewoon typen, en indien ze bellen dat het door een pc idd om wordt gezet in email. google zou prima z'n dienst op kunnen zetten even als MSN of ender welke andere internet reus.

punt is dan, 1gb voor videobellen is bedroevend wenig (waar je voor voice aan 64kb/s genoeg hebt (1gb = 16k seconden), heb je bij beeld al snel 512kb/s (voor gebaren heb je wel behoorlijke resolutie nodig en is 384kb/s echt nie genoeg). = maar 2k seconden...

ervanuit gaande dat een tolk de overhead tot secht 1x (luisteren / praten / luisteren) weet te beperken, en dus net zo snel kan gebaren als dat ik kan praten... ) heb je dus voor 30euro maar 1000 seconde = 20minuten netto beltijd.. dat moet toch beter kunnen zou je denken?
Doven kunnen erg slecht praten, ze horen zichzelf niet en gaat het dus lastig tot niet.
(aangeboren) Slechthorenden daarin tegen praten stukken beter, maar hebben vaak een spraakachterstand (gehad zoals ik).
Heb 15 jaar logopedie gehad en vond ik het wel welletjes, maar zonder hen had ik niet wat ik nu wel heb, namelijk verstaanbaar maken in de maatschappij.

Het idee bestaat volgens mij al veel langer onder het mom van webcamsessies, dat gaat prima, maar videobellen gaat te lastig worden, en al helemaal met tolk.
ja maar doven kunnen gemiddeld genomen zelfs redelijk praten,
Volgens mij hangt dat zwaar af of je doof geboren bent of doof bent geworden
voor de eerste groep is praten al veel lastiger, en het lijkt me niet dat een telefoon dat gaat snappen
Je moet niet vergeten dat sommige doven die nu ci dragen kunnen wel redelijk tot goed praten.
Waarom zou je uberhaupt een tolk in zetten als het door een computer gaat? Dan gebruik je toch een applicatie die spraak naar tekst om zet? Veel eenvoudiger, makkelijker terug te kijken en goedkoper voor Vodafone.
Dove mensen kunnen wel lezen :P
waarom ze geen speech to text gebruiken is omdat doven mensen niet kunnen praten. Mijn eigen oom is doof. En ik weet dat een tolk ondanks het via video chat gaat nogal veel data verkeer zal gebruiken, en die 1 GB dan echt niet genoeg is.
Ik weet niet of jij wel eens met doven hebt gesproken, maar die zijn niet het beste in praten mede doordat ze natuurlijk niet kunnen horen wat ze zelf zeggen.
Wat een onzin. Dit is alleen het geval als je doof geboren bent (en zelfs die mensen wordt geleerd goed te praten). Iemand die op latere leeftijd doof is geworden kan gewoon praten. Het enigste waar ze wel eens moeite mee hebben is hoe hard ze in een bepaald situatie moeten praten omdat ze moeilijk een inschatting kunnen geven van het omgevingsgeluid.
- "Het is geel en krom, maar het is geen banaan!"
- "Het is stiekem toch een banaan..."
Mijn vader gebruikt de laatste tijd erg vaak FaceTime van apple en dit werkt absoluut perfect. Nu ben ik zelf meer van de android telefoons, maar heb het idee dat videobellen op een android telefoon nog in kinderschoenen staat.

Vind het een dappere zet van vodafone om een Galaxy SII mee te leveren onder het mom van videobellen, maar ben bang dat dit vaak te slecht gaat werken om daadwerkelijk behulpzaam te zijn....
Videobellen kan met Android ook zeker, alleen zijn er niet zo veel telefoons met een front-facing camera en Android 2.3. Met toestellen als de s2, Sensation en Galaxy Nexus kan je gewoon (video)bellen met de (Google) Talk applicatie.
Mijn vader gebruikt de laatste tijd erg vaak FaceTime van apple en dit werkt absoluut perfect. Nu ben ik zelf meer van de android telefoons, maar heb het idee dat videobellen op een android telefoon nog in kinderschoenen staat.
Ten eerste perfectie bestaat niet niemand en niks is perfect (behalve ik :P)!

Ten 2de, waar werkt bij de SGS2 (of eignelijk in Android in het algemeen) volgens jouw niet goed dan? Videobellen gaat hier gewoon perfect prima, via de phone-app, skype, gtalk en viber. Dus wat bedoel je met kinderschoenen? Het werkt zelfs op 3G en rijdend in de auto perfect prima...

Daarbij gaat het niet alleen maar om videobellen en wordt er een Android-only app bij gebruikt :) Dus iOS was sowieso uitgesloten..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2012 13:30]

Wat je dan weer niet positief zou moeten vinden, want het had via een algemenere manier gekund zodat het bruikbaar was voor veel meer toestellen.
Mensen, dit bericht is natuurlijk een 1 april grap.

Do the math: 1GB datalimiet, 250smsjes.... Samsung Galaxy SII, 30 euro in de maand....
Voor een "normaal" abonnenmet met 1GB datalimiet ben je een klap duurder uit, dus dit slaat kant nog wel.

Alleen daarom al kan het niet echt zijn!

Anders wil ik straks wel de sim only van dit dovenabo hebben hoor. Zeg voor 15 euro?
Helemaal geen 1 april grap volgens mij, dat zou pas een degoutante grap zijn, een beetje de dovengemeenschap gebruiken om de rest van de gemeenschap eens te laten lachen. Niemand zou dit grappig vinden volgens mij.

Er staat toch ook duidelijk in het artikel dat het enkel voor dove personen is?
Het abonnement kan alleen worden afgesloten door mensen die een verklaring kunnen overleggen van de organisatie AnnieS
Het is dus een sociale inspanning van Vodafone, wat enkel toe te juichen is!
Je mag hem dan ook alleen afsluiten als geverifieerde dove. Ze zullen de verliezen vermoedelijk afschrijven als liefdadigheidsgift.
Het komt vanuit de foundation dus dat wordt inderdaad afgeschreven. Zie hier: http://www.belastingdiens...ulpen/giften/anbi_zoeken/ .
1 Aprilgrap... dit kan niet waar zijn gok ik, kost klauwen met geld zo'n tolk?
lijkt me dat het best mee valt hoe duur zo'n tolk is met maximaal 25 duizend gebruikers en bijvoorbeeld een beperking van aanwezigheid van tolken van 7 tot 22 uur zou je met zo'n 3 a 4 tolken tegelijk waarschijnlijk al af kunnen.
Daarnaast is er waarschijnlijk een flinke subsidie vanuit de doven organisatie.
Pardon? 4 tolken voor 25.000 gebruikers lijkt me nogal een 'onderbezetting'. En dat is een understatement.

Vind het aanbod verder trouwens weinig bijzonder, ¤30,- voor 1 GB data en 250 smsjes is niet 'goedkoop'.
Vind het aanbod verder trouwens weinig bijzonder, ¤30,- voor 1 GB data en 250 smsjes is niet 'goedkoop'.
Wat had je dan verwacht? Dat deze speciale dienst goedkoper zou zijn als een gewoon abbo?
Ik vind het wel een goed initiatief. Overigens heb je al jaren speciale mobieltjes voor doven, zoals deze Nokia E71 Textphone.
sorry maar dat is nu niet bepaald een text phone, enkel en alleen omdat er toevalig qwerty op zit... en voip en videobellen (met veel te klein scherm)... als je dan een text phone wilt... je hebt ze ook met bada voor 35 bij de kijkshop

en voor sms zal die ook prima voldoen... heb je bij hollandsnieuwe een sim-only abonement van 275 smsjes / mb (of belmenieten) kun je eventueel nog 500mb data bij nemen of 1k smstjes en ben je voor nog geen 2 tientjes per maand uit...
Typisch dat dit aan een specifieke telefoon wordt gekoppeld. Videobellen kan je met allerhande mobieltjes en dat is juist hetgeen erg handig is voor een doof persoon. En dan moet ik zeggen dat ik 1 GB aan data voor 30 Euro per maand een beetje karig vind. Echt bellen zullen ze nooit doen, zoveel doven zijn er nu ook weer niet, dus waarom in hemelsnaam een data-cap?
dat vond ik ook... 200 euro koop je de desire s, goedkoop simonly abbotje bij en voor veel minder dan 30e ben je klaar...
en bovendien je moet bewijsbaar doof zijn om het abo te mogen ... hadden ze nu niet gewoon de datacap kunnen vergeten, desnoods een fup van 1gb met een niet al te strakke handhaving...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True