Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties, 30.155 views •

Google kan worden veroordeeld tot het betalen van een vergoeding aan een Android-gebruiker wegens het wijzigen van de privacyvoorwaarden. Google heeft niet gereageerd op de aanklacht, waardoor de gebruiker waarschijnlijk gelijk krijgt.

HTC DesireDe Android-gebruiker, de Britse privacyvoorvechter Alexander Hanff, heeft een verzoek ingediend om Google bij verstek te veroordelen tot het betalen van een vergoeding voor een nieuwe telefoon. Zo'n default judgement wordt veelal toegewezen als de claim niet buitensporig is. Het zou de eerste keer zijn dat Google wordt veroordeeld wegens het wijzigen van de privacyvoorwaarden.

Hanff beweert dat Google met het wijzigen van de privacyvoorwaarden de overeenkomst bij de koop van zijn Android-telefoon, een HTC Desire, heeft aangepast in zijn nadeel. Indien Hanff zijn Google-account wil opzeggen, maar zijn telefoon wil blijven gebruiken, kan hij bijna alleen maar bellen of sms'en; voor veel diensten op een Android-telefoon wordt een Google-account gebruikt.

Als de rechter het schadebedrag van omgerekend 480 euro toewijst, zal Hanff dat niet gebruiken voor het kopen van een Windows Phone-toestel, zoals hij eerst van plan was. Nokia heeft hem gratis een toestel toegestuurd. Daarom wil hij het geld gebruiken om voor andere mensen de kosten te vergoeden voor het indienen van een aanklacht wegens de wijziging in de voorwaarden. Zo hoopt hij meer mensen tot dezelfde juridische stappen over te halen.

Google combineert bij zijn nieuwe privacybeleid, dat op 1 maart van kracht werd, data van diverse van zijn diensten en van Android-telefoons om een beter profiel van gebruikers te kunnen opstellen en daardoor gerichtere advertenties te kunnen verkopen. Google maakt daardoor ernstig inbreuk op het recht op privacy van Android-gebruikers, beweerde Hanff bij het indienen van zijn aanklacht.

Reacties (133)

Reactiefilter:-11330125+198+217+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb niet heel veel kennis van Iphone en nog minder van Windows Mobile.
Toch vermoed ik dat er weinig verschil is tussen Apple en Google, je hebt namelijk bij beiden een account nodig om van alle functionaliteiten van het toestel gebruik te kunnen maken. Immers, als je geen Apple account hebt, kun je geen apps downloaden en dus geen gebruik maken van alle functionaliteiten van de telefoon. Ik ben er echter niet bekend mee, welke functionaliteiten standaard op een Iphone zitten.

Om nu eens te gaan kijken welke functionaliteiten een Android heeft, zonder Google account, heb ik een volledige factory reset van mijn telefoon (SGSII) gedaan. Hierbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat deze draait op een nightly rom van CM. Overigens had ik geen zin om het privacy beleid te lezen dus dat heb ik maar overgeslagen.

Zoals velen van jullie waarschijnlijk vermoeden, is de uitspraak van deze beste meneer een beetje kort door de bocht. Uiteraard is het mogelijk om te bellen en te sms-en, maar er is nog veel meer mogelijk.
- Internetten (via browser)
- Mailen (niet via Gmail, maar via standaard mail client).
- Standaard functionaliteiten zoals Agenda, Calculator, Camera en Muziek.

Neemt niet weg dat het niet netjes is om de privacybeleid te veranderen niet echt netjes is, zonder de klanten hier van te voren over op de hoogte te brengen, Maar hoe hadden ze dit anders moeten aanpakken? Ergens komt er een punt dat je je privacybeleid wel eens wilt of zelfs moet veranderen. Je kan dan al moeilijk iedereen zijn geld gaan teruggeven.

Persoonlijk zie ik, qua bruikbare functionaliteiten, geen verschil tussen het oude privacybeleid en het nieuwe. Als ik voorheen geen Google account had, kon ik ook geen apps downloaden en dus niet van alle functionaliteiten gebruik maken.
Nee? wat dacht je ervan dat Google nu alle info over jouw bundelt, waar die eerst afzonderlijk bij iedere app verdeeld waren. Nu kunnen ze jouw profiel nog beter in kaart brengen en dat verhoogt de marktwaarde van de gegevens die ze verzamelen.

In hoeverre dat schadelijk voor ons kan zijn, kan ik niet zeggen. Wel weet je dat Google er belang bij heeft en waarom ? Wat gebeurt ermee, met jouw gegevens. Zijn ze wel veilig ?
Hopelijk gaat dit universeel doorwerken.
Dit gebeurd namelijk niet alleen bij telefoons, maar bij zoveel hardware die door software worden aangestuurd.
Ik heb me ook groen en geel ge-ergerd aan bv Sony met zijn updates voor de PS3.
Daar zelfs nog erger omdat er functionaliteit uit de PS3 werd gesloopt.
Maar precies dezelfde taktiek, niet updaten dan ook geen toegang meer tot de market (PSN) etc.
Het word je gewoon door de strot geduwd als je een compleet functioneel apparaat wilt overhouden.
Het word echt eens tijd voor up to date regelgeving betreffende dit soort "bedrijfsvoering".

quote van Patrick_P
De voorwaarden op zichzelf lijken niet eens zo slecht. Probleem dat ik wel zie is de ruimte voor interpretatie aan de kant van Google. Mochten ze niet ter goeder trouw handelen dan bieden de voorwaarden hun veel speelruimte.
Daar zit dus ook het probleem, Google heeft al meerdere keren laten zien dat ze graag de grenzen van regelgeving opzoeken of zelfs breken.
Bekenste gevalletje zal wel de mac-adres kwestie zijn die volgens Google per ongeluk opgevist werden. Vervolgens word al die data wel in een database gezet ter verbetering van Googles diensten. Of je nou wilt of niet.
Mijn inziens is Google allang het "do no evil" stadium voorbij, het zijn net zulke keiharde zakenjongens als een Apple of MS.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 21 maart 2012 15:04]

haha meesterlijk..
ik sprak deze gast gister op IRC, vond het leuk dat hij een poging aan het wagen was met zo'n aanklacht, maar had niet het idee dat zoiets een serieuze kans maakte.. en nu heeft tweakers het al opgepikt? is hij een bekende privacy-voorvechter oid, dat hij zo makkelijk media-aandacht krijgt?

vind het iig een goede zaak :) de macht aan de kleine man! doet me trouwens een beetje denken aan het sony/otherOS gebeuren..
is hij een bekende privacy-voorvechter oid, dat hij zo makkelijk media-aandacht krijgt?
Volgens het artikel hierboven is hij privacy-voorvechter, en vanwege dat vechten is zo iemand al snel bekend.
Is het niet mogelijk om 2 contracten te maken 1 voor de mensen niks die uitmaakt en een andere mensen die waan ideeŽn krijgen?

Effe voor de duidelijkheid als ziggo zegt ik ga de contract veranderen kan ik ze dan ook aanklagen? ( lees effe verder)
want als ik naar een andere provider ga duurt het een maand en een maand zonder Internet kost MIJ ook geld.
Dus naar een andere provider gaan geld voor mij niet om dat ik bijvoorbeeld Internet gebruik voor men werk.
Dat woord dus geld crashen voor elke contract wijziging :)
goed zo...!

ik ben vooralsnog ook nog steeds niet akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden en kan dus ook niets meer updaten omdat mij de toegang tot de market wordt ontzegd tot dat ik wel agree.

erg bizar dat in feite mijn telefoon een beveiligings risico gaat lopen omdat ik nu dus ook geen security updates van mijn apps meer kan binnen hengelen via de market.

dit is echt belachelijk.

als ik in de winkel koop hoef ik toch ook niet mijn handtekening onder een of ander document te zetten voordat ik mijn nieuwe broodrooster kan gebruiken?!?!

en al helemaal belachelijk als ik achteraf iemand aan de deur krijg die zegt dat plots de voorwaarden zijn verandert en als ik niet opnieuw mijn handtekening zet dat de 'defrost' optie op mijn broodrooster dan wordt uitgeschakeld...

dus even het lijstje:
microsoft: bad
apple: bad
google: bad

waar blijven die opensource linux telefoons!!
waar blijven die opensource linux telefoons!!
Je bedoelt Android? Android is EN Open Source EN gebaseerd op de Linux Kernel.

Hier kan je de source downloaden:
http://source.android.com/

Of je disabled de Google meuk:
http://www.itworld.com/mo...-phone-run-without-google
Je kan kiezen voor een dumbphone/featurephone of voor 1 met een alternatief OS zoals webOS
Je had beter een openmoko freerunner gekocht en de zaak wat gesteund dan :-p
Nokia N900 kopen?
Teken dat gewoon, de voorwaarden zijn er duidelijker en beter op.
Sorry hoor, maar als je een telefoon met android koopt weet je dit of hoort dit je uitgelegd te worden.
Hij is akkoord gegaan met de voorwaarden die google toen had tijdens zijn aankoop.
Toen de wijzigen werden doorgevoerd wilde hij dat niet accepteren en is de beste man zijn telefoon eigenlijk nutteloos voor hetgeen hij wilt doen, namelijk blijvend gebruik maken van de google service (Play, gmail, youtube e.d.).

Nu wilde hij dus schadevergoeding voor de telefoon die hij had (was omgerekend dus 480E).

Ik ben niet met je eens dat een gebruiker dat hoort te weten bij zijn aankoop, want hij kon niet in zien dat Google het privacybeleid zou gaan wijzigen toch?
Hanff beweert dat Google met het wijzigen van de privacyvoorwaarden de overeenkomst bij de koop van zijn Android-telefoon, een HTC Desire, heeft aangepast in zijn nadeel. Indien Hanff zijn Google-account wil opzeggen, maar zijn telefoon wil blijven gebruiken, kan hij bijna alleen maar bellen of sms'en;
Als toevoeging is zijn telefoon voor hem dus zodanig nutteloos dat hij net zo goed een telefoon van 2 tientjes had kunnen kopen als het toch alleen maar om bellen en sms-en gaat, maar dat is voor hem dus niet zo.

[Reactie gewijzigd door Quad op 21 maart 2012 14:33]

Ik vraag me af of dit niet hetzelfde bij Apple werkt? die veranderen de ULA ook regelmatig... Indien je die niet accepteert kun je geen gebruik meer maken van de Market waardoor je Smartphone ook 'redelijk' nutteloos wordt...
Maar blijkbaar is er niemand die een Apple product bezit, er in de media en Apple erop aanspreekt.

Edit: Typo.

[Reactie gewijzigd door Quad op 21 maart 2012 15:40]

Nouja, ik herinner me nog een South Park aflevering die over Apple en zn voorwaarden ging, Humancentipad ;)
De essentie van de aflevering was eerder dat niemand (meeste gewone gebruikers) die dingen leest...
Je verliest geen bestaande functionaliteit bij apple, maar je blijft steken op oudere versies, en de daaraan gekoppelde functionaliteit.
Maar Apple weet ook exact wat goed voor hun gebruikers is.
Wanneer gebruikers het niet met de voorwaarden eens zijn, kan dat alleen maar komen doordat ze die voorwaarden niet goed begrijpen.
Wanneer je iets niet begrijpt ga je raad vragen bij iemand die je vertrouwt en Sint Jobs weet wat goed voor je is en heeft altijd gelijk. O-)
Toen hij de telefoon kocht waren de voorwaarden compleet anders! Dat is nou net het hele punt! Ten tijde van de aankoop waren de voorwaarden veel minder ver gaand, en kon je selectief kiezen met welke diensten je wel en niet akkoord ging, zonder daarbij aan functionaliteit van je telefoon te verliezen. En dat kan nu niet meer!
Dat geld dan van grotendeels van de android gebruikers. moet iedereen dit dan gaan doen
Volgens hem wel. Daarom stelt hij de schadevergoeding nu beschikbaar voor het indienen van een klacht voor iemand anders.

Dat Google de voorwaarden voor de verschillende diensten op elkaar wilt afstemmen is logisch en is voor de gebruikers ook goed, want duidelijker voor de gebruiker. Dat neemt niet weg dat de nieuwe voorwaarden mogelijk nadeliger zijn, wat een slecht iets is waarmee hij niet akkoord hoeft te gaan.

Dat men de gebruikersgegevens van de verschillende diensten bij elkaar wilt voegen waardoor Google een vollediger profiel heeft van zijn gebruikers, brengt kan ook hun privacy in gevaar brengen, ook dat is iets waartegen men bezwaar zou kunnen maken.

Feit is dat Google de bestaande gebruikers, die niet akkoord willen gaan met de nieuwe voorwaarden de gelegenheid zou moeten bieden om onder de oude voorwaarden gebruik te maken van die diensten. Dan wordt echter voor Google de wirwar aan verschillende regelingen nog onoverzichtelijker dus het is logisch dat men dat niet wilt.
Eigenlijk wel ja, anders denkt google er de volgende keer ook me weg te komen. Hoe meer mensen er tegenin gaan hoe beter.

[Reactie gewijzigd door -ION- op 21 maart 2012 14:45]

ik overweeg ook al een klacht in te dienen bij VF HTC en GOOGLE,

ik wil namelik dat HTC een android rom uitgeeft voor mijn desireHD waarin alle google services zijn vervangen door alternatieven die GEEN inbruik maken op mijn privacy...
ergo openstreetmaps, een mail app die goed kan samenwerken op alle fronten met bijv zarafa (zodat zelfhosten een reŽle optie wordt)... en een market aan bied waar google geen vinger in de pap heeft...

tot nu toch kon ik best goed leven met google's wij willen alles weten-gedrag, want ik vertrouw google nog altijd meer dan onze overheid. maar ERGENS houdt het op en ik wil een werkende telefoon hebben op het moment dat google te ver gaat.

ze behoren op zijn minst market email en navigatie diensten loskoppelbaar (van google) te maken zonder functies te verliezen
Cyanogenmod... Je moet de Google zooi er zelf bij opzetten als je dat zou willen.

Een beetje schreeuwen om niets hier.
Hoewel je daar gelijk in hebt weet de gemiddelde consument daar natuurlijk helemaal niets van en weet amper wat een custom ROM inhoudt.

Al zou die zelfde consument ervan af weten weet hij nog niet hoe hij het installeren moet (tenzij handige buurjongen of schimmige belwinkel in achteraf pandje) en is per definitie zijn garantie kwijt omdat er root toegang voor nodig is.

Dat zijn dan ook juist diegenen die vernieuwde voorwaarden rŁcksichtlos accepteren zonder te lezen wat ze accepteren. Verreweg de meesten van hen kan het daarnaast ook nog eens helemaal niet boeien wat er in staat zolang ze het apparaatje maar kunnen blijven gebruiken.

Het schreeuwen is dus niet helemaal om niets in dit geval.
Root je hem en pleur je ze er af... Werkt allemaal prima zonder account hoor.
Compleet anders?

Dat is onzin, de voorwaarden zijn slechts miniscuul gewijzigd.

Ik denk trouwens dat hij van een koude kermis thuis gaat komen :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 21 maart 2012 15:25]

Als dat waar was waarom heeft de EU dan een onderzoek ingesteld? De woordwijzigingen zijn klein, de mogelijke impact niet. Wat mij betreft is dit een goede zaak en verbaast de geringe aandacht mij. Was het MS ipv Google geweest dan was de wereld te klein geweest
Het punt is niet dat hij niet wist dat Google "erachter" zat of dat hij het oneens was met de voorwaarden die golden ten tijde van de aanschaf, maar dat Google NA de aanschaf van zijn telefoon de voorwaarden heeft gewijzigd, en met die NIEUWE voorwaarden is hij het niet eens.
Bij het accepteren van de vorige voorwaarden heeft hij ook het regeltje geaccepteerd dat google zich het recht voorbehoud de voorwaarden zonder overleg tussentijds te wijzigen.
Hm, als dat er letterlijk in staat dan zijn de algemene voorwaarden illegaal in Nederland, contracten kunnen niet eenzijdig gewijzigd worden.
Je gaat er aan voorbij dat de voorwaarden tussentijds zijn aangepast. Op het moment dat deze man zijn telefoon kocht was de ene versie van de voorwaarden van kracht, per 1 maart werd dat een nieuwe versie. Had de verkoper hem moeten melden dat Google, ooit in de toekomst de voorwaarden misschien wel eens zou kunnen veranderen en dat dat nadelig voor hem zou kunnen zijn?
Erger nog, het gaat niet eens om een simpele versie update; Google heeft al haar verschillende takken en versies op 1 hoop gegooid en gebundelt tot 1 versie. Daarmee kunnen ze gegevens van de verschillende diensten aan elkaar koppelen en ene nog beter profiel van de gebruiker in kaart brengen. Tenminste, dat begrijp ik ervan.
Hoezo weet je dat?
Je koopt hardware en gaat akkoord met de overeenkomst. Dan kan die overeenkomst natuurlijk niet zomaar veranderd worden/

Als een overeenkomst van Ziggo, xs4all of welke andere dienstverlener dan ook veranderd kun je opzeggen en ga je naar een andere. Dat lukt met hardware wat lastig. Terecht dit en het verbaasd me dat nu pas iemand met dit idee komt.
Je koopt hardware, en kunt pas akkoord gaan met de voorwaarden als je hem uitpakt, aansluit en gaat gebruiken.. De telecomprovider neemt hem dan al nooit meer terug.. Als de EULA van google aan de buitenkant op de doos zou staan, zou het een hele grote doos worden voor een telefoon.

Dus zelfs al je er pas achterkomt dat google ridicule voorwaarden heeft bij de first boot vanm je telefoon, dan nog sta je tegen de muur..... Ik weet het wettelijk kan het niet, maar je krijgt een zware dobber aan je telecom leverancier voordat hij de telefoon terugneemt..
Je kunt dan inderdaad pas akkoord gaan, maar je kunt de voorwaarden wel daarvoor al gelezen hebben. Niets houd je tegen om er even naar te Googlen (of DuckDuckGo'en).
Als je binnen 8 dagen terug bent de leverancier met de melding dat je de telefoon niet kunt gebruiken i.v.m. met de voorwaarden, dan krijg je gewoon je geld terug.

Dat geld overigens voor elke reden dat je niet tevreden bent met de telefoon.
Het gaat erom dat het privacybeleid van Google is gewijzigd. Als je daarvoor de telefoon had gekocht, wat in dit geval aan de hand is, krijg je tijdens het gebruik opeens te maken met een stel andere voorwaarden. Als je deze nieuwe voorwaarden niet accepteert heb je opeens een smartphone die vervolgens alleen nog maar kan bellen en SMS-en.

Deze Brit is akkoord gegaan met de voorwaarden die golden op het moment dat hij zijn telefoon kocht, daarvan kan je inderdaad bij het kopen op de hoogte zijn geweest. Hij kon echter niet weten dat Google deze voorwaarden voor hem nadelig zou veranderen. Dit laatste is natuurlijk het probleem.

Als Google dus de voorwaarden had gewijzigd voordat hij zijn telefoon had gekocht, dan had je gelijk gehad. Alleen dit is hier niet aan de hand.

[Reactie gewijzigd door DarkFly op 21 maart 2012 14:33]

Hmm dus zonder google account kun je met een android telefoon alleen maar sms-en en bellen, hmm bij iOS en Windows Phone is dat toch beter geregeld, bij iOS kun je zonder apple account alleen geen apps downloaden en album hoesjes, de rest kan wel (slechte vergelijking apple account is minder functioneel dan gmail account).

Bij windows phone is dat wat erger, dan kun je je mail niet bekijken tenzij je een gmail (lol) of yahoo account hebt.

Ik vond Google altijd zo eerlijk, nu hoort google bij alle andere bedrijven die ik niet vertrouw en dat zijn microsoft en apple ook.
Je kan bij een android telefoon zonder google account gewoon, bellen, sms/mms, internetten, emailen, whatsappen hoor! Alleen play werkt niet meer.

Je kan zelfs een gmail email account hebben zonder google account.....
Je kan zelfs een gmail email account hebben zonder google account.....
Nou, da's standaard niet meer zo (makkelijk) hoor.
Zie bijv. http://googlesystem.blogs...ts-require-gmail-and.html
If you try to create a Google account from Google's homepage, you'll notice that Google redesigned the page, but that's not all. You'll now have to create a Gmail account, a Google Profile and you'll automatically join Google+.
Schijnt alleen nog te kunnen als je het oude formulier gebruikt:
https://accounts.google.com/NewAccount

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 21 maart 2012 15:00]

Whatsappen? Als dat niet standaard op je telefoon zit? Kun je dan wel op de market?
Nee, moet je even de apk opzoeken en installeren. Zie ik je met een Iphone niet doen. ;)
Goede actie van de man. Google wordt wel erg overheersend op een bepaald moment :s
Die man heeft natuurlijk gelijk, leuk van Nokia dat ze er zo op inspelen. Helaas kan MS natuurlijk hetzelfde vieze truckje uit gaan halen.

Eigenlijk zou iedereen eens hun prive gegevens op moeten vragen bij google. Voor een paar Euro moet google flink aan het werk.
Wel interessant toch dat vroeger iedereen op MS liep te zeiken maar dat er nu bedrijven zijn die veel meer 'evil' zijn mbt openheid over privacy. Prachtig dat Nokia/MS hier zo op inspeelt en die beste man een nieuwe telefoon geeft. Dit geeft wel mooi aan hoe die bedrijven aan het veranderen zijn terwijl Google verandert in het bedrijf dat het nooit had willen zijn. (Don't be evil anyone?).
Google is juist vrij open over alles wat ze verzamelen. Je kan natuurlijk bedenkingen hebben tegen het verzamelen op zich maar het is nu niet dat ze in het geniep doen. Ze doen veel meer inspanning dan wie dan ook om alle schijn van "being evil" te vermijden.

Eigenlijk de enige misser is dat Wifi verhaal waarbij Google ruwe frames opsloeg waar bij over het hoofd was gezien dat bij onversleutelde verbindingen er nog gebruikers data in kon zitten. Dat werd meteen een hele heisa voor een vergissing die ik me goed kon voorstellen omdat dit met een heel andere intentie was opgezet (in kaart brengen van Wifi kenmerken voor een poor man's locatie service).

Vraag is hoe kun je service verlenen die zoveel mogelijk aansluit bij de gebruiker zonder een soort van profiel te maken. Eigenlijk vraag je het onmogelijke van Google. Je verwacht van Google dat ze wel gmail en goede zoekresultaten geven maar als dat dan succesvol is dan is het weer evil.

Wat zou Google volgens jou kunnen doen zonder dat jij het predicaat 'Evil' geeft. Ik vind het netjes dat Google je heel ver van te voren al op de hoogte stelt van privacy wijzigingen in plaats van dat low profile ongemerkt te doen. Of vind je per definitie grote bedrijven ' Evil'? In dat geval helpt daar natuurlijk niets tegen, alleen klein blijven.

Volgens mij levert Google een maximale inspanning om het credo "Don't be evil" recht te doen. Ze moeten ook wel, elke misser is voorpagina nieuws, zie dit artikel. Wat je als bedrijf ook doet, er zullen altijd mensen een diep wantrouwen blijven houden door een combinatie van groot zijn en teleurstelling in het verleden met andere grote bedrijven. En daar kan Google of wie dan ook niets aan doen behalve stoppen (en zelfs dan zal men het niet vertrouwen want wie doet dat nu zomaar).
Nou er zijn niet veel zaken op een Windows Phone waar je een live account voor nodig hebt hoor. Werkt allemaal. Ook Symbian werkt zonder account. Dus ik weet niet wat er mis is met Android maar blijkbaar betekent Android dat je gekoppeld bent aan Google. De uitspraak lijkt me dan ook gerechtvaardigd.

Los daarvan zou ik me er persoonlijk niet zo druk om maken, hiervoor kun je toch een account maken alleen daarvoor?
Ze doen veel meer inspanning dan wie dan ook om alle schijn van "being evil" te vermijden.
Customer service is vrijwel onbestaande terwijl wij hun melkkoeien zijn.

Het probleem van google is niet noodzakelijk 'being evil' maar eerder 'being stupid'. Zoals het wifi issue uitgewezen heeft (een wereldwijde bug), passieve houding bij android spam/mal/privacyware, security issues met wallet, arrogante houding bij +, ...
Deze prive-gegevens* kun je gewoon zelf verkrijgen/downloaden en verwijderen indien gewenst op: https://www.google.com/dashboard/?hl=nl


*Als ik goed begrijp wat je met deze 'prive-gegevens' bedoeld.
Ik denk dat men het profiel bedoelt dat google opstelt aan de hand van je search/browse/mail gedrag en dergelijke. Google haalt immers zo veel mogelijk info uit al je (g)mails en je zoekopdrachten en alle sites die je bezoekt die ze kunnen tracken om jou gerichte advertenties te geven, dat is heel wat anders dan dat je op de dashboard kan zien (gegevens die ze ook gebruiken ja :P).
Daar dacht ik ook al aan, hoe zit het met de privacy-voorwaarden van Microsoft? Maar de PR-jongens en -meisjes van Nokia letten in ieder geval goed op!

offtopic:
voor een vies truckje kan je overigens hier terecht :Y)
Precies, het moet ook niet te gek worden.
Het zou wel leuker worden als Google hem nu dus per direct ook blokkeerde van Gmail, Youtube, enz.

Zo van, "Jij wilde toch niets van ons? Nou, wat jij wil.."
Om youtube of google search te gebruiken hoef je toch geen google account te hebben?
Hij noemde Gmail en YouTube. Voor Gmail heb je uiteraard een account nodig, en voor YouTube alleen als je wilt reageren etc.
Of als je een schaduw van een tepel op youtube ziet en Amerika heeft 'm geflagged als inapropriate, dan moet je 18+ zijn en om dat te bewijzen moet je een account hebben.
niets houdt google tegen om de man en zijn toestellen van hun sites te bannen, gezien hij duidelijk aangeeft hun diensten niet meer te willen gebruiken.

of leuker nog: als ze merken dat hij toch nog van hun diensten en sites gebruik maakt zťlf een rechtzaak aan te spannen wegens laster en het aanspannen van nutteloze rechtzaken
Dat zou nou technisch onmogelijk zijn, alleen zijn bestaande accounts zou hij kunnen blokkeren, maar nieuwe accounts niet. Maar dan nog zou hij weer een rechtszaal kunnen aanspannen hierdoor.
Nope, dat kan hij niet, want om die nieuwe accounts aan te kunnen maken moet hij akkoord gaan met de 'nieuwe' voorwaarden.
en de man kan niet na zeg, een jaar, van gedachte veranderen? :D
Dan stop je toch met het gebruiken van de dienst (heel google in dit geval)?
Mooi dit :) ik wil google ook wel n tik op de vingers geven voor privacyschennis via nieuw beleid. Echt irritant dat je alles via google moet op telefoon..
Dat recht heeft Google niet. Hij koopt een HTC toestel, en wil HTC gebruiken zonder constant langs Google te passeren. Net zoals er ook rechtzaken gewonnen zijn door mensen die bv een Asus laptop kopen en niet langs Microsoft willen passeren.

Alleen Apple doet eigenlijk 100% aan 'koppelverkoop' (hw+os) maar gezien zij beide ook (laten) produceren met hun logo erop hebben zij dan weer wel het recht een gebruiker overal te blokkeren als hij klachten heeft.
Goede zaak van deeze persoon.
Geef hem ook helemaal gelijk, normaal verander je een contract toch ook niet halverwege de looptijd tenzei bijde partijen het er mee eens zijn.

Ben normaal best pro google, maar dit hadden ze mij betreft best wat anders kunnen aanpakken.
... normaal verander je een contract toch ook niet halverwege de looptijd tenzei bijde partijen het er mee eens zijn.
Lees jij dan altijd de disclaimer? Bij elke software update krijg je een disclaimer en kunnen de voorwaarden wijzigen.
Hier in BelgiŽ heeft Telenet bijvoorbeeld de prijzen voor digitale televisie verhoogd onlangs.
Paypal verandert ook regelmatig de gebruikersvoorwaarden.

Het voordeel voor de consument is dat je dan zonder kosten kan opzeggen. In het geval van zo een android telefoon is het wel een beetje lullig dat je de telefoon niet meer kan gebruiken. In die zin zou je kunnen argumenteren dat de man gelijk heeft, maar het lijkt me toch eerder een manier om gratis een nieuwe telefoon te open.

Als je je telefoon beu bent steek je een prepaid sim in en je schakelt ander op een ander platform. Zodra je hoort dat de gebruikersvoorwaarden veranderd zijn voor je vorige OS stap je naar de rechter om geld terug te vragen.

Het zal google in ieder geval wel aanzetten tot nadenken, net als alle andere fabrikanten trouwens.
Waarom lijkt je dat, dat hij gewoon een gratis telefoon wil ?

de Britse privacyvoorvechter Alexander Hanff....

Hij staat ergens om bekend, weet je. Daarmee word jouw veronderstelling in mijn ogen danig onderuit gehaald.

Daarom wil hij het geld gebruiken om voor andere mensen de kosten te vergoeden voor het indienen van een aanklacht wegens de wijziging in de voorwaarden. Zo hoopt hij meer mensen tot dezelfde juridische stappen over te halen.

Denk je nog nu nog steeds dat hij gewoon een gratis telefoon wil 8)7

[Reactie gewijzigd door Madrox op 21 maart 2012 15:56]

als dit zijn enige actie is dan staat hij als nog bekent als britse privacyvoorvechter. aangezien hij dat doet door deze actie
Daarmee word jouw veronderstelling in mijn ogen danig onderuit gehaald.
die van jou ook
Vind je ?

Als hij het geld zou houden, had je idd een punt. Het geld word echter gebruikt voor meer actie. Je staat natuurlijk vrij om er iets anders van te denken, maar er is niets mis met, niet de mijne btw, deze veronderstelling.
Als ik iets echt van belang is dan zal ik zeker de disclaimer lezen.
Het zal niet altijd volledig zijn, en misschien enkel de delen die mijn boeien, maar als juist dat wijzigt... Ik begrijp het standpunt van deze man volledig.
Hoe weet je nou welke boeiend zijn en van belang zijn zonder alles door te lezen...
Titels? Zoals: algemeen, aankoop, verkoop, contractduur, privacy, verlies, beschadiging. Ik noem maar wat...
Dan loop je het gevaar belangrijke bepalingen te missen die op een niet logische plaats staan. Die bepalingen gelden echter wel, want ze staan in de voorwaarden.
Een Disclaimer is vaak 30/40 pagina's lang.... dus als je wil lezen wat jouw boeit zul je toch de hele disclaimer moeten lezen

in andere woorden.. je leest ze niet ;)
Niet helemaal vergelijkbaar omdat er geen einddatum of verlengdatum is. Het is onbepaald.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Google niet reageert - tenzij ze weten dat ze fout zitten... En dan hebben ze een serieus probleem: het precedent is geschapen en iedereen met een android tel. kan een aanklacht indienen & krijgt gelijk. Oeps!
Moeten ze snel een viable option aanbieden voor mensen die niet getracked willen worden. Hoe dan ook - een goede zaak!

Is er al een Nederlands initiatief? Of ligt de wetgeving hier net iets anders waardoor het niet te realiseren valt?
Voor de meesten is het al te laat hoor. Die nieuwe voorwaarden moet je accepteren (wat de meesten dus doen) en google weet ook dat ze geaccepteerd zijn. Eens geaccepteerd kan je niet meer terug lijkt me, tenzijn binnen de 24u ofzo misschien.
Op "ok" klikken en de voorwaarden accepteren is lang niet bindend in een rechtszaak.

Leveranciers, werkgevers en andere partijen kunnen van alles in een contract/overeenkomst/EULA zetten, maar dat hoeft helemaal niet rechts geldig te zijn. Als de Google voorwaarden je privacy schenden, dan worden ze zonder pardon terug gedraaid. Wetten gaan altijd boven voorwaarden in een contract (uitzonderingen daar gelaten).
Dat is hetzelfde als de recente rel met Apple die je garantie wou laten bijkopen, terwijl je wettelijk al 2 jaar garantie hebt. Werd terug gedraaid in de rechtzaal in het voordeel van de consument.
Als niet reageren de goedkoopste optie is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True