Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Volgens een Duits gamesblad werkt ontwikkelstudio EA Maxis voor Electronic Arts aan een nieuw deel in de SimCity-serie. SimCity 5 zou een gloednieuwe engine gebruiken, multiplayer bevatten en in 2013 op de markt moeten komen.

Uit een interview dat het Duitse gamesblad GameStar heeft gedaan met Lucy Bradshaw van Maxis, zou blijken dat de studio werkt aan SimCity 5 en dat het pc-spel in 2013 op de markt gaat komen. Bradshaw zou in het interview aangeven dat SimCity 5 aanvankelijk al eerder onthuld zou worden, maar dat het project vertraging opliep door het werk dat Maxis had aan de Spore- en The Sims-franchises.

Volgens GameStar wordt het spel gemaakt met een geheel nieuwe engine genaamd Glassbox. SimCity 5 zou ook een multiplayer-modus bevatten. De gebouwen in het spel zouden te updaten zijn en spelers zitten niet meer vast aan lijnrechte wegen. GameSpot, dat de bevindingen uit het Duitse artikel overnam van de Spaanse website Jindo, wijst er op dat EA en Maxis tijdens de Game Developer Conference 2012 een evenement op de agenda hebben staan. De GDC vindt volgende week plaats in San Francisco.

Electronic Arts en Maxis hebben nog geen commentaar gegeven op de berichtgeving over SimCity 5. Wel plaatste EA eerder al teasers die leken te verwijzen naar een nieuw deel in de SimCity-reeks. Ook toen werd al verwezen naar het evenement dat tijdens de GDC zal plaatsvinden. Dat evenement heet bovendien 'Inside the Glassbox', waarbij Glassbox dus zou verwijzen naar de naam van de nieuwe engine.

SimCity 5 (Bron afbeelding: Jindo)

Reacties (109)

Reactiefilter:-11090106+174+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
5 artwork (?) plaatjes: http://www.ibtimes.com/ar...eenshot-picture-photo.htm

Bron: https://www.facebook.com/events/193021444138600

[Reactie gewijzigd door Savu op 1 maart 2012 12:39]

Gaaf, vooral het eerste plaatje. Zou wel een klassieke stad willen maken. :)
Nice, dat ziet er wel tilt-shift uit. Bevalt me wel!

Heb al lang geen SimCity meer gespeeld, misschien leuk voor met een bekende wat chaos te creeëren in de stad :)
Hopelijk komt er ook gewoon braaf een isometrische stand (geen 3d perspectief dus). Wel zo overzichtelijk :)
Wat ik hoop is dat je ook makelijker een kleine stad kan bouwen. Als je in SimCity 4 een kleine stad wilde bouwen werd er steeds door de sims gezeurd dat je nieuwe gebieden zou moeten bouwen.
Ook was het te moeilijk om een grote stad te bouwen zonder aangelegen steden. Wat je dan deed was gewoon één stad maken met keiveel industrie (veel banen) en in de daaraan gelegen stad eigenlijk alleen maar woonwijken maken. Niet echt realistisch. Het idee was in SimCity 4 dat alle vakjes samen één grote stad (metropool) vormde. Maar dit werkt niet als je steeds maar in één vak tegelijk kan 'werken'.
Je zou in SimCity 5 in één vlak een grote stad moeten kunnen maken die zichzelf volledig moet kunnen voorzien.
Ook mag het verkeerssysteem wat beter, te vaak verkeersopstoppingen. Vervang je de straat door een grote weg en dan zeurt die milieu sim weer dat er teveel geluidsoverlast is.
Ook werkten openbare voorzieningen niet optimaal. Vooral busstations werden amper gebruikt bij mij terwijl treinstations dan weer makkelijk overbelast raakten. Dit is misschien wel realistisch :P

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 1 maart 2012 13:39]

In iedere SimCity die ik tot nu toe heb gespeeld kwam het er toch op neer dat een grote stad met hoge bevolkingsdichtheid toch het makkelijkst was wilde je budgettechnisch goed uitkomen.

Maar wat leuk zou zijn, is als je ook kleine dorpjes kan maken, waarbij je een aantal boerderijen hebt, met daaromheen wat kleine huisjes en wat winkeltjes, zonder je verder druk te hoeven maken om allemaal nutsvoorzieningen zoals scholen en medische voorzieningen, die in zo'n hele kleine community niet echt noodzakelijk zijn. Een huisartsenpost oid is leuk, maar een compleet ziekenhuis is dan weer wat overdreven.
Nu had je in SC4 gelukkig wel de mogelijkheid om dit wat meer te doen, maar het werd nooit een optimaal lopende gemeenschap, wat jammer is, want er is meer dan alleen maar hele grote steden.

Het lijkt mij wel leuk om meerdere steden in 1 keer te kunnen bouwen (dus zonder het switchen van stad naar stad in een regio zoals bij SC4 het geval was). Dan kun je veel meer gebruik maken van grote suburbs of dorpjes waar mensen wonen en winkelen, maar de grote kantoren en industrieën liggen dan in andere gebieden.
Dan is het nog te doen om echt een groot openbaar vervoers netwerk aan te leggen, waarbij je treinen/bussen door de suburbs laat rijden, en mensen af gooit midden in de grote stad waar ze werken. Dat kwam toch nooit helemaal lekker uit de verf vond ik in eerdere SimCities.
Dat roept herinneringen op. De muis vasthouden en een wervelwind over de stad laten razen. Heel simpel, maar op de één of andere manier heb ik me daar weken mee vermaakt.

Ik denk dat ik zelf het Sim City genre een beetje ben uitgegroeid, maar ik wil toch wel weten wat ze 10 jaar na Sim City 4 er voor nieuws in weten te stoppen.
ja.. dagen bouwen aan een stad om hem daarna met de meest gemene zaken neer te halen... microwave satelliet die gewoon een streep van verwoesting trekt.. inwoners mee laten slepen door aliens... heerlijk :)
Sim City 2000 heb ik me ziek aan gespeeld, wat een geweldige game was dat.
Sim City 3000 vond ik al minder worden, de dingen die er daarna uitkwamen heb ik niet veel mee gedaan.

Als ze weer een beetje de oude kant opgaan, dat het nog echt gaat om het bouwen en draaiend houden van de stad, zonder al teveel shit eromheen kan het wel wat worden.
Zoals dat gezeur met die contracten met je "buren", wat ik een zeer mager uitgewerkt concept vind en daarom alleen maar storend.
Het zou me juist gaaf lijken als er meer geografie en omgevingswetenschappen bij zou komen kijken, dus bouwkosten afhankelijk van ondergrond, vestigingslocaties industrie afhankelijk van voorzieningen, verbanden tussen vervuiling en kwaliteit van de leefomgeving.

Dan zou ik het zeker kopen ;)
Er zit natuurlijk ook veel MMO potentie in zo'n spel. Met alle sociale media tegenwoordig die kleine spellen hosten die ongeveer op hetzelfde neerkomen.
Zou kunnen, maar het probleem met dergelijke potentie is dat gamemakers al snel verplichten om hier gebruik van te maken, iets waar sommige mensen (onder bovengetekende inclusus) geen zin in hebben. Ja, het is leuk om met vrienden te connecten en twee steden te verbinden, zodat iedere stad zijn eigen focus kan krijgen (een werkstad gecombineerd met een woonstad bijvoorbeeld), maar de mogelijkheid moet, in mijn ogen, blijven bestaan om het te spelen zoals dat altijd kon.
Ik heb vooral een hekel aan het constante "give us free advertising" wall-posts gezanik.
Zullen ze dan ook Sim Chopper weer nieuw leven inblazen? Geweldig was het om in je eigen gemaakte towns met je hele problemen op te lossen :P
Dat was zeker geweldig! gewonden ophalen en naar het ziekenhuis vliegen. Goeie ouwe tijd!

Altijd als ik die tune hoor moet ik daar gelijk weer aan denken
Ik herinner me nog perfect die geluiden van die gewonden. Eehhhh Aaahhh Uuuuhhhh :P
SimCity 2000 leuk
SimCity 3000 TOP ivm met bij de tijdse dingen. Laatst nog gespeeld toen internet niet aanwezig was :). Uren vliegen voorbij.
Simcity 4 drama, 3D gameplay bah! Kon maar niet wennen. De simpelheid was weg.

Simcity 5 de simpelheid van 3000 en grafisch mooi van Simcity 4. Dan komt het wel goed.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 1 maart 2012 14:48]

Ik gruwel juist van het idee dat het simpeler moet. Het liefst zie ik het nog minstens tien keer zoveel complexiteit als Simcity 4. Ik miste juist echt de diepgang. Het liefs zou ik tot elke bushalte aan toe dingen bepalen, uren willen kunnen besteden aan het aanleggen van de perfecte infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 1 maart 2012 15:33]

Inderdaad iets meer diepgang zou geen kwaad kunnen misschien iets om verschillende moeilijkheden te kunnen kiezen van simpel tot meer diepgang.
En tegelijkertijd geen 500blz handleiding nodig te zijn, om er maar achter te komen hoe je meerdere lijnen op 1 station kan laten lopen :P
Let the old games come back :

C&C Generals
Simcity 5

EA denkt nu beter na :)
Zeg dat maar niet te hard, je hebt wel gezien wat er met Syndicate gebeurd is..

EA heeft er nogal een handje aan om oude klassiekers te slopen om te voldoen aan de wensen van de nieuwe "COD" gamer generatie.

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 1 maart 2012 15:01]

Ik hoop dat ze het goed aanpakken. Simcity 4 is een goed voorbeeld van een perfecte gameplay. Ik hoop niet dat ze de Socities kant op gaan, dat spel had ik na 2 uurtjes alweer verwijderd... Wat een bagger.

Ook hoop ik dat ze niet de 3D kant op gaan. Het werkt/speelt niet lekker.

Overigens vorige week Simcity 4 weer geïnstalleerd na het lezen van het eerste Simcity 5 nieuws - alweer 2 miljoen inwoners :D !
Wat is er mis met 3d? In Anno 2070 vind ik het prima werken.
Gezien ze in de naamgeving 5 hebben staan, beschouwen ze Societies niet als deel van de serie. Ik denk dat dit hiermee niet die kant op zal gaan. Ik hoop dat ze hebben geleerd van die fout :)
Ziet er goed uit, al waren deze spellen vroeger veel populairder (denk ook aan de Tycoon games).
Hopelijk wordt de The Sims 4 (opvolger van The Sims 3 en ook van Maxis) hierdoor niet op de lange baan geschoven.
"al waren deze spellen vroeger veel populairder"

Dat deze spellen vroeger veel populairder waren komt voornamelijk omdat het genre groter was en omdat er maar een platform was voor simcity, de pc.

Verder heeft Maxis natuurlijk meer resources dan om 1 game tegelijk te maken.
Sinds simcity 2000 het spel niet meer gespeeld. simcity 1 is nog steeds de beste naar mijn idee
Heel wat uurtjes SimCity gespeelt op de SNES.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True