Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 139, views: 40.558 •

De wereldwijde tabletverkopen zouden in het eerste kwartaal van dit jaar met dertig procent dalen, zo becijferde Digitimes. De site baseert zich bij deze voorspelling op de te leveren tablets van verschillende Taiwanese hardwarefabrikanten.

Afgaande op de aantallen tablets die onder meer de grootste twee fabrikanten in Taiwan zullen uitsturen, zou de tabletverkoop een aanzienlijke daling te verwerken krijgen ten opzichte van het vorig kwartaal. Ruim 90 procent van de geproduceerde tablets is afkomstig uit de Taiwanese fabrieken van Foxconn en Quanta. Die twee bedrijven zouden in het eerste kwartaal van 2012 volgens Digitimes 13,51 miljoen tablets naar hun klanten sturen, terwijl het wereldwijde totaal van verscheepte tablets op net geen 15 miljoen zou uitkomen.

Dat is volgens de cijferaars van Digitimes 30,6 procent minder dan het vorige kwartaal, maar nog altijd 77,6 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2011 werd verscheept. In het afgelopen kwartaal beleefde de tabletverkoop een hausse, onder meer dankzij de feestdagen. Van de krap 15 miljoen tablets die dit kwartaal verscheept zullen worden, is het merendeel een iPad; daarvan zouden er 11 miljoen verscheept worden. Net geen 4 miljoen zijn Android-tablets, waaronder 1,5 miljoen Kindle Fires.

Reacties (139)

Reactiefilter:-11390126+157+23+30
Iedereen die er een wil hebben heeft er een, misschien is het wel logisch dat het dan even wat rustiger is.
En natuurlijk even wachten op het nieuwe speelgoed dat dit jaar uit komt.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de iPad 3 die er aankomt. De iPad neemt zowat de hoofdbrok in van de tabletverkopen dus wanneer daar de verkopen terug lopen heeft dat een groot effect op de cijfers van de algehele tabletmarkt. Na de lancering van de iPad 3 zal je wel zien dat er verkooprecords worden gebroken op de tabletmarkt.
Uhm de normale consument is echt niet bezig met het bijhouden van alle geruchten over wanneer de nieuwe Ipad uitkomt. Best case de helft van de consument die af en toe websites zoals Cnet lees.

Ze vergelijken Q1 van 2012 met Q4 van 2011 (kerstmis).......

Een groot aantal tablets werd gekocht als een kerstcadeu en laten we niet vergeten de eindejaar uitkering.

Q4 (december) is meestal ook de happy month voor retailers
Helemaal mee eens, mensen doen nu rustig aan met het geld en in de vakantiemaanden kijken mensen weer naar een tablet enz.
Ik vind 30% dan zelfs nog meevallen.

[Reactie gewijzigd door Sharpen op 20 februari 2012 17:41]

ik denk eerder dat de rek er gewoon uit is. bij de eerste ipad waren de 'tekortkomingen' al bekend zoals front camera en weinig power. Apple had natuurlijk de 'tekortkomingen' erin gelaten om een ipad2 te kunnen slijten. en er waren toch volkstammen die een ipad 1 kochten al wetende dat ze wat meer willen hebben. de ipad 2 is vrij klaar, dan zou ik niet weten waarom je nog een ipad 3 zou kopen als je een ipad 2 heb. gaat dezelfde kant op als de pc. Alles wordt sneller gemaakt, hogere resoltie, meer geheugen en that's it. Een nuchter mens zou de ipad 1 zowieso niet nemen en als ie een ipad 2 heeft... gewoon houden totdat de accu op is.
Je koop tenslotte niet om te hebben maar om te gebruiken

[Reactie gewijzigd door llee op 20 februari 2012 21:48]

Helemaal mee eens. echter het gros apple gebruikers kopen die dingen juist wel om te laten zien "kijk mij ik heb een apple" ik snap sowiezo niet waarom mensen een apple nemen. vaak is het gebrek aan kennis en het dierlijk instinct van de meute volgen die bepaald dat mensen kopen wat een ander ook al heeft, niet wetende wat ze precies kopen en waarvoor.

daarnaast zakken de verkopen ook omdat de markt verzadigd raakt. zelfde als met de platte tv's op een gegeven moment heeft iedereen die er 1 wil, zo'n tv en raken ze die rommel aan de straatstenen niet meer kwijt. zelfde geldt nu voor de tablet. ik verwacht echter dat je een verschuiving zal gaan zien in merken tablets. zo vermoed ik dat apple op de lange termijn de markt positie ook op tablet gebied zal verliezen.
Niet overdrijven. Zeker, het mode-effect speelt zeker mee. Maar de tablets van Apple zijn zeer zeker bruikbare apparaten waarvan iedereen vrijwel meteen begrijpt hoe ze werken.
En mensen weten heus wel wat ze ermee gaan doen: Op de bank gamen en een beetje mailen en web-browsen. En wat kopen ze dus? Het apparaat dat iedereen koopt, waarvan bekend is dat het goed werkt. Om dat nou dierlijk instinct te noemen gaat toch wat ver. Niet iedereen heeft zin om te pionieren met een exotisch apparaat.

Wat betreft je argument over marktverzadiging: Inderdaad, veel mensen zijn al 'voorzien' en zullen pas vervangen als een nieuwe versie aanzienlijke voordelen biedt.
Wel, er is nog een groot tekortkoming in de Ipad, en dat heet attachments
en USB poort, je kan er geen externe harddisk, sdcard of iets anders aan koppelen,
ook kan je geen attachments downloaden en versturen via emails...

Het niet kunnen werken met attachments is voor mij een reden om geen ipad te kopen.
Wat een onzin, ik ben een Apple gebruiker omdat ik welbewust de keuze heb gemaakt daar de producten goed werkend qua hardware en software zijn en er aantrekkelijk uit zien. Beetje dezelfde keuzes die de meeste mensen maken als ze een product kiezen, hype zal heus een rol spelen, maar is niet blijvend. Uiteindelijk moet je gewoon concluderen dat Apple goede producten maakt.

Wat een onzin, gebrek aan kennis en dierlijk instinct
Geruchten bijhouden hoef je tegenwoordig niet meer alleen op de techsites voor te komen. Telegraaf/Nu.nl etc melden ook gewoon geruchten over de aankomende iPad3. Tabletverkoop zal met de komst van de iPad3 wel weer toenemen.
Bijhouden van geruchten? Waarom zou je dat moeten doen? Je moet maar laten vallen dat je een iPad gaat kopen en er zal wel iemand opmerken dat er een nieuwe iPad aankomt of anders staat het gewoon wel in de krant tegenwoordig. De tijd dat je geruchten moest volgen om te weten wat er allemaal nieuw aankomt ligt al een tijdje achter ons als het op Apple producten aankomt.
Persoonlijk denk ik dat zoiets nog vies tegenvalt. In mijn omgeving negeert iedereen het tech nieuws op bijv nu.nl. Niemand houd zich met dit soort zaken bezig omdat het ze ook niet boeit.

Daarnaast ken ik tientallen mensen die na het aanschaffen van de iPad1 het allemaal wel goed vinden. Dit omdat ze het apparaat gewoon nooit gebruiken.

Het zal dus afhangen van je omgeving maar ik denk persoonlijk dat Atilim87 het aan het goede eind heeft.

Als laatste toch nog een gedurfde uitspraak... Ik zie de tablet markt binnen een jaar de netbook markt achteraan gaan. Eerst een super grote hype... Daarna de markt in opkomst en uiteindelijk gewoon een submarkt van de laptop markt (let op: gewoon een voorspelling gebaseerd op gevoel, geen waarde aan hechten dus)
Uhm de normale consument is echt niet bezig met het bijhouden van alle geruchten over wanneer de nieuwe Ipad uitkomt. Best case de helft van de consument die af en toe websites zoals Cnet lees.
Helemaal met je eens.
Op kantoor al regelmatig de vraag gehad "Welke iPad kan ik het beste kopen" vandaag bij Mediamarkt 4 personen met een iPad bij de kassa zien staan.
Op een blauwe maandag in Februari.
De recessie zal ook meespelen. Daarbij is een telefoon met een 4.3 inch scherm ook al een kleine tablet.
een telefoon met 4.3" is geen kleine tablet maar gewoon een te grote foon :+
Klopt, waarschijnlijk gaat de tabletverkoop eind 2012 (met kerst dus) weer fors omhoog.
Al denk ik wel dat veel mensen die perse een tablet willen er al eentje hebben, dus die zijn inmiddels voorzien. Daarnaast wachten veel fans nog op ICS tablets of totdat de iPad 3 er is.
Kom op, het is zo zeker als dat de zon achter de wolken schijnt, dat als een nieuw Apple-product uitkomt, deze alle voorgaande verkooprecords breekt. Dat is gewoon een feit. Punt :)
Ben het niet helemaal met je eens (hoeft gelukkig ook niet ;) )
Maar de tablet is nog steeds een niche product (en relatief duur) dus mensen die een nieuwe willen kopen, kijken eerst goed rond en kijken dan natuurlijk naar Apple.
1) wat brengt de iPad 3 voor nieuws
2) de iPad zal dan wel goedkoper worden (zoals de vorige keer bij de iPad1)

Op dit moment wil ik ook graag een tablet, maar ik wacht juist vanwege de iPad3
Nou, dit weekend stond ik in de rij bij Foto Klein in Rotterdam en de dame voor mij (schat haar zo'n 70 à 75 jaar oud) wilde van de verkoper weten of de nieuwe iPad al uitgekomen was. Kennelijk is het in die doelgroep ook al doorgedrongen dat je nog even moet wachten met het kopen van een iPad.
Ik denk dat je worst case scenario bedoelt. ;)
Een gewone gebruiker beseft niet dat er een nieuwe tablet (bv. iPad 3) zit aan te komen maar wil gewoon een tablet, op dat moment. En koopt er dus een, zelfs al wordt door het buurjongetje aangeraden even een paar weken te wachten. Maar de hype is ondertussen ook doorgedrongen tot de gewone gebruiker en die wil nu ook een iPad 3. De gewone gebruiker verkoopt zijn Android of Kindle (25% meer tweedehands Androids en Kindles nu in de VS) of zijn oude iPad (hoewel, kan hij wel zonder?). Nieuwe verkoop stort in die periode dus helemaal in.
Als Apple de iPad 3 nog dit kwartaal wereldwijd leverbaar maakt dan herstellen de cijfers zich ongetwijfeld. En volgend kwartaal gewoon weer een nieuw record.

En ja, ik wil ook eigenlijk wel een nieuwe iPad. Heb de iPad 2 overgeslagen omdat de 1 nog prima voldeed.

Mijn bron: ipadclub
De cijfers van de verkoop van bijvoorbeeld de iPhone 4 in het kwartaal voordat de 4S uitkwam, en ook de iPad 1 voordat de iPad 2 uitkwam, ondersteunen je punt niet.

Als je corrigeert voor de grote hockeystick exponentiele groei die er onderligt dan zie je flinke dalingen op zo'n moment.

Niet genoeg om daadwerkelijk een echte daling te wordne, maar de groei daalt voldoende om meteen een paar miljoentjes te schelen.
Ik denk dat de meeste consumenten niet op een ipad3 zitten te wachten maar op de prijsdalingen die verwacht worden op Android tablets. Apple heeft al aangekondigd niet te gaan dalen met de prijs. Gemiste kans, verwacht ik
Iedereen is voor de volgende (ultrabook) rage aan het sparen :-)

Helaas is die vertraagt door Intel's uitstel van Ivy Bridge :)
Nu nog één met multitouchscherm en dan neem ik weer een lappie erbij sinds een paar jaar.
Een hoge score voor een goede grap.
Nee man nettops worden het helemaal dit jaar. Lekker buiten zitten met je nettop :)
ik wil er nog wel 1 hebben maar verdom om 400+ euro te betalen dus wacht lekker tot ze goekoper zijn en de resolutie net iets hoger is zodat browsen makkelijker gaat.
iPad 3 krijgt 2048x1536 pixels op 9,7 inch, als dat nog niet scherp genoeg is weet ik het ook niet meer.... :)
Maar onder de 400 euro zal wel niet. ;)
Geruchten. Geef mij liever een apparaat wat meer kan dan consumeren. Ultrabook met multitouch en win8!
Pfff en waarom niet? Windows 7 is imo op dit moment het beste OS waar je het meest mee kunt (zelfs als je een voorkeur hebt voor een ander OS moet je toegeven dat het een zeer goed OS is). Maar goed, blijf maar lekker in je dogma's denken.

Ik wacht nog even tot er zo'n transformer prime met W7 of 8 komt. Android is leuk maar ik wil er ook mijn werk op kunnen doen en android ondersteunt mijn proggies niet. :(
Toegeven dat het een zeer goed OS is? Nou...Als linux gebruiker vind ik dat Windows over de hele lijn niet echt een zeer goed OS is.

Windows is een OS waarmee je voor dagelijks gebruik (bijna) alles kan doen wat je ermee wilt. Dat zeker. Maar zeer goed vind ik wat overdreven.

Er zijn veel dingen in Windows die nou niet echt fijn zijn: drivers, updates, virusscanners, etc. Het is dat je het gewend bent dat het minder erg is, maar het hoort niet echt.

Ik denk niet dat mensen het leuk vinden als de C1000 op maandagochtend dicht is om de prijzen te kunnen updaten, de producten anders in de schappen te leggen en de goede producten op de koppen te zetten.

Of dat als je voedsel koopt, dat je dan bij alles een doosje tabletten erbij krijgt om te zorgen dat je niet ziek wordt.

Of dat als je een lamp indraait dat je dan 1 minuut moet wachten voordat hij aan kan omdat de connectie nog niet goed vast zit.


Ik wil overigens niet zeggen dat er met Windows totaal niet te werken is, maar als je een ander OS kent/gewend bent dan zie je veel dingen die Windows fout doet.
Leuke vergelijkingen maar daar houdt het ook mee op.
Drivers: wat is er mis met drivers? Ze doen het, ze zijn altijd beschikbaar voor Windows (in tegenstelling tot Linux) en je installeert ze 1x en hebt er bijna nooit meer last van.
Updates: wat is het verschil met Linux? Ze komen allebei voor (gelukkig), bij Windows misschien iets vaker opnieuw opstarten ok.
Virussen: ja, veel virussen voor Windows maar als je een virusscanner gebruikt niet zo'n heel groot probleem meer. Linux is ook niet immuun voor virussen.
Verder zijn er nog duizend andere argumenten te verzinnen waarom het een beter dan het andere is maar uiteindelijk draait het erom wat je ermee doet en zolang heel veel software Windows-only is zal die situatie niet snel veranderen.
Werkelijk,

Ik heb een vraag voor jou.

Stel Linux was marktleider op consument OS gebied dus het nam de plaats van windows in.

Denk jij dan dat Linux nog steeds zo virus vrij is?

Oftewel Linux en Windows mag je niet vergelijken.

Windows is veel populairder en daarom veel aantrekkelijker voor hackers.
Wat boeit die hackers linux nou?

Op windows zitten meer leken dus makkelijker te foppen.

En linux is echt niet zo veilig als jij denkt.
Er kunnen net zo goed virussen worden gemaakt voor linux als voor windows.


Ontopic:
Vind het fijn dan het eindelijk daalt, ben die hype onderand wel zat.
Het is echt een must have object geworden, zonder ben je een loser.
Dat staat mij niet aan.

Tablet zijn leuk maar meer kinder speelgoed, geef mij maar een mooie stabiele laptop.
Die kunnen tenminste wat.
Linux heeft een heel ander architectuur dan Windows.
Problemen voor Windows betekent niet dat deze ook voor de alternatieve OS-en gelden.

Een virus kan zich namelijk alleen verspreiden als het architectuur dat toestaat en de configuratie dusdanig beroerd is dat het alle beveiligingsaspecten omzeild.

Windows is het OS wat met virussen heeft te kampen, niet Linux, niet BSD, niet BeOS, niet OSX, niet Unix.
Mijn mening van Windows 7 laat ik liever niet los om onzinnige discussies te voorkomen.
Maar ik ben wel van mening dat OSX het beste OS is wat bij de Macbook Air past en dat tot in de details dit allemaal is uitgedacht. Dat is al 1 reden waarom windows 7 voor mij daar nooit geschikt is of zal zijn.
Uiteraard nog niet door Apple zelf confirmed maar dit vind ik "gerucht" ontstijgen.

http://www.macrumors.com/...2048x1536-retina-display/
Heeft er eerder mee te maken dat de kerst in het vorige kwartaal viel gok ik.
Naast het feit dat het vorige kwartaal de feestdagen omvatte en er in veel huishoudens al een tablet aanwezig is, denk ik dat er voor veel mensen ook een limiet is overschreden.

De grootste recente vernieuwing is de Tegra 3 Prime tablet van 600,-.
Met ¤600,- voor een Android device is het geen goedkope extra gadget meer voor in de huiskamer. Ipad users daar gelaten, aangezien die zullen wachten op de Ipad3.

Met zulke prijzen zullen veel mensen een keuze moeten maken tussen laptop/PC of een tablet. Aangezien een tablet geen vervanging is van een Windows/Apple systeem zal de keuze simpel zijn. Het zou een ander verhaal zijn als de Windows 8 tablets al klaar stonden, wellicht dat daar de potentie in zit om als vervanging te dienen.
De verkopen zullen wel weer toenemen als de prijzen zakken, de Ipad 3 en W8 tablets gaat komen.
iedereen wacht op de iPad 3??

Ik zou er nu ook geen komen, zelfs als ik een Android zo overwegen zou ik even kijken hoe groen de Apple zijn aan de boom van de buurman!

Dit draait dus wel weer bij nadat de iPad 3 uitgekomen is...
Maar 7 maart zal de iPad 3 uitkomen, dat is ook het eerste kwartaal.
Dat zou juist een enorme boost geven in verkopen als ik het aandeel iPad zo zie.
Dus wat klopt hier niet?
Maar 7 maart zal de iPad 3 uitkomen, dat is ook het eerste kwartaal.
Maar wel op het einde van het kwartaal. Tot die tijd ( de eerste 2 segmenten dus ) zal er op de tablet markt best wat terughoudendheid zijn. Mensen weten dat ie er aan komt.

Het is niet gezegt dat al die mensen voor een iPad3 gaan, maar ze zullen zeker even willen wachten tot ze weten wat het wordt, voor ze die keuze gaan maken.
Nou einde van het kwartaal vind ik niet maar ok.
Ik ging er eigenlijk wel van uit dat miljoenen mensen nu al voor de winkels slapen om als eerste zo'n ding in hun handen te hebben.
Maar misschien is de nieuwigheid er ook wel vanaf, de tablets.
Ik ging er eigenlijk wel van uit dat miljoenen mensen nu al voor de winkels slapen om als eerste zo'n ding in hun handen te hebben.
wat, een iPad 3? Waarom zouden ze, de aankondiging van dat ding is pas op 7 maart, en dat is zelfs nog niet officieel bekend gemaakt door Apple. Vervolgens zit er tussen aankondiging en daadwerkelijke verkoop start ook nog wel een week of 2.
De titel geeft geen goed idee van het de inhoud, want vergeleken met het eerste kwartaal van 2011 zijn er 77,6% meer tablets verkocht, en volgens mij is het niet meer dan logisch dat het eerste kwartaal van een jaar vaak wat minder is dan het laatste van het jaar ervoor. (feestdagen etc)
Je hebt volkomen gelijk. Deze soort onzin zie je wel meer bij Tweakers.net, hoewel er steeds dezelfde reacties op komen.

In de financiële wereld wordt vaak gekeken naar het hetzelfde kwartaal van vorig boekjaar, en dat heeft zo zijn redenen. Elk klein kind begrijpt dat het eerste kwartaal van een kalenderjaar minder opbrengt dan het laatste kwartaal van het vorige kalenderjaar wat consumenten elektronica betreft.
Logisch dat de financiele wereld het zo doet voor normale artikelen. Bij nieuwe "exploderende" markten met enorme groeicijfers is een jaar terug echter al teveel, en dan krijg je dit soort effecten.

Edit: heeft marcovtjetje hieronder ook al gezegd.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 20 februari 2012 17:48]

Ze melden de stijging toch ook, dus waarom de daling niet? Of moeten ze er altijd een grafiekje naast zetten? Hmmm, grafiekjes :9~
Het lijkt me allemaal ook vrij normaal, zoals je aangeeft is dit niet een kwartaal waar veel omzet gedraaid wordt, iets wat ik al jarenlang merk in mijn sales-ervaring.

Ook is er buiten de Asus Transformer Prime, die al leverbaar was buiten Europa voor het eerste kwartaal van dit jaar, geen noemenswaardige tablet beschikbaar gekomen.

Maar die "kwartaalcijfers" zullen wel weer exploderen zodra Apple of Samsung hun nieuwe toestellen uitbrengen.
Wat dacht je gewoon van de gevolgen van de crisis ??? Een tablet is geen eerste levensbehoefte en als ik dan toch zou moeten besparen dan wist ik het wel.
Feestdagen okay, maar toch, dat zal echt iet de grootste oorzaak zijn...
Je kan het geld maar 1 keer uitgeven.
Alternatieve headline, Tablet verkoop stijgt met 77,6 procent!

Cijfers uit Q1 met Q4 vergelijken heeft weinig zin, zeker met een cadeau-gevoelig goedje als consumenten elektronica.
Cijfers in een sterk groeiende markt vergelijken met hetzelfde kwartaal vorig jaar vergelijken heeft echter evenmin zin.

Een mogelijke verzadiging is hier niet door te bemerken, want je stuurt nog steeds juichende "77% groei" berichten uit, en dat doet er geen recht aan dat de sterke groei eruit is.

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 20 februari 2012 17:13]

Jawel hoor, als het elk kwartaal 77% groei blijft. Als het dit kwartaal 77% groei is, maar vorig kwartaal 200%, DAN heb je een punt.

Ofwel, het artikel geeft net niet de informatie die nodig om te bepalen of de groei aan het afvlakken is of niet, nl de groei in Q4 2011 tov een jaar eerder, vergeleken met de groei in Q1 2012 tov een jaar eerder.
Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo raar, het aantal mensen wat op dit moment het geld heeft om over de balk te gooien voor een tablet naast hun 10 andere computers zal voor een groot deel al wel een tablet in de hand gedrukt gekregen hebben. Ook het feit dat er nog geen nieuwe iPad is zal wel helpen de verkopen te drukken.
Ikzelf zou wel een tablet willen, maar ik vind de prijs nog te hoog. Voor de prijs van een Ipad heb je gewoon een goede laptop. Dus waarom zou je een tablet willen? Ja het is handzamer en makkelijker, maar daar is ook alles mee gezegd.

[Reactie gewijzigd door lanerios op 20 februari 2012 17:16]

Kijk eens naar hoeveel van die verkochte tablets iPads zijn, het is een erg leuk idee om met z'n allen te doen als of er een heel levendige markt is in de Android tablets maar de statistiek spreekt dit duidelijk tegen, natuurlijk maakt de verwachte snelle release van een nieuw model bij Apple uit
Joh, logisch. Kijk, ik ben een echte android fanboy. Maar hoe je het ook bekijkt. De Ipad is 200x soepeler en vloeinder dan de android tablets.
Zolang er geen android tablets zijn die hier iets aan doen, ja dan blijft het zo helaas.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar evoluties? Kijk even hier.
Despite gangbusters sales of Apple Inc.'s iPads last quarter, the Apple device lost more than 10% of market share to rival Android tablets since the fourth quarter of 2010, according to a new report from research firm Strategy Analytics.
Het marktaandeel van Apple in de tabletmarkt daalt dus alleen maar terwijl die van Android alleen maar stijgt. Waar het evenwicht zit heb ik geen idee van, maar enkel kijken naar de cijfers in het artikel op één moment is gewoon iets te kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Maethor2 op 20 februari 2012 17:21]

Het marktaandeel van Apple in de tabletmarkt daalt dus alleen maar terwijl die van Android alleen maar stijgt.
Gek he? als je bij een bestelling van minimaal 50 euro een Android Tablet (van kwaliteit gehalte drama) kado krijgt? (ik heb al minstens 2 van dat soort foldertjes in de bus gekregen, en een collega van me heeft daadwerkelijk zo'n ding)

Als de markt overspoelt met dat soort prut, heeft Apple weinig te vrezen van de concurentie, het enige wat er gebeurt is dat Android een ongeloofelijk slechte naam opbouwt.
Ik ben het niet vaak met Apple-fans eens, maar hierin geef ik je groot gelijk. Android-Tablets zijn niet zo goed als een iPad, voor mij is dat gewoon een feit. Ik denk daarbij dat het overgrote deel van de verkochte Android-tablets niet de kwalitatief goeden zijn, zoals een Asus of een Samsung, maar van die goedkope Intertoystroep. Die dingen zijn zo verschrikkelijk dat dit, volgens mij, vreselijk slecht is voor de naam van Android. Als je eenmaal met zo'n ding hebt gewerkt wil je nooit, maar dan ook nooit meer iets met Android te maken hebben. Wij als Tweakers weten wel dat je een Galaxy Tab niet met een tokkiewokkieding kunt vergelijken, maar een normale consument weet dat niet. Ik denk dat iemand die die goedkope bende van de Intertoys koopt, vrijwel zeker zal overstappen op een iPad en nooit meer iets van Android wil zien.
Die goedkopere tablets moet je inderdaad links laten liggen. Werken doorgaans veel te traag en ook nog een oudere Android versie erop.

Ik ben ook geen Apple fanboy maar het is inderdaad zo dat een iPad kwalitatief de beste tablet is. Maar daar komt wel een hoge aanschafprijs bij kijken. Ik had niet zo veel budget en heb daarom voor een BlackBerry Playbook gekozen omdat die heel wat goedkoper was maar kwalitatief wel goed was:

* Goede beeldkwaliteit
* Scherp geluid
* Boukwaliteit ook dik in orde

Nadeel was wel dat het aantal apps heel wat mInder is maar met de update die morgen uitkomt zou dat wel grotendeels verholpen moeten zijn.
Lijkt me ook logische, aangezien het lang geduurd heeft voor Fabrikanten om op het succes van Apple's iPad te springen. 2010 => iPad 1.

M.a.w, Android toestellen winnen markt aandeel, maar je mag niet vergeten, dat de markt ieder jaar tot op heden, ook enorm groeit.

Stel:
2010: iPad 1 Miljoen, Android: 100.000.
2011: iPad 5 Miljoen, Android: 1.00.000

Als je deze cijfers zou zien, ja, men wint markt aandeel, maar aangezien de markt exponentieel omhoog gaat, is dat effect voor Apple niet zo merkbaar.

Groot probleem met Android is de markt versnippering. Persoonlijk ben ik een fan van Android, maar als de iPad3 uitkomt, is er meer kans dat ik deze koop, dan een Android toestel. Klikt vreemd he.

Gewoon het feit, dat je moet kijken naar de support. Meer applicaties zijn geschreven op maat van de iPad, dan wat je ziet op Android. Als ik de markten bekijk, zijn veel van de Applicaties in de Android markt puur upscaled versies van hun Smartphone versies. En dat stoort me.

Kijk je naar accessoires ... Zelfde probleem. Als men een Radiowekker / Muziekspeler / Whatever verkoopt met Smartphone/Tablet support, is het bijna ALTIJD een iPhone/iPad supported.

Men kan zeggen, ja, maar als mensen geen Android kopen, zal die support er niet komen. Kan zijn, maar dan kom je met het probleem terug van de markt versnippering. Alle toestellen zijn anders gemaakt. De ene heeft zijn acces poort ( voorbeeld usb ) links staan, de andere rechts, die vanboven, ... Gevolg is, fabrikanten hebben geen uniformmeel design, en maken dan gewoon geen producten.

En dan zit je met de OS versnippering. Android 4.0. Het is er, maar de meeste toestellen worden niet geupgrade door de fabrikanten. Ze maken een toestel, smijten er Android 2.2, 2.3, whatever op. En eenmaal verkocht, is het van ... pech. Koop aub ons volgende toestel, daar zetten we wel Android x op.

Daartegen is iOS verschenen voor tot op heden, alle toestellen van hun. Ok, de iPad 1 heeft niet altijd genoeg kracht om alle toeters en bellers te draaien ( omdat de iOs geschreven was met de laatste nieuwe hardware in gedachten ), maar je kan van de Fabrikanten uit upgraden. Je moet niet prutsen met custom roms.

Willen of niet, dit is een probleem dat Google moet eens pakken. De fabrikanten dwingen om hun toestellen te support / upgraden. Als dat niet gebeurt, blijft de markt enorm versnippert. En dat heeft zijn effect op de applicaties dan weer.

En we komen terug op de originele punt. Zelf al wint Android markt aandeel, het ziet er niet naar uit, dat dit betekend dat ze Apple gaan voorbijstreven op verkoop cijfers ( ondanks dat ze enorm wat verschillende fabrikanten achter hun hebben ).
Android tablet gaan zeker Apple voorbijstreven op verkoop cijfers. Alleen weet we nog niet wanneer. Android stijgt sneller dan Apple ook al gaat iets langzamer dan gedacht, maar het moment komt er.
Who cares .... zal nooit en te nimmer mijn iPhone en/of iPad voor Android meuk gaan inruilen :)

Apple heeft namelijk een zeer geoptimaliseerde life cycles wat in feite geen ander bedrijf op dat niveau heeft omtrent computers en multimedia.
wtf is een "zeer geoptimaliseerde life cycles" :? , legt uit!!!
Airports/TimeCapsule, iMac, Macbook, AppleTV, iPhone, iPod en iPad het werkt allemaal heel gelikt samen. Zonder je hier veel moeite hoeft voor te doen.

Dat heeft Android/Windows/Linux niet .... omdat je met allerlei computers/software van derden te maken hebt die dit lang niet zo tot in de details hebben uitgewerkt. Dat is op die markt nog nooit zo geweest.
Android is geen 'meuk', althans niet op telefoons. De Galaxy S2 streeft de iPhone 4S mijlenver voorbij, op bijna alle fronten, ook qua stevigheid.

Android tablets zijn echter wel troep, zelfs de Transformers en de Galaxy Tabs. De support is ruk, allemaal een andere aansluiting, niemand geeft updates, Android zit vol bugs, traag, haperende homescreens tjdens het scrollen, weinig apps, niet geoptimaliseerde apps et cetera. Als Android-fan spijt mij het om te zeggen, maar ik zou nooit en te nimmer een Android tablet kopen.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 20 februari 2012 19:58]

Hoezo allemaal andere aansluiting? USB, SD card.

Met ICS is de UI van Android ook vloeiend dus dat verschil is ook weg.

Het enige verschil tussen de iPad en Android tablets is de verkrijgbare software. Er zijn wat meer specifieke Tablet apps voor de iPads, maar ik zou absoluut niet weten welke ik daar persoonlijk van nodig zou hebben.

Heb de Transformer Prime gezien en dat is gewoon een veel beter apparaat. Betere software ook. En die nieuwe Chrome browser is zeker veel en veel beter dan de browser op de iPad.

De iPad die we hebben is overigens overgenomen door mijn zoontje. Het zijn leuke hebbedingen, maar uiteindlijk doe je gewoon geen ruk met zo'n tablet. Ja spelletjes.

Gewoon een smartphone met groot HD resolutie scherm kopen en je hebt zo'n tablet helemaal niet nodig. Heb je gewoon altijd bij je ook.
Ik heb een Galaxy S2 en zou daarom ook niet zo snel een tablet kopen. Ik weet dat een 4,3 inch niet te vergelijken is met een tablet, maar wat zou ik nu helemaal op een tablet doen? Het enige dat er echt goed op werkt is browsen, maar browsen op een S2 werkt ook prima en deze is makkelijk mee te nemen in mijn broekzak. Die veeg-spelletjes kan ik ook wel op mijn telefoon doen.
Ik ben het met je eens dat kijken naar de cijfers in 1 artikel te kort door de bocht is. Sowieso cijfers van Digitimes moeten we eigenlijk helemaal niet op reageren. Herinneren we ons deze nog?. Daarop voortbordurend hieronder enkele extra cijfers die ook niet van Digitimes komen, maar die wat mij betreft aangeven dat bantoo toch niet heel erg fout zit met zijn opmerking.
The figures just released show that of all Android devices activated to date, only 3.3% of them run Android 3.x, aka Honeycomb. Honeycomb only runs on tablets, so the numbers paint an accurate picture of just how few Android tablets have been activated. If we use Andy Rubin’s latest tweet claiming 200 million devices have been activated to date, that 3.3% running Honeycomb only represents 6.6 million Android tablets.

The first Honeycomb tablet appeared on the market a year ago, so that’s not a lot of Android tablets activated in 2011. That covers all of the major tablets released by Motorola, Samsung, ASUS, Lenovo, and all others. That’s a lot of tablet models sharing the 6.6 million in sales, so no one is making a lot of sales on Android so far.

Even more telling, these numbers from Google show that of the Honeycomb tablets activated, only half of them are running the most stable version 3.2. The other half is still running Android 3.1, and a few the totally unreliable version 3.0. It’s a concise picture of the fragmentation issue that is Android, straight from Google.
http://www.zdnet.com/blog...ismal-tablet-picture/6296

Als we kijken naar de laatste stats zien we nauwelijks verandering tov het bovenstaande nieuws.
http://developer.android....rd/platform-versions.html

In totaal 0,1% + 1,4% + 1,9% = 3,4% van 250 miljoen devices is een tablet. Dat zijn 8,5 miljoen Honeycomb Android Tablets.
Daarbij rekenen we ff (heel ruim) dat 50% van het overgebleven aantal ICS devices een tablet is. Dat is 0,5 * (0,3% + 0,7%) = 0,5% van 250 miljoen devices . Dan komt dat neer op nog eens 1,25 miljoen ICS Android Tablets.
Dat zijn in totaal 9,75 miljoen Android tablets volgens Google. Laten we het heel ruim nemen, omdat de 250 miljoen devices inmiddels weer iets achterhaald is en maken we er 12 miljoen Android Tablets van in totaal tot nu toe (dan ga ik uit van pak em beet 300miljoen Android devices).

Apple verkocht tot dusver meer dan 55 miljoen iPads. Wat met de info van hierboven neer komt op ruwweg 80% van de markt in z'n totaliteit.

Als we dan kijken naar wat de LA Times zegt dat afgelopen kwartaal maar 57,6% van de verkopen van Apple was, dan zouden die activatiecijfers toch flink omhoog moeten gaan als er een levendige Android tabletmarkt is. Dat doen ze niet dus de Kindle en enkele andere kleinere spelers, die Google niet kan meetellen, maaien al het gras voor Google zelf weg, doordat ze onder de kostprijs worden verkocht en gesubsidieerd zijn of gewoon heel goedkoop zijn. Een heel ander segment dan de iPad dus en mijns inziens geen slecht nieuws voor Apple, want deze tablets zouden gezien kunnen worden als instapmodel. Diezelfde gebruikers kopen een volgende keer, als ze er zeker van zijn dat een tablet iets voor ze is, waarschijnlijk een duurder model en komen dan vaak bij de iPad uit.

Het is jammer dat hier geen precieze cijfers van bekend worden gemaakt om de hele markt goed in kaart te brengen, maar met bovenstaande in gedacht kan ik me voorstellen dat het dalen van het marktaandeel van de verkopen over het afgelopen kwartaal an sich Apple niet echt zorgen baart (en de fragmentatie van Android zal er waarschijnlijk voor zorgen dat dat moment ook nog wel even op zich laat wachten).

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 20 februari 2012 18:45]

Zoals ik al verwachtte; leuke gadget voor techfreaks en early adopters, maar ik zie het nog niet zo snel echt mainstream worden. De hype begint af te zwakken.
Nou, mainstream is de ipad al hoor, ik zie ze bij jan en alleman op tafel liggen.. Voor niet technische mensen is de iPad de beste computer voor licht gebruik.

Juist techy mensen lopen denk ik sneller tegen de limitaties aan.

Ik zelf zou niet weten wat ik er mee zou moeten met 2 werkstations en het soort werk dat ik doe.
op je bank RDP'en naar je workstations?
haha ja tuurlijk zijn er zeker dingen te bedenken om er mee te doen maar dat zou dan meer zijn "omdat het kan" dan omdat ik dat echt nodig heb.

Het is ook wel weer NOG een apparaat naast m'n pc en smartphone. Voor je het weet zit je de hele dag achter schermen.. :)
Ik kan met mijn Galaxy Nexus perfect verbinden met Citrix of met RDP/VNC oid naar mijn PC. Dan hoef ik niet op te staan om mijn tablet te pakken, de lader te zoeken omdat het ding inmiddels leeg is, het verlengsnoer te pakken om de lader in te steken en dan irritant met het apparaat aan een snoertje te werken.

Gewoon telefoon aan klik op een icoontje en klaar.
Toevallig daarstraks nog iemand tegengekomen die hier met iPad rondliep.
Klein gesprek wees uit dat hij geen enkele reden zag om het zelf persoonlijk aan te schaffen.
techfreaks? mijn 80+ ouders vertellen me wekelijks hoe blij ze zijn met de iPad die ik ze kerst 2010 heb gegeven. En die verhalen hoor ik van meer mensen :)
Krijg nou wat.... ik heb maar 2 ouders. Jij 80+
Hmmmzzz....

Daarentegen, ik ben net terug uit Malaysië en Singapore en bijna iedereen daar heeft er eentje. Het was zo gewoontjes dat mijn vrouw nu ook een Galaxy Tab wil (haar broertje, zus en alle vriendinnen daar hadden tablets - dus lijkt het haar nu meer dan normaal om ook eentje te kopen).

Wat ik wel grappig vond: in Singapore heeft ook echt *IEDEREEN* een iPhone (minstens 90% van alle mensen op straat of in de metro), en in Malaysia hebben de meesten een Android phone. Gek genoeg leken de Galaxy Tabs in beide landen de winnaars te zijn.
Hier in Thailand is de iPhone ook dé telefoon die je onder jongeren ziet (ouderen gebruiken de standaard GSM). Blackberry staat op 2. Android wordt gezien als goedkope ripoff - het is traag en verliest snel waarde, omdat bijv een Galaxy S die op 2.3 draait niet zo lekker loopt als een iPhone 4. Het is hier gebruikelijk om op 'de markt' je oude telefoon te verkopen - zoals je met een auto zou doen, en dan een nieuwe aan te schaffen. Abbo's met een 'gratis' toestel zie je hier weinig. Dus kun je beter 100 euro meer neerleggen voor iets dat zijn waarde beter behoudt. En de versplintering op de Android markt heeft er ook mee te maken natuurlijk. Er is geen standaard. Iedere fabrikant heeft een topmodel, voor een paar maanden en dan is er alweer een ander topmodel. Je iPhone 4 van 1,5 jaar terug wordt echter nog steeds tegen een hoge nieuwprijs verkocht - dus is hij ook 2e hands nog populair. Je moet een standaard zetten, dan weten mensen wat ze in huis halen. Zelfde verhaal gaat op voor de tablets.
De Galaxy tab meer verkocht dan een iPad. Dat kan ik me bijna niet voorstellen, zelfs niet in dat soort landen. Las een tijdje geleden dat de iPad zelfs in Zuid-Korea ver voorloopt op de Galaxy tab. Zijn ze daar goedkoper ofzo? Of is de iPad daar slecht verkrijgbaar?
Maleisië en vooral Singapore zijn errrrug modieus wat betreft dergelijke trends. Dat probeerde ik een beetje aan te geven met dat iPhone verhaal in Singapore - ik overdreef niet, stap in de metro daar en je ziet gelijk dat meer dan de helft van de passagiers luistert of kijkt naar een iPhone (ze hebben daar ook dekking in de metro!). De rest staren de ruimte in, en andere toestellen zie je haast niet.

Dat de Tab serie lijkt te overwinnen baseer ik op het feit dat heel de familie in Maleisië gebruikt Samsung en ik heb overal reclame voor Tabs gezien (posters in computerwinkels, als hoofdprijs in spelletjes op TV en in de supermarkten, enz.). Ik zag, meen ik, maar één iPad bij een vriendin in Singapore daarentegen.

[Reactie gewijzigd door MossMan op 22 februari 2012 17:04]

Het is natuurlijk wachten op de iPad 3. Android tablets hebben niet zo veel voet aan de grond en zullen dat voorlopig ook niet krijgen zolang ze niet dezelfde kwaliteit kunnen bieden als de iPad tegen een prijs die een stuk lager ligt.

Ook Google mag wel eens beter haar best gaan doen Android beter te optimaliseren zodat het zelfs op een quadcore niet schokkerig draait en de Android Market mag ook wel wat beter dichtgetimmerd worden om verspreiding van malware tegen te gaan en om programmamakers te motiveren meer en betere apps voor Android tablets te ontwikkelen want dat is nog steeds huilen met de pet op.
Het is wel erg makkelijk Android bashen he :) Je noemt alleen nadelen en geen voordelen. Bijvoorbeeld de hogere resolutie schermen die te krijgen zijn, veel meer opties op een Android tablet, een home-screen met widgets wat mij veel meer aanspreekt dan geen homescreen maar alleen een menu. Nee, je belicht het niet echt goed van 2 kanten en het is niet zo objectief als jij het doet voorkomen ;)
Je belicht het nu zelf ook niet van 2 kanten. Dingen die Android gaat krijgen, ja zo kan je het ook van de iPad3 zeggen. Die krijgt (naar verwachting) ook een highress display. Homescreen met widgets zeg je zelf al, is wat JOU veel meer aanspreekt. Dat geld niet voor iedereen. Een iPad afdoen als alleen maar een menu zijn miljoenen gebruikers het blijkbaar niet mee eens.
Hij noemt "dingen" die android al lang heeft.
En wat betreft schokkerig en malware: mn ipad is zeker niet soepel te noemen en recent kwam weer eens naar voren dat malware gewoon zit ingebouwd in iOS zonder dat je er wat voor hoeft te doen (of tegen kunt doen), android "malware" daar kies je tenminste nog voor (aangezien je van te voren kunt zien wat een applicatie allemaal mag) en je hebt de mogelijkheid om applicatie te beperken in wat ze wel en niet mogen doen (probeer dat maar eens op iOS).

Apple is bekender maar een leek kan net zo goed overweg met een android tablet.
Nou ik zie mijn oma of moeder toch eerlijk gezegd sneller overweg kunnen met een iPad dan met een Android. iOS zit gewoon net even iets simpeler in elkaar. Malware ingebouwd in iOS 8)7 ... Het is gewoon een feit dat malware en dat soort troep meer voorkomt bij Android.

Apple/iPad heeft inderdaad z'n bekendheid mee, mensen spreken ook niet vaak van een tablet maar van een 'iPad'. Feit blijft dat Apple nog steeds een grote voorsprong heeft op de concurrentie. Misschien dat Samsung hetzelfde kan doen zoals bij hun Galaxy phones, maar als ze in dezelfde price-range gaan zitten zie ik toch niet snel een verandering.
Die malware verhalen komen van mensen die op illegale sites applicaties downloaden. In de Android market is er vrijwel geen malware te vinden.

Al was er laatst inderdaad wel weer een lulverhaal van Symantec dat er een "trojan" was terwijl dat later een standaard (agressieve) ad pushing bibliotheek bleek te zijn.

Die virus boeren hebben er natuurlijk wel belang bij om dat malware verhaal lekker te overdrijven. Net zoals de iFanboys trouwens.

En inderdaad bleek laatst ook dat er bij iOS apps ook privacy lekken zijn (hele adresboek wordt gecopieerd naar een server). Is op zich niet zo'n heel groot probleem, maar bij android zou je dat tenminste weten omdat ze daar de gebruikte rechten moeten aangeven.
Bericht komt niet alleen van virusboeren. Kan je inmiddels al zonder creditcard apps aankopen in de android market? Dan 'moet' je dus bijna wel op alternatieve sites gaan kijken.
Ik wacht nog een paar weken op een nieuwe versie dus misschien dat de cijfers volgende maand beter zullen zijn, daarnaast moet je dit ook nemen met een korrel zout want de nieuwe generatie tablets komen er aan met tegra 3's en andere leuke soc's.

Tevens kan de core markt ook verzadigd zijn en willen die niet nogmaals 400 euro neertellen voor een gadget.
1.) Mensen komen erachter dat een tablet erg leuk is en soms handig, maar dat je in veel gevallen toch liever op een laptop/desktop werkt (tekstverwerken bijv)

2.) Meer en meer mensen hebben een tablet, als je eenmaal een tablet hebt dan is gemiddeld genomen zeer aannemelijk dat je minder snel tot aanschaf ervan over gaat

3.) Het is crisis, mensen worden ontslagen, er heerst onzekerheid, mensen houden de hand op de knip


Ik denk vooral 1 en 2 ook wel. De hype wordt minder en ipv kopen omdat het een hype is gaan mensen serieus nadenken over de functionaliteit van zo een ding. 3 zou kunnen maar er was afgelopen jaar ook al crisis en toch verkochten ze hartstikke goed.
In reactie op jouw 1.)
Ik maak record aantal uren per dag op mijn laptop. 85% van de tijd betreft het gewoon lezen op Internet, en krabbeltjes als dit in fora posten. Een tablet lijkt mij daarvoor toch echt ideaal; lekker op de bank. Ik heb hem nog niet puur omdat ik de juiste nog niet kan vinden. iPad is me te duur, Android heb ik een antipathie tegen (niet echt verklaarbaar, ik vind het gewoon lelijk, dus inderdaad ongegrond)... Ik zet mijn joker in op Win8, zeker sinds ik mijn Nokia Lumia800 heb.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 20 februari 2012 22:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013