Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 105, views: 35.568 •

Microsoft heeft de vijfde versie van zijn framework voor internetapplicaties Silverlight uitgebracht. De belangrijkste vernieuwing in Silverlight 5 is de ondersteuning voor hardwarematige versnelling bij het afspelen van h.264-video's.

Silverlight 5 kan ook de weergave van 3d-beelden via de gpu laten verlopen. Nieuw is ook de ondersteuning van een afstandsbediening in combinatie met applicaties. Verder kunnen ontwikkelaars hun creaties eenvoudiger testen bij gebruik van Visual Studio 2010 en kunnen data-binding expressions beter gedebugd worden in Silverlight-applicaties door het plaatsen van breakpoints. Ten slotte is het 'Trusted Application'-model uitgebreid naar de browser, zodat gebruikers de browser niet meer hoeven te verlaten voor bijvoorbeeld de ondersteuning voor meerdere vensters, zegt het Silverlight-team.

Eerder waren er geruchten dat dit wel eens de laatste versie van Silverlight zou kunnen zijn. Silverlight zou alleen nog gepromoot gaan worden als ontwikkelruntime voor Windows Phone 7 en Microsoft zou zich meer op html5 richten voor rich internet applications. Microsoft ondersteunt versie 5 tot 2021. Verder is er niets bekend gemaakt over het voortbestaan van Silverlight.

Reacties (105)

Reactiefilter:-11050100+156+28+30
Hmm, op zich is dat wel handig. Ik ben eens benieuwd wat dit met het processorgebruik doet. De laatste versie van Flash was hier best goed in; wat concurrent Silverlight doet zullen we dan wel zien.

Vraag me af of er ook GPU driverupdates komen om moderne videokaarten samen te laten werken met h.264 over Silverlight. Bij ATI was dit met Flash wel het geval.

Echter snap ik niet helemaal waarom ze zich nog met externe plugins bezig houden. HTML5 zou toch de standaard moeten worden ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 11 december 2011 15:54]

Ik denk dat je het over Windows hebt. Onder OS X is Flash gewoon een resourcehog. Het vreet nog steeds processor-cycles tot en met. Met Silverlight is het juist een ander verhaal. Lekker consistent, nauwelijks tot geen crashes en het werkt altijd lekker.
Ik snap eigenlijk niet waarom er nog geen Firefox plugin is voor Media Player Classic - Home Cinema. Die speelt eigenlijk ook alle content af en gebruikt relatief weinig systeembronnen.

Ondersteunde formaten worden via DXVA afgespeeld. Op het moment ben je verplicht om de Windows Media Player plugin te installeren voor sites die nog Windows Media gebruiken.
omdat MPC die plugin niet bouwd?

iets dat de serieuzere mediaspelers zoals gnome mplayer, windows mediaplayer en vlc wel gewoon doen.
Ik vind VLC een draak van een programma. Velen van jullie zullen hier waarschijnlijk anders over denken.

De reden dat ik voor MPC-HC heb gekozen is vanwege de flexibele configuratie. Voornamelijk het apart downmixen van AAC-streams over SPDIF (mijn versterker ondersteunt geen AAC-) is een optie die ik niet in VLC heb kunnen terugvinden.

Ook vind ik dat de GPU acceleratie veel beter ge´ntegreerd is in MPC-HC. Maar het zal een kwestie van smaak zijn.

Ik heb wel bij MPC een verzoek ingediend om een plugin te schrijven voor hun volgende release. De Windows Media Player-plugin voor Firefox is al dusdanig gedateerd dat het een potentieel veiligheidsrisico is vanwege het ontbreken van patches.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 december 2011 21:35]

Vraag me af of er ook GPU driverupdates komen om moderne videokaarten samen te laten werken met h.264 over Silverlight. Bij ATI was dit met Flash wel het geval.
Wist niet dat dergelijke samen hing met de drivers in die mate van een Videokaart. Zit met een GTX260 die om de haverklap BSOD geeft telkens ik naar flash kijk op Youtube of de Telegraaf. Heeft me weken gekost om dit uit te zoeken. Moet telkens naar Ubuntu overschakelen omdat daar dit probleem zich niet voordoet als ik surf.
Natuurlijk hangt het allemaal in elkaar. De videokaart communiceert door middel van een driver en een API als DirectX met Windows.

Op het moment dat er hardwareacceleratie wordt gebruikt, zal dit via een API moeten gebeuren die dit ondersteund. Dit kan bijvoorbeeld DirectX Hardware T&L zijn of OpenGL. Vroeger had je nog Glide die specifiek voor 3D/FX kaarten bedoeld was maar deze is ondertussen vrijwel uitgestorven.

Adobe Flash heeft hardwarematige playback ingevoerd sinds Flash Player 10.1. Dit zorgt voor hardwarematige decodering van h.264 materiaal. Voorwaarde is wel dat er een videokaart wordt gebruikt die dit ondersteund.

http://www.adobe.com/devn...ardware_acceleration.html

Bij AMD/ATI wordt het AVIVO-pakket gebruikt om overige videoformaten d.m.v. DirectX (DXVA) zo veel mogelijk door de GPU af te laten handelen. nVidia doet dit op vergelijkbare wijze met CUDA / VDPAU / PureVideo.

Wel heeft AMD een aanpassing moeten doen in hun Catalyst-suite om de nieuwe functionaliteit van Adobe Flash 10.1 effectief te gebruiken. Bij nVidia is dit ook het geval; echter heb ik niet kunnen ontdekken vanaf welke driver dit is ingevoerd. Wel is duidelijk dat je in ieder geval een videokaart uit de GeForce 8-serie nodig hebt.

http://www.tomshardware.c...sh-acceleration,9113.html

In de omschrijving staat duidelijk : "GPU Acceleration of H.264 video content using Adobe Flash Player 10.1 Beta"

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 december 2011 00:20]

Het is eigenlijk raar dat daar vanuit de driver aanpassingen voor nodig zijn. De SL/Flash client gebruikt toch gewoon de standaard DirectX API?
Echter snap ik niet helemaal waarom ze zich nog met externe plugins bezig houden. HTML5 zou toch de standaard moeten worden ?
staat er toch duidelijk:
Silverlight zou alleen nog gepromoot gaan worden als ontwikkelruntime voor Windows Phone 7 en Microsoft zou zich meer op html5 richten voor rich internet applications.
ze hebben de laatste versie nog afgewerkt, maar gaan verder geen ontwikkeling meer doen en devvers meer gebruik laten maken van html5
Echter snap ik niet helemaal waarom ze zich nog met externe plugins bezig houden. HTML5 zou toch de standaard moeten worden ?
Dat heeft volgens mij vooral te maken met DRM, waar nu eenmaal veel vraag naar is/komt. DRM voor html5 is weliswaar in ontwikkeling, o.a. door Google (uiteraard, wat doen ze niet), maar dit is nog geen gebruiksklare techniek, op dit moment, die op grote schaal ge´mplementeerd kan worden.

Wat Sleep0rz trouwens aanhaalde in de reacties op een artikel over PathÚ fimverhuur, sluit ik me bij aan: Silverlight is de enige vloeiend werkende oplossing voor HD-content met DRM. En dit was zelfs al zonder hw-acceleratie nota bene. Zelfs de Flashplayer 11 heeft moeite met vlekkeloos afspelen van HD-content. Niet zo erg voor een kort internetfilmpje, maar ronduit irritant als je een speelfilm gaat bekijken.

@me_mrtn: Flash heeft nooit lekker gewerkt op Mac, maar aangezien Jobs' mainfocus gesloten content platforms aanbieden werd, zou het me niet verbazen als ze bij Apple moedwillig hardware acceleratie van de Flash player hebben gesaboteerd, sinds Lion.
zou het me niet verbazen als ze bij Apple moedwillig hardware acceleratie van de Flash player hebben gesaboteerd, sinds Lion.
Dat is vrij lastig, hoe wil je dat doen? In de Quartz API een lijntje coden "if client = Adobe then throttle gpu to 50%"?

HTML5 is interessant om relatief simpele dingen als banners en video streams in een website te integreren, maar Silverlight is een complete applicatie omgeving, meer vergelijkbaar met Cocoa/CLang (iOS, OS X), Java (Windows, Linux, etc) of Dalvik (Android).

Dit doet overigens niets aan af dat het als crossplatform technologie ten dode opgeschreven is - de tendens bij Apple en Google is duidelijk om de native API van hun OS te promoten en 3rd party frameworks zoveel mogelijk tegen te houden. Daar zijn "goede" redenen voor (security, complexiteit, performance) en "slechte" (platform lock-in), maar het is duidelijk dat als een technologie als Silverlight geen 'first class citizen' mag zijn op non-Microsoft OSsen dat het geen enkele zin heeft om het nog verder te pushen. Klanten en developers willen misschien wel crossplatform applicaties, maar dan moet het wel mogelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 december 2011 14:08]

HTML5 is interessant om relatief simpele dingen als banners en video streams in een website te integreren, maar Silverlight is een complete applicatie omgeving, meer vergelijkbaar met Cocoa/CLang (iOS, OS X), Java (Windows, Linux, etc) of Dalvik (Android).
Ik denk dat html5 met de canvas-tag, i.c.m. js-libraries die je daar op los kunt laten, en css pseudo-classes, het "banners en video streams" niveau ruimschoots ontgroeid is, ondanks dat het een scripting-taal is.

Toch vind ik het begrijpelijk dat er op dit moment voor SL gekozen wordt, ik zeg niet dat ik daar voor of tegen ben, ik probeer alleen te verklaren waarom. Flash was ook lange tijd "redelijk" cross-platform, totdat iOS kwam.
Ze ondersteunen Silverlight tot 2012? Betekent dat er nog maar 3 weken support is?
Er staat toch echt 2021
Ondersteuning tot 2012? Dat is nog maar een paar weken.
Korte ondersteuningsduur voor deze versie? "tot 2012". Lijkt me tot en met 2012, want een nieuwe versie ergens van uit brengen voor een maand is een beetje flauwekul

EDIT:
ah tot 2021, dat klinkt wel logisch. Bedankt Winkey

[Reactie gewijzigd door fjjl op 11 december 2011 16:02]

Volgens de Microsoft lifecycle pagina word Silverlight 5 ondersteund t/m 2021:
http://support.microsoft....light&Filter=FilterNO
Dus Microsoft ziet het niet gebeuren dat HTML5 de standaard is binnen 10 jaar ?
Ook als er een gegeven moment (wellicht beter) alternatief is betekent nog niet dat je de support per direct kan stoppen.
Ja hoor dat kan best, je jaagt wellicht wat mensen tegen je in het harnas maar als het aantal gebruikers gering is en er negatieve publiciteit is rondom het product zou je dom zijn het in de lucht te houden (zie Microsoft Bob). Aangezien duidelijk is dat Silverlight geflopt is en men dit ook zelf toegeeft door HTML5 voor de desktop voorop te stellen zou ik zeggen kappen ermee.
Silverlight is niet geflopt hoor, Netflix, Pathe en vele andere video streaming websites gebruiken Silverlight. Er is nu alleen een alternatief die wellicht beter zou zijn (ben ik het niet mee eens) en dat is HTML 5.
Uitzending Gemist gebruikt bij voorkeur ook Silverlight...
De andere releases hadden blijkbaar twee tot drie jaar ondersteuning. Het lijkt er dus op dat Microsoft de komende 10 jaar niet van plan is nog een nieuwe release uit te brengen. Ik interpreteer het dus juist andersom...
HTML5 overlapt nu maar voor een klein deel met Silverlight. Langzaamaan zullen meer en meer features van SL zijn weg vinden naar de W3C standaarden (zoals in feite met HTML5 ook gebeurd is), maar dat kan nog jaren duren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 december 2011 12:22]

De doorgaans zeer goed ingelichte (als het om Microsoft gaat) Mary Jo Foley schrijft dat dit wellicht de laatste Silverlight is.
Will there be a Silverlight 6 (and does it matter)?

Summary: Microsoft is poised to release to manufacturing Silverlight 5. There’s word from some of my contacts that this might be the last major release of Silverlight, but Microsoft isn’t confirming or denying.

http://www.zdnet.com/blog...-and-does-it-matter/11180
Maar inderdaad, zelfs als 5 de laatste wordt zal hij nog jaren ondersteund worden.
Volgens mij doelen ze hier meer op dat het noemen van het framework onder een hele featureset verandert, net zoals .Net. Versie 4 is de laatste die niet-incrementeel is, zei men wel eens. De HTML-groep doet dat ook, hoewel HTML en Silverlight twee verschillende dingen zijn, HTML is meer een markup/documenten formaat, waar Silverlight veel meer een interactie/programma laag is. Er is wat overlap, maar uiteindelijk zal het ontwikkelen van applicaties in de laatste natuurlijk op een heel andere manier verlopen.
Zal wel een typo zijn ;)
12/10/2021 wordt 12/10/2012

toch leuk opgemerkt

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 11 december 2011 17:18]

Dit is ook meteen de eerste (en waarschijnlijk dus laatste) Silverlight versie die x64 ondersteunt, voor x64 browsers zoals IE x64, Palemoon x64 en Waterfox dus.

[Reactie gewijzigd door Radiodurans op 11 december 2011 16:07]

Dit is offtopic, maar ik wil je heel hartelijk bedanken voor het aangeven van alternatieven voor de x64 Nightly (of Firefox in het algemeen...). Met name Pale Moon verzacht de tekortkomingen van Firefox behoorlijk! Al mijn computers draaien nu Pale Moon ipv FF.
Je verhaal klopt niet helemaal. In OS X heeft men al geruime tijd de beschikking over 64 bit webbrowsers welke ook standaard in 64 bit modus opstarten. Voorbeelden hiervan zijn Safari (zit in OS X) en Firefox. Silverlight zelf was weliswaar 32 bit maar de webbrowser kan deze plugin zonder problemen gebruiken. Ik heb wat beta's gedraaid van Firefox waarbij er wat wijzigingen op dit gebied waren en de Silverlight plugin stuk gingen. Microsoft bood nieuwere versies aan waarbij in de changelog regelmatig de vermelding kwam dat dit nu wel goed werkte met de 64 bit versie van Firefox. De end user runtime voor OS X is ook bij deze versie 5 nog altijd 32 bit. Aangezien dat toch geen problemen oplevert met de 64 bit browsers maakt dit ook helemaal niet uit. Het werkt gewoon. In Windows is dit kennelijk een heel ander verhaal.
Ik wil ook graag weten wat dit met CPU offloading doet, vooral met Citrix. Nu is Silverlight in staat een sessie eenvoudig om zeep te helpen...
Dat heeft meer te maken met Citrix dan met Silverlight.
Waarom zo lang support terwijl HTML 5 voor de deur staat?
Simpel: Microsoft geeft een garantie dat het elke product minstens 10 jaar support geeft.

Dat betekent dus dat ze SL5 tot 2021 van support zullen voorzien.
Dat betekent ook dat oude versies van IE zoals IE7 tot 2016 support krijgt en IE8 tot 2019.

[Reactie gewijzigd door martndemus op 11 december 2011 16:32]

Dat, en Silverlight is natuurlijk meer dan een "HTML toevoeging", het is veel meer een applicatieframework. Dat ze toevallig ˇˇk in een website ge-embed kunnen worden is bijzaak. Geloof me, hoewel je binnen W8 ook wel met HTML5/JScript een applicatie zal kunnen maken, net zoals bij WP7 en "gewoon" Windows nu, zal je het meeste toch wel zien in de vorm van iets wat "hoger" en meer managed is, zoals Silverlight (WP7/W8) en WPF/.Net.
tja, alleen kun je als ontwikkelaar je beter richten op HTML5/JScript als je ook nog verder wilt dan alleen windows, de vraag is zelfs maar of het wel op Windows 8 ARM gaat draaien..
Microsoft is verdacht stil rondom heel Silverlight (de vorige releases werden met veel bombarie gepresenteerd, waarbij deze stilletjes tussen neus en lippen door uitgeleverd is). Ook het feit dat er ondersteuning zal zijn tot 2021 geeft eigenlijk aan dat dit de laatste versie is (op security/bugfix patches na), want de vorige versies hebben nooit van te voren zo'n lange support aangekondigd gehad..
tja, alleen kun je als ontwikkelaar je beter richten op HTML5/JScript als je ook nog verder wilt dan alleen windows
Tsja, als ontwikkelaar moet je nu voor 'echte' applicaties op non-Windows OSsen toch meestal naar iets anders toe, Objective-C voor de Mac, Java voor Android, of C/C++. Het ironische is dat je juist op Windows met JS kan blijven werken, aangezien JS in de nieuwe WinRT API een 'first class citizen' wordt - zover zijn we op Android en iOS/OSX nog niet.

Als web developer blijft het JS wat de klok slaat (hoewel, met NaCl en Dart...) maar dat is nu ook al zo - Silverlight wordt nu voornamelijk als volwaardig app platform gebruikt, en zelden om simpele banners op websites te maken - dat kan tegenwoordig net zo goed met JS.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 december 2011 13:53]

Het kan zijn dat ze tot het einde van 2012 supporten, het zal niet de eerste keer zijn dat tweakers een foutje heeft. Maar wat Winkey zegt klopt in elkgeval beter, alhoewel ik 2021 wel erg lang vind. In die tijd zijn we al bij Windows 10 en gebruiken we alleen maar html of een nieuwere vorm.