Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 213 reacties
Submitter: KiefDelicious

Vier maanden na de aankondiging is Pathé van start gegaan met de verhuur van films via internet. De nieuwe dienst, genaamd Pathé Thuis, bevat momenteel 84 films. De meeste films kosten vijf of zes euro om te huren gedurende 48 uur.

Bioscoopketen Pathé kondigde begin augustus aan ook relatief nieuwe films via internet te willen gaan verhuren. De afgelopen maanden zijn hiertoe de benodigde licentieovereenkomsten gesloten en is een speciale site ontwikkeld om de films online te ontsluiten.

De site biedt momenteel 84 films aan in tien verschillende genres. Hoewel veel films ook in hd-kwaliteit beschikbaar zijn, blijkt uit enkele zoekopdrachten op Pathé Thuis dat er ook films in sd-kwaliteit worden aangeboden. Pathé adviseert een minimale bandbreedte van 8Mbps om films te kunnen kijken. Recente films in hd-kwaliteit kosten zes euro, kijken in sd-kwaliteit is een euro goedkoper. Een gehuurde film is na de betaling dertig dagen beschikbaar, maar dient na het starten van de film binnen 48 uur afgekeken te worden.

Om een film te kunnen huren, dient een account te worden aangemaakt en moet er voldoende saldo in de virtuele portemonnee aanwezig zijn. Ook kan er met een creditcard worden betaald, al kost dat vijftig cent per transactie extra. Het saldo kan worden opgehoogd via iDeal, met een minimum van tien euro. Tevens kan een voucher worden ingewisseld, al is onbekend of deze vouchers los te koop zijn. Saillant detail is dat resterend saldo na 1,5 jaar inactiviteit automatisch komt te vervallen.

De gehuurde film kan via een pc met Windows of Mac OS X worden bekeken in de meestgebruikte recente browsers. In verband met drm zijn gehuurde films alleen af te spelen via Silverlight. Tevens kunnen bezitters van een recent model Smart TV van Samsung een speciale applicatie voor hun tv downloaden om Pathé Thuis via hun televisie te kunnen gebruiken. Volgens de bioscoopketen zullen er in 2012 meer merken en modellen ondersteund gaan worden. Ook zullen de nieuwste Smart-blu-ray-spelers van Samsung via een aanvullende applicatie overweg kunnen met de vod-dienst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (213)

1 2 3 ... 7
Zucht.....ze zijn wel erg hardleers he?

1) Saldo vooraf + extra kosten voor gebruik van creditcard is not done, simpel. Gelijk af kunnen rekenen als je een film wil kijken, dit moet instant zijn, zonder gezeik. Kijk bijvoorbeeld naar STEAM.

2) 48 om je huur te kijken? Jongens, je betaald om te kijken, wanneer jij wil, al is dat na 2 maanden pas. Ophouden met het limiteren van je aankopen zonder zinnige reden.

3) Minimum 10 euro opwaarderen: Onacceptabel, zie punt 1

4) Saldo vervallen na 1,5 jaar: Onacceptabel, zie punt 1

Vooralsnog is dit geen volwaardig alternatief tegen piraterij.
(Niet dat ik films pirate, kijk ze eigelijk nooit behalve in de bios en ik WERK bovendien in de industrie)

Zolang men legale consumenten blijft limiteren en irriteren pissen ze alleen maar in hun eigen drinkwater.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 5 december 2011 20:25]

Na betaling 30 dagen beschikbaar.. nadat je begint met afspelen heb je nog 48 uur om hem af te kijken.

30 dagen lijkt mij voldoende om een film te kijken (waarom huur je hem anders) en 48 uur is voldoende om een film af te kijken wnnr je internet er b.v. een halve dag uit licht

Dus volgens mij is die tijdslimiet zo erg nog niet. Overigens ben ik het wel eens met punten 1,3,4

edit: typo

[Reactie gewijzigd door MrsPiggy op 5 december 2011 19:08]

Nee, geen limitatie, ik betaal om die film te kijken zonder tijdframe, wanneer dat bepaal ik zelf wel. Dit soort zinloze limitaties is nu juist waarom legale alternatieven niet aanslaan.

Wil men meer legale consumenten dan moet men ophouden beperkingen in te bouwen die nergens voor nodig zijn, simpel.

Vroeger bij de videotheek moest je een film binnen 24 uur terug brengen omdat ze hem anders niet aan iemand anders konden verhuren. Met deze digitale kopie is dat niet van toepassing en slaat deze limitatie dus ook nergens op.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 5 december 2011 19:31]

Je betaalt om de film te HUREN. Je KOOPT hem niet! Als je naar de videotheek gaat huur je hem ook voor 1 of 2 dagen, dan moet ie weer terug. Wil je hem nog een keer zien, dan huur je hem opnieuw.

Dat is hier niet anders. De 48 uur/30 dagen is nog redelijk mild in verhouding tot fysieke verhuur.

Je levert in op je vrijheid met HUUR, dat is logisch, alleen zouden we dat wel wat meer terug mogen zien in de prijs...

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 5 december 2011 21:37]

nee het is niet logisch, je betaalt in dit geval voor een gebruiksrecht, niet voor huur. Zoals CobraVe al aangeeft, er is geen enkele redenen om een beperking te leggen op het gebruiksrecht van een digitale kopie in de vorm van tijdslimiet - zoals er bij fysieke huur wel is.

Dus dit is gewoon consumentje pesten. En dat is dom, want je hebt voor dit soort legale innitiatieven juist de early adaptors nodig om er een succes van te maken.
Lees mij post, kom dan terug met een punt wat wel ergens op slaat. Ik heb duidelijk uitgelegd waarom het verhuren van een digitale kopie wezelijk verschilt van het vehuur van een fysieke kopie. Een mooi spreekwoord wat op jou van toepassing is:

"Eerst kijken, dan kwaken"
Als je hem langer zou willen kijken dan gaat het waarschijnlijk ook meer kosten. Alles te maken met de afspraken met de filmindustrie.
Nee, je kunt hem maar 48 uur kijken zoals ze zeggen, dat is niet erg. Echter wanneer deze 48 uur ingaan bepaal je zelf (gaan pas in wanneer je hem voor de 1e keer kijkt). Dat is iets belangrijks.

Stel ik "huur" vandaag een digitale kopie van Kuifje, dan gaan nu de 48 uur kijktijd in als je afrekent. Wat wij willen is dat de 48 uur tijd die ik heb om hem te kijken pas in gaan als ik hem download/aanzet. Niet vanaf het moment dat je afrekent.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 6 december 2011 11:10]

Het einddoel van huren zou hier volgens mij moeten zijn dat de klant de film slechts 1 keer kan kijken (of in ieder geval een zeer beperkt aantal keren). Dit zorgt voor extra inkomsten als de klant de film na enige tijd nog een keer wil zien.

Wat zal het de verhuurder nu boeien of jij een eenmaal gehuurde film direct of pas na een jaar kijkt, zolang je hem maar 1 keer kan zien ? De inkomsten blijven hetzelfde.

In dit licht vindt ik de restrictie van max 30 dagen en 48 uur dus onzin en ben ik het eens met CobraVE : een uit de fysieke verhuur overgenomen factotum dat in het digitale tijdperk niet thuishoort.
Maar waarom zouden ze uberhaupt deze limitaties inbouwen? Het zijn extra te ontwikkelen 'features' en ze klinken erg ongebruikersvriendelijk.
Zodat ze mensen kunnen pesten die vergeten dat ze nog een film hadden gehuurt.
Steam heeft inderdaad al laten zien hoe het wel moet.
Had ik vroeger 2 legale spellen uit de euro-bak en voor de rest elk ander spel op alternatieve wijze in mijn bezit, nu kan ik me de laatste keer niet eens herinneren dat ik spel illegaal binnen haalde.
Ik (en velen in mijn vrienden & kennissenkring) heb(ben) een waslijst aan spellen staan in mijn Steam library waarvan ik bij een deel nog nooit aan toe ben gekomen om ze te installeren (met dank aan de weekend/mid-week/vakantie & feestdag specials).

Maak een Steam voor films en series met reeele prijzen:
- op releasedag hoge huur/koop prijs
- daarna huren voor een euro, ongelimiteerde kijklicentie voor 5 a 6 euro
- 3D als extra optie voor een kleine meerprijs en dan nog steeds de keuze tussen afspeel modus houden.
- periodiek prijsstunten.
- TV series actueel volgen (met reclame goedkoper kijken), ook weer huur/koop keuze.

Zoveel mogelijkheden om alle kijkersgroepen te bedienen en je prijsbeleid op die groepen aan te passen. Ik zou nog steeds de oudere series kopen als ze via een Steam variant beschikbaar zouden komen. Stargate SG1 etc. zou ik voor reeele prijzen absoluuut digitaal aanschaffen. Er is echt zoveel geld te verdienen en niet een partij lijkt dit goed op te pakken omdat ze zo vastgeroest zitten in hun oude verdienmodel.

Zul je zien dat elke filmstudio straks met z'n eigen platform komt, net als dat stinkende Origin van EA :'(
Een dienst als Netfxxi, voor weinig geld onbeperkt films, lijkt me de enige mogelijkheid als men het op wil nemen tegen de 'illegale' versies die met meer gemak in huis te halen zijn dan nu het geval is met Pathe. En dat voor het schrale bedrag van 7 euro 50 voor een Usenet abonnement.

Met een goedkope NAS, met CouchPotato, SickBeard en SabNZB en een mediacenter met XBMC er op is het niet alleen makkelijker, het is zelfs compleet geautomatiseerd, wanneer het eenmaal is ingesteld. In Couchpotato tik je de titels van de films die je wil zien, kan bij wijze van voor een heel jaar, en ze worden netjes gedownload wanneer de films beschikbaar zijn op het door jou gewenste formaat. Daarna automatisch uitgepakt, keurig op de juiste plek gezet met de juiste benaming, en XBMC ziet de film en voegt hem toe aan de bibliotheek.

SickBeard net zoiets. Je voert al je series in, en alles wordt netjes bijgehouden en klaar gezet om gekeken te worden.

Een Pathe dienst voor 5 a 6 euro per film kan hier qua gemak en kosten nooit tegenop.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 5 december 2011 21:13]

Ik heb ook zo'n systeem draaien. Alleen is de 12TB bijna vol, en de verzamelfreak in me kan niet iets zomaar weggooien.

Het liefste zou ik hebben als er een on-demand dienst komt die exact hetzelfde bied als wat ik nu heb, echter dan extern opgeslagen. Echter is die er niet, en die komt er ook niet.

Geen enkele dienst zal een bibliotheek zo groot als ik hem nu heb aanbieden. Voorbeeldje: ik kan binnen xbmc aangeven dat ik bijvoorbeeld een film met Nicolas Cage wil zien. Nou, dan krijg ik alle films te zien waarin hij meespeelt.

Dat soort features komen dr niet ivm de snelheid. Maar zodra ze hetzelfde aanbieden voor een vastbedrag per maand ben ik een van de eerste die overstapt.

Heb zo ook een Spotify Premium account, een Pathe Unlimited Kaart etc. Veel content voor vast bedrag is naar mijn verwachting ook de toekomst.
Lekker is dat, ik wil toch helemaal geen silverlight? Dan nog liever flash! Zeker een .net/xnahead of MS fan, of detacheringsbureau uit 1990 dat de boel kwam opleveren :(
Leuk die frustratie, maar uiteindelijk is Silverlight voor DRM video de enige functionele oplossing op het moment. Flash kan het allemaal met HD etc. niet helemaal vloeiend aan en werkt bij veel mensen niet goed als 't gaat om HD video met DRM. Ook ondersteund MS Silverlight gewoonweg veel beter, dus bij issues e.d. is het een veiligere optie.

Zonder DRM zou leuk zijn, maar dan is er geen producent die het risico gaat nemen om bij Pathé z'n films te zetten.

Kun je gaan huilen over Silverlight wat je wilt, maar er is simpelweg geen andere optie op dit moment.
Silverlight is idd een prima platform, maar MicroSoft heeft er geen vertrouwen meer in?
Helaas is er nog geen officiele informatie hierover, zelfs de originele artikel schrijver betwijfelt het (en met originele artikelschrijver bedoel ik dus niet die van het tweaker artikel)..
Het zou wel fijn zijn als MS hier eens duidelijkheid over geeft..
Silverlight heeft een lager kostenplaatje doordat het Window media server platform goedkoper is dan een flash gebaseerd server platform.
En Silverlight biedt prima adaptieve steaming via dat platform waarbij de kwaliteit zich aanpast aan de capaciteit va de verbinding.
Ook biedt het de DRM mogelijkheden die je absoluut nodig hebt voor een on line film verhuur oplossing.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 5 december 2011 18:53]

En Silverlight biedt prima adaptieve steaming via dat platform waarbij de kwaliteit zich aanpast aan de capaciteit va de verbinding.
Zou je dat willen, als je net een euro extra betaald hebt voor HD? Ik kan me zo voorstellen dat DRM voorkomt dat je de film ergens in die 30 cached, om 'm tenslotte binnen twee dagen te bekijken.
Zou je dat willen, als je net een euro extra betaald hebt voor HD?
Ja, als je met een 50~100Mb/s verbinding zit (en dat zijn er nog al wat) kun je in theorie de volledige Blu-ray streamen (20~40Mb/s), nu is het platform aangepast aan een 'gemiddelde' verbinding van 8Mb/s (waarbij natuurlijk ook naar de serverbandbreedte gekeken is).
20~40 Mb/s converteren naar 8Mb/s kan niet helemaal zonder kwaliteitsverlies in beeld en/of geluid.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 6 december 2011 10:08]

5 tot 6 euro....
Voor ¤2 meer zit je in de bios...
Ik mag hopen dat dit gigantisch flopt als de prijzen niet halveren...

[Reactie gewijzigd door Nas T op 5 december 2011 18:32]

En voor 4-5 euro meer heb je de dvd.
Het is maar of je het er voor over hebt.
Tjah zij zullen wel afspraken hebben gemaakt met de makers van deze films om deze op deze manier te mogen vertonen. Dit zijn hetzelfde type bedrijven als die bedrijven die er spijt van hebben dat ze in spotify staan omdat het ze veel minder zou opleveren.

Deze bedrijven zullen wel denken, we moeten zeker 50% van de inkomsten van een DVD hiermee kunnen terugverdienen en niet 10%. Pathe zal ook nog wel wat winst willen maken hierop. Het onderhoud van de service is niet gratis.

Ik ben het er mee eens dat dit vreemd bedrag is. 5 euro is wel rieel als je deze onbeperkt mag kijken en ook op eigen dvd'tje mag zetten voor gebruik buitenshuis (in de auto richting vakantiebestemming kijk ik bijv veel films). Het liefst helemaal een DRM-vrije film.

Ik ben niet tegen DRM, maar wel tegen de DRM die op het moment gehandhaafd wordt. Ik zou het graag net zo zien als het met bootlegs gebeurt. Deze gaan naar 30?40? mensen toe en die hebben elk een stukje unique code ingebrand. (hardcoded in de film. Als kijker merk je er niets van, maar een paar pixels zijn bijv net een tint lichter rechtsonderin het scherm). Als er dan een film verspreid wordt kunnen ze zo nazoeken wie dat was.

Als je deze films nu voor 5 euro kan kopen zonder verdere belemeringen (je krijgt een DVD ISO ? of ander formaat). Je kan deze branden op DVD zo vaak je wilt etc. De mensen die dit op TPB of nieuwsgroepen posten kan je er dan zo tussenuit pikken. En omdat alles op naam verkocht wordt bij zo'n Pathe kunnen ze zo het adres terugzoeken van de verspreider. Deze kan dan persoonlijk worden aangepakt.

Dan zit ik niet met het gezeik dat ik een film wil huren en die vervolgens in m'n browser 1x mag zien voor 5 euro. Zoals ik al zei, de prijs is rieeel maar de extra eisen niet.
Als je deze films nu voor 5 euro kan kopen zonder verdere belemeringen (je krijgt een DVD ISO ? of ander formaat). Je kan deze branden op DVD zo vaak je wilt etc. De mensen die dit op TPB of nieuwsgroepen posten kan je er dan zo tussenuit pikken. En omdat alles op naam verkocht wordt bij zo'n Pathe kunnen ze zo het adres terugzoeken van de verspreider. Deze kan dan persoonlijk worden aangepakt.
Dat is erg lastig in de praktijk op zo'n grote schaal, als je DVD gejat wordt moet je dat wel heel snel gaan melden en kunnen bewijzen anders kom je in de problemen. Of je kunt juist liegen dat hij gejat is.

Ik denk niet dat veel mensen bereid zijn hun persoongegevens te laten vastleggen bij zo iets simpels als het kopen van een DVD. (ook al is dat hier ook nodig voor het account)
Ik vraag het me af hoeveel mensen die niet veel mensen is, want mensen melden zich wel massaal aan op bijv TPB. Iets wat ik in nog geen 100 jaar zou doen. Ook al download ik daar alleen maar wat opensource spul als Brein ooit die database zou kunnen inzien..

Aan de andere kant zou ik het niet erg vinden om hiervoor mijn gegevens achter te moeten laten. Als je een film via je provider huurt (wat bij de KPN en Ziggo volgens mij kan) dan is dat ook niet anoniem.

Anonimiteit en Privacy zijn twee dingen waarvan we veel minder hebben dan we ons dagelijks realiseren. Zelf vind ik vrijheid en veiligheid van groter belang dan dit. In sommige landen is dit wel anders.

Over dat DVD-jatten is wel een goed punt ja, daar had ik niet bij stilgestaan. Maar goed dat doe je misschien 2x.. Elke week wordt de top 5 dvd's bij je gejat? Het blijft nog steeds wel een probleem, maar hetgeen ze nu doen schiet helemaal niet op. Je hoort hier niets meer van en over 6 maand lees je hier dat het project stop is gezet omdat de interesse niet groot genoeg is. Helaas gebruiken grote maatschappijen dit graag als excuus: "We bieden jullie een digitale oplossing en nog blijven jullie downloaden".

Het gaat ook allemaal echt om de manier waarop. Een Amazon Kindle met de speciale boeken daarvoor zou ik ook wel aanschaffen als de prijs gunstiger is dan het fysieke boek. (het liefst zou je natuurlijk zien dat de kosten van het drukken er gewoon af worden gehaald). Een speciale Pathe player zou ik ook geen probleem vinden als alles maar offline staat.

Je zou dan met die player de films downloaden met een speciale DRM zodat het alleen op de player afgespeeld kan worden. Als Pathe er dan mee stopt heb je gewoon nog de player en de films.

Er zal toch een middenweg hierin gezocht moeten worden. Ondanks dat "Ik download omdat er geen alternatief" maar een zwak excuus is zorgt het er wel gewoon voor dat de verkoper afgestraft wordt. Meestal zijn films wel via meerdere wegen te verkrijgen dus in dit geval zal Pathe wel worden afgestraft met deze DRM.
We bieden jullie een digitale oplossing en nog blijven jullie downloaden
Als ze dit goed zouden doen dan zou het een oplossing geweest zijn. Echter, dit is nog niet eens een halve oplossing. Ten eerste is het aanbod uiterst gering (minder dan 100 films tegen over de duizenden films op usenet), ten tweede is de kwaliteit matig (8 Gb/s streaming kan nooit Blu-Ray kwaliteit opleveren), ten derde zijn het allemaal oude films (films die vele maanden geleden al op usenet te downloaden waren), en ten slotte is de prijs niet reeel (toen we hier nog een videotheek in het dorp hadden betaalde je minder dan een Euro voor een klassieker als je er een paar huurde, en 4 Euro voor een "nieuwe" Blu-Ray. En toen stond er nog een medewerker achter de balie die een salaris moest verdienen.)

En het gaat mij echt niet in eerste instantie om het geld, die paar Euro die wil ik er best voor betalen. Het gaat voornamelijk om het magere aanbod en de magere kwaliteit. Ik denk dat dit best een success kan zijn als het groots wordt aangepakt. Als ze nu eens zouden beginnen om de films op deze dienst aan te bieden als ze wereldwijd in premiere gaan. Lever Blu-Ray kwaliteit als de verbinding het aankan. Lever gewoon alle films die tot nu toe zijn uitgebracht of op zijn minst alle succesvolle films die in de grote bioscopen in de grote steden hebben gedraaid. En heel belangrijk: biedt abbonementen aan. Verder kan je dit combineren met abbonmenten op de bioscoop die er nu ook al zijn bij Pathe.
[...]


Als ze dit goed zouden doen dan zou het een oplossing geweest zijn. Echter, dit is nog niet eens een halve oplossing. Ten eerste is het aanbod uiterst gering (minder dan 100 films tegen over de duizenden films op usenet)
je service moet met -iets- beginnen he?
, ten tweede is de kwaliteit matig (8 Gb/s streaming kan nooit Blu-Ray kwaliteit opleveren)
uberhaupt denken dat het streamen van films op BD kwaliteit ook maar enigsinds economisch rendabel zou zijn tegen de gerekende tarieven..
, ten derde zijn het allemaal oude films (films die vele maanden geleden al op usenet te downloaden waren),
uiteraard, je gaat geen nieuwe films, die in de bioscoop draaien, op VOD zetten
iets met in je eigen vingers snijden
en ten slotte is de prijs niet reeel (toen we hier nog een videotheek in het dorp hadden betaalde je minder dan een Euro voor een klassieker als je er een paar huurde, en 4 Euro voor een "nieuwe" Blu-Ray. En toen stond er nog een medewerker achter de balie die een salaris moest verdienen.)
en je denkt serieus dat een videotheek kan rondkomen van 1 euro huur per film voor een langere periode als 48 uur?
En het gaat mij echt niet in eerste instantie om het geld, die paar Euro die wil ik er best voor betalen. Het gaat voornamelijk om het magere aanbod en de magere kwaliteit. Ik denk dat dit best een success kan zijn als het groots wordt aangepakt. Als ze nu eens zouden beginnen om de films op deze dienst aan te bieden als ze wereldwijd in premiere gaan. Lever Blu-Ray kwaliteit als de verbinding het aankan. Lever gewoon alle films die tot nu toe zijn uitgebracht of op zijn minst alle succesvolle films die in de grote bioscopen in de grote steden hebben gedraaid. En heel belangrijk: biedt abbonementen aan. Verder kan je dit combineren met abbonmenten op de bioscoop die er nu ook al zijn bij Pathe.
dan ga je dus in vaarwater van de retailers zitten, of zelfs in je eigen vaarwater, zie hierboven, niet reeel dus..
uberhaupt denken dat het streamen van films op BD kwaliteit ook maar enigsinds economisch rendabel zou zijn tegen de gerekende tarieven..
Bandbreedte is altijd goedkoper dan fysieke distributie. Voor een film is dan zo'n 8-10 Mbit/sec nodig voor een film duur van 90 minuten. Met een beetje redelijke spreiding, is er echt niet zo'n dure backbone infrastructuur nodig. Het lijkt bijzonder onwaarschijnlijk dat er meer dan 30 Eurocent aan distributiekosten zijn. Dan blijft er behoorlijk veel geld over voor de winst van Pathe en de compensatie aan de rechtenhouders.
uiteraard, je gaat geen nieuwe films, die in de bioscoop draaien, op VOD zetten
iets met in je eigen vingers snijden
Veel films hebben een bijzonder korte periode dat ze in de bioscoop draaien. Veel mensen hebben niet altijd de gelegenheid om de film in de bioscoop te gaan kijken. Als dit systeem omzet verplaatst van anderen naar Pathe, wordt er niet in eigen vingers gesneden maar treedt er gezonde concurrentie op met andere partijen.
Voor een film is dan zo'n 8-10 Mbit/sec nodig voor een film duur van 90 minuten. Met een beetje redelijke spreiding, is er echt niet zo'n dure backbone infrastructuur nodig. Het lijkt bijzonder onwaarschijnlijk dat er meer dan 30 Eurocent aan distributiekosten zijn.
Voor een Blu-ray met alles erop en eraan (1080P en DTS-MA/DD-THD) heb je zo'n 20 tot 40 Mbit/s nodig. Een beetje film kan al gauw 30 tot 50GB zijn. Als er 250 man kijken moet je dus al 10Gbit/s kunnen leveren, de opslagmedia moeten dit ook aankunnen, kijken er 2500 mensen dan zit je aan de 100Gbit/s, twee uur lang, 90.000GB aan bandbreedte. Je wil niet weten wat je nodig hebt als er 20.000 man kijken......

[Reactie gewijzigd door donny007 op 6 december 2011 11:56]

De mensen die dit op TPB of nieuwsgroepen posten kan je er dan zo tussenuit pikken.
Wat doe je me releasegroepen die drie of vier exemplaren kopen, elk beeldje middelen en zo de fingerprint kapot maken? Dit werkt alleen als het verkrijgen van meerdere exemplaren lastig is, of als mensen niet weten dat zo'n systeem gebruikt wordt.

Een andere manier is om gewoon valse gegevens in te voeren; vroeg of laat wordt ontdekt dat jouw account gebruikt wordt om te lekken en wordt het geblokkeerd. Nou, dan open je gewoon een nieuwe.

Sorry, het ligt iets lastiger dan jij het nu voorstelt.
Nah, wat je meestal doet is dat je x aantal aanpasbare punten hebt, en samen geven die een specifieke code, maar ook als die wordt aangepast doordat bijv 1/4 van alle punten wordt vernietigd is dat nog steeds terug te leiden tot bijv. 200 personen mss, doe dat een paar keer en je kunt het zonder probleem herleiden tot 1 persoon. En afhankelijk van hoe groot x is, hoe kleiner de groep (mogelijk zelfs direct 1)
Vind ik ook, een waarom zou je die film dan niet gewoon kunnen jatten en alsnog publishen? Dat kun je toch ook met Steam Origen en alle games met CD-keys?
Ik neem aan dat een nieuwe dvd meer kost...
Hmmm... Een "DVD" van diezelfde films kost waarschijnlijk juist minder; zo rond de 0,50 euro, of je moet een half jaar willen wachten...
Een DVD kost echt geen 50 ct..

Ik vind dat je voor de prijs van de huur ook moet incalculeren dat je geen fysieke DVD of ander medium hoeft te maken en te distribueren, bovendien haal je een tussenhandelaar uit de schakel (de videoverhuurder).

De komst van het Pathé verhuurservice is prima maar er wordt teveel vastgehouden aan de oude prijzen.. De consument is nu zelf de eigenaar van het distributiekanaal: de internetverbinding en Pathé hoeft daar ook niet voor te betalen. Vroeger was het distributiekanaal een fabriek voor de DVDs->opslag/loods->auto->videoverhuurder. Kosten voor digitale content zijn simpelweg lager en dat moeten we ook merken!
Ik heb het vermoeden dat Wankel het over een lege DVD heeft, waar dan op de een of andere manier toch ineens de film op terecht komt.

De kosten voor het maken en distribueren van een DVD (/ BluRay) hebben volgens mij niet het grootste aandeel in de prijs die je betaald voor een film op DVD - anders zouden er geen DVDs te koop zijn voor 5 euro tegenover bijvoorbeeld 15 euro voor nieuwe films.

Dat weinig verandert in nog minder is leuk, maar waar je vooral voor betaald is het recht om de inhoud van de DVD vrij en zo vaak je wilt in huiselijke omgeving te tonen. Dit recht heeft meer waarde wanneer de inhoud van de DVD populair is, en dan vooral kort nadat deze voor het eerst beschikbaar komt. De waarde wordt immers bepaald door de bereidheid tot betalen.
de meeste nieuwe films komen uit met een adviesprijs van 12-15 euro op dvd en 15-20 euro op bluray, en als je een beetje rondkijkt koop je dus de nieuwste films op dvd voor zo'n 10 euro en bluray 15 euro, wacht een tijdje en je koopt de dvd voor 5 euro en de bluray voor een 10tje of zelfs ook 5 euro.. (3D bluray's of de combipacks (dvd/bluray/digitalcopy) daarentegen zijn wat duurder)

De meeste mensen die klagen over de hoge prijzen kijken totaal niet rond en gaan voornamelijk af op advies prijzen..
Dat je die zo veel en zo vaak mogelijk moet maken, want ze zijn een van de hoekstenen van onze samenleving, zonder aannames is zelfs communicatie onmogelijk!!!

Maja, hoop dat ze dit ooit deel laten zijn van Pathé unlimited :)
Hallo 2011 hier, nog steeds niks voor linux? Hmm dan laat ik die sabnzb nog wel ff draaien.
Moonlight? http://www.mono-project.com/Moonlight
Geen idee of dat gaat werken, silverlight kun je tenminste wel draaien :)

Sowieso, met DRM en zonder de vrijheid om het in fatsoenlijke mediaspelers af te spelen, zoals mijn geliefde splash pro, ga ik in ieder geval hier niet van huren.

Dat het op smart tv's beschikbaar is, is opzich wel een pluspunt. Als ze het voor xbox, playstation en wii beschikbaar maken zoals netflix zal het echter een groter plus punt zijn voor mij.
Dat vindt ik verre van ideaal. Het kost me altijd veel moeite om het werkend te krijgen.
@Wootah: Moonlight gaat niet werken, DRM wordt niet ondersteund en er is al jaren geen officiele nieuwe release meer (zelfs over de laatste developmentversie is weinig te vinden, maar deze zou wel SL4 voor een groot deel al ondersteunen).
Vergeet het maar, ik heb Moonlight in praktijk nog nooit zien werken, met uitzondering van een periode van een paar weken rond de Olympische spelen toen men zich met man en macht heeft ingespannen om die ene site te laten werken.

In praktijk heb je helemaal niks aan Moonlight.
I know ;) maar moonlight werkt voor de bliksem niet met verschillende streaming services. Ik wil af en toe best wel betalen, maar dan moet het wel werken natuurlijk :(
Inderdaad. En briljante keuze ook: Silverlight. Net nu MS heeft besloten toch maar voor HTML5 te gaan....
@SwitchBL8: officieel heeft MS nog niets over het lot van Silverlight gezegd, maar het is verdomd stil als er vragen over gesteld worden. Alhoewel de volgende xbox blijkbaar wel een deel gebasseerd zou zijn op silverlight..
Dacht ik ook net. Volgens mij gaat Silverlight geen jaren meer mee.
Ten eerste vraagt zelfs Pathe Helmond 8.50, een verschil van 2,50 dus, en zoals marbella al aangeeft, dat is per persoon.
Daarnaast moet je al helemaal geen popcorn of een drankje willen tijdens de film, want daar betaal je je ook blauw aan.
Het gaat er niet om hoe mensen deze prijzen op emotioneel niveau ervaren: het gaat erom wat de prijzen -objectief bekeken- zijn vergeleken mét bijvoorbeeld de videotheek.

Ik ben op geen enkele wijze van plan om 5-7 euro te betalen voor een on-line te huren film als ik dezelfde film voor 3,50 in de videotheek huren kan (zoals hier bij ons bij de Moviemax in Sneek) :o

En dat een film voor die prijs bij Pathé voor 48 uur gehuurd kan worden zegt ook nix in het voordeel van Pathé, want de meeste mensen die 1 á 2 films in de videotheek huren kijken de films meestentijds nog dezelfde dag (en brengen ze de volgende dag weer terug).

Dusch.... ;)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 5 december 2011 19:21]

Naar een videotheek moet je toe. (2x)
Downloaden doe je vanuit je luie stoel.
En dat downloaden kost helemaal niets.

De problemen die ik met dit systeem heb zijn de volgende.
- Het is te duur vergeleken met de videotheek.
- Er zit veel te veel drm op om dit aantrekkelijk te maken. Ik bepaal hoe ik een film kijk. De leverancier die denkt te bepalen hoe ik kijk, die verhuurt niets aan mij.
- Belachelijke regels voor betaling. Minimum van 10 euro en dan ook nog het bedrag zo snel laten vervallen. Dit klinkt als de hotdogs in de USA jarenlang hebben ze de broodjes verkocht in 10 per zak en de hotdogs per 8.
- Als ik een film huur wil ik nu kijken. Die 48 uur dient alleen als afleiding voor de hoge prijs.
- Als ik een film kijk wil ik niet worden gestoord door internet storingen. Dus downloaden en dan kijken niet streamen.

Ze leren het nooit.
En ik ben altijd te laat met terugbrengen, dus boete..
Als de films van Pathe in DTS zijn, dan vind ik het een prima deal. Alle mensen hier die met allerlei excuses gaan aankomen, zullen nooit gaan betalen voor hun films.
Studenten zijn goedkoper uit. Afhankelijk van de dag en film ben je bijvoorbeeld maar 7 euro kwijt voor een bioscoopkaartje. Zo zijn er nog wel situaties: 's ochtends bijvoorbeeld kost een kaartje in Grunn' maar 5,50 (bron) en een maandkaart kost daar 19 euro, zodat je vanaf vier films per maand goedkoper uit bent naar de bios te gaan dan films online te huren. Dat klinkt toch wel ietwat vreemd. Ik kijk juist vaak films thuis omdat ik zeker voor mindere films de prijs van een bioscoopkaartje teveel vind (student heh ;)). Op deze manier maken ze dat niet veel beter.

De DRM eisen zijn al helemaal funest: ik heb er best een euro of twee voor over om een film legaal te downloaden, maar niet als ik die vervolgens niet op m'n laptop kan zetten om onderweg te kijken, of uberhaupt na twee dagen niet meer kan zien. Voor 6 euro wacht ik liever een paar maanden en haal'm uit de voordeelbak - dit idee dus.
Voor de film begint naar de AH en verdelen over de mensen... Het mag dan niet, maar het werkt mooi wel!
Het mag dan niet, maar het werkt mooi wel!
Ja hallo, ga dan downloaden... (Wat in Nederland overigens wel mag, maar je snapt waar ik heen wil.)
Ik snap waar je heen wilt, maar de woekerprijzen van het biosbuffet omzeilen kan ik niet echt vergelijken met het illegaal downloaden van een film.
Vergelijk het dan met het omzeilen van woekerprijzen in de bioscoop. Je betaald minimaal 8,50 voor een kaartje en krijgt dan voor de film minimaal 15 minuten reclame te zien.
Als ik een film download kan ik de reclame (voor zover aanwezig) gewoon overslaan.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen dat willen. Als ik tijdens de film aan eten of drinken denk, zit ik niet bij de goeie film. Alleen als het warm is in de zomer wil ik er nog wel eens wat bij drinken, maar verder begrijp ik het werkelijk niet.
Verschilt per persoon, denk ik. Ik ga regelmatig (wekelijks) naar de bioscoop en koop vrijwel altijd wat te eten en drinken. Vindt het wel lekker, popcorn. :Y)
Aan je eigen fiets zien hoe een ander fiets, zo heet dat mooi...
Ik neem ook vaak iets van popcorn/drinken mee. Maar ja, de prijzen zijn schandalig en ik vind het te belachelijk voor woorden dat een bioscoop mag verbieden eten/drinken mee te nemen. Dat is bewust de gebruiker afzetten.
Je hoeft ook niet naar de bios, dat staat je natuurlijk compleet vrij.
Schijnbaar hebben zat mensen er geen probleem mee, anders zou de marktwering vast ervoor gezorgd hebben dat Pathe niet zo groot was, of de prijzen wel lager...
MWa, ik vindt het helemaal niet belachelijk voor woorden, want in een cafe of restaurant mag je ook niet je eigen eten meenemen, dus waarom zou dat in de bios die een eigenlijk buffet hebben wel mogen?
En zoals Powermage al zegt: Je hoeft niet naar de bios, en als je wel gaat hoef je ook niet perse wat eten en drinken te kopen. Als ik naar de bios ga, dan koop ik ook nooit wat te drinken of te eten (daar heb ik helemaal geen behoefte aan in de bios)..
De bios moet je naartoe en is maar voor 1 persoon.

Een filmpje thuis kijk je gewoon samen en dan is 5-6 voor een recente film een vrije normale prijs.
Bij pathe is een film kijken trouwens al 9 euro of meer

[Reactie gewijzigd door 80466 op 5 december 2011 18:52]

Als ze hiermee willen concurreren met downloaden slaan ze toch flink de plank mis.
Waarom slaan ze de plank mis? ik denk dat t wel mee valt, ja, downloaden is gratis, maar dat is in principe niet helemaal de bedoeling natuurlijk...
Tegen het 'gratis' downloaden valt natuurlijk niets te concurreren.
maar ik zie een groot deel van de mensen niet zomaar even via binsearch en sabnzb even hun film binnen halen zonder opeens een virus of een screener binnen te halen...

Als je gewoon gebruiksgemak en kwaliteit bied dan zijn er altijd mensen die ervoor willen betalen, kijk naar zaken als Apple of Sonos oid, behoorlijk aan de prijs, goedkopere alternatieven, maar toch verkopen ze goed.
Willen ze concurreren met downloaden? Of willen ze laten zien dat dit niet werkt en dat de politiek toch echt strengere wetten aan moet nemen...!?
Misschien ben ik paranoïde, maar Ubisoft gebruikte een nogal middelmatige game (Prince of Persia) voor hun DRM-vrij experiment, waarna ze de tegenvallende verkopen (vergeleken met ge-DRM'de goede games) gebruikten om te besluiten voortaan op al hun spellen DRM te zetten. Bij mijn beste weten is nooit aangetoond dat daar opzet achter zat, maar ik ben toch enigszins achterdochtig.
Ook dit voorstel klinkt alsof het (bewust of onbewust, dat weet ik natuurlijk niet) goed genoeg is om aan de politiek te laten zien "kijk, we doen ons best" terwijl het niet goed genoeg is om echt aan te slaan.
Het is ook echt nooit goed.. Is er een legaal platform, met redelijk betaalbare prijzen en dan nog zeuren.. Nee het is bij jullie soort mensen nooit goed zolang je er voor moet betalen..
Met downloaden valt echt te concurreren, maar dan moet je de consument ook echt wat bieden. Kijk bijvoorbeeld naar Steam. Dit initiatief van Pathe is echter een grote achteruitgang tegenover het (nog altijd legale) download aanbod. Concurreren op prijs is inderdaad niet mogelijk, ik mag hopen dat ze dat nu wel door hebben. Pathe slaat echter de plank helemaal mis. Het bied geen gemak op verschillende gebieden, wie wil er achter zijn PC een film kijken? Daarnaast is de beschikbaarheid, de kwaliteit en het aanbod beperkt. Waarom verwacht je dat iemand hier geld voor gaat betalen?

Ik ben een fervent downloader, maar ga ook zeer regelmatig naar de bioscoop. Waarom heb ik het geld er voor over? Omdat ik thuis geen beeldscherm van 20 meter heb staann. Het is een hele andere ervaring, het bied iets extra's, daar heb ik graag geld voor over. Dit soort initiatieven zijn gewoonweg belachelijk.
Tjonge jonge voor sommige mensen is het ook nooit goed. Dit is ongeveer dezelfde prijs voor de films die je vroeg in de videotheek huurde, dus snap deze opmerking niet helemaal. Je kunt ook proberen om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Ik denk dat de prijzen onder andere gebaseerd zijn op de servers die gebruikt moeten worden. Ik neem aan dat in de loop van de tijd meer films online komen te staan en ook goedkoper zullen worden.
Hmmmz... relatief nieuwe films... als je nou op dag 1 dat een film uitkomt de film thuis kon kijken had ik het nog overwogen: dan zou je daadwerkelijk jezelf het nodige besparen met een groep vrienden op de bank: 1 film huren op internet in HD, lekker op de grote TV thuis kijken, consumpties naar supermarktprijzen :P

Daarnaast: ''capturing'' van die beelden is alsnog altijd wel mogelijk, en zo kan een film alsnog in het illegale circuit komen, en ze alsnog veel inkomsten mislopen...

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 5 december 2011 19:55]

alleen is dat per persoon ;-)
Dat is waar, maar je krijgt wel VEEL meer waar voor je geld.
Irritante bellende en pratende mensen, dure drankjes en hapjes... Inderdaad veel meer.
bellende & pratende? niet op een druk moment gaan.
dure drankjes & hapjes? eigen drinken/eten meesmokkelen.
Dan heb je zeker ook nog oplossingen voor het "bios-koop-kaartje" voor de auto, en de regen die onder de paraplu doorwaaid?

Is het trouwens nodig hapjes en drankjes mee te smokkelen? Dat klinkt alsof het illegaal is?
Dat mág natuurlijk niet maar ze mogen je tas volgens mij ook niet controleren op dit soort zaken. Ik heb het in ieder geval vaak genoeg gedaan ;). Moeten ze dat buffet ook maar niet zo duur maken. Veel te duur voor de service die je krijgt eigenlijk.
Een belangrijk verschil om voor de bios te kiezen, is ook dat de meest recente films wel in de bios draaien, maar op deze vod dienst gewoon nog niet beschikbaar zijn. Bovendien is het filmassortiment beperkter dan de gemiddelde videotheek.

Daarbij komt ook nog dat je bij sommige videotheken echt goedkoper uit bent (1 euro per film in de openbare bibliotheek zover ik weer). Natuurlijk heeft een dienst als dit wel voordelen, maar met deze prijs voor deze service denk ik dat het niet veel succes gaat boeken.
Bij de lokale videotheek (ja, hij bestaat nog) huur je voor dat geld twee Blurays of 3 dvd's, het aanbod is veel groter, en bij afname van drie films mag je ze 72uur houden....

Waarom niet gewoon het Netflix/Spotify model, flat-fee en 'onbeperkt' kijken?

Overigens is de bitrate van een beetje Bluray veel hoger dan die 8Mb/s (1MB/s), de meeste films zitten tussen de 20 tot 40Mb/s. Ik neem aan dat je voor die prijs minimaal 1080p@24/25FPS met DTS-MA/DD-THD krijgt.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 5 december 2011 23:01]

Maar als je met 4 mensen wilt kijken en je wilt naar de bios ben je 4x8 euro kwijt.
Ik huur een dagfilm voor 3 euro... Waarom zou ik dan 2 x zo veel gaan betalen ???
ja voor 2 euro meer zit je in je UPPIE in de bios, bekijk die film met zn 2en en je bent al ineen 10 euro goedkoper uit..
Zou bijna afvragen in welke bios jij dan zit, want voor ¤8,- kom je alleen in de ochtenden binnen. Tegenwoordig liggen die prijzen belachelijk hoog; ¤10-11 voor een kaartje ;( |:(
Rare bioscopen dan. Euroscoop Tilburg, ¤7.50 voor een 2D-film en ¤8.50 voor een 3D-film. En 's maandags is het ¤5 voor een 2D- en ¤6 voor een 3D-film.
Dat is dan eerder een uitzondering dan regel. Pathé 3D is gewoon 11,50. Een sneak kost dan wel 8,-. Maarja dit soort stomme initiatieven spoor mij om het niet online te huren, niet een dvd te kopen en ook niet in een videotheek te huren (bestaan die nog?). Maar ipv hiervan gewoon een paar piraten opzoeken en binnen half uur op groot scherm te kijken.
Sneak kost in eindhoven/helmond 6,50. normale film is 8,50 en 3D is 11 euro (weet alleen niet zeker of dat inclusief of exclusief de 3D bril die je mee mag nemen is (zou goed kunnen van niet), en IMAX 3D is 13,50 (inclusief 3D bril die je NIET mee mag nemen).

Tja, het is altijd hetzelfde met mensen zoals jij, zeuren dat er geen legale alternatieven zijn, en dan als die er wel zijn (en die zijn er inmiddels genoeg) dan zeuren dat het weer te duur/niet goed is.. Je bent gewoon op zoek naar smoesjes om je illegale/immorele gedrag proberen goed te praten..
Euroscoop is heerlijk. Films zeer goedkoop en parkeren voor 1 euro. direct onder de bioscoop. Voor mij echt geen Pate bios meer. stelletje uitzuigers!
Tja maar voor die 2 euro moet ik ook eerst naar de bios toe, het veel te dure voedsel daar kopen, het aangelengde drinken nemen en als je pech hebt naast een naar shoarma stinkend persoon zitten.

Het is maar wat je er zelf van vind. Voor een recente film vind ik de prijzen netjes.

Zoals Crazman hieronder zegt is een nieuwe dvd maar iets duurder dan een bioskaartje (je hebt hem wel een paar maanden later) maar genoeg mensen die dat doen (waaronder ikzelf).

Waarom zou het moeten floppen? Omdat jij dat wilt? Tja erg fipo gehalte.

Zelf zal ik er geen gebruik van maken omdat er niets fysieks is (verzamel DVD's en BR's dus dat is een pré). Wat ook jammer is, is het aanvullen van het tegoed met een minum van 10 euro. Voor de kleingebruiker blijf je altijd met ongebruikt tegoed zitten, zonde.
6 euro voor HD en 5 euro voor SD vind ik ook wel heel veel geld. Volgens mij zijn de meeste videotheken zelfs goedkoper dan dat.

Doe dan tenminste de slechtere / minder populaire films wat goedkoper maken. Ik ga echt geen 6 euro betalen voor Scream 4 maar misschien wel voor een film die bijv. heel goed wordt beoordeeld op IMDB e.a. sites.
In welke tijd leef jij??? Ik betaal hier minimaal tien euro :P

Goed om te zien dat een grote bioscoopketen met de tijd mee gaat!
Voor 2 euro meer zit je in de bioscoop gezellig tussen popcorn gevechten van bellend straattuig dat bijna gelijk op de vuist met je gaat als je er wat van zegt.
Doe mij maar gezellig m'n bank met m'nn mogelijk iets kleinere TV.
Vooroordeel van niets, ik ga mijn hele leven al naar de bioscoop en heb dit soort dingen nog niet 1x meegemaakt.
Ik vind het stukken schandaliger dat je extra moet betalen voor gebruik van een creditcard. Wereldwijd zijn creditcards misschien wel het meest geaccepteerde betaalmiddel maar in Nederland lopen we nog steeds achter de feiten aan. Ik begrijp totaal niet waar dat vandaan komt, het is niet alsof het hier moeilijker is om een creditcard te krijgen dan ergens anders.

Internet is al één van de weinige zaken die zorgt voor een iets betere acceptatie van het bezitten en gebruiken van een creditcard maar het word rap tijd dat dit eens algemeen geaccepteerd word.
Dat komt door de hoge transactiekosten die je hier moet betalen als winkelier, je moet een percentage van het bedrag afstaan aan de cc maatschapij.
Klopt, en in de bios koop je popcorn voor 3 euro, en een pilsje voor nog eens 3 euro. Al met al 14 euro. Thuis betaal je 5-6 euro, zak chips (1 euro), flesje pils (<1 euro), totaal 7-8 euro, ongeveer de helft goedkoper dan de bios.

Dan hebben we het nog niet eens over het gemak dat je geen vervoer nodig hebt, dat de prijs in de bios PER PERSOON is, meestal ga je niet alleen heen. Plus dat je niet de drukte hebt in de bios en vervelende mensen, het gemak van even pauzeren om naar de WC te gaan, en niet de verplichte pauze in de bios.

Al met al kan een avondje film meer dan de helft goedkoper zijn als je thuis blijft ipv naar de bios gaat.

@hierboven, niet alle films kun je al op DVD kopen en/of kopen als ze in de bios draaien.
Met die prijzen zie ik dit nog niet snel succesvol worden. Dan hebben mensen denk ik liever een fysiek product. ¤5 voor een film zonder HD is wel vrij veel. ¤4 voor een film die al jaren oud is, kan ie ook nog eens alleen op de computer afgespeeld worden. Zelf heb ik nog wel met de computer gesleept, maar dat zie ik de meeste mensen nog niet doen. Meeste mensen zullen niet eens weten dat je je PC überhaupt op de TV aan kan sluiten.

Silverlight is geloof ik wel mooi voor het afspelen van video, alleen word je aan alle kanten belaagd met dingen als "je hebt een te oude versie, download de nieuwe" of "dit is gemaakt met een oudere versie van Silverlight, neem contact op met de webmaster".

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 december 2011 18:38]

Ik zie veel problemen, enkele die inhaken op jouw commentaar:

* Platform support: Windows PC, Mac Mini, Linux Home Theater Center ?
*kosten: 5 EUR voor één view, 10 EUR voor levenslang eigendom over DVD of een bioscoop vertoning. Kan niet vergelijken met zwarte markt praktijken.
* Beschikbaarheid: Ik wil graag de Directors Cut van Battle Royale zijn, uit Japan, met Japans geluid en Engelse ondertiteling.
*Krediet opwaardering: Eén film van 4 euro kost nu 10 euro, omdat je niet minder kunt storten. Pas vanaf grotere bedragen is het reëler

Ik wil Pathé niet ontmoedigen en ik vindt het heel belangrijk dat zulke modellen altijd in ontwikkeling zijn maar dit is te weinig, te matig en te laat.
Inderdaad, dan is het maar hopen dat Microsoft nog een tijdje door gaat met de ontwikkeling van Silverlight. Volgens geruchten stopt MS binnenkort met Silverlight, en zal de laatste Silverlight alleen nog compatible zijn met Internet Explorer. Dan heeft Pathé Thuis een klein probleempje..

Maar verder is het idee achter Pathé Thuis natuurlijk ontzettend toe te juichen. :) Eéntje moet de eerste zijn, en langzaamaan plaveit dat de weg voor meer initiatieven en concurrentie op prijs en kwaliteit. Apple staat al in de startblokken, en Google of Netflix heeft vast ook wel oren naar het exploiteren van zo'n dienst in Nederland.

Deze dienst voldoet al voor een heleboel mensen, ook al heeft het nog wat beperkingen. En dat is alleen maar hoopvol voor de toekomst. :)
Ik kan wel begrijpen waarom ze voor Silverlight hebben gekozen, vind alleen dat Microsoft niet zo moet zeuren om versienummers (als ik een Flash game wil spelen van 5 jaar geleden krijg ik toch ook geen waarschuwing?).

Silverlight kan namelijk super vloeiend HD video afspelen, iets wat Flash Player toch niet echt wil lukken.
Ik snap het niet zo heel erg waarom ze niet de concurrentie willen aangaan met ATV, nu weet ik niet hoe de afzet markt is voor Pathé Thuis, maar ik kan mij voorstellen dat ATV een concurrent gaat worden.

Waarom dus niet gewoon 4 or 5 euro ipv 5 of 6 euro voor het verhuur van films?

Ik vraag me ook af hoe je als je de film gehuurd hebt deze moet afspelen? Niemand gaat gezellig met de familie achter de computer tafel zitten een film kijken, en er zijn er weinig die met de computer aan de sleep gaan om de computer aan de TV aan te sluiten... Lijkt me zo...

Edit:
Om mijn eigen vraag te beantwoorden:


Heb jij al een Smart TV? Met deze nieuwe generatie televisies haal je het internet naar het grote scherm. Pathé Thuis is vooralsnog alleen beschikbaar op Samsung SMART TV.
Volgens : http://www.pathe-thuis.nl/wat-is-pathe-thuis

[Reactie gewijzigd door 282252 op 5 december 2011 18:37]

De ATV is in NL praktisch nergens te vinden. Films zijn veelal in SD en peperduur, het apparaat zelf heeft ook nog 's max 720p als er al HD te vinden is. Nee, dat apparaat moet nog even volwassen worden en dan kan 't ooit 's van de grond komen. Pathé doet 't op z'n eigen manier, en gezien de populariteit van Samsung en dat zelfs de goedkopere samsung TV's samsung smart hebben, zou het weleens kunnen gaan lopen.
De (FULL) HD resolutie heeft voor de meeste gezinnen niet zowel toegevoegde waarde.

Wat me juist zorgen maakt is als je een Sony (of ander merk) fan bent, ga je geen Samsung (of ander merk) kopen omdat Pathè dit ondersteund. Dat blijf je toch gewoon Sony kopen, en dan jammer, dan maar geen Pathè. Dit beperkt de vrijheid van kiezen en juist daarom denk ik niet dat dit echt van de grond komt voor de grote mark op deze manier. Je computer koppelen aan de TV is verre van ideaal.

Mischien dat er een fabrikant is de eens 100euro settop box achting Windows apparaat heeft waarmee Pathè kan gaan adverteren, dan zie ik het wel wat worden.

Eigenlijk missen we momenteel nu een WTV (WIndows TV) met het zelve concept als ATV? Dus 100eurie bosje, ventilator loos waar je dergelijke films op af kunt spelen, nog wat Youtube, radio en andere onzin, dat zou een mooie concurrent kunnen zijn!
Maargoed, beetje Kip en Ei verhaal natuurlijk.
Je moet _ergens_ beginnen, je kan niet zomaar out-of-the-blue een dienst lanceren en 20 merken tv's, 27 OS-sen, en 23 settop boxen ondersteunen.
Wat me juist zorgen maakt is als je een Sony (of ander merk) fan bent, ga je geen Samsung (of ander merk) kopen omdat Pathè dit ondersteund. (...)

Mischien dat er een fabrikant is de eens 100euro settop box achting Windows apparaat heeft waarmee Pathè kan gaan adverteren, dan zie ik het wel wat worden.
Zou iemand die wel een keuze voor het een of andere merk maakt, niet ook keuzes maken voor de operating systems die over de drempel komen?
Eigenlijk missen we momenteel nu een WTV (WIndows TV)
als kiespijn?
(...) dat zou een mooie concurrent kunnen zijn!
Voor de ruimte in je TV-meubel?
Apple tv is gewoon te koop hoor en bij Pathe kun je het alleen op een PC/laptop of samsung tv kijken. Dus de gemiddelde Nederlander moet ook nog gaan uitzoeken hoe hij laptop/pc op de tv moet krijgen. Dan ook nog zorgen dat geluid over 5.1 gaat en hebt geen remote of iets. Daarnaast kun je met de ATV als je apple producten hebt voor meer dingen gebruiken (airplay, mirroring, icloud, youtube).

Het verschil tussen 1080p en 720p is voor mensen die er geen verstand van hebben totaal niet te zien. Heb trouwens ook nergens gezien dat pathe 1080p is, alleen HD??( hoe HD weet niemand)

Daarbij moet je bij Pathe eerst een tegoed op je account zetten voordat je films kunt gaan huren? prepaid films kijken dus?

Ik denk dat PT juist op meer apparaten moet komen wil het een succes worden! Denk hierbij dan aan andere mediaspelers die makkelijk op tv aan te sluiten zijn (zoals een atv)
Panasonic en LG zijn bezig en hebben al in beperkte mate een soort Samsung Smart TV systeem, dus uiteindelijk kan Pathé hun applicatie daar ook met alle gemak naar porten. Samsung heeft de boel het best op orde, dus daar zitten ze als eerste in, maar het zou mij niets verbazen als alle tv's 't straks hebben.

De toekomst zit 'm niet in settopboxen, maar in de televisies zelf. De meeste TV's die je nu koopt spelen ook gewoon MKVtjes af vanaf een externe HD. In ieder geval alle Samsungs die ik ken. Er zijn niet voor niets geruchten dat apple met een hele televisie bezig is.
Wat vreemd, ik zie ook recente SD films voor 2,50 euro. dus de prijzen vallen toch wel mee ?
Duurder dan een videotheek, werkt niet op een xbox360/ps3/linux htpc/etc. En dat terwijl die apparaten allemaal dezelfde functieset hebben als SmartTV (wat niks anders is dan een html5 browser met H264 decoder).
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je moet streamen. Ik heb geen zin om naar een "buffering" tekstje te kijken.
Vanmiddag geactiveerd op mijn Samsung UE46C8700 (modeljaar 2010). Ziet er prima uit, mooie layout. Heb alvast 10 euro overgemaakt met IDeal. Binnenkort maar eens even voor gaan zitten en een HD film streamen.

Aanbod is trouwens met 84 films nog erg beperkt.
Ze irriteren mij helemaal niet. Ik kan thuis de film kijken met mensen die ik zelf uitkies. Ik ga nooit naar de bioscoop. Stoelen zitten voor geen meter, alles is schreeuwend duur en vaak zitten er idioten door de film heen te praten of moet je verplicht een pauze ondergaan. Films gaan vaak vooraf van nutteloze reclame in de bios.

Kortom, ik heb een hekel aan de bioscoop. Moet er 20 km voor rijden (kost dus ook geld), en je weet maar nooit naast welke mafkees je zit.
als je genoeg vrienden meeneem mag je misschien in het midden zitten. of ben je van plan mafkezen mee te nemen. maar goed punt verder.
Dat heet uitgaan. Meeste mensen vinden dat soort sociale bezigheden leuk ;)

Naast dat een beetje bioscoop natuurlijk wel een veel betere experience biedt qua beeld en geluid dan je televisie thuis.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 5 december 2011 21:41]

Stoelen zitten voor geen meter, alles is schreeuwend duur en vaak zitten er idioten door de film heen te praten of moet je verplicht een pauze ondergaan.
Dan heb je de verkeerde bios te pakken..... de dorpsbios hier hanteert geen pauzes, de drankjes zijn betaalbaar en de stoelen zitten goed. Het enige nadeel is het barslechte XpanD 3D-systeem met actieve brillen die steeds van je neus afzakken (en vol met vette vingers zitten), doe mij maar RealD met wegwerpbrillen. Als je 's middags gaat zit er geen man en kun je ongestoord van je film genieten. De reclame's vallen wel mee.
Dan hoop ik wel dat je een nieuwe Samsung tv hebt. Anders ben je veroordeeld tot het kijken achter je PC. Veel succes met je vrienden.
1 2 3 ... 7