Hoofdcategorieën
Device Settings

Onderzoek: gebruikers iPhone zijn meest loyaal

Door Joost Schellevis, vrijdag 25 november 2011 08:53, views: 30.935

Gebruikers van een iPhone zijn de trouwste telefoonbezitters: 84 procent van hen zegt de volgende keer weer een iPhone te kopen. Daarmee zijn ze loyaler dan de gemiddelde telefoonbezitter; die blijft in 63 procent van de gevallen trouw.

Dat meldt persbureau Reuters op basis van een onderzoek van GfK. Waar het grootste aantal trouwe gebruikers kan worden gevonden onder de iPhone-bezitters, zijn Android- en BlackBerry-bezitters volgens GfK minder loyaal: van hen zou respectievelijk 60 en 48 procent weer een Android-telefoon of BlackBerry kopen. Hoe trouw Windows Phone-bezitters zijn, is niet bekend.

Van de consumenten die bij hun huidige model blijven, zegt 70 procent dat te doen vanwege 'naadloze integratie' en 'toegang tot content'. Hoewel dat niet verder wordt gespecificeerd, gaat het daarbij waarschijnlijk om diensten als iCloud, Googles nieuwe muziekdienst en BlackBerry Messenger.

Voor het onderzoek werden overigens geen Nederlanders ondervraagd, maar wel telefoonbezitters uit onder meer Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Vorig jaar bleek uit hetzelfde onderzoek al dat iPhone-bezitters meer dan gemiddeld loyaal waren, maar het aantal trouwe gebruikers is wel fors toegenomen: destijds zei 59 procent van de iPhone-bezitters de volgende keer weer een iPhone te nemen, tegen een gemiddelde van 25 procent. Het is onbekend waarom het gemiddelde volgens GfK sinds vorig jaar meer dan verdubbeld is.

Volgende 09:27 Belgische politievakbond wil Street View offline
Vorige 08:12 Australische isp's werken mee aan bestrijding copyrightschending
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »


Tja, "status" was al belangrijk :? maar nu in deze tijd van financiële en economische crisis moet iedereen natuurlijk wel kunnen showen wat hij/zij heeft. Het blijft namelijk voor veel iPhone bezitters wel belangrijk wat men van hen vindt. En dan het liefst niet om hoe je je gedraagt, maar bij voorkeur om wat of wie je bent en wat je bezit. Veel oppervlakkiger kan het niet ...


Feit is wel dat het apple geluk is om de iphone als hebbedingetje te verkopen, een soort mode item en idd net als de kleding merkjes als je er eentje hebt hoor je er bij.

Hierdoor kan apple ook veel meer vragen voor een iphone dan een technisch vergelijkbare andere telefoon. Onze wereld zit nu éénmaal zo in elkaar dat er veel mensen zijn die merkartikelen kopen om er bij te horen. En ja ik vraag me idd wel eens af hoe mensen hun budget verdelen door onbelangrijke dingen als een dure telefoon voorrang te geven boven andere dingen.

Terug naar het onderzoek: Het is onbekend waarom het gemiddelde volgens GfK sinds vorig jaar meer dan verdubbeld is.

Kijk als je al iets onderzoekt lijkt het me beter te weten waarom het gemiddelde verdubbeld is. Misschien de manier van vragen of een gesponsord onderzoek misschien ?

Dat een telefoon als mode-dingetje wordt gebruikt, betekent niet dat iedereen dit doet. Blackberry's, Nokia's, etc. etc. kan je daar dan ook onder zetten. Windows Phone kan je ook als mode-dingetje neerzetten "zodat je anders bent dan anderen" of "kijk, ik heb lekker geen iPhone". Allemaal vrij onzinnige statements en volledig afhankelijk van de persoon met de telefoon.

Punt is, ik gebruik de telefoon gewoon omdat ik het een nuttig apparaat vindt en het geheel voor mij persoonlijk het prettigst werkt. Natuurlijk zal mijn volgende telefoon dan van hetzelfde merk zijn. Dit had ik veel minder met m'n oude Nokia's e.d. omdat die simpelweg nooit waren wat ik eigenlijk wilde. Apple biedt een simpel, lekker werkend geheel aan, dat is toch iets wat je wel kan zeggen. Of het open is of niet maakt de gemiddelde gebruiker niets uit, het is allemaal vloeiend en vrij simpel. Dat is iets wat voor het iPhone-tijdperk en nog steeds bij veel andere toestellen, niet vanzelfsprekend was en is. Dus zie je meer consumenten bij andere merken wat meer heen en weer schuiven, wellicht ook omdat die meer uit zijn op telefoons die steeds de meest nieuwe gimmick hebben (dat is van alle tijden).

Ook een punt is dat mensen niet fair zijn. Dat hoeft ook niet want je bent aan niemand verantwoording verschuldigd. Ik vind zelf dat ik verantwoording schuldig ben aan mijn portemonnee en dan is een iphone een zeer onverantwoorde aanschaf:)
Je moet vooral naar jezelf kijken of het doet wat je ermee wil. Als je alleen dumphone functies wilt en vindt het economisch verantwoord om hiervoor een iphone te gebruiken dan moeten mensen dat vooral doen!
Een vaak gehoorde klacht is dat de updates van android foons traag zijn. Apple zou 'langer' support geven. Er komt tegenwoordig maar 1 maal per jaar een van betekenis zijnde release voor zowel ios als android. Tussentijdse releases zijn gewoon wat gerommel in de marges. Vroeger lanceerde google aan de lopende band nieuwe android versies en als een ander android toestel eerder een update krijg dan jouw toestel, dan worden mensen ontevredener ook al heb je je foon maar een maand. Na een maand kunnen mensen al ontevreden worden terwijl iphone misschien een na een jaar wachten nog geen update krijgen en niet eens ontevredener worden.
Ok mensen zijn zo. Als je tevreden ben met je nieuwe auto en je buurman komt het een nieuwere dan ben je opeens minder tevreden. Als je buurman niet komt met een duurdere auto ben misschien nog tevredener met een slechtere en duurdere auto. Zo zijn mensen zijn denk ik ook niet helemaal fair t/o fabriekanten.

Feit is wel dat het apple geluk is om de iphone als hebbedingetje te verkopen, een soort mode item en idd net als de kleding merkjes als je er eentje hebt hoor je er bij.

Hierdoor kan apple ook veel meer vragen voor een iphone dan een technisch vergelijkbare andere telefoon.
Maar die technisch vergelijkbare telefoon is meestal lelijk, heeft een OS (Android) dat niet zo soepel als iOS draait, kent geen degelijk eco-systeem en ondersteunt bijv. geen AirPlay wat ik dagelijks gebruik.

Ik vind dat Microsoft de goede richting is ingeslagen met Windows Phone, echter gebruikt bijv. Nokia geen universele dock-connector zodat er weinig tot geen accesoires op de markt komen, alleen maar DLNA wat een stuk minder dan AirPlay is en is het teveel op producten van Microsoft gericht. Dus dit platform valt op dit moment voor mij ook al af.

Dat de iPhone uniek lijkt, dat trekt de meeste mensen aan. Ik ken nog een ecosysteem waarin mensen trouw zijn: Maemo/MeeGo. Ik denk dat heel veel mensen die Maemo hebben gehad, niets liever willen. De verademing in vrijheid die je hebt is uniek. Daarbij: het is snel, ziet er gelikt uit, >90% kost niks. En het is ook uniek.

Alleen fabrikanten willen er niet aan, omdat ze de consumenten niet/nauwelijks kunnen overspoelen met betaalde apps. Maar daar hoeft de consument geen boodschap aan te hebben.

Ik ondersteun dat voor 100%

De enige reden dat ik overgegaan ben naar Android, is omdat er nog enigzins keuze is in vrije ( gratis ) apps.
Ik hoef niet alles gratis te hebben, maar wat ondersteuning door de 'populaire' appmakers is wel fijn.

Zouden Watsapp, Pingchat, Twitter en Rovio actiever zijn op Meamo en er moderne toestellen uitgekomen zijn na de N900, had ik die opnieuw gekozen.
2 jaar héél tevreden met mijn N900 geweest, en de telefoon werkt nog steeds, en is in perfecte staat.

Dus jij denkt dat men voor Maemo zou kiezen alleen als Angrybirds en IM diensten beschikbaar zouden zijn? Tuurlijk zou het helpen, maar ik denk dat bij het gros van de mensen geen Maemo/MeeGo toestel komt, hoe mooi ik en jij het misschien wel vinden.

Nee, vandaar dat er dan weer geen nieuwe apps gemaakt worden, ergo geen nieuwe toestellen

maar het blijft jammer, in de 2 jaar dat ik een n900 had ben ik verder geen andere gebruiker "in het wild"tegen gekomen

over onderscheidend gesproken :)

Helemaal mee eens... het is dat het platform verlaten is, daarom ben ik over gegaan op Android, anders was het weer Maemo geworden.

Ik moet zeggen Android heeft ook wel weer zijn charmes maar ik zou Maemo / Meego zo weer boven de andere platformen kiezen. De vrijheid en werkbaarheid is voor mij belangrijker dan allemaal gadgets die je meer voor de leuk gebruikt dan echt noodzakelijk zijn. Jammer dat Nokia zoiets gaafs zo verkloot heeft.

Lelijk/mooi: persoonlijk
Soepel OS: Vooroordeel
Airplay: Wat is dat?/Gebruik ik niet, dus ook persoonlijk.
Universele dock/accesoires: Docks zijn voor genoeg telefoons beschikbaar, heb gisteren nog een topic gezien waar iemand een htc desire had versleuteld zodat hij er nintendo en playstation games op kon spelen! Tevens een grotere accu waardoor de desire wel bijna twee keer zo dik was, maar wel 3 dagen lang mee ging. Accesoires te over dus ;)

niet moeilijk...
Airplay is van Apple, Apple heeft daar patenten op en weigert andere Airplay te gebruike

Apple geeft airplay gewoon in licentie hoor. Er zijn genoeg 3th party aanbieders zoals Philips die Airplay compatibele apparatuur aanbieden.

Als iemand een iPhone en dure kleren nodig heeft om er bij te horen heb ik toch medelijden met die persoon. Ken er ook genoeg met apple producten en dure kleding, ik kies er voor om er niet aan mee te doen en val niet buiten de groep.

Het punt waar ik heen wil is dat jeugd meestal geen geldige reden heeft om voor een apple product te kiezen, maar er wel honderden euro's aan uitgeeft, terwijl je voor veel minder geld gelijkwaardige en, afhankelijk van de productgroep, zelfs betere alternatieven kunt kopen.

Mensen proberen mij ook steeds om te praten, bijvoorbeeld: "dat schakelen tussen foto's gaat op mijn iPhone veel sneller!", ik heb een HTC legend van anderhalf jaar oud, vind je het gek? "Wat trekt je toch zo aan in dat windows?", kan ik aan jou ook over OSX vragen. Of iemand schakelde tussen beginschermen op zijn bureaublad met de multi-touch mousepad van zijn macbook, heel leuk maar wat voegt het toe? Of het golfspelletje dat van een psone lijkt zijn geplukt: ik speel nog niet eens golf, en ik wil al he-le-maal geen golfspel spelen! Geef mij maar GTA oid...

Zo kan ik nog lang doorgaan, overtuigende argumenten heeft nog niemand mij kunnen geven, het lijkt meer op hersenloos meeloopgedrag....

Blackberry's zie ik nog enigzins bestaansrecht in met hun ping, maar whatsapp draait zowel op de iPhone, BB en Android (Windows phone weet ik niet), er zijn zoveel dingen die mijn Legend van 300 euro ook kan, het gaat dan allemaal niet zo snel als met een iPhone van 800 euro die dik 2 jaar later geïntroduceerd is, maar kan niet zeggen dat het vervelend traag is.

Onderzoeken als deze kunnen wat mij betreft ongeldig verklaard worden, ik ben zelf van een windows phone naar android gegaan. Op dit moment ben ik van plan hierna weer een android phone te nemen, maar iets anders wil ik ook nog wel proberen, zolang het geen iPhone is, dan geef ik liever 500 uit en het verschil zuip/rook ik weg. The little joys of life... 8-)

Dus is status voor jouw belangrijk. Jij wil niet gezien worden als iemand die trends volgt. Is een beetje idioot volgens mij want jij laat je dus leiden door andere mensen.

Mij stoort het ook hoor als ik kids met een iPhone zie lopen. Waar halen ze het geld vraag ik me dan af maar daarom ga ik nog niet mijn iPhone dumpen. Voor mij is het gewoon belangrijk dat wat ik met een foon kan doen gewoon goed en gemakkelijk kan. Wat kan mij het schelen dat er misschien mensen rondlopen met een iPhone om hun imago op te krikken? Ik ga mij echt niet laten leiden door het koopgedrag van anderen. Ik gebruik al meer dan een decennia Apple producten omdat ze gewoon goed werken, waarom zou ik dan plots van mening moeten veranderen omdat Apple plots trendy is?

nee dat hoeft niet, en daar gaat het ook niet om. zijn punt is dat 90% van de apple gebruikers het product alleen maar kopen omdat het "cool"is en omdat het in een zekere zin status heeft. koop je een sgs 2 vraagt iedereen "coole telefoon welke is dat?" met een iphone is het "woowwwwww heb jij een iphoneewwwww???" en daarom word ie vaak gekocht, meestal zijn het dan ook nog mensen die de functies van het ding amper gebruiken en geen flauw idee hebben van de specs van dat ding en van andere telefoons. Alleen staan ze even later wel te verkondigen dat zijn/haar telefoon beter is omdat ie duurder was. (ken zelfs iemand die dacht dat zijn iphone 3g beter was omdat ie meer per maand kosten dan een sgs 2/ desire hd)
en dat is wat mij er aan irriteerd, het kopen omdat het duur is en het dus status geeft. vind jij het een fijn ding moet je het vooral blijven gebruiken, wat balt mij dat?

het zelfde is eventjes aan de hand geweest met bb door ping, een aantal "coole jongeren kochten een bb zodat ze heel de dag met elkaar kunnen pingen, en opeens is iederen vol lof over bb. jaartje later willen veel geen bb meer...

Zijn punt is dat 90% van de apple gebruikers het product alleen maar kopen omdat het "cool"is en omdat het in een zekere zin status heeft
En daar zijn ook onderzoeken van of zo ?

Wat een zinloos geblaat is dit toch elke keer weer.

Wat een onzin! Hoe weet jij nu dat ze de functies niet gebruiken? De kans dat ze de meeste functies wel gebruiken is veel hoger omdat het net een iPhone is. Apple maakt het gewoon gemakkelijk om alle functies te gebruiken. En specs? Hallo het is en blijft maar een foon dus zijn specs al helemaal niet belangrijk. Het zijn net mensen die lullen over specs die bitter weinig kennen van smartphones. Moest je iets van smartphones kennen dan weet je dat specs niets zeggen in een Android VS iOS vergelijking. 99% van de Androidphones met hogere specs dan de iPhone moeten het afleggen tegen de iPhone. Dus kom aub niet af met specs. Specs zijn enkel belangrijk binnen het Android wereldje zelf maar hebben daarbuiten totaal geen nut omdat het niets zegt over de performance.

Het gedrag dat jouw stoort vertoon jij dus ook als je denkt dat jouw foon beter is dan een andere gewoon omdat de specs hoger zijn.

Dat jij liever geld verspilt aan drank en tabak zegt óók wat over jou. Immers wat is die paar honderd euro die je voor een iPhone neerlegt meer als een paar weken flink stappen? Alcoholische dranken zijn ook niet goedkoop - en al helemaal niet als je het buiten de deur drinkt.

Ik veroordeel je hier niet om. Sterker nog, ik geef er ook graag geld aan uit. Maar geld is nog altijd iets wat zoveel waard is, als de waarde die de persoon er aan hecht. Als jij waarde hecht aan een 'status-gadget' als een iPhone, waarom niet? Idem voor de dure merkkleding: als jij je er lekker bij voelt, waarom zou je het dan niet doen?

Het maakt dan ook weinig uit of je een 'meeloper, geïnspireerd door de massa' bent. Juist datgene waar jij je lekker bij voelt moet je doen. Blijkbaar is jou dat dan wat waard.

Met elk product kun je wel een reden bedenken waarom ze onderscheidend zouden zijn. De iPhone omdat het blijkbaar een status geeft, Android is cool omdat het geen Apple is en Windows Phone 7.5 omdat het een marginaal marktaandeel heeft, en je vrij zeker bent dat je niet snel iemand op straat tegenkomt met een soortgelijk toestel.

Een ding hebben alle mensen met 'onderscheidende' producten wel steeds meer gemeen. Iedereen weet erg goed zijn vinger te wijzen naar mensen met, naar hun idee, 'inferieure' producten.

Ooit gehoord van een product wat wel lang werkt, degelijk is en ook gewoon goed werkt?
Want jullie worden wel moe van mensen die met een iPhone rondlopen, ik word een beetje moe van dat gebash naar elkaar toe. Apple maakt gewoon degelijk spul en dat is gewoon een verademing na een lange periode van plastic telefoontjes die voor net zo veel geld de toonbank overgingen.

Ik snap best dat je geen geld of zin hebt om een iphone te kopen, maar laat die andere mensen toch eens in hun waarde.

degelijk spul misschien, maar wel voor ~50% meer prijs. (voor de duidelijkheid, vergeleken met de SGS2)

en elke android telephone zet jij de versie op die je zelf wil hebben, dus dat is ook geen reden.
er moet echt meer aan de hand zijn met apple als enkel wat jij hier noemt om die 50% meer prijs te rechtvaardigen voor sommige mensen. hype en cult-following zijn een paar van de redenen daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Countess op vrijdag 25 november 2011 23:30]


dat klopt, je moet betalen voor een bepaalde kwaliteit...
had jhe gedacht dat dat niet zo was? dat je ook een beter product kan kopen voor dezelfde prijs als een preoduct van lage kwaliteit?
Of zelfs dat fabrikanten 'gedwongen' moeten worden hun producten tegen lager prijzen te verkopen? omdat dat 'moet'?

sorry, maar dat te denken is een klein beetje bleu... bij alle producten is het zo dat er A-merken zijn die vaak betere materialen, soms een wat gedetaillerder design en afwerking leveren... én ook een stukje 'gevoelswaarde' voor de koper...
en die kosten dan net een stukje duurder...

Uiteindelijk heeft de koper een vrije keuze, niemand 'dwingt' een consument een telefoon of welk ander product dan ook te kopen en evenmin is het zo dat je met een bepaald merk telefoon ook enkel kunt telefoneren of communiceren met producten van hetzelfde merk (alhoewel fabrikanten altijd wel een stukje 'koppel-verkoop' zullen proberen te bereiken)..

Wat dat betreft is dat 'geklaag' over de keuzte van sommige mensen een bepaald product te kopen een beetje overdreven en imho ook ergens wat 'bemoeizuchtig'...
zelfs als jij de prijs van een apple-product te duur vind, waarvoor je zeker zo je gronden kunt hebben, ben jij volledig vrij het dan _niet_ te kopen.
Enm evengoed kan en mag een ander persoon daar anders over denken, het is immers zijn geld dat hij besteed

[Reactie gewijzigd door RM-rf op vrijdag 25 november 2011 09:34]


Prijs is zeer zeker niet direct gerelateerd aan kwaliteit. Een fabrikant verkoopt zijn product voor de prijs die de klant ervoor wilt geven. Gezien Apple behoorlijk goed is in marketing kan de iPhone dus ook voor een behoorlijk hoge prijs worden verkocht, mensen zijn er namelijk van overtuigd dat het product echt beter is qua kwaliteit (jij dus ook). De werkelijkheid ligt helaas anders, de meeste Android telefoons met vergelijkbare specificaties hebben een goede of zelfs betere kwaliteit.

Ik zag laatst een test waarbij ze een Samsung smartphone en een iPhone lieten vallen van zo'n anderhalve meter hoogte. Daaruit bleek dat Samsung zo een val toch veel beter doorkomt dan een iPhone.

Niettemin, iPhones zijn zeker kwalitatieve producten, maar niet beter omdat ze duurder zijn, die conclusie is redelijk naïef.

wat noem je hier naief?
Lees mn post gewoon eens echt door en misschien ontdek je dan dat ik helemaal niet zo 'positief' ben over apple, en duidelijk ook maak dat Apple's prijs deels komt doordat ze hun product goed marketen en er een hele 'lifestyle' omheen bedenken waarom mensen ook dat product kopen (dat stukje in mn vorige post over de 'gevoelswaarde' die een fabrikant schept).

echter.... de aankoop van een product is een vrije keuze die een consument kan en mag doen.. dat is 'vrij' en niemand dwingt de consument ertoe.
Los ervan 'waarom' dat gebeurt moet je gewoon die vrije keuze van consumenten en ook als mensen schijnbaar tevreden zijn met wat een aanbieder hen biedt respecteren, zolang het verder jou geen beperkingen oplevert (en jij dus ook de keuze hebt een andere telefoon te kopen en nog steeds met die anderen kunt bellen of communiceren, er weinig tot geen 'proprietaire' protocols benut worden die jou zouden dwingen eenzelfde merk te kopen als je vrienden dat doen)


en daarom gaat het, waarom zou jij een probleem hebben met andere mensen die een volgens jou inferieur product voor een volgens jou te hoge prijs kopen en daarmee tevreden zeggen te zijn?

Uit die valtest "bleek"... helemaal niets. Drie vallen per stuk, totaal ongecontroleerd kwa kracht en raakpunt, zijn niet genoeg om statistisch relevante resultaten te geven. Een van de problemen is dat hoeken van telefoons inherent veel sterke zijn dan de voor en achterkant. En laat het nou heel toevallig zo zijn dat die iphone iedere keer op een platte kant terecht kwam en de galaxy op een hoek...

De bill of materials cost van een iPhone is een procent of 20-30 hoger dan die van een topmodel android zoals bijv een galaxy SII. Er wordt dus wel degelijk meer geld aan uitgegeven door de fabrikant. Eventueel kun je met de designkeuzes het oneens zijn, maar het staat buiten kijf dat een design met grotendeels plastic (zoals zowel de oudere iPhone 3G/3GS als de meeste Android modellen) goedkoper is dan het glas+metaal van de iPhone 4/4S.

dat klopt, je moet betalen voor een bepaalde kwaliteit...
ik bedoel eigenlijk dat je voor die 50% meer prijs van een iPhone s4 ivm de SGS2 niks meer krijgt aan qualitate.

[Reactie gewijzigd door Countess op vrijdag 25 november 2011 23:58]


[...]

ik bedoel eigenlijk dat je voor die 50% meer prijs van een iPhone s4 ivm de SGS2 niks meer krijgt aan qualitate.
Dat heet marktwerking. (En jouw post heet 'slecht in taal').

De prijs van een product is wat de doelgroep ervoor wil betalen (met een minimum uiteraard zodat het bedrijf er geen verlies aan maakt.)

Blijkbaar is een Samsung minder waard dan een iPhone. Dus is een iPhone duurder, want de klant wil het betalen.

Dat heet marktwerking. (En jouw post heet 'slecht in taal').
dat heet dyslectie.
Blijkbaar is een Samsung minder waard dan een iPhone. Dus is een iPhone duurder, want de klant wil het betalen.
nee, apple word als meer waard gezien door een kleine groep gebruikers. dat is niet zo, maar deze groep denkt dat, en kan daarom geen rationeel besluit meer maken over het te duur zijn of niet van de iphone.

Tja dat noemt men marketing. Mensen betalen wel 300% meer voor een polo shirt met een merkje. Zonder merkje ligt het ook bij de zeeman voor heel veel minder en veel slechter is het ook niet.

Er zijn natuurlijk ook mensen die nooit bij lidl of aldi komen maar lekker duurder naar de Ah gaan want daar is het allemaal beter.

De marketing van nike wordt ook betaald door de kopers en let wel dat zijn honderden miljoenen marketing of meer per jaar die de koper betaald.

We kunnen natuurlijk ook allemaal in mao kleding lopen maar ja zelf in china willen ze dat niet meer.

Aldi/AH vergelijking is een beetje achterlijk. Die blubber die ze Yogi/chocolademelk noemen bij de Aldi is duidelijk inferieur aan de Fristi/Chocomel bij de AH/C1000. Voor bepaalde andere producten valt het wel weer mee/is het gelijk, maar de meerderheid producten die niet bij de Aldi beschikbaar zijn (zie, A-merken) zijn duidelijk beter.

BEn ik het toch niet mee eens. Ik vind de kwaliteit en keuze in de AH behoorlijk laag. Vaak zijn de producten van de Lidl of Aldi beter. Vooral vlees en groenten.

Vaak zijn de producten van de Lidl of Aldi beter. Vooral vlees en groenten.
Wat is beter? Beter is per persoon verschillend. Beter is of het product beter aansluit bij wat je er van verwacht. De ene persoon vind Nutricia's Chocomel lekker, de ander zelfgemaakte Nesquick.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op vrijdag 25 november 2011 13:14]


Yogi/chocolademelk noemen bij de Aldi is duidelijk inferieur aan de Fristi/Chocomel
Toevallig ken ik mensen die in een zuivel fabriek hebben gewerkt. En die konden mij vertellen dat dit niet altijd opgaat. Er is geen zuivelfabriek voor iedere verschillend merk. Er zijn bijvoorbeeld geen 30 vanille vla of halfvolle melk fabrieken, 1 voor ieder verschillend merk. Er is vaak 1 groot vat en daar komen de ene keer (bijvoorbeeld) Friesevlag verpakkingen onderdoor en daarna Euroshopper. Het zit vaak alleen tussen de oren.

Maar goed, dat is natuurlijk geheel off-topic :)

Vaak zal er wel een verschillend recept gedraaid worden afhankelijk van wie de opdrachtgever is. Zelfde machines betekent niet zelfde product.

Het heeft ook met bepaalde standpunten in de maatschappij te maken, niet alleen marketing dus.

De Aldi en Lidl doen niets aan duurzame of fair trade producten. Lijkt me erg kortzichtig om mensen die daar niet naar toe gaan als dom te beschouwen.

Sorry maar veel van de produkten die AH als duurzaam aanprijst zijn na wat uitzoekwerk helemaal niet zo duurzaam... Ze hebben daar gewoon een goede marketing machine die jou met de juiste teksten en verpakking laat geloven dat je iets beters koopt. Of je produkten wel of niet lekker vind bij verschillende aanbieders is een kwestie van smaak. Veel produkten vind ik ook lekkerder van de A merken dan van de Lidl of Aldi, maar ikzelf vind bijvoorbeeld de cassis van de Lidl lekkerder dan Fanta Cassis, is een A merk maar ik vind het ronduit smerig smaken. Moet wel toegeven dat ik dan toch nog het liefst Royal Club drink...

Als ik in Pricewatch kijk naar dezelfde of betere specs dan een iPhone 4S 16GB, dan kom ik uit op:
Motorola Razr XT910
Samsung Galaxy Note

Die zijn ¤100-¤150 duurder, dat is niet 50% duurder, dat is ~25% duurder. Nogal een heel groot verschil dacht ik zo...

Verder wil ik helemaal niet meer lopen etteren met verschillende Roms en dergelijke, ik wil het uitpakken, aanzetten en gaan. Als ik de hele dag ben bezig geweest met iemand anders zijn issues op te lossen zit ik helemaal niet te wachten om dat thuis nog eens dunnetjes over te doen, daar is mijn vrije tijd te waardevol voor. Rotzooien met computerskan leuk zijn, maar niet als het moet en op ongewilde momenten...

Edit Galaxy 2S heeft een lager resolutie qua beeldscherm. We hebben het over dezelfde specs...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op vrijdag 25 november 2011 19:32]


Galaxy S2 is ook beter en is veel goedkoper dan de 2 toestellen die je nu uit gezocht hebt :) Leuk dat je opzoek gaat naar de duurste voorbeelden, maar beetje trieste manier vna je gelijk proberen te krijgen :)

ja idd vergelijk je 4S met een note ..... lol niet om het één of ander maar dan laat je die 4S toch lekker in de winkel liggen.

Heb hem toevallig deze week in mijn handen gehad omdat ik een andere phone mocht uitzoeken, ik kan er absoluut niet bij dat mensen voor een 4S zouden keizen terwijl je voor dezelfde prijs twee keer meer kunt krijgen wat ook nog eens beter en sneller werkt .... kan iemand mij doen begrijpen wat deze mensen bezielt.

hier wel leuk om te zien drop/val test tussen een 4S en een galaxy :

http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw

[Reactie gewijzigd door herbalx op vrijdag 25 november 2011 10:27]


Heel simpel: geen gezeik. En Android komt er wel, maar is er nog niet.

Met die drop tests wil je je eigen keuze alleen maar bevestigen. Ik kan je net zoveel filmpjes laten zien die aantonen dat de iPhone weer geen schrammetje oploopt.

Wat mensen beter vinden is, ook weer, geheel persoonlijk. Jij vindt voor dezelfde prijs een apparaat als de Note beter en sneller werken, ik betwijfel dat en wil helemaal niet zo'n groot scherm. Daarbij komen nog veel meer zaken kijken als het OS, apps, etc. etc. wat het maakt dat een keuze voor de iPhone helemaal niet van de zotte hoeft te zijn. De prijs is dan niet het meest belangrijke argument... voor mij dan, ik wil zonder veel frustraties gewoon lang met dezelfde telefoon kunnen doen en of die dan 200 Euro meer of minder is, ach.

Jullie mensen snappen het volgens mij niet, het is niet alleen specs. Het is de complete ervaring die je imo wel krijgt bij iOS en at the moment niet bij de concurrentie.

Ik heb een iphone voor mijn werk maar ik vind WP7 toch een stuk prettiger werken, iOS komt gewoon ouderwets over. Maar goed , dat ben ik.

en wat is die 'complete ervaring' dan wel precies?

voor ~200 euro mag je die 'complete ervaring' lekker houden. mijn ervaring is prima.

[Reactie gewijzigd door Countess op zaterdag 26 november 2011 00:09]


En toen werd je wakker en keek op de kalender. Verrek!! Het is alweer 2011! En nog bijna eind ook.

De "complete ervaring" die jij daar noemt is al enige tijd net zo goed te beleven op Android toestellen. Die lopen echt niet meer zo achter als een jaar of wat geleden hoor.

Ik zou mijn widgets niet meer willen missen. Niet op de telefoon en ook niet op de tablet.
Widgets? Ja, je weet wel, van die dingen die je niet op iOS vindt. Om de ervaring maar compleet te maken....

Prijsvergelijkingen tussen Android telefoons en iPhones slaan nergens op. Het toevallig afgelopen week een Android telefoon voor het werk gekocht voor 70 euro (Xperia X10 Mini)

Ja dat is een volwaardige smartphone, als in dat je er internet ed mee aankunt. Maar het mag niet in de schaduw staan van bijvoorbeeld een iPhone 4(S) of een Galaxy Nexus.

Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal. Lees de reviews van de Galaxy Nexus er maar eens op na. Het is de eerste Android foon die overal lovende kritieken krijgt en die wordt uitgeroepen als de standaard aan waar elke andere Android foon zich zou moeten spiegelen. Wat kost zo'n Galaxy Nexus?! Hij is zelfs duurder dan de iPhone4s die nog steeds als de standaard wordt beschouwt voor alle smartphones.

Dat je liever weinig geld uitgeeft aan een foon kan ik inkomen maar wie al 20 jaar mobieltjes koopt heeft het echt wel gehad met al die goedkopere mobieltjes die toch altijd net niet zijn van wat je verwacht van zo'n mobieltje. Jij mag ¤700 veel geld vinden voor een iPhone maar ik vind ¤300 weggegooid geld als je daar niet de kwaliteit voor krijgt die je verwacht. Als ik moet gaan klooien met een telefoon om de laatste nieuwe update te kunnen krijgen op mijn 6 maand oude foon vind ik dat gewoon triestig.

de sgs2 met android 4 gaat straks weinig onder doen voor de nexus en is 1/3 goedkoper als de iphone 4s.

En wat kost een Android telefoon? woopsie ook rond de 400 tot 700 Euro!
Daarbij valt het mij op dat Android nog steeds geen acceptabele iconen heeft, zoveel moeite kan dat toch niet zijn? het lijkt tamelijk amateuristisch.

ik ben het wel deels met je eens en het spul van apple is ook zeker degelijk een heeft een mooi design! Maar je betaald er wel vet voor vergeleken met andere producten met ongeveer dezelfde specificaties. dus het is maar net wat je belangrijk vind :-)

Specificaties zeggen niet alles, een iPhone geeft over het algemeen een betere UX ook met mindere specificaties. Zelfs in benchmarks blijkt de Apple A5 b.v. beter te presteren dan een veel hoger geklokte Samsung SoC.

Om een beetje perspectief bij te brengen: dat geldt enkel voor de GPU, op alle andere vlakken is die hoger geklokte Samsung SoC sneller. En laat de CPU snelheid nou niks te maken hebben met de GPU snelheid.

Maar laat die GPU nou door iOS optimaal worden benut, en dus ontzettend veel bijdragen aan de gebruikerservaring...

Laat nou net Android 4.0 dit ook hebben waarbij dat voordeel van iOS en WP7 wegvallen....

En laten al die specs nu niets met de gebruikerservaring te maken hebben....

De tijden dat spec-lijsten het producten bepaalden zijn toch niet meer van deze tijd? In de jaren 80 en 90 hebben we allemaal massaal die videorecorder gekocht die 2 specs meer op het lijstje hadden dan die er naast, om er thuis achter te komen dat het onmogelijk was de tijd in te stellen. Laat staan een opname programmeren!

Kortom, de specs zeggen niks meer. Een 8 Megapixel camera is niet per definitie beter dan een 6 Megapixel camera. 800 Mhz of 1 Ghz zegt ook eigenlijk helemaal niks.
Feit is gewoon dat een iPhone heel fijn werkt wanneer je hem in de hand hebt. Er gaat bij Apple heel veel zorg uit naar de gebruikerservaring, wat dus niet op een spec-lijstje is te vergelijken. Vandaar dat Apple ook juist in zijn reclames hier de nadruk op legt!

Sterker nog dat geldt puur voor OpenGL benchmarks... Als je bijvoorbeeld video wilt kijken is het minstens zo belangrijk dat de GPU bepaalde codecs hardware matig kan decoderen... en laat Apple juist daar vaak helemaal niet zo flexibel in zijn, die geloven alleen in hun eigen standaarden en laten de rest links liggen.

Het gaat niet om alleen maar GPU/CPU snelheid.
Het gaat om software die afgestemd is op de GUP/CPU en zolang men dat bij Samsung niet kan optimaliseren .... blijf je hoge rendement verlies houden, vaak gevolg van een slecht ontwerp.

pssst, er zijn wel meer fabrikanten die Android telefoons maken. Ja, echt waar... en daar is de software prima op afgestemd. Voor allemaal

Is het niet altijd zo geweest dat waar vraag naar is, de prijs opgedreven wordt? Daarbij was de eerste iPhone al een enorm succes en die was net zo duur. Apple heeft nooit wat aan de prijs hoeven te doen....die dingen verkochten zichzelf na de eerste reviews.

Een BMW M3 is ook een mooie auto, maar heeft ook niet de prijs van een Hyundai i30. En toch rijden er mensen in een M3.

En het is helemaal niet net wat je belangrijk vindt. Een HTC (die voornamelijk uit plastic bestaat) gaat nooit langer mee dan een iPhone en dan doel ik alleen al op eventuele updates. Dus 2 keer een HTC is 1 iPhone, maar een HTC gaat ook maar voor de helft van de tijd van een iPhone mee. Dus ja....welke consument wordt er nu eigenlijk genept? De HTC lover of de iPhone lover?

Met een HTC (die overigens juist niet uit plastic bestaan http://www.allaboutphones...4076451/HTC-Desire-HD.jpg) krijg je ook gewoon updates. En mochten de updates toch nog eens ophouden dan heb je binnen een half uurtje er een custom rom op staan. Kan je nog eens zelf kiezen wat voor OS je er op zet ook!

Get your facts straight, voordat je begint met spuien.

Laat HTC nou net het slechtste voorbeeld zijn voor updates. Voor mij was het na 4 maanden na aanschaf al in augustus 2010 afgelopen (Desire). Natuurlijk kan ik er een dubieuze rom op zetten maar dat wil ik niet. Je weet namelijk niet wat voor rotzooi je naar binnentrekt op je telefoon en ik gebruik mijn telefoon ook zakelijk (o.a. mail) en kan me dus geen risico's veroorloven.
Prominent heeft wel een goed punt qua ondersteuning en levensduur. Je krijgt meestal wel waarvoor je betaalt. Persoonlijk heb ik er spijt van om niet 200 euro extra te hebben uitgegeven aan een iPhone ipv mijn huidige HTC Desire. Goedkoop blijkt bij mij toch duurkoop te zijn. Dus in het kader van dit artikel: ik blijf HTC niet trouw }>

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op vrijdag 25 november 2011 10:06]


'Laat HTC nou net het slechtste voorbeeld zijn voor updates. Voor mij was het na 4 maanden na aanschaf al in augustus 2010 afgelopen (Desire)'

Dus geen updates meer voor HTC Desire na december 2010? Even googlen dan krijg je al hits dat er voor de Desire nog gingerbread update is in aug 2011. Graag wel feiten juist houden.

'Je krijgt meestal wel waarvoor je betaalt. Persoonlijk heb ik er spijt van om niet 200 euro extra te hebben uitgegeven aan een iPhone ipv mijn huidige HTC Desire. Goedkoop blijkt bij mij toch duurkoop te zijn. Dus in het kader van dit artikel: ik blijf HTC niet trouw'

Let op het woord 'meestal' en laten we weer apple als voorbeeld nemen. De 3G werd door Apple verkocht tot 7 juni 2010 (http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_3G) en die kreeg zogenaamd update tot 23 okt 2011. Nu een update naar ios 4 op een 3G de foon onwerkbaar traag maakt betekent dit dat je meteen na aankoop van een 3G midden 2010 al helemaal geen updates meer heb kunnen gebruiken.
Verder .. moet je niet kijken wat een update eigenlijk toevoegt. Anders kun je je zelf natuurlijk voor de gek houden om steeds updates uit te brengen die de versienr verhoogt zonder dat er iets verandert. Ik heb zelf een xperia X10 van 2.1 geupdate naar 2.3 gingerbread maar ik heb geen flauw idee wat ie meer kan en wat eraan is toegevoegd. Er staat wel op SE site wat eraan gesleuteld is maar als je niet zegt dan weet ik het niet eens. Dus ook hier graag wat specifieker zijn met je kreet 'ondersteuning'.
Verder verbaasd mij zeer dat het argument levensduur in wordt gegooid. Als er iets onwaar is dan is het wel het levensduur argument: batterij kun je niet zo vervangen en materiaal is slecht. Ik heb nog bij niemand een 3G/3GS gezien zonder haarscheurtjes in de behuizing.
Je hoeft natuurlijk nergens trouw aan te zijn maar als je bij de Desire al duurkoop vind dan moet je ook zo fair zijn om te vermelden dat je een iphone van een duurkoop ook super super duurkoop kan zijn.

Haha, nu moet hij zijn facts gaan straighten? Updates op een HTC...boem, na een half jaar krijg je niks meer. En wat heb ik aan custom rom zonder garantie?

Geef nu maar gewoon toe dat je vanaf het moment dat je met je htc de winkel uitloopt door de fabrikant in de steek gelaten wordt.

En nee, niet alle HTC's zijn van plastic nee, maar zucht, 95% wel. Met klepjes die je er af moet trekken ipv netjes eraf schuiven. Of een OS waarbij je een seconde moet wachten totdat er een reactie komt of helemaal niet.

Ik hoef mijn facts niet te straighten kerel...jullie moeten je visie op Apple gebruikers wat nuanceren.

Je wordt moe van het bashen naar elkaar en je doet het nu ook... terwijl hij reageert op Prominent die inderdaad biased is.... hou je er dan ook gewoon buiten. En ook dit is weer offtopic.............. die moderatie tegenwoordig...

Inderdaad, ik ga niet eens meer reageren hier op Tweakers. Word moe van dit eeuwige gebash en gezeik. Had gehoopt dat dit wél mogelijk was op Tweakers maar helaas.

Slotwoord voordat ik hier vertrek: iPhone is een mooi apparaat. Net zoals de HTC Sensation en Galaxy S. Ze hebben allen hun voor- en nadelen. Maar geen enkel apparaat is superieur aan de ander, het is compleet afhankelijk van je eisen. En dat zouden die iPhone fanboys eens moeten snappen.

Ben diep teleurgesteld in de Tweakers hier.

p.s. de moderatie is hier ook volkomen fanboy-based, doe daar wat aan!

[Reactie gewijzigd door ThijsWTF op vrijdag 25 november 2011 11:19]


Keerzijde van je laatste statement is dat je dan wel helemaal up-to-date bent met je nieuwe HTC. Uiteraard een reflectie van de wegwerp maatschappij waarin we leven, maar dat showen is zeker ook aanwezig bij niet iPhone mensen. Je moet tenslotte wel het laatste model hebben :)

Verder zie ik veel om te heen dat (oude) iPhones veel worden doorgegeven aan vrienden of vriendinnen. Dat zie ik niet met HTC's gebeuren. Die gaan na een jaar of 2 in een ladekastje om er niet meer uit te komen..

Dat zie ik ook met HTC's gebeuren, met iPhone's ook, mijn HTC is nu per toeval 2 jaar oud en er is nog niets aan...

Geen verschil daar.

Een gemiddelde HTC bestaat de laatste paar jaar uit een massief stuk aluminium, veel duurzamer kan bijna niet ;)
Verder zegt het werkelijk niks over de levensduur van en toestel (Iphone 3 is ook voornamelijk plastic). Uberhaupt al roepen dat een toestel van merk X minder lang meegaat als een toestel van merk Y is complete waanzin en fanboy 101 in mijn optiek. Die stelling kun je echt niet onderbouwd krijgen met feiten, zeker niet in een vergelijkbare prijsklasse.

Je bewering over updates is puur natte vingerwerk. Updates zijn relatief per gebruiker en Android is prima te updaten op de meest gangbare toestellen, zeker in de richting van de Iphone prijsklasse.

Update's is zeker geen natte vinger werk. Apple ondersteund 3 generaties hardware met de laatste software. Dat zijn 2,5 jaar oude telefoons (de 3GS kwam in juni 2009 en draait nu ook gewoon op iOS5) met de nieuwste software. Apple zorgt er dus voor dat zelfs een telefoon van 2,5 jaar oud nog gewoon volledige up to date is. Dit houdt in dat je dus wel 3,5 jaar kan doen met een iPhone (er van uitgaand dat iOS6 weer een jaar verder is). Als jij mij een HTC toestel van 2,5/3 jaar oud waar de allerlaatste versie van Android oid kan laten zien houd ik mijn mond dicht ;).

[Reactie gewijzigd door SanderPS3 op vrijdag 25 november 2011 12:09]


Ze hebben ICS op een G1 gezet....

Maar dat is dan wel niet officieel. Apple geeft je gewoon die ondersteuning, je hoeft zelfs niet gaan klooien met jailbreak. Gewoon updaten via het officiële Apple software update programma.

volledig up to date zou ik nu ook niet zeggen, er staat op het scherm te lezen ios 5 maar dingen zoals siri etc zal je er niet in vinden hoor... T

Siri zit sowieso niet in iOS5, maar is enkel aanwezig op de 4S.

En om welke geldige reden heeft apple het dan niet op de iPhone 4 en 3GS gezet? En geef je een hint: hardware kan het wel aan.

Omdat het beta is

Offtopic en ik geloof dat je jezelf een beetje tegenspreekt. Dus een +2 mod vind ik wat vreemd.

Onderbouwing: Eerst geef je aan dat de prijs van de iPhone kunstmatig omhoog gehouden wordt (zoals iedere keer weer blijkt kan Apple aan productiezijde echt wel genoeg schakelen zodat het aanbod ruim voldoende is) en daarna vraag jij je af wie er genept wordt?

Want 1 iPhone vs 2 HTC's???? Biased.......

[Reactie gewijzigd door ozothebozo op vrijdag 25 november 2011 10:01]


Ooit gehoord van loyaal door lock-in ? Dit zou ook een reden kunnen zijn dat de percentage hoger ligt bij iPhone gebruikers. Verder werkt iOS ook wel prima dus begrijp het wel.

Ik snap bijvoorbeeld ook dat Android lager scoort. Ikzelf ben Android fanaat.. maar er zitten genoeg Android toestellen bij dat echt gewoon troep is. Ik zou zo een iPhone over bepaalde Android toestellen verkiezen.

Apple heeft 1 toestel wat ze helemaal kunne fine tunen. Blackberry gebruikers beginnen steeds meer Android en iOS te zien en stappen over....

[Reactie gewijzigd door Texamicz op vrijdag 25 november 2011 10:04]


Dat was dus ook het eerste waar ik aan dacht.
iPhone bezitters hebben als enige merk te maken met een 100% vendor lock-in.
Uitzonderingen zijn misschien de Nokia N-series toestellen, maar de applicatiewinkel daarvan stelt afaik niet heel veel voor.

Vrijwel iedere iPhone bezitter heeft tientallen apps waar ze niet zitten te wachten op opnieuw aanschaffen.

Daarnaast telt ook nog mee dat de werking bekend is en tussen verschillende toestellen hetzelfde blijft.

Dit is bij Android een hele andere wereld.
Daar heb je keuze tussen veel meer merken/devices met dezelfde appstore.
Grootste probleem zou kunnen zijn dat de resoluties afwijken, specificaties verschillen, bediening verschillend is (Android is niet altijd Android, iedere fabrikant heeft er z'n eigen sausje overheen).

@Marcelloz:
Begrijp me niet verkeerd ;) ik gebruik zelf ook een iPhone en ben daar zeer tevreden mee, ook dat is natuurlijk een reden, ik zocht alleen naar extra redenen waardoor mensen bij een toestel blijven.

@vgroenewold:
Ah, verkeerd gelezen :) dacht dat er naar merken gekeken was (anders had er 'gebruikers iOS' moeten staan imo). Punt dat Android tussen verschillende devices niet consistent is blijft natuurlijk wel. Ik heb zelf een tijdje met een aantal Android toestellen rondgelopen maar was er toch niet gecharmeerd van.
Daarnaast miste ik simpelweg mogelijkheden (root nodig om een proxyserver in te stellen? wtf? Dit kan onder iOS zelfs per wifi verbinding (perfect!)).

@ZpAz: Inderdaad misgelezen ;) zie ook m'n reactie naar vgroenewold.
Die lock-in is niet helemaal onzin natuurlijk, daar Apple de eerste was met z'n AppStore en (voor een langere tijd) een veel groter applicatieaanbod heeft gehad.
Daarnaast hadden heel veel mensen al een Apple-account voor hun muziek.
Voor zover ik weet kun je je iTunes muziek niet op een Android toestel afspelen zonder iTunes op je pc waar je het bij iOS gewoon op hetzelfde toestel naar binnen haalt.

Daarnaast vraag ik me af waar je vandaan haalt dat ik niet wil zien dat mensen blij zijn met hun iPhone? ;) Ik ben zelf een zeer tevreden gebruiker...

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op vrijdag 25 november 2011 10:36]


erm, misschien werkt een iPhone gewoon lekker? En wil je gewoon daar bij blijven?
Net zoals mensen altijd voor een Opel of BMW kiezen. Gewoon heel normaal :)

Zelf bezit ik zowel een iPhone en HTC Android toestel. De iPhone vind ik net iets lekkerder werken, waarom weet ik niet. Het voelt gewoon zo. En dat is prima lijkt me. :)

Ook bij Android koop je dus apps en dan kan je wel tussen telefoonmerk wisselen, in het artikel gaat het over het wisselen van het gehele OS. Dan zit je met hetzelfde probleem. En dat je veel apps koopt is natuurlijk geen echte lock-in, dat bepaal je altijd nog zelf. Ik neem aan dat als je zoveel koopt dat je er nogal tevreden over bent.

En dat je veel apps koopt is natuurlijk geen echte lock-in, dat bepaal je altijd nog zelf. Ik neem aan dat als je zoveel koopt dat je er nogal tevreden over bent.
Het blijft een lockin of je dat nou zelf doet, de kerstman of het merk is totaal inrelevant...

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Je kan het dan niet aangeven als argument tegen iOS of Apple zoals werd gesuggereerd, ik kies er zelf voor mij op die manier van een "lock-in" te voorzien.

Je kan wel een mooi lang betoog houden over hoe je bij Android geen lock in hebt omdat er meerdere toestellen zijn, maar je gaat voorbij aan het feit dat het onderzoek gaat over het platform android waar men minder loyaal is. Het gaat dus over Android naar een ander platform en iOS naar een ander platform.

Beide keren heb je dezelfde lock-in namelijk de aangeschafte applicaties voor het betreffende platform. Is het echt zo lastig te bedenken dat de meeste mensen gewoon erg tevreden zijn met hun iPhone in plaats van niet kloppende theoriën op te hangen. Gewoon omdat je dat niet wilt zien.

Is het echt zo lastig te bedenken dat de meeste mensen gewoon erg tevreden zijn met hun iPhone in plaats van niet kloppende theoriën op te hangen. Gewoon omdat je dat niet wilt zien.
Ik snap totaal niet waar je vandaan haalt dat ik dit niet wilt zien?
Ik ben zelf zeer tevreden iOS/iPhone gebruiker en zie zeker dat het prima werkt, maar ik heb geen oogkleppen op.

Ik heb diverse toestellen met Android bekeken, en geen van die toestellen werkt exact hetzelfde / consistent.
Dat is iets wat me aan Android stoorde, wat imo een prima reden kan zijn dat sommige mensen het OS links laten liggen.
Het kwam op mij (als IT'er) al verwarrend over...

Lol alsof Android niet volgens hetzelfde principe werkt. Het lijk wel een deja vu van het 'Windows is keuze' verhaal. Goed je hebt verschillende merken van telefoons maar dat doet er toch niet toe, dat is enkel behuizing. Op het einde van de rit zit je gewoon met hetzelfde OS. Je zit vast aan Android en zal opnieuw een Android foon moeten kopen want je hebt alles bij Google gedeponeerd, van Apps, over contacten tot zelfs je muziek.

Ooit gehoord van loyaal door lock-in ?
Eindelijk iemand die het snapt. Als je... weet ik wat.... 30 betaalde apps op je iPhone hebt staan, en je wil die blijven gebruiken, dan -moet je wel- weer een iPhone kopen en die krijg je alleen bij Apple. Bevalt de volgende iPhone je niet? Pech. Je moet hem toch kopen, of al je apps opgeven.

Als je een Android-telefoon hebt, dan kun je zonder problemen van het ene naar het andere merk gaan, en dan heb je ook nog eens keuze uit tientallen telefoons per merk; van 100 euro, tot 600 als je wil. Logisch dat mensen dan veel minder loyaal zijn.

Maar je zit dan toch vast aan een Google lock-in want je kan niet zomaar van een Android foon zonder problemen naar een Blackberry, Windows foon, iPhone etc. Je kan met een Android foon zelfs niet zonder problemen overschakelen naar een telefoon van hetzelfde merk als die nieuwe telefoon een Windows foon is. |:(

Android is een even grote lock-in als de iPhone!

Doe mij maar een plastic telefoon, die kan ik in ieder geval nog een keer laten stuiteren zonder dat alles versplintert. Levert wel een deukje en een krasje op, maar gaat minder snel kapot...
Mensen willen tegenwoordig vooral een gevoel van degelijkheid, en dat is Apple met al dat aluminium en glas wel gelukt.

Ik heb zelf al een tijdje een Galaxy S, en kreeg van een iPhone gebruiker de klacht dat "het apparaat gewoon niet degelijk aanvoelt, te licht en plastic enzo..".
Nou daar zakt me de broek echt vanaf. Wat is er gebeurd met de tijd dat het een voordeel was dat een telefoon dun en licht was...

Oh ja, en ga nou a.u.b. even geen reacties geven over de vraag of een Galaxy S wel of niet een goede en/of degelijke telefoon is, daar gaat het me niet om..

[Reactie gewijzigd door MaZeS op vrijdag 25 november 2011 09:55]


Mijn broer heeft een Iphone 4.
Wifi vervangen, microfoon vervangen, speaker vervangen, scherm vervangen, glazen achterkant drie keer vervangen, van de week deed de aan/uit knop het niet meer.

Dus zo degelijk vind ik het niet. Hij maakt ook schermen voor andere mensen met Iphones, maar dat gebeurt elke week wel een keer dan hij iemand ze telefoon mee krijgt omdat hij het scherm even moet vervangen.

Uhmmm, ik geloof daar of eigenlijk niks van of je broer heeft wel een heel erg geval van een maandag-ochtend model te pakken gehad. Bovendien krijg je vaak gewoon een nieuw toestel.

Mijn broer heeft een Iphone 4.
Wifi vervangen, microfoon vervangen, speaker vervangen, scherm vervangen, glazen achterkant drie keer vervangen, van de week deed de aan/uit knop het niet meer.
Bij al deze zaken die je nu opnoemt, krijg je een nieuwe telefoon van Apple. Vreemd verhaal dus.

Anekdotisch bewijs is zinloos. Toon liever statistieken waarbij aangetoond wordt dat er structureel een probleem is met de iPhone 4. Eigenlijk heb ik -met uitzondering van het opgeblazen "antennagate"- geen negatief nieuws gezien met betrekking tot de iPhone 4.

Om maar even met mijn eigen anekdotisch bewijsje te komen: ik heb van mijn werkgever afgelopen jaar een iPhone 4 gekregen en totaal geen problemen mee gehad. Ik heb ergens het idee dat ik niet de enige iPhone 4 gebruiker ben met die ervaring.

Om het nog maals te herhalen.

Die plastic android "troep" is wel degelijker dan dat stevig aanvoelende iPhone.

Het mag dan goedkoop aanvoelen, dat wil zeker niet zeggen dat het minder is, Integendeel doodrat het wat flexibel is kan het wel tegen een stootje.

Wat ik vaak merk bij de Apple gebruikers die ik ken dat zodra iets niet werkt ze dat bagatelliseren, terwijl windows gebruikers meteen erop duiken.

Hetzelfde als er iets op de iPhone niet werkt. Waarom weet ik niet maar vreemd is het wel dat Apple iets kan maken wat net zo vaak niet werkt als een ander product, duurder is, maar mensen toch tevreden er mee zijn.

Die verklaring ken ik :D
Als er iets niet werkt bij Apple is "omdat het zo niet bedoeld was"
Bij windows is het "omdat windows een kut product is."

dit zijn niet mijn woorden of mening, wel de reden dat er achter zit.
Ik deel de OS wereld in in 3 groepen : (misschien wat oneerbiedig uitgedrukt, maar als je het echt bedenkt is het gewoon zo. Ondertussen ook al van een paar Apple fans gelijk gekregen)
* Apple is voor noobs: voor zij die alles smooth en zonder denken willen kunnen gebruiken. "Zoals Steve Jobs het bedoeld heeft, zo moet je werken en niet anders"
* Windows is voor de ervaren gebruikers: Je kan alles proberen te doen zoals je zelf wilt. Je kan alles ook goed zelf vierkant laten rollen. "it's up to you, live your life"
* Linux is voor de nerds: Ok er is ubuntu die een windows-gebruiks ervaring wil evenaren, maar dat zegt al genoeg. Maar om Linux goed te gebruiken moet je echt de details kennen en er mee willen om gaan.

Ik zou het licht willen aanpassen:
* Apple is voor noobs: voor zij die alles smooth en zonder denken willen kunnen gebruiken. "Zoals Steve Jobs het bedoeld heeft, zo moet je werken en niet anders"

* Windows is voor de modale tot ervaren gebruikers: Je kan alles proberen te doen zoals je zelf wilt. Vroeg of laat loopt het wel eens fout, een foutje kan overal gebeuren. Soms wil het niet doen wat je vraagt, cryptische foutmeldingen of een bluescreen.
Je PC staat vol illegale versies van betalende software dus heb je geen support. Je vindt niks terug op internet. Het enige wat je kan doen is rebooten en nog eens proberen. Fouten in programma's blijven erin tot de volgende betalende versie (illegaal) beschikbaar is.

* Linux is voor de ervaren gebruiker die exact weet wat ie wil en geen voorgekauwde configuratie wil. Als je dan echt je eigen configuratie wil... tja dan moet je die inderdaad zelf samenstellen. Hier loopt het ook wel eens fout maar met een beetje onderzoek krijg je al snel een foutmelding. Zoek deze in Google of stuur ze naar de ontwikkelaar.
Mogelijks kan je de source zelf aanpassen. Met een beetje geluk en enkele test versies heb je een maand later een oplossing voor je oorspronkelijk probleem meestal zonder kosten.
Op je linux PC staat geen enkel illegaal software pakket, je grootste probleem is de keuze tussen al die verschillende vrije pakketten (KDE, gnome, XFCE, ...).

@bigbadbull en @mancide:
* Apple is voor noobs: voor zij die alles smooth en zonder denken willen kunnen gebruiken. "Zoals Steve Jobs het bedoeld heeft, zo moet je werken en niet anders"
:')

Als jullie dit soort stereotypering nodig hebben om jezelf overeind te houden, prima, maar ik hoop dat je beseft dat het echt pure onzin is die je opschrijft. Om maar eens een gat te schieten in jullie opsomming: waar is de ervaren gebruiker die het zelf bouwen van PC's wel gezien heeft (wellicht staan de kadavers nog op zolder), het gezeik met Windows helemaal zat is, inmiddels een leven en een redelijke baan heeft en een Mac heeft gekocht die het gewoon doet, zoals een gebruiksvoorwerp hoort te zijn...? Die zijn tijd wel beter kan besteden dan met het register, met het werkend houden van illegale software, met dependencies en het vinden van drivers voor je wireless of touchpad, met virussen en andere bullshit?

"PC's niet als levensinvulling / hobby zien" is niet hetzelfde als "noob (het gebruik van die term zegt op zich al genoeg natuurlijk) zijn". Jaja, trollen niet voeren aub, ik heb het bordje gezien. Sorry.

* Apple is voor noobs: voor zij die alles smooth en zonder denken willen kunnen gebruiken. "Zoals Steve Jobs het bedoeld heeft, zo moet je werken en niet anders"
quote: ZPottr
Als jullie dit soort stereotypering nodig hebben om jezelf overeind te houden, prima, maar ik hoop dat je beseft dat het echt pure onzin is die je opschrijft.
Er zijn toch echt Apple-mensen die dat van zichzelf zeggen... Op mijn vorige werk had ik er zo een als collega.

"Why should I think when I use a computer? Steve Jobs already did that for me."

Dan moet die arme man nu toch wel veel problemen hebben met het gebruik van zijn (toekomstige) computer....

[Reactie gewijzigd door Katsunami op vrijdag 25 november 2011 14:53]


Er zijn toch echt Apple-mensen die dat van zichzelf zeggen... Op mijn vorige werk had ik er zo een als collega.

"Why should I think when I use a computer? Steve Jobs already did that for me."
@Katsunami: da's precies mijn punt. Het is tekenend dat je selectief quote en voor het gemak even weglaat dat ik bezwaar maak tegen de term noobs ( :') ) in dit verband.

Mensen die een computer gewoon willen gebruiken zijn niet automatisch "noobs" ( :') ) maar hebben gewoon iets beters te doen met hun leven. Ik zeg ook iets in de richting van "het werkt gewoon soepeler / makkelijk / betrouwbaarder" als iemand me ernaar vraagt, maar dat wil niet zeggen dat ik de overige systemen niet gebouwd / geconfigureerd ad infinitum / gebruikt heb in het verleden (en op mijn werk nog altijd).

En die laatste regel is natuurlijk weer typerend. Altijd die laatdunkende ondertoon over mensen die niet voor hun hobby kernels zitten te hercompileren. Bleh.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op vrijdag 25 november 2011 16:01]


Dan heb je OS X nog niet gebruikt denk ik.

OS X is heel tweakable voor de power-users. Dit is echter weggestopt voor de gebruikers die er minder van kennen. In mijn ogen is OS X zowel het meest gebruiksvriendelijke systeem, als het meest geavanceerde.

Als ik van windows of linux naar OS X overschakel mis ik niets.
Als ik echter eens terugschakel van OS X naar linux of windows mis ik verschillende functies die me productiever,... laten werken.

Als je de 2 (of 3) OS'en nog niet gebruikt heb vind ik dat je niet moet oordelen. Het valt me op dat vele mensen hier op tweakers zich te hard laten leiden door vooroordelen en persoonlijke voorkeur, dat is jammer.

Wel mijn mening

- Apple is niet voor noobs: maar ze willen erop werken, i.p.v. hun tijd te verdoen met onderhoud en tweaken; goed design/uiterlijk en goed te bedienen;

- Linux is niet voor nerds: linux is voor dieren en iedereen kan ermee leren werken; het is ook nog eens gratis; slecht design/uiterlijk , redelijk goed te bedienen;

- Windows is voor ervaren gebruikers? windows is een ramp OS die juist niet doet wat het zou moeten doen; slecht design/uiterlijk, matig te bedienen; instabiel, onlogisch; slordig;

Grappig is dat de iPhones tot versie 4 ook gewoon 'plastic telefoontjes' waren, inclusief haarsheuren. Nu de iPhone 4 en 4S van breekbaar glas zijn gemaakt is plastic ineens inferieur (terwijl het veel steviger en lichter is). Grappig hoe de zaken kunnen lopen..

[Reactie gewijzigd door marhalm op vrijdag 25 november 2011 10:14]


En welkom in de wereld van de schaapjes

cut-copy - was in de eerste versies 'niet nodig'
multitasking - niet nodig
notifications - niet nodig
toekomst : groter scherm, meer geheugen ... dualcore ( 4S anyone ? )

Maar door de concurrentie en de jailbreakscene werden het items voor update's
"omdat we de beste ervaring willen ontwikkelen vóór we het implementeren

#WTF ?
ik wil gewoon kopieren uit een mailtje in een sms ... welke ervaring ... laat me gewoon ...


Ik ben geen apple tegenstander, ben "dolgelukkig" met mijn iPad ...

Dat werd in het algemeen niet gezegd, alleen door de echte fanboys. Zoals vaker gezegd hier, dat is maar een kleine groep.

Verder kan ik mij niet herinneren dat zelfs die fanboys aangaven dat multitasking niet nodig was. Ten eerste zat dat al in de eerste iPhone (maar dan alleen voor de eigen Apple apps) en ten tweede ging het erom hoe het werd geïmplementeerd, men was tegen de manier zoals dit bij Windows Mobile gebeurde. De andere punten worden ook nooit als "niet nodig" bestempeld, vooruitgang gaat simpelweg gepaard met betere processoren etc, wat men zegt is dat het niet uitmaakt wat erin zit, als het maar goed werkt.

Iphone en degelijk gaat niet samen. Daarnaast is plastic juist erg degelijk. Ik denk dat je doelt op bouwkwaliteit en gebruikte materialen, dat is bij de Iphone inderdaad erg goed. Als we de valkwaliteit bekijken, is dit echt niet zo goed als mobieltjes van 5 jaar geleden. Als je een Iphone hard laat vallen (zeker op straat) is de kans erg groot dat het scherm kapot is! Dit is bij alle moderne telefoons met een groot scherm, maar uit testen blijkt de Iphone hier extra gevoelig voor.

Plastic heeft een veel betere eigenschap als het gaat om het absorberen van de klap. Dit zie je ook in veel test tussen mobieltjes met mooie materialen en mobieltje met veel plastic. De plastic mobieltje overleven een harde klap doorgaans beter. Mijn tweede hands gekochte Nokia N900 heeft al heel wat mee moeten maken en ziet er niet meer uit, maar het scherm is nog heel!

Om deze reden ben ik ook benieuwd naar de nieuwe Nokia's die gebruik maken van polycarbonaat, wanneer dit materiaal goed wordt toegepast heb je alle voordelen van plastic, maar niet de nadelen (snel breken, verkleuren, slecht tegen warmte etc).

Dat mensen trouw aan een Iphone zijn vind ik niet verbazend. De keuze voor Iphone doe je niet zomaar, je betaalt een stuk meer voor ongeveer hetzelfde. Als het product aan de verwachtingen voldoet, waarom zou je dan overstappen op iets anders. Je bent eraan gewend en hebt allemaal apps waar je aan gehecht bent. Indien dit onderzoek klopt, blijkt dat Apple gewoon een goed product op de markt zet. Persoonlijk blijft een Iphone voor mij niet interessant: te duur, 1 jaar standaard garantie en te slechte valeigenschappen.

Heb je geld in overvloed en zit je alleen op kantoor, dan begrijp ik heel goed waarom je trouw bent aan een Iphone!

[Reactie gewijzigd door trabbit op vrijdag 25 november 2011 10:49]


@ Yzord :
Telefoon met lange levensduur ....

N900 - 2,5 jaar en geen onvertogen krasje te vinden, alleen de usual wear en tear
SGS - 14 maanden - lichte sporen op schermprotector, hier en daar wat gebruiksschade
SGS2 - 2 maanden - nog geen oordeel
iPhone 3G - 2,3 jaar oud, matte zijkant, hometoets uitgesleten, mute/rotateknop al 2 x vervangen
3GS - powerknop vervangen, stof onder scherm ...

Kwaliteit ?
nee, de gebruiker die zuinig met zijn spullen is, heeft een goed product.
Als je je telefoon als baksteen, hamer, bieropener gebruikt gaat een samsung even lang mee, als een apple ...

dus slap punt, aangezien 90% van de onderdelen van de samsung en apple uit dezelfde fabrieken komen .. de workers delen waarschijnlijk dezelfde theemachine in de kantine
Pas in het westen wordt het een 'bitchfight' die steeds minder interessant te noemen is, en alleen gaande is op techfora, waar "de grote jongens" spelen

grow up !

Je vergeet de nokia 3310 9 jaar oud werkt nog steeds _/-\o_

Tja, degelijk, dat zijn ze juist niet. :P Mooier kan je zeggen, beter werken wellicht, maar degelijk? Ze hebben minimaal net zoveel problemen als andere fabrikanten tegenwoordig (volg het nieuws maar een beetje), ze gaan sneller kapot (glas is nou eenmaal kwetsbaarder dan plastic of metaal) en ook de klantenservice laat vaak te wensen over. Als je kijkt dat ze dan ook nog regelmatig hun producten kapot updaten (zowel mn 3GS als Ipad zijn na een update rete traag geworden), kan je nou niet zeggen dat ze zo degelijk zijn, zeker niet als je nagaat dat je een flinke meerprijs betaalt.

Volgens mij is er nog nooit een telefoontje voor evenveel over de toonbalk gegaan, en ik begrijp niet wat er mis is met plastic. Plastic is een verzamelnaam voor heel veel stoffen, en kan jij heel sterk zijn. Zie bijv het bekende filmpje dat de stevigheid tussen de S2 en de 4s vergelijkt, waar de eerste geen krasje heeft en de laatste helemaal kapot is. Nee, als je voor degelijkheid gaat is de iPhone geen topper, geldt overigens voor veel smartphones.

Er is niks mis met de producten van Apple, er is alleen wel erg veel Apple-nieuws de laatste tijd en het zijn steeds van dit soort onnozele onderzoekjes. Dit kun je nml op je klompen aanvoelen: als je iOS wil, heb je geen keuze: je moet een iPhone kopen van Apple. Wil je Android, dan heb je meer keuzes.

En er is ook nog zoiets als "vendor lock-in", oftewel: je zit vast aan het OS omdat je al een bak apps hebt gekocht en ermee hebt leren werken. Niet dat de overstap van iOS naar Android of omgekeerd lastig is qua manier van werken, maar toch...

Tja, "status" was al belangrijk :?
Ik ken veel mensen die een iPhone hebben (inclusief ikzelf), maar die hebben in geen van de gevallen dat ding voor enige vorm van status. Ze hebben 'm omdat ie perfect werkt voor hun specifieke smaak / en voorkeuren. (dat smaken verschillen moge duidelijk zijn, ik ken ook veel mensen die liever een android toestel gebruiken).

Heb je ooit iemand horen toegeven dat ze een aankoop doen voor de status? Zoals je zelf al zegt, veel mensen in jou omgeving hebben een iPhone, het is heel menselijk dat je daar (onderbewust) bij wil horen.

Tja, daar zeg je wat, ergens bij horen. Dat geldt dan net zo goed voor de Android telefoon.

Laten ik even duidelijk stellen wat "status" in deze context volgens mij is. Status betekent dat je (eigen)waarde / trots ontleent aan het bezitten van iets waarvan je denkt / hoopt dat anderen het bewonderen of waarderen of waardoor je hoopt dat anderen je accepteren. "Anderen" is het sleutelwoord. Bij status gaat er dus altijd om dat het je kan schelen wat anderen ervan vinden.

Dus hoe zit het dan met de status van degenen die kiezen voor een Samsung Galaxy?
Of een LG, of weetikwat. Die kunnen ze net zo goed hebben gekocht voor de status die zij graag nastreven. Die status kan je op verschillende manieren invullen:

- "Kijk mij eens tof zijn met mijn mooie grote scherm."
- "Kijk mij eens stoer zijn met mijn toffe getweakte en o-zo open Android in plaats van zo'n suffe dumbphone."
- "Kijk mij eens de bomb zijn met mijn toffe getweakte en o-zo open Android in plaats van dat suffe gesloten iOS voor noobs."


Of whatever je nog meer wilt verzinnen.

Hetzelfde heb je met kleren, auto's, etc. Dat heeft helemaal niet per se iets te maken met of iets duur, glimmend of sterk is.

Een goed voorbeeld is het alternatieve circuit. Mensen doen daar vaak hun best om met een zo antiek mogelijke Nokia vol krassen rond te lopen, als je met een smartphone aankomt dan hoor je er niet bij.
En in Amsterdam zie je mensen met de echt meest gare roestige fiets rondrijden en zichzelf daarom ontzettend tof vinden.
Ook zie ik genoeg "alternatieve" mensen waarvan het er vanaf straalt dat ze het ontzettend belangrijk vinden om precies dat ene modelletje jas te lopen, of bij dat groepje mensen te horen, of bij dat concert te zijn.

Zoals je zelf al zegt, veel mensen in jou omgeving hebben een iPhone, het is heel menselijk dat je daar (onderbewust) bij wil horen.
Ik was de eerste. Dus nee.

Ik ga nooit mee in mode onzin. Ik bepaal voor mezelf wat ik tof vind en wat ik niet tof vind. Dat merk je in alles wat ik heb. Het is allemaal vrij duur spul, maar nooit iets wat in de mode is. (toeval daargelaten), en gaat jaren mee (in tegenstelling tot mode spul).

Ik koop op kwaliteit, en duurzaamheid.

Hoeveel status heb je nog als bijna iedereen in je omgeving er al eentje heeft?

Dat heeft juist NIETS met status te maken, maar meer met conformeren aan de groep (als je die weg op wil gaan).

Volgens mij heeft het meer te maken met tevreden zijn met wat je hebt en graag weer zo'n zelfde ervaring wil hebben. Maar ik ben zelf ook tevreden over m'n iPhone en kom van een oudere iPhone, dus ik zal wel bevooroordeeld zijn...

Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je schrijft conformeren aan de groep (als je die weg op wil gaan) en tevreden met dat wat je hebt. Conformeren aan de groep wil zeggen je moet er eentje hebben om erbij te horen.

Vooral bij jongeren zie je heel sterk groepsgedrag. Als de leiders van de groep het hebben moet je er ook eentje hebben om erbij te horen. Heb je er geen ben je niet cool. Groepsgedrag in vele vormen is gewoon normaal gedrag en laat ik een bot stellen dat dat voor minimaal 90% van de mensen opgaat om maar ergens bij te willen horen. Dat begint trouwens al op school, tenzij je de nerd bent die niet binnen de groep past en gepest wordt.

Niet alle nerds worden gepest.

* FreshMaker was/is een doelgroep in deze, maar had al na een paar dagen de grens gezet - #BAM .. pesten, intimideren ? tuurlijk, maar niet bij mij ....
Ik bemoeide me niet met de omgeving, was geen "leider" maar was niet de proto-nerd die gepest werd, om zijn brilletje en corduroybroeken

< achteraf gezien had ik me iets meer sociaal kunnen opstellen ... maargoed ... >

Hoeveel status heb je nog als bijna iedereen in je omgeving er al eentje heeft?

Dat heeft juist NIETS met status te maken, maar meer met conformeren aan de groep (als je die weg op wil gaan).

Volgens mij heeft het meer te maken met tevreden zijn met wat je hebt en graag weer zo'n zelfde ervaring wil hebben. Maar ik ben zelf ook tevreden over m'n iPhone en kom van een oudere iPhone, dus ik zal wel bevooroordeeld zijn...
dan heet het hype, zij hebben allemaal een iphone mama ik moet er ook 1..
Zie kinderen van 14 - 15 al met zon ding lopen

Jammer genoeg werkt de wereld nu eenmaal zo, zeker zakelijk is een eerste indruk vaak erg belangrijk en als je in een indrukwekkende auto het terrein op komt rijden sta je al een trede hoger dan de concurrentie die in een Twingo aankomt. Zelfde geld voor smartphones, als je tijdens het eerste gesprek iets indrukwekkends op tafel legt, een iPhone is nog steeds één van de duurdere en glimmende telefoons dus ook zeker daarvoor populair. Een hoop van ons zitten helemaal niet te wachten op oppervlakkig gedonder, maar dat is hoe menen werken en dus de business, als je goed betaald aan het werk wil en leuke/interessante klussen wil scoren dan zal je het spelletje tot op zekere hoogte mee moeten spelen.

Maar als ex windows mobile gebruiker (10 jaar) ben ik na een jaar iOS gebruik erg tevreden over mij iPhone 4 en zie dan ook geen reden om deze over twee jaar niet te vervangen door een iPhone 5S. Een smartphone moet direct functioneel zijn en dat is de iPhone zeer zeker, geen gedonder met verschillende hardware, e zoekt een app uit koopt die met enkele taps en je kan direct aan de slag.

Ik ben helemaal geen pro Apple gebruiker, Apple kan zeker crap spul maken (hele slechte ervaring met hun 30" monitors). Ik heb dat echter nog niet gezien bij hun iPod/iPhone/iPad/MacMini/AirBook. Ik zie helemaal niet het nut om MacOS te gebruiken in een Windows dominated branch, maar soms heb je klanten aan de telefoon die wel MacOS gebruiken, dan is het handig om even te dual booten naar MacOS, even 'mee kijken' wat ze nu precies bedoelen en een oplossing bieden. Dat voordeel en het gelikte design wil ik best een paar honderd euro (zakelijk) meer voor neerleggen.

Wat denk je van al die Android mensen die elk jaar een nieuwe telefoon moeten hebben omdat ze er anders niet meer bij horen? Jouw reactie is dus een reflectie van de maatschappij waarin we leven, waarin kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit. Als je geen 4" scherm hebt of een HDMI uitgang doe je niet mee. Sommige mensen denken daar anders over :-)

Bigger is not better, ik heb drie jaar rondgelopen met een 5" ijskast (HTC x7500), heerlijk om op te lezen, maar Windows mobile was/is een crimé. Ik heb bv. in 10 jaar WM gebruik nog nooit wifi blijvend werkend gekregen (HTC toestellen), met iOS was dat geregeld met vier taps en een userid/password.

Ik heb al jaren de iPhone omdat op tweakers.net vaak wordt gezegd dat mensen het alleen kopen voor hun status. Nu 3,5 jaar later heb ik nog steeds geen vriendin. Ik geloof er dus niks meer van :S
(lees: wat een bullshit argument, "iPhone is status")

Tss. iPhone gebruikers zijn echt niet status-gevoeliger dan Android-, Mango- of Blackberry gebruikers hoor.

Posted from my iPhone 4S

Wat een onzin zeg. Zegt meer over jouw gebrekkige belevingswereld dan de gemiddelde iPhone gebruiker.

er zit zeker een kern van waarheid in. maar dit is net zoals: marrokanen zijn crimineel, turken liegen, en nederlanders zijn gierig.
iphone is status, maar dit hoeft niet je enige persoonlijkheid te zijn, het kan gebruikt worden om jouw persoonlijkheid kracht bij te zetten. of een goeie eerste indruk te maken.
iemand in een strak pak met een bold 9900 wekt namelijk een gewenste indruk voor die persoon.
ik daarintegen zou juist degene met de hippe kleren oortjes en een iphone willen zijn. dat is wie ik ben. en die iphone geeft daarbij een goede in/nadruk.

Stop nu toch eens om zo triest te reageren. Waarom zo'n afgunst wat betreft de iPhone? Als het oderzoek iets laat zien is dat iPhonegebruikers kennelijk tevreden gebruikers zijn en juist NIET modegevoelige tiepjes die elk halfjaar weer met een ander blingbling ding moeten showen.

Als ik om me heen kijk en zie wie er in mijn omgeving allemaal een iPhone heeft gekocht, zijn dat doodnormale consumenten die niet speciaal Apple-minded zijn (zelfs mijn zwager die Windows netwerk beheerder is, heeft nu een iPhone). Ook op de school van mijn zoon zie ik een hele hoop ouders met een iPhone rondlopen. Stuk voor stuk geen modetypjes of andere gadgetfreaks.

De iPhone is blijkbaar een erg prettige telefoon en dat gaat via mond-op-mond goed rond. Voor de meesten geldt dus blijkbaar dat het zo goed bevalt dat ze geen behoefte hebben naar een ander merk over te stappen. Een goed product verkoopt zichzelf dus (wel eens een Apple of iPhone reclame hier in Nederland gezien trouwens?)

Er was ook een onderzoek naar wat voor mensen een iPhone kochten/hadden gedaan een tijdje trug, daar bleek dat ook uit, het zijn toch vaak de wat minder intelligente mensen die een iPhone kochten/haden gewoon omdat ze dan waarschijnlijk toch het gevoel hebben er bij te horen.

Zelfde eigenlijk met Black Berry hier, onzetten gehyped op scholen hier in Nederland, terwijl in de rest van de Wereld het slecht gaat met Black Berry (aandelen met 60% gekeldert in een paar maanden tijd) en dus gooit Black Berry het nu over een andere boeg, toetsenbordje weg, en gewoon alleen touchscreen net als de concurentie.

Je hebt hier natuurlijk ook een bron voor :')

Onzin. Meeste mensen hebben hun telefoon doorgaans in hun zak

Lastig showen wat je hebt als je splinternieuwe 4S niet te onderscheiden is van een telefoon van anderhalf jaar oud, of heb ik het mis? Zelfde argument voor de 3GS en 3G trouwens, 3GS wordt nog altijd veel gekocht en zier er uit als een telefoon van 3,5 jaar oud.

Kan dit zielige onzinargument nu eens een snelle dood sterven? Na al die jaren begint het echt volstrekt belachelijke te worden.

Wat een oppervlakkige reactie!

Wat kan mij het schelen wat mensen van me denken? Moest ik het voor status doen dan zou ik mijn iPhone al lang gedumpt hebben want iedereen heeft een iPhone. Wat voor mij belangrijk is is vooral wat mijn foon kan en hoe hij dat doet. Een iPhone werkt vooral simpel en dat vind ik vooral belangrijk. We hebben het over een foon en dan wil ik dat alles gewoon simpel werkt zonder dat ik er over moet nadenken hoe ik iets moet doen

Ik heb meer de indruk dat Android gebruikers het voor de status doen. Als ik de meeste reacties van Android gebruikers op iPhones zo lees willen ze niet met een Apple logo gezien worden en denken ze dat Android hen de status van rebel verleent want zij vallen zogezegd niet voor marketing. Dikke BS natuurlijk want Android is een product van één van de grootste advertebtiebedrijven ter wereld.

Is een beetje een non argument, in het begin was het misschien wel zo, maar tegenwoordig is een iPhone gewoon een mainstream mobiel zoals vroeger Nokia was. Mensen zijn er te vreden mee en een iPhone is een goede telefoon die voor iedereen geschikt is en ook binnen iedere klasse aangeschaft cq. gebruikt wordt.

De wow-factor is er al lang af. Daarnaast loop je als iPhone gebruiker tegenwoordig de kans om gezien te worden als iemand die wil laten zien dat het goed gaat maar waarvan de meeste mensen denken, wat je ziet hoeft niet zo te zijn.

Nou, dat is ondertussen alweer voor de zoveelste keer onderzocht... Hebben die mensen tijd en geld teveel? Onderzoek eens wat nuttigs, niet iets wat al bekend is.
Aangezien de merkentrouw dus aanzienlijk is veranderd (welicht heb je daar overheen gelezen) is het dus voor de marketeers van zeer groot belang. Als je een reclame campagne maakt voor mensen aan wie je de volgende versie wilt verkopen of aan mensen die nu iets anders gebruiken zal het resultaat heel anders zijn. En dat zie je nu al. Apple promoot zijn apparatuur terwijl Samsung veel nadruk legt op het merk.

Tja, mijn iPhone 3G was na 3 jaar intensief gebruik kapot gegaan (mijn schuld, dom gevalletje waterschade).

Nieuw iPhone gekocht. Restore backup, en kon weer verder....

Nou sorry kerel, ik ben een fan van mij Apple spulletjes (iPhone4, iMac 27" core i7, iPad2 etc etc etc) maar toen ik van een 3g naar een 4 ging werkte het restoren van een backup toch verre van vlekkeloos hoor en bij mijn vrouw van haar 3gs naar haar 4 helemaal niet zelfs.

Dus restore backup en je kon weer verder in je dromen? Ik lees bij erg veel mensen dat juist dat, tussen verschillende hardware versies van de iPhone problemen oplevert als het al werkt.

Ik heb al een paar kerer tussen Iphones geswitched tussen 3g, 3gs en de 4 heen en terug en het ging ook goed.

Bij android werkt het perfect.

[Reactie gewijzigd door MJHH93 op vrijdag 25 november 2011 09:13]


Niet altijd

<update>

Sommigen hebben wel erg lange tenen :)

Ik geeft alleen maar aan dat de bewering van MJHH93 niet klopt, die Google link is gewoon een hint dat je geen conclusies kunt trekken aan de hand van een eigen ervaring.

btw Denskie en ISDesign, conclusies trekken uit het aantal hits bij 'or' keyword search slaat natuurlijk nergens op.

[Reactie gewijzigd door Carbon op vrijdag 25 november 2011 11:56]


http://www.google.nl/#scl...&biw=1680&bih=901

67,4 miljoen resultaten tov van 761.000 bij android...
je punt is?


hahaha Ja leuk om Google als argument te gebruiken. Je kan alles opzoeken en met miljoenen hits terugkomen, het geeft totaal niet weer wat de realiteit is.


ja, 67 miljoen hits?

hier kun je totaal niks aan zien.
nuteloos dus

Deze week heb ik anders een 3gs met veel apps, meerdere exchange en google accounts vlekkeloos via Windows iTunes overgezet naar een 4s.

Zal altijd een reden zijn waarom het bij de ene wel werkt en bij de andere niet. Ik ben van de 3GS naar de 4S gegaan en heb geen problemen gehad...

Ook @Luke.

Jullie zijn van de 3gs dus over gegaan op een 4s.
Blijkbaar gaat het niet goed als je van 3g naar 4(s) gaat, dit kan zowel een foutje zijn als express (moest je de 3gs eerst maar kopen).
Zelf ben ik geen apple fan, ik heb een Ipad 2 liggen (nrc abbo) en ik erger me soms gigantisch aan de geslotenheid van Ios (slecht liedjes overzetten en wachtwoorden, 64 tekens, omdat bluetooth niks accepteerd)

Mijn oom is echter zeer loyaal aan apple, omdat hij niet de kennis en het inzicht heeft om een computer (ik gooi smartphones daar ook maar even onder) in te stellen enz.

iedereen kiest op basis van smaak, kennis en ervaring.

Wat ik bedoel is, de ervaring van één persoon is niet de ervaring van vele... er zijn altijd situaties waarin het voor sommige niet werkt of dat er iets niet goed gaat...

Omdat jij en je vrouw wel problemen ondervonden, betekent dat dat martijn819 verder kon dromen? Elke keer als er een nieuwe iPhone uitkomt, vullen veel mensen een overstap maken, dus backup->restore van oud naar nieuw. Als jouw problemen de standaard zou zijn, zou je er wel wat meer over horen in de fora/nieuwssites, denk je niet?

Ikzelf heb deze backup->restore procedure gehad van 3G->3GS en 3GS-4S, mijn vrouw van 3G-3GS. Hier op het werk is het ook een en al iPhone met de nodige overstaps, allemaal zonder centje pijn.

... en met iCloud hoef je hem daarvoor nieteens meer aan een computer te hangen. Bij mij is het trouwens ook in een keer goed gegaan, was een overstap van iPod Touch 1G naar iPhone 4.

Ik was zelf ook in het bezit van een iPhone 3GS en heb toen een 4S besteld. Inderdaad, backup gemaakt in iTunes, alle apps laten syncen en kon dat daarna perfect restoren op m'n 4S. Alle apps waren weer geinstalleerd en alle settings bleven gewoon bewaard, heb er verder niks voor hoeven doen.

Wellicht dat het wel helpt als beide toestellen al op iOS 5 zitten als je dat doet (tenminste, zo heb ik het zelf wel gedaan).

Nee, wat dat betreft petje af voor de integratie van Apple-producten. :)

Ik ging van een 3G naar 4S .. .geen enkel probleem.

Contacten, apps & muziek allemaal overgezet.

Enige wat er fout ging was dat de KPN vergeten was mijn nieuwe sim op het netwerk te registreren (zucht). Maar dat was de KPN.

Ik denk dat de meeste platformen dat tegenwoordig wel hebben. Mijn Android toestel werkt in ieder geval ook zo. Contacten en geinstalleerde programma's worden in je google account opgeslagen, dus het is een kwestie van aanmelden op je google account om alles weer terug te krijgen.

Bij mijn toestel hoef ik dat nog niet eens te doen, dus wat hier zo speciaal aan is is voor mij een raadsel. Email+wachtwoord en we zijn weer volledig in sync.

Dit verbaast me niets. Past uitstekend bij het Apple model en bij de hypothese dat Apple een semi-religieuze aanhang heeft.
Nu is het vooral de vraag, hoe kunnen andere merken dit emuleren? Nikon heeft ditzelfde bereikt maar dat veel langer geleden: Nikon Aquisition Syndrome (NAS). Dus het moet mogelijk zijn voor andere merken!

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op vrijdag 25 november 2011 10:04]


Dat zal inderdaad de beste verklaring zijn.... |:( jammer altijd dat elke topic over Android / Apple onleesbaar wordt gemaakt door dit soort reacties / discussies.. weinig toegevoegde waarde.

Interessant om te zien wat mijn post voor reacties uitlokt (ook qua feedback score), terwijl ik niet eens positief of negatief ben tegenover Apple in mijn post.

Laat ik het zo stellen, Apple heeft het goed gedaan als het over fanbase en loyaliteit gaat. Hoe kan je als merk dezelfde status bereiken vroeg ik me af? Nikon was het ook al gelukt.

Semi-religieuze aanhang noem je geen negatieve omschrijving?

Waarom niet een veel simpeler en neutrale verklaring: de iPhone werkt gewoon goed, gebruikers zijn er tevreden over en kopen dus volgende keer weer een iPhone?
Zoals ik in een andere reactie al aangaf: een goed product verkoopt zichzelf (de iPhone heeft niet eens reclame nodig).

Geweldige reactie die gewoon nergens op slaat. 8)7

Apple gebruikers blijven vooral loyaal aan Apple omdat de machines gewoon goed werken en het os goed werkt . en van af dag 1 nooit meer een herinstallatie doen.
dat kun je vaak van een Windows pc niet zeggen. zelfde met die iphone 3 g heeft gewoon updates gekregen tot IOS5 niet slecht voor een telefoon van 3 jaar oud. geloof me eerste 4 maanden was het een K toestel met veel bugs, welke gelukkig na updates gefixt waren. hier na zelden nog een probleem gehad.

het voordeel van als je al een Iphone hebt is de restore optie maar ook dat je dan alle programma's die je de afgelopen 3 jaar gekocht hebt gewoon kan gebruiken.

Ik heb ook iets van 50 euro aan gekochte programma's. dus ja. Zal niet snel over stappen naar een ander merk. zelfde zal ook gelden voor droid gebruikers.....
maar heb wel zitten water tanden van de nieuwe N9 van nokia .... :9~

Apple gebruikers blijven vooral loyaal aan Apple omdat de machines gewoon goed werken en het os goed werkt .
Uiteraard moet zo'n bewering onderbouwd worden ... en dat kan. Apple is al jarenlang een bedrijf wat zeer hoog scored in klanttevredenheids-onderzoeken - vaak zelfs de nummer 1. Een aantal voorbeelden:
- American Customer Satisfaction Index (2009): nummer 1 in de computer industrie.
- American Customer Satisfaction Index (2010): nummer 1 in de computer industrie - blijkbaar staat Apple al 7 jaar aan top.
- Apple scored het hoogst de afgelopen 6 jaar bij klanttevredenheids-onderzoek in de mobiele markt in de VS.

Ik denk dat als consumenten tevreden zijn met een product, dat ze niet snel zullen wisselen van producent, zelfs als het product wat prijziger is. Een "peace of mind" is ook wat waard.

Waarom blijft Apple jaar-na-jaar zo hoog scoren bij dit soort onderzoeken? Ik denk omdat bij alles voor Apple de (gebruikers)ervaring het belangrijkst is - zelfs technische functionaliteit is ondergeschikt aan de (gebruikers)ervaring. Een voorbeeld hiervan zie je ook bij de Apple Retail Stores:
... One of the most common comments I heard was that the Apple Store succeeded because it carried Apple products and catered to the brand's famously passionate customers. Well, yes, Apple products do pull people into stores. But you don't need to stock iPads to create an irresistible retail environment. You have to create a store that's more than a store to people.

...

People come to the Apple Store for the experience — and they're willing to pay a premium for that. There are lots of components to that experience, but maybe the most important — and this is something that can translate to any retailer — is that the staff isn't focused on selling stuff, it's focused on building relationships and trying to make people's lives better. That may sound hokey, but it's true. The staff is exceptionally well trained, and they're not on commission, so it makes no difference to them if they sell you an expensive new computer or help you make your old one run better so you're happy with it. Their job is to figure out what you need and help you get it, even if it's a product Apple doesn't carry. Compare that with other retailers where the emphasis is on cross-selling and upselling and, basically, encouraging customers to buy more, even if they don't want or need it. That doesn't enrich their lives, and it doesn't deepen the retailer's relationship with them. It just makes their wallets lighter.

Misschien moet je dan ook maar is ff updaten , en dan weet je dat windows ondertussen ook wel rete stabiel is. Maar goed het was wel anders idd.

Verder blijft de iPhone een top toestel als je er zoveel geld wilt voor neerleggen. Echter vind ik het er allemaal ouderwets uitzien tov WP7 wat als enige een moderne GUI heeft. Maar das mijn mening.

Mijn volgende wordt 100% zeker ook een iPhone. Maar hier zitten geen semi-religieuze motieven achter hoor. Ik wil volgende keer terug een toestel waarmee ik zonder instellingsgezever mijn AirTunes speakers kan aansturen, iCloud kan benaderen, mijn dure TomTom applicatie kan draaien, ...

Ik weet het, allemaal gevolgen van vendor buy-in, maar deze aankopen zijn met dit in het achterhoofd gedaan omdat ik weet dat ik van Apple over het algemeen goede kwaliteit kan verwachten die out of the box werkt :) Apple heeft gewoon een ecosysteem qua producten dat het meest op punt staat voor mijn behoeftes.

Dit verbaast me niets. Pas uitstekend bij het Apple model en bij de hypothese dat Apple een semi-religieuze aanhang heeft.
Een veel eenvoudiger verklaring is dat ze gewoon goede producten maken.

Daarmee bedoel ik dus Apple's model van verkopen; veel service en hoge kwaliteit van producten. Neemt niet weg dat er een groot deel 'fanatisch' Apple producten zal kopen, alsof hun identiteit er van af hangt (semi-religieus dus).

Ik heb zelf ook een Nikon en zal deze ook blijven gebruiken. Canon vs Nikon is een beetje als Android vs. Apple. Nadenkend waarom ik kies voor Nikon is toch een gevoel van meer kwaliteit. Met Nikon heb ik het gevoel een echte camera vast te houden. Steviger en mooier materiaalgebruik. De bediening is m.i. sneller en eenvoudiger. Bij Nikon door meer knoppen ipv alles via een menu. Uiteindelijk is de factor kwaliteit enorm belangrijk. Hetzelfde ervaar ik ook bij een iPhone (van mijn vrouw). Regelmatig het gevoel dat de makers erover hebben nagedacht ipv he wat jammer dat dat net niet goed werkt.
Ik had pas een macbook pro te leen om wat final cut pro werkzaamheden te verrichten. Er zijn bij mac-os best een aantal zaken die gewoon minder werken (zoals het ontbreken van de rechtermuisknop) maar ook dingen die me verrasten door hun eenvoud. Zo moest ik wat zaken op mijn qnap zetten. Bij windows moet je via een menu een mapping maken waarbij windows ook standaard een account van je pc wil gebruiken. Na 2 of 3 pogingen heb je je driveletter. Bij deze mac zag je in het finder window dat je standaard als gast verbonden was. Daarnaast een knop met "verbinden als" . Een klik, naam en ww invullen, en voila klaar. Kijk daar werd ik nou blij van omdat het eigelijk zo simpel kon zijn.

Rechtermuisknop ontbreekt helemaal niet. Waar haal je dat vandaan? De Applemuis heeft dan wel geen echte knopen, er zit wel degelijk een rechter muis functie op en je kunt er om het even welke Windows muis met knoppen aanhangen waarmee je het rechtermuis ccontextuele menu kunt bedienen.

Hoewel het voor jou misschien niet meteen nut heeft, is deze informatie uiterst nuttig voor de bedrijven die in die branche zitten (en hun partners) !

Overigens ergens wel logisch, zoals je zegt. Ik denk dat Apple-kopers sowieso trouwer zijn omdat ze maar bij één producent voor het MAC-eco systeem terecht kunnen, terwijl Android-gebruikers bij meerdere fabrikanten kunnen kopen.

Edit: grom, dit was op Flowmo geantwoord. Faal, ben nog niet wakker :) .

[Reactie gewijzigd door Ponzi op vrijdag 25 november 2011 08:59]


Het is onbekend waarom het gemiddelde volgens GfK sinds vorig jaar meer dan verdubbeld is.

Denk dat het te maken heeft met tevredenheid. Gebruikers zijn waarschijnlijk tevreden met de iPhone dus waarom switchen als je er tevreden mee bent. Want switchen heeft na twee jaar ook zjin nadelen, je apps kan je niet meenemen, je hebt waarschijnlijk alles in itunes zitten dus je moet alles overzetten / omzetten.

Daarnaast is er minder keuze bij iPhone's (3 verschillende versies van 1 model) waardoor het ook overzichtlijk blijft en als je er blij mee bent dan zal de opvolger waarschijnlijk weer naar je tevredenheid zijn.

De ondervraagde gebruikers bij Android zit wat meer verschil tussen, sommige gebruikers zijn mischien niet blij met android in het algemeen of minder blij met het toestel wat ze op dat moment hebben (bijvoorbeeld goedkoper model). Andere gebruikers zullen wel blij zijn met hun toesten / android en kiezen er dan ook voor om er weer voor te gaan.

Hier het uitgebreide onderzoek:
http://www.bencom.nl/nieu...m=4,1&contentid=11602

Hierin staat trouwens dat het om 74% procent en niet om 84% gaat.

[Reactie gewijzigd door Kzargid op vrijdag 25 november 2011 09:00]


- iPhone bezitters zeggen dan voor 74% dat het weer een iPhone zal zijn, 21% weet het nog niet en 5% noemt een ander type (3% Android).

- Android bezitters geven voor 64% aan dat het weer een Android zal zijn, 29% weet het nog niet en 7% noemt een ander type (5% iPhone).

- Bezitters van een BlackBerry geven voor 34% aan dat het weer een BlackBerry zal zijn, 38% weet het nog niet en 28% noemt een ander type (13% een iPhone en 12% een Android).

bij een blackberry is het percentage van het overstappen bijna net zo groot als de mensen die er een houden :')

Als die groep overgestapt is naar een andere telefoon blijft er een groep over die veel loyaler is dan nu. Als je maar lang genoeg door gaat houd je een 1 persoon over die 100% loyaal blijft aan zijn telefoon. Dit soort gegevens zegt niet heel erg veel.

Volgens mij link je naar een ander onderzoek.
Tweakers bericht over een onderzoek onder 4500 respondenten in Britain, France, Germany, Italy, Spain, Brazil, China, the United States and Japan, uitgevoerd door GfK.

Jouw gelinkte onderzoek is een onderzoek onder 3000 Nederlandse respondenten uitgevoerd door Peil.nl

Edit: En ja, mijn post is WEL relevant omdat er fouten staan in het bericht van Kzargid

[Reactie gewijzigd door hieper op vrijdag 25 november 2011 10:05]


Gevalletje Stockholm Syndroom toch? ;)

Maar even serieus. Apple levert een product waar mensen tevreden mee zijn. De noodzaak voor een nieuwe telefoon is meestal dat het ding 'op' is. En gezien mensen van nature niet van verandering houden kan ik me goed voorstellen dat ze bij iOS en dus Apple blijven, gezien de interface daarvan niet drastisch veranderd.

Anders dan bij Android waarbij bijvoorbeeld HTC besluit om elke telefoon met een nieuwe Sense versie uit te rusten die de interface aanpast.

Maar voor update junkies als ik, is het echter een pré om elke keer iets nieuws te kunnen installeren :) Ik denk dat deze categorie ook eerder zal overstappen naar een ander merk of OS vanwege de uitdaging om het weer aan te passen :)

Ligt eraan of je Android als merk of als OS ziet, heb je een iPhone dan kan je je gekochte software maar op 1 merk gebruiken, de iPhone. Bij Android kan je overstappen van HTC naar Samsung of SE (bijvoorbeeld) en kan je nog steeds je gekochte software gebruiken, je hoeft dus bij Android niet merktrouw te zijn maar wel os trouw.

En gezien mensen van nature niet van verandering houden kan ik me goed voorstellen dat ze bij iOS en dus Apple blijven
Dat geldt misschien voor de wat oudere generatie, maar de nieuwe generatie(s) vinden het juist leuk om wat nieuws te proberen en te showen, die houden wel van verandering.

Persoonlijk denk ik dat het percentage zo hoog is vanwege de apps. Als je overstapt op een andere telefoon OS ben je al je gekocht Apps kwijt, wat al snel in de honderden euro's kan lopen (ligt er natuurlijk aan hoe lang je een telefoon hebt en hoeveel Apps je hebt gekocht). Het feit dat je op een Android nog steeds niet gemakkelijk Apps kunt kopen (alleen met CC) en dat veel Apps er anders uit zien op die nieuwe telefoon van 5" zorgt ervoor dat het percentage van Android een stuk lager uitvalt.

Dit lijkt me een logische uitkomst. Als ik termen als 'naadloze integratie' en 'toegang tot content' lees, dan denk ik gelijk aan iTunes, daarnaast is de beschikbaarheid van apps in de App Store nu eenmaal het grootst. Waarom wordt er trouwens niet over iOS gesproken maar over de iPhone?

Van de consumenten die bij hun huidige model blijven, zegt 70 procent dat te doen vanwege 'naadloze integratie' en 'toegang tot content'. Hoewel dat niet verder wordt gespecificeerd, gaat het daarbij waarschijnlijk om diensten als iCloud, Googles nieuwe muziekdienst en BlackBerry Messenger.
Als ik dit lees en voornamelijk de laatste zin, is die 70% de groep mensen die trouw is aan hun OS, niet specifiek iOS.

Ik heb die associatie helemaal niet. iTunes vind ik dan ook een zeer irritant en sloom programma en van de aangeboden content maak ik totaal geen gebruik.

Dat is omdat je het op Windows gebruikt. Apple maakt het daar loom omdat je zou overstappen naar Mac (voor het gemak)

Dat is omdat je het op Windows gebruikt. Apple maakt het daar loom omdat je zou overstappen naar Mac (voor het gemak)
Wat mij betreft onzin, op de Mac is iTunes ook geen snelheidswonder (meer). Komt waarschijnlijk omdat Apple steeds meer functionaliteit toevoegt, iets dat gewoonlijk totaal tegen de filosofie van Apple ingaat.

Gelukkig met iOS 5 is de afhankelijkheid van iTunes steeds minder geworden, onder andere vanwege iCloud en over-the-air updates.

het gaat hier specifiek over telefoons, vandaar dus dat er over iphone gesproken word. het kan zijn dat de verhoudingen bij tablets heel anders liggen.

Ook ik ben Loyaal aan m'n iphone, na een uitstap van een half jaar naar Android snel weer een iPhone gekocht. En heb mijzelf beloofd dat ik nooit meer zoiets stoms doe en niets anders meer koop ;)

geweldige onderbouwing...
de vendor lock-in alleen al bij de iphone is genoeg om mij nooit een iphone te overwegen. de meerprijs van 50% die ze ook nog voor dat 'voorrecht' vragen maakt ze eigenlijk gewoon belachelijk.

[Reactie gewijzigd door Countess op vrijdag 25 november 2011 09:40]


Er is echter één groot verschil wat in deze onderzoeken nooit genoemd wordt maar in vele wel naar boven komt. Android gebruikers zijn over het algemeen wel loyaal aan het OS, maar switchen wel tussen maker: Een HTC gebruiker kan zo naar Samsung bv. zonder van OS te switchen, een Iphone of BB gebruiker niet.

Daarnaast is dit nieuws vrij subjectief; Even in perspectief een paar andere onderzoeken:

http://crave.cnet.co.uk/m...gret-buying-one-50006139/
22% heeeft spijt

http://digiupdates.com/20...sers-have-online-regrets/
35% heeft spijt

http://www.dailymail.co.u...ng-new-Apple-handset.html
50% heeft spijt de 4s gekocht te hebben

http://hexus.net/mobile/n...-purchase-reveals-survey/
Meer dan 20% heeft spijt

http://www.thetechherald....ers-will-switch-to-iPhone
50% Android gaat als volgende telefoon een iphone kopen

Let wel, ik wil hier alleen mee aangeven dat dit soort onderzoeken zo subjectief zijn als maar kan. Ik kijk liever naar harde cijfers van daadwerkelijke switchers. Maar die vind je dan weer weinig/niet.

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op vrijdag 25 november 2011 09:59]


Android-telefoon
Windows Phone-bezitters
Gaat wel over OS

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op vrijdag 25 november 2011 09:26]


Dat is misschien ook nog wel een kracht van Android, je kan de "mooiste" (smaak!) telefoon uitzoeken, of de snelste, of de goedkoopste.

Bij iOS heb je geen keus (of je moet een oud model nemen).

Grote verschil is (en ja, al dit soort onderzoeken zeggen vaak helemaal niks) dat het hier om het OS gaat en juist niet het merk van de telefoon.

Die hoor / zie je niet, net zoals je de Ziggo/UPC gebruikers zonder (veel) problemen hoort.

Klagers hebben in alle facetten de overhand, in tech-world hebben de fanboys diezelfde status.
Roepen bij elk artikel wat over hun gebiedje gaat, dat hun apparaatje/methode superieur is.

Ok.

De eerste, derde en vierde link verwijzen naar hetzelfde onderzoek. Waar je bij de derde link 50% vandaan haalt lees ik niet, waarschijnlijk bedoel je a fifth, oftewel 1/5 oftewel 20%. De tweede link gaat over spijt hebben dat je te snel iets post online, heeft helemaal niks met telefoon tevredenheid te maken.

Dus eigenlijk heb je twee onderzoeken die ter zake doen. Eentje die zegt 22% van de iPhone gebruikers heeft spijt en eentje die zegt dat 50% van de Android gebruikers een iPhone gaat kopen.
Sluit perfect aan bij het artikel lijkt me.


offtopic:
7x plus drie, 52x plus twee bij zulke fouten in de bronvermelding...

[Reactie gewijzigd door curumir op zaterdag 26 november 2011 18:38]

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:27 Belgische politievakbond wil Street View offline
Vorige 08:12 Australische isp's werken mee aan bestrijding copyrightschending
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011