Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties, 32.000 views •

Wetenschappers hebben een microfoon ontwikkeld die aan een touchscreen kan worden gekoppeld. Dit maakt geavanceerde bediening van touchscreenapparaten mogelijk, doordat verschillende onderdelen van de vinger als input herkend worden.

De onderzoekers demonstreren hun vinding met een video. Daarin is een iPhone te zien, die met het topje, nagel of het bovenste kootje bediend wordt. Ook herkent het toestel input van de knokkel. Verschillende onderdelen van de vinger hebben daarbij verschillende functies: zo kan de nagel als 'backspace' worden gebruikt terwijl er met de vinger tekst wordt ingevoerd, of kan met de knokkel een optiemenu binnen een app worden geopend. De nieuwe technologie kan met 95 procent nauwkeurigheid onderscheid maken tussen de vier verschillende inputmethoden.

Het feit dat de software op een iPhone werkt toont dat er niet per se een nieuw type touchscreen nodig is. Toch hebben de wetenschappers een aanraakgevoelig scherm ontwikkeld dat meer mogelijkheden bevat. Zo toont het filmpje een aantal touchscreenpennen die gekoppeld zijn aan verschillende gebruikers, of aan verschillende kleuren. Het touchscreen kan ook verschillende materialen herkennen, zoals hout, plastic of metaal.

Alhoewel er een aantal praktische toepassingen werden getoond meldden de wetenschappers niet wanneer hun technologie uitgebracht wordt voor consumentenapparaten. Wel claimen de makers dat het slechts 25 cent extra kost om de benodigde microfoon in een mobiel apparaat, zoals een tablet, te integreren.

Reacties (41)

Ik moet zeggen dat dit wel een interessant idee is. Maar dit gaat zekers niet werken in luidruchtige omgevingen?
Waarschijnlijk wel

De tik op je scherm met je nagel is een vrij specifiek geluid, tik maar eens op glas in een luidruchtige omgeving, dat herken je wel.

Ik zie hier wel toekomst in, nog minder knopen, dus nog meer gebruik van je scherm, weg met die soft-touch en hardware knopppen (of bij ICS het balkje). Op naar de fullscreenphone (oid).

Edit: Beetje laat gelezen maar:
Wel claimen de makers dat het slechts 25 cent extra kost om de benodigde microfoon in een mobiel apparaat, zoals een tablet, te integreren.
Dit gaat zeker weer inhouden dat een microfoon van 25 cent het toestel een eurootje of 50 bij de toestelprijs opdrukt... <sarcasm> Wat is marktwerking toch mooi </sarcasm>

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 22 oktober 2011 13:49]

Nee, gaat niet werken, althans voor mij. Ik ben een nagelbijter en heb geen nagels om mee te tikken.
toch wel, ook al bijt je aan je nagels (zelf hou ik ze gewoon heel kort) kan ja altijd gewoon je hand/vinger omdraaien en met je nagel op het scherm tikken.
en misschien is het en mooie incentive om de slechte gewoonte af te leren.
Alleen als je je nagels helemaal op eet werkt dit niet, anders heb je nog altijd de bovenkant van je vinger...
Houd je microfoon tegen je bureau aan en ga dan met je vinger in de buurt van de microfoon "schuiven"; je hoort overduidelijk geveeg. Als zo'n microfoon dan aan de binnenkant van de behuizing zou zitten, zoals bijv. achter het scherm, overstemmen die zachte geluiden van je vinger enorm over de omgevingsgeluiden
Dit principe werkt waarschijnlijk op basis van een frequency analyser die aan de hand van een spectrum plaatje zeer nauwkeurig kan bepalen uit wat voor bron het geluid komt. Ook het verval van de triling (decay) kan een belangrijke factor zijn om de bron te herkennen. Het principe is relatief eenvoudig maar ik vind desondanks de hier gepresenteerde toepassing geniaal. Wellicht dat deze techniek ook de ergonomie ten goede gaat komen.

Eerder werd hier op Tweakers al een artikel geplaatst waarin gemeld werd dat met een microfoontje zelfs toetsaanslagen op een toetsenbord herkend kunnen worden. Dit principe kan dan misbruikt worden voor het stelen van wachtwoorden, maar zou ook de basis kunnen vormen voor een draadloos toetsenbord, in het meest extreme geval. Dat principe werkt dan op basis van het feit dat iedere toets zijn eigen geluidskarakter heeft. Ook kunnen op deze manier gebruikers onderscheiden worden (type snelheid, kracht van het aanslaan, aantal malen dat backspace gebruikt wordt :) )

En betere opstelling wordt verkregen met een extra microfoon (dus in totaal 2 stuks). Omgevingsgeluiden kunnen via de tweede microfoon als dempingsfactor op het signaal van de eerste microfoon gebruikt worden om zo de relevante signalen over te houden.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 22 oktober 2011 15:17]

iedere toets zijn eigen geluid zie ik niet werken.

ik gebruik meestal mijn "volle bodem" van mijn vinger bij elke toetsaanslag.
maar hoewel ik 10 vingers gebruik kan ik even goed de z aanraken met mijn linker als met mijn rechte vinger;
dat komt omdat ik gewoon de vinger gebruik die er op dat moment het dichtstbij bevind.
Ja ik gebruik 10 vingers + 2 handpalmen bij het typen, dat ik daarbij mijn handen moet kruisen of omdraaien speelt geen rol.
And oh boy,have they patented it!
Zomaar wat me in m'n hoofd schoot. :p (Ja, ik weet dat het geen Appel is)

Dit lijkt me wel een technologie met toekomst te zijn, zeer praktisch.

EDIT: oei, ik zei appel dus gelijk -1. Bedoel enkel dat dit zeker wel een patent waard is. :)

[Reactie gewijzigd door ZenTex op 22 oktober 2011 14:21]

Nee, volgens mij kreeg hij -1 omdat hij de e met de l wisselde en hij letterlijk "Appel" zei :+ , ipv "Apple".

Maar eerlijk gezegd komt het inderdaad wel over als een apple-troll.


ontopic:
@artikel
Zo'n microfoontje van 25 cent extra zal in de markt misschien uitlopen op ¤0,- extra.
Want veel abbo's regelen toch nog steeds een gratis telefoon? Die je gewoon met je abbo afbetaald, zeg maar.

Ik denk dus niet dat er telefoonfabrikanten zijn die dit gaan omarmen, aangezien ze zelf grotendeels voor de kosten opdraaien en liever zelf een soortgelijk patent in handen willen hebben voor zo'n functie.

Een microfoon is ook maar op een beperkt aantal manieren te maken, dus ik vraag me af of ze zelf ook patenten hebben gebroken of licenties hebben moeten afnemen.
Ik denk dus niet dat er telefoonfabrikanten zijn die dit gaan omarmen, aangezien ze zelf grotendeels voor de kosten opdraaien en liever zelf een soortgelijk patent in handen willen hebben voor zo'n functie.
Ligt er volledig aan wat voor deals er gesloten worden (áls het al gepatenteerd kan worden) en anders komen er wel varianten op. Nieuwe technologie, zeker dit soort nuttige, wordt hoogstwaarschijnlijk wel ergens ingestopt (in de Galaxy Nexus zit toch ook een super nuttige barometer?).
Een microfoon is ook maar op een beperkt aantal manieren te maken, dus ik vraag me af of ze zelf ook patenten hebben gebroken of licenties hebben moeten afnemen.
Daarom is het ook maar de vraag of het makkelijk gepatenteerd kan worden. Daarnaast is er ook nog steeds de EU-wetgeving die een fabrikant verplicht de technologie voor een "redelijke prijs" te verhuren (redelijk is een vaag begrip, maar toch).
Daarnaast is er ook nog steeds de EU-wetgeving die een fabrikant verplicht de technologie voor een "redelijke prijs" te verhuren (redelijk is een vaag begrip, maar toch).
Ja en door zo'n algemeen woord ervoor te plakken lijkt het in ieder geval of het voor iedereen toegankelijk is.
Ligt er volledig aan wat voor deals er gesloten worden (áls het al gepatenteerd kan worden) en anders komen er wel varianten op.
timberleek hieronder legt mij uit dat ze inderdaad niet de mic op zich hebben gepatenteerd, maar de techniek daaromheen.

Ik ben wel benieuwd naar de tekening van zo'n patent :P.
Ik kan me er weinig bij voorstellen hoe je wilt tekenen dat software afhankelijk van verschillende stukjes software met hardware praat.
de microfoon hoeven ze niet te patenteren.

die hebben ze gewoon gekocht van een van de fabrikanten. daarmee kunnen ze hem legitiem gebruiken.
als ze nu beweerde dat ze een revolutionaire microfoon hadden ontwikkeld en die bleek hetzelfde te werken als de mic die een andere fabrikant heeft ontwikkeld (en gepatenteerd) dan is het anders. maar nu maken ze gewoon gebruik van iemand zijn product. dat is heel wat anders

ze patenteren het pricipe zodat een andere fabrikant het recht op produceren etc van hun moet kopen. anders lezen ze (bij wijze van spreken) tweakers.net en bouwen ze het zelf.
En waarom mag dat niet dan? Dit is precies waar patenten voor bedoelt zijn.
Heb zelf ook welles aan zoiets lopen denken. Niet dat ik het zelf zou kunnen ontwikkelen maar tijdens een verveelmoment dacht ik dat het wel mogelijk zou moeten zijn om trillingen in het glas van een touchscreen op te pikken om zo te detecteren of men met de vingertop, nagel of knokkel bedient, maar ook of men hard of zacht "bedient". Dus de twee extra bedieningen (nagel, knokkel) in combinatie met bv 2 of 3 gradaties in hard/zacht bedienen zou hele leuke mogelijkheden brengen in het bedienen van apps en games.
Leuk hoor dat onderscheid maar of het in de praktijk werkt? Als ik typ dan is het de ene keer met een kootje en dan weer een nagel. Soms express omdat het makkelijker werkt maar dikwijls gaat het vanzelf. Ik wil dan toch echt niet hebben dat door een nageltik er dingen gebeuren die ik niet wil.
En wat met mensen die lange nagels hebben en geen kootje kunnen gebruiken of juist andersom, mensen met heel korte nagels?
Nagels zitten iemand kootje echt niet in de weg hoor, tenzij je de vingertop bedoelt.
Zelfs dan, mensen met lange nagels hebben hier gewoonlijk geen probleem mee. Anders zou je met een capicatief scherm grote problemen krijgen.
Maar je kunt natuurlijk nooit iets uitvinden wat voor iedereen geschikt is. Zo is de telefoon ook een succes geworden ook al hebben doven er niets aan, idem te TV met blinden.
Ik weet bijna zeker dat Apple dit niet gaat gebruiken ze gebruiken niet eens de rechter muis knop in osx dus ze zullen het zeker niet gebruiken op een touchscreen.
lolz hiewel misschien op het randje af van een Apple troll, ik deel je menig volkomen.
Het grootste gebrek van Mac vind ik net het ontbreken van een degelijk rechtermuisknop ondersteuning.
ok het zit er in maar als het er al in zit, is het héél bedroevend.
googel koop it aub op voordat Apple er mee eg is zoals met Siri.
Zeker wel nice :P

Ik zie het wel voor me dat LG hiermee als eerste komt het dan niks wordt dan Apple ermee komt en iedere andere telefoon maker het gaat gebruiken omdat het bij Apple een succes is :P
zeer vet idee. als het nu echt gaat werken dan zou gewoon chill zijn om te gebruiken.
dat lijkt mij chill heb het natuurlijk nog niet uitgetest.:P
Ziet er praktisch uit, maar het werkt wel alleen maar op tablets of als je je telefoon met een hand bedient.
Probeer anders maar eens je telefoon met de achterkant van je vingernagel te raken terwijl je hem vast hebt. :)
Een telefoon past anders perfect in 1 hand hoor. Dan heb je nog een hand over om deze 4 functies te gebruiken.

Ik denk dat het wel degelijk nut zal hebben. Verschillende functies onderbrengen op dezelfde plaats enzo. Bij games kunnen er misschien ook wel heel leuke dingen mee gedaan worden.
Een telefoon past anders perfect in 1 hand hoor.
Ik weet niet wat voor kolenschoppen jij hebt, maar HTC Titan wordt toch lastig. :+

reviews: IFA: Hands-on: HTC Titan en HTC Radar

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 oktober 2011 15:03]

Vind dat ze wel vrij hard erop drukken, dit zal je zelf toch niet zo doen?
Ben ik ook mee eens, ik denk dat als je dit de hele dag volhoudt dat je vervolgens wellicht last kunt krijgen van je vingers. Misschien dat ze een sensor in het beeldscherm kunnen bouwen waardoor het geluid minder hard kan zijn en ze minder hard tekeer hoeven gaan.
Vind het een heel gaaf concept.

Vooral de verschillende toepassingsgebieden hebben ze mooi uitgewerkt. Ik zeg prima proof of concept!! :)

Ps. Gepost op 13:37.. grapje zeker?? :9

[Reactie gewijzigd door peerke1987 op 22 oktober 2011 15:10]

Ik moet dit nog in de praktijk gebracht zien worden.

[Reactie gewijzigd door Mark151267 op 23 oktober 2011 11:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True