Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 73, views: 30.633 •

Met een speciale accessoire is het mogelijk om de iPhone 4 te gebruiken als een microscoop die het camerabeeld tot zestig keer vergroot. Het apparaatje moet op de camera van de smartphone worden bevestigd en is te koop voor 34 euro.

De accessoire bestaat uit een omhulsel dat over de camera kan worden geschoven. Vervolgens kan de microscoop die op het toestel is bevestigd het camerabeeld vergroten. Onder de lens bevinden zich drie ledjes die gebruikt kunnen worden om het onderwerp waarop ingezoomd wordt te belichten. De accessoire is speciaal gemaakt om over de camera van de iPhone 4 geschoven te worden en zal niet werken met oudere iPhone-versies.

Eerder had een knutselaar al microscoopfunctionaliteit aan een iPhone toegevoegd. De benodigde hardware zou qua kosten rond de 10 dollar liggen, maar dan moet de gebruiker wel zelf de microscoop aan de benodigde behuizing bevestigen. Eenzelfde concept kan daardoor ook toegepast worden op andere telefoons met een camera achterop.

iPhone microscoop

Reacties (73)

Hoezo die dingen bestaan al jaren, is dan ook niks speciaals (en zeker geen grap), enkel dat er nu een microscoop-lens op is gezet ipv de bestaande lenzen die voor macro opnames zijn of voor een bredere view (normaal is dat volgens mij ~70 graden en met die speciale lens heb je dan ~120 graden zicht). Tevens heb je van die fish-eye lenzen...
Bron (en ik heb zelf z'n lens gekocht ooit :P):
http://www.pdashop.nl/acc...us-one.html#category_4807

Heb je overigens voor vrijwel elke smartphone, alleen nu hebben ze een andere lens en is het natuurlijk nieuws immers levert nieuws over de iPhone tweakers de meeste hits/reacties op :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 april 2011 10:02]

haha vooral dat laatste. tnet als pageview magneet in plaats van nieuwssite, 8)7


maar meer ontopic, 60x zoom en dat is dan een microscoop, das voor de meeste dingen nog niet eens groot genoeg om een cel te bekijken.
Haha hoewel ik het misschien niet had moeten zeggen is het wel een feit, misschien niet bewust door tweakers, maar Apple nieuws levert nou eenmaal de meeste hits op. Niks mis mee (maar ik laat het wel weten dat ik niet blind ben en dat door heb), als ik meer geld kon verdienen op 1 of andere manier die legaal is zou ik dat ook doen, immers is tweakers gewoon een commerciŽle site (geworden of altijd geweest?), dus hoe meer geld (views=geld) hoe beter is het motto dan ;)

Anyway, het is wel een microscoop, volgens Wikipedia dan, ik heb dus al een jaar lang een microscoop voor de Nexus One (ik had immers een lens die het 6x vergrote):
De meeste microscopen hebben 3 ŗ 5 objectieven, die 4 tot 100◊ vergroten.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 april 2011 10:03]

De meeste microscopen hebben 3 ŗ 5 objectieven, die 4 tot 100◊ vergroten.
Hiermoet dus nog de de vergroting van het oculair (gemiddeld 10x) dus nog bij! oftetwel:
10 * 4 = 40 tot een vergroting van:
10 * 100 = 1000
Dus een vergroting van 60* is relatief een kleine vergroting, een vegroting van 60 is handig voor insecten, weefsels ervan,als je wilt oriŽnteren bij het bestuderen van een cel en andere kleine vergrotingen. Maar wil je meer onderzoeken, dan is zo'n iPhone lens niks! Zowieso moet je wel een heel steady hand hebben om een vergroting van meer dan 60* met los hand te onderzoeken!
Heb je overigens voor vrijwel elke smartphone, alleen nu hebben ze een andere lens en is het natuurlijk nieuws immers levert nieuws over de iPhone tweakers de meeste hits/reacties opp
Ik ga hier toch in mee! Ook ik vind dat tweakers soms "nieuws" voor de iPhone post, alleen omdat er mensen zijn die het simpelweg interresant vinden om al het "nieuws" over de iPhone te lezen. Alsof men dingen direct jat van Engadget. Aangezien dit soort lenzen niet geheel exclusief zijn voor alleen iPhones 8)7 . Maar tweakers laat dit wel zo lijken en dit neem ik Tweakers wel kwalijk. De iPhone wordt namelijk neergezet als een apparaat wat overal het eerst mee is (multitasking, touch, lens, wifispot, etc)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 5 april 2011 14:20]

Niet alleen zijn deze lenzen niet exclusief voor de iphone, in het artikel staat zelfs vermeld dat het gewoon om een algemeen lensje van $5 gaat die je op amazon kunt kopen voor een willekeurige telefoon. Het enige wat 'm speciaal voor de iphone maakt is dat ze dat lensje van $5 op een hoesje voor een iphone hebben geplakt en er dan $35 voor vragen...
Ik denk eerder dat de makers gekozen hebben voor de iPhone omdat het een populair toestel is die met 1 microscoop een heel groot (verkoop)bereik heeft.

Als je dit met een willekeurig Android toestel wilt doen dan heb je met zoveel verschillende soorten hardware te maken dat het allesbehalve eenvoudig is om er een microscoop op te bouwen.
Het is niet alleen de hardware, maar ook de software die (mede daardoor) eenduidig is. Misschien nog wel belangrijker dan puur de hardware, want daar kun je een verloopstukje van maken.

Hier weet je gewoon hoe mensen het apparaat kunnen vasthouden en hoe hun interface eruit ziet.
Phoe... die fisheye voor 39 Euro....
Deze van DX doet hetzelfde voor 11 euro

heb hem zelf een paar maand geleden gekocht, leuk speledingetje. Niet meer dan dat net als de microscoop van dit topic.
Mooie CSI feature! :*)

Ik denk trouwens wel dat je een redelijk vaste hand moet hebben.
Dan heb je het statief voor de iPhone 4 nodig ;)
Ik denk trouwens wel dat je een redelijk vaste hand moet hebben.
Redelijk vaste hand? Dit is zonder een statief of iets dergelijks totaal onmogelijk.

Als ik dat zo zit dat er niet bij en is er geen voorziening voor. Daarom is het in deze vorm een onzinnige gadget.

Gezien de prijs £29.99 kan het ook niet veel zijn.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 april 2011 10:06]

Gezien de prijs £29.99 kan het ook niet veel zijn.
Ah! Daarom is de iPhone zo duur :Y)
/inkonhetnietlatenmodus

OT:
Voor de Nokia N8 is men ook al in de weer geweest met niet al te dure hulpmiddelen de wereld te "helpen".
Met een linkje naar de stop motion film die ze ermee gemaakt hebben.
Zeker een leuke gadget, maar om nou het nieuws te brengen dat een (iPhone)microscoop in massaproductie is gegaan is toch geen nieuws meer?
Waarom niet. Bij nieuws mag je ook best een keer zo iets hebben van hehe, grapppig. Je haalt je schouders op en gaat weer door met je werk.
Klopt maar dna meot het wel wat nieuws zijn en niet iets wat al jaren wordt gebruikt/gemaakt voor smartphones :) Enkel dat hier een lens op zit die 60x vergroot is nieuws, maar het idee van een lens voor je telefoon plakken bestaat al jaren en zijn per telefoon (alle HTC/Samsung smartphones en ook al lang voor de iPhone) meerdere varianten beschikbaar :)
Het is volgens mij voor het eerst dat een smartphone zichzelf als microscoop kan gedragen (dus iets nieuws en dus nieuws).

Leuke gadget, Ik zie dit wel gebruikt worden hoor (of soortgelijk iets) voor studenten die dan lekker hun eigen microscoop hebben :P
Leuke gadget, Ik zie dit wel gebruikt worden hoor (of soortgelijk iets) voor studenten die dan lekker hun eigen microscoop hebben :P
Dan kun je nog beter een Microscoop bij de Aldi of Lidl halen die zal kwalitatief beter zijn, goed genoeg als basis hobby. Maar ook nog lang niet van kwalitatief niveau.

Voor €34 kun je niet eens kwalitatief goede optica maken.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 april 2011 10:12]

Het is nog erger. De "optica" is te koop voor $5. (volg de tweede link in het artikel)
De rest betaal je voor het hoesje en omdat het voor een iphone is.....
Leuke gimmick, maar ik denk niet dat echt veel mensen het gaan gebruiken
Precies wat ik dacht. Een gimmick dat zeker niet populair gaat worden en volgens mij alleen maar onhandig is. Aangezien dit vrijwel onmogelijk is zonder statief.

Aan de andere kant, zo duur is het ook niet. :X

[Reactie gewijzigd door PurpleMadness op 5 april 2011 10:23]

precies, nice dat het verzonnen wordt, maar ik zal in real life dit nooit zien denk ik...
Niet alle gimmicks hoeven door miljoenen gebruikt te gaan worden! Leuk voor de mensen die er wel wat mee willen doen!
Naast dat dit natuurlijk een fantastische toepassing is, kan ik begrijpen dat mensen verontwaardigd zullen zijn over de keus van de telefoon. Is dit enkel omdat er veel van verkocht zijn, of zijn er misschien andere redenen? Ik zal hieronder trachten zoveel mogelijk feiten over de iP4 camera te verzamelen, zodat duidelijk wordt dat er in mijn ogen naast verkochte aantallen zeker nog andere redenen zijn om voor de iP4 camera te kiezen :) lees mee:


Enkele redenen: bij de iPhone 4 ligt de camera het dichts aan het oppervlak. Ook wordt er optisch glas gebruikt, het is tevens de enige 'rechte, platte' telefoon, zonder gekke buigingen of plastic buigbare batterijklepjes, dus ik verwacht dat zo een attachement perfect over de iPhone 4 te schuiven is, itt tot veel kromme, bolle of uitgeholde android toestellen.
Daarnaast bevat de iPhone 4 een van de beste camera modules die tot nu toe in een telefoon gebruikt werden, wat low-light performance betreft. Dit is te danken aan de backside-illuminated sensor. Ook heeft de sensor met 5 megapixel een relatief veel groter oppervlak dan bijvoorbeeld een telefoon toestel van een ander merk met 8 megapixel. Ook heeft de iPhone 4 de kortste shutter-delay, de snelste camera opstart tijd, en foto-maak tijd, dit lees je in erg veel professionele reviews terug.

Tel dit al deze feiten op en het wordt duidelijk waarom de iPhone 4 in dit geval gebruikt is, en niet de HTC Galaxy HD2 Turbo Super AMOLED S X10.... van deze maand (waar er ongetwijfeld ook erg veel van verkocht zullen worden, aangezien het gewoon prima toestellen zijn) :)

edit: zoals hieronder te lezen klopt het ook dat de iPhone gewoon erg veel verkocht is in vergelijking met veel afzonderlijke toestellen. Hierdoor kan je met 1 attachement direct een hele grote markt aanspreken, omdat het op al die toestellen perfect past.
Dus zelfs al had de iPhone 4 niet een van de best geteste camera's, geen optisch glas en trage fotosoftware, dan nog zou het rendabel kunnen zijn om toch voor dat toestel een microscoop uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door Faust op 5 april 2011 14:57]

1) Het probleem is dat niemand vroeg "waarom niet op android".
Beter nog, niemand vroeg dit ooit op de "aaiphone".
2) Op de trollcomment mbt cameramodule ga ik niet reageren.
3) De ťchte reden is dat de iPhone in volume het meeste verkocht is om dit mooi te doen passen, plus dat veel apple gebruikers echte gadget freaks zijn en dus misschien wel 34€ willen geven aan deze (laat ons eerlijk zijn) meer dan nutteloze gadget.
Of van de Iphone 4 als model zijn er gewoon het meest verkocht. Dus de grootste markt. ;)
Niet echt :) het is gewoon de telefoon met de meeste accessoires... Ik zie echt bergen rotzooi voor de Iphones langs komen (ja ook nog steeds van de 3) waardoor ik het gevoel krijg dat de Apple jongens en meisjes houden van hebbedingetjes... Al kijk je naar de andere merken zie je maar erg beperkt accessoires (vaak alleen hoesjes) en dat betekend dat de gebruiker hier ook niet op rekent (ik heb bijv nog nooit nagedacht over het aankopen van een accessoire en wil dat eigenlijk ook niet.)

Ze hebben dus gewoon heel simpel gekeken naar de toestellen met de grootste markt voor accessoires en sjah dat zijn mensen die het leuk vinden om te patsen met doelloze hebbedingetjes (sarcasme natuurlijk ;) )

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 5 april 2011 10:18]

volgens mij zijn er geen technische argumenten maar is het eerder zo dat gebruikers van een iphone bereid zijn relatief veel geld aan gadgets uit te geven en dus is het een lucratiefe markt
Onzin over die camera die dicht bij het oppervlakte ligt. Het gaat gewoon om het aantal gemaakte hardware.

De iPhone is qua hardware oplage vele malen groter dan welke android phone ook. Dus de afzetmarkt is groter. Technisch gezien kun je dit op elke telefoon met camera ;)
Het gaat om geld, geld en geld.

Daarnaast zijn er genoeg mobieltjes met veel betere camera's erin. Doe niet alsof de iPhone weer zo heilig is.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 5 april 2011 09:41]

Daarnaast zijn er genoeg mobieltjes met veel betere camera's erin. Doe niet alsof de iPhone weer zo heilig is.
Dat is mooie bewering. Ik wil je een voorstel doen. Laat me 1 review zien, waarin die statement met foto-samples onderbouwd wordt, en ik verwijder mijn post van 9:30.
Aangezien jij als eerste beweerd dat de iPhone camera beter is dan de rest is het ook aan jou om je statement te onderbouwen!
http://www.engadget.com/2...iphone-4-camera-showdown/
-Foto's N8 hebben hogere resolutie en veel echtere kleurwaarde. iPhone 4 heeft oversaturated beeld.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=810738
-Misschien is de X10 ook beter. Maar niet zeker. Sony heeft wel goeie camera's erin. Volgens mij moet de Arc ook mooie foto's schieten. Die heeft een "exmor R Cmos sensor" wat waarschijnlijk gewoon een andere naam voor back-illuminated is. Geen wonder trouwens dat Apple graag camera modules van sony in de iPhone 5 wil hebben.

Het is wel zo dat door die back-illuminated sensor je wel een techniek hebt die de kwaliteit snel beter maakt dan zonder.

En, deze accessoire vind ik veel leuker: http://www.firebox.com/product/2974/Eye-Scope-for-iPhone Voor op het strand of iets dergelijke :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 5 april 2011 10:16]

Het is een kwestie van tijd voordat het op Android komt, of ELKE smartphone, immers heeft dit niks met het OS te maken...

Lenzen voor smartphones al minstens een jaar op de markt, precies hetzelfde als dit concept enkel de vergroting was geen 60x:
http://gathering.tweakers...message/34218179#34218179
Daarnaast bevat de iPhone 4 de allerbeste camera module tot nu toe, wat low-light performance betreft. Ook heeft de iPhone 4 de kortste shutter-delay, de snelste camera opstart tijd, en foto-maak tijd, dit vindt je in professionele reviews terug.
Die op tweakers zijn dus niet pro :) Die zeggen precies het tegenovergestelde van een aantal dingen die jij ons denkt wijs te maken..

Trollenwinterslaap over Faust? Lang niet zien bashen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 april 2011 09:49]

Tegenwoordig gaat men zich in kamp-Apple al verdedigen voordat er ook nog maar het gerucht is van een aanval... 8)7
hey, wil je niet alle Apple gebruikers over een kam scheren? :)
"edit: zoals hieronder te lezen klopt het ook dat de iPhone gewoon het meest verkocht is van alle afzonderlijke toestellen. "

Dat is de enige reden. Want:

"Enkele redenen: bij de iPhone 4 ligt de camera het dichts aan het oppervlak. Ook wordt er optisch glas gebruikt, het is tevens de enige 'rechte, platte' telefoon, zonder gekke buigingen of plastic buigbare batterijklepjes, dus ik verwacht dat zo een attachement perfect over de iPhone 4 te schuiven is, itt tot veel kromme, bolle of uitgeholde android toestellen.
Daarnaast bevat de iPhone 4 de allerbeste camera module tot nu toe, wat low-light performance betreft. Dit is te danken (of te wijten, afhankelijk van hoe je tegenover Apple staat :-) ) aan de backside-illuminated sensor. Ook heeft de sensor met 5 megapixel een relatief veel groter oppervlak dan bijvoorbeeld een Android toestel met 8 megapixel. Ook heeft de iPhone 4 de kortste shutter-delay, de snelste camera opstart tijd, en foto-maak tijd, dit lees je in professionele reviews terug."

Bij een Galaxy S kan eht ook prima, die heeft ook geen batterijklepjes of gekke buigingen die een probleem zouden zijn. De achterkant is immers recht. Dat de camera het dichtst bij de oppervlakte zit is ook niet waar, tevens heeft ook de SGS een 5mp camera.
Dit is nog best een optie voor de professional. Bijvoorbeeld de huisarts. Dermatoscopen zijn nogal prijzig en hiermee zal je ook een eind kunnen komen met het beoordelen van een moedervlek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dermatoscopie
Lijkt me redelijk kansloos. Een huisarts die naar zijn iPhone grijpt om mijn huid te beoordelen neem ik niet serieus. Ik ga dan direct op zoek naar een andere huisarts.
want? 60x vergroting blijft dat hoor, of ie nou een 2000 euro "medisch"ding gebruikt of niet. Edit: natuurlijk snap ik het verschil in lenzen wel, echter even kijken met iets mindere kwaliteit of helemaal niet kijken is nogal een verschil natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door swartzkip op 5 april 2011 10:19]

Snap je werkelijk niet dat er een groot verschil zit in de kwaliteit van de lenzen????
Snap je werkelijk niet dat er een groot verschil zit in de kwaliteit van de lenzen????
Maar die enorme kwaliteit heb je niet altijd nodig.

even snel iemands huid bekijken door een huisarts kun je met een loep al af.

Daadwerkelijk onderzoek doen op cel niveau, dat wordt een compleet ander verhaal, inderdaad. Maar dat wordt dan ook weer nooit door huisartsen gedaan, maar op een lab.
Hoeft niet, een dermatoscoop vergroot nu ook weer niet zoveel. En je krijgt meteen een foto mee :)

Maar het is niet ondenkbaar dat dit lensje/sensor teveel vervormd of niet kleurecht genoeg is om een goede diagnose te maken.

[Reactie gewijzigd door basset op 5 april 2011 09:42]

Is dit ding dan EN-60601? Dacht het niet.
Het is nog steeds geen professioneel apparaat en ik kan me ook niet voorstellen dat het qua kwaliteit in de buurt komt van een dergelijk apparaat.
Dat soort denken is waarom de medische industrie zoveel winst maakt.

"Als het zo goedkoop is, kan het niet goed zijn".

Het gaat er niet om wat de kwaliteit is relatief ten opzichte van "professionele" apparatuur. Het gaat erom of het goed genoeg is voor de taak.

Als een huisarts hiermee voldoende goed kan onderzoeken, waarom zou je klagen?
Redelijk hard afgekeken van de nokia n73 cellscope? Die kan heel wat meer aan:
http://www.youtube.com/watch?v=bIdRaMJpFmM
Met het cruciale verschil dat daar een serieus microscoop op zit, terwijl dit een speledingetje is.
Als er een camera van een mobieltje aan te pas komt, is het per definitie een speledingetje, ongeacht hoe enorm goed de lenzen van de microscoop constructie zijn.
Dit soort lensconstructies zijn al tijden voor zo ongeveer elke telefoon met camera te verkrijgen bij verschillende chinese webshops. Nu ok voor de iPhone 4 dus. Leuk hoor. Maar nieuwswaarde?
Dit concept is best wel oud.
Ik heb het vorig jaar al gedaan bij mijn Nokia 5800 met het zelfde microscoopje wat ik op ebay heb gekocht voor een paar euro.
Leuk om mee te spelen. Maar niet handig om mee te nemen.
zo slecht is de camera van de iPhone 4 nou ook weer niet, er zijn zat usb microscopen beschikbaar die slechtere hardware hebben maar toch leuk zijn om mee te spelen, voor ongeveer de zelfde prijs.