Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 249, views: 46.889 •
Submitter: Malantur

Sony heeft in de onlangs uitgebrachte firmware 3.50 voor de PS3 een groot aantal 'niet-officiŽle' usb-apparaten op een zwarte lijst geplaatst. Een fabrikant van randapparatuur voor de PlayStation 3 zegt dat het de blokkade al heeft omzeild.

Dualshock 3 controllerFirmware 3.50 heeft als belangrijkste nieuwe feature dat de PS3 voortaan in staat is om 3d-blu-rays af te spelen, maar de update blijkt ook een groot aantal usb-apparaten te blokkeren, zo melden gebruikers. Sony stelt dat bepaalde third-party hardware, en dan met name klonen van zijn DualShock 3-controller, brandgevaarlijk kunnen zijn en dat daarom tot het aanleggen van een zwarte lijst is overgegaan. De consolebouwer claimt verder dat veel third-party-producten geen officiële licentie van Sony hebben en dat het bedrijf ook in toekomstige firmware-updates ongelicenseerde usb-randapparatuur zal blokkeren.

Gebruikers melden echter dat ook controllers van MadCatz en Guitar Hero-instrumenten niet langer werken, ondanks dat deze fabrikanten een licentie hebben. Sony heeft echter nog niet gereageerd op deze problemen. De firma Bannco, fabrikant van de Fragnstein-muis, claimt inmiddels de blokkade in firmware-versie 3.50 te kunnen omzeilen. Bannco heeft een firmware-update uitgebracht voor zijn Fragnstein-muis waardoor gamers het apparaat weer zouden kunnen gebruiken met de 3.50-firmware van Sony.

Het is niet uitgesloten dat Sony de usb-blokkade ook heeft opgeworpen om te voorkomen dat gebruikers via usb-apparaten het apparaat opnieuw weten te kraken, zoals eerder gebeurde via de jailbreak-methode. Ironisch genoeg claimt een hacker echter de jailbreak-methode inmiddels ook uit te kunnen voeren via de officiële DualShock 3-controller van Sony.

Reacties (249)

Reactiefilter:-12490242+1117+22+30
1 2 3 ... 6
Microsoft doet dit ook al:

nieuws: Microsoft blokkeert 'ongeautoriseerde' Xbox 360-opslagmedia

En bij de Xbox mag je niet eens zelf de harddisk vervangen. Ook bij telefoons en printers worden altijd accu's en printcartridges van anderen afgeraden. Ze gaan nog niet zo ver dat het geblokkeerd wordt, maar er wordt wel sterk op gepusht dat je alleen officieel spul gebruikt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 september 2010 11:54]

klopt, maar er is wel een wezenlijk verschil dat dit bij mirosoft tenminste vanaf het begin de policy was.
als je nu dus een aparaat hebt gekocht dat met de ps3 zou moeten werken
en het nu ineens niet meer doet, is dat toch vrij vervelend.
bij de xbox wist je dat het niet zou werken en heb je het (als het goed is)
dus ook niet gekocht, of het meteen terug kunnen brengen.

vind deze stap erg jammer van sony,
dat alles gewoon werkte op hun console was juist een van de grootste verkooppunten.
en dat nu zelfs officiele guitarhero conrollers niet meer werken, dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.
Persoonlijk vind ik het niet erg dat apparaten als Frag'n'Stein niet meer werken (waarschijnlijk helaas met een update van het apparaat weer wel..) Ik vind dat die dingen gewoon een vorm van cheaten zijn.

Mijn Guitar Hero gitaren werken allebei nog prima trouwens.
Waarschijnlijk weer iemand die iets roept omdat zijn PS2-gitaar niet werkt (omdat zijn PS2-controller naar PS3 adapter niet meer werkt).

Dat Sony die apparaten nu ineens allemaal blokkeert is erg vervelend voor de gebruikers en waarschijnlijk nog meer voor de fabrikanten ervan (die hadden op zich ook een licentie kunnen kopen natuurlijk...)

Sony heeft simpelweg geen keus. Ze zouden teveel geld mislopen als ze de PlayStation 3 'hackbaar' laten.
hey pc gamer, als jij graag met keyboard en muis je fps games speelt (zoals ik) dan speel je ze toch op de pc? met een muisje heb je een GIGANTISCH voordeel tegenover controller gebruikers, en ik ben het er mee eens dat dat grenst aan cheaten. daar is de console EN de game gewoon niet voor bedoeld. (net zoals dat ik vind dat pingboosting en laggcompensatie uitzetten in pc games grenst aan cheaten)
Keuze vrijheid is een must ,straks mag je niet met de controller staan of alleen met funky sony slippers

En dan als 1 met key+muis achtig wil/kan spelen (kopen in de winkel) kan jij dat ook
Das nou de Commerciele mundial gammert wijze
Is het gebruiken van een stuur bij racegames dan ook cheaten? Geeft imo toch ook een voordeel?
dit monopoly van Sony kan wat mij betreft een schop onder de reet krijgen...ik ben geen slaafje van ze
koop dan in de eerste plaats geen ps3, dan is er geen reden om je boos te maken
Zou moeten als claim van de producent, niet van Sony. Sony heeft altijd al gewaarschuwd dat je beter de gelicenseerde producten kan gebruiken, omdat ze daar de werking van garanderen, en de veiligheid tov je systeem.

Het gaat trouwens maar over een handjevol controllers.
Je bedoelt dat ze dan hun eigen inkomsten kunnen garanderen.

Sony heeft zo'n beetje een monopolie op ontploffende batterijen:
http://en.wikipedia.org/w...top_batteries_dysfunction

Op zich vind ik het overigens best begrijpelijk van Sony, maar dan moeten ze dat gewoon zeggen en niet met van die slappe smoesjes aan komen zetten.

Overigens vraag ik me af of dit wel is toegestaan. Consumentenrechtenorganisaties kunnen hier best wel eens bovenop gaan springen. Moedwillig hardware gaan blokkeren dat jaren lang prima heeft gewerkt, het zou me niks verbazen als Sony teruggeroepen word. Zeker in Europa, waar de consument vrij veel rechten heeft.
je word niet gedwongen een sony controller te gebruiken, je word alleen maar gedwongen een goedgekeurd (met licentie) apparaat te gebruiken, en dat lijkt me volledig toegestaan.

net zoals nintendo die kaartjes blokkeert die onterecht gebruik maken van rechten van nintendo, mag sony natuurlijk ook gewoon ontwikkelaars en fabrikanten weigeren die zonder toestemming accessoires maken voor de PS3.

(en dit gaat btw echt niet alleen op voor consoles)
Het punt is dat de consument niet kan weten of iets wel of niet is goedgekeurd. Zeker als het hier gewoon in de winkels ligt en het jaren lang heeft gewerkt. Als je dan als Sony zijnde moedwillig die apparatuur gaat saboteren, dan kan ik me voorstellen dat ze op de vingers getikt gaan worden.

Die kaartjes worden in de meeste gevallen gebruikt om illegale games te spelen, hier gaat het om een controller die je gebruikt om je console van 300-400 euro te bedienen met de games van 60 euro per stuk. Een aardig verschil.

Als ze niet willen dat mensen de ongelicenseerde hardware gebruiken, dan moeten ze de aanbieders ervan aanpakken, niet de consument zelf. Never bite the hand that feeds you.

Zoals gezegd kunnen consumentenorganisaties in Europa vrij veel druk uitvoeren en als eigenaar van een veelgebruikt platform mag je hier niet zomaar alles tegenhouden. Zie ook Apple dat is teruggekomen op het beleid om de Adobe ontwikkeltools te weigeren, nadat de EU een onderzoek startte.

[Reactie gewijzigd door BarŰZZa op 26 september 2010 16:58]

heeft sony niet een soort van hologram logo, net als Microsoft op de verpakking van producten die zijn goedgekeurd?
Dan weet je als consument of het goedgekeurd spul is of niet
(niet goedgekeurd spul zou overigens sowieso niet in de winkel mogen liggen...)
Die spullen mogen gewoon in de winkel liggen aangezien het gewoon USB controllers zijn. En die waren jaren lang gewoon compatible met de PS3, dus dat is wat er ongetwijfeld op de verpakking stond.

Zelfs adapters om een PS2 controller te gebruiken werken nu niet meer.

Sowieso zijn er sinds het begin der tijden voor alle consoles tig onofficiŽle controllers te vinden die altijd prima hebben gewerkt. Het zou vreemd zijn om nu ineens hologrammen te moeten controleren omdat Sony besluit ze allemaal te blokkeren met een firmware update.
Dan hadden ze die USB functionaliteit er sowieso niet in moeten stoppen.
je word niet gedwongen een sony controller te gebruiken, je word alleen maar gedwongen een goedgekeurd (met licentie) apparaat te gebruiken, en dat lijkt me volledig toegestaan.
En waarom denk je dat die licenties er zijn? Die zijn niet gratis, en elke controller die geen 'licentie' heeft brengt ook geen euro in het laatje van Sony, terwijl de controllers zelf niks anders zijn dan USB Human Interface Devices.

Dat ze een jailbreak-stick blokkeren kan ik me prima wat bij voorstellen. Maar controllers zonder 'licentie' (die duidelijk gewoon werken omdat ze zich aan de standaard houden) blokkeren met een domme smoes, terwijl ze gewoon omzetderving tegen willen gaan, is natuurlijk wel op het randje.

Straks kun je alleen nog controllers aansluiten waar Sony als merknaam op staat. En Sony HDMI-kabels, waarbij 3D ook echt alleen werkt op een Bravia en Sony geluidsinstallatie.
Inderdaad doet Sony nu heel flauw.

Ik heb ook een tussen adapter waardoor ik mijn XBOX360 controller fijner kan gebruiken en die doet het niet meer.
En dat is geen CHEATEN zoals een heleboel hier dat noemt, dat is gewoon wat men fijner vindt om te gamen.

Ik heb mijn PS3 terug gebracht voor deze reden waardoor ik mijn geld terug kon krijgen of een andere PS3 met een oude Firmware kan i.p.v. nemen.
Je reactie is ook alweer achterhaalt aangezien je nu elke stick , schijf e.d kan gebruiken voor opslag , ook voor je savegames en profiel.

Des al niet te min denk ik dat we een zaakje europees parlement gaan krijgen want je dwingt de consument bepaalde keuze te maken en anders kan die stikken , kan niet zelf meer keizen wat ie gebruiken wilt met zijn gekochte apparatuur
Sony heeft bepaalde technologien in de ps3 zitten en ongetwijfeld de aansluitingen van de controlers beschermd dmv een copyright. Niet gelicenseerde producten maken (als sony een beetje slim is geweest ) inbreuk op het copyright van Sony. Ik denk niet dat de EU proprietary aansluitingen gaat verbieden....
Ik denk niet dat de EU proprietary aansluitingen gaat verbieden....
USB is geen proprietary aansluiting. Hooguit het gebruik van USB voor Sony PlayStation-doeleinden, maar sinds dat (voor zover ik weet, de GH controllers in ieder geval wel) gewoon USB-HID apparaten zijn, is dit wel op het randje van vendor lock-in.
Waar zou je dan copyright op willen zetten? Op de vorm van de connector misschien, maar als dat standaard USB is dan gaat dat niet op.

Daarbij is het in Europa toegestaan om dingen compatible te maken, zolang je geen pateneten schendt. En is koppelverkoop, waar dit heel erg op gaat lijken, verboden.
Tegen de tijd de dat EU actie onderneemt, is de PS5 al gelanceerd

De EU is een logge organisatie, met 75% zakkenvuller en onderhandelaars.
Maar een klein deel van de parlementariers zijn daar "voor de goede zaak"
Ook bij telefoons en printers worden altijd accu's en printcartridges van anderen afgeraden. Ze gaan nog niet zo ver dat het geblokkeerd wordt, maar er wordt wel sterk op gepusht dat je alleen officieel spul gebruikt.
Natuurlijk proberen ze je aan te sporen om enkel hun merk te gebruiken. Doet elk bedrijf en niet alleen de gsm en printer fabrikanten.
Maar alternatieven werken net zo goed, zo niet beter. Voor mijn printer gebruik ik al tijden Wecare cartridges en het werkt prima. Scheelt ook in de portemonnee.
Nee tussen de wild groei aan alternatieven kunnen er goede en betere tussen zitten algemeen voor elk soort produckt maar er is ook veel troep.
Of dat voor 3party PS3 accecoires dat ook geld geen idee.

Ik gebruik alleen orgineel Sony spul.
alternatieven werken net zo goed?

ik heb al heel wat printers weg kunnen gooien door slechte vervangende en hervulde patronen, bijvoorbeeld... (en daar valt wecare ook onder)

en zo zijn er ook nepcontrollers op de markt waarmee je bv spellen als heavy rain niet kan spelen, ja het staat ergens op de verpakking in een 3 tot 5 punts lettertype al je mazzel hebt, maar je komt er 9 van de 10 keer pas achter als je thuis bent...

en zo kan ik nog wel even doorgaan ;)
Ik gebruik al jaren canonprinters, en meestal alleen de 'bijgeleverde' cartridge voor de eerste periode
daarna alleen nog maar refills

nog nooit last gehad van schade door de cartridges zelf
ik doe gemiddeld 2 Š 3 jaar met een printer en dan vervang ik hem sowieso
de oude staan hier en daar nog bij kennissen, en daar werken ze ook nog bijna allemaal
dat was vorig jaar voor mensen die een eigen hardeschijf gebruikten... in hun hd slot
nu kun je gewoon een usb / externe harde schijf aansluiten...
en die gebruiken voor het opslaan van je games en dergerlijke..

verder snap ik dat ze dit doen maar nu dat ding eenmaal gekraakt is blijft het toch een kat en muis spelletje en we weten allemaal wel wie gaat winnen..
Ook bij telefoons en printers worden altijd accu's en printcartridges van anderen afgeraden. Ze gaan nog niet zo ver dat het geblokkeerd wordt
Er waren hier anders een keer problemen met een Dell 1100 of 1100. Er zat geen toner van Dell in (een ander vaag merk of white label), en Dell vertelde me (toen ik belde over de printer die steeds haperde) dat er een Dell-chip in de toner moet zitten die door de printer herkent wordt. (Terwijl de printer trouwens uit een Samsung fabriek rolt, als ik me niet vergis. De Samsung 1610 is waarschijnlijk identiek, behalve de kleur en 't logo.)
Uiteindelijk maakt 't echter toch allemaal niks uit - ook met een toner van Dell gaf de printer steeds problemen. Dit is echt de slechtste laserprinterserie die ik ooit ben tegengekomen (en ook de opvolger, de Samsung 1640 is troep en weigert ook regelmatig om 't papier door te voeren).
Helaas is de video verwijderd (door de gebruiker) van de jailbreak via de DS3 controller. Toch nep?
Ja hij is "nep". Bleek achteraf een controller te zijn met een usb programmeerbordje erin gemonteerd, dat alleen de accu ervan gebruikte.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 26 september 2010 22:52]

Blijft bespottelijk dat je niks met je eigen gekochte apparaat mag doen. Het enigste wat Sony en Microsoft aan het doen zijn is functionaliteit van het apparaat verminderen.
Het zijn inkomsten die ze mislopen, dus dan zijn ze wel bereid daar dingen voor op te offeren.
Vanwege deze beperkingen laat men deze consoles links liggen en dat scheelt ook inkomsten.
Denk dat die paar mensen die dit ook daadwerkelijk doen marginale invloed heeft voor Sony, Microsoft e.d. is :-). Daar liggen ze niet wakker van. Dit is ongetwijfeld onderzocht en daar zal ongetwijfeld uit zijn voortgekomen dat een limitering meer oplevert.
Het kromme aan bovenstaande regeling is dat de gebruiker nu de dupe wordt van het 'namaakprobleem' in plaats van dat de leverancier van dergelijke apparatuur aangepakt wordt. Als je op die manier gaat werken, hoop ik dat de klanten snel weglopen...
Voor de gebruiker is het vervelend uiteraard. Maar die had op zich ook alleen officiŽle apparaten kunnen kopen natuurlijk.

En de leverancier wordt toch wel een beetje aangepakt? Ze moeten op zijn minst de apparaten aanpassen zodat ze wel weer werken. Wat ze op dit moment op voorraad hebben kunnen ze niet echt meer verkopen.
toch wel krom, als ik in de winkel een apparaat zie wat zegt: playstation 3 compatible. ga ik niet uitzoeken of dit bedrijf een licentie heeft etc.

ik vertrouw daar gewoon op.

dus ik vind het veel te makkelijk om het probleem bij de klant neer te leggen.

overigens kun je met deze apparatuur gewoon terug naar winkel voor garantie! het werkt immers niet meer?
"enige".

Sony laat je juist nog heel veel doen met het apparaat, vergeleken bij b.v. de Xbox.
Homebrew kan anders niet meer op de PS3, terwijl dat tegenwoordig wel op de 360 kan. Ook blokeerde MS alleen bepaalde hardeschijven die mensen zelf in de HDD pack stopte maar staat nu usb-harddisks en usbsticks toe en ook wel alle nep controllers.

Dus ja alleen Sony :).
Ik heb hier een ps3 maar ik kan er weinig meer mee dan een spelletje spelen of een fimpje streamen (waarbij 2/3 ook nog getranscode moet worden)

Het is wel typisch dat deze "oplossing" hetzelfde is als toen ze hun brakke hypervisor niet wilde repareren, ipv een structurele oplossing zetten ze bepaalde functionaliteit uit.
Tja, als je straks gekopieerde spellen er op kan spelen zal Sony de spelafspeel mogelijkheid wel uitschakelen..
Dat is onze eigen schuld want wij consumenten hebben toch die vinger gegeven.
Dan moet men nu niet zeuren dat deze bedrijven je hand nemen en men niet meer alles kan/mag met een apparaat.

Hertzelfde geldt voor DLC's voor games.
Hopeloos gewoon hoe men het blijft happen maar we willen toch t/m 90 Euro per game betalen wat voorheen gewoon in de game verwerkt zat voor 40-50 Euro.

Maar blijf vooral meedoen en je verziekt het uiteindelijk voor jezelf.
In welk opzicht is de hebberigheid van dit soort bedrijven de schuld van de consument? dat is toch echt iets wat los staat van slimme consumenten die fair use will maken van een door hun zelf betaald (je weet wel: geld wat aan dit soort bedrijven wordt gegeven) product.

En idem voor dlc: dat is gewoon een manier om content die normaal in de prijs zat of die gratis door enthousiastelingen werd gemaakt nu voor het volle pond te verkopen, hoe je je zelff ook in bochten wringt om dat soort gedrag te vergoeilijken: feit is dat je tegenwordig veel meer betaald voor minder content en deze content is vaak ook nog eens van slechtere kwaliteit (en minder replay value).

Als consument een bedrijf verdedigen wat je in je **** naait lijkt me toch eerder de oorzaak dat dit soort bedrijven dit soort geintjes durven te flikken ;)

Als er overigens apple had gestaan ipv sony dan was iedereen het hier met me eens geweest....wel sneu

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 26 september 2010 16:01]

Het enige () dat MS en Sony doen, is zo goed als mogelijk proberen te voorkomen dat men illegale games speelt op het apparaat. Hun goed recht.

Als je al klaagt, klaag dan richting de makers van alle mods en hacks die het mogelijk maken, waardoor bovengenoemde fabrikanten dit soort beslissingen hebben moet maken.
jep, maar dat probleem zou los moeten staan van randapparatuur, zeker als het om een "open standaard" usb aansluiting gaat..... als zij dat een probleem vinden mogen ze dat er niet eens opzetten volgens mij.

Dat sony nu hardware afsluit die volgens een standaard werkt, met het idee om een hack te voorkomen is symptoom bestrijding ipv het probleem aanpakken, nl een degelijk os ontwikkelen en erop zetten...

maw de gewone man EN andere fabrikanten worden zo de dupe omdat sony zijn zaakjes niet op orde heeft....
Omdat USB een open standaard is wil nog niet zeggen dat je zomaar alles aan je ps3 / xbox / usb enabled device mag gaan hangen zonder dat je daar de gevolgen niet van hoeft te voelen.

Sony heeft nu bepaald dat niet officiele hardware niet meer kan / mag werken met hun console en dat is Sony's goed recht. Ze willen een goede gebruikerservaring en in hun , commerciele ogen, gaat dat het beste samen met gecertificeerde randapparatuur.

Dat dit waarschijnlijk versneld is ingevoerd door de komst van de USB hack doet hier niets aan af.
Sony heeft nu bepaald dat niet officiele hardware niet meer kan / mag werken met hun console

Sony had dit natuurlijk wel voor de update kenbaar moeten maken. Dan had de consument die gebruikmaakt van niet geautoriseerde accessoires de mogelijkheid gehad dit aanbod af te wijzen, en af te zien van de nieuwe eigenschappen en voorwaarden van de nieuwe systeemsoftware.
Sony heeft nu bepaald dat niet officiele hardware niet meer kan / mag werken met hun console

Sony had dit natuurlijk wel voor de update kenbaar moeten maken. Dan had de consument die gebruikmaakt van niet geautoriseerde accessoires de mogelijkheid gehad dit aanbod af te wijzen, en af te zien van de nieuwe eigenschappen en voorwaarden van de nieuwe systeemsoftware.
Het leuke is nu dat 'afwijzen van dit aanbod' (door gewijzigde voorwaarden) ook betekent dat je nieuwe spellen niet meer kan spelen en je niet meer op PlayStation Network kan. Een hoop consumenten die alleen maar legale spellen hebben en behoorlijk wat geld hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld een Guitar Hero-controller, vallen dus nu ineens tussen de wal en het schip.

Dat krijg je dus als een fabrikant achteraf en onherroepelijk even zijn EULA kan wijzigen op jouw systeem. Stel je nu eens voor wat er met Blu-Ray of HDMI straks kan gebeuren? Een disc die je erin stopt en op zwart blijft omdat je een 'kwetsbare' televisie hebt, omdat die nog HDMI 1.4 heeft en dus een gehackte master-key?

Sorry meneer van de BCC, maar vorige week werkte het nog wel...
Er kan zoveel in een EULA staan... In alle gevallen moet dat wat er in de EULA staan gewoon normaal aan de wet voldoen. Echter de politiek maakt zich niet druk in dezen, en geeft gewoon achteraf de fabrikanten gelijk (c.q. wijzigt de wet, al dan niet met terugwerkende kracht). Alles moet wijken voor commercie, he...
Het heeft heel lang in de wet gestaan dat je 't recht hebt om een backup te maken voor eigen gebruik. Misschien staat 't er nog wel in, maar je hebt er weinig aan als diezelfde wet niet optreedt tegen methodieken waardoor 't niet meer mogelijk is een backup te maken. Zie hier: de wet (of althans de uitvoering ervan) loopt gewoon de fabrikanten en de commercie achterna. Daar ligt de macht, daar zijn lobbyisten met zakken vol omkoopgeld. Daartegenover zijn geen backup-fanaten die een even grote zak geld daar tegenover stellen. Dus wint de commercie, en kunnen de betreffende politici mooi een 33 huis in Frankrijk daarvan kopen.
als ze bij hun specs iets specifieks aan de USB aansluiting hadden vemeld, heb je idd geen poot om op te staan als consument, maar dat ze dat nu ACHTERAF doen waardoor (zoals eerder aangehaald) zowel de consument als andere fabrikanten er de dupe van worden lijkt me zelfs voor een koe duidelijk dat dit niet mag/kan.....

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 26 september 2010 14:22]

Hoezo? Fabrikanten die geen licentie hebben zijn er de dupe van en als consument weet je dat als je producten koopt van dergelijke fabrikanten (en dus voor een dubbeltje op de eerste rij wilt gaan zitten), het vroeg of laat wel eens onbruikbaar kan gaan worden.

Uiteraard hadden ze er vooraf wel even melding van kunnen maken. Maar verplicht ze dat maar eens... En als consument heb je nu volgens mij nog steeds geen poot om op te staan hoor. Het is gewoon hun goed recht.
Sony heeft nu bepaald dat niet officiele hardware niet meer kan / mag werken met hun console en dat is Sony's goed recht.
Nee, Sony heeft nu bepaald dat niet-officiŽle hardware niet meer mag werken op mŪjn console. Zolang het nog hun console is, is het uiteraard hun goed recht om de mogelijkheden met betrekking tot randapparatuur te beperken. Als dat commercieel aantrekkelijk is, moet Sony het vooral niet laten.

Maar inmiddels heb ik het apparaat gekocht en is het niet meer van Sony. Het bedrijf heeft er een handje van om bij elke update beperkingen toe te voegen of features te schrappen en al is de legaliteit daarvan soms schimmig, het effectiefste middel, stemmen met de portomonee, kan niet meer. Het begint een bijster nare gewoonte te worden om telkens als zich een probleem voordoet, deze op zo'n manier op te lossen dat een grote groep klanten wordt gedupeerd, waarbij niet zelden anderen van de berokkende schade worden beschuldigd.
Jij mag het wel gebruiken en dan mogen zij jou toegang ontzeggen op hun netwerk.
Dat is inderdaad het uitgangspunt en an sich valt het Sony niet aan te rekenen dat ze voorwaarden hanteert voor toegang tot PSN, maar het is erg kort door de bocht om te stellen dat Sony die toegang zomaar mag ontzeggen.

Zo vrijblijvend is die dienst namelijk niet. Ik heb wat kleingeld op mijn account gezet en er wat PSN-content voor gekocht. Dat geeft Sony contractuele verplichtingen. Het bedrijf mag niet eenzijdig de voorwaarden van zo'n overeenkomst veranderen. Sony mag het wel aanbieden, maar als ik ze niet accepteer, is ze nog steeds gebonden aan haar verplichting om te leveren waarvoor ik betaald heb.
Zo vrijblijvend is die dienst namelijk niet. Ik heb wat kleingeld op mijn account gezet en er wat PSN-content voor gekocht. Dat geeft Sony contractuele verplichtingen. Het bedrijf mag niet eenzijdig de voorwaarden van zo'n overeenkomst veranderen. Sony mag het wel aanbieden, maar als ik ze niet accepteer, is ze nog steeds gebonden aan haar verplichting om te leveren waarvoor ik betaald heb.
Lees de kleine lettertjes maar eens die je gepresenteerd krijgt wanneer je een titel aan gaat schaffen.

De strekking van die lettertjes is dat Sony jou slechts machtigt tot het opzetten van een bepaalde hoeveelheid lokale installaties. Vaak wordt daarbij gemeld dat er ook een actieve verbinding met PSN vereist is om van een installatie gebruik te kunnen maken. Verder kan jouw recht op deze installaties op elk moment naar Sony's goedkeuren ontnomen worden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 september 2010 11:03]

Nee, Sony heeft nu bepaald dat niet-officiŽle hardware niet meer mag werken op mŪjn console.
Volgens mij hadden ze dat al lang bepaald. Al sinds het uitkomen van de PS3.
En zo nu en dan (zoals nu) komt er een update om e.e.a. te blokkeren.
Ook zonder (en voor) deze update zal Sony nog steeds roepen dat die niet-officiŽle hardware niet mag werken.
Er zijn zat USB poorten op welke apparatuur dan ook die je alleen voor bepaalde doeleinden kunt gebruiken, dat USB an sich een standaard is, wilt niet zeggen dat fabrikanten maar klakkeloos alles hoeven toe te laten.
zolang ze bij de specs niet specifieke voorwaardes aan USB hangen wel natuurlijk.....

dat ze dat ACHTERAF doen zou je al genoeg moeten zeggen nl

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 26 september 2010 14:19]

Het enige wat Sony doet is zaken die als standaard worden gezien te verkopen als een luxe, in de hoop dat de schaapjes volgen. Dat zag je destijds ook met de PS2. Elke console kon standaard 4 spelers voorzien van spelplezier, Sony zette een multitap van €50,- op de markt.

Het is enkel om de duiten, en als er geen licentie wordt afgedragen kan je het schudden. Ironisch genoeg was het Sony die jarenlang geen licentie op de rumble mogelijkheden had betaald, waardoor het niet in Sixaxis kwam. Uiteraard kwam later de dual shock 3, iedere blinde fan helemaal blij, en de kopers van het eerste uur konden hun controllers vervangen voor een nieuwe waar een functie die standaard was nu wel in zat.

Het is niet dat andere bedrijven het niet doen, maar Sony is wel kinderlijk eenvoudig te doorzien en ze durven hun fans nog glashard voor te liegen ook. Het is een min bedrijf.
Het enige dat je als consument kan doen is simpelweg stoppen met de producten aan te schaffen. Als ze denken dat ze inkomsten mislopen zonder deze restricties dan is het interessant om collectief te stoppen met de aanschaf en te laten zien dat ze meer inkomsten mislopen vanwege de restricties.
Vrij logisch, ze maken alleen winst met games en randapparatuur.
ik ga mijn PS3 dus nog even niet updaten voordat mijn PS2-PS3 logic3 converters het weer doen, ik ga niet 100 euro betalen voor die 2 controllers die ik dan mis.
Ik denk niet dat Sony dit zomaar kan volhouden, en ik hoop dus ook dat ik snel weer online kan, tot dan stel ik me splitscreen boven mijn online gameplay, want ik speel toch echt te vaak met mijn vrienden ofline
Tja, helemaal onterecht is het niet. Sommige (Chinese) 3rd party producten zijn echt van beroerde kwaliteit. Je wilt als fabrikant niet dat je spelcomputer geassocieerd wordt met slechte controllers of zelfs controllers met features die sommige spelers onredelijk bevoordelen (denk aan Dual Shock-clonen met autofire, laser sights die de Guncon 3 niet heeft, controllers met macro-functies, enz.)
...of zelfs controllers met features die sommige spelers onredelijk bevoordelen (denk aan Dual Shock-clonen met autofire, laser sights die de Guncon 3 niet heeft, controllers met macro-functies, enz.)
Op een LAN-party ga ik ook niet lopen janken als ik een FPS met een bal-muis en pijtlestoetsen speel, terwijl mijn buurman met een G5 en super-WSAD mij compleet plat kan spelen. Betere apparatuur maakt je als speler niet behendiger. Net alsof een voetballer harder schiet als ie Nike-schoenen aantrekt.
Net alsof een voetballer harder schiet als ie Nike-schoenen aantrekt.
Waarschijnlijk inderdaad wel harder, ja. En preciezer.
Als je 't bijv. vergelijkt met Bentex-schoenen.
Ten eerste kunnen het merk en type voetbalschoen weldegelijk uitmaken. Ten tweede zijn controllers met bijv. rapid fire absoluut een vorm van valsspelen; niemand kan zo snel achter elkaar op de schietknop drukken. Dat is toch niet eerlijk? Tegen de tijd dat jij 3 schoten hebt gelost, heeft je tegenstander er al 9, bij wijze van.
Tja, wat moet je hier van zeggen.... Het brandgevaar klinkt echt als een triest excuus, het is ten eerste mijn probleem en ten tweede tast het de console zelf niet aan.... De licentie is echter logischer, als je nou eenmaal niet voor een licentie betaald... tja dan mag je niet mee doen met het spelletje....

Zo zie je maar weer dat een kat in het nauw rare sprongen maakt, zonder de hack was hier waarschijnlijk niets aan gedaan... VOor mij in ieder geval reden genoeg om niet te upgraden, ik heb 2 imitatie controllers (1 chinese 1op1, en 1 madcatz) en wil gewoon niet dat die niet meer werken. Dan maar wachten op CFW met de laatste firmware zonder de block (ik heb verder geen behoefte aan illegale games, al zijn emu's enzo wel geestig)
Het punt is dat ze het, zoals gewoonlijk bij zulk soort bedrijven, het via de verkeerde weg spelen in plaats van de fabrikanten aan te pakken doen ze het via hun eigen gebruikers.
Hetzelfde hebben ze gedaan met de Other OS functionaliteit. Een hacker beweerde dat ie de ps3 kon hacken via die weg en dus haalt Sony het er maar uit voor alle gebruikers.

Het is wel vreemd dat sinds de Other OS functie eruit is gehaalt de hackscene is geexplodeert binnen het PS3 gebeuren.

Nu gaan ze dus weer de verkeerde weg bewandelen en het zal uiteindelijk op meer weerstand stuiten onder zijn eigen gebruikers. Smart move Sony...
Weet je dat dat hacken 99% van de kopers niets interesseert. Net zo min als de other-OS functionaliteit. Alleen worden die 99% nu wel de dupe van een paar mensen die er een sport van maken om de security van de PS3 te omzeilen. Het is een wedloop van minder dan 1% mensen tegen Sony en andersom waarvan 99% het slachtoffer wordt.
Het brandgevaar klinkt echt als een triest excuus
Best wel, want hoe warm kun je iets krijgen wat met maximaal 2.5 Watt gevoed wordt.
de accu die erin zit kan kortsluiten en dan kan je weleens vuur krijgen
ja, want fabrikanten van goedkope hardware willen graag miljoenen dollar's aan schadeclaims aan hun broek krijgen vanwege ontplofte lipo accu's zonder controllerchip(worden die dingen uberhaupt wel los gemaakt?). het is gewoon een smerige smoes.
Die kloonproducten worden gewoon in China geproduceerd en in het Westen voor (te)veel geld verkocht. Zo'n fabrikant is niet echt eenvoudig aansprakelijk te stellen. Wat consumenten het beste kunnen doen is hun klooncontroller terug brengen naar de winkel en garantie claimen. Het product werd immers verkocht als werkend op een PS3 (zonder specifieke firmare clausule) en dus maakt het product de belofte niet waar.
want fabrikanten van goedkope hardware willen graag miljoenen dollar's aan schadeclaims aan hun broek krijgen
Goh, wat wou ik graag dat je gelijk had, en dat fabrikanten nooit onveilige (of anderszins slechte) produkten maakten.
Alsof er niet constant problemen zijn met veiligheid van apparatuur en alsof er niet constant rechtszaken in dezen worden gevoerd.
Met een dun ijzerdraadje tussen een 5 volt batterij kan ik het draadje laten gloeien.
Heet genoeg om je vinger te branden. Probeer maar eens.

Nog geleerd van een of ander knutsel programma van TV 25 jaar geleden.

Ik wil nog een keer een mobiele telefoon batterij kort sluiten om te zien wat er gebeurd.
Hier ervaring met het kortsluiten van een namaak Nokia BL-5C accu. Tip: doe het niet binnen. Resultaat blaar en litteken op mijn vingers. Het gebeurde per ongeluk een aantal jaren geleden. Zie op youtube voor andere ervaringen.
Super, dank u wel piraten. Na de PSP en DS te vermoorden, hebben jullie nu ook de vrijheid afgenomen bij de PS3. Bij de Xbox360 konden jullie dat natuurlijk niet doen want Ms wist op voorhand dat jullie het gingen verpesten voor de rest met jullie egoÔstisch gedrag.
Het is nog altijd aan Sony om die 'vrijheid' weg te nemen of niet. Sony begint meer en meer op Apple te trekken zo.

Less (freedom?) is more...
sony neemt het weg door piraterij.
Klopt, het probleem ligt niet bij Sony, maar bij de piraterij. Toen de PS3 gelanceerd was, was het voor die tijd een erg 'open' systeem in de vorm van dat alles erin kon worden geplugged en op worden geinstalleerd, alleen goed beveiligd. Maar omdat mensen de console wouden kraken voor (en ga nou niet zeuren homebrew, ze doen het echt vooral hiervoor) het installeren van illegale games en ze hierin slaagden moest Sony maatregelen nemen. Dat is logisch, als jou huis een open raam heeft zou je die toch ook dicht doen tegen inbrekers? Het probleem ligt niet/komt niet door Sony, maar door de hackers.
...dus omdat sony een systeem gemaakt heeft wat niet waterdicht is zoals ze zelf claimen, is het niet hun schuld als ze hun eigen zooi proberen te "beschermen" door die waterdichtheid met workarounds voor elkaar te krijgen..... 8)7

ja..erg logisch... 8)7
tsja, je kan het ook zien als een slot op de deur, dat slot voldeed in 2006, maar nu lopen alle buren zo bij je naar binnen...

zolang het een buurman is valt het misschien nog wat mee, maar er hoeft maar 1 buurman met slechte bedoelingen te zijn en weg is jou eigendom (of privacy, privefoto's, 50 inch plasma enz enz)

vervang "buurman" door "3 party randapparatuur"
vervang "slot" door "beveiliging"
vervang "buurman met slechte bedoelingen" door "hackers"
en je hebt de situatie waarin sony momenteel zit, ja je kan je huis volledig open laten staan, maar zelfs als dat slot jaren terug voldoende was, dan kan dat nog steeds wel een heel erg slecht plan zijn om het zo te laten, bijvoorbeeld omdat de buurt waarin je woont er wat op achteruit gegaan is.
zet een slot op de markt wat gewoon na een paar jaar goed functioneert (lees sony-apparaat), en je ziet... je lult onzin....
Maar sony doet niet aleen het raam dicht, ze sloopt ook de hele schuur war linux in geparkeerd stond. En sloopt dus de schuur waar usb controllers aan vast zit.
Klopt, het probleem ligt niet bij Sony, maar bij de piraterij.
Dat ligt eraan over welk probleem je het hebt. Sony heeft een probleem met piraterij, ik heb een probleem met Sony. De consolebouwer verschuilt zich vaak achter de zondebok piraterij, maar dat is puur de motivering waarom het bedrijf zijn klanten benadeelt. En hoewel ik die motieven best begrijp, ontdoet dat Sony niet van diens verantwoordelijkheid om te leveren waar ik voor betaald heb, of in bredere zin, de verantwoordelijkheid voor de nadelige gevolgen van de oplossingen die ze aandraagt.

Hackers zijn wellicht de aanleiding van deze hele soap, hun doen en laten is voor mij niet relevant. Het schijnbaar heersende perspectief dat je hen in plaats van Sony dit kwalijk zou moeten nemen, verbaast me. Als mijn jonge broertje mijn PS3 door het venster duwt, heb ik een probleem. Zou ik de restanten vervolgens netjes in een doos verkappen en ter reparatie aanbieden bij Sony, dan krijg ik ook (terecht) te horen dat Ūk niet aan de garantievoorwaarden heb voldaan. Hoevel begrip zou ik in zo'n geval mogen verwachten voor het feit dat ik het probleem zelf niet heb veroorzaakt?
Goede games zijn niet gratis. Als piraterij losbarst wordt het uiteindelijk toch jouw probleem, omdat er dan geen goeie games meer zijn. Het is geen toeval dat de twee beste PC spelontwikkelaars Valve en Blizzard ook de beste beveiliging moeten hebben. Ze kunnen in de toekomst geen goede games maken zonder geld.
Het is nog altijd aan Sony om die 'vrijheid' weg te nemen of niet.
Klopt. Maar dan moeten ze niet gaan lopen zeuren als de verkoop van de PS3 een dalende lijn gaat vertonen.
Die zijn hoger dan ooit tevoren.
Hij zegt ook: een dalende lijn gaat vertonen (in de toekomst)
En de verkoop is hoger dan ooit tevoren puur en alleen doordat een werkende hack in zicht is/was.
Ik vraag me af of de hoge verkopen er puur en alleen zijn doordat er een werkende hack in zicht is, wat jij stelt. Ooit gedacht aan toptitels (b.v. GT5 die eindelijk uitkomt), blu-ray, 3D en dergelijke. Misschien dat er nu nog weinig mensen zijn die nu een 3D-tv hebben, maar er zullen genoeg mensen zijn die er nu alvast rekening mee houden door alvast een 3D speler te kopen, zodat ze die alvast hebben.

Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat ze na een eenmalige investering onbeperkt spelletjes kunnen spelen, maar het lijkt mij zeer sterk dat de stijgende verkopen 'puur en alleen' daardoor komen...
Aanvullend:
Ook aan gedacht dat de hogere verkopen worden gestimuleerd doordat deze spellen verschoont zijn van script kiddies en andere macro recorders zodat een bepaalde groep "spelers" op deze manier mijn avondje spelletjes spelen vergallen met bijna onmogelijke combo's?

Ik ben van PC naar PS3 gegaan en heb duidelijk meer spelplezier (en ja ook hier zijn een aantal spelers die met technische oplossingen hun spelletjes winnen; die mogen van mij gebanned worden). Een goed spel (en spelcomputer) wil ik dus geld voor neertellen als ik daardoor leuke avondjes spelen in het vooruitzicht heb. De beveiliging is voor mij juist een koopargument geweest (en dus daarom niet een nieuwere PC).

Ik ben, als het om spelen gaat, een domme gebruiker. Aanzetten en plezier hebben. Dit is wat de PS3/XBOX aanbiedt. Wil je meer? Koop dan een PC!
Goed zo, blijf de voeten kussen van de grote bedrijven. :') Sony koos ervoor om eerst 'openheid' te claimen, maar begon als een gek complete features te verwijderen in plaats van de bugs in die features te fixen na de eerste tekenen van exploits. Zelfde verhaal bij de PSP, die was initieel ook gewoon wagenwijd open gelaten, programma's hoefden niet eens gesigned te zijn.
Rizon heeft 200% gelijk. Het is altijd door misbruik van een deel van de bevolking dat de anderen het leven zuur wordt gemaakt. En eerlijk gezegd kan ik Sony geen ongelijk geven: als je al ziet wat je voor 279 euro krijgt aan apparaat, moet je niet klagen. Ook al die Homebrew zever is onzin: dan moet je maar een gewone (duurdere) PC kopen.
Als je ziet tegen wat voor prijzen Sony dat inkoopt lach je je kapot.
Het was toen hij nieuw was een indrukwekkend apparaat. Tegenwoordig ingehaald door iedere middelmatige PC. Dat bluray kost ook de wereld niet meer.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 26 september 2010 13:09]

Als je niet tegen de inkoop/verkoopprijs verhouding kan van luxe aparatuur dan bouw je het zelf maar of je koopt het NIET maar je gaat het niet moedwillig lopen verkloten omdat jij vindt dat jij dat zou moeten mogen met dat apparaat.

Op het moment dat je zo'n ding koopt ga je een overeenkomst aan. Ben je het er niet mee eens wat daar in staat dan koop je dat ding toch gewoon niet? Sorry maar om te lopen zeuren dat bedrijf X zijn eigen producten inkoopt voor een y bedrag en verkoopt voor bedrag z is nu onderdeel van het kapitalisme. Ben je het er niet mee eens, ben je vrij om er niet aan mee te doen.
Waar slaat dit betoog op? Ik reageer op iemand die zegt dat je veel machine krijgt voor weinig en ik maak dat discutabel. EN nu begin jij over overeenkomsten en voorwaarden te mekkeren. Waar is precies de relatie met mijn reactie?
Wat jij zegt over het aangaan van een overeenkomst: Dat Sony nu al voor de tweede keer eenzijdig de overeenkomst wijzigt na het aangaan van die overeenkomst geeft wel aan dat Sony hier echt wel de kwaaie peer is.

Eerst verkopen ze het apparaat met de mogelijkheid om er linux op te kunnen zetten en daar adverteerden ze zelfs mee. Dat werd er opeens begin dit jaar eruit gehaald.

Nu krijg je weer een firmware update waar weer een bepaalde functionaliteit mee wordt afgenomen.

Je kan me veel zeggen maar niet dat iets is wat je van te voren had kunnen weten.
Als Sony netjes is dan laten ze de klant zelf weten wat ze doen maar helaas kan je ook niet meer online spelen als je deze firmware updates niet uitvoert. Zo dwing je een klant iets op waar hij nooit om heeft gevraagd.

Only Sony!
Haha consumenten kunnen die vrijheid helemaal niet aan joh! Kijk wat er gebeurd als de "hack" vrij verkrijgbaar word. Iedereen gaan aan de download want veel mensen vinden zelfs 10 euro teveel voor een grote game.

Ik gebruik mijn PS3 vollop en heb nog nooit last gehad van firmwares die functies weghalen.
ik vind homebrew geen onzin, het was in het begin ook nog een verkoop argument voor de power user en uiterst leerzaam voor programmeurs om met de cell processor architectuur te leren werken. dat jij slechts spelletjes op je ps3 speelt, zegt niet dat de rest daar ook genoegen mee moet nemen
Homebrew is geen onzin ware het niet dat de meerderheid van de uiteindelijke gebruikers van een jailbreak het toch gebruiken om illegaal verkregen content te spelen / draaien.
Als je dat zegt over een zekere bevolkingsgroep ben je een racist.
Hij heeft gelijk. Iedereen loopt maar te schreeuwen over "open" systeemen en "recht" hebben op vrijheid. Maar de grootste schreeuwers zijn gewoon meestal proleten die alleen maar denken aan "gratis/illegale kopieŽn/cheaten" wat ze dan niet meer kunnen.
Precies, een kleinere groep telt niet mee. Niet erg logisch he..
Al bestond er maar 1 die homebrew wil draaien en geen illegale kopieeen, zou dat genoeg moeten zijn.
1 klant minder zou sony niet van opkijken als ze duizenden illegale games kunnen voorkomen.
Nou en die ene staat Sony dus niet toe en hij kan een veel krachtiger pc kopen waar ie alles mee mag doen. Dat had ie best kunnen weten als je het mij vraagt.
Dan waarom zijn de PS3 hackpogingen met weet ik veel hoeveel procenten gestegen NADAT de Other-OS feature verwijderd was? Voor die tijd kon je met de Cell CPU spelen (allicht gelimiteerd, maar toch) in de other-OS functie. Daarin kon je niet bij de games of wat ook komen, maar daar had niemand een probleem mee.
Leg dat stuk van over de X360 eens uit, ik volg je niet helemaal nl.
Ik denk dat hij doelt op de harde schijf, wifi adapter en andere randapparatuur die van het begin enkel door Microsoft geleverd werd. Denk ik, want ik ken eigenlijk amper iets van de 360 :) .
Sony doet dit, niet de piraten
Lees nu eens beter. Rizon geeft aan dat dankzij die piraten Sony tot deze beslissing komt. Sony voert het uit ja, het is immers hun apparatuur. Maar het gegeven dat Sony dit doet is aan die piraten te danken en dat geeft Rizon in zijn post dan ook aan.
Wat een onzin, de jailbreak was in de vorige firmware (3.42) al geblokkeerd en er is geen enkele reden om in 3.50 nog additionele blokkades op te werpen voor usb randapparatuur, behalve dan de verkoop cijfers van de eigen spullen te verhogen.

Zelfde geldt voor het verwijderen van OtherOS, deze was al verwijderd uit de ps3 slim voordat geohot zijn zogenaamde 'hack' wereldwijd had gemaakt. Sony zag in de berichgeving over deze hack het perfecte excuus om OtherOS voor de fat ook maar te verwijderen omdat het weer kosten scheelt als je 1 universele firmware voor alle modellen hebt.
Als de usb blijkbaar de meest gevoelige plek is van de Ps3 verdediging tegen hackers dan snap ik best dat Sony alle partijen die niet officieel goedkeuring hebben voor hun hardware blokkeerd. Als je overigens gewoon de betere 3rd party spullen koopt en niet de "hero" gitaartjes bij de lidl voor 5 euro dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
Als de usb blijkbaar de meest gevoelige plek is van de Ps3 verdediging tegen hackers dan snap ik best dat Sony alle partijen die niet officieel goedkeuring hebben voor hun hardware blokkeerd. Als je overigens gewoon de betere 3rd party spullen koopt en niet de "hero" gitaartjes bij de lidl voor 5 euro dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
Stel je nu eens voor dat IBM in 1985 dezelfde houding had bij de PC. Daar kwamen op een gegeven moment een behoorlijke lading aan 'compatibles' voor, die allemaal hetzelfde deden en zich netjes aan de standaard hielden, maar geen IBM-sticker hadden.

Toch paste zo'n Tseng ET4000 prima in een originele iBM bak, en een IBM harddisk paste prima in een kloon-PC. Denk je dat de PC-scene (en de x86 architectuur an sich) zo groot zou zijn geworden als IBM alles op voorhand zou blokkeren? Waarom is de AS/400 bijvoorbeeld nooit zover doorgebroken?

Compatibiliteit wil ik niet hoeven kopen, vooral niet als het al gebruik maakt van een bestaande standaard. Dezelfde truc heeft Microsoft geprobeerd in Windows 7 x64, door alleen drivers toe te laten die WHQL goedgekeurd zijn. Met de smoes van 'veiligheid', terwijl het eigenlijk om die WHQL-inkomsten gaat en de kleinere ontwikkelaars en hobbyisten dus niet meer voor Windows kunnen ontwikkelen.
Misschien had IBM het wel een stuk beter gedaan als ze dat niet toegestaan hadden.. een mooi What if scenario waar we nooit het antwoord op zullen weten..
Lekker makkelijk iedereen over 1 kam scheren...
Als er waar dan ook ergens misbruik van wordt gemaakt, moet je die groep aanpakken, en niet de hele massa.

Privacy, zwijgrecht en anonimiteit wordt ook vaak gebruikt om fout gedrag te verdoezelen, maar dat wordt ook niet ( terecht ) opgeheven.

Kijk naar de ontwikkeling van breedband internet, hoe zou het daarmee gelopen zijn zonder Kazaa en verwanten, hoeveel "illegale muziek en films etc" wordt er gedownload ? ISP's zoals Ziggo hebben hier zelfs mee geadverteerd. Dat het niet per wet verboden is, wil niet zeggen dat een weldenkend mens snapt dat het niet kan en zou mogen.

Dus "jullie" waar je mee op piraten doelt, is veel groter dan je denkt, en ben je misschien zelf ook wel 1 van..
Dat is wel een beetje het verhaal omkeren. Niet de "piraten", maar Sony neemt de consument zijn vrijheid af. Op zich geen groot probleem voor de mensen die nu een apparaat kopen (die zouden het kunnen weten), maar dit is niet wat men de consument beloofd heeft die zijn apparaat al heeft gekocht voordat de betreffende downgrade uitkwam.

Voor de duidelijkheid: ik heb verder helemaal niets met spelconsoles, maar evenmin iets met kromme redeneringen zoals de jouwe.

P.S. Wat is er trouwens egoistisch aan het kopen van alternatieve controllers?
Dit is dus echt een onzin reactie. Sony beschermt haar markt. Dat doen zoveel andere partijen ook. Het voordeel van een speelplatform is dat je de "hackers" nog een beetje voor kunt blijven door (internet)updates.

Kijken we naar bijvoorbeeld de koffiemarkt dan zijn daar ook Senseos, Nespressos en weet ik veel wat. Het nadeel voor deze machines is dat ze na verkoop geen controles meer kunnen doen en alleen kunnen zeggen dat de garantie vervalt zodra er geen pads/cups van merk X inzitten.

Beperken van functionaliteit? Nee, verhogen van betrouwbaarheid en spelplezier. Online spelen met PC ben ik allang mee gestopt. Hele key-stroak recorders (zelfs al standaard in je muisje) hebben mij daar het online gamen van alle plezier ontdaan. De online PC games kun je alleen maar winnen met de juiste, niet standaard, specialistische controller oplossing geschikt voor dat spel. De PS3 is wat dat betreft weer meer eerlijk, gereguleerd, maar meer eerlijk doordat iedereen min of meer dezelfde controllers heeft. Als ik een spelletje speel doe ik dat voor de lol en niet om door technische trucs te worden afgemaakt (en iemand die echt goed is ... die mag winnen).

[Reactie gewijzigd door hamsteg op 27 september 2010 10:23]

Dit is puur en alleen gedaan om de jailbreak te dwarsbomen. Wat ze er alleen mee bereiken is dat steeds meer normale consumenten getroffen worden en dus hierdoor ook een hekel aan Sony krijgen en aan de jailbreak gaan.
De reden voor een jailbreak van de PS3 is niet het hebben van een hekel aan Sony maar omdat mensen simpelweg niet willen betalen voor de spellen die ze spelen. Natuurlijk is homebrew ook een argument echter zal het in de meeste gevallen toch om het spelen van illegale copieen gaan.
en cheaters die hun gepatchde game dan toch kunnen afdraaien. Console stond altijd geroemd om het weinig aantal cheaters, laat dat ajb ook zo blijven!!
@ bobwarley
*proest*
pardon?! Moet jij voor de grap eens MW2 spelen op PSN, 9 vd 10 keer kom je in een frikking boosterlobby terecht. Wat volgens IW een bannable offence is. De reden is dat multiplayer op PSN nog altijd gratis is. Op Live mag je dan een nieuw account maken en betalen alvorens je weer online kan spelen.
ja je hebt gelijk MW2 op de ps3 zit vol met cheaters.
er zijn er nog genoeg die zelf de gemodde settings gebruiken waardoor een speler met een knoppen combinatie de host wordt en op die manier na 1 kil altijd een volle killstreak heeft en dus irritante harriers en pavlows enzo in kan zetten.
Het probleem zit hem in de mensen die het spel vanaf het begin af aan lopen te cheaten.

Geloof niet dat er nog veel nieuwe rank hackers bij komen trouwens maar het probleem zit er in dat ze die lui na maart-april niet allemaal opnieuw hebben laten beginnen dus die lui hun mods mooi met de update mee hebben kunnen nemen waardoor ze alles hebben zeg maar.
Weinig mensen die alles eerlijk vrijspelen lijkt het wel.

wel begrijpelijk dat sony dit doet ben het er alleen niet mee eens als dit ook betrekking heeft op USB apparatuur als keyboards,muizen,microfoons en usb sticks.
Verder vindt ik het wel ok als ze de boel blokkeren voor cheaters met chinese rapid fire modded controllers enzo maakt de odds een stuk eerlijker.
klopt, ik koop geen enkel product van sony meer omdat sony veel te veel bezig is met eigen spullen.

Denk aan de memorystick, extra duur en niet een standaard keuze.
Jammer ze maken best aardige producten maar ik weiger te betalen aan producten van een firma die zo bezig is met DRM en andere beperkingen dat ze de belangen van de klant uit het oog verliezen.
.
De PS3 is immers "open" apparaat. Dat weet je van te voren. Hoewel ik tegen het afsluiten van reeds aanwezige features ben kun je nu niet klagen over zaken die nooit in de PS3 hebben gezeten.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013