Hoofdcategorieën
Device Settings

Secunia: Apple-software bevat de meeste lekken

Door Arnoud Wokke, zaterdag 24 juli 2010 15:53, views: 30.665

De software van Apple bevat anno 2010 de meeste lekken. Dat stelt beveiligingsbedrijf Secunia. Wie echter beschikt over een computer met Windows, moet het meeste oppassen met programma's die Adobe heeft gemaakt.

Apple neemt het stokje over van Oracle, in wiens software in 2009 nog het meeste lekken werden ontdekt, meldt Secunia in het halfjaarrapport. De ranglijst wordt samengesteld op basis van alle lekken die worden gevonden. Microsoft staat al enkele jaren een plekje achter Apple. In het eerste halfjaar van 2010 werden er kennelijk veel minder kwetsbaarheden gevonden in Mozilla-producten. De stichting daalde van plaats zes naar tien.

De lijst geeft enkel het aantal gevonden kwetsbaarheden aan. Volgens Secunia kunnen er geen conclusies uit worden getrokken wat betreft de veiligheid of prestaties van software van de diverse bedrijven.

Secunia signaleert een trend dat er meer kwetsbaarheden zitten in software, die veel op computers staat met Windows XP en Windows Vista. Het aantal gevonden kwetsbaarheden stijgt de afgelopen jaren gestaag en zal in 2010 verder stijgen. Secunia laat in het midden of gebruikers ook meer slachtoffer zijn geworden van malware.

De stijging komt vooral door de programma's van derden: in de top tien van programma's met de meeste gevonden lekken staan vier programma's van Adobe: Air, Reader, Acrobat en Flash Player. Ook in de Java JRE van Oracle zijn veel lekken gevonden. Verder zaten de meeste lekken in populaire browsers: Mozilla Firefox, Apple Safari en Google Chrome. De lijst wordt gecompleteerd door Apples muziekprogramma iTunes en Mozilla's emailclient Thunderbird. Van Microsofts eigen programma's werden de meeste lekken gevonden in Internet Explorer, Excel Viewer en Excel.

Volgende 17:06 Antec brengt derde Kühler-koeler uit
Vorige 14:40 Banken houden incidenten van gehackte bankrekeningen stil
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »


gaat niet alleen om OS X maar meer om programma's die Apple uitbrengt.
iTunes en Safari staan bv. ook op een PC.

Het gaat om beiden.

Wat overigens lekker tendentieus gepubliceerd. En rijkelijk laat ook. Zelfs de kritiek op het rapport van Secunia is al twee dagen oud. Deze interessante passage is te lezen in het rapport:
The number of vulnerabilities in a given product is not necessarily equal to the overall security of the product. It is important to consider that vendors have different policies for assigning CVEs and that the numbers doesn’t reflect the rating of the vulnerabilities, the type of vulnerabilities, type of coding errors, ability to respond to the reports, and many other factors which may be relevant in a proper comparison.

Bron: Secunia HalfYear Report 2010 p.12
Secunia legt heel duidelijk uit dat dit louter statistieken zijn en je kunnen misleiden in te denken dat Apple daardoor de minst veilige software maakt. Of dat gebruikers met een Mac, iPad of iPhone zich nu meer zorgen moeten maken.

Logisch ook. Want terwijl mijn Mac dus blijkbaar zo lek is als een mandje - zoals op deze site keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer wordt verteld - heb ik nog nooit ergens last van gehad. Noch heb ik er ooit kennissen over gehoord, terwijl zij voor de overstap naar Mac geregeld last hadden van virussen op hun PC's. Zelfs met anti-virus software, go figure. Kortom, blijven proberen.

Edit: (aanvulling n.a.v. reactie van Aham B. hieronder)
Wees reëel, dit is een Tweakerssite. Een tweaker die last heeft van een virus is toch gewoon een loser? Zoals een wielrenner die de Tour kan winnen maar z'n ketting eraf trapt... Daarom refereer ik in mijn bericht naar familie, vrienden en buren. Mensen die wat minder handig zijn met computers: de doorsnee gebruiker. Die bovendien in de absolute meerderheid is. Die heeft, in ieder geval in mijn omgeving naar ik heb gemerkt, wel eens (sommigen vrij vaak), te maken gehad met virussen op de pc. Ik heb dat voor ze gemaakt, in de tijd dat ik zelf nog een pc had (ahh, those were the days). Van de mensen daarvan die zijn geswitched, noch van enig ander Mac gebruiker, heb ik ooit een praktijkverhaal over een virus gehoord.


Edit 2:
offtopic:
@Xthemes.us Nu twijfel ik zelf even of dat er zonet al stond. Afijn, heb mijn bericht (ook) maar wat aangepast. Ik blijf de titel flink tendentieus vinden, aangezien Secunia rapporteert over zowel Apple, als Microsoft, als andere spelers.

[Reactie gewijzigd door t-h op zaterdag 24 juli 2010 18:29]


Ik geef je het voordeel van de twijfel dat het artikel zelf wellicht nog aangepast is want dit stukje lijkt me toch heel aardig het stukje wat je quote te verwoorden.
De lijst geeft enkel het aantal gevonden kwetsbaarheden aan. Volgens Secunia kunnen er geen conclusies uit worden getrokken wat betreft de veiligheid of prestaties van software van de diverse bedrijven.
Het is niet zo gedetailleerd als het stuk van het bronartikel, maar goed daar is het een bronartikel voor in plaats van een simpelweg vertaalde 1 op 1 kopie.

Logisch ook. Want terwijl mijn Mac dus blijkbaar zo lek is als een mandje [...] heb ik nog nooit ergens last van gehad.
Dat zegt dan weer niks want er zijn ook massa's pc-gebruikers die dat zeggen. Ik heb sinds het Blaster-virus (zo'n 8 jaar geleden) geen last van virussen gehad (ik gebruikte tot op dat moment dan ook geen virusscanner).

En je kan misschien geen last hebben van een virus, maar deze kan nog wel heel je pc leeghalen zonder dat jij ook maar iets van merkt.

Dus dan kan je wel zeggen dat je geen virussen hebt, maar misschien zitten ze wel verstopt in je computer. Met deze reden heb ik dus malwarebytes geïnstalleerd. Deze is geweldig, en heeft mijn computer al meerdere malen gered. Ook de oplettendheid van de gebruiker kan natuurlijk ook te maken hebben met het krijgen van virussen etc.

Wel grappig dat Apple boven Microsoft staat, alhoewel daar geen conclusies uit mogen worden getrokken zoals ze zelf al aangeven.

Eigenlijk een niet veel zeggend onderzoek in mijn ogen.

ik heb alleeen spybot geinstaleerd omdat deze 55.000 slechte sites blokkeerd en verder niks en een virus merk je echt wel zeker als hij data verstuurd aangezien je netwerk en pc daar toch wel onder lijden.

Dus jij merkt het ook als er een bestandje van 1kB verstuurd wordt via je netwerk?

Spyware hoeft geen grote brokken data te versturen om spyware te zijn.
Kleine bestandjes over wachtwoorden of opgezochte sites zijn verwaarloosbaar klein vergeleken met netwerkcapaciteit van een computer.

Mijn pc wordt ook niet trager als ik een bericht ontvang/verstuur via messenger.

Dat zou je kunnen zien als een voorbeeld van kleine data overdachten

Wat mij eerder opvalt in dit artiekel is dat de meeste lekgevoelige programma's ook meteen gratis programma's zijn.

ITunes, Firefox, Safari, Chrome, Quicktime en bijvoorbeeld Adobe Reader.

Vast geen toeval, er word misschien weinig tijd besteed aan het dichten van deze lekken, wat misschien lastiger is als gehoopt en dus een boel geld kost.

Anderzijds verklaart dit ook waarom bijvoorbeeld Quicktime zo ontzettend rot presteert op een PC, ga maar eens naar de Apple site, zoek eens naar Movie Trailers, en start maar eens een film op. Ik moet de eerste keer altijd twee keer op de film klikken anders start Quicktime nooit op, en dan krijg ik er plots twee... De eerste loopt dan volledig vast waarna ik na pakweg 15 minuten eens een film trailer kan kijken. Dat voor een machine met SSD's en een Core i7, in en in triest eigenlijk.

Ik gebruik om eerlijk te zijn bijna geen van de bovenstaande applicaties, wel gebruik ik Flash en Adobe Reader, omdat je daar niet omheen kan. Maar ik gebruik gewoon IE8 en Windows Live Mail voor alles. Werkt tot nu toe prima, en snel. Voor Quicktime filmpjes gebruik ik Windows Media Player, icm K-Lite Codec pack.

Interessante info, maar ik had het leuker gevonden als ze Linux-Distro's, Windows 7, Apple OSX Leopard en Google Chrome zouden inspecteren op lekken en daar een lijstje van zouden maken. Misschien nemen hackers dan ook eens het vuur op een anders OS dan Windows.

Het heeft niet zoveel met gratis programma's te maken. Het zit hem meer in veel gebruikte programma's. En aangezien mensen toch bij voorkeur gratis programma's draaien zullen die dus de lijsten domineren.

Voor Adobe Reader zijn er alternatieven hoor. Een voorbeeld hiervan is Foxit Reader.
Echt een aanrader!

Maar is het ook veiliger dan Reader? Dat weten we niet.

We weten ook niet 100% zeker of wij het broeikas effect versterken/veroorzaken...

Het draait PDF's in een extra veilige modus na standaardinstallatie (met minder rechten, versie 4.0), dus het is in dat geval veiliger ja. Bijkomend voordeel: Het is erg snel :)

<offtopic>
Ik heb liever sumatra PDF, nog sneller, nog kleiner, en geen reclame.
</offtopic>

Ontopic: Het gaat hier om de hoeveelheid lekken, niet de severity, en het gaat om de hoeveelheid gevonden lekken, dat firefox vrij hoog stond heeft volgends mij meer te maken met het feit dat ze alle lekken zo snel mogelijk bekendmaken en fixen dan de lekheid ervan.

En je weet zeker dat dit niet aan je internetverbinding ligt?
Ik heb namelijk geen problemen met Quicktime icm XP en budget hardware.

mja, daar ligt net het punt van de problemen van de pc... Hoeveel installaties zijn identiek? Er is snel een component, driver, stukje code, dat er bij jouw niet bijzit/opstaat en dat het stukje software bij hem laat trager draaien/crashen/moeilijk doen.

foxit reader is trouwens inderdaad een aanrader (voor de topics hierboven ivm de adobe reader)

[Reactie gewijzigd door white modder op zondag 25 juli 2010 12:27]


Ik ben het volledig met je eens, behalve dat de titel tendentieus zou zijn.... Apple blijkt nou eenmaal de meeste (niet) kwaadaardige beveligingslekken te hebben in de software, dat is nou eenmaal gebleken uit onderzoek. Als men iets had gezegd in de richting van: 'Pas op met Apple software ivm beveiliging...' dan was het tendentieus geweest., er wordt nu simpelweg een feit gebruikt, of het nou kritieke bugs zijn of niet.

Overigens stond dat bewuste stukje al in het artikel... :) Dus idd, het is in principe een goede duidelijke uitleg van jou wat al beknopt in het artikel wordt besproken.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op zondag 25 juli 2010 09:40]


@th jonge jonge jonge 2 dingen zijn duidelijk


1) Shrek zijn ketting er af lopen is een technisch defect (ja hoor ZELFS mac's kunnen dit voorhebben)
2) jij bent een fan boi met gigantische oogkleppen en een jackie O sized zonnebril.

Apple sw is minder vatbaar voor hacks omdat de prijs ervan zo hoog is en er betrekkelijk weinig mensen gebruik van maken...

Waarom een apple van 2000 euro kopen om mal ware te maken met een 5% slagingskans als je weet dat er maar enkele miljoenen mensen zijn met dat premium brand terwijl er heeeeeel wat pc's zijn...

apple is grafisch erg mooi en solide hardware en software, niets speciaal (afgezien bepaalde gadgets waar ik me niet over uitlaat) maar erg duur. Dus apple is eigenlijk niets meer dan status symbool hardware.

Minder mee kan dan met een PC? Leg me dat eens uit.

Tjah... zonder bootcamp kunnen toch echt 2/3 applicaties niet goed draaien... Nou ben ik echt een Win7 fanaat, maar hier kan men gewoon niet omheendraaien :S.

Apple heeft IDD minder snel last van virussen, hangers & crashes. Maar is ook het meest lekgevoelig.

Pardon?!
1. Het bestaan van bootcamp laat zien dat je er juist meer mee kan dan een PC.
2. Jij gaat er van uit dat de software gericht op OS X inferieur is.

Welke software mist er op OS X die wel beschikbaar is voor Windows?

visual basic ... kan ik niet op een laptop van apple hoor als je programmeerd moet je nu eenmaal windows of linux nemen.


Prachtig, je bent er net in geslaagd om de volledige Visual Basic community in één keer te beledigen. :(

Visual Basic <> Visual Basic.Net

Visual Basic? Werkelijk ik heb er al jaren geleden mee gebroken. Ik ben verdergegaan, mezelf VB.NET geleerd wen nu zit ik op C# niveau. Kijk ik terug naar VB, tja, dat is iets waar je mee begint.

XCode: C, C++, OpenFrameworks, Java
CodeBlocks: C, C++, OpenFrameworks, Java
Processing: Java
NetBeans: Java, C++, C
Automator: Apple Scripts voor het automatiseren van taken

Komt nog eens bij dat elke MacBook met belangrijke ontwikkeltools komt:
grep
svn
ssh
bash
etc.

Dus programmeren gaat perfect op een Mac, dus beweren dat het niet kan is pure FUD.

Hij bedoelt programmeren in VB ;) Wat idd niet op een Mac gaat.

Niet op Mac OS X, maar wel op een Mac. Dan installeer je windows en dan kan je gewoon windows-achtig doen.


Apple vindt het helaas niet nodig om daar een OSX CD bij te leveren.
Eh... Elke Apple wordt geleverd met installatiedisks, zelfs de modellen zonder optische drive. Als ze bij jou er niet bij zaten, zou ik maar even contact met de dealer opnemen of zo.

Als ik 'gewoon' Windows op mijn Mac zou kunnen installeren was ik een stuk blijer met dat kreng. Helaas (...) heb ik een gewone Macbook gekocht. Apple vindt het helaas niet nodig om daar een OSX CD bij te leveren. Ook was het blijkbaar nodig om een Windows installatie te limiteren tot 32 bit. Ik heb nu dus én geen mogelijkheid tot Windows installeren omdat ik een 64 bit versie heb liggen. Daarnaast, als het me al zou lukken zou ik geen drivers hebben omdat Apple te gierig is om een CD mee te leveren.

Apple is gewoon een smerig rotbedrijf :D
Um, Apple is een van de allerlaatste fabrikanten waar je wel nog gewoon DVD's met software krijgt zodat je een nette herinstallatie kunt doen mocht je dat ooit willen. Aan de PC-kant komt het juist te vaak voor dat je via een of andere vage herstel-partitie zelf je restore-DVD's mag gaan branden... en als je dat nalaat of de DVD is niet goed of wordt niet goed heb je vette pech.

Je kunt allerlei meningen spuien over Apple maar zorg wel dat je de feitjes correct hebt. Als het gaat om herstelmedia kun je het niet beter doen dan Apple (wel even goed, en af en toe zie je dat gelukkig ook). Oh, en een bron: http://www.apple.com/macbook/specs.html , onderaan.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op zondag 25 juli 2010 00:09]


En voor 3 tientjes heb je een originele laatste versie van osx... Gewoon bij je lokale appelboer

Allemaal inferieur aan Visual Studio. De projectmanagement en debugger van al die zooi die je noemt komt niet eens in de buurt.

En die "belangrijke" ontwikkeltools doe je noemt, give me a break. (en ooit gehoord van tortoisesvn?)

Allemaal inferieur aan Visual Studio.
Voor een beginner wel jah, dan heb je dergelijke software die je aan het handje neemt nodig. Tenminste ... als je het verdomt om documentatie te lezen. Als gevorderde zit het alleen maar in de weg.

Haha, sorry hoor, maar voor een beginner is Visual Studio juist intimiderend. Het is juist de grote hoeveelheid features die voor een pro ontzettend waardevol zijn. IntelliTrace bijvoorbeeld, maar ook de gewone debugger (die uitstekend is), IntelliSense (en alle aanverwante dingen zoals call graphs, code metrics, object browser etc.), geïntegreerde unit-testing, load-testing, profiling en ga zo maar door. Xcode is ongetwijfeld een prima tool, maar er zijn weinig IDE's die kunnen tippen aan Visual Studio (vooral 2010).

Ooit gehoord van GIT?

Visual Basic?! Dat is oud. Pak dan C# (liever C++ natuurlijk)

vb.net en C# zijn niet zo verschillend in mogelijkheden of taal. Je kan zelfs tools vinden die de ene taal omzet in de andere.

Qua taal - syntax - zijn ze wel verschillend, VB.NET zit lekker dicht bij het aloude VB en Basic qua taal waar C# meer lijkt op een combinatie van C, C++ en Java qua taal. Maar je hebt gelijk dat het uiteindelijk allemaal .NET is. Dus je kan heel eenvoudig dingen van de ene taal naar de andere vertalen.

Zoals al meer is gezegd, visual basic en vb.net zijn 2 verschillende dingen;)

XCode is anders een enorm goed alternatief voor Visual Basic. Zowel in taal (C, C++, ObjC vs. een BASIC-variant) als de ontwikkelomgeving en tools.

Xcode is een ramp. Development kan beter in visual studio, netbeans of eclipse. Het constante switchen tussen twee tools (visual en code) werkt gewoon niet.

als je via bootcamp Windows op een Mac zet, wat is dan nog de meerwaarde van een Mac?

sinds Apple overgestapt is op intel en de hardware dus bijna identiek is, kan je gerust zeggen dat beide hetzelfde kunnen :)
het is wel een feit dat bepaalde programma's niet te krijgen zijn voor OSX


Ik denk bij lange na niet 'net zo veel'. Ik ben er wel een aantal tegengekomen die ik graag op Windows zou hebben, maar net zo veel? Dream on :P

het is wel een feit dat bepaalde programma's niet te krijgen zijn voor OSX
Maar als het echt noodzakelijk is, kan je die draaien onder bootcamp. Daarnaast kan je ook nog applicaties draaien die je niet onder Windows kan krijgen, zoals bijvoorbeeld Final Cut Pro en Logic.

Mijn Macbook is steviger dan de meeste andere laptops, sneller dan bijna alle ultraportables, de batterij gaat langer mee dan de meeste, het toetsenbord is verlicht, het touchpad is veel, veel groter, en er zit een DVD-rewriter (en dus ruimte voor een 2e HDD/SSD) in.

Hoe bedoel je?

Ik draai trouwens zelf ontzettend veel crossplatform-software. Ik zou net zo goed Linux kunnen draaien (en ik heb dat ook wel gedaan) en voel me goed thuis in alle 3 de grote consumenten-OSen. Waarom zou ik moeten kiezen voor 1 OS?

Sent from my PC.

Die "plaats voor 2de HDD/SDD", toetsenbord verlicht, DVD-rewriter, ... dingen zitten ook in een "gewone" laptop hoor.
edit: niet in elke laptop inderdaad, maar bv mijn dell studio toch.
Bij mijn Dell studio kan ik zelfs een paar mini pci express kaartjes steken/vervangen (voor wifi/gprs/... ;))

ultraportable is dan ook iets totaal anders eig. Vergelijk je macbook air dan bv met de ultraportables ipv je macbook.
Of hoe zou je het vinden dat ik een snelle desktop tov een netbook zet?

In feite is het allemaal hetzelfde hoor, je kan gerust OSX op een gewone PC installeren, indien je de goede hardware hebt.
Het is alleen Apple die zich niet zo goed aan de standaarden houdt met hun hardware.

Maarja dit draait sowieso uit in een flame dus ik stop er hier mee :p.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op zaterdag 24 juli 2010 21:11]


Het hoeft geen flame te worden, hoor. :P Ik ben nergens een fanboy van of voor.

Hoewel er inderdaad genoeg zaken zijn die ook in andere laptops zitten, is er een groot verschil: Er zijn maar een paar ultraportables (en een Macbook Pro 13" is een ultraportable) die een DVD-writer hebben, er zijn er maar heel weinig die een verlicht toetsenbord hebben, een goed touchpad, en iets snellers dan een CULV-processor.

Bijna geen enkele laptop heeft de combinatie van snelheid, lange batterijduur, lichtgewicht, en bouwkwaliteit die de Macbook Pro heeft, en hoewel er inderdaad ook nadelen aan zitten (een Core I3 of I5 was niet teveel gevraagd voor dit jaar, naar mijn mening, en zo voort) vind ik het zeker een competitief product. Hoeveel laptops van 1000 euro (|ik heb 900 voor mijn Macbook Pro betaald, nieuw, de 2009 versie) zijn van aluminium en hebben al die andere zaken in dezelfde combinatie?

Maar goed, alles draait om persoonlijke voorkeur, vooral met laptops, en vooral als je veel waarde hecht aan portability en 'premium' features. Ik had ook bijna een Asus of een Lenovo gekocht. ;)

Meerwaarde: de hardware. En dan moet je niet blind gaan staren op de specs, maar kijken naar dingen als bouw kwaliteit ed.

Daarbij zijn er ook behoorlijk wat Mac programma's die niet voor Windows zijn ;)

Het bestaan van Bootcamp laat zien dat je uiteindelijk toch niet zonder Windows kunt...

[Reactie gewijzigd door BamSlam_ op zaterdag 24 juli 2010 17:14]


Nee, het laat zien dat een Mac alles kan, en een PC niet. Dat Windows niets met de hardware te maken heeft zou je ook moeten weten.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op zaterdag 24 juli 2010 17:23]


Windows heeft niks met hardware te maken? Maar vervolgens zeg je dat een Mac meer kan? Als je zoals je zegt naar hardware moet kijken is er even veel mogelijk want die is vrijwel gelijk, behalve dat een PC eerder nieuwe hardware ter beschikking heeft ;)

Daarbij heb je ook MACOSX voor PC's (welliswaar niet legaal) maar dat toont dus aan dat beide elkaars OS kunnen gebruiken dus hetzelfde kunnen bereiken/doen...

Moet ik toch even vermelden dat het wel kan, maar simpelweg niet mag. De hackintosh community bestaat immers omdat OS X wel kan draaien op non-apple hardware. Het mag alleen niet van Apple.

Maar goed om me maar in de discussie te mengen, door de krachtigere console bied OS X (als ook Linux) mogelijkheden die best handig kunnen zijn bij het programmeren waar je onder Windows niet de beschikking over hebt. Ben het echter ook eens met de eerdere statement dat visual studio toch wel het ideale IDE is, Eclipse en Netbeans zijn echter ook indrukwekkend en Qt Creator (hoewel enkel gericht op C/C++) ziet er met elke versie ook steeds beter uit.

Je lijkt wel goed geïnformeerd over Visual Studio, maar het is dan weer jammer dat je PowerShell buiten beschouwing laat; want die kan echt wel wedijveren met een *n*x console.

Autocad bijvoorbeeld. Branche-specifieke software of software voor de Nederlandse markt bestaat soms niet voor OSX. De reden dat ik indertijd (1985) voor de PC heb gekozen was omdat er gewoon geen NL-boekhoudprogramma voor de Mac was. Ik zie dat de keuze op dit gebied nog steeds erg klein is. Zo kon ik zo snel bijvoorbeeld geen pakket vinden voor salarisadministratie voor OSX, laat staan eentje met elektronische loonaangifte. Daar zijn alleen online oplossingen voor, voor zover ik kan zien.


AutoCAD is ouderwets, boeit niet en weinig interessant. De halve wereld is aan het switchen naar 3D, zoals Inventor, Pro/E, Solidworks & co. En nee, dat draait allemaal niet op Mac.

nb. Wie probeert de "bijna gratis" studentenversie van AutoCAD los te downloaden komt bedrogen uit: Die wordt al niet meer aangeboden door AutoDesk!

[Reactie gewijzigd door kidde op zondag 25 juli 2010 04:13]


1. Het bestaan van bootcamp toont aan dat er een behoefte aan Windows applicaties is. Het is een workaround, (en een dure want je moet een retail Windows licentie aanschaffen) geen feature.
2. Wie zegt inferieur? Er is veel goede mac software. Er is echter veel meer Windows software dus de kans dat je goede software vindt die aansluit op je wensen en budget is een flink stuk groter.

Een paar voorbeelden buiten games en gespecialiseerde zakelijke programma's van programma's die ik mis
- visio, power designer, exact.

Het gebruik van een mac heeft voordelen, je kan veel tools uit de unix wereld gebruiken, maar ook nadelen en je loopt gewoon tegen beperkingen aan op software gebied tov Windows. Dat hoeft niet erg te zijn, en er zijn alternatieven. Maar gelijkwaardig is het natuurlijk nog niet.

Als win 7 fan moet je bekennen dat er veel software ook niet werkt op Win 7. Win 7 vind ik ook wel een geslaagde versie, het uitzicht, maar ook de stabiliteit, en performane in Windows termen, wel te verstaan.

OS X gaat veel efficienter om met alle systeembronnen, vandaar ook dat de batterij het langer uithoud op een laptop onder OS X, maar ook zijn kunnen programma's onder OS X veel meer gebruikmaken van frameworks, zodanig dat alle programma's op elkaar lijken afgestemd te zijn (en niet alleen die van Apple)

Dat ga je nooit terugvinden op eender ander desktop OS. Misschien wel op de nieuwe Mobile OS-en.

Voor games loopt OS X hopeloos achter, maar voor zakelijk gebruik kun je met beide evenveel. ik vind wel dat op OS X het gewoon het makkelijker is, en minder haperende ervaringen heb.

Er is maar weinig moderne software die niet op 7 werkt. Zelfs vele windows programmas van eind jaren 90 werken nog onder 7. Enkel de 16bit ondersteuning is op het 64bit OS helemaal verdwenen.

Een ander verhaal is het bij de drivers. Daar heeft men de laatste jaren hard aan gesleuteld om de stabiliteit te verhogen. En je merkt dat als je nieuwe software en hardware combineert je een platform bekomt dat even stabiel draait als *nix of OS X.

Dat niet alle programmas eenzelfde uiterlijk hebben is soms een spijtige zaak, maar maakt het ook mogelijk voor developers om te experimenteren met de UI. Soms ontstaat er zo eens iets dat aanslaat. Zeker thirtd party developers kan je dat niet kwalijk nemen. MS zou wel wat meer aandacht moeten besteden aan de uniformiteit binnen de eigen software. Maar daar is men met de ribbon interface dan ook aan aan het werken.

Er is maar weinig moderne software die niet op 7 werkt.
Windows heeft niet van die mooie programma's als Aperture, iLife, Mail, Time Machine etc. Je bent altijd op 3rd party apps aangewezen wat dus inhoudt dat na een verse Windows install je nog niks met je systeem kan.

Iets wat meer een gevolg is van de overheid dan van MS.

Voor games loopt OS X hopeloos achter, maar voor zakelijk gebruik kun je met beide evenveel. ik vind wel dat op OS X het gewoon het makkelijker is, en minder haperende ervaringen heb.
Steam. :)

Nog niet eens de helft van alle steam games willen draaien op mijn Mac ;)

Ik ben alleen geinteresseerd in die 1/3 applicaties. Verder kan ik meer met andere systemen dan Windows. Ieder zijn ding toch :)

wacht... een mac, dat is toch een personal computer?

nope, een computer is alleen persoonlijk als er windows op staat.

Of Linux/BSD/etc. Alles behalve Apples OS.

Allebei onzin. Windows draaide ook op allerlei computers die geen PC's zijn (AlphaStation, Power Series, et cetera) en Linux draait op alles wat los en vast zit . ;)

Het gaat er om dat de "Personal Computer" een handelsmerk van IBM is, waar een bepaald hardware-platform bij hoort (waarvan onder andere de BIOS en processor onderdeel van uitmaken). Dat hardware platform is veel nagemaakt door concurrenten, die dan "PC-compatible" werden genoemd, en waar dan ook dezelfde besturingssystemen (DOS, CP/M, Windows) op konden draaien.

Apple heeft echter vanaf dag één hun eigen hardware platform ontwikkeld, dat niet gebaseerd was op het ontwerp van IBM, en dat dan ook niet "PC-compatible" is. Daardoor draaien normale PC-besturingssystemen er ook niet zonder meer op. Tegenwoordig gebruikt Apple ook x86-compatible processoren, waardoor het verschil kleiner met IBM PC's kleiner is geworden en je met bijvoorbeeld Bootcamp wel een PC OS kunt draaien.

Als je "PC" simpelweg interpreteert als zijnde "persoonlijke computer" (om het te onderscheiden van een workstation of server bijvoorbeeld) dan kun je een Mac natuurlijk wel zo noemen, maar dat is meestal niet wat er met "PC" bedoeld wordt. Om een lang verhaal kort te maken: "PC" gaat over een hardware architectuur, niet over het besturingssyteem wat er op draait.

[Reactie gewijzigd door Soultaker op zaterdag 24 juli 2010 17:08]


Maw. moderne macs zijn PCs ;)

Alle Mac's, vanaf de eerste, zijn PC's. Alleen had eerst IBM en daarna MS de naam geclaimd, en Mac klinkt vlot en "Mac vs PC" klint beter dan "PC's met Mac OS X vs PC's met Windows".

Of dacht je dat een Mac geen personal computer zou zijn?!?!

Dan kan je alle moederborden met EFI en daaroverheen voor het oude windows een BIOS-emulatielaag dus ook niet gebruiken in een PC.

Hoewel het niet interessant is wat nou PC daadwerkelijk is, is de essentie hoe Apple diens hardware laat samenwerken met software wel interessant. MS kiest ervoor om software te releasen dat op een zeer breed spectrum aan hardware werkt maar daarnaast kiezen ze er ook nog voor om Legacy drivers onboard te behouden enkel om de compatibility zo hoog mogelijk te houden. Iets wat tentijde van Vista niet in dank werd afgenomen toen opeens veel hardware niet meer naar behoren werkte.
Apple kiest er juist voor om het om te draaien en een heel select groepje hardware samen te laten werken met de software voor een optimale beleving. Dit geeft wel voor Apple de mogelijkheid om juist veel minder problemen te ondervinden van oude fouten in tegenstelling tot MS waar soms zelfs nog 20 jaar oude fouten opduiken. Het is dan ook vreemd dat Apple nog zoveel bugs kent (al zegt het niet veel direct over de kwaliteit van Apples software) neemt niet weg dat het merkwaardig is.
Nog merkwaardiger vind ik zelf hoe de diverse partijen ermee omgaan. Totale openheid kent natuurlijk de Linux gemeenschap waar alles open en bloot gebeurd terwijl MS wel aangeeft dat er het een en ander gepatched wordt. Bij Apple is het altijd maar gokken of een update ook fouten patched, ze geven deze informatie namelijk niet vrij.

Personal computer is geen handelsmerk. De term beschijft computers die persoonlijk zijn. Voor de introductie van personal computers, computers waren grote centrale systemen waar je via een terminal bij kon. De personal computers van Apple, Commodore, schneider maakte het mogelijk dat een gebruiker een eigen computer had en daarmee kon doen wat hij wilde.

Apple maakt dus gewoon personal computers.

De software licentie beschrijft echter windows zo dat je het in 'bruikleen' hebt? Dan is toch niet zo heel persoonlijk/je eigendom.

Dan zou je de boel opensource moeten houden dan is alle code ook van jou.. alhoewel als het onder de GPL licentie is dan gelden er ook weer restricties waardoor je er nog niet mee kunt doen wat je wil. Zou er ook een public domain besturingssysteem zijn? ;)

BSD is helemaal vrij

De code blijft van jou, die valt nl onder het auteursrecht. De licentie waaronder je het publiceert geeft anderen het recht iets met je code te doen, bijvoorbeeld verder verspreiden. Hiermee vervalt niet het auteursrecht en het staat je vrij je code later onder een andere licentie te verspreiden.

Ik vind het juist onpersoonlijk om Windows er op te draaien, maar dat is mijn mening en die andere is van jou.

De Personal Computer is meer dan alleen de IBM PC.
Dat veel mensen denken dat de PC alleen de IBM (compatible) PC is, is fout.
A personal computer (PC) is any general-purpose computer whose size, capabilities, and original sales price make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user with no intervening computer operator. This is in contrast to the batch processing or time-sharing models which allowed large expensive mainframe systems to be used by many people, usually at the same time, or large data processing systems which required a full-time staff to operate efficiently.

A personal computer may be a desktop computer, a laptop, a tablet PC, or a handheld PC (also called a palmtop). The most common microprocessors in personal computers are x86-compatible CPUs. Software applications for personal computers include word processing, spreadsheets, databases, Web browsers and e-mail clients, games, and myriad personal productivity and special-purpose software applications. Modern personal computers often have high-speed or dial-up connections to the Internet allowing access to the World Wide Web and a wide range of other resources.
Alle niet servers van Apple, Commodore, Atari, Acorn etc zijn ook PC's.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op zondag 25 juli 2010 09:25]


daar zit je dan met je apple waarmee je minder kan dan een pc :D
Geen slechte trollpoging, maar tot zover niet gelukt. Fail.

Anyway.

Dit is natuurlijk aan de hand van gepubliceerde info. Vraag me af hoe de verdeling is als 't gaat om ongepubliceerde lekken en beveiligingsfoutjes waar de vendors zelf achterkomen. Ik kan me voorstellen dat ze die gewoon fixen en verder onder 't tapijt stoppen. (Niet goed natuurlijk, maar hey.)

Dat ligt er nou net aan wat je met een computer wilt doen. Als je bijv. graag games speelt, ja dan heb je gelijk dan kun je minder met een Apple dan met een PC.

Er zijn echter genoeg mensen die niet zo veel om gamen geven, en veel meer bezig zijn met internetten, emailen, office werk. In zulk soort toepassingen is een Apple net zo sterk als een Windows 7 PC, en de keuze voor het platform is dan puur een persoonlijke keuze.

Ik ben nog nooit een applicatie tegen gekomen waar geen OSX variant voor te vinden is, en aangezien ik maar eens in het jaar een PC game koop vind ik het geen probleem om voor die game even te wisselen naar m'n Bootcamp partitie.

Daarnaast blijf ik er bij dat hoewel er in Apple software meer lekken zitten je de veiligheid van je systeem volledig zelf in handen hebt. Virussen/Trojans zullen je altijd om je root wachtwoord vragen, en je moet zelf gewoon slim omgaan met het intypen van dat wachtwoord.

Heb je voorbeelden en argumenten? Ik ben namelijk van de pc naar Mac gegaan en het is er alleen maar beter op geworden...

Ik kan niet minder met mijn Apple dan een PC, alleen digibeten die na-apen roepen dat.

En met een beetje gezond verstand Secunia is een belabberde bron om daar eens over veiligheid/lekken gaan te hebben.

Ze kunnen wel tellen maar niet vertellen wat voor lek het is en welk effect het heeft.
Kortom een onderzoek door prutsers en meteen de prullenbak weer in kan.

En waarom zou je minder kunnen met een Apple dan met een PC heb je daar enige onderbouwing voor of is dat gewoon een 'van horen zeggen' rant?

Dit was toch allang bekend? Juist omdat OSX een kleiner marktaandeel heeft, is het toch minder kwetsbaar. Iets wat weinig gebruikt wordt, is niet interessant om de aanval op te openen.

FutucaOnline is zeer tevreden OSX gebruiker.

Apple-software bevat de meeste lekken

En dat is dus niks nieuws, maar zolang weinig mensen het gebruiken zullen weinig mensen er iets mee doen. Windows heeft een 85%+ marktaandeel, dus worden lekken vele malen eerder gevonden, dan bij de 6% (oid) van OSX.

De lekken waarop deze ranglijst wordt bepaald zijn echter niet relatief aan het aantal gebruikers. Apple heeft gewoon absoluut meer last van lekken. Als vervolgens ook nog zou gelden dat in Apple software minder snel lekken worden ontdekt, dan zou dat kunnen betekenen dat het werkelijke aantal lekken van Apple nog eens een stuk hoger ligt dan het nu ligt.

Apple heeft gewoon absoluut meer last van lekken
Ho es even. Apple heeft inderdaad het meeste lekker van alle bedrijven (al wil ik ook wel eens weten hoeveel meer dan bij Oracle, en of het een percentage is etc).

In het artikel word op geen enkel punt gezegd hoeveel last van deze lekken gebruikers hebben gehad. Een systeem kan een enkel lek hebben, en hier enorm veel last van hebben, of zo lek als een mandje zijn, maar er geen last van hebben.

Sterker nog, in het artikel staat het volgende vermeld:
Volgens Secunia kunnen er geen conclusies uit worden getrokken wat betreft de veiligheid of prestaties van software van de diverse bedrijven.
Ik vraag me dus sterk af hoeveel (if anything) waarde we hier aan moeten toekennen...

Maar op smartphones is Apple helemaal niet zo klein. aangezien veel lekken crossplatform zijn (dus in een lib die zowel op OSX als iOS als AppleTV gebruikt wordt) is Apple helemaal niet zo'n klein doelwit als je denkt. Oftewel: kijk uit je doppen als je door de donkere hoekjes van t internet surft, en installeer niet zomaar alles.

Er wordt niets gezegd over waar die lekken zitten. Als er lekken zitten in een of ander memo-programma'tje wat niemand gebruikt, dan boeit het geen drol.

Als het in XNU zou zitten, dan was het van belang, maar dat zit het niet, en XNU is open en daardoor makkelijker te controleren dan bijv. de windows-kernel.

Lekken zitten in de praktijk niet zo heel vaak in de kernel (die bij Windows en OS X heel klein is - microkernel architectuur enzo), maar in libraries die scripts "van buiten" kunnen uitvoeren: browsers, VM's, image/pdf/video/audio renderers, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op zaterdag 24 juli 2010 20:46]


Juist wel gezegd, vooral in derde-partij programma's, zoals zooi van Adobe / Oracle.

Neem toch aan dat er op OS X toch ook iets zit van Adobe reader en JRE?

dus worden lekken vele malen eerder gevonden, dan bij de 6% (oid) van OSX.
Lekken worden eerder gevonden op Windows, maar toch worden er meer lekken gevonden bij Apple software. :+

Mensen lees!

Het gaat om het aantal gevonden lekker en niet of ze schadelijk zijn of niet.
Zoals heir al gezegd wordt je kan een maar 1 lek hebben waar je echt heel veel last van hebt of meerder wat je eigenlijk niet merkt.

De hele discussie hierboven gaat echt geheel OFF-topic met het programeer verhaaltje, natuurlijk wel intressant maar niet over het nieuws item. Het stukje "personal computer" is inderdaad ook wel interessant en het was inderdaad van IBM wat toch nog altijd wel een grote speler is.

Maar kom op hou het bij het topic.

Het aantal lekken moet je niet tellen, het aantal lekken moet je wegen.

Komt nog bij dat Apple erg tegen aanleunt tegen de open source community, en daardoor dus sneller lekken worden gevonden. Het gaat er uiteindelijk om, hoe ernstig is het lek, en hoe snel word het verholpen.

Maar met een groeiend marktaandeel van Apple besturingssystemen is het wel een belangrijk gegeven dat ze klimmen in de ranglijst, hopen dat ze er wat mee doen en niet hun hoofd in het zand steken.

Het aantal lekken moet je niet tellen, het aantal lekken moet je wegen.
Precies, ik vind dit dan ook een heel subjectief lijstje. Een lek waarmee iemand in iTunes een volgend nummer kan spelen, is veel minder heftig dan een lek waarmee de hele controle over het systeem overgenomen kan worden. Ook is een lek die op afstand uitgevoerd kan worden weer ernstiger dan een lek waar je fysieke toegang tot de computer bij nodig hebt.

Hier zouden ze per lek eens een score moeten maken, en die bij elkaar optellen. Dan pas heb je een lijstje waar je waarde aan kan hechten.

Nee, dit is een objectief lijstje. Het is namelijk meetbaar. Hooguit de interpretatie ervan is subjectief.

Als je geen hele duidelijke richtlijnen opstelt als je de lekken zou wegen, dan is dat lijstje ook subjectief.

Het aantal lekken moet je niet tellen, het aantal lekken moet je wegen.
Inderdaad, nu is het een beetje in de trend van 'in welk ziekenhuis overlijden de meeste mensen' wat recentelijk voor het eerst openbaar is gemaakt.

manke vergelijking.
een overleden persoon is een overleden persoon.
het is niet zo dat de overleden persoon in het ene ziekenhuis minder overleden is dan in het andere.

ik zou het eerder gooien op medische missers.
Ziekenhuis X heeft er 100
Ziekenhuis Y maar 20.

Je kunt pas zeggen of Ziekenhuis Y beter is als je de gevolgen van de verschillende missers gaat vergelijken.

Apple-software bevat de meeste lekken
schattig, maar wat voor lekken? Remote-root exploits? Local 'laat iets uit je printer rollen' onzin? Details zijn heel boeiend. meer lekken betekend niet onveiliger / riskanter.

Zeker in de Unix wereld (en Mac OS X is een echte UNIX) laat men onzin waar je al lokaal voor op het systeem moet zitten langer ongepatched dan remote-exploits. Dat heeft veel met prioriteiten te maken.

Zoals gezegd, Mac is ong. 60% open source dus alle lekken die uitkomen voor vb. Bonjour, CUPS, BSD etc. komen ook voor in Mac OS X. Daarnaast zijn niet alle lekken direct bruikbaar maar Apple of andere open source projecten publiceren (en fixen) ze toch.

Microsoft daarentegen publiceert de lekken die ze zelf vinden niet publiek noch publiceren ze lekken die niet openbaar gebracht worden door de vinder en zoals al meerdere malen gezien is fixen ze zulke lekken niet in weken, maanden of soms zelfs jaren.

Er is een reden dat de meeste virussen nog steeds voor Windows aangebracht worden en het is niet omdat ze een monopolie hadden. Unix-varianten draaien op zowat alle embedded en mobile apparaten (iPhone, Android, MeeGo, routers, firewalls) en het overgrote deel van servers.

Het gaat niet om kwantiteit maar om de structuur! |:(
Waarom moet dit telkens de digibeten keer op keer uitgelegd worden (terwijl ze alleen maar windows kennen). 8)7

De software van Apple bevat anno 2010 het meeste lekken. Dat stelt beveiligingsbedrijf Secunia. Wie echter beschikt over een computer met Windows, moet het meeste oppassen met programma's die Adobe heeft gemaakt.
Hoe zit het dan met de Adobe software op Apple systemen? Ben je dan helemaal zo'n lek als een mandje met die combi? :p Of doen de Apple varianten van Adobe het beter?

Adobe blijft nog een beetje achter op apple vandaar die uitspraak.

Kijk bij zo'n kleine userbase in vergelijking tot windows worden er minder lekken ontdekt natuurlijk. En daarom blijven er meer lekken bestaan...

Er staat toch anders duidelijk in het artikel:

De ranglijst wordt samengesteld op basis van alle lekken die worden gevonden.

Jouw denkwijze gaat dus niet op.

Nou sterker nog, het gaat over lekken die gerapporteerd zijn. Natuurlijk kun je moeilijk een uitspraak doen over lekken die niet gerapporteerd zijn, aangezien die onbekend zijn, maar dit is wel een belangrijk gegeven. Het is namelijk mogelijk dat Apple, of Microsoft, of wat voor bedrijf dan ook maar, zijn lekken achterhoudt en ze behind-the-scene repareert, zonder er ooit melding van te maken. Zo kan een product dus veel veiliger lijken terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn.

Gegevens analyseren en daar niet-bevooroordeelde feiten uit trekken is veel moeilijker dan het lijkt. Zo kunnen Windows aanhangers dit rapport fijn aanhalen om toch in gelijk te krijgen mbt Apple, terwijl dat dus helemaal niet de waarheid hoeft te zijn.

Maar de userbase van Apple wordt ook steeds groter en groter... dus we zien wel hoe dit in de praktijk wordt.

gelukkig draai ik al 10 jaar virus vrij met m'n Apple's . Toen ik ooit weer eens een Windows systeem er op zette was die al na 3 weken gecorrumpeerd :z

Het is mij een raadsel hoe je daarin slaagt. Proficiat, je mag er trots op zijn.

gewoon geen virus scanner installeren en dan internet op.

Mijn ouders krijgen een Windows PC met virus en anti alles crap ook binnen een paar maanden brak. Heb ze enkele weken een iPad kado gegeven en nog geen klacht gehoord, alleen gejubel. Vond een Macbook teveel van het goede.

Tja, appels en peren... Ik heb een TI-rekenmachine waar ook geen virus op staat. Niet echt een eerlijke vergelijking om te zeggen dat het ding dan beter en veiliger is, maar ach...

Daar gaat het hele bericht niet over, Windows is hot en daar richtin de meeste virussen/mallware zich logischerwijs op. Het gaat hier gewoon om gemelde lekken, waar Apple dus de nr 1 is geworden.



voor verreweg de meeste mensen is het os geen keuze, ze kopen een computer.

Die theorie is zo vaak gelogenstraft dat het een zwaktebod is om dat dogma te herhalen, windos is gewoon altijd intrinsiek by design kwestbaarder (geweest) voor ernstige exploits: het is gewoon makkelijk voor crackers.

Dat neemt niet weg dat alle software in meer of mindere mate fouten bevat, maar het is de zwaarte/impact van zo'n fout welke relevant is en niet het aantal.

Overigens heb ik het idee dat microsoft met windows 7 wel de goede kant aan het opgaan is (blijft nog wel een beetje rommelig en de performance is nog steeds niet bijzonder, ik ben benieuw hoe ze het zouden doen in een vrije markt)

Daarom zijn er ook geen virussen voor OSX |:(

Wel eens van architectuur gehoord en wel ooit eens 1 regel geprogrammeerd?
Waarom kletsen jullie zomaar wat raak?

OSX is gewoon stukke veiliger dan Windows _/-\o_

Dan doe je toch echt iets fout aangezien iedereen met een gezond verstand zijn computer wel virus-vrij kan houden.
Dat je bij windows anti-virus software moet gebruiken komt gewoon door het gigantisce marktaandeel van windows waardoor 95% van de virussen op windows systemen zijn gericht.

hoezo doe ik iets fout? Laten we voor op stellen dat het systeem niet deugt.
Een goed systeem laat virussen niet toe.

Dan doe je toch echt iets fout aangezien iedereen met een gezond verstand zijn computer wel virus-vrij kan houden.
Een OS dient gewoon voor iedereen zonder tweaken en een hele meuk aan programma's en tools te installeren probleemloos te draaien.

Een virusscanner scant achter de feiten aan, hoe wil je dan 100% uitsluiten dat je geen virus onder windows krijgt?

Dan bekijk je teveel xxx-sites op je pc of je weet niet hoe je een Windows systeem moet configureren.

Waarom moet iedereen maar zn computer configureren? Laat het OS zorgen dat het werkt, klaar.

Om het aloude auto-vergelijk te maken:
Jij stapt ook in een nieuwe wagen zonder de spiegels, zetel, ... te veranderen?

@klubnikka: kan je ook zeggen wat je dan hebt gedaan in die 3 weken? Ik kan er voor zorgen dat ik na 24u al een virus op een mac krijg... 't is maar wat je doet natuurlijk

Linux-user btw :) :Y)

auto-vergelijkingen zijn leuk.. ik heb liever een auto die zelf uit zoekt hoe de spiegels, zetels, etc moeten staan :) Het allerbelangrijkste is dat de software goed snapt wat de gebruiker wil, software die je dingen uit handen neemt maar het verkeerd doet is mateloos irritant.

verder ben ik het eens met de "beter wegen dan tellen" mensen, nu lijkt het enige nut van dit bericht dat Secunia in het nieuws komt.

[Reactie gewijzigd door Vleer op zaterdag 24 juli 2010 17:05]


precies het zelfde als dat ik ook op m'n mac doe, diverse software/films/muziek downloaden.

Om het aloude auto-vergelijk te maken:
Jij stapt ook in een nieuwe wagen zonder de spiegels, zetel, ... te veranderen?
Als je een mac voor het eerst aanzet vul je ff wat gegevens in en.... klaar. Gelijk knallen met iLife, HD eraan hangen en de Time Machine configureert zichzelf.

Dat is wat gmfreak wil zeggen. Niet continue met je systeem te hoeven klooien.

Continue met je systeem klooien? Welke Windows gebruik jij dan?
Ik heb Windows 7 ook staan en daar valt nu eens helemaal niets aan te doen...

Wat ik wel doe is persoonlijke dingen veranderen, zoals die nieuwe balk waar alles in mekaar schuift terug naar het oude zetten e.d. maar voor ik kon 'm eens zo goed gewoon gebruik zonder dingen te veranderen (net zoals je met de auto kan vertrekken zonder spiegels te veranderen :p )

Van sites bekijken (ongeacht of er x-rated content op staat of niet) zal je niet zo snel een virus oplopen, als dat wel het geval is dan zal het waarschijnlijk door 1 van de adobe producten komen welke ook hoog in het lijstje staan (acrobat reader/flash) pas als je applicaties gaat downloaden (en uitvoeren) dan heb je een probleem. Alhoewel dat dan weer geen virus genoemd mag worden aangezien het niet besmettelijk is en je de boel zelf de schijf opknalt.

Gelukkig gaat het artikel over het aantal gevonden lekken en niet over de kwetsbaarheid van de gebruiker. Gezien de toename van het aantal Apple gebruikers zal het in mijn ogen niet lang duren voordat ook macos slachtoffer wordt van meer troep die gebruik maakt van de -al dan niet gevonden- lekken in de software.

Voor de apple gebruikers blijft het voordeel dat het merendeel van de mensen nog steeds gebruikmaakt van Windows als os en het dus aantrekkelijker blijft om daar kwaadaardige software voor te schrijven, maar de vraag lijkt mij hoe lang dat nog duurt.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op zaterdag 24 juli 2010 16:08]


Ik ben ten tijde van de iMac G5 overgestapt. En ook ik heb sindsdien nergens last van gehad. Alles loopt als een zonnetje. Ik hoor nu ook al een jaartje of 5 dat OSX toch wel echt heel onveilig is enz enz. Zolang ik er in de dagelijkse praktijk geen enkele last van ondervind zal het mij worst wezen.

Zolang jij niks klakkeloos installeert en gewoon je software uit legale en betrouwbare bronnen haalt, dan is je Mac wel veilig.

De media (van virusscanners en anti-apple-lui) willen graag horen dat OSX heel onveilig is maar ze spreken al jaren lang de grootste onzin uit. Je kan bijna vaststellen dat het een stel kudde dieren zijn die nog nooit een computer hebben aangeraakt O-)

offtopic:
Misschien is een virusscan geen slecht idee. Nog nooit problemen had met Windows en virussen. Zorg gewoon dat je een deftig beschermd bent.
ontopic:
Ik vind het wel vermakelijk dat Apple zich profileert als de veiligste en de snelste maar uiteindelijk moet onderdoen voor z'n concurrenten.

In gebruikerservaring hoeft Apple helemaal niets onder te doen. En dat is waar het om draait buiten de Tweakers wereld. Mensen die OSX gebruiken hebben helemaal nergens last van terwijl ze geen enkele virusscanner gebruiken. Mensen op Windows systemen moeten zichzelf beschermen met allerlei vertragende softwarepaketten en dan maar hopen dat het goed gaat.

Afijn, elke niet-Tweaker kan wel indenken wat de fijnste gebruikerservaring oplevert voor een gemiddelde consument.

Onzin. Installeer Microsoft Security Essentials en je hebt geen enkele last van vertragingen. Houdt zichzelf up to date dus je 'gebruikerservaring' lijdt er ook niet onder.


Tja als die volksstammen virusscanners gebruiken die gebruik maken van undocumented functies (McAfee, Norton) om hun taak te doen, dan kan het OS dus trager worden. MS heeft API's gemaakt voor virusscanners en MSE maakt hier gebruik van. Dit is a) veiliger (want virusscanners kunnen ook fouten bevatten, kijk maar naar McAfee) en b) sneller.

De enige reden dat die undocumented features nog in Windows zitten is overigens de EU en de klagende virusscanner-fabrikanten.

Dat zijn ze ook .... al lang die windows troep en rammel bakken de deur uit gedaan.
Die verdienen niet eens om nog computers genoemd te worden :Y)

De vraag is natuurlijk hoe je zo zeker weet dat je niet bv een rootkit hebt draaien op je OS X.

EFI zal die rootkit niet laden, die laadt Mach/XNU en als je daar een rootkit in kan stoppen kan je blijkbaar apple's digitale handtekening vervalsen. Als je dat kan, dan kan je ook de digitale handtekening van de bank vervalsen en geld verdienen. Ik denk dat als iemand dat kan, dat die voor dat laatste gaat.

Okay, dus dit is onzin: http://trailofbits.com/20...vanced-mac-os-x-rootkits/

De grootste zwakte van de OSX community is dat bijna iedereen zich veilig waant....levensgevaarlijk.

Het is ook veilig ... in tegen stelling tot Windows! (vreselijk systeem)

EFI zal die rootkit niet laden, die laadt Mach/XNU en als je daar een rootkit in kan stoppen kan je blijkbaar apple's digitale handtekening vervalsen.
Ja, dat is de theorie. Volgens diezelfde redenering zijn Windows, Linux en alle andere OSsen ook veilig: volgens de OS bouwer zijn rootkits onmogelijk. De praktijk is dat er al lang OS X rootkits, keyloggers en DNS changers in omloop zijn, die ofwel geinstalleerd worden door 'social engineering' (vermomd als officiele Apple update) of dmv exploits in bv browsers (de bekende buffer overflows, "execute arbitrary code", etc). Niet voor niets is er nu een malware scanner (XProtect) toegevoegd is aan OS X, en heb je tooltjes als rkhunter.

Er bestaan geen rootkits voor OSX |:(
Keyloggers is iets wat een gebruiker zelf installeerd |:(
En je DNS kan niet gewijzigd worden zonder toestemming wat wel via IE onder windows mogelijk is |:(

gelukkig draai ik al 10 jaar virus vrij met m'n Apple's . Toen ik ooit weer eens een Windows systeem er op zette was die al na 3 weken gecorrumpeerd :z
Dat zegt meer iets over jou dan over Windows. Ik heb anders in al die tijd dat ik Windows gebruik nog nooit een virus gehad. Ja, 1 keer zo'n domme script die via msn werd verstuurd, maar meer ook niet.
Als gebruiker zijnde heb je zelf in de hand of je een virus krijgt of niet. Heeft niks met een OS te maken.

Jammer dat de meeste gebruikers (99%) er dus voor zorgen dat er virussen binnen komen.

[...]Als gebruiker zijnde heb je zelf in de hand of je een virus krijgt of niet.
Het is grappig dat je het nu een virus noemt, want juist virussen verspreiden zichzelf. Trojans moet je zelf installeren.

Maar als er een lek is, en een exploit, dan heb je dat niet altijd in de hand hoor.

Je punt gaat wel op hoor; dergelijke virussen worden ook lang niet zo veel gemaakt als trojans en anders user-actived prut (phishing, oa.).

Trojans kunnen 'zichzelf' ook remote installeren als ze gebruik maken van bv Javascript exploit in de browser.

Dan moet eerst die trojan door de gebruiker worden geinstalleerd |:(

In al die jaren dat ik met een PC/Windows werk (al weer bijna 20 jaar) heb ik nog maar op 2 manieren virussen binnengekregen. Men allereerste was door de trial van een virusscanner te installeren die bij een PC magazine, de andere was door het downloaden van software van websites waar je beter weg kan blijven.

Dit gezegd zijnde, zelf draai ik een virusscanner op elke PC die ik heb. Ook onder Linux. Moest ik een mac bezitten zou ook daar zeker en vast een virusscanner opgaan. Ik hoor maar al te vaak mensen zeggen dat ze geen AV nodig hebben omdat ze een platform gebruiken waar volgens hen geen virussen voor bestaan of omdat hun gezond verstand voldoende is. Maar de dag dat er een virus is dat hun te slim af is ga ik verdorie eens goed lachen.

Mensen die geen virusscanner draaien zouden van het internet moeten worden afgesloten. Uiteraard wel gewoon de abonnementskosten betalen. :)

Misschien dat je er zelf geen last van hebt, maar je kan ze alsnog verspreiden daardoor.

Welke virussen @linux?
en .exe is zowiezo zwaar verdacht hier

[Reactie gewijzigd door hackerhater op zaterdag 24 juli 2010 18:37]


Best te begrijpen dat als je b.v. Linux draait je geen actieve virusscanner gaat draaien toch? Daarnaast is het uberhaupt vrij moeilijk om aan een Linux virusscanner te geraken, de enige die ik zo weet is clamav, en die zal op meer mailservers dan desktops draaien.

* Xthemes.us kent clamav overigens enkel doordat clamwin (de windows versie ervan) de enige volledig gratis (commercieel inzetbare) antivirus oplossing is.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op zaterdag 24 juli 2010 18:38]


Tja, geen idee hoe jij het voor elkaar krijgt... draai al enkele windowssystemen enkele jaren en NOG nooit ergens last van gehad... Denk dan dus eerder dat het aan de gebruiker ligt dan aan het OS...

en misschien ook wel de bedrijven die anti virus software di juist virussen maken om te kunnen verkopen...daarbij het kan altijd gebeuren.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Had het lef om met mijn Windows 7 installatie op mijn MBP het internet op te gaan. Moeilijke situatie, had namelijk zin om eindelijk weer eens een paar races in iRacing te doen maar vond de ironie ook wel weer mooi. Wist niet of ik moest huilen, lachen of boos worden.

Het is eigenlijk totaal absurd dat een duur consumentenproduct als een windows computer niet volledig gebruiksklaar is wanneer de leek hem uit de doos haalt. Nu ik dit typ moet ik overigens meteen denken aan een bepaald Apple product en dat je deze ook moet beschermen voordat hij goed werkt.

Overigens gaat de hele discussie hier helemaal nergens over. Het aantal lekken is voor de gebruiker uiteindelijk volledig irrelevant. Wat op tweakers maar niet aan wil komen is dat het voor 99,99% van de computergebruikers (windows. mac, linux etc.) niet gaat om de onderliggende technologie en of er wel of geen lekken in zitten maar of het wel of niet werkt wanneer de gebruiker het apparaat uit de doos haalt. Dit soort lijstjes zijn allemaal leuk en aardig maar zeggen dus maar heel weinig over de producten die de genoemde bedrijven leveren.

[Reactie gewijzigd door bergsen op zondag 25 juli 2010 00:41]


Dan heb je toch echt zelf iets goed fout gedaan. Windows 7 heeft standaard een firewall, malware-scanner, UAC en nog wat dingen zoals protected mode voor IE8 aan boord. Enige wat mist is een virusscanner, en dat is dan ws. enkel om rechtzaken te voorkomen.

Dat is een goed voorbeeld van slechte statistiek.

Men vergelijkt alle software van een bedrijf en telt aan het einde van de rit alle bugs enzovoort bij elkaar op. Dan kan je de volgende dingen krijgen:
Popcap: een hit want in de weinige spelletjes die ze maken zitten ook niet vaak bugs.
Apple, softwaremaker zoals 2 OSs'en, diverse tools zoals Safari, iTunes (voor OSX en windows) enzovoort en nog heel wat meer software zoals fotografiesoftware (Aperture) en office-software (iWorks).
Wie maakt de veiligste software in de wereld? Popcap?

Het lijkt mij niet onredelijk dat wanneer je 2 OSsen ontwikkeld dat je per OS wel een aantal foutjes/lekken hebt. Sterker nog, het zou kunnen dat je per OS gemiddeld minder lekken hebt dan de concurrent (iOS vs Android bv) maar dat je puur door je 2 OSsen er toch meer scoort. En dan komt er aan het einde van de rit een bedrijf, die telt alles op en komt erachter dat er een bedrijf is met de meeste lekken. Een gemiddeld aantal lekken per product zou al meer zeggen maar op deze manier krijgt Apple dus een reputatie als brakke software-leverancier.

Ik persoonlijk zou trouwens meer hebben aan de aard van een lek en de combinatie ervan in praktijk. Een lek kan misschien een Zombie PC opleveren, maar als dat ook je adminwachtwoord nodig heeft zal dat lek in praktijk minder schade opleveren dan wanneer het ertussendoor glipt zonder userinterventie. De praktische schadelijkheid van lekken zijn wat mij dan concreet interesseert.
Of, wanneer men op grote schaal gaat kijken, wat voor software veroorzaakt nu precies de vele miljoenen ZombiePC's op deze wereld. PC's die na hun hack op grote schaal spam en andere ongein verspreiden.

[Reactie gewijzigd door Delerium op zaterdag 24 juli 2010 16:08]


Als je het zo gaat bekijken dan heeft microsoft toch ook 2 OSen?
Ik weetniet hoe ze dit tellen maar windows mobile is ook zeker niet bug en lekvrij maar kennelijk heeft apple software toch meer lekken.

Volgens mij heeft Microsoft zelfs het grootste product portefolio van alle software makers die hier genoemd worden.

Yep.. MS heeft zeker het grootste product portefolio van alle softwaremakers op de lijst, en dan nog staan ze niet bovenaan, ofwel ze doen toch wel wat goed...

Door fouten leert men lijkt me, er is in het verleden genoeg kritiek op microsoft geweest dat ik me kan voorstellen dat ze hun developers er strenger op wijsen om een bepaalde manier te werken waardoor een hoop ellende al kan worden voorkomen.

Zoals door Secunia uitgelegd bepalen de fabrikanten zelf hoe ze met CVE's en security bugs omgaan. Bij de ene is er volledige openheid en een beloningsprogramma om bugs op te sporen (Mozilla bijv.) en bij de ander worden bugs alleen naar buiten gebracht wanneer ze er een fix voor hebben (Microsoft bijv.). Of ze de security bugs die hackers naar buiten brengen ook meetellen moet je even bij Secunia zelf nagaan. Als jij je klep dus dichthoudt over je bugs en de ander zet 'm wagenwijd open krijg je een compleet vertekend beeld. Afgezien daarvan kun je de discussie aangaan of geslotenheid nou wel zo goed is. Ik zou dus zeker niet zonder meer beweren dat Microsoft toch wel iets goed doet. De switch naar een beter security beleid zal ongetwijfeld wel een duit in het zakje hebben gedaan maar er valt gewoon niet te achterhalen hoe groot die duit is dankzij de geslotenheid.

[Reactie gewijzigd door ppl op zondag 25 juli 2010 15:20]


Dat is een goed voorbeeld van slechte statistiek.
Nee. Statistiek is niet het verzamelen van getalletjes, statistiek is het verzamelen en manipuleren van die getalletjes om daar vervolgens conclusies aan verbinden. In dit geval heeft Secunia zich beperkt tot het verzamelen van getalletjes, en stelt daar zelfs bij dat uit die getalletjes de conclusies die jij als voorbeeld probeert te maken niet te maken zijn.

Feitelijk presenteert Secunia in deze raw data en deze raw data zou met verder onderzoek gebruikt kunnen worden voor statistische analyze. Beetje nutteloos dus. En tendentieus, aangezien ze bij Secunia donders goed weten dat mensen de conclusies gaan trekken die ze in hun disclaimer afwijzen, wat weer extra hits en nieuws genereert.

Er valt dus een hoop van te vinden, maar slechte statistiek gaat wat ver.

Uit de managementsamenvatting:
A typical end-user PC with 50 programs installed had 3.5 times more vulnerabilities in the 24 3rd party programs installed than in the 26 Microsoft programs installed. It is expected that this ratio will increase to 4.4 in 2010.
Lijkt er dus op dat Microsoft zijn software kwaliteit een stuk beter op orde heeft weten te krijgen de afgelopen jaren (dit gaat niet vanzelf), dan andere softwareleveranciers...

Dit is eigenlijk gebeurt vanaf Windows 2003 en Windows XP SP2 als ik me niet vergis. Hierbij hebben ze na een aantal pijnlijke lekken in Windows XP goed nagedacht en de ontwikkelingen van beide producten stopgezet, alle developers op security cursus gestuurd, daarna van beide producten een security review gedaan, en toen pas weer verder gegaan met ontwikkelen.

Hier is later de Secure Development Lifecycle (SDL) uit gekomen die voor zover ik weet nu bij de ontwikkeling van alle producten gebruikt wordt. De eerste stap uit deze lifecycle is dat alle ontwikkelaars minstens 1 security training per jaar moeten volgen zodat ze up to date blijven omtrent de verschillende soorten lekken, exploits etc.

Voor meer info: http://www.microsoft.com/security/sdl/

Niet slecht bedacht moet ik zeggen.

Dat was ook wel nodig, fijn dat ze het dan ook geregeld hebben.

Toen UNIX ontwikkeld werd was er een vergelijkbaar punt waarbij alles waterdicht moest worden, en dat is het gelukkig nog steeds. Natuurlijk blijf je altijd userland problemen hebben.

Ook een UNIX kernel is niet waterdicht, maar lekken in die laag worden uiteraard 'onmiddelijk' gefixed.

Het grootste probleem is, en zal altijd zijn, userland progsels :) Sommige zijn fenomenaal, anderen het janken waard.

En met buffer overflows, waardoor je als aanvaller zonder problemen dwars door die hele veiligheidsringen heen banjert en in kernelspace kan gaan klooien. Zelfs met VM's blijf je risico's houden - ook UNIX is nooit waterdicht geweest. Pas als devs geen fouten meer maken zal het dat pas worden.

lol Apple vs Microsoft always fun.

Persoonlijk denk ik dat het niet heel veel uitmaakt als men op je pc wil komen doen ze het toch wel. Er zijn nog zo veel bugs etc waar we niks vanaf weten die dagelijks worden misbruikt.

[Reactie gewijzigd door Mitch Rapp op zaterdag 24 juli 2010 16:22]


Software oorlog.

Tis net als snelle hap eten, frietjes bij de mac, burger bij burgerking en je kip bij centucky..

Kortom van alle verschillende boeren moet je mee eten, en heb je het beste resultaat.
blindstaaren op 1 OS is zoiezo al zo 1994.

Combie draaien gaat prima tegenwoordig , Linux / OSX / W7 :)

Mee eens. Die fanboys zouden zich eens stil moeten houden.
OSX: Draait 'Out of the Box' best wel lekker. Echter iemand die graag zijn eigen software, lay-out, etc. wil gebruiken kan er niets mee.
Windows: Tweakable, DirectX, minder voorgeinstalleerde crap, te veel gebruikers (lees: meer virussen)
Linux: Gratis, Draait gelijk erg lekker, alleen opensource games, uitermate tweakable, weinig gebruikers.

Uit deze drie vind ik OSX en Windows het lekkerst (gebruiksvriendelijkst) werken (maak niet uit welke van de twee).
Bij linux zit je wel eens te kutten met een installatie via de command prompt.
Linux is echter goed op weg.

Welke ik op een bepaald moment gebruik ligt er aan wat ik dan doe (OSX gebruik ik niet zo vaak als de andere, omdat ik met die andere twee alles kan doen wat ik wil).

[Reactie gewijzigd door michaelmou op zaterdag 24 juli 2010 16:55]


Met de Terminal in OSX kun je toch wel redelijk wat leuke dingetjes doen. Maar goed, dat is zo te zien te onbekend bij de 'Tweakers'. En ook je eigen software draait prima op OSX.

Maar idd voor mensen die gewoon een computer willen die out of the box werkt is OSX een geweldig systeem. Voor mensen die wat meer willen zullen zich eerst moeten verdiepen in de Terminal.

Zelfs zonder terminal kun je al veel meer met OS X dan met Windows op customization gebied.

Doelt michaelmou hier niet meer op dat als je windows 7 taakbalk een ander likje verf wilt geven dan kan dat, of zelfs een custom theme ergens vandaan wilt trekken dan is dat mogelijk (niet dankzij Microsoft, maar wel dankzij de vele gebruikers, maar de vraag ernaar)?
Qua "desktop" tweaking lijkt me Linux > Windows > OS X best een logische rangorde in wat er mogelijk is.

Apple heeft toch wat meer het "just works" imago, waar iets is vastgesteld om op een bepaalde manier te werken en dat hier ook niet van word afgeweken.

Volgens mij als je wil kun je ook met Mac osx met xcode en aanpassingen linux programmaś op je mac draaien hoor! (zelffs gnome volgens mij weeet dit niet zeker??)

Ow en ja windows wordt het meest gebruikt misschien, maar Transactie servers zijn bijna altijd Unix/Linux bij banken, dus vraag is wat is er dan intressanter het draait nu eenmaal vaak om geld! ;)

Volgens mij als je wil kun je ook met Mac osx met xcode en aanpassingen linux programmaś op je mac draaien hoor! (zelffs gnome volgens mij weeet dit niet zeker??)
Macports doet 't zonder aanpassingen voor zover ik weet :) Het compileert gewoon native allemaal, ook gnome/kde/whatnot. In principe is het gewoon een BSD achtige. Dat is voor veel grote ' linux ' (beter om OSS te gebruiken hier) een reference platform. Als het daar niet op werkt, heb je geen release.

Eigen software gaat anders prima op OS X hoor. Geen enkel probleem.
En hoe kom je erbij dat bij Windows minder voorgeinstalleerde crap hebt? Over het algemeen worden juist Windows PCs met gigantisch veel crapware geleverd.

Het gaat niet over Windows pc's maar over Windows. Dat Acer er nog een lading zooi bij installeerd kan microsoft niks aan doen. Op Windows mis ik juist software na installatie. Geen PDF reader, geen Excel reader, geen movie maker, geen msn, etc. Op Ubuntu ben je na installatie redelijk compleet volgens mij. Mac OS X kan ik niks over zeggen.

Mee eens. Die fanboys zouden zich eens stil moeten houden.
OSX: Draait 'Out of the Box' best wel lekker. Echter iemand die graag zijn eigen software, lay-out, etc. wil gebruiken kan er niets mee.
Dus eerst ga je iets zeggen over fanboys, daarna onzin schrijven dat iemand die zijn eigen software wil draaien niets met OSX kan?

alle schatzoekers hebben dus al door waar je moet zijn voor als je iemand wil oplichten: apple gebruikers.
een ideale doelgroep: het grootste deel bestaat uit "leken" die "weinig verstand" hebben van techniek (en dus apple kopen om niet teveel te hoeven na te denken) en veel geld te besteden hebben. als er genoeg gefraudeerd wordt dan moet apple wel de security opschroeven.

Totdat je het gaat onderzoeken en ineens het tegenovergestelde blijkt. Apple gebruikers zijn doorgaans beter ingelicht over ict dan Windows gebruikers. Je moet niet vergeten dat als iemand niet weet wat iets is hij of zij dan maar gewoon hetgeen koopt wat de rest in zijn omgeving gebruikt. De kans dat dit Windows is, is aanzienlijk groter gezien het marktaandeel. Dan krijg je het bekende "Pietje en Klaasje gebruiken het dus zal het wel goed spul zijn en koop ik dat ook maar". Bij de aankoop van een Mac zie je heel vaak dat mensen eerst onderzoek gaan doen en dan met name of hetgeen wat ze willen doen wel kan op zo'n Mac.

Verder staat het gebruikte OS ook volledig los van domme gebruikers. Domme gebruikers zijn gewoon dom en het OS maakt ze niet slimmer. Zodra zij malware binnen krijgen en er allerlei waarschuwingen en blokkades zijn wordt dat keiharde genegeerd en wordt de boel alsnog geopend. Gevolg is een besmetting. Op moment dat je een gebruiker belt en 'm vraagt naar z'n gebruikersnaam krijg je meestal de volledige gebruikersnaam EN het wachtwoord. M.a.w. het OS is niet eens boeiend als je wil frauderen, je richt je gewoon op de domme gebruiker die met alle genoegen op de wereld z'n gebruikersnaam en wachtwoord afstaat. Hiervoor heeft men ook een begrip uitgevonden: social engineering. Tegen social engineering is geen enkel OS opgewassen omdat het probleem zich in de gebruiker bevindt. Dat kun je alleen oplossen door opvoeding en lijfstraffen.

Wat betreft een Mac kopen omdat je dan niet zoveel hoeft na te denken...dat is juist iets wat de mensen met kennis van zaken doen. Op werk denken ze al genoeg na, dan is het wel zo fijn als je dat thuis niet hoeft te doen. Het voordeel van OS X is dat het ondanks dat alsnog via dingen als Automator, AppleScript en de UNIX basis (Terminal werd hierboven al genoemd) dusdanig in te stellen is dat je ook het nadenk gedeelte hebt. Dat is bijv. de reden waarom heel veel UNIX mensen een Mac gebruiken: UNIX met een goede grafische omgeving zodat je niet altijd moeilijk hoeft te doen.

Ach je moet doen wat je zelf wilt maar inderdaad als hacker/fraudeur kan apple best een leuke en lucratief goede markt zijn zoals hierboven gezegd...


en over die burger... niet op cs amsterdam, daar kwam mijn burger uit een magnetron... zeker niet van een grill wat jammer is...

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op zaterdag 24 juli 2010 18:46]


Gaat dit ook over OS X? In het rapport lees ik alleen over Windows XP en Windows Vista.

@!nFerNo
Ja, OS X is Apple software, maar als ik het rapport lees, kom ik het niet tegen, terwijl ze wel Windows XP en Windows Vista noemen en Windows 7 expliciet uitsluiten.

Het rapport lijkt te gaan over 3rd party software op Windows en niet over de besturingssystemen, zover ik het begrijp.

[Reactie gewijzigd door MisterBlue op zaterdag 24 juli 2010 17:28]


Ik meen elders gelezen te hebben dat het wat Apple betrof voornamelijk om Safari en iTunes ging. Maar laat ze hier maar lekker in de waan dat OSX zo lek als een mandje is dat houd de illusie een beetje in stand dat systemen die Tweakers bij voorkeur gebruiken toch echt wel veel beter zijn.

AFAIK staat het in de titel:
Secunia: Apple-software bevat de meeste lekken

Volgens mij is OSX toch ook Apple-software, of ben ik nu zo verkeerd? 8-)

Dat ze enkele voorbeelden geven als iTunes e.d. wilt niet zeggen dat de lekken zich beperken tot deze lijst.

Als je even een willekeurig lijstje met gefixte lekken van een OS X security update bekijkt, kan je toch moeilijk volhouden dat OS X zo rock solid is.
Even eentje:
Playing maliciously crafted audio content may lead to an unexpected application termination or arbitrary code execution.
Kijk uit wat je doet op internet, en blijf patchen en updaten. Er is geen alternatief.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op zaterdag 24 juli 2010 21:12]


In de 5 jaar dat ik OSX gebruik heb ik totaal nergens last van gehad zonder ook maar een minuut bezig te zijn met onderhoud. Dus ja, ik kan heel makkelijk volhouden dat OSX echt rock solid is. In tegenstelling tot de Windows systemen van familie waar ik zo nu en dan langs moet komen omdat ik ooit eens een opleiding automatisering heb gedaan.

En dat is wat mensen willen, een systeem wat gewoon werkt. En natuurlijk moet je wel gewoon alle beveiligingsupdates die binnenkomen accepteren.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op zaterdag 24 juli 2010 21:39]


Nee, er is een "typical end-user PC" genomen en daar valt OSX (en Linux) dus blijkbaar niet onder.

Als je het rapport leest wordt het inderdaad duidelijk dat men hier Apple software op een Windows systeem bedoelt.
Heel OSX is dus ook niet meegenomen in het rapport.

Logisch ook aangezien de security software van secunia ook alleen maar op Windows draait.

Is voor Windows gebruikers trouwens wel een aanrader: Secunia PSI
Dat is een programma dat voor je geïnstalleerde software bijhoud of er een bekende lek is en of er dan een nieuwe versie van het betreffende programma te downloaden is.

Paar maanden geleden Secunia PSI gebruikt, het concept is inderdaad super, en zo nu en dan werkt het prima. Maar wat is die UI buggy (iig op Windows 7, een maand of 3 geleden). Ik heb het gedeinstalleerd, ik wacht nog even een paar maanden voordat ik het weer probeer.

Maar ik hoop zeker dat ze het door ontwikkelen want het idee is gewoon top.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:06 Antec brengt derde Kühler-koeler uit
Vorige 14:40 Banken houden incidenten van gehackte bankrekeningen stil
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011