Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 28.735 •

Veel smartphoneplatformen kunnen Google Maps Navigatie niet draaien wegens een gebrek aan grafische kracht. Er is volgens een manager van Google echter een heel andere reden dat de navigatie van de zoekgigant nog niet draait op de iPhone.

Mockup: iPhone 4 met Google Maps NavigatieSmartphones hebben redelijk wat grafische verwerkingskracht nodig om vector graphics om te zetten in 3d-afbeeldingen. Dat zei Hugo Barra, Product Manager Mobile van Google, in een vraaggesprek met de Nederlandse pers. In tegenstelling tot Google Maps maakt Maps Navigatie geen gebruik van afbeeldingen, maar van metadata, waarmee de software lokaal de kaarten opbouwt. Daardoor zou minder dataverkeer nodig zijn en kan Navigatie in theorie sneller werken.

Google zou de navigatiefunctie van Maps ook graag op de iPhone uitbrengen, maar volgens Barra kan dat nog niet, 'omdat niet alleen Google daarover beslist'.  De iPhone beschikt wel over de benodigde kracht, in tegenstelling tot sommige andere smartphones, zoals recente Blackberry's. Die kunnen Google Maps met navigatie niet draaien vanwege de door Google gebruikte technieken.

In de Nederlandse versie van Googles navigatieprogramma is inmiddels al beperkt verkeersinformatie beschikbaar. Naarmate er in Nederland meer Android-telefoons worden gebruikt, zal de verkeersinformatie worden uitgebreid, aldus Barra. "We verzamelen die data via de geanonimiseerde locatiegegevens van Android-telefoons. Door die bewegingen te volgen, zien we of ergens een file staat." Google vraagt daarvoor toestemming bij de setup van een Android-toestel.

Op termijn zullen er ook advertenties opduiken in Navigatie, zei Barra. "Maar we zijn er alert op dat we de concentratie van bestuurders niet verstoren. Daarom zullen er geen advertenties komen tijdens het rijden. Je kunt wel denken aan advertenties die worden afgespeeld als iemand voor een stoplicht staat." Google Maps Navigatie is deze week in Nederland en België geïntroduceerd.

Update 9:09: Eerder stond in dit artikel gesuggereerd dat de iPhone Google Maps Navigatie niet kan draaien door een gebrek aan grafische kracht. Dat is compleet onjuist.

Reacties (67)

Je moet al op zoveel letten tijdens het rijden gaan ze ook nog eens advertenties op zo'n klein scherm zetten.

Correctie:
Daarom zullen er geen advertenties komen tijdens het rijden.
Waarom zou de iPhone niet genoeg grafische kracht hebben?
( http://en.wikipedia.org/wiki/PowerVR#Series5_.28SGX.29 )

[Reactie gewijzigd door eXisTa op 10 juni 2010 08:38]

Je moet ook opletten tijdens het lezen van het artikel.
Daarom zullen er geen advertenties komen tijdens het rijden.
Alsnog lijkt het mij niet handig om de concentratie te beinvloeden voor het stoplicht; meestal kan zich na het op groen springen een gevaarlijke situatie voordoen (voorang geven aan tweede groene licht, iemand die door rood rijdt etc.) en dan heb je juist die concentratie extra nodig. Met de advertenties erbij wordt autorijden een soort ongerelateerd multitasken.
Lol ik ga uit verveling bij stoplichten om me heen kijken, 0,0 concentratie tot die op groen springt... Nergens voor nodig ook, als die groen is bekijk ik in 1 keer de huidige situatie en klaar is kees :) Daarbij MOET je niet verplicht ads kijken als jij dat onverantwoord vind kijk je toch niet naar je scherm, je rijd toch niet dus je mist ook geen afslag ofso ;) kijk je lekker 5 minuten naar een rode lamp :P

Maargoed wat doe je als je stil staat: de ene blijft vol concentratie naar een rode lamp kijken de ander steekt een peuk op de ander pakt drinken weer een ander switched radio zender en weer iemand anders die eet een lekkere snack... En nu komt er een nieuwe en dat is naar je navigatie kijken... En dan heb ik flitrten en dat soort ongein in file's/bij stoplichten nog niet eens opgenoemd:)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juni 2010 08:49]

Ik ben het wel eens met Zero en vind je toch iets te kortzichtig in je reactie. ;)

Een mens is simpelweg niet in staat om in een keer/ in een blik een hele situatie goed in te schatten, Als je pas bij groen licht gaat inschatten, ben je gewoon te laat of sta je te lang stil. Een snack eten of een sigaret opsteken vind ik niet vergelijkbaar, omdat dat maar heel kortstondig (en vaak beperkt) je aandacht vraagt.

Mensen die enkel naar een stoplicht staren hebben daarentegen ook geen oog voor de omgeving, ik heb daar al genoeg mee mis zien gaan (bijvoorbeeld fietsers/ voetgangers die niet opgemerkt werden). Daarnaast, als mensen iets anders gaan doen tijdens het wachten, missen ze vaak het moment dat het stoplicht op groen springt. Dit kan een grote ergenis zijn voor het wachtende verkeer dat achter is aangesloten, omdat veel stoplichten toch al kort op groen staan.

[Reactie gewijzigd door Randal op 10 juni 2010 09:21]

Als er maar geen geluid bij die ads zit, dan nog liever geen Google maps.
Inderdaad wel beetje gek de gewone Google Maps (waar je ook gewoon routes kan plannen) werkt prima op een normale telefoon (java). Dus navigatie moet ook prima lukken. De advertenties kunnen ze ook middels .gif doen, werkt prima, dat doet eBuddy ook.
Hoeveel gewone telefoons hebben GPS? Dat is behoorlijk belangrijk voor een navigatiesysteem en is op bijna geen enkele normale telefoon aanwezig.
Ze zeggen zelf al dat er dus redelijk wat grafische kracht nodig is, dat heeft een goedkope Nokia of SE niet zomaar.
Het verschil is dat ze voor Google Maps Navigation vector graphics gebruiken om het nieuwe beeld dat onstaat door je bewegingen lokaal op te bouwen, vergelijkbaar met hoe de beeldopbouw in een game werkt. Met die techniek heb je veel minder bandbreedte nodig dan als je alles op de server rendert en als bitmap overstuurt zoals de "gewone" google maps doet. Het vergt echter dienovereenkomstig veel meer processorkracht op de client. Vector graphics wordt op een PC meestal gedaan door de 3D accelerator van je grafische kaart, juist om de CPU te ontlasten.
Als je voor het stoplicht staat, je je lokatie berijkt hebt, je loctie aan het invoeren ben, door het menu heen browsen, alles behalve onder het rijden ;) Genoeg spelletjes die het ook overal hebben behalve onder het spelletje zelf...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juni 2010 08:41]

Ergens tussen het schrijven en de publicatie van dit artikel is iets gewijzigd, waardoor het leek alsof het om een gebrek aan grafische kracht zou gaan. Dat is niet juist, Barra zei juist dat de iPhone genoeg grafische kracht heeft :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 10 juni 2010 09:12]

Ik dacht al waar dat addertje onder het gras bleef
Je kan altijd een navigatiesysteem kopen hť.
Helemaal geen addertje onder het gras.
Had je gedacht.
Wacht maar tot elke TomTom een actiev verbinding heeft en de heren directeuren bij TomTom op zoek zijn naar meer winst.
Dan zit ook je TomTom zo vol met advertenties.....
Had je gedacht.
Wacht maar tot elke TomTom een actiev verbinding heeft
Wie gaat de bandbreedte daarvoor dan betalen?
Tja dat moet wel want ik heb liever ads dan dat ik betaal en ik denk dat veel mensen dat hebben.
Er zit inderdaad geen addertje onder het gras want je kan het gewoon uitzetten (als je maar even de moeite neemt niet te snel door je android setup heen te gaan..).
Veel smartphoneplatformen kunnen Google Maps Navigatie niet draaien wegens een gebrek aan grafische kracht. Volgens een manager van Google is dat mogelijk de reden dat Apples iPhone momenteel nog geen navigatiefunctie aan boord heeft.
Deze snap ik niet. In de eerste twee generaties iPhones zit een grafische processor van PowerVR die erg krachtig is. Deze is in de derde (3GS) vervangen door een gpu die twee keer zo snel is en ook van PowerVR. Deze gpu is een stuk krachtiger dan de gpu van ATi die Google in de Nexus One gebruikt. Aan de gpu kan het dus niet liggen.

Blijft er over de cpu.... Tja... Ik draai zonder problemen Navigon op mijn iPhone 3G en ken genoeg mensen die TomTom op hun iPhone draaien. In beide gevallen bestaan de kaarten uit metadata in de vorm van vectors. Dus weer zie ik het probleem niet.

Dat Apple eventueel een Google navigatie programma uit de AppStore weert, kan ik me voorstellen, maar dat de iPhone niet voldoende grafische kracht heeft......
Smartphones hebben redelijk wat grafische verwerkingskracht nodig om vector graphics om te zetten in 3d-afbeeldingen.
Vector graphics omzetten naar 3D kost veel verwerkingskracht, in tegenstelling tot het opbouwen van kaarten uit metadata.
Wat ik b.v. niet snap is dat ze dezelfde GPU in de iPhone 4 gebruiken als in de 3GS. Als je meer pixels moet aansturen. Dat betekend dus lagere FPS.
Ehm de 3GS had een 600 mhz en de 4 een 1 ghz.
Als Google geen concurrent voor de iPhone had met Android was er al lang navigatie voor iPhone geweest. Dit is gewoon marketing om Apple in een slecht daglicht te zetten.

De grafische kracht is meer dan genoeg op een iPhone 3GS en iPhone 4, en de talrijke navigatie Apps tonen aan dat er geen reden is dat een navigatie App wordt geweigerd.

Ik vind het eigenlijk zeer zwak van Google om zo te reageren.
Naja, Apple is wel heel lief voor Android :p
Ja maar Apple mag wel alle browser weren van hun HTML5 test weren omdat die niet zijn voorzien van de laatste technologieŽn (nou mooi wel dus maar wordt erg kinderachtig geblokkeerd zodat je safari MOET downloaden) :P

Grotere bedrijven zijn nou 1maal net kinderen, allebij willen ze die zak met snoepgeld dus dan ga je ruzie krijgen, is heel simpel!
Ik vindt de bewering van Google over gebrek aan grafische kracht als reden om geen navigatie naar de iPhone te brengen nogal onzinnig.

Tom Tom en NDrive brengen al geruime tijd navigatie software voor de iPhone op de markt.
Zelf ben ik NDrive Benelux gebruiker en laat ik zeggen dat eerder de soms brakke gps signalen mij storen dan dat het apparaat grafisch beperkt zou zijn.

De werkelijke redenen zijn volgens mij te zoeken in de relatie Apple - Google die nogal onder druk staat sinds Google met Android telefoons begonnen is.

Heel goed mogelijk dat Apple de navigatie van Google al op voorhand heeft afgewezen.
Dan is de bewering van Google niet meer dan een sneer richting Apple.
In feite zegt google dat ook niet. De medewerking van Google geeft 2 redenen.
'omdat niet alleen Google daarover beslist'.
Ook sommige andere smartphoneplatformen, zoals Blackberry OS, kunnen Google Maps met navigatie niet draaien vanwege de gebruikte technieken.
Het gebrek aan grafische kracht komt voort uit de gebruikte technieken.
Mogelijk is het gebrek aan grafische/processor kracht een reden, maar het kan ook het andere genoemde punt zijn. Of iets totaal anders.

Er worden hier dus woorden in de mond van een google medewerker gelegd die hij volgens het artikel gewoon niet heeft gebruikt.
dat eerder de soms brakke gps signalen
Dat lijkt dus meer op slechte ontvanger dan dat er probleem is met de GPS signalen. Daar werken miljoenen apparaten probleemloos op namelijk.
Klein detail, de Maps applicatie op de iPhone is niet gemaakt door Google maar door Apple.

Vandaar dat Google "daarover niet alleen beslist"

Apple moet dus de navigatie functionaliteit in deze app inbouwen (of de bron aan Google geven).
Of Google kan zijn eigen app porten. De reden dat Google niet alleen beslist is omdat Apple de app nog altijd moet opnemen in de appstore.
Lijk me sterk dat ze het op deze manier aan zullen vliegen.
Waarom een applicatie porten voor een enkele feature?

Eerder heeft Apple ook al de Maps applicatie aangepast met streetview integratie.

Ik zie overigens geen reden waarom Apple niet mee zou willen werken. Op het moment zit er al route planning in de Maps applicatie.
Kan me zowiezo niet voorstellen waarom je dit zou willen gebruiken, zeker niet met de huidige status van het netwerk van t-mobile - je rijd constant door gprs cellen, word helemaal niks dit. maar goed, vervang de huidige maps app in de iphone, prima, word er niet slechter van.
Onzin, T-mobile is redelijk hoor, niet slecht kwa bereik (er zijn betere dat zeker)... Zodra jij een route uitstippelt gaat je apparaat achter elkaar al die data binnen halen, als jij op 200km dus ergens maar 4 minuten 3G (kan je makkelijk meerdere MB's binnen hengelen) heb kan dat al genoeg zijn om je de hele rit van info te voorzien, zeker als je hem gewoon op normale overzichtmodus en niet op streetview hebt ;) Hij doet het dus niet pas als je uit plaatje 1 bent om dan pas plaatje 2 te downloaden maar hij doet als jij bij plaatje 1 bent ALLES wat ie kan binnen te halen ;)

En zelfs met GPRS krijg ik binnen 2 sec me hele scherm gevuld met de omgeving (ipv schaakbord), zo snel gaat dat nou :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juni 2010 08:57]

^Klopt als een bus, met mijn n900 was dit ook het geval, route downloaden gaat erg vlot, Ik heb nu wel maps geinstalleerd staan, maar toen dat niet kon navigeerde ik ook met behulp van het 3g/gsm netwerk.
Voor mij is de google maps applicatie al handig genoeg om de weg te vinden in nederland. Af en toe even op het schermpje kijken en heb de weg in me hoofd.
De route van bovenaf met een simpel lijntje en een puntje waar je bent vind ik echt genoeg. Dat streetview en en zo'n stemmetje zal ik toch nooit gebruiken.
Enige wat ik wel jammer is dat het scherm niet mee draait met de richting waarop je rijdt. Verder is het wel goed zo.

Als je echt nooit op de weg zit is een Tom Tom misschien handig. Als je geen borden kan lezen en hele slechte topografische kennis hebt.
Google heeft denk ik niet goed nagedacht over de CO2 emissie die het toevoegen van een eigen achtergrond in de zoekmachine veroorzaakt.
Stukje eigen verantwoordelijkheid, als ik jouw was zou ik nog enkel biologisch eten en NIKS meer gebruiken (vervoer/verwarming) wat ook maar een beetje energie kost! Denk dat dat het beste is voor je :) Een beter milieu begint bij je zelf, niet bij Google ;)
Ik snap het toch niet. Wie wil er nu een GPS ding hebben dat via een data netwerk gaat lopen. Je zal maar eens op vakantie gaan en alles via Google Maps doen, de rekening zal ook wel enorm hoog worden.

Dan vind ik de oplossing van Nokia met z'n Ovi Maps veel beter, dat werkt via een GPS signaal, dus geen extra data kosten. Ik hoop dat Google hier ook nog in verandert, want anders lijkt het mij niet echt interessant.
Des te meer reden om eindelijk eens met een Europawijd flat-free abonnement te gaan komen. Alle aanbieders toegang tot elkaars netwerk geven en je bent klaar. Kosten worden aan de telco die je gebruikt hebt overgemaakt van je eigen provider.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 10 juni 2010 09:07]

wat is flat-free ? denk dat je flat-fee bedoelt ;)

overigens geven alle aanbieders elkaar al toegang, dat heet roaming.
en je raad het vast al.. jouw telco maakt de door jou gemaakte kosten over aan de aanbieder in kwestie.
Je denkt teveel vanuit ons kleine landje. In de states zijn de meeste mensen nog nooit in het buitenland geweest, daar werkt zoiets prima. Ook in de grotere Europese landen komt online navigatie wel tot zijn recht. In ons land ben je al snel aan de grens en dus aan het roamen, maar dan nog kun je het prima gebruiken als je niet de grens over gaat. Laatst nog naar Groningen genavigeerd en midden on de nacht een apotheek moeten zoeken.
Verder gaat het bij Nokia niet "via het GPS signaal". Via dat signaal komt alleen je positie "binnen", de kaarten zelf staan dan of al op je telefoon, of komen via een data verbinding binnen. Google doet het tweede, tomtom bv het eerste. Mogelijk ovimaps ook.
Verder gaat het bij Nokia niet "via het GPS signaal". Via dat signaal komt alleen je positie "binnen", de kaarten zelf staan dan of al op je telefoon, of komen via een data verbinding binnen. Google doet het tweede, tomtom bv het eerste. Mogelijk ovimaps ook.
Ovi Maps is de Navigatie sofware van Nokia. En die kan beiden. Als je de kaarten niet vooraf op je telefoon zet worden ze gedownload. Om kosten te sparen in het buitenland, is het echter beter om de kaarten vooraf op je telefoon te zetten..

Standaard heb ik de kaarten van Nederland, Duitsland en Belgie op mijn telefoon. En komt binnenkort met de vacantie ook nog Frankrijk bij.
Altijd het zelfde, welbekende commentaar.
Trouwens, het werkt ook gewoon met GPS.
Je pakt een route, kaarten en data wordt ingeladen en in feite kun je dan offline zolang je op de route blijft.

95% navigeer je binnenslands. Dit is een hťle goede navigatie vooral door de hoeveelheid POI's in google maps, en koppeling van allerlei andere info van websites, telefoonnummers en emailadressen etc etc

Niet meer een adres hjoeven weten maar 'navigeer naar parkeergarage in centrum eindhoven' dankje.

[Reactie gewijzigd door RielN op 10 juni 2010 09:27]

Hopelijk komt er ook een Symbian S60 versie :)