Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 79, views: 20.763 •

Game-ontwikkelaars kunnen met Visual Studio spellen maken welke grotendeels cross-compatibel zijn tussen Windows-besturingssystemen, Windows Phone 7 en de Xbox 360. 90% van de code is uitwisselbaar tussen de verschillende platformen.

Microsoft heeft in een demo laten zien hoe een spel tegelijkertijd gespeeld kan worden op een computer met Windows, een telefoon met Windows Phone 7 en de Xbox-console. De video toont hoe een Microsoft-medewerker een Indiana Jones-platformgame achter elkaar op een computer, telefoon en Xbox speelt, waarbij de voortgang in het spel automatisch overgedragen wordt tussen de drie verschillende apparaten.

De programmeercode voor het spel is voor 90% uitwisselbaar tussen de pc-, Windows Phone 7- en Xbox 360-versie. De overige 10% varieert en bestaat uit code voor platformafhankelijke besturing: een smartphone wordt aangestuurd door middel van het touchscreen en accelerometer, de Xbox 360 met een controller, terwijl voor de pc muis en toetsenbord gebruikt worden. De getoonde demo werd ontwikkeld met Visual Studio. Eerder werd bekend dat Microsoft voor het ontwikkelen van software voor Windows Phone 7 leunt op XNA en Silverlight.

Reacties (79)

Hmm, betekent dit dan misschien toch dat je tegelijk spellen tegen elkaar kan spelen, real-time? Of alleen maar dat je het spel later kan hervatten op je console?
Dat begrijp ik dus nooit, dat MS nooit iets heeft gedaan om PC spelers gewoon tegen Xbox360 spelers te kunnen laten spelen...
Dat is soms ook niet helemaal eerlijk.... moet er niet aan denken dat ik met MW2 op de X360 tegen PC gamers moet spelen, dat verlies je tegen de muis en keyboard spelers...
Nee, maar bijvoorbeeld racegames kunnen perfect... je kan met zowel keyboard, controller als stuur spelen.

Daarnaast Unreal Tournament 3 op de xbox stond bijvoorbeeld toe om een USB keyboard en muis te gebruiken IPV controller. Ik heb geen idee of er verder nog spellen zijn die dit ook ondersteunen ;)
Dat is toch gewoon eerlijk, het is je eigen keuze om op een console te spelen.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 7 maart 2010 19:14]

Erm... ja, maar het is niet je eigen keuze om tegen pc gamers te spelen? Het leuke aan X360 games vind ik juist dat het zo eerlijk is, omdat iedereen onder dezelfde omstandigheden speelt. Bij PC gaming speelt fps (dus hardware) en ook muis/tobo kwaliteit (die hele heisa om dpi) een rol, terwijl de enige factor die X360 en PC wel gemeen hebben latency is. Verder zal iedereen het op de X360 moeten doen met dezelfde controller en dezelfde hardware en dat maakt het (vind ik) eerlijker.

Muis en tobo is volgens mij officieel niet mogelijk op de X360, al zijn er wel minder officiële manieren voor geloof ik.
USB Toetsenborden (zelfs die platte voor de Mac :Y) ) werken op een xbox-360. Niet specifiek voor games maar voor het typen van berichten bijvoorbeeld.
Unreal Tournament waarschijnlijk wel. Modern Warfare zeker niet.
Ze hebben toch ook ondersteuning voor muis en/of tobo op de xbox (geen ms, maar ps3 ook dacht ik)? Of was t alleen een tobo? De games moeten het dan ook ondersteunen, magoed.
Dat hebben ze inderdaad ja, maar zie jij jezelf al lekker op de bank liggen met toetsenbord en muis voor je??....
Mwoa, met een goede standaard ofzo...
Snap sowieso niet dat dat niet vaker gedaan wordt, zowel PS3 als Xbox 360 hebben usb poorten en voor FPSs lijkt me toch dat vrijwel iedereen dat beter vind spelen? Of een klein toetsenbordje speciaal voor FPSs lijkt me ook wel wat. Lijkt me voor de consolebouwers geen slechte zet om alle gamers die liefst met tobo en muis spelen ook aan te spreken. En een xbox 360 op je bureau met een simpel kantoor pc'tje ernaast is vaak nog goedkoper dan één dikke game PC...
@ Qualian: Zelfs met goede standaard niet, lijkt me. Gamen op de bank doe je lekker lui met een controller in je hand. Als je intensief gaat gamen met toetsenbord en muis dan neem ik aan dat je liever aan een bureau zit..

Natuurlijk moet iedereen voor zich weten hoe hij/zij gamed daar niet van, maar praktisch gezien lijkt het gewoon erg onhandig om allerlei randapparatuur in je huiskamer kwijt te moeten.
dat hebben ze wel degelijk gedaan.

http://www.xbox.com/en-GB...es/news/crossplatform.htm

onder andere de game shadowrun kon door xbox spelers tegen pc spelers en andersom gespeeld worden.

het lastige blijft alleen het balancen.

http://www.xbox.com/en-GB/games/s/shadowrun/
oftopic/
Jah alleen was Shadowrun heel snel al afgeschreven door MS. Ik ben dus een van die mensen die geen xbox heeft en ik moest dus 60 euro per jaar betalen voor een game die ik nauwelijks speel op de pc om online te kunnen spelen |:( .

Daarom is het dus geflopt, pc-gamers zijn het niet gewend om per maand geld te betalen voor 1 game (ik heb het nu over FPS gamers geen RPG oid). Ze hadden wel beloofd de silverversie wel gratis online te kunnen spelen, maar dat werkte voor geen meter. En de bugs werden ook niet verholpen. Je kon de tutorial niet eens afmaken.
/oftopic/


ontopic/
Dus dit is wel leuk en aardig voor mensen die al een xbox hebben, maar voor de rest denk ik niet echt, tenzij ze deze functie ook geven aan silver-accounts. Want moet wel via windows live gaan werken.
Je moet breder denken dan alleen win <> xbox <> WP7, als dit aanslaat zal nintendo dit ook doen met wii <> DS(i) en Sony met PS2 <> PS3 <> PSP. Kan me legio spellen voorstellen waarbij dit een goede aanvulling zou zijn.
Enkel wordt multiplayer-ondersteuning voor XNA enkel met de platformafhankelijke oplossingen geboden, X360 dus 'geen' buiten beperkte Live-interactie, PC helemaal geen hoewel er Live-APIs zijn die je niet mag gebruiken en ik denk dat het voor WP toch niet erg anders zou zijn.
Dat had je bij (als ik me niet vergis) Shadowrun. Waarom je nooit PC vs XBox zag is vanwedge de controls; mikken met de muis is heel wat preciezer dan met de Xbox controler.
Puur om het feit dat je verschillende besturing gebruikt. Een PC gamer is vrijwel altijd in het voordeel met zijn toetsenbord en muis combo. De enige manier die ik zie om pc VS xbox multiplayer goed te laten werken is het verplicht maken van een controller op de PC bij zo een game.

Een waarschijnlijk het feit dat hacks en cheats veel vaker voorkomen op de PC dan op een console.
Een waarschijnlijk het feit dat hacks en cheats veel vaker voorkomen op de PC dan op een console.
Daar is de console aan een inhaalslag bezig overigens.
Er zijn wel degelijk spellen waarbij dat kon, alleen moest je als pc speler een live abbonement nemen en daardoor is het nooit van de grond gekomen...
Omdat vaak de controls de doorslaggevende factor geeft in het spel, een platform spel (met plain links/rechts en jumpen) zou je veel meer een standaard hebben en hier de mogelijkheid wel voor maken.
Het is al lang mogelijk om Xbox360 gamers tegen PC gamers te laten spelen en MS heeft het ook al getest maar ze hebben er nooit gebruik van gemaakt omdat ze tijdens het testen er achter kwamen dat de mensen op de 360 geen kans zouden hebben tegen mensen op de PC.

Ze hebben met geloof ik halo eens een test gedaan waar ze een pro-360 gamer op de 360 tegen een paar mensen lieten spelen die het spel op de PC speelden en de 360 pro werd finaal afgemaakt.
Als ze dit zouden doen, is het bij het spelen van bijvoorbeeld schietspellen/strategy een oneerlijke concurrentie als de pc gamers tegen xbox kunnen spelen. Dit omdat je met een muis veel beter en sneller kan mikken en/of reageren op gebeurtenissen in de game.

overigens is het voor bijvoorbeeld racegames leuk, en mogelijke omdat hier controller en muis wel redelijk overeen komen (alsnog heeft de controller een kleine voordeel).

edit:
hetzelfde als deadsy hierboven!

[Reactie gewijzigd door bizkit29 op 7 maart 2010 22:37]

dat bestaat ook wel volgens mij was er vorig jaar zo spel uit gekomen die op de pc en xbox360 tegen elkaar kon worden gedaan.

weet dat naam allen niet meer
Volgens mij waren er een paar spellen voor de pc en xbox360 die met elkaar konden spelen. Misschien Shadowrun..
op zich zou dat een mogelijkheid moeten zijn.
enige is wel dat het balancen erg lastig wordt.
de pc is mogelijk meer in eht voordeel door de muis.
en de smartfone is meestal helemaal in het nadeel.

het is in elk geval erg handig,
en het lijkt me best leuk om thuis te komen en weer verder te gaan in de zelde game,
op een groot scherm, dus niet verveeld i de trein , en niet gebonden aan een klein scherm thuis.
Inderdaad, en naast het balancing van het spel, ook de kwaliteit. Mij lijkt het toch niet dat een W7 smartphone een xbox 360 spel kan spelen.
In eerste instantie ben ik geneigd het met je eens te zijn, echter kun je heel veel bereiken met knap geschreven software en een goede software-hardware combinatie.
Als je bekijkt dat je op de telefoon bijvoorbeeld een kleinere resolutie hoeft te renderen, geen dolby surround hoeft te ondersteunen etc moeten ze toch een heel eind kunnen komen.
De eerste Xbox was ook meer een simpele 733 (700?)Mhz chip, maar kon ook al aardig wat op het scherm toveren. Tegenwoordig komen de meeste mobieltjes qua processing power al aardig in de buurt, als ze al niet sneller zijn.
Keyword hier is software, niet hardware.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door RoBBS op 8 maart 2010 08:57]

Ik hoor overal hoe goed controllers zijn, als dat zo is waarom loopt iedereen dan nog te zeggen dat muis en kb een voordeel opleveren? (ik ben het er overigens mee eens, controllers zijn behoorlijk beperkt tov kb/muis)
Doen ze dit gewoon omdat het kan of houden ze ook rekening met de unike besturing s mogelijkheden van de 3 platforms? Dat lijkt mij voor de programmeur uiteindelijk meer werk en of dat de kwaliteit van de game te goede komt weet ik niet.
FF voor de duidelijkheid, dit is er al.....Denk maar aan LOST PLANET is CROSS-platform....xbox360 vs pc, ik ben een echte muisman, maar ik heb al lui zien spelen met een controler, daar zeg je netjes tegen, t is maar net wat jij kan, ik kan ook alleen maar met rechts schrijven....... AMEN O-)
dit is naar mijn denken erg mooi! zo komen ze beetje de ontwikkelaars tegen moet. ik zie ook wel hier mogelijkheden in
Ik zit hier nu erg te twijfelen, omdat mijn vorige idee precies uitkwam met betrekken tot Silverlight/XNA. Nu heb ik weer zoiets, ik heb zelf een zune en ik zie dat Zune HD hier mist, zal de Microsoft Phone (project) die functie gaan vervullen? Anders had die 4 projecten kunnen tonen in de solution als de Zune HD erbij betrokken wordt. Er klopt naar mijn mening iets niet.
De Zune HD wordt er inderdaad niet bij betrokken tot nu toe. Microsoft zei bij deze kleine demo niks over de Zune HD, niet of dat ondersteund zal worden, niet of dat net zo eenvoudig is, etc. Het zou best kunnen dat de Zune HD uiteindelijk een softwareupdate krijgt waardoor het mogelijk is, maar dat laat Microsoft nu nog niet weten.
Alles klopt tot nu toe dus prima, Microsoft zegt gewoon nog niks over de plaats van de Zune HD hier omdat de focus bij deze demo's ligt op het nieuwe product, namelijk Windows Phone 7 series.
Leuk dat Microsoft iedereen over wil hevelen naar XNA en Silverlight, maar een hoop ontwikkelaars willen hun software ook uitbrengen voor de Iphone en Android. Je ontwikkelt nu echt alleen voor Microsoft. Er is weinig code te delen, omdat alleen al de APIs totaal anders zijn (laat staan de talen).
Aan de andere kant pakken de ontwikkelaars dan wel 2 andere HELE grote groepen inplaats van Android en Iphone, namelijk de PC en de XBOX.
Kijk naar Playstation Mini's, die worden cross-platform gemaakt tussen PSP en PS3, als MS dit doortrekt naar 3 platformen (mobile, PC en Xbox), heb je wel een enorm grote markt aan je voeten liggen.

Iphone is redelijk exclusief, Android weet ik niet zeker (linux mischien?), en als het speelbaar is op een PC, dan is de stap naar Linux en mogelijk Android toch niet zo ver weg?
Dat argument gaat niet op. Als je voor Android ontwikkelt zal je spel alleen op Android draaien en als je voor IPhone ontwikkelt zal het alleen op de IPhone draaien. De API's van die twee zijn ook totaal verschillend en er valt daartussen ook geen code te 'delen'. Dus welk telefoonplatform je ook kiest, Windows Phone, IPhone of Android, je zal dan sowieso echt alleen voor dat platform ontwikkelen.
Je kan een applicatie maken die zowel op de iphone als de ipod touch draait. Maar die zijn, op het telefoon deel na, ook vrijwel identiek.
Ligt eraan hoe je het bekijkt - het is wel degelijk zo dat als je op dit moment slim code, dat de core / business logic / non-platform-specific code etc kunt schrijven voor in C++ en dit kan draaien op iPhone + Android + Windows Mobile + Symbian. Je moet alleen voor alle vier apart een UI in elkaar schroeven.

De verwachting is dat dalijk WP7S dit niet gaat ondersteunen (weten we volgende week), dus dat is wel degelijk een nadeel. Verder is het zo dat de huidige WM developers een beetje buiten de boot vallen terwijl de huidige XBOX en Silverlight devs opeens extra support gegeven wordt... Beetje naar, dat.
lijkt me leuk!
dan kun je ook eens tegen vrienden spelen die geen PlayStation 3 hebben, of juist alleen een Xbox 360!
Alleen: is dit wel eerlijk?
Playstation 3 tegen Xbox 360 lijkt me nog eerlijk, maar Playstation of Xbox tegen PC?
is sommige spellen (zoals MW2) is de PC toch wel degelijk in zijn voordeel!
Neh, MW2-xbox en PS3 spelers geven ze dan gewoon akimbo 1887's :+
Heel mooi! :) Misschien word het nog wat met WinMo :)
Ik denk't niet, want dit heet geen WinMo meer ;)
Daar zie ik VS 2010 met XNA maar voor zover ik weet is dat voor ons nog niet mogelijk. Dat is eigenlijk het enige dat me tegenhoud om volledig naar VS 2010 (RC) over te gaan...
Net zoals dat het nog niet mogelijk is on Windows Phone 7-applicaties te maken in XNA... zou het niet een versie zijn die nog in ontwikkeling is? ;)
Met crossplatform dacht ik meteen dat MS een spel had gemaakt dat je ook onder Linux ed. kon spelen. Leuk dat dit kan maar minder onverwacht dan ik had gedacht.
Er zijn een hele trits games die volgens mij prima op de drie platforms gespeeld kunnen worden, al zijn dat niet de gelikte fpssen enzo. Maar iets als Mahjong, Tetris, maar ook simpele racespelletjes, avonturen rpg's enzo kunnen best op die drie platforms draaien, met eventueel 2 grafische interfaces, een geavanceerde voor Xbox/PC en een simpele voor WiMo7.

Bijvoorbeeld een spel dat er op WiMo uit ziet als simcity (originele) of zelfs simcity2000 en op je PC/Xbox als een moderne citybuilder. Versimpelde graphics hoeven tenslotte niks aan de diepgang in te boeten.

[Reactie gewijzigd door Niekleair op 7 maart 2010 17:26]

Betekend dit dan dat je Xbox 360 crappy beelden gaat vertonen? Ik bedoel; de GPU in een xbox is stukken beter dan die van een smartphone, je zou verwachten dat als 90% van de code onaangeroerd overgezet kan worden, dat één van de twee maatstaf moet zijn.

Aangezien een telefoon de meest beperkende factor is lijkt me dat een telefoon dan ook de maatstaf moet zijn.

Verder leuk dat het kan, maar ik zie het nu niet zo. Behalve dat je een spelletje kan starten op je Xbox 360, en in de trein kan afmaken op je telefoon?
Ooit gehoord van de games op Xbox live? Daar kun je simpele spellen spelen a la 2d platform spellen en daar is een hele grote doelgroep voor te vinden. Ook de grafische hoeren kunnen af en toe een spelletje als tetris waarderen.

Er is een enorme markt voor spellen die grafisch helemaal niet zo sterk zijn, maar qua gameplay geniaal zijn. En daar is dit precies voor bedoeld. :)

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 7 maart 2010 17:37]

Nou heeft een smartphone wel een stuk lagere resolutie, en de GPU's die ze in smartphones stoppen worden steeds beter.
Daarnaast zullen graphics wel schalen zoals ze dat bij verschillende pc-configuraties nu ook al doen (ik kan met mn crappy IGP op m'n laptop spel X best spelen, maar dan met minder fancy effecten dan wanneer ik 'm op m'n desktop speel met octa-SLI en dertig 3d-schermen met 20.2 surround).
In Silverlight wordt praktisch alles automatisch geup- of gedownscaled. Het enige dat je per platform in moet stellen is de viewport. Je kunt dus XBox graphics automatisch laten downscalen op de smartphone. Je kunt de graphics zelfs voorbereiden voor bepaalde zoom-levels. Zie bijvoorbeeld deze tool: http://www.microsoft.com/...73f8bf&displaylang=en. En dit voorbeeld met video: http://www.labnol.org/sof...-deep-zoom-composer/4094/.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013