Hoofdcategorieën
Device Settings

Hobbyist installeert Android op Nokia N900

Door Dimitri Reijerman, zondag 24 januari 2010 15:47, views: 44.901

Een bezitter van een Nokia N900 is er in geslaagd om op zijn smartphone naast het Maemo 5-besturingssysteem ook Android te booten. Het proof of concept toont aan dat het toestel van Nokia is uit te rusten met een dual boot-configuratie.

De hack op de 'tweakerphone' is uitgevoerd door Brandon Roberts. Zijn N900 toont een bootmenu met Android en het op Linux gebaseerde besturingssysteem Maemo 5. Googles Android-OS kan vanaf een microsd-kaartje opgestart worden. Het OS schaalt keurig naar de wvga-resolutie van de Nokia-smartphone, maar de touchscreen-interface lijkt nog niet goed te werken; de navigatie verloopt via het qwerty-toetsenbord.

Roberts heeft nog geen instructies vrijgegeven voor het installeren van Android op de smartphone van Nokia. Het is echter niet ondenkbaar dat meer N900-bezitters verder met Android aan de slag gaan, aangezien de hardware relatief eenvoudig via het opensource-OS benaderd zou kunnen worden. Bovendien zijn er voor Googles besturingssysteem aanzienlijk meer applicaties beschikbaar in vergelijking met het nog jonge Maemo-platform van Nokia.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...
Volgende 08:51 Google-oprichters bouwen meerderheidsbelang af
Vorige 14:09 Staatssecretaris wil geen verbod op premium sms-diensten
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Ik meldde het gisteren al: http://gathering.tweakers...message/33335297#33335297

Leuk natuurlijk, maar ansich triest dat mensen met 'n N900 hier naar uit kijken, omdat ze dan meer applicaties tot hun beschikking hebben.. Nokia N900 + Maemo 5 is gewoon :X


Dat geeft niets met tweaker ja/nee te maken. Het lijkt mij ook dat Maemo een doodgeboren kindje is. Google walst er gewoon overheen.

Dit soort linux-initiatieven gaan het idd niet redden in de mobiele electronica, tenzij ze ècht radicaal beter presteren als welke iPhone, Windows Mobile, Symbian of Android toestel dan ook.

Samsung probeerde het eind 2007 ook al met hun linuxvariant Croix, op hun 'iPhone-killer' SGH-F700. Op zich een prima toestel (ik heb 'm zelf), maar nu ik binnenkort aan een nieuw abonnement kan gaan denken wil ik ook een ander toestel. De mogelijkheden van dit besturingssysteem beperkt zich namelijk tot het installeren van enkel java-games. En ik vrees dat dit voor Maemo niet heel veel anders zal worden.

Ik vrees toch van wel, Maemo 5 kan in theorie alles draaien wat ook onder linux draait, mits niemand te lui is om het te porten. Zo heeft een vriend van mij openttd op zn N900 en volgens mij ook dwarf fortress en voor zover ik weet hebben beide weinig met java te maken.

Deze zijn zelfs helemaal voor de N900 gepoort, maar met het installeren van Debian op de N900 (nu al vrij simpel te doen) open je de poorten voor...oh, praktisch alle debian software gecompileerd voor Armel processors.

Je kunt ook gewoon de repo van debian toevoegen.

Ik vrees van niet.
Op dit moment is er 1 gigantisch duur toestel te verkrijgen. Later dit jaar volgt er een 2e toestel. En verder?
Niets - nada - noppes.

Wil je dit besturingssysteem succesvol maken dan moet je zorgen dat het goed verkrijgbaar is. De doelgroep van mensen die kennis van linux heeft is relatief heel klein. Zorg er dan in elk geval dat vrijwel de hele doelgroep een maemo-toestel kan betalen. Dat zorgt ervoor dat een community kan ontstaan en dat er dus veel applicaties geport worden en ontwikkeld worden.
Ik kan me nu haast niet voorstellen dat het een succes wordt. Hoe ideaal een linux-systeem ook lijkt.

Nokia moet dus gaan begrijpen dat als je een nieuw besturingssysteem in de markt wil zetten dat je dan moet investeren. En dus investeren in betaalbare toestellen. Desnoods op een manier dat je haast niets aan de toestellen verdient. Wordt het dan een succes, dan heb je al een goede basis.

vergeet niet dat Nokia een verschikkelijk groot marktaandeel heeft. Nokia kan Maemo dus een belangrijke positie geven, maar dan moet Nokia dus eenduidig voor Maemo kiezen. Op dit moment is daar nog geen sprake van. Nokia kiest voorlopig nog voor Symbian en brengt Maemo langzaam in de markt. In mijn ogen te langzaam, maar dat kan veranderen. Aan de andere kant is Maemo ook gewoon nog niet klaar. Er zijn nog te veel zaken niet goed uitgewerkt om Symbian opzij te schuiven ten faveure van Maemo. Maar als Maemo symbian vervangt op highend toestellen als de N en E series, krijgt Maemo in 1 klap een flink marktaandeel. Als de kinderziekten er dan ook uit zijn kan Maemo daadwerkelijk succesvol worden. Maar dan moet Nokia niet te lang wachten.

Android is namelijk een flink stuk verder en lijkt te worden wat Nokia eerder met Symbian probeerder te bereiken: Een OS wat door meerdere aanbieders ondersteund wordt. LG, Samsung, HTC en Motorola gebruiken het waarbij de laatste heeft aangegeven dat Android in het vervolg op al haar toestellen komt. Deze groep producenten kan er voor zorgen dat Maemo de achterstand nooit meer in kan halen. tegelijkertijd kunnen ze ook de gebruikerservaring zo om zeep helpen met eigen "extensies" Dat valt niet te voorzien.

Feit is dat Nokia aan een inhaalrace bezig is. Maar Nokia kan desnoods ook Android gaan gebruiken ipv Maemo. Dan is er, voor Nokia, nog geen man overboord. De positie van Microsoft is pas echt slecht. Windows Mobile 6 is geen succes, 7 is niet compatible met de oude software en de belangrijkste fabrikant van toestellen lijkt op Android over te stappen....

Waarom niet Maemo op bestaande high-end toestellen zetten ? Er zit gewoon dezelfde processor in ?
Werkt weer drempelverlagend voor gebruikers, hoef je geen nieuw toestel te kopen.

Net al dat je bijv Linux op je pc zet die normaal Windows draait.

he?
apple heeft heeft een niet unix gebaseerd zeer goedkoop toestel in de mark gebracht en daardoor zijn ze nu heel successvol?

Ik heb zelf die F700 ook en kan het toch geen prima toestel noemen, touchscreen reageert slecht, de feedback op het scherm voegt weinig toe, het toetsenbord is slecht, ik heb nog nooit een update van het besturingssysteem voorbij zien komen en de 'coole' dingen die er in zitten zoals het kalendertje op je homescreen tonen is ook maar een wassen neus aangezien het niets meer is dan een plaatje welke een hyperlink is naar de calendar applicatie.

Ik had daar toch op z'n minst wel een markering verwacht op alle dagen dat ik afspraken heb staan, maar kennelijk was zelfs dat te veel moeite.

De F700 is een draak van een telefoon die nooit gereleased had mogen worden, ik heb het ding een jaar intensief gebruikt... pakte toen een iPhone vast en heb er een dag later 1 voor mezelf aangeschaft. Nooit meer terug gekeken naar Samsung.

Helemaal mee eens.

En wat ik destijds het meest kwalijk vond was dat de telefoon inderdaad als iPhone-killer aangekondigd werd, en het na de release angstvallig stil rondom dit toestel werd. Op de site van Samsung zelf was het toestel ook lange tijd onvindbaar...

Ik ben er inmiddels van af en een tevreden iPhone bezitter.

Totally agree, mijn vriendin had er tot voor kort 1 en is nu ook uiterst tevreden met mijn oude iPhone 3G. Wat een onlogische menu-indeling had die F700 ook, scrollen was ook om te huilen en het toestel is puur als killer in de markt gezet om gewoon extra aandacht en geld bij de consument weg te trekken.

Android is anders ook gebaseerd op Linux!

Linux kernel, maar niet de Linux filosofie.

Google? dat is zo´n kleine speler op de mobiele telefonie markt.
Ik denk dat je de omvang van Nokia zwaar onderschat.

Hoe dan ook : meer concurrenten is alleen maar goed. Ze hebben allemaal hun "unique selling point". Apple bracht met de iPhone de eerste vinger vriendelijke touch besturing, en het uiterst succesvolle appstore concept voor het uitbreiden van de functionaliteit. Google heeft met Android een fenomenaal goede integratie met webdiensten aan een telefoon toegevoegd (inloggen met google account en al je persoonlijke info is beschikbaar), en Nokia heeft met de N900 de beste mobiele webbrowser, een verbluffende VoIP integratie, en de aanpasbaarheid van een volwaardige desktop computer.

Jammer genoeg heeft Nokia met de unieke eigenschappen van de N900 ook de kleinste doelgroep te pakken...

daarom heeft nokia ook een groot aantal andere toestellen in haar assortiment :)
Nokia N97 mini, N86, X6, 5230 of 5330 mobile tv edition en de E-series. Allemaal andere doelgroepen.

Geen van die telefoons draait op het Maemo platform waar we het hier over hebben..

Stel dat dat zo was... Wat is dan precies je punt?

Hij heeft android op zijn N900.

Wief!

Raar dat je tweaker moet zijn om een product "af" te maken. Je zou toch denken dat dat het werk is van een fabrikant.

Nou doe jezelf een plezier en neem nooit een Vendor-Branded telefoon, dit zijn allemaal niet af. Na eenmaal een zelf een rom te hebben geflashed op een TyTnII is er voor mij geen weg terug meer naar de rommel die sommige aanbieders op een toestel mieteren.

En er is geen hardware aspect om te tweaken, dus het is eerder hacken lijkt me. In iedergeval leuk nieuws om te horen dat sommige mensen van mobiele telefoons echte mini-pc maken welk met verschillende Operating Systems kunnen worden uitgerust!

Door er android op te zetten... ben je ene product aan het af maken?

Het gaat mij erom dat hij het triest noemt dat mensen experimenteren met een toestel waar zoveel gedaan mee kan worden.
Dat moet de gemiddelde tweaker hierzo toch prikkelen of ben ik nou gek?

-Kijk die gast is triest want hij kan op 1 band fietsen terwijl hij 2 banden heeft.-

Klaag wijven zijn het.

Het toestel is toch gemarket als een "tweakers" telefoon? Daarvoor is hij perfect. Als apparaat voor de grote consumentenmarkt is het waarschijnlijk waardeloos inderdaad.

Overigens wordt er hard ontwikkeld voor dit apparaat/Meamo. Hier vind je bijvoorbeeld een office viewer, gebaseerd op KDE technologie.

Het is gewoon een doorontwikkeling van NITdroid aangepast voor de N900 (zal vast veel werk in hebben gezeten, daar niet van, heel knap gedaan).
Het is meer een kwestie van "omdat het kan". Android draaide met NITdroid al op de Nokia N810 internet tablet lang voordat er überhaupt een Android telefoon toestel te koop was. De Nokia N810 was het eerste Android toestel dat te koop was zeg maar :)

De mensen die naar "Android" op de N900 uit kijken zijn over het algemeen mensen die geen N900 bezitten en in de PR campagne van Google zijn gaan geloven.
Er zijn ook andere operating systems naar de N900 geport, namelijk Debian en Mer. Net als bij de tablets ook het geval is. Van alle alternatieve OS-en is momenteel Debian de meest nuttige, omdat het wat command line tools toevoegt die sommige linux fans goed kunnen gebruiken. Voor de rest is Maemo op alle Nokia tablets en ook de N900 veel praktischer vanwege hardware support en performance kwesties (naar mijn mening in elk geval).

Ik gebruik trouwens niet voor niets "Android" tussen aanhalingstekens, want de meeste gebruikers verwachten bepaalde google apps bij een android toestel, en deze zijn closed source, en mag je niet zomaar bundelen bij een versie van android voor de N900. Verder wordt op dit moment nog niet alle hardware ondersteund, waardoor ook bepaalde verwachte functionaliteit niet aanwezig is.

Dit proof of concept geeft aan dat de N900 en Maemo echt een mini computer is met een telefoon functie erbij. Android toestellen zijn gewone smartphones.

Als je dit nog leest, ik ben nieuwsgierig wat je bedoelt met dat laatste stukje. Wat is volgens jou het verschil tussen een mini-computer en een smartphone? Is een smartphone ook niet gewoon een computer die draait op een hardware platform met een OS er bij waar software op draait waaronder een "telefoon"-applicatie?

verschil zit hem in waar de nadruk op ligt bij het gebruik.
De nadruk ligt op de webbrowser en web applicaties, niet gsm bellen of sms, net als bij een desktop computer. Verder is de openheid van het platform en de vrijheid die nokia ontwikkelaars geeft om echt zelf te doen met de telefoon wat ze willen, totaal nieuw voor smartphones. Dit doet veel meer denken aan hoe een computer wordt verkocht dan een gesloten telefoon platform.

De engadget review en de review op brighthand wordt het ook genoemd, ben het er eigenlijk wel mee eens
http://www.engadget.com/2010/01/19/nokia-n900-review/
http://www.brighthand.com...eview=Nokia+N900+Maemo+OS

yup, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Mac gebruikers die Windows installeren of het omgekeerde...
Serieus, mij lijkt het altijd wel handig om de keuze te hebben tussen 2 OS'en op 1 toestel.. Dat komt de user-friendliness alleen ten goede, de gebruiker kan immers het OS kiezen waar ie het beste mee om kan gaan...

Zeker knap staaltje werk. Nog even en het maakt niet meer uit welk os op je telefoon geinstalleerd staat af fabriek maar heeft de consument de keuze. Keuze voor toestel fabrikant en OS.

Denk alleen dat de fabrikanten van toestellen hier anders over denken, eeuhmm Aapple bijvoorbeeld :)

Dat is nog steeds de reden waarom ik geen iPone neem.
Het is een apparaat dat wel gebruiksvriendelijk is maar alles voorkauwt.
Je kan amper eigen keuzes maken + je moet alles doen zoals Apple wil dat je het doet.

Ben het helemaal met je eens hoor, maar de meeste gebruikers willen dat alles hen wordt voorgekauwd. Ze snappen er toch niks van. Ik ken mensen die Symbian al veel te ingewikkeld vinden. en daardoor maar een Samsung kopen oid met een simpel OS.

Maargoed straks wordt het weer een iPhone discussie en daar gaat het nu niet over :)

Maar dat is dan ook Mac.

Mac: Gebruikersvriendelijk zolang je maar precies wil wat Apple voor je bedacht heeft.
Windows: Veel minder vriendelijk, maar meer aanpassings mogelijkheden door 3rd party software.
Linux: Roll your own.

Wat ik persoonlijk merk na jaren Gentoo te hebben gebruikt (ben nu meer voor arch linux en zelfs Ubuntu) ik door een Mac zo beperkt wordt dat ik het HAAT. Ik kan zien dat het in sommige opzichten vele malen makkelijker te gebruiken is dan de concurrent, maar mijn god, wat zijn er een hoop dingen die gewoon niet kunnen of je moet lopen kloten.

Mac: Voedsel in een tube, of je houd van de smaak, of je kan dood vallen.
Windows: McD burger, je krijgt de augurk, maar je kan er hem altijd zelf afhalen.
Linux: Supermarkt, je pakt wat je wilt voor je eigen maaltijd, maar of die gebakken pindakaas ijs lollie nou echt zo'n goed idee was.

Hier moet ik heel erg hard om lachen,

Je weet dat OSX gebasseerd is op Unix? :o

" OS X, whose "X" represents the Roman numeral for "10" and is a prominent part of its brand identity, is a Unix-based operating system,[5] built on technologies developed at NeXT between the second half of the 1980s and Apple's purchase of the company in late 1996. Its sixth release Mac OS X v10.5 "Leopard" gained UNIX 03 certification while running on Intel processors."

Bron: Wikipedia

[Reactie gewijzigd door p0pster op zondag 24 januari 2010 16:14]


Dat OS X draait op de Darwin kernel (wat weer een BSD variant is, wat weer een Unix variant is) betekend niet dat alles bovenop die Darwin kernel ook de "Unix"/"Linux" filosofie volgt, in de vorm van open, alles zelf kunnen aanpassen, etc etc.

De OS X kernel is BSD based, maar dat is hier totaal niet relevant. Wat applicaties betreft moet ik sfc1971 toch wel gelijk geven. Apple geeft je relatief weinig vrijheid, wat voor sommige mensen juist goed is, maar voor anderen juist niet.

Uhm je kan linux apps voor xserver gewoon op OSX instaleren hoor! (zit zelfs op de cd of dvddie je er bij krijgt je kan als het moet volgens mij zelfs gewoongnome of kde op osx draaien met weinig aanpassingen. Vraag is waarom wil je dat?

De OS X kernel is BSD based, maar dat is hier totaal niet relevant.
Nee de OS X kernel is geen BSD kernel maar een XNU kernel. Voor de rest is het OS qua opbouw vergelijkbaar met FreeBSD.

Je beseft dat Mac OS niet hetzelfde is als iPhone OS? Je spreekt de hele tijd over Mac, maar in MacOS kan je meer aanpassen en gemakkelijker dan in Windows (bvb unix commandos)

In Windows kun je de kleurtjes van je venster aanpassen. In OSX mag je kiezen tussen grijs, grijs en grijs.

Om maar gewoon een heel simpel voorbeeld te pakken.

Ik moet je gelijk geven. In OS X kun je geen kleuren aanpassen.

Daarentegen: in de 10 jaar systeembeheer dat ik heb gedaan, en honderden werkplekken en servers heb beheerd, heb ik nooit iemand gezien die de kleurtejs van z'n Windows heeft aangepast (uitgezonderd het uitschakelen van de blauwe teletubbies-windows van XP, die vervangen werden door de standaard Windows 2000-kleurtjes).

Maar goed, als kleurtjes aanpassen desondanks hoog op je lijstje staat, dan kies je Windows.

Zelf kan ik niet zonder een Unix-achtige prompt, en dan kom je al snel uit bij Linux of OS X. De laatste heeft betere hardware-support, dus was de keuze simpel.

(Daimanta: dan bedoel ik: Apple's software draait beter op Apple's hardware, dan Linux en Windows op generieke hardware. Je blijft afhankelijk van driver-support, al dan niet door de hardware-bouwers, en vooral dat laatste blijft bij Linux een probleem, zoals wireless drivers. Je bent inderdaad beperkt in de keuze van hardware, maar de hardware die er is, draait het perfect op. Je betaalt de jackpot ervoor, maar dat heb ik ervoor over.)

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op zondag 24 januari 2010 20:54]


"Zelf kan ik niet zonder een Unix-achtige prompt, en dan kom je al snel uit bij Linux of OS X. De laatste heeft betere hardware-support, dus was de keuze simpel."

Hoezo heeft OSX een betere hardware-support? Linux draait op zo ongeveer alle systemen en architecturen die je kan bedenken en zelfs op toasters! OS X draait enkel op Apple hardware.

OS X is ook te draaien op andere dingen, laatst was een bedrijf aangeklaagd dat het computers verkocht met OS X(naam kwijt). Maar in iedergeval als linux iets niet ondersteund kan het melden en dan waarschijlijk zelfs in de volgende release is het al ondersteunt.

Je weet dat MS al een tijd powershell heeft? Naar mijn idee kan je daar ongeveer net zo veel mee als met je unix shell. Ja, ok het is een ander taaltje, maar qua functionaliteit doet het tegenwoordig volgens mij echt niet meer onder.

En toch gebruikt iedereen liever bash for windows dan powershell..

Ontopic: Leuk gedaan, veel mogelijkheden, denk hierbij zelf aan Google Nav! Heb trouwens ook ooit een filmpje gezien van iemand die windows NT draaide op zijn N900.

Offtopic: Waarom zijn al deze bovenstaande posts ontopic (of zelfs must read..)? Het heeft inhoudelijk niks te maken met dit nieuws en waarom krijgt iemand anders die zijn mening geeft over dit project een offtopic rating? Ik word zo moe van die subjectieve ratings hier altijd... Mijn reactie verdient ook een dikke offtopic rating, maar is nogsteeds meer ontopic dan dit hier...

Edit: @ Petervanakelyen; Dit is wat ik nog kon teruginden http://www.youtube.com/watch?v=IUA78P7gGCQ, volgensmij heb ik het ooit via engadget gevonden, maar dat weet ik echt niet meer.

[Reactie gewijzigd door JWubs op zondag 24 januari 2010 16:34]


Heb je die link nog ? Vraag me al tijden af waar je nog ergens een ARM of MIPS-versie van Windows NT kan vinden.

EDIT: Blijkt jammer genoeg gewoon x86-emulatie te zijn.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op zondag 24 januari 2010 16:32]


LOL, grappig en opmerkzaam. Niet helemaal waar maar toch moet ik je enigszins gelijk geven. Maar, één ding:

Ik kan zien dat het in sommige opzichten vele malen makkelijker te gebruiken is dan de concurrent, maar mijn god, wat zijn er een hoop dingen die gewoon niet kunnen of je moet lopen kloten.

Hoezo moet je in OS X lopen kloten om iets te doen wat via de GUI niet wil en in Linux niet? In beide gevallen doe je het gewoon via dezelfde command line.

In linux is die commandline toch ff iets sterker.

Dus de bash source die je op linux gaat compilen is niet dezelfde source die je op darwin compileert? Waar haal jij je halfgare informatie vandaan?

Als ik een andere shell will op Mac OS X, dan gebruik ik daar apt-get voor.
En ja, die package manager is er gewoon als je die wil hebben.
GCC, ook gewoon aanwezig. X11? Jep. POSIX? check.

Mensen die lopen te zeiken op Mac OS X z'n closed source delen moeten maar een leuke open source PC kopen. Probeer die maar eens te vinden, met alle designs van de chips, en dan wel iets wat met Apple's hardware kan meten, dus geen laffe coreboot-ondersteund mobo.. oh, wacht, daar gaat je open source computer..

Als je de UI van Mac OS X niet lust, dan neem je darwin, pak je Gnome, of KDE, of een van de vele anderen, en tadaa, een OS van Apple met je eigen leuke kleurtjes op je schermen.


Er is een ding waar Linux en Windows nooit aan kunnen tippen: de consistentie van Mac OS X.

Zelf gebruik ik op al mijn krachtige workstations en servers Debian Lenny, en op m'n day-to-day computer Mac OS X (Dual G5). Windows is totaal nutteloos als je games op je console speelt, want dat is de enige reden dat het nog bestaat bij de consument.

Brakke windows-only software is niet een reden om windows te houden, het is een reden om andere software uit te zoeken..


En waar de discussie van de vrijheid van iets waar je van te voren weet dat een van de basisregels consistentie is vandaan komt snap ik niet. Don't like it, don't buy it.
Als je iemand anders tegen komt die het wel leuk vind, laat die lekker.

+1 voor jou. Ik snap ook niet dat iedereen Mac OS zo gesloten vind. Je kan gewoon veel aanpassen net als bij Windows (behalve de kleurtjes van je schermpjes :')). Daarnaast zijn het vaak mensen die dat roepen die geen Mac/Mac OS gebruiken. Ben sinds een jaar over naar Mac en vind het veel lekkerder werken dan een Windows bak. Nogmaals +1.

Toch is voor de visueel ingestelde mens juist dat aanpassen van kleurtjes het belangerijkste element. Ga achter iemand anders z'n windows PC zitten, je hebt zijn kleurtjes, maar alles werkt nog zoals in de standaardversie.

Kortom: geen leercurve, wel personialisatie: aanpassenaan eigen smaak. Dat is wat de meeste mensen willen.

Bij linux-pc's werkt iedere PC anders, bij een pc met KDE zitten menu's anders in elkaar als bij Gnome. Zelfs tussen Gnome en Xfce, dat op het eerste gezicht veel op elkaar lijkt zit er verschil in werking, en dat vinden mensen verwarrend. En als je dan de volgende GUI met Enlightment ernaast zet, dan zoekt de gemiddelde KDE of Gnome gebruiker zich rot. En dan kunnen mensen dat nog indivudueel gaan aanpassen.

Je kan toch gewoon Darwin Ports installeren? Dan heb je behoorlijk veel applicaties tot je beschikking.

Je kan gewoon programma's schrijven voor de iPhone en die op dat ding installeren. Daarnaast heeft de iPhone de grootste programmabibliotheek van alle smartphone platformen. Natuurlijk, de iPhone heeft beperkingen, maar er is voldoende ruimte om keuzes te maken en je eigen toepassingen te kiezen

Als je een Mac hebt...
Dat is namelijk een (vervelende) vereiste om er toepassingen voor te kunnen schrijven.

Niet echt een knap staaltje. Maemo en Android draaien alle 2 op een linux kernel. Een project als andromnia verdient meer respect. Zij moeten van 0 beginnen.

Niet echt een knap staaltje. Maemo en Android draaien alle 2 op een linux kernel.
Dat klinkt logisch, maar is ook een beetje kort door de bocht, omdat:
  • Niet alle kernelmodules hoeven open te zijn (en daarmee niet direct uitwisselbaar).
  • De kernel van Android is zwaar aangepast en daarmee is dus ook niet alles zomaar uitwisselbaar.
  • Android gebruikt geen X server, de N900 wel.
Een project als andromnia verdient meer respect. Zij moeten van 0 beginnen.
Ook dat valt vaak wel mee. De hardware is vaak vergelijkbaar met telefoons die wel Linux draaien. Met slim 'bij elkaar zoek werk' kom je er vaak wel. Het wordt pas interessant wanneer er een platform (bijv. een Qualcomm chipset) is die alleen wordt ondersteund in Windows Mobile en dan dus van begin af aan moet worden gereverse engineered als er geen documentatie beschikbaar is vanaf de fabrikant. Dat zie je echter zelden, waardoor er weinig telefoons echt goed geport kunnen worden in een dergelijke situatie.

Het is eigenlijk niet kort door de bocht:
  • Als je de kernel 1-op-1 kopieert, doen ook de gesloten modules het. Waarschijnlijk gaat dit niet helemaal goed, maar nog steeds heb je 100% beschikbaar.
  • De kernel van Android is niet zwaar aangepast. Het verschil met andere Linux'en zijn de andere OS-libarries.
  • Het is gewoon zaak om de niet kernel-zaken van Android, die gewoon vrij te verkrijgen zijn, over te zetten. In feite is dat met een N900 makkelijker te doen dan met een WM-toestel, omdat de drivers al beschikbaar zijn in de N900-kernel.

Wat een rare vingers heeft die vent...

OT: Leuk dat ie dat kan, maar zolang er geen native drivers zijn voor alle apparatuur van dat apparaat heb je er weinig aan... en die drivers zijn niet zo 123 geschreven (zie android ports op andere telefoons maar eens..)

De N900 draait reeds op linux, drivers zouden in dit geval dus geen al te groot probleem mogen vormnen.

Het komt waarschijnlijk ook omdat de Droid (Milestone) dezelfde TI OMAP 3430 + GFX etc gebruiken..Alleen heeft Motorola een meer kwaliteitsmobiel neergezet dan de N900. Ik wou dat de N900 er uit zag als de Milestone (zonder de gouden randjes). De N900 is plastic, de Milestone (Droid) is veel steviger (en een iets groter scherm en resolutie) en heeft een briljant scherm. Intern is het allebei ongeveer hetzelfde, maar extern heeft Motorola wat beters neergezet dan Nokia.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op zondag 24 januari 2010 16:08]


heb je het toetsenbord wel eens vergeleken?
en wat zitten mensen toch te zeuren over de N900 plastic?
Ik heb een E90 en een N900 en ik kan nu echt niet zeggen dat ik de E90 zoo veel beter vind gefabriceerd of vind aanvoelen.

N900 is solide, ligt goed in de hand, toetsenbord is prima mee te werken (zelfs van een persoon komend van de E90!)

Mooie proof of concept. Ik denk niet dat er een markt is voor dual-boot telefoons bij de gemiddelde gebruiker. In tegenstelling tot een gewone laptop/pc wordt een gsm niet elke dag gereboot en ga je uiteindelijk toch vaak gewoon in steeds hetzelfde OS werken.

Ook niet echt positief nieuws voor de N900 als gebruikers hem zouden draaien onder Android. Slechte stimulans voor ontwikkelaars om de Ovi Store uit te werken als de gebruikers toch liever gebruik maken van Android applicaties.

Het zijn tweakers die alles willen uitproberen denk niet dat meer dan 1 % dit er ook werkelijk op zet. Anders had meneer wel een android telefoon gekocht denk ik.

Ik denk niet dat Nokia hier blij mee zal zijn...
Wel knap gedaan :)
Dit deed me denken aan Rockbox (iPod linux)...

Ik denk niet dat Nokia hier blij mee zal zijn...
Wel knap gedaan :)
Dit deed me denken aan Rockbox (iPod linux)...
Nokia vind dit prachtig hoor. De reclame die dit soort getweak veroorzaakt is niet te kopen, en het spreekt precies de doelgroep aan die Nokia met de N900 wil bereiken.

Als je zelf de N900 in handen hebt gehad, dan zal je merken dat je echt gewoon Maemo 5 zal draaien. Een alternatief os is ofwel nog niet af (niet alle hardware ondersteund), ofwel de performance is niet zo goed als met Maemo 5, ofwel niet geoptimaliseerd voor zo´n klein apparaat (zoals bij debian voor de N900)

Om wat dan dat Android boot? Dat doet het op 80% ook op windows mobiles, enkel kan je net als hier bepaalde dingen NIET waardoor het uiteindelijk onbruikbaar blijft...

Nokia heeft zelfs een bootloader voor de N900 beschikbaar gesteld, en je krijgt dus ook gewoon root toegang enzo. Ze moedigen dit soort dingen dus zelfs aan. Maemo is dus écht open en je krijgt alle vrijheid die je wil, je krijgt zelfs de vrijheid om geen Maemo meer te gebruiken als je daar de behoefte aan hebt ;)

[Reactie gewijzigd door Shadow op zondag 24 januari 2010 18:28]


Op XDA wordt voor heel veel toestellen aan Android gewerkt. Bij veel toestellen is Android al bootable en kan je de meeste functies gebruiken. Ik begrijp dus niet helemaal waarom dit nieuws is.

Eens. Ik draai al een tijdje Xandroid op mijn Windows Mobile HTC Touch Pro.
Het enige verschil dat ik kan vinden is dat ik mijn Android via Haret moet starten vanuit Windows. Maar dat is eigenlijk alleen maar makkelijk op dit moment, omdat ik dan niet elke keer hoef te flashen.
[edit: hij heeft een bootloader, dat is het verschil]

[Reactie gewijzigd door riffey#4 op zondag 24 januari 2010 17:36]


Kan ik ook Maemo draaien op Android toestellen?

In theorie wel. Hangt er van af hoe open-source Maemo & Android, en de drivers voor de Linux-kernel zijn.

Dat lijkt mij ook interessanter!
Zou graag maemo willen proberen op mn G1 (alhoewel die CPU weer ouder is, dus misschien draait t weer minder soepel...)

Zodra ik me N900 binnen heb

Ga ik eens kijken of ik de eeebuntu netbook remix er op kan laten draaien die is normaal voor netbooks maar aangezien dit ook half een mini netbook is heb ik zo vermoeden dat dat best eens wil gaan werken.

daarnaast gebruik je dan gewoon skype om te bellen wat ik toch al van plan was te doen onder maeno.

Wat mij verbaast is dat je dus van een open versie linux naar een gesloten wil zoals Android zou niet mij keuze zijn ik ga juist voor het feit dat de maeno zo open is er voor.

Aan de andere kant zijn dit soort dingen natuurlijk gewoon van check wat ik kan, ongeveer het zelfde waarom ik er eeebuntu er op wil proberen gewoon kijken of het kan.

Ga ik eens kijken of ik de eeebuntu netbook remix er op kan laten draaien die is normaal voor netbooks maar aangezien dit ook half een mini netbook is heb ik zo vermoeden dat dat best eens wil gaan werken.
Ondersteunt de Ubuntu Netbook Remix de ARM dan? Debian ken je in ieder geval wel, maar die zal vast wel geen hardware drivers hebben voor de touchscreen van de N900, de ingebouwde GPS, de Telefoonmodule et cetera.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op zondag 24 januari 2010 16:42]


Eeebuntu netbook remix is gebaseerd op een touch screen eigenlijk hij is voor de nieuwe netbooks/tableds aangepast

let op heb het over eeebuntu niet de ubuntu netbook remix kleine verschillen zitten daar in maar ook allemaal gebaseerd op Debian.

de Gps is een tooltje voor in de apt list telefoon module word moeilijker maar daar heb je skype voor.

maar zoals ik al zei dit is net als dit topic android draaien op je N900 een leuke uitdaging en kijken hoe ver je komt.

lijkt me zeker mooi, die n900 klinkt dan steeds beter, alleen nog een grotere batterij en we zijn klaar :)

Klopt..., tis dat ik net een paar maanden een nieuwe smartphone heb maar anders zou ik er zeker aan denken. Ff wachten op de opvolger dan maar!

Android reageert wel wat vreemd op zijn aanrakingen.. Is het normaal dat de messagebar verschijnt als je ergens random op het scherm drukt?

nee, dat loopt inderdaad nog niet helemaal lekker...

Dat wordt ook genoemd als probleem in de tekst; de navigatie met het toetsenbord werkt echter wel goed :).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:51 Google-oprichters bouwen meerderheidsbelang af
Vorige 14:09 Staatssecretaris wil geen verbod op premium sms-diensten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011