Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 111, views: 292.159 •

Microsoft heeft een applicatie vrijgegeven waarmee bezitters van een netbook zonder optische drive toch Windows 7 op hun systeem kunnen installeren. Het nieuwe besturingssysteem kan daarmee vanaf een usb-stick worden geïnstalleerd.

De Windows 7 USB/DVD Download Tool kan gratis worden gedownload bij de Microsoft Store en is 946KB groot. De applicatie maakt van een iso-bestand of image van Windows 7 een bootable kopie voor gebruik op de usb-stick. Hierdoor kunnen gebruikers zonder optische drive of machines zonder besturingssysteem Windows 7 installeren.

Om Windows 7 met behulp van deze tool op een machine te installeren, is een usb-stick van minimaal 4GB nodig. Ook is .Net Framework 2.0 vereist, dat automatisch wordt geïnstalleerd als het niet aanwezig is. Gebruikers die het OS vanaf een usb-stick willen installeren, zullen in het bios de opstartvolgorde moeten aanpassen.

Microsoft heeft speciaal voor netbooks Windows 7 Starter op de markt gebracht. Veel netbookfabrikanten zullen deze versie naar alle waarschijnlijkheid gaan leveren bij hun producten. Tot nu toe werden netbooks doorgaans geleverd met Windows XP omdat Vista niet goed draaide op dergelijke lichte systemen. Netbook-bezitters die nu XP draaien en over willen stappen op Windows 7 zullen overigens hun data moeten backuppen: een upgrade is niet mogelijk, zodat ze zich van een schone installatie moeten bedienen.

De Windows 7 USB/DVD Download Tool is sinds afgelopen weekeinde via de Meuktracker van Tweakers.net te downloaden. Op een speciale pagina heeft Microsoft een beknopte gebruikshandleiding en een faq gepubliceerd.

Windows 7 USB/DVD Download Tool screenshot (481 pix)

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110109+175+23+30
Leuk tooltje, laat ik nu net me PC en laptop al voorzien hebben van windows 7 :(

Waarschijnlijk zal dit de snelheid van de installatie ook goed doen, een USB lijkt me een stuk sneller als een DVDtje toch?
Qua reactietijd sowieso, voordat dat schijfje opgespint is heb je al een paar bestanden van je stick te pakken. Mogelijk dat het schijfje op topsnelheid de stick weer in zal halen.

Het lijkt mij dat gezien de grote aantal kleine bestandjes dat vaak bij een installatie verplaatst word het schijfje hierbij het nakijken heeft.

16x is 21.60 MB/s, hier lijken een stick en schijfje aan elkaar gewaagd. ( bron wiki )

[Reactie gewijzigd door _Apache_ op 26 oktober 2009 10:19]

Is het niet zo dat er 1 groot bestand naar je HDD wordt geknald en die daar uitgepakt wordt? Lijkt me beetje inefficiënt iig op de manier dat jij zegt ookal zou het goed kunnen hoor ;)
nou aan die dvd-drive te horen gaat die lens als n ouwe gabber in de 90's.
Windows 7 en Windows Vista kopieren bijna geen kleine bestanden over bij de setup, maar voornamelijk 1 grote image, die dan op de harde schijf aangepast wordt naar jouw PC. :)
yup, gewoon de wim file die op de HDD geknald wordt en nog wat extra treut.


overigens was het al perfect mogelijk om je gemounte ISO naar de lichtelijk aangepaste USB-stick te kopiëren en dan zo te installeren. Iets wat nu wel wat makkelijker is gemaakt via deze tool
Ik denk dat het ook niet om de snelheid te doen is. Op de ene machine met razendsnelle DVD lezer gaat dat wellicht sneller, en op de andere machine is de USB weer sneller. Ook ligt het er een beetje aan wat de kwaliteit is van het flash geheugen in de stick en hoe snel het zich laat lezen etc....

Nee, dit tooltje is voornamelijk uitgebracht voor het gemak. Netbooks en kleine notebooks hebben vaak geen CD/DVD speler, en dus is het gebruik van een bootable USB toch erg handig. En blijkbaar hoef je met dit tooltje alleen maar een originele DVD of DVD image te hebben, en een USB stick van 4 of 8 Gb.... (past het op 4?), en die krengen zijn ook spotgoedkoop tegenwoordig.
Je kan overigens ook de ISO branden op een DVD met deze tool.
Het is een handig tooltje, die de handmatige stappen vereenvoudigt.

Zonder deze Microsoft-tool moet het USB media namelijk handmatig geprepareerd worden, maar sinds Vista zitten de utils (diskpart voornamelijk, al gebruik ik tevens robocopy) die daar voor nodig zijn, standaard inbegrepen. Het is zelfs mogelijk om van de Vista/Win7 installatie DVD op te starten, naar CLi-mode te gaan, en vanuit de command-prompt het USB media te maken. Sinds Vista zit er namelijk USB media ondersteuning in de installer. Heb het zelf namelijk een keertje op die manier moeten doen, via de 32-bit opstart DVD (de notebook die ik op dat moment bij me had was een oud type) een USB drive gereed gemaakt voor Vista 64-bit, omdat er geen DVD drive in de nieuwe computer zat.

Je start vanaf DVD op (het is beter om het USB media op dat moment ook al aangesloten te hebben, omdat niet elke BIOS anders goed meewerkt), daarna ga je naar het "command prompt", gedeelte van de Windows installatie, en voer je de commando's uit.
  • diskpart
  • list disk (op deze manier kan je alle aangesloten drives zien)
  • select disk X (selecteer de USB media drive, X is bijvoorbeeld 2)
  • clean
  • create partition primary
  • select partition 1
  • active
  • format fs=fat32 quick (fs=ntfs kan ook al hebben oudere computers er soms problemen mee)
  • assign
  • exit
Daarna kopieer je de DVD één-op-één over, ik gebruik daar zelf robocopy voor, maar xcopy of copy werkt ook (je kan ook de GUI gebruiken, wat vaak handiger is als je de elevated prompt methode toepast op een Vista+ systeem, of als bijvoorbeeld 7-Zip nodig is om direct vanuit het ISO bestand te kopieëren).

En je kan dus op een 32-bit systeem een 64-bit USB media installatie drive maken, als je tenminste zowel de 32-bit DVD als 64-bit DVD bezit. Je doet de diskpart stap dan met de 32-bit DVD versie, en wisselt de DVD dan om nadat je de 'exit' stap hebt gedaan, zodat je de 64-bit installatie bestanden kan kopieëren (of vanuit de GUI).

Vergeet dan ook niet om <USB Drive>:\sources\ei.cfg te hernoemen/verwijderen, zodat je met één USB-stick alle versies van Windows 7 kan installeren.

@DrPoncho, het is eventueel voor een grote groep lezers onduidelijk dat dit al jaren kon, en ik zelfs verschillende Windows XP SecureDigital kaartjes heb liggen voor herinstallatie of reparatie doeleinden. Ook is de ei.cfg stap nog steeds van toepassing met deze tool, wat handig is voor de tweaker die met meerdere versies van Windows 7 krijgt te maken. Al is de kans groot dat dezelfde tweaker dat al lang wist :+

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 26 oktober 2009 12:24]

Misschien is het je ontgaan, maar het ging juist over een tool die deze stappen overbodig maakt.
Laat ik dit nou net dit weekend zelf handmatig gedaan hebben, het is een kwestie van de USB-stick formatteren (in Vista via menu), bootsector installeren vanaf boot map in installatiedvd (bootsect /nt60 x:) en dan alle bestanden van dvd kopieeren (xcopy d:\*.* /e/h x:) of iso uitpakken naar usb stick.

Ook schijnt er een handige tool van HP te zijn om USB sticks te formatteren, het formatteren in XP uit de command prompt (zoals hierboven te lezen valt) is voor de meeste mensen net wat te ingewikkeld.

Maar dit tooltje is natuurlijk helemaal ideaal, behalve dan dat je er verder weinig mee kunt omdat je zelf de iso's niet mag hebben aangepast. Ooit wel eens van slipstreamen gehoord MS ? zoals het gebruikt wordt met zo'n beetje ALLE windows installaties.

Ik stel voor dat iemand even een echt tooltje hiervoor maakt.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 26 oktober 2009 14:55]

Maar hadden ze niet beter Windows 7 gewoon op een usb-stick kunnen uitleveren.
Een 4GB usb-stik kost volgens pricewatch nu €7,63 en dat betreft een A-merk.
Een no-name met schrijf-optie uitgeschakelt kost nog minder.

Tja, een DVD kost aan productiekosten maar €1 dus dat is natuurlijk nog steeds goedkoper.
daar komen ze wel erg laat mee eigenlijk, WinToFlash van Novicorp.

Deze tool was al eerder verkrijgbaar en werkt wel met iedere versie.
Alleen het branden lukt niet met deze, maar daar zijn genoeg alternatieven voor.


Voor de liefhebbers: http://wintoflash.com/home/en/

[Reactie gewijzigd door underworld202 op 26 oktober 2009 12:16]

Waarom moeten ze zich bedreigt voelen als ze er geen tool voor hadden. Dit is gewoon om het makkelijk aan iedereen aan te bieden zonder tutorials of 3rd party software.
Bedreigd? Iedere Windows 7 installatie is er één voor MS, of het nou met Wintoflash is of met een andere methode.
Deze tool komt gewoon tien jaar te laat. Bij de uitgave van Windows 2000 of millenium had deze tool er al moeten zijn. We hebben tien jaar lang lopen kloten met CD's, floppy's en andere verwisselbare media troep.

Bij deze is dan eindelijk het solid state tijdperk gearriveerd ;)
Ergens in 2000 had je denk ik zelfs nog geen stick die graat genoeg was. Weet niet meer welk jaar maar m'n eerste usb stick was een sony usb vault van 128MB voor €130. Dat had niet zo praktisch geweest als vandaag.

edit: Zal deze geweest zijn en prijsvermelding pas sinds 2003. De 1GB om een cd op te krijgen is zelfs pas in 2005 gekomen.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 27 oktober 2009 07:52]

Heel netjes dat ze dat doen. Alhoewel het al mogelijk was is dit toch een stuk simpeler voor de mainstream gebruiker.
Persoonlijk zou ik ook erg geinteresseerd zijn om de "cd" op usb te kunnen kopen.

Gewoon een non writeble usb key van 4 gb. Natuurlijk iets duurder dan een dvd'tje, maar wel erg makkelijk.
Bwa, na een tijd is het ook leuk om een SP1/2 geslipstreamde +updates erop te zetten hé
Ik heb het geheel op een USB-HD gezet van 160 GB
1 partition van 15 GB voor OSinstall, en de overige 140 GB met de afterinstall programma's
Mooie tool! Die trage en lawaai makende dvd's ben ik al een tijdje zat!
Nou vraag ik mij wel af of dit ook kan met bijvoorbeeld een installatie disk van dell?
Ik zie niet in waarom niet,
ik heb een gewone "bootable" usb stick.. ik extract daar de win7 iso naar.. en gaat gewoon..

Er zijn echter bepaalde USB sticks die je echt niet bootable kunt maken...
Als je Unetbootin gebruikt hoef je de ISO niet eens zelf uit te pakken!

Dit MS tooltje maakt het voor veel gebruikers wel eenvoudiger om een installatie van USB key te doen. Je ziet nl. nogal eens wat vraagjes op fora langskomen hoe je een stick nu bootable maakt.

edit @ AlBundy

Niet alleen ...nix, kijk maar hier. Neem optie 2, dan kun je zelf een iso aanwijzen.

[Reactie gewijzigd door 0scar op 27 oktober 2009 08:44]

Unetbootin werkt alleen met Linux distributies. Daarmee kan je helaas geen Windows ISO's booten. Klinkt raar, maar er zit echt een verschil in de manier van booten, of waarschijnlijker, aan het executable format.
Kon je ook al met het handje doen, met diskpart een usb-stick NTFS formatteren, partitie active maken, dan met NTFSBoot m bootable maken en vervolgens met winrar oid de iso file uitpakken naar de stick, dan heb je een USB Bootstick. Werkt overigens ook voor Vista.

Snelheid is bij goedkope sticks (en die gebruik je voor dit soort doeleinden) ongeveer vergelijkbaar met installatie van DVD.
Juist, en dat is precies de reden dat ze nu deze tool uitgebracht hebben. Meer dan 3 keer klikken is nu niet nodig. :)

Lijkt me overigens wel handig, heb vaak een verzameling USB sticks bij me, één daarvan met linux live, en dan nu één met windows 7. :)
Zou ik er ook eentje met de wormenscanner van het MSDOP maken, daar heb ik nu al een paar machines mee ontwormd. (MSDOP= Microsoft Desktop Optimization Pack, die kun je in Technet Plus vinden.
Ontwormen? :P daar vragen ze bij de dierenarts grof geld voor.
Meestal mik ik dat soort dingen er al in. Moet nog even verdiepen in windows 7 slipstreamen.
Een multiboot-stickje moet toch ook wel kunnen? I.p.v. meerdere stickjes.
Kan tenslotte al een jaar of -tig vanaf een harddisk.
Zo do ik het ook altijd nu, scheelt weer een cd/dvd'tje branden. Toch via diskpart kan het alleen maar in Vista/Win7 gemaakt worden. Als je diskpart in WinXP gebruikt zal het niet werken.
Ideaal. Wat mij betreft vervangen ze de flash roms door "gewone" roms met windows7 erop en verkopen ze die stickjes zo in de winkel ipv dvdroms. Als niet-netbook bezitter ga ik dit ook gebruiken in ieder geval.
Gebruik al een tijdje usb stickjes om te installeren, gaat echt rap!

Ik deel je mening over het verkopen van usbstickjes in de winkel :)
ik zou het wel mooi vinden om de keuze te hebben voor aanschaf van stick of dvd echter zullen de kosten voor de sticks voor MS te hoog liggen om dit voor dezelfde prijs als de dvd aan te bieden, is het makkelijker voor ms om deze tool uit te leveren.
hoewel we natuurlijk wel naar een dergelijk installatie medium toe gaan in de toekomst denk ik dat het op dit moment nog te vooruitstrevend is om als totale vervanging te dienen

[Reactie gewijzigd door WPN op 26 oktober 2009 10:46]

Weet ik nog zo niet; is misschien een euro of 2 duurder in aanschaf, maar in verpakking en distributie kan je dit terug winnen als je het kleiner maakt (hetgeen natuurlijk mogelijk is geien het formaat, of het wenselijk is is een andere zaak)
De verpakking van alleen maar een dvd'tje kan natuurlijk nu ook al een stuk kleiner als ze dat zouden willen. Reken maar dat daar uitgebreid onderzoek naar gedaan is, daar zal ongetwijfeld uit zijn gekomen dat consumenten graag een doos willen hebben om zo het gevoel te hebben dat ze daardwerkelijk een waardevol product hebben gekocht.
Die verpakking is eerder zo groot om winkeldiefstal tegen te gaan. Een losse DVD steek je zo in je jaszak, zo'n groot pakket gaat echt wat minder makkelijk.
Nee, het neemt meet plank ruimte in waardoor het meer opvalt voor de consument.

Doosjes kunnen al "onzichtbare" stickers bevatten.
De productiekosten zijn niet echt relevant. De kosten van een DVD met ultimate zijn niet hoger dan die van een Home pakket. Toch is de verkoopprijs een stukje hoger. Je betaalt (voornamelijk) voor de software ontwikkeling en de support. Als men die paar Euro extra uitgeeft krijgt de gebruiker een stuk gebruiksvriendelijker systeem wat lastiger kapot gaat. Zeker bij de ultimate edition zou men dit gewoon in de verpakking mee kunnen leveren. Maar goed. Misschien bij windows 8.
Ik gebruik vaak Flashboot om van een bootable cd een bootable usb stick te maken :)
Werd eens tijd, maar goed dat ze het nu ondersteunen! Nu nog standaard ondersteuning voor netboot & installatie, dat zou helemaal geweldig zijn.
Vooral voor de netbooks of minilaptops zonder CDrom is dit heel erg handig. Toen ik mijn minilaptop moest herinstalleren heb ik ook gekeken naar de optie om XP vanaf USB te installeren, maar uiteindelijk heb ik een CD drive aan een USB harddisk behuizing gehangen om het te kunnen installeren. Terwijl Ubuntu er binnen enkele minuten op stond via een Netboot/install direct vanaf het internet, dat is toch een stuk lekkerder :)

[Reactie gewijzigd door Squee op 26 oktober 2009 10:21]

Wel tof dat Microsoft de 'dummy' gebruiker via deze tool zonder al te veel technische kennis de mogelijkheid geeft om te installeren vanaf USB Stick. Geen gepruts meer met speciale format tools & andere. Verder vraag ik me af waarom Microsoft zelf hier niet wat meer marketing zou achtersteken? Bij de Sims 3 heb je bijvoorbeeld die editie met exclusieve USB Stick. Ik denk dat er genoeg mensen zouden zijn die bijvoorbeeld een pakket Windows 7 zouden kopen met een exclusieve Windows 7 USB Stick ofzo ... Dan kan je direct aan de slag en heb je zelfs deze tool niet meer nodig ...
Wat is hier bijzonder aan ? Volgens mij kan Linux dit al jaren ....
nou gefeliciteerd, schiet je toch niets mee op met zo'n opmerking! Die 10% (fictief getal) die linux gebruikt weet ook wel hoe ze een stick bootable moeten maken. Niet iedereen is een computerwonder en hiermee bereik je én een breder publiek waarvoor het nu allemaal een stuk toegangelijker is geworden en toch weer beetje gemakzucht plus het voordeel dat je genuine iso's op je stick krijgt.

Nu heb ik een genuine Windows 7 serial van mijn werkgever maar moest mijn iso elders vandaan halen, en dan wil je geen geprutste versie van eternity_2009_full_updates_okt2009!

Dus ja jij mag het zeggen, ik vind het wel bijzonder!

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 26 oktober 2009 10:38]

Windows kan dit ook al jaren. Nu kan het echter op een makkelijke(re) manier, zonder diskpart en zonder third-party programma's.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 oktober 2009 10:37]

Nou bij windows XP moet je anders behoorlijk rare fratsen uithalen om het te laten werken, toevallig van het weekend nog moeten doen. Eerst een preinstalled environment maken met BartPE, die op je stick zetten, enkele installatiebestanden van XP overschrijven met die van Windows 2003 server omdat de installer anders halverwege de installatie de USB drive 'kwijtraakt', en dan de installatie via BartPE opstarten met allerlei vreemde opties om een cache te maken van de installatiebestanden op de install drive. De installer klapt er dan halverwege uit, waarna je alle USB drives moet ontkoppelen en rebooten en dan restart ie de installer vanaf de gemaakte installatie cache.

Niet bepaald een geval van 'Windows kan dit al jaren', je kunt het inderdaad voor elkaar krijgen maar echt ondersteund kan ik het niet noemen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 26 oktober 2009 11:01]

Het vreemde is dat dit soort "fratsen" in het geval van Linux zonder blikken of blozen wel worden geaccepteerd, vaak vergezeld van de vermelding dat "Linux voor powerusers is en niet wordt ontwikkeld om extreem gebruikersvriendelijk te zijn".

Ik heb overigens echter in het verleden verscheidene keren een bootable XP-CD gemaakt met een third-party programma + diskpart... ik weet alleen niet meer precies hoe. Dat is al een tijd terug.
Heb je al eens naar Ubuntu's usb-creator gekeken? http://upload.wikimedia.o...png/300px-Usb-creator.png Een stuk krachtiger dan dit tooltje, omdat het ook nog eens een live-omgeving is én je kunt permanent instellingen en bestanden bewaren. Dit zit al ruim een jaar in Ubuntu. Lijkt me niet zo'n geval "lastige commando's".
Hij heeft het wel over XP en niet over Vista.
Vergelijk je nu dan ook eerlijk een Linux versie uit 2001 met XP?
Waar wordt beweerd dat dit bijzonder is? Als jij bedoelt te zeggen dat deze functionaliteit standaard zou moeten zijn, dan doet Microsoft er blijkbaar goed aan dit te releasen...