Hoofdcategorieën
Device Settings

Dell: Windows 7 en Core i5 worden aanjagers pc-markt

Door Wilbert de Vries, vrijdag 28 augustus 2009 14:47, views: 28.921

Dell heeft er alle vertrouwen in dat de pc-markt volgend jaar weer aantrekt. Volgens directeur Michael Dell zullen bedrijven in 2010 massaal nieuwe werkstations aanschaffen dankzij de aanstaande release van Windows 7 en de Core i5-cpu's.

Computerfabrikant Dell heeft zijn winst in het tweede kwartaal van zijn fiscale boekjaar 2010 met 23 procent zien dalen tot 472 miljoen dollar. De omzet daalde met 22 procent tot 12,76 miljard dollar, zo blijkt uit de jongste kwartaalcijfers. Dell zegt vooral last te hebben van teruglopende bestedingen bij grote bedrijven. Ook staan de marges van de fabrikant onder druk, met name door de prijsdruk op componenten als geheugen en lcd's.

Dell is echter optimistisch over de toekomst. Het bedrijf waagt zich niet aan concrete voorspellingen voor het derde kwartaal, maar volgens directeur Michael Dell is het slechts een kwestie van tijd voordat bedrijven hun desktoppark vernieuwen. "Er komt volgend jaar een vervangingscyclus", beweerde hij tijdens een conference call met analisten. "De installed base van oude hardware is nog nooit zo groot geweest."

De directeur wijst er verder op dat Windows XP inmiddels acht jaar oud is. Volgens hem zal de komst van Windows 7 en Office 2010, maar ook het verschijnen van Intels Nehalem-cpu's, ervoor zorgen dat bedrijven hun pc's massaal vervangen.

Van de consumentenmarkt lijkt Dell geen hoge verwachtingen te hebben, niet in de laatste plaats omdat dit segment goed is voor hooguit een kwart van de omzet van het bedrijf. Ook in de consumentenbranche heeft Dell te lijden onder de economische malaise, al lijken de klappen daar minder hard aan te komen.

Volgende 15:29 Sony introduceert drie nieuwe Alpha-dslr's
Vorige 14:20 IBM maakt 'röntgen-foto' van molecuul
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Zo lang ze niet reageren op mailtjes richting klantenservice voorspel ik niet veel goeds voor Dell |:(

Dat is je eigen persoonlijke ervaring, want zodra ik ze bel krijg ik de juiste mensen aan de lijn en ben ik snel geholpen :) doe je toch iets fout

Dan ben je een zakelijke klant of je kiest voor het Engelse gedeelte :P. De Nederlandse klantenservice is al een tijd opgeheven (telefonisch dan)

[Reactie gewijzigd door Saven op vrijdag 28 augustus 2009 14:57]


Zakelijke klant inderdaad :)

Niet representatief dus..
Dell knijpt consumenten uit ten behoeven van megalomane kortingen voor enterprises & bijvoorbeeld Universiteiten..
'n familielid van mij heeft via 'n universiteit 'n laptop twv +-€2.700,-- consumentenprijs via zijn universiteit voor +- €1.000 kunnen bemachtigen, dat soort kortingen zie je hen niet aan smb & particulieren geven..
Het €2.700 pricepoint is/was overigens ook over-inflated voor de hardware & software die het betrof, maargoed..
Dus je hebt winst & "A"-merk winst..

Vindt de core i7 & de nieuw lading AMDprocessoren overigens veel interessanter dan de i5. Dell maakt weeer n's inschattingsfout à la '640kb is good enough for everybody' óf: 'Vista is hét besturingssysteem to go for'.. 8)7

[Reactie gewijzigd door rj1093 op vrijdag 28 augustus 2009 15:37]


de i7 is niks voor de gemiddelde consument, ik weet verder weinig over AMD processoren. Echter zijn de i5 processoren mid-range, dus goed voor de gemiddelde consument.

Klopt. Je ziet dat elke consumenten pc nu nog met een Core2Duo verkocht wordt simpelweg omdat een i7 te duur en te snel is. Dell maakt geen inschattingsfout, Dell denkt over de gehele linie.

En het uitknijpen van consumenten? Sorry maar jij denkt toch niet dat die laptops met verlies worden verkocht? Het is vaak een massale order waardoor er met veel lagere marges gewerkt kan worden. Als je als consument een paar honderd laptops besteld krijg je ook een fikse korting.

Volgens mij heb ik de opmerking ook een keer gehoord over de penthium en ook over de penthium 4.

Het is een kwestie van tijd voor ook de i7 interessant is voor de consument.

Wel representatief op het moment, aangezien de voorzichtige voorspellingen die Dell over de toekomstige verkoop doet ook gaat over zakelijke klanten.

Dat ze die kortingen geven mag dan oneerlijk lijken, Dell is zeker niet duurder dan andere fabrikanten qua de hardware die ze leveren. Misschien kan je bij Acer wat goedkopers krijgen maar ja, het gros van de consumenten koopt zijn PC in de electronica zaak, en daar is de prijs pas over-inflated voor de hardware die je krijgt.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op vrijdag 28 augustus 2009 19:35]


Nochtans zijn de winstmarges op PC's en laptops erg klein. Als Dell/HP/Samsun/Acer/Packard Hell/etc... acties doen zoals 2700=>100 euro is dat enkel en alleen omdat ze:
a) zich willen positioneren op een markt, en daardoor met verlies verkopen
b) omdat ze een overeenkomst hebben dat bvb een unief of bedrijf gedurende (ik zeg maar iets) 10 jaar bij hen kopen en onderhoud enz. en dus kunnen ze met verlies verkopen want ze halen dit toch wel in
c) einde-reeks-modellen hebben en de overschot verkopen in 1 grote shipment, want verkopen met 20% verlies is beter dan toestellen niet verkopen en dus 100% verlies.

Zo heb ik bvb een laptop van 1899€ streetprice gekocht voor 500€ omwille van redenen a en c. Niks mis met het toestel, maar een nieuwe speler in België (omringende landen waren eerder al aan de beurt) en een einde reeks model.

Dan is het zaak ervoor te zorgen dat je zakelijke klant bent of anders niet kopen.

Nee je hebt een Nederlandse en een Engelse(die bestaat uit indiërs en pakistanen met slecht engelssprekende medewerkers). Die overigens absoluut niet communiceren met elkaar en je producten met gebreken gewoon door de strot proberen te duwen. Ik zit nu in een dell klantenservice nightmare op het moment. Al 100 x heen en weer gestuurd. Niemand weet hoe het zit, onbeleefde medewerkers etc. Ik zal daar nooit meer iets afnemen. Echt een slechte organisatie.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op vrijdag 28 augustus 2009 15:28]


Daar heb ik nu dus ook last van. Heb nu een e-mail adres gekregen waar ik als het goed is mijn verhaal naar kon mailen en het met spoed wordt opgepakt.

Hoop dat er wat vaart in komt te zitten, want er zijn allemaal fouten buiten mijn schuld om gemaakt.

Het meest onbeschofte vind ik nog wel dat er totaal niet op mijn mailtjes via het contactformulier worden gereageerd

Dat verbaast me niks! Ik zou al 3x worden teruggebeld en elke keer moet ik er zelf achterheen en het probleem oplossen doen ze niet.

Ik heb al een tijdje geen Dell meer, maar wel zonde dat ze die Nederlandse klantenservice hebben opgeheven.

Hoewel je bij de Engelse dienst even goed geholpen zal worden is het in je eigen taal uitleggen van een probleem altijd makkelijker. Ik moet wel zeggen dat ik altijd zeer tevreden was over de klantenservice van Dell. (Een jaar of 2 a 3 terug veel gebruik van gemaakt).

Buiten de garantie van het systeem werden onderdelen nog gewoon vervangen, ze gaven daarnaast nog aanwijzingen om hetzelfde defect in de toekomst te voorkomen en ik kreeg op den duur zelfs betere onderdelen dan wat ik eerst had omdat ik ze zo vaak aan de lijn had gehad.

dat klinkt niet als een goed verhaal: als er "zo vaak" support nodig is voor hardware, is dat imho een extra reden om er ver uit de buurt te blijven. klinkt als zo laag mogelijke kwaliteit en we accepteren een hoog uitvalspercentage.
leuk voort het grote bedrijf, dat snap ik, maar erg storend voor de individuele klant.

Voor je dat soort conclusies trekt moet je eerst eens vragen waarom ie er veel van gebruik gemaakt heeft. (wellicht systeembeheerder of zo)
En wat voor hardware het dan over ging.

Laptops die zeer intensief gebruikt worden gaan nou eenmaal snel kapot. En dat geldt voor ALLE merken. Na 3 jaar zijn die dingen echt op.

Dat klopt niet. Volgens mij dan hè? Correct me if i'm wrong :)

Dell Dimension Desktop Support 020-674 5966
Dell Inspiron Notebook Support 020-674 5967
Dell Laser & Inkjet Printer Support 020-674 5968
Dell TV, Projector & PDA Support 020-674 5969
Dell XPS Desktop Support 020-674 4594 (Engels)

Alleen de laatste is engels. Volgens de Dell site dan :) Of zie ik dat verkeerd?

Edit: Typo

Dat is technische support. Niet de klantenservice afdeling voor zover ik weet.
En anders kom je bij een indiaase dame uit ofzo :p

De Nederlandse customer care is helaas echt opgeheven (voor particulieren)

[Reactie gewijzigd door Saven op vrijdag 28 augustus 2009 15:53]


Dat klopt wel. Ik heb pas aanspraak gemaakt op mijn 3 jaar NBD garantie (particulier) en heb de nummer hierboven voor Notebook support gebeld. Keurig geholpen en binnen 16 uur een nieuwe grafischekaart onsite ingebouwd gekregen.

De technische support is wat mij betreft heel goed geregeld.

Klopt, dat is technische support. Dacht dat je daarop doelde.
Klantenservice is er ook nog ;)

Klantenservice
Nederlands|Netherlands
+31 20 674 4500
maandag - vrijdag
van 8h30 tot 16h00 lokale tijd

Edit: Bron

[Reactie gewijzigd door Torrentus op vrijdag 28 augustus 2009 16:11]


Dat is alleen Engelstalig. Als je voor Nederlands kiest in het menu word je doorverwezen naar dell.nl/ordersupport ;)

Nou ik moet zeggen dat ik geen zakelijke klant ben, altijd bel met de nederlandse lijn en toch binnen de kortste keren hulp krijg bij dell. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe alleen maar erg te spreken ben over de klantenservice van dell.

Ik sluit me anders bij Saven aan. Ik heb recente mailtjes van het hoofd van de klantenservice waaruit blijkt dat hij het eigen bedrijfsbeleid niet begrijpt. Zijn Amerikaanse collega's moesten me uiteindelijk uit de brand helpen. Zakelijk is de support top, maar voor consumenten....

Zakelijk top? Nah, ik heb zelf geen ervaring met ze, maar een maat van me is systeembeheerder en z'n bedrijf neemt veel Dell producten af. Hij is zelf totaal niet te spreken over de support van Dell en zou graag bij een andere leverancier inkopen. Helaas zijn concurrenten als IBM of HP qua prijs ook meteen duurder, en ze moeten er, vooral in deze tijd, toch op de kosten letten...

Naja.. voorlopig hebben wij alleen maar positieve ervaringen met dell support. Je belt, geeft een storing door en de volgende dag heb je vervangende onderdelen, of - indien nodig - een monteur die het probleem komt verhelpen.

Overigens zijn HP en IBM in mijn ervaring ook prima. Alleen Acer zou ik zakelijk niet aanraden ( buitenlandse branche dacht daar goedkoop mee uit te zijn, maar laptops die stuk gaan en > 2 maanden weg zijn ivm met repareren is niet acceptabel imo )

Ik heb tot nu toe een paar keer te maken gehad met de Dell zakelijke support.

Bij ons op werk ging één schijf van een RAID 5 workstation kapot, telefoontje gepleegd en wat testjes uitgevoerd om bevestiging te krijgen. De volgende ochtend stond er een koerier bij ons voor de deur met een nieuwe schijf, geen enkel probleem.

Ik vind dat topservice! :)

Alsof het al koek en ei is bij HP.

Heb daar al jaren klachten over , helaas hangen we er aan vast.

Inderdaad. Het is gewoon bij al die bedrijven even erg.

Ik werk zelf bij een grote multinational, waarbij alle firms hun eigen keus kunnen doen qua hardware.
En iedere CIO weet precies te vertellen waarom hun keuze de beste is, en ze hebben ook allemaal mooie verhalen over de slechter ervaringen die ze daarvoor met een ander merk hadden. Alleen spreken ze elkaar wel allemaal tegen en hebben ze allemaal andere merken gekozen.

Uiteindelijk hangt de keuze meestal gewoon af van de relatie met de leverancier, en de kortingen die ze krijgen.

Mijn ervaringen zijn ook over het algemeen positief bij Dell op de zakelijke markt. Tis jammer dat ze er nou weer een eerste lijns tussen hebben gedaan, en dat je niet direct een techneut aan de telefoon krijgt.

Wat ik alleen vervelend vind, maar dat hebben al die toko's, is dat je altijd maar de firmware moet upgraden.

Ik "M'n HDD is stuk. Na hem 2 keer opnieuw in de server gedaan te hebben klapte hij er na een rebuild er meteen weer uit. Ik hoor hem af en toe ook tikken. Het lijkt mij toch dat dat ding zo dood is als een pier, de schijf is immers al 5 jaar oud."

Dell: "Upgrade eerst maar de firmware van de harde schijf en probeer daarna nog eens je array te rebuilden"

Dus dan kan je twee dingen doen. Of je gaat braaf de firmware upgraden om er achter te komen dat de schijf nogsteeds stuk is, of je zegt dat je dat al heb gedaan. Bij het laatste gaan ze je per direct een nieuwe schijf sturen, en binnen 4 uur staat er een kartonnen doosje op je bureau.

Het is het allemaal net niet zeg maar. Hoewel Dell nou zo een engineer training programma heb waar je dat allemaal niet meer hoeft te doen. Dan kan je via een website (geloof ik) direct nieuwe spare parts bestellen.

Ik zie bij ons juist de trend om langer met PC's te doen. Daar waar wij ze vroeger standaard na 3 jaar vervingen, wordt die termijn nu voor KA machines 5 jaar, en voor workstations 4 jaar.

Afgelopen 3 jaar werd altijd geinvesteerd in Vista-capable machines, en die zullen ook Win 7 capable zijn. En voor iemand die alleen maar een beetje Office, mail en Internet gebruikt, heb je geen Core i5 CPU nodig.

Als er gebruikers zijn met een beetje Office, mail en internet snap ik ook niet dat je in het verleden wel elke 3 jaar machines deed vervangen, maar dat kan aan mij liggen.

Dit heeft voornamelijk met de afschrijving en verzekering/garantie te maken geloof ik en niet met de behoeften voor een nieuwe PC aangezien die er niet is.

klopt inderdaad. Het is goedkoper om iedere 3 jaar te vervangen. Maar ook bij de overheidsinstelling liggen de budgetten nu onder vuur, dus kiest men nu voor 4 en 5 jaar. Wel is het dan zo dat gedurende het vierde of vijfde jaar bij een defect niet gerepareerd wordt maar direct vervangen.

Niet alleen een kwestie van budgetten denk ik. Als ik mij niet vergis zijn de regels voor afschrijving ook veranderd. Volgens mij mogen ze het bij ons van de belastingdienst niet meer in 3 jaar afschrijven.

Geen enkel probleem voor simpele kantoormachines, maar wel een beetje lastig als het gaat om machines die na 3 jaar echt aan vervanging toe zijn. Ook lastig als je leverancier behoorlijk extra rekent voor supportcontracten van meer dan 3 jaar. Na 3 jaar mag je hem nog niet vervangen omdat hij nog niet is afgeschreven, maar je leverancier heeft geen onderdelen meer als er iets stuk gaat..

De afgelopen jaren zijn de eisen die de consument stelt aan mailen, surfen en office sterker toegenomen dan je in eerste instantie zou denken.
Vroeger bestond de inhoud van zowel kantoorsoftware als het internet voornamelijk uit text, en hier en daar een plaatje. Met de jaren zie je dat documenten steeds vaker opgemaakt zijn met veel (hoge resoltie) afbeeldingen en andere grafisch aanvullingen. Iets soortgelijks zag je met internet: vroeger waren de sites eenvoudig opgebouwd: een 'framepje' met hyperlinks aan de linkerkant van de pagina en de daadwerkelijke inhoud (veel tekst) in het frame aan de rechterkant. Tegenwoordig 'moet' je (bedrijfs)site toch wel minstens Flash zijn met introfilmpjes/muziek/fancy schuifbalkjes/etc. ((Een slechte ontwikkeling imho)).
Verder verwacht de consument toch wel dat z'n computer nog soepel draait als hij 10 tabs open heeft staan met YouTube filmpjes e.d. Als je tegenwoordig (inclusief mijzelf) mensen ziet surfen staan er meestal 5 of meer webpagina's geopend, wat toch meer van je PC verwacht dan je zou denken.
Zo vond ik laatst een oude 500 mhz pc in een stoffig hoekje. Dus ik dacht: dat is een goeie internet en office pc. Ik bedoel, vroeger heb ik daar ook mee ge-officed en gesurfd, dus waarom zou hij nu niet meer volstaan? Maar op die PC wil ik ook 5 YouTube vensters open hebben staan, 5MP foto's in m'n word document plakken, etc.
Punt is: ook surfen en officewerk staan niet stil, de eisen die consumenten er aan stellen worden steeds hoger. Mensen passen hun computergebruik niet aan aan hun computer, maar willen dat hun computer zich aanpast aan hún. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat ook in de zakelijke markt PC elke 3 jaar wel vervangen moeten worden.

5 youtube vensters opens staan hebben, leuk naar 5 verschillende filmpjes tegelijk kijken.

wie zegt dat ik ze tegelijkertijd kijk? je opent ze in de achtergrond om ze daarna te bekijken (probeer maar eens met je muiswieltje op een hyperlink te klikken dan weet je waarom het handig is)

[Reactie gewijzigd door dimon op vrijdag 28 augustus 2009 17:53]


Euh. ik open Opera standaard met 12 tabs... Voornamelijk hardware sites, in andere sessies voornamelijk groene ontwikkelingen. Ik vind dat mijn pc dit aan moet kunnen, aangezien ik op mijn werk met 15 vensters moet werken op een 'verouderde' pc.

Dit hoort gewoon mogelijk te zijn, al heb ik 50 tabs open, pc's zijn snel, dit horen ze tenminste te zijn. Als dit niet kan, dan werkt of je software niet, of je moet nodig upgraden naar een snelle cpu+mem+graka etc..

(gebruik zelf een budget E5200 OC'd, win 7, 4gig ram, ATI 4770, budget hardware dus, die prima werk doet voor dit alles). Kan je nagaan wat je met een snelle pc al niet kan doen ^^

Ja dat ligt denk ik aan jou. De ontwikkelingen gingen vroeger harder, plus je had 3 jaar later niet alleen snellere cpu, maar vooral stuk meer geheugen. En ja een p3 met 128 mb is dankzij die 128mb niet zo snel. En office en mail draait er wel op, maar die custom programma's die een beetje organisatie er ook op heeft draaien, lopen misschien minder lekker.

Dat zie je natuurlijk wel - het lijkt erop alsof de programma's niet meer groeien qua systeemeisen en dat dat min of meer afvlakt, terwijl de PC's nog wel sneller worden.

Dit zijn dan ook (naar mijn idee) marketing uitspraken met de intentie om een " self fulfilling prophesy" te creëren.
Al kan ik mij indenken dat er inmiddels aardig wat systemen aan vervanging toe zijn omdat er gewacht is met vernieuwen, want Vista bracht niet wat men er van verwachte. Nu Win 7 de verwachting wel waar lijkt te maken, zou het wishfull thinking van Dell wel eens uit kunnen komen.
Maar is het niet zo dat één van de sterke punten van Win7 het ook goed draaien op lichte hardware is? In dat geval zou het kunnen zijn dat de net-top systemen een vlucht gaan nemen. Kleiner, zuiniger en goedkoper. kortom, het blijft koffiedik kijken.
(is daar ook niet een mooie Engelse oneliner voor ;) )

zolang Dell de standaard amerikaanse arrogantie niet ombuigt in een klantgebonden aanpak zoals in Azië gebruikelijk is, zullen ze meer en meer terrein verliezen.

Ik verwacht juist dat upgrades uitblijfen in nog steeds financieel matige tijden. Hoewel de markt begint aan te trekken is iedereen gewoon voorzichtiger geworden.

Bovendien schaalt de gemiddelde kantoor computer zich tussen een pentium 4 en een core2. Deze computers zijn vaak nog genoeg voor office werkzaamheden. En updaten naar windows 7 kost toch aardig wat voordat je bedrijf er weer lekker mee loopt.

Als iets geld verspilling is binnen een bedrijf is het computers updaten die nog prima zijn voor de taken. Op z'n hoogst verwacht ik dat bedrijfen beginnen systematisch kapotte computers te vervangen met deze nieuwe exemplaren.

ik voorspel eerder een teruggang naar SBC, oudere pc's worden voorzien van nieuw, kaal XP image met een citrix/ MS terminal server client.

windows 2008 r2 is volwassen genoeg om in SBC parken in te zetten als "goedkoper" alternatief voor citrix.

door de overstap naar SBC zullen workstations langer blijves staan.

maargoed.. ik kan het ook fout hebben ;-)

Grote bedrijven redeneren vaak anders, problemen aan oude computers verhelpen kost meer dan de afschrijving van een nieuwe. Daarom is preventief vervangen voor een computer ~4 jaar oud is vaak toch goedkoper.

ik ben het hier mee eens veel bedrijven zien de noodzaak niet te migreren naar windows 7 omdat office* prima draait op windows xp. juist het soort kosten van nutteloze upgrade zijn laaghangendfruit om te snijden. hier zijn alle grote bedrijven mee bezig, de kosten omlaag brengen om bij teruglopende omzet toch winst te blijven maken.

zoiets gaat dat "dus geen business value in windows 7, waarom staat het dan geplanned, omdat IT het wil? lariekoek we stellen de migratie naar windows 7 mooi uit!" en weer een flinke kostenpost bezuinigd die rechtstreeks in de winst terecht komt.

de timing van windows 7 is wat dit betreft uitermate slecht en de toegevoegde waarde van windows 7 tov xp is op business nivo non-existent.

de enigste reden is misschien dat selfhelp support voor xp niet aantrekkelijk is maar IT afdelingen zijn zo ervaren met XP dat selfhelp juist misschien wel een zeer aantrekkelijke en prijsbewuste optie is.

wat michael dell zegt is dan ook voornamelijk wishful thinking imho. en het bewijst maar weer eens dat dell zelf niet innovatieve markten kan openen maar volledig overgeleverd is aan microsoft en intel.

*: en voor office kun je lezen alle bedrijfsapplicaties, ook de webbased die in explorer 6 draaien...

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op vrijdag 28 augustus 2009 16:33]


Kijk Windows7 wil ik nog wel geloven, iedereen kijkt op dit moment de kat nog uit de boom met vista, en uit recent onderzoek is dan weer een bepaald percentage xp gebruikers enthousiast over Windows7, maar de nieuwe core van intel een aanjager, lijkt me niet. De i7 wordt op dit moment alleen maar door "enthusiasts" gekocht of mensen die het wat breder hebben hangen bij een nieuwe game pc.

Maargoed Dell bekijkt het dan ook vanuit de zakelijke markt, en ik vanuit particulier oogpunt, Windows7 zal zodra het gereleased wordt vrijwel direct gepushed worden op alle zakelijke desktops net zo snel als het Vista verging, en de levering van Windows XP en Vista zal snel worden afgebouwd. Stop daar tevens bij elke vekochte pc een i5 in, en dan zal het inderdaad een aanjager worden...

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op vrijdag 28 augustus 2009 14:57]


De i5 wordt de vervanger van de Core2(Duo/Quad) en deze wordt met eenzelfde snelheid ingevoerd als toendertijd de Core2's. Aangezien over een kort tijdje de i5's op de markt komen verbaast het me niks dat die komend jaar in erg veel Delletjes hangen.

i7 is een ander verhaal, dat zijn inderdaad enthusiast processoren.

Ik denk dat ze een jaartje te vroeg zijn, het lijkt me dat alles eerst goed getest moet worden voordat het daadwerkelijk in een bedrijfs omgeving word toegepast.

Moa, dat ligt toch eerder aan de economie dan aan de processor, of de markt zich weer aantrekt lijkt me. Ons bedrijf zal in ieder geval geen nieuwe pc's aanschaffen omdat er windows 7 of, nog minder, een core i5 processor in zit, zo lang de huidige pcs nog voldoen. verder ben ik ook niet zo kapot van dell (en met name de klantenservice), dus aanraden zal ik die dingen zeker niet ..

[Reactie gewijzigd door Hammer op vrijdag 28 augustus 2009 15:06]


Is een Core i5 niet een beetje overkill voor een standaard bedrijfs PC voor de gemiddelde werknemer op de een of andere afdeling? Volgens mij draaien ze daar nog zelfs vaak Pentium 3/4 systeempjes (wat natuurlijk prima kan als het hoofddoel tekstverwerken is).

Ik weet niet wat de hedendaagse tweaker tegenwoordig allemaal doet met zijn pc, ik ben van de 'Commodore 64' generatie, maar toen ik mijn eerste dualcore CPU kreeg was voor mij eigenlijk niets anders meer nodig (een Abit BP6 dual Celeron was overigens mijn eerste) wan een enkele core was toch alweer zo'n 2GHz en die kon ook al heel wat.

Voordat de dualcores kwamen 'moest' ik nagenoeg elk jaar nieuw spul hebben, de laatste jaren kocht ik totaal andere dingen voor de pc (opslag, sata hotswap racks ed).

Wil je games spelen dan ben je op zich beter af met een console, en alleen enkele populaire programmas kunnen met meerdere cores tegelijk overweg. Een dual/quad of meer core machine is enorm handig voor video-editing/re- en transcoding, daar is veel tijdwinst mee te halen, maar voor het gros van de huis tuin en keuken toepassingen is een dualcore echt genoeg (1 core voor je Kasperski ;) en de andere voor je office, films en internet).

Als ik nu nog eens een video omzet is op zich mijn oude vertrouwde AMDx2 3800 nog prima te gebruiken, ik betwijfel het of meer snelheid en meer cores op een doorsnee office pc uberhaupt nodig is tenzij je er een nieuw OS op zet die veel meer resources nodig heeft. XP blijft een prima OS voor een doorsnee bedrijf, een bedrijf zit toch niet echt te wachten op een OS dat er flitsend mooi uitziet. Bij een doorsnee bedrijf gaat het om Office toepassingen die grafisch geweld helemaal niet nodig hebben.

Maar goed, dat is mijn mening ;)

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op vrijdag 28 augustus 2009 15:12]

«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:29 Sony introduceert drie nieuwe Alpha-dslr's
Vorige 14:20 IBM maakt 'röntgen-foto' van molecuul
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011