Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 101, views: 31.947 •
Submitter: Emile

Een Chinese forumposter heeft een screenshot en specificaties geplaatst van wat de nieuwe versie van Apples iPhone zou zijn. Veel specificaties zouden zijn opgeschroefd, maar aan het scherm en de accu zou niets zijn veranderd.

Gerucht iPhone specs

Een bezoeker van het Weiphone-forum plaatste de specificaties eind april al, en onlangs publiceerde de site een nieuwsbericht met een screenshot ten bewijze van het gerucht. Hoewel de specificaties aannemelijk klinken, is het niet duidelijk hoe betrouwbaar het gerucht is. Patapon200, zoals de poster zich noemt, zou de informatie hebben gekregen van een bevriende werknemer van Foxconn, de fabrikant van de iPhone.

De processor zou een behoorlijke upgrade hebben gekregen: de Samsung ARM-cpu zou van 400MHz naar 600MHz zijn gegaan. De hoeveelheid ram zou van 128MB naar 256MB zijn vergroot en er zou met 32GB ook twee keer zoveel opslaggeheugen ingebouwd zijn. Daarnaast zou een digitaal kompas zijn toegevoegd. De 2-megapixelcamera zou zijn vervangen door een exemplaar met 3,2 megapixels. De vorm is nog altijd hetzelfde en het 3,5"-touchscreen met een resolutie van 480x320 pixels zou ook zijn gehandhaafd. Volgens het bericht is de accu eveneens niet gewijzigd.

De specificaties komen overeen met sommige andere geruchten die afgelopen maanden de ronde deden. Andere geruchten, zoals die van de 1,2GHz-processor, worden door de Chinees weer tegengesproken. Algemeen wordt verwacht dat Apple volgende maand, tijdens de Worldwide Developers Conference, een nieuwe versie van de iPhone zal presenteren.

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101087+115+23+30
Van 400 naar 600MHz...
Dan is het gerucht van de vorige nieuwspost wel erg overdreven!:
De iPhone zou onder andere hd-content kunnen afspelen en over een videocamera en een 1,2GHz-processor beschikken
http://tweakers.net/nieuw...jgt-ingebouwd-kompas.html
Klopt, dat leek mij ook al enigzins sterk. Maar het blijft 1.5x sneller (puur qua Mhz-en dan). Aangezien het geheel nu al behoorlijk soepel loopt, is deze boost voldoende voor een nog betere ervaring, snelheid vond ik nooit het allergrootste punt op de iPhone. Het geheugen daarentegen is prettiger, hoewel ik mij afvraag of developers ook die extra ruimte kunnen benutten straks... het zal dan niet compatible zijn met de 3G, daarentegen kan je dat natuurlijk prima verwerken in je app, door alleen die ruimte te gebruiken wanneer nodig.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 12 mei 2009 11:50]

Aangezien het geheel nu al behoorlijk soepel loopt, is deze boost voldoende voor een nog betere ervaring, snelheid vond ik nooit het allergrootste punt op de iPhone.
Ik denk dat velen het tegendeel ondervinden, dat de iPhone traag is en dus niet voldoende is.
En eigenlijk is een verhoging van de processor een slecht teken. Dit betekent dat de OS log is en niet optimaal. Als de iPhone van 400 naar bijvoorbeeld 300Mhz zou gaan waarbij de bediening gelijk is of zelfs sneller is geworden, dan kan je pas echt van een verbetering spreken.
Ik kan je redenering echt niet volgen. Vrijwel geen enkele fabrikant kan het maken door een vernieuwd product op de markt te brengen met een lagere kloksnelheid.

En verder is de iPhone helemaal niet log, hij gaat sneller dan een HTC Touch HD bvb (ik heb ze beide), terwijl die laatste een snellere cpu zou moeten hebben.
Een apparaat is toch meer dan het OS alleen. De extra software van de Apple Store die erop draait neemt bijvoorbeeld ook wel een deel processorkracht in.
Dat is natuurlijk totale onzin. Als het van 400 naar 300 gaat en het blijft soepel, dan is dat inderdaad een verbetering. Maar het gaat alemaal nog soepeler als het van 400 naar 600 gaat, het kan altijd weer nog beter. Tot nu toe is elke OS update gewoon net zo snel, al dan niet sneller geweest wat ik een uitstekende ontwikkeling vindt. Bovendien kan je het zelf testen straks, OS 3 draait gewoon op je 3G.
Van welk planeet kom jij dude?
Welke leverancier durft (uit marketing oogpunt) een downgrade door te voeren bij introductie van een nieuwere versie van een product??
Het zou prima werken bij introductie van een "light" versie van een iphone,
Rare beredenering. Ik zou je bijna verdenken van werken voor een apple concurrent ;)
Audi, BMW, Mercedes, VW

Allemaal aan het downgraden que "rauwe" specs..
Niet geheel relevant op een tweakers forum, maar ze zijn er zeker wel:

Audi S5 --> V6 ipv V8 (link)
BMW --> L4 ipv L6 (link)

Hoewel de performance van die auto's niet echt achteruit gaat is het wel degelijk downsizing..
Ja maar dat is in verband met uitstoot en het hele duurzaamheidsverhaal. En daar gaat de motorinhoud wel omlaag, maar ze maken er dan wel een geblazen motor van, dus de prestaties blijven alsnog gelijk of gaan omhoog. Een geblazen motor kan nou eenmaal efficiënter (lees: schoner) draaien dan een atmosferische motor.

De vergelijking met een tragere processor gaat dan ook totaal mank, want die auto's boeten uiteindelijk niet in aan vermogen...

[Reactie gewijzigd door HvB83 op 12 mei 2009 13:48]

toch kan je die vergelijking wel verder doortrekken. Als je met wat hard en software tweaks het voor elkaar krijgt dat een iPhone met langzamere processor onder verschillende omstandigheden nog net zo snel en soepel werkt ( -> auto, zelfde topsnelheid zelfde koppel bij lagere motorinhoud).
En je hebt als resultaat dat je iPhone het langer doet op een accu en bij de auto, dat je meer km kan rijden per liter dan heb je toch een aardige vergelijking.

Verder is het marketing technisch natuurlijk voor een telefoon een slechte keuze. Maar dat komt meer omdat de gemiddelde telefoonkoper niet zoveel nadenkt...
Als ik zou kunnen kiezen tussen de volgende 2 opties dan zou ik het wel weten:
- snel en lange accu duur
- niet merbaar sneller maar wel 2 ghz! 8-) en kortere accuduur 8)7 |:(
(hopelijk maken de smilies duidelijk wat ik zou kiezen)
Er is wel degelijk een verschil. Die auto blijft altijd onder de condities rijden. Er zullen nooit dingen bijgezet worden wat grote invloed zal hebben op de perfromance van de motor. Ze zullen er geen trekhaak onder gaan zetten. De iPhone zal steeds zwaarder belast worden door 3de partijen (Spellen etc.)

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op 12 mei 2009 17:02]

waarom niet? Juist dat soort grote auto's is prima geschikt om caravans en aanhangers te trekken. Een caravan achter een Suzuki Alto zou ik niet doen.
Zodra ik jou voorbij zie komen met een audi S5 + Caravan bel ik de krant wel met mijn geupgrade telefoon! _/-\o_
is dit niet met processors ook gebeurt? Als je naar de de performance indicator kijkt voor processors, of in ieder geval wat het eerst was en wat het meeste gebruikt wordt, namelijk MHz en GHz, dan is dat getal continue aan het stijgen geweest, tot boven de 3 GHz, waarna het ineens weer inzakte tot onder de 3 met de introductie van de Dual Core. Voor de tweakers was dit allemaal erg logisch, zoals het ook voor automonteurs erg logisch is dat 1.6 dieselmotoren net zoveel koppel en pk hebben dan de oude 2.0 liter versies. Voor de leek lijkt die computer echter trager, en die auto onder de maat, tot ze het daadwerkelijk proberen.

Met computers hebben we nu het interessante fenomeen dat er nu veel systemen worden verkocht met specs die niet meer beter zijn dan die van een paar jaar terug, namelijk de netbooks en nettops. Blijkbaar zitten de computers voor de huidige basisfunctionaliteiten dicht tegen de grens van wat er hardware matig voor nodig is, en er is een doelgroep ontstaan die niet meer met de hardware 'wedloop' hoeft mee te doen. Dit is geen achteruitgang, maar juist vooruitgang, omdat de nieuwe doelgroep met nieuwe eisen heeft geleid tot een heel nieuw productgamma en energiezuinige systemen, met nieuwe interessante vormfactoren.

Als de nieuwe iPhone dus met 300 MHz zou worden geleverd, en toch dezelfde gebruikerservaring zou bieden is dat vooruitgang. Echter denk ik dat Apple met de iPhone nog niet in dit stadium zit, gezien de functionaliteit steeds verder uitgebreid wordt. Waar de iPhone eerst Apple's beste iPod en eerste telefoon was, is het tegenwoordig ook een gameplatform, en eigenlijk al een kleine computer, vergelijkbaar met een netbook, uit te breiden in alle mogelijke richtingen door alle aanwezige apps en games. Hier is de grens nog niet in bereikt, en tot die tijd zullen de specs omhoog gaan.
De auto zal altijd onder dezelfde omstandigheden zijn werk doen. De iPhone (of iedere andere smartphone) doet natuurlijk veel meer. Het OS zal prima onder een lichtere processor kunnen draaien maar het probleem zijn natuurlijk de applicaties. Deze zullen steeds zwaarder worden, steeds meer resources vragen, zelfs als ze het meest effectief en effieicent gebruikt worden. Spellen zijn hier natuurlijk het beste voorbeeld van. Je begint nu al mooie spellen in 3D te zien, maar straks gaan hier multiplayer mogelijkheden bij komen, beter geluid, misschien gaan ze op termijn de mogelijkheid van een TVout (die erop zit, maar nog niet officieel ondersteund wordt) ook activeren. Weer extra CPU gebruik die niets met efficientie te maken heeft maar gewoon nodig is om die functionaliteit te ondersteunen.
(die erop zit, maar nog niet officieel ondersteund wordt) . Gaat via de jack-out en kan je een speciaal kabeltje voor kopen, zo'n dure witte of eentje die je gratis bij o.a. een sony videocamera krijgt. Optimaal werkt het overigens niet, het beeld is niet best en sommige tv's werkt het niet op.

Maar die CPU vind ik een slecht plan. Men spreekt nu over 'de iPhone' en straks heb je iPhone 4 1ghz nodig voor een bepaalde app oid.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 12 mei 2009 20:47]

TVout zit al op de iPhone en wordt al officieel ondersteunt. Echter niet door de jack-out, dat werkt alleen met de iPods. De iPhone heeft TV-out via de Dock-connector, en werkt prima voor films en foto's, beeld is alleraardigst, veel beter dan met de oude iPods.

Het werkt echter niet voor games, en dat is denk ik wat dokzero5 bedoelt. Dit kan wel met wat tooltjes via Cydia, en dat werkt nu ook al best aardig.
Ik vind het per definitie geen slecht teken.
Beide is namelijk vooruitgang!

400 -> 300, met een gelijke 'snelheid' van OS is een verbetering in effiency.

400 -> 600, waarbij de OS ook sneller ervaart, is wel degelijk vooruitgang.
Het gaat niet alleen om het os zelf, apps moeten ook goed draaien! En er zijn zat apps die die 600mhz graag zouden gebruiken
tja eigenlijk is het bewijs dat er bijvoor eeld na de 8086 prcoessor ooit nog een andereprocessor is bedacht een bewijs dat microsoft slechte software maakt. en nog, na zoveel verschillende processors en updates van de microsoftprogrammas zijn we niet op het eindpunt beland

het heeft dus niks met marketing of ( kan het niet maken) te maken.

het is ook geen verbetering als je processr van 400 naar 300 mhz gaat. want wat is dan de verbetering??
het zal sowieso langzamer werken ( nadeel) en gebruikt misschien wel minder energie. (maar wanneer. bij idle? ) in de uitstand?) dat apparaat zal toch al dezelfde berekeningen moeten doen die jij hem opdracht dus effectief zal het ding dezelfde watts moeten verstoken.

hij doet er alleen langer over.

het zou een verbetering van de software zijn als het ding op 400 mhz blijft wekren en toch zwaarde apps en opdrachten in kortere tijd kan doen. echter. dat gaat vast niet 100% altijd lukken, en meer mhz is dus zeker welkom.

het is dus altijd een verbetering, immers de software ontwikkelt niet alleen in de richting van efficient, maar ook in de richting van mee functies en sneller resultaat

dus je hebt wel een erg rare redenering.

ik had wel beter verwacht van een tweaker.
@Maarten21
Deels is dat wel waar, maar de 3G heeft een 667 mhz proc terug geclocked naar 412 vanwege verbruik/warmte, misschien is dat bij de nieuwe dus ook het geval.
Leuke is dat de iPhone al een 600 MHz CPU had, maar die was gedownclocked naar 400 MHz :)
Geen andere accu maar de specs zijn wel een stuk hoger... Betekent dat niet -heel zwart op wit gezegd- een veel kortere accuduur?
Ik hoop dat je begrijpt dat de snelheid van de hardware niet direct invloed heeft op het energieverbruik. Hardware kan zowel sneller als energiezuiniger worden.
Een E8400 bijvoorbeeld, heeft evenveel kloktikken als een Pentium 4 3.0 GHz, maar presteerd meerdere malen sneller, en gebruikt minder als de helft van de energie.
In de gevallen zoals hierboven en onder worden weergegeven over de CPU klopt dat ja. Maar wat ik uit dit nieuws bericht haal is dat de zelfde CPU hoger geklokt wordt. Dit kan wel degelijk negatief uitvallen voor de accuduur.
Inderdaad, zat ik ook aan te denken. Zelfde architectuur, alleen hoger geclockt.
Misschien worden ze op een ander procede gebakken. Bijvoorbeeld op 45nm i.p.v. 65nm. Dat zou dan een energiebesparing op kunnen leveren wat het toe zou laten om de clock speed op te voeren zonder dat de nieuwe chips meer verbruiken dan de huidige.
Maar dat is natuurlijk maar speculatie ;)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 12 mei 2009 11:40]

Zou het typenummer / aanduiding van die processor niet veranderen dan?

Natuurlijk is het ook goed mogelijk dat de energiebesparing in de overige componenten zit - meer zooi op een enkele chip, chips met een kleiner productieprocedé, etc.
Is een atom CPU niet veel sneller dan een Pentium 1 CPU maar dan zuiniger?

Oftwel, als de snellere componenten relatief minder stroom verbruiken, dan zal dit de accuduur niet nadelig moeten beinvloeden.

En het meeste verbruik komt toch meestal door het scherm
komt het meeste verbruik niet van 3g verbindingen? zoals wifi en bluetooth verbindingen?
3G is umts, HSDPA, etc. Daar valleen WIFI en Bluetooth niet onder :). Wifi en BT verbruiken wel genoeg om je accu duur redelijk te verkorten ja. Ook flink gebruik maken van je 3G(als in internetten) gaat je verbruik redelijk hard. Al ligt het natuurlijk nog steeds aan hoe 'groot' je accu is.
http://en.wikipedia.org/wiki/3G

[Reactie gewijzigd door Reinman op 12 mei 2009 11:31]

Klopt. 3G, BT en WiFi zijn de grootste slurpers in een telefoon omdat deze constant actief zijn. WiFi over het algemeen het meeste omdat deze continu loopt te zoeken naar netwerken. Daarnaast is bekend dat over het algemeen 3G chips verre van efficient zijn ten opzichte van GPRS (GSM netwerk) chips. Het is daarom vaak zinvol om 3G uit te schakelen wanneer je niet gebruik maakt van internet. Daarnaast is de dekking van GPRS ook vele male beter waardoor je telefoon minder hoeft te zoeken naar bereik wat ook weer gunstig is voor je batterij. Een paar kleine tips om langer te kunnen genieten van je foon. :)

Edit @ fingerhead:
Ik was niet helemaal duidelijk. Ik had het niet over een internetverbinding openhouden. Simpelweg bereikbaar zijn en met een 3G mast verbonden zijn verbruikt minder dan wifi. Maar wanneer je een internetverbinding op 3G openhoudt, slurpt dit inderdaad nog veel harder dan wifi. Altijd een internetverbinding openhouden houdt naar mijn weten bijna geen telefoon 2-3 dagen vol.

[Reactie gewijzigd door ErikKo op 12 mei 2009 12:56]

WiFI minder als 3G

ik had van tmobile de maand gratis internet dus ik weer 3G aangezet elke dag opladen (anders kwam ik halverwege de volgende dag leeg te staan.

en met WiFi alleen aan ongeveer 3 dagen ofzo max.

maar met 3G gebruik ik de tel ook meer dan alleen WiFi.

Maar er zit wel degelijk verschil in.
De wifi chipset zoekt wel veel, maar verbruikt veel minder dan de 3G chip. Ik heb wifi altijd aanstaan zonder veel problemen, 3G niet aangezien dat echt slurpt.
Het energieverbruik van Wifi hangt af of je powersave mode hebt aanstaan. Staat deze uit, dan vreet het stroom anders nauwelijks.
Ik heb een Nokia N810 en op de ene router (Linksys WRT-160N) gebruikt hij heel weinig omdat deze powersave mode ondersteunt, terwijl op een Sitecom WL_114 en een Siemens SX551 van KPN batterijen vreet omdat op deze routers je powersave uit moet zetten.
Staat het toch aan dan verlies je de Wifi verbinding binnen 1 minuut.
Voor zover ik weet heeft de iPhone geen powersave-mode, die probeert ten alle tijden al de consumptie aan de lage kant te houden.
GPS kan ook aardig wat stroom gebruiken.
Alleen gebruik ik dat alleen in de auto met acculader.
Laten we het bellen, of de meeste andere connectiviteit niet vergeten, dat zijn nog altijd de grootste energieslurpers van een telefoon ;)
Bellen? wasda? :Y).

Ik zou wel eens een onderzoek willen zien naar het gebruik van moderne smartphones - ik ben er vrij zeker van dat die meer gebruikt worden voor internetten, SMSen, spellen en andere toepassingen dan bellen.
Dat lijkt mij ook... erg jammer van de accu, had mij eventueel over de streep kunnen trekken het nieuwe model te kopen...
De specs zoals hier beschreven staan nog niet 100% vast natuurlijk..
Sterker nog ze zijn compleet gebaseerd op een forum bericht van een chinees(Patapon200) op een forum. Het zegt dus eigenlijk totaal niets. Ik snap ook niet waarom alle nieuwssites dit nou weer meteen klakkeloos overnemen.
Persoonlijk zou ik eigenlijk alleen nog een nieuwe accu willen en dan is de telefoon voor mij goed genoeg(maar een snellere CPU/betere camera is altijd welkom).
Lijkt me wel vrij logisch inderdaad.
Neem aan dat Apple men heus niet zo gaat benadelen.
En dat ze echt wel wat aan de accu gaan doen als de hardware zwaarder wordt.
Hopelijk deze keer auto focus in de 3.2mp camera. Voor een telefoon van dit caliber verwacht je dat toch eigenlijk ook wel.
Dit caliber....tsja. Je moet de iPhone niet zien als een toptoestel dat alle andere toestellen voorbij moet gaan, maar meer als een herinterpretatie van een uitgebreidere telefoon/smartphone. Met de opvolger van de huidige iPhone, houdt men dezelfde filosofie aan als bij de huidige. De camera is in de iPhone gewoon niet zo'n main issue (hence de simpele 2,0 mp camera van de huidige iPhone, in een tijd waarin andere toestellen 3,2 of meer hadden, met betere lenzen en betere camerasensoren). De iPhone heeft ook een formaat waarin een goede camera sowieso al moeilijk te implementeren is.

Waar ik vooral op hoop met bij de nieuwe iPhone niet specs-gerelateerd, maar meer beleidsmatig. Ik zou graag zien dat het een èchte smartphone wordt, waar dus vrijelijk applicaties voor verkrijgbaar en te maken zijn, en dat hij verkrijgbaar wordt bij iedere provider. Kwaliteit controleren prima, maar je moet niet vergoedingen vragen die dermate zijn dat het onaantrekkelijk wordt om het uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 13 mei 2009 10:02]

Het lijkt me niet aannemelijk dat de accu geen veranderingen heeft ondergaan..
Het is algemeen bekend dat de accu 'het mindere punt' van de iPhone is, en dus wel een energy boost kon gebruiken!
Dat gecombineerd met het feit dat de iPhone eigenlijk illegaal is in Europa volgens de verwijderbare-accu wetgeving zou toch een mooie impuls voor Apple kunnen zijn om met een nieuw geniaal accusysteem op de proppen te komen.. toch? ;)
Ik herinner me die berichten ja, maar volgens mij werd daar gesproken over "End-users or professionals" wat zou betekenen dat er niets aan de hand is aangezien een servicecenter die batterij zo heeft verwijderd.
Ik vraag me af hoe ze dit in de appstore compenseren. Hoe kan je compatibiliteit garanderen bij games? Stel dat er games komen die alleen goed lopen op de nieuwe iPhone, hoe voorkom je dan dat deze niet op de oude iPhones komen? En is deze diversiteit in de appstore wel wenselijk? Ze kunnen zich naar mijn mening beter op één lijn blijven, hoe zonde dit ook is voor de specs van het andere toestel.
Hoe zorgen ze er voor dat games ook op iets minder snelle computer draaien, JUIST JA, gewoon zorgen dat er dan gewoon minder content tegelijk komt enz.
geen gebruik maken van de nieuwe features? dan zou je nu ook nog altijd DOS programma's (of ouder) gebruiken zonder grafisch geweld, geluid (behalve dan een piepje - al deed Access Software's RealSound aardig z'n best), etc.

Je moet je iPhone toch koppelen aan de app store? Ik neem aan dat ze daaraan wel af kunnen leiden welke versie het is, en je alleen die apps tonen die compatible zijn. Anders kunnen ze dat achteraf nog wel via een drop-down keuze doen; kunnen mensen 'm ook op iPhone N+1 zetten en zien welke coole apps ze missen..zodat ze meteen die nieuwe iPhone gaan kopen ;)

2, 3, misschien 5 verschillende compatibiliteits dingen mag nog altijd geen probleem zijn.. beter dan de tientallen in Windows Mobile waarbij je inderdaad even goed moet checken of de app wel je scherm resolutie, verhouding, toetsen layout, etc. ondersteund.
Precies hetzelfde als hoe sommige apps ook niet op de iPod Touch kunnen worden gezet. Dat is niet moeilijk, je moet je eerder afvragen wat gewenst is. Het zal echter wel meevallen hoeveel developers in 1x plots de nieuwe versie gaan ondersteunen... zo loop je namelijk veel geld mis. Dus je zal apps zien die een optie hebben om de nieuwe specs te benutten.
Bij games voor de Ipod zelf wordt in Itunes wel aangegeven welke versies het kunnen gebuiken. kunnen ze niet iets dergelijks doen voor de Ipod, o wacht dat houdt in dat gebruikers de kleine lettertjes lezen :?
Ik vraag me af hoe ze dit in de appstore compenseren. Hoe kan je compatibiliteit garanderen bij games? Stel dat er games komen die alleen goed lopen op de nieuwe iPhone, hoe voorkom je dan dat deze niet op de oude iPhones komen?
Lijkt me niet zo eenvoudig - app store instellen dat 'ie alleen apps compatible met de 3G en originele iPhone laat zien. Filtertje eroverheen moet niet zo moeilijk zijn.
Het is opmerkelijk dat de geruchtenmolen nog steeds vrijwel stilstaat. Van de iPhone 3G waren rond deze tijd al de specificaties en de case uitgelekt. Om een topic op Macrumors te quoten: "Its mid-May and still no spy pics/heavy rumors about the new iphone - something is wrong". Dat is natuurlijk overdreven, maar het is wel opmerkelijk :P

Dit zijn overigens helemaal niet zulke onrealistische specs. De iPhone doet het nu al prima met de op +/- 400 mhz geclockte processor en eigenlijk zou vooral een geheugenuitbreiding fijn zijn. De iPhone maakt het geheugen namelijk pas vrij als het nodig is. Dus met meer geheugen krijg je toch een soort van semi-multitasking.

Ik denk zelf dat de echt grote veranderingen pas volgend jaar zullen komen: http://www.macrumors.com/...c-shift-into-chip-design/. Apple heeft vorig jaar P.H. Semi gekocht en het is de verwachting dat de nieuwe chips pas volgend jaar gereed zullen zijn. Dat is het moment waarop de iPhone zich ook qua hardware, zal kunnen gaan onderscheiden van de concurrentie. Dan wordt het dus pas echt spannend.
ik hoop eigenlijk dat ze bij apple met een kleine iphone komen. heb bij een vriend een zogenaamde neppe iphone mini gezien (zo'n fake ding uit china) en vond het wel wat hebben. software was natuurlijk brak. maar zo'n ding vanuit apple zou zeker aanslaan. gewoon een kleine iphone, die makkelijk in je zak past. geen groot idioot ding.

zit nu met mn winMobile telefoon aan een apple nou als eend ing balen is is dat het wel... maar zo;n grote iphone wil ik ook weer niet.

vind de upgrade van de iphone verder wel erg mager. bedoel ja logisch met de goedkopere prijzen van geheugen gooi je er lekker makkelijk nog meer geheugen bij. maar een processor op 1.2ghz zou wel echt een toffe upgrade zijn. hoewel ik die er binnenkort niet in zie zitten
Da accu is inderdaad het probleem van de iPhone 3G

Ik heb nog een iPhone 2G en ik heb geen problemen met de accu. Ik haal minstens 2 dagen meestal zelfs 3. Ik hoor van veel mensen die een 3G hebben dat ze nog geen dag halen met de accu. Dat is echt te weinig en hopelijk heeft Apple dit probleem aangepakt voor de volgende iPhone.

De processor is voor de moment niet zo een groot probleem. Het ram wel. Ik heb dikwijls een out of memory error of apps die crashen omdat ze te weinig ram beschikbaar hebben. Ik vraag mij af waarom apple geen swap partitie inbouwt van een paar 100mb. Zou veel problemen oplossen denk ik.

[Reactie gewijzigd door kdhoe op 12 mei 2009 11:40]

Volgens mij komt dat voor een groot deel door de 3G.
Bij mij op het werk hebben we van die gemetaliseerde ruiten en heb ik een standby tijd van minder dan een dag. 's Ochtends thuis opgeladen, 's avonds weer.
De telefoon schakelt ook regelmatig tussen 3G, GSM+GPRS en GSM only...
In het weekend doe ik echter meer dan het weekend met de accu: Vrijdagavond opgeladen, zondagavond nog halfvol of zoiets.
Dit terwijl ik hem in het weekend ook veel gebruik...
Dat is vreemd.
Ik heb voor de 3G 2x een (2G) gehad, en de accu van de 3G gaat veel langer mee.
Het valt me op dat nog niemand het over de schermresolutie gehad heeft die volgens die China-boy hetzelfde zou blijven.. Begrijp me niet verkeerd, het scherm van de iPhone is prachtig, de resolutie is goed, maar als de concurrentie (bijvoorbeeld in de vorm van de HTC Touch Diamond2) al met een scherm met een factor 2,5x zoveel pixels rondstruint vind ik dit voor het Apple wat bekend staat om z'n nieuwste snufjes en innovaties wel triest.

Apple iPhone: 480x320 = 153.600 pixels
HTC TD2: 800x480 = 384.000 pixels

Processor ofzo doet me niet zoveel. Is natuurlijk geil om te zeggen 'In de mijne zit een 1,2GHz processor' , maar of je die snelheden echt nodig hebt... iPhone 1st en 2nd generation werkten voor mij perfect qua snelheid, dus als er maar iets van processorpower bijkomt (ook als is het maar 200MHz) ben ik allang blij...

Accuduur is voor mij ook een punt wat ik wel overleef. 1 dagje moet wel te doen zijn neem ik aan. Ik ga er pas van spaugen als ik opladers mee moet nemen naar m'n school / werk.

32GB is natuurlijk wel erg lekker.. Voor mij had 16GB ook al volstaan, aangezien ik toch altijd een losse PMD zal preferen (al is het maar, omdat ik de nieuwe Zune HD wil hebben)

Ben benieuwd wat de iPhone 3rd generation ons zal brengen..
Tot nu toe lees en hoor ik overal geruchten, maar niemand weet 't zeker..

Kom op Apple, drive us crazy!!!
Meer pixels zorgen vaak ook weer voor meer energie-slurpende toestanden voor de accu. Het is leuk dat de concurrentie meer heeft, die hebben bijv. ook al 10 MP camera's. Maar wat is echt nuttig, Apple denkt meer op die manier en doet niet mee aan de specs-war. Dat alleen al was voor mij de reden de iPhone te kiezen. Meer pixels dan dit, als ik kijk hoe mooi ik video-podcasts kan volgen, heb ik simpelweg niet nodig.
het scherm van de iPhone is prachtig, de resolutie is goed

En waarom wil je dan een beter scherm ?

Apple staat niet zozeer bekend om zijn nieuwe snufjes. (Leuk een 3G telefoon, zo iets hadden we voor de iPhone nog niet). Apple staat erom bekend dat alles er leuk uitziet en dat hardware en software goed op elkaar aansluiten.