Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 19.013 •

De XO-laptop van het One Laptop Per Child-project krijgt een opfrisbeurt in afwachting van een volledig nieuwe versie 2 van de eenvoudige laptop voor gebruik in ontwikkelingslanden. De processorsnelheid wordt ruim verdubbeld tot 1GHz.

De door Nicholas Negroponte en Charles Kane bestierde OLPC-organisatie zal de huidige iteratie van de XO-laptop een update geven. De verbeteringen onder de motorkap van de XO Laptop Gen 1.5, zoals de organisatie de vernieuwde versie noemt, moeten de laptop laten profiteren van voortschrijdende technologische verbeteringen en prijsdalingen van componenten. Pas bij de update naar Generation 2 zal de XO-laptop goed zichtbare vernieuwingen krijgen, waaronder mogelijk twee beeldschermen. De Gen 1.5-laptop zal echter het uiterlijk van de eerste XO-laptop handhaven en met dezelfde accu overweg kunnen.

De tweede generatie van de XO-laptop zal waarschijnlijk een ARM-cpu aan boord hebben, maar omwille van de softwarecompatibiliteit met de 1.0-versie van de laptop zal de processor van de Gen 1.5 x86-compatibel blijven. Een VIA C7-M moet het rekenwerk in de 1.5-versie voor rekening nemen, en doet dat met een kloksnelheid die tussen de 400MHz en 1GHz zal liggen. De kloksnelheid zal softwarematig gekozen kunnen worden en het energieverbruik van de cpu varieert naar gelang de snelheid tussen de 1,5W en 5W. De huidige versie gebruikt AMD's LX-700 Geode-processor met een kloksnelheid van 433MHz bij een opgenomen vermogen van 0,8W. De VX855-chipset van VIA moet met een enkele chip 3d-graphics, hd-decoding en de in- en outputs voor rekening nemen en het systeem zal over 1GB ddr2-geheugen beschikken.

De opslag zal door 4GB of 8GB geheugen voor rekening genomen worden, dat niet langer door de CaFE-chip zal worden aangestuurd, maar van een externe controller gebruik zal maken. De XO-1 heeft 1GB geheugen voor de opslag van data aan boord en heeft 256MB werkgeheugen. Ook de netwerkkaart krijgt een update naar Marvells 88W8686 wlan-chip. Het beeldscherm blijft onveranderd, maar de helderheid zou mogelijk verbeterd worden. Vanaf mei zal de hardware voor het ontwikkelen van drivers beschikbaar zijn, terwijl prototypes van de complete laptop vanaf augustus worden verwacht.

OLPC's XO-1-moederbord

Reacties (56)

En kindertjes in arme landen vinden het ook heel boeiend dat ze een laptop met i.p.v. 0.5 GHz een laptop met 1 GHz hebben.

En HD output, wat heb je er aan?
Die mensen hebben nieteens een normale tv, laatstaan een full hd.

[Reactie gewijzigd door Ph3n0m op 19 april 2009 15:59]

Daar dacht ik ook al aan, en wordt het hier niet duurder door? Dan gaat het nog meer kosten om elk kind een laptop te geven.

Maar aan de andere kant kan een snellere processor wel handig zijn, er zullen vast wel educatieve programma's zijn die wat meer rekenkracht nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 19 april 2009 16:04]

Zoals in het artikel zelf al staat was de aanleiding voor deze update de wijzigingen in prijs van bepaalde producten. Wanneer voor eenzelfde, of zelfs goedkopere prijs een beter presterende laptop kan worden geleverd dan ga je daar toch voor?

Waarschijnlijk wil VIA af van overtollige voorraad van de C7M omdat ze nieuwe producten hebben die ze willen gaan verkopen aan de mainstream markt. Daarom zijn ze een eind in prijs gedaald voor het OLPC product en past dit binnen het vooraf gestelde budget van 100 dollar per laptop.
Ik zou juist zeggen: wanneer eenzelfde laptop voor een lagere prijs gemaakt kan worden omdat er prijsdalingen zijn in componenten EN de laptop presteert voldoende, dan hou je toch de huidige componenten? Dat maakt de laptop juist goedkoper en dus toegankelijker voor een groter publiek!
Jah, maar op een gegeven moment moet je wel naar nieuwe onderdelen toe omdat fabrikanten niet ouwe meuk waar ze niets meer aan verdienen blijven leveren. Op een gegeven moment stoppen ze met de levering(ook al hebben ze nog voorraad) om de afnemer zo te dwingen zijn nieuwe product af te nemen.
Dat is zeker waar.

Het zou natuurlijk wel de fabrikanten sieren om voor zo'n project die oude voorraad dan nog wel van de hand te doen voor een leuke prijs, ipv dat het op de plank ligt te verstoffen. Dan verdienen ze nog wat EN ze doen een goede daad :)
Ik heb kennelijk iets gemist. De 2e editie gaat een ARM voeren ? Wat voor OS komt daar dan op te staan ? Ze waren toch juist van Linux naar Windows opgeschoven, althans, dat staat mij bij. Ik kan het nu helemaal niet meer volgen wat ze met dit eens grootse idee uitspoken.
Waarom zouden ze richting Windows gaan?
  • Een Windows-licentie is niet gratis
  • Windows XP / Vista / 7 is alleen x86-compatible
Als ze tekst kunnen verwerken en simpel kunnen internetten, is dat toch genoeg voor ze? Grotendeels heeft nooit met een PC gewerkt, dit zal al een verademing voor ze zijn. Een OS zoals Linpus is al goed genoeg voor ze.
Windows Mobile/ CE werkt toch gewoon met ARM?
Volgens mij leverde Microsoft Windows licenties voor (bijna) niks om hun monopolie positie te houden, als iedereen opgroeit met Microsoft dan zullen ze dit eerder hun hele leven blijven gebruiken.
Wie weet weten ze Microsoft wel over te halen ook ARM te ondersteunen. Ze moeten wel met behoorlijk wat goede argumenten, geld of watdanook komen, maar het is technisch gezien zeker niet onmogelijk. En dan zijn er geruchten dat Microsoft de basis van Windows zoals we dat nu kennen en WinMo naar elkaar toe wil brengen, mogelijk zelfs dat ze van dezelfde kernel gebruik gaan maken. Leg daar bovenop een .net framework, en je bent al behoorlijk compatibel met een scala aan Windows-producten, want .net is 'gewoon' bytecode, toch?
Dat zal Intel leuk vinden. Niet dus. Ik gok zomaar eens dat die er alles aan zou doen om te voorkomen dat Windows op meerdere platformen gaat draaien.
Windows heeft eerder ook al gelopen op andere platformen, Intel kon daar toen ook niets aan doen, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Microsoft zich door Intel zou laten weerhouden opnieuw andere platformen te gaan ondersteunen.
Ik snap er ook niks meer van. Ik had begrepen dat Negroponte nu open source haat en nu dus Microsoft software wil draaien en de sugar interface ook maar gelijk weggooien. Vrijwel alle innovatieve mensen zijn weg bij het OLPC project vanwege de beslissingen van Negroponte.
Ik snap trouwens ook niet waarom ze van een 0.8watt cpu naar een minimaal 1.5watt cpu gaan(ik gok trouwens dat de Geode chip gewoon niet meer leverbaar is). Ook willen ze straks naar Arm gaan? Als ze dan hun liefdes relatie met MS willen behouden moeten ze kiezen voor het slechtste mobiele OS wat er maar is.
Nou misschien eens vanuit het oogpunt van snelheid en prijs bekijken? Nieuwe processor is sneller en waarschijnlijk ook goedkoper?
Ik heb het idee dat de mensen daar niet eens een fatsoenlijke internet verbinding hebben. Laat staan breedband. Dus aan de HD output zullen ze vast niet veel hebben.
Er zijn meer bronnen dan internet voor HD materiaal hoor.. Van de andere kant, zonder blu-ray drive, etc schiet het inderdaad niet op. Los van het feit dat HD voor ontwikkelingslanden m.i. inderdaad een lachertje is.
HD gebruik je niet alleen voor films. Ze kunnen bijv. die laptop evt dan aansluiten aan een grote hdtv die ze daar ter beschikking hebben gekregen om daarmee de rest van de klas te laten zien wat die op zijn laptop heeft¿
Waarom? Youtube levert tegenwoordig toch ook al HD materiaal? Is toch prima te doen?
En ja er zijn in 3e wereldlanden ook gewoon internetverbindingen hoor. Er stond laatst ergens op internet een foto met een aantal afrikaanse kinderen die naar het lokale vliegveld waren gelopen om daar te kunnen internetten met hun XO laptop. Nou voila, kun je lekker HD youtuben....
Ja, want dat scherm van de XO laptop ondersteund wel HD resoluties. Het punt is niet dat ze niet aan de HD content kunnen komen, meer dat ze niks hebben om het op te kijken.

Ik zelf denk eigenlijk meer dat dit gewoon goedkoper was dan een oudere chip die het niet kan. Dan heb je weinig aan de functionaliteit, zolang het maar de kosten drukt.
Misschien hebben ze niets aan de technische specificaties zelf. Maar als je nou meer met de laptop kan doen door een processor upgrade dan hebben ze daar natuurlijk wel baat bij. Denk aan betere en mooiere programma's.
Ik kom regelmatig in 3e wereldlanden, maar mij valt het iedere keer weer op dat het eerste dat mensen aanschaffen een Mobieltje en een TV is, ook daar is de flatscreen in opkomst...
P0pster, ben ik helemaal mee eens.

Ik woon zelf in Ecuador, en hier wordt zelfs onder de armsten een TV (maar ook auto) als status symbool gezien. Dus ze hebben allemaal een TV.

Er staats overigens dat het hd-decoding heeft, niet dat het HD outputs heeft.

Overigens, tenslotte is het maar een chip.. zolang de prijs hetzelfde blijft en de prijs/kwaliteid omhoog gaat is het toch prima?

Ries
Wat denk je nou? Dat de armsten daar zo'n laptop krijgen? En hongerig zitten te gamen ofzo? Ik denk dat ook dit soort spul voor de bevoorrechte kinderen daar zijn.

Natuurlijk vinden ze hogere specs ook gaaf daar, net zoals wij dat hier vinden..
Denk dat ook alleen maar een beperkte groep daar die laptops krijgen hoor..
en als ze een gewone tv konden kopen, kunnen ze nu ook een HD ready of full HD panel kopen..
En 2 beeldschermen? Volgens mij streeft dit project zijn bedoeling voorbij als ik het zo lees...Ik zie nergens een echte reden staan waarom het huidige model niet meer zal voldoen? Een beetje upgraden okay, maar laat de basis hetzelfde dan wordt het product in principe alleen maar goedkoper, wat volgens mij juist de bedoeling zou moeten zijn. HD-decoding? Kom op hoor...
Zoals je weet is stopt AMD met de Geode LX. nieuws: AMD laat Geode-lijn doodbloeden

Daarom is het waarschijnlijk goedkoper om de VIA chip ipv de Geode LX te gebruiken en mogelijk is de Geode later niet eens meer leverbaar.
En HD output, wat heb je er aan?
In de meest IGP chipsets zit sowieso al HD, of je wil of niet je kunt het niet eens weglaten.
Die mensen hebben nieteens een normale tv, laatstaan een full hd.
Wat een onzin ook in ontwikkelingslanden hebben heel veel mensen TV. IMO een erg generaliserende en domme opmerking.
Net als in de meeste landen heb je verschillen in inkomen. Er zijn heel erg arme mensen die helemaal niets hebben maar ook veel mensen die TV ed hebben. Ga er eens naar toe en verbreed je horizon.

Om een land een beter onderwijs te geven kun je dit meestal niet voor iedereen, maar zodat je meer mensen op een hoger niveau hebt zal de rest ook volgen. Zo heeft het ook in Nederland gewerkt. In de 50 jaren hadden heel veel mensen alleen de basis school gevolgd terwijl anno nu (zo goed als) iedereen een hoger opleiding heeft.
Als je ooit met een XO hebt gewerkt, dan begrijp je dat 500MHz voor Python meuk echt te langzaam is als je minimaal een minuut zit te wachten totdat een programma volledig is gestart.

Er zijn betere opties om dit sneller te krijgen, maar omdat de Geode toch uit productie is genomen lijkt me dit wel een aardige update.
Wie zegt dat deze laptop alleen voor kinderen in arme landjes is? De laptop kan ook in westerse landen voor schoolkinderen gebruikt worden. Voor surfen op het internet en typen van documenten heb je ruim genoeg aan een 1GHz laptop. De rest zijn natuurlijk leuke extra's :)
Het gaat er ook niet om dat het ook in westerse landen gebruikt kan worden, het gaat erom dat het gebruikt wordt in ontwikkelingslanden. Dan is het handiger om kosten te beperken.
ja jammer alleen dat de minimale bestelling 5000 stuks is geworden (was tot jan nog 100) daarmee is de drmepel toch net tikie tehoog om er snel wat mee te gaan doen.
Overheids gefinancieerd, zowel in West-Europese landen, Oost-Europese landen, Afrikaanse landen of waar dan ook kan het vanuit overheids gestuurde instanties uiteraard best aantrekkelijk zijn.

Digitale leeromgeving stimuleren waardoor kosten op boeken zakken en dan een spotgoedkope laptop voor in de plaats. En er zijn echt wel meer dan 5000 leerlingen in een land te vinden.
Met een laptop is het veel makkelijker leren, je hebt toegang tot véél meer bronnen dan wanneer je boeken gebruikt. Internet enzo, dan kunnen ze de informatie zelf opzoeken.

En niet alle kinderen in ontwikkelingslanden hebben geen eten hoor, sterker nog, de meerderheid heeft dat gewoon. Niet alle Afrikanen wonen in plaggenhutjes hoor. Dat is echt een vooroordeel.

Als ze op deze manier hun kennis kunnen vergroten komt dat hun ontwikkeling, en daarmee dat van hun regio/land alleen maar ten goede op de middellange en lange termijn. Lijkt me dus toe te juichen.
Ik denk niet dat als ze een laptop van 100 euro hebben, dat ze dan een fatsoenlijke internet verbinding kunnen betalen, zal vooral gewoon een encyclopedie op een cd oid zijn
Het kan ook zo zijn dat de school internetverbinding heeft waar ze gebruik van kunnen maken. Of ze zetten er gewoon een offline versie van Wikipedia er op.
Veel landen in Afrika hebben een behoorlijk goede GSM-dekking waardoor via technieken als GPRS of UMTS Internet-ontsluiting gerealiseerd zou kunnen worden.

Tevens zijn veel Afrikaanse landen bezig met proeven om WiMAX op grote schaal uit te rollen (op dit moment zijn bijvoorbeeld Kenya, Nigeria en Rwanda daarmee bezig).

En in Oost-Afrika is men nu bijvoorbeeld bezig om op grote schaal glasvezel uit te rollen met connectiviteit naar de grote Internet-backbones., zodat (breedband) Internet-toegang voor een groot deel van het continent beschikbaar komt. Denk aan projecten als TEAMS, EASSy en SeaCom bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 19 april 2009 16:50]

De XO beschikt over de mogelijkheid om een mesh netwerk te vormen waardoor als er voldoende XOs in de omgeving zijn een mooi lokaal netwerk kan opgezet worden.
Terwijl de meerderheid dat in Afrika heeft, is het triest dat ca. 25% dat niet heeft (in India ca 50%)

In de wereld:
1 child dies every 5 seconds as a result of hunger - 700 every hour - 16 000 each day - 6 million each year - 60% of all child deaths (2002-2008 estimates).
Source: Malnutrition - Wikipedia, the free encyclopedia

En deze notebook is natuurlijk gewoon een gimmick om geld mee te verdienen. Tis "leuk" dat de mensen er achter doen alsof ze even de 3e wereld aan een computer gaan helpen, maar ik heb daar nooit in geloofd.

Ik woon zelf in Mexico, en hoewel daar een groot deel van de mensen hier redelijk leven, zijn er ook heel veel kinderen die gewoon niet naar school kunnen, omdat ze mee moeten helpen om het hoofd boven water te houden. Die missen dus gigantisch de boot.

En ook ik vraag mij af wat het *nut* is van een notebook. Ik vrees dat veel kinderen hier gewoon opgroeien om het werk van pa of ma over te nemen, en ik zie nog geen blog over het kweken en oogsten van mangos/mais/etc.
Sorry maar die stelling vind ik volledig verkeer. Makkelijker leren op laptop? Heb je ook al eens geprobeerd een volledige cursus te lezen/lezen op laptop?

Heb het genoeg meegemaakt. Het is handig om vlug ff iets op te zoeken. Maar als je wil lezen/leren is een echt boek (of eBook) ecth wel beter.

Andere bronnen zoals video, fotos zijn dan wel weer makkelijk op de laptop.
Wat wordt er toch weer stereotypisch gedacht hier. In Afrika hebben alle kindertjes honger en ze weten er niet wat ze met een laptop moeten.

Dan vergeten we even dat de belangrijkste Linux-distributie door een Zuid-Afrikaan bedacht en ontwikkeld is (Ubuntu), dat Afrika een van de meest bloeiende mobiele telefonie-markten heeft en dat de de slimme bedrijven, zoals Google, zich realiseren dat het niks uitmaakt of iemand in de VS woont, of in Kenya, als hij maar kan programmeren, dan is 'ie waardevol.

Vandaar dat zij behoorlijk investeren in bv. Nairobi.

Wat achtergrondinformatie.
http://www.nytimes.com/20...worldbusiness/20ping.html
en:
http://google-africa.blog...ps-launches-in-kenya.html

Binnen dit soort ontwikkeling past prima het concept van de XO-laptop, samen met investeren in kennis en vaardigheden, zodat toekomstige generaties de motor zullen zijn van een Afrikaanse IT-industrie.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 19 april 2009 23:49]

Geef ze inderdaad eerst maar eten en goed normaal onderwijs. Ookal leren ze dan op jonge leeftijd de computer kennen ze kunnen er dan toch niet echt mee aan de slag omdat niemand anders zo'n ding heeft.
Ik heb ooit eenseen stuk gelezen over het O.L.P.C. project.(kan de bron niet meer vinden)

Mensen die een laptop hadden, verkochten (massaal) deze liever door omdat dit weer extra inkomsten op dat moment genereerde.

Mensen hebben liever eten dan materiaal.

Op lange termijn is een Laptop misschien wel je inkomstenbron, maar nood breekt wet.

Beetje offtopic:
Vroeger gaven vele landen (waaronder Nederland) de Sovjet Unie en andere europese ontwikkelingslanden traktoren en andere hulpmiddelen om grondstoffen te verbouwen.

De gedachte is goed om een economie op te krikken.
Echter bleek later dat vele boeren niet in staat waren om de onderhoudskosten en brandstoffen te betalen.
Uiteindelijk stonden alsnog de landbouwvoertuigen langs de weg te verroesten.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 19 april 2009 19:03]

En de traktormaker draaide natuurlijk wel een leuke omzet. En dat is ook hier het idee vrees ik.
Zijn die XO's eigenlijk ooit (echt talrijk) verkocht?

Hoedanook ze zijn uiteindelijk wel een goede marktstimulans geweest,
want pas na het hele idee van een super-goedkope XO - laptop is het hele
net-top gebeuren van start gegaan.
Zeker zijn ze behoorlijk talrijk verkocht, er zijn er al ruim 1 miljoen verkocht en nog een heleboel meer besteld.

Grootgebruikers zijn Uruguay met 300.000 OLPC's, Peru met 290.000 stuks en Colombia met 175.000 exemplaren. Zie hier voor een aardig lijstje.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 19 april 2009 18:35]

Ik ben wel erg geïnteresseerd als de XO-2 uit is.
Twee touchscreens, geen toetsenbord.
Moet ik hebben.
Perfect e-book.
Wat je zegt, leuk voor de hep :)
Het heeft een goede 'aanjaagfunctie' gehad het project, zowel voor de bewustwording, als voor de ontwikkeling van de netbooks.
Maar ja als je ziet dat de 7" hier al worden verkocht voor 195,= dan kunnen ze net zo goed die nemen in die landen.
Een vriendin van mijn vriendin heeft gewerkt voor dit project in Ethiopië. Het is er niet zo arm als je denkt. Ik heb het idee dat dit toch wel professioneel aangepakt wordt en dat het niet zomaar zal floppen.
Zijn ze nu al 100$ waar het allemaal voor begon ?

Staat trouwens "Summary of laptop orders"
Besteld wil nog niet zeggen "verkocht"

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 19 april 2009 21:19]

Is een schep niet handiger in Mauritanië dan een laptop? Denk dat weer een geweldige verspilling van materiaal en arbeid is.
Beetje betere specs en ze kunnen allemaal online gaan gamen en hun online geld voor echt geld gaan verkopen, :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013