Apple wil dat gebruikers van zijn Mac Os X-besturingssysteem een virusscanner installeren. Gebruikers hebben nu vaak geen virusscanner op hun Mac, omdat er relatief weinig virussen voor Mac Os worden geschreven.
De virusscanner is vooral nodig voor programma's van derden die een Mac-gebruiker installeert, volgens een blogger van de Washington Post. Apple heeft tot nu toe nooit gebruikers aangeraden een virusscanner te installeren, maar plaatste anderhalve week geleden een document op de website, waar het advies opstaat.
Een virusscanner is volgens Apple nodig, zodat programmeurs van virussen om meer dan een programma heen moeten om het systeem binnen te dringen, zodat het lastiger wordt om een virus te schrijven voor Mac Os X. Apple raadt drie verschillende scanners aan: Intego, Symantec en McAfee.
Iedereen maakt wel eens een fout.ik ben van mening dat het oplopen van een virus gewoon simpelweg end user error is
[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op maandag 1 december 2008 22:56]
Toch helpt dat je niet zoveel als je browser een exploit heeft en via het laden van een simpel plaatje op een website al arbitraire code kan uitvoeren. Lees maar eens de lijst met fixes van een willekeurige Safari update en je ziet al dat je zelfs zonder user interactie al behoorlijk vervelende dingen kunnen gebeuren - ook in OS X!ik ben van mening dat het oplopen van een virus gewoon simpelweg end user error is
Er is meer dan Norton, niet alle viruscanners vreten resources. Mijn PC wordt totaal niet vertraagd door m'n scanner.zo'n vertragende virusscanner die loopt terwijl ik in photoshop of dergelijke zit te prullen kan ik echt wel missen.
[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 1 december 2008 22:50]
[Reactie gewijzigd door street cat op dinsdag 2 december 2008 10:16]
[Reactie gewijzigd door Frietsaus op maandag 1 december 2008 21:43]
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op maandag 1 december 2008 23:13]
Ook bij UAC moet je voor zaken waar je administrator rechten voor moet hebben je wachtwoord intikken als je niet als administrator bent ingelogt.Verschil is wel dat je in Vista niet verplicht bent een wachtwoord in te stellen en in Mac OS X wel
[Reactie gewijzigd door hAl op dinsdag 2 december 2008 07:14]
Nee, het lijkt er totaal niet op. Misschien vanuit een gebruiker gezien, maar niet op technisch vlak. UAC is een extra laag bovenop de onveilige xp-achtige laag. De reden waarom je in OS X (en linux, en eigenlijk iedere andere *nix) je wachtwoord in moet typen, komt omdat je vanuit je filesystem er al geen toegang toe hebt. Je kun het niet uit zetten, want het is de basis van je filesystem (ja, je kunt als root gaan werken, maar dan vraag je zelf om problemen). UAC kun je gewoon uit zetten, en dan kun je vrolijk weer doen wat je op XP ook al kon: je systeem verzieken met dingen die normaal alleen admins horen te kunnen doen. UAC is net zoiets als een oude 206 om proberen te bouwen tot een ferrari... ze hadden beter opnieuw kunnen beginnen met een degelijke basis in plaats van doormodderen om compatibiliteit met oude kapotte software te behouden.De beveiliging van OS X lijkt juist enorm op UAC (of andersom, zo je wilt): alle potentieel risicovolle handelingen vereisen het intypen van je systeemwachtwoord.
UAC kan je uitzetten, maar dan kan je enkel alles met "Administrator". Andere leden van de groep "Administrators" kunnen net iets minder (de map Windows verwijderen zit er bijvoorbeeld niet in). Mensen die bij "Gebruikers" zitten krijgen gewoon "Toegang geweigerd" voor hun neus, net als bij XP, net als bij POSIX (en varianten). Niets geen systeem verzieken.UAC kun je gewoon uit zetten, en dan kun je vrolijk weer doen wat je op XP ook al kon: je systeem verzieken met dingen die normaal alleen admins horen te kunnen doen.
De vraag is natuurlijk waarom men dat zou willen (het brengt geen cash in het bakkie)? Behalve wat designers en een handvol thuisgebruikers, is er geen echt targetpubliek.Waarom zijn die er allemaal nog niet in geslaag iets gevaarlijks te maken wat een Mac hard onderuit schopt zonder gebruikersinteractie?
[Reactie gewijzigd door Kixtart op dinsdag 2 december 2008 10:24]
Precies, ik maak me dan ook nog steeds niet druk om virussen. Ik ben van Windows afgestapt om niet aan dit soort ongein te denken en zolang het niet nodig is zal ik het ook niet doen. Computert een stuk fijner.Mac's liggen op het moment inderdaad nog niet zwaar onder vuur
En dat is dus al wat ik in de eerste plaats nevernooit zou doen, 't enige wat ik installeer zijn een stel open source programma's en das alles... meer dan genoeg en relatief weinig kansen op virussen. (niet alleen omdat het opensource is maar omdat het door een minderheid wordt gebruikt.)nu even dat kekke skin programmatje instaleren
En al die miljoenen PC's dan waarop botjes/malware draait?Als je opgelet had had je ook gezien dat er al meer als 2 jaar geen grote Windows virus uitbraken meer zijn geweest.
Stuur eens een referentie wat die 'eigen variant van ActiveX' dan wel niet zou zijn, of loop je ook maar wat te roepen zoals de meeste mensen hier die bij hoog en laag beweren dat het op de Mac sterft van de virussen en je naief bent als je denkt dat je geen virusscanner nodig zou hebben...Houd toch op met te beweren dat MacOS niet vatbaar is voor virussen, Macs hebben ook hun eigen variant van ActiveX
dan vind ik je een hele knappe Tweaker; die passage komt enkel uit de mond van wat Tweakersen dan ook nog om Windows virussen uit doorgestuurde bestanden te vissen, niet om besmetting van OS X tegen te gaan
[Reactie gewijzigd door Legoblokje op maandag 1 december 2008 21:13]
[Reactie gewijzigd door Kixtart op woensdag 3 december 2008 12:16]
[Reactie gewijzigd door SRI op maandag 1 december 2008 22:04]
[Reactie gewijzigd door Hobbles op maandag 1 december 2008 22:14]
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op dinsdag 2 december 2008 00:10]
[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 2 december 2008 11:30]
Maar een computer virus gaat toch niet vanzelf dood, hoe zou een mac virus dan uitsterven?Het is met computer virussen al net zo als bij menselijke virussen. Om een virus goed te verspreiden, moet je een grote groep potentiele slachtoffers hebben, waarop je het kan overbrengen. Is die groep kleiner dan een bepaalde grenswaarde, dan kan het virus niet lang genoeg overleven totdat het anderen geinfecteerd heeft, en sterft het uit.
Heb ik voor de Mac antivirussoftware nodig?
Nee. Hoewel geen enkele computer die op het internet is aangesloten 100% veilig is, kun je met de Mac dankzij de solide UNIX-basis zorgeloos werken. In Safari, de webbrowser van de Mac, wordt automatisch een waarschuwing weergegeven als je een programma downloadt, zelfs wanneer het lijkt te gaan om een onschuldige afbeelding of een filmbestand. Bovendien stelt Apple voor Mac-gebruikers geregeld gratis beveiligingsupdates beschikbaar. Je kunt zelfs instellen dat deze automatisch worden geïnstalleerd.
WOW, wat een goede functie!Je kunt zelfs instellen dat deze automatisch worden geïnstalleerd.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True