Hoofdcategorieën

HCC-directeur kan zich deels vinden in kritiek op HCC-dagen

Door Dimitri Reijerman, zaterdag 29 november 2008 15:15, views: 41.633

Op de website van de HCC en op GoT wordt de nodige kritiek geuit op de HCC-dagen in Utrecht. De beurs zou te duur en te eenzijdig zijn. HCC-directeur Petra Claessen kan zich deels in deze kritiek vinden.

HCC logoDe Hobby Computer Club organiseert dit jaar weer de HCC-dagen in de Utrechtse Jaarbeurshallen, nadat het evenement in 2007 werd overgeslagen. De HCC Dagen maken onderdeel uit van Het Multimedia Event 2008, dat is opgezet door de firma Magevents. De computerclub heeft 1300m² aan vloeroppervlak in de Jaarbeurs afgehuurd.

Bezoekers aan het driedaagse evenement beklagen zich op zowel de HCC-website als op GoT over zowel de beursopzet als het aandeel van de HCC. Met name de toegangsprijzen worden fors onder vuur genomen. Terwijl toegang in het verleden voor HCC-leden gratis was, dienen zij dit jaar 7,50 euro in de voorverkoop te betalen of 10 euro aan de kassa. Niet-leden betalen zelfs 20 euro. Daarbij komt voor automobilisten nog 12 euro aan parkeerkosten. Leden noemen de prijzen op de HCC-site exorbitant hoog. Op GoT klinken soortgelijke geluiden.

HCC-directeur Petra Claessen laat in een reactie aan Tweakers.net weten dat ze zich in de kritiek op de prijzen deels kan vinden: "Voor dit jaar is het niet mogelijk gebleken om de prijzen te verlagen, het is helaas niet anders. Voor volgend jaar gaan wij kijken of we de toegang tot de HCC-dagen voor onze leden weer gratis kunnen maken. Aan de prijzen voor parkeerkaarten kunnen wij niets doen, die worden door de Jaarbeurs bepaald. Bovendien komen veel mensen met het openbaar vervoer," aldus Claessen.

Op opmerkingen van HCC-leden dat de diverse HCC-gebruikersgroepen niet goed uit de verf zouden komen, reageert Claessen echter met verbazing: "De opzet van het HCC-gedeelte is geheel door actieve leden bedacht en opgezet. Wij proberen de 39 interessegroepen die we hebben aan te laten sluiten op vijf hoofdthema's. Daarbij kan niet iedere gebruikersvereniging even prominent naar voren komen," zo laat Claessen weten. Op kritiek op het aanbod van bedrijven op de beursvloer wil de HCC-directeur niet ingaan, maar Claessen ontkent dat de HCC steeds commerciëler opereert: "Wij zijn juist steeds inhoudelijker geworden en luisteren naar onze leden. Op deze HCC-dagen maken wij onze comeback." De HCC-dagen zijn nog tot en met zondag 30 november te bezoeken in Utrecht.

Volgende 16:43
Vorige 13:20

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Ik denk dat het grootste probleem van de HCC te vinden is in het feit dat mensen veelal goedkoop onderdelen kopen via internet. Vroeger was het echt een sport om op de HCC goedkope onderdelen te vinden. Nu kan iedereen dat al via internet.

Nu zien mensen het meer als een dagje uit tussen de electronica. Dat heb ik iig wel. En dan is, met alle respect, 20 euro voor een niet-HCC lid zoals ik best duur. Ik kan nog met het OV komen omdat ik student ben, niet iedereen kan dat.

Misschien is het hele gebeuren van de HCC wat achterhaald? Of is dit vloeken in de kerk? :)

Daar ben ik het mee eens. Ook vergeten veel mensen dat de toegangsprijs ook heel erg afhankelijk is van wat de Jaarbeurs ervoor vraagt. Stands zijn ongelooflijk duur om af te huren, maar dat is (volgens mij iig, ik heb de HCC boekhouding verder niet gezien oid ;)) niet omdat de HCC er nou van die woekerprijzen op nahoudt. Een halletje afhuren in de Jaarbeurs is gewoon heel erg veel duurder geworden.

Imho moeten ze gewoon enorm downsizen, en een andere lokatie zoeken. Moderne hardware kun je ook wel op internet kopen. Ik zou voornamelijk gewoon vage obscure hardware en gadgets willen zien die bijna nergens te krijgen zijn, of moderne artikelen tegen dumpprijzen, dat zag je vroeger veel meer. Maar ja, dergelijke stands worden nu weggedrukt door reclame-stands, stands van grote shops, en de immer aanwezige duitsers met hun kabeltjes, printcartridges en porno.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op zaterdag 29 november 2008 15:32]


Moderne hardware kun je ook wel op internet kopen.
In plaats van te downsizen kun je dan toch gewoon de prijzen voor verkopers verhogen? Dan kunnen die verkopers zelf beslissen of ze wel of niet een stand huren.

En hoe denk je dat die verkopers die hogere prijs weer terug gaan verdienen? Uiteindelijk betaald de klant alles, en zal die linksom of rechtsom die hogere standprijs moeten ophoesten. Een hogere standprijs betekent dat het voor minder partijen aantrekkelijk is om op de HCC beurs te gaan staan. Zeker de kleine maffe standjes (veel leuker dan de professionele stands van de grote spelers) die vroeger op de HCC beurs stonden zullen dan al snel hun heil elders zoeken. Dit alles maakt de HCC beurs minder aantrekkelijk voor de bezoekers, en daarmee uiteindelijk ook voor de verkopers.

Enerzijds is de HCC beurs gedeeltelijk achterhaalt door de tijd (d.w.z. internet), anderzijds heb ik de indruk dat ze bij de HCC zijn vergeten waarom mensen nu naar de HCC beurs kwamen.

In plaats van te downsizen kun je dan toch gewoon de prijzen voor verkopers verhogen? Dan kunnen die verkopers zelf beslissen of ze wel of niet een stand huren.
Ja! goed idee... Waarom denk je dat er de vorige keer is overgeslagen. er worden artikelen gedumpt (met verlies verkocht) marges staan onderdruk, en toch moet je die stand betalen. Let wel een beetje stand betaald ongeveer op een gemiddelde beurs, 50 tot 75 euro per vierkante meter.

ik sta zelf op beursen, en idere keer is ben je de eerste 2 dagen kwijt aan geld voor de stand... 2 dagen om je leveranciers te kunnen betalen en dan begin je pas aan je boterham, terwijl het wel aanpoten is.

Grote ketens die de hoge prijs kunnen betalen branden veelal niet hun vingers aan deze beursen, omdat de voorbereidingskosten vaak te hoog zijn etc.

Prijzen voor stands moeten juist omlaag, dan heb je een groter aanbod van kleine specialistische winkels die daar ook nog een euro of wat kunnen verdienen.

(PS. ik wordt ziek van de gedachte dat altijd alles maar goedkoper moet... Inkopen wordt ook niet goedkoper mensen, maar uiteindelijk moeten er wel gezinnen van rond komen)

Och, het maakt mij niet uit wat het prijsniveau is hoor, maar als een product meer kost dan ik ervoor neer wil leggen koop ik het gewoon niet.
Het punt is denk ik meer dat de HCC weinig meerwaarde biedt als ze ten eerste
duurder zijn dan internetwinkels, en je ten tweede ook nog entreegeld moet betalen.
Natuurlijk hoeft het niet tegen een prijs lager dan inkoopprijs weg, maar de hoeveelheid overhead die je maakt is geheel afhankelijk van het verkoopmodel waar je voor kiest.
En wat dat betreft hebben internetwinkels het dus prima gedaan door de (in veel gevallen) overbodige verkoper en locatiehuur eruit te halen. Als er geen vraag is naar specialisten die je moeten adviseren (zoals misschien een wijnimporteur bepaalde expertise zal hebben die de gemiddelde klant mist) dan is loon betalen voor iemand die te veel weet voor wat ie moet doen natuurlijk gewoon dom van een winkel. (en als daar wel vraag naar is kan je misschien beter zoeken naar een andere manier om klanten te trekken dan via een beurs waar iedereen heenkomt omdat het idee nog bestaat dat het daar 'goedkoop is')
Ik bedoel, als ik op de mediamarkt kom om daar eens te kijken naar hoe producten eruitzien (voor ik zie via internet koop bij een winkel met een normaal prijsbeleid) en ik word dan aangesproken door zo'n mongool/verkoper die geen fuck weet van het product waarvan hij nu de specificaties opdreunt dan vind ik dat alleen maar pijnlijk, en tijdverspilling.. maar schijnbaar is dat niveau van 'expertise' voor de gemiddelde klant al genoeg.

Gelukkig denkt niet iedereen er zo over,... dan zijn er straks niet veel winkels meer waar je lekker kan kijken om daarna op internet te kopen.


Fyi, FullThrottle reageert sarcastisch op dit stukje van foppe-jan:
Ik bedoel, als ik op de mediamarkt kom om daar eens te kijken naar hoe producten eruitzien (voor ik zie via internet koop bij een winkel met een normaal prijsbeleid) en ik word dan aangesproken door zo'n mongool/verkoper die geen fuck weet van het product waarvan hij nu de specificaties opdreunt dan vind ik dat alleen maar pijnlijk, en tijdverspilling..
Maar blijkbaar moet er voor sommige mensen in koeienletters [SARCASM ALERT] bijgezet worden voor het doordringt wat er bedoeld wordt... Of was dat 'dumbass' misschien een héél klein beetje voor jezelf? ;)

Ook zouden er geen winkels over zijn om de spullen eerst te bekijken voor je ze via internet besteld.

Ik denk dat de prijs voor de grootste groep kopers toch het belangrijkste is, en die zouden het dan met een foto van internet moeten doen alvorens ze tot bestellen over gaan.

Dat jij er nou van rond moet komen. Daar hebben wij nuchtere Nederlanders niet veel mee. Wij kijken toch veel eerder in onze eigen portomonee. Als ik bij mij in het centrum naar een pc winkel ga en ik zie daar een processor liggen voor 134 euro en op internet kost ie 98 euro inclusief verzend kosten, welke zou ik dan kopen? Zelfde met jouw inkopen. Wil de ene leverancier er honderd euro voor hebben en de andere 95 euro, dan stap je toch ook naar die andere leverancier. Is weer 5 euro extra winst of 2 broden.

Ben ik niet met je eens, ik heb toch een voorkeur voor het winkeltje in het centrum, alhoewel jou verschil wellicht wat overdreven is. Gewoon omdat daar mensen werken die je te woord kan staan, waar je je bestelling even mee kan doornemen en nachecken en als je ooit je garantie nodig hebt weinig gezeik hebt. Okee, ik woon in Rotterdam en rij naar Berschenhoek voor dat winkeltje, maar ik ben er wel erg tevreden over (ook al weet ik dat ik bij bijna elk product 5 euro meer betaal dan op internet).

Persoonlijk vind ik het trouwens zonde dat echte winkels en de hcc-dagen kapot gaan door internetwinkels, maar het is niet anders.
Overigens heb ik een logitech gamecontroller die al 5x stuk is gegaan, als ik die op internet had besteld waren de verzendkosten enorm opgelopen. Ook andere onderdelen loop je gewoon graag een winkel mee binnen om vervolgens weer met een nieuwe wel-werkend onderdeel naar buiten te gaan, en niet iets op te sturen, vervolgens een kutsmoes aan te horen in de mail en na 1 maand wachten en zeuren eindelijk respons krijgen.

Ontopic: De hcc dagen zijn niet duur, de jaarbeurs is duur. Volgens mij kan je zoiets ook prima ergens in een boerenschuur houden.

[Reactie gewijzigd door poepkop op zondag 30 november 2008 00:27]


voor 5 euro meer op een prijs van 100 euro ga ik ook gewoon naar een fysieke winkel... Het wordt echt wat anders als het 5 euro op een prijs van 10 euro is... en als ik dan een aantal van dat soort produkten nodig heb...

Het genoemde verschil is niet altijd overdreven. Een voorbeeldje: hier in Delft durft men voor een 1 GB harde schijf -niks bijzonders, van Samsung- in de aanbieding (!) 125 euro te vragen. Als ik in de pricewatch kijk, betaal ik incl. verzenden net iets meer dan 95 euro. Voor 30 euro verschil durf ik daar niet eens meer naar binnen te lopen...

Ik hoop dat je 1TB bedoelt ;)

Hier in Enschede bij de mediamarkt koop je een 1TB-schijf _met_ USB-behuizing van LaCie voor 95 euro. Dat er in Delft 1 winkel zit die zo duur is wil niet zeggen dat het overal zo is. Ik accepteer best dat een normale winkel wat meer vraagt, maar zoals hierboven al gezegd is: het moet wel binnen de perken blijven. Ik betaal met liefde 5-10% meer bij een echte winkel, maar het ligt er wel aan waarvoor. Een monitor haal ik het liefst hier in een echte winkel, want ik wil de pixels controleren en de beeldkwaliteit zien. Een behuizing is een heel ander verhaal: dat gaat niet kapot en garantie is daar niet voor nodig.

Maar goed, het onderwerp was de HCC-beurs en ik moet zeggen dat ik vooral de handelaren mis die met bijzondere hardware daar stonden. De afgelopen beurzen had ik echt zoiets van: "Waarom zou ik helemaal naar Utrecht reizen om een stel webwinkels bij elkaar te zien?" Het biedt geen enkel voordeel om daar iets te kopen, behalve misschien dat je het even kunt bekijken, maar daarvoor is het eigenlijk veel te druk. Heb je garantie nodig, zit je alsnog vast aan het terugsturen van je product of direct via de fabrikant iets regelen.

Haha, volgens mij bedoel jij met het 'winkeltje in Berschenhoek' waar jij best bereid bent voor de service te betalen dezelfde winkel als de webwinkel waar ik online bestel omdat ik de winkels om mij heen te duur vind. In mijn kleine stadje zijn er winkels die voor de prijs van een 1Gb harde schijf in Berschenhoek een exemplaar van 500Gb van hetzelfde merk verkopen. Ik weet ook niet waarom.

Tja, winkel die kapot gaan. Een enkele wel misschien, maar dan kan net zo goed iemand zijn die ook echt te hogen prijzen vraagt.

Ik heb zelf ook een internetzaak, en we zitten vaak wel 200 euro of meer onder de prijs van bakstenen winkels (we hebben het over producten van 2000+ euro). Maar goed, daar lever je ook minder service voor. Je kan niet zomaar even binnenlopen als je een probleem hebt, en we hebben geen serviceapparaat (garantie loopt via de fabrikant). Niet dat we de klant laten stikken als er een probleem is natuurlijk, maar de afhandeling van eventuele problemen loopt gewoon anders.
De klant weet dat ook, en we zijn dan ook best wel een aantal klanten kwijtgeraakt aan bakstenen winkels. En groot gelijk voor die mensen; als je het onprettig vindt om geen fysiek aanspreekpunt te hebben, of om weet ik veel wat voor reden, dan moet je ook niet met ons in zee gaan. Daar worden zij niet blij van, en wij ook niet.

Wij hebben ook geen showroom waar mensen de producten kunnen bekijken. Als men dat wel wil, dan wijzen we ze vaak op een verkoper in hun regio. Een enkele keer gaan ze daar kijken om dan vervolgens bij ons terug te komen, maar meestal zijn we ze kwijt -- zo werkt het ook. Hebben zij weer een extra klant door ons.

Het zijn gewoon twee verschillende markten.

Vroeger voor het internet ging ik wel eens naar mycom, dat was een feest, rijen tot de deur, klanten voor je met langdurige vragen, parkeerproblemen voor de deur. etc...
Nu komt de postbode het netjes thuis brengen.

De Jaarbeurs was ooit een goeie plek maar is nu veel te dure locatie geworden..

De HCC dagen waren voor mij altid vaste prik sinds 1990 of zo. Ik ging zoals velen voor de kleinere dingen en koopjes jagen. Doordat de Jaarbeurs woekerprijzen ging vragen bleven de kleinere rommelboeren opeens weg..

2 Jaar geleden praatte ik met een cd-dumper, leuke oude en nieuwe muziek voor een euro per stuk, maar hij vertelde wel dat hij voor die kraam 500 euro per dag kwijt was, verplicht 3 dagen moest staan en dan ook nog voor de parkeerkaart moest betalen.. Tsja, die komt ook niet meer terug denk ik.

Oh ja, die 'real' American hotdog-Jaarbeurswoekerboer mag wat mij betreft ook eens vervangen worden, er is weinig 'real' aan die hotdog voor 3,50euro.. (waar is de zuurkool?).

Oh ja, denk niet dat je nog iets leuks op de kop kan tikken nu, 's ochtends vroeg voordat je naar binnen kan lopen er wat opkopers snel van kraam tot kraam om partijtjes op te kopen die vervolgens een dag later op marktplaats staan..

Helemaal in het begin parkeerde je de auto in de zaal ernaast . Geen idee hoeveel dat koste misschien was het zelfs wel gratis.
Om naar binnen te komen kocht je de HCC van die maand in de kiosk met een gratis toegangs kaart voor 3 dagen en vaak ging ik dan ook 3 dagen.

10 jaar lang was het zondermeer de moeite. :)

Niet alleen een te dure locatie, maar ook een verschrikkelijke locatie. Ik ben er geweest en het zag er niet uit. Multimedia-evenement. Laat me niet lachen. Er was 0 nieuwe technologie te spotten. De eerste hal was compleet leeg. In hal 11 werd je gek van een groot kruis met X-boxen en de herrie van een MSI stand. Verder nog een foute Pioneer stand, dames in bodypaint (arme schapen), een verdwaalde verlengde hummer en een Lamborghini, en verder heel veel onooglijke Duitse ramsj verkopers met even onogelijke bedrijfsnamen. De standaard standjes van de Jaarbeurs zien er ook niet uit, en helaas had bijna niemand de moeite genomen om zelf een stand te bouwen. Vrijdag 16.00 lag er vooral troep op de grond die de aandacht trok. Voor een bouwbeurs werkt de locatie prima, daar wordt flink geld gespendeerd aan stands, maar voor een HCC+ramsjbeurs werkt deze plek niet. Het Bonami spelcomputermuseum had nog een leuke stand voor de retroliefhebber, maar voor de rest was het snel weer wegwezen en de pijn van de dure 20 euro entreekaart met meegenomen blikken bier wegdrinken (Hoog Catherijne is nou niet de gezellige naborrelplek).

Downsizen die hap, terug naar een gebruikersbeurs zonder verkoop, en naar een hippe simpele locatie verhuizen (lege verdieping Klokgebouw van Philips bijvoorbeeld).
Voor de nieuwe tech ga je maar naar het CES in Las Vegas of naar Engadget.com

[Reactie gewijzigd door user_245434 op zondag 30 november 2008 10:36]


Als de jaarbeurs te duur is kunnen ze toch gewoon een andere hal zoeken waar het wel goedkoop kan....

Ik kan nog met het OV komen omdat ik student ben, niet iedereen kan dat.
Sinds wanneer is het OV alleen voor studenten dan?

Ik neem aan dat hij gratis bedoelt :)
Op en neer vanuit Cuijk naar Utrecht viel me nog wel mee (+- 10 euro brandstof), maar als ik dat bij 12 euro parkeerkosten en 20 euro entree tel is het 42 euro voor een beurs die niet echt boeiend is. Gelukkig hoefde ik de entree niet te betalen, wat dan weer de helft scheelt, maar het kost toch geld.

Dan ga je toch met de trein?

Even op de website van NS gekeken, een dagretourtje kost al ¤ 24,50 :)

Zoals Brian ook al zegt, dat is nog eens duurder ook ;)
Daarbij is het niet echt handig om met een knuffelkubus in de trein te zitten en is de auto sneller.

en wat denk men dan van de benzine.. juist ja..

quote
Op en neer vanuit Cuijk naar Utrecht viel me nog wel mee (+- 10 euro brandstof)
Quote
brandstof was dus al mee gerekend.
en daar komt nog bij dat je eerst naar het station toe moet.
met de fiets gaat niet als je ook nog iets mee wil nemen van de beurs.
dus of met de bus, of met de auto (wat ook weer extra parkeer geld kost)

Diesel kost momenteel een euro per liter en mijn autootje doet iets van 1:20. Daar kan het openbaar vervoer echt niet tegenop :P

Dus om nu met het OV te gaan biedt mij in elk geval geen voordeel. Zeker niet als je toevallig nog eens wat koopt. Ik heb vaker beurzen meegemaakt waarbij de auto stampvol zat (dit keer was dat niet zo overigens :)

Maar jij betaald wel wegenbelasting en je auto verzekering en elk jaar moet je auto een APK hebben etc etc.
Die kosten komen er ook allemaal nog bij.

Jij bespaart wegenbelasting en verzekering uit als je niet rijdt? Als je nou slijtage/afschrijving over de km's uitsmeert, OK, maar dit is onzin :)

Wat zou het heerlijk zijn om lekker met z'n allen met een knuffelkubus op de trein te zitten.. (al was het alleen als publiciteitsstunt)

Ik ben vorige week voor het eerst sinds 15 jaar weer met de trein geweest, en het is absoluut de laatste keer geweest. Apeldoorn <--> utrecht met 2 personen retour 38¤ Heen weg 1,5 uur over gedaan terugweg 2 uur. En dat op een maandag avond.

Echt nooit meer dus, je moet op een bepaalde tijd weg, ff 5 minuten bijven kletsen kan niet want dan moet je minimaal een half uur later gaan, je staat te blauwbekken op zo'n K- station, en dan ga je met 30 km uur onderweg, harder kon niet want er reed een trein voor ons met minder haast....

Trein is GEEN alternatief.

Moet je niet ook nog terug met die auto ?

Dat word dan 2x 10 + 12 euro parkeerkosten = 32 euro.

trein = goedkoper ;-)


ehm, ik heb het ff met de routeplanner berekent, 1 op 15, wat komt op 10 euro enkele reis, Top-Rob. Dus nee, ik begrijp niet hoe hij aan zo'n laag bedrag komt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op zondag 30 november 2008 17:52]


Terug met die auto?

Welk gedeelte van...

"Op en neer vanuit Cuijk naar Utrecht viel me nog wel mee (+- 10 euro brandstof)"

... begrijp je niet? ;)

Geloof me, als je eenmaal een auto hebt -en je dus toch al verzekeringen e.d. moet betalen- is het nemen van die auto (bijna?) altijd stukken goedkoper en sneller dan de trein.

ligt een beetje aan de auto, maar mijn gare Ford Fiesta heeft op 50 euro berlijn gehaald. En die verzekering en belasting op mijn auto is ook geen fluit, dus de trein is aanzienlijk duurder. Beetje jammer alleen dat ik altijd fiets en de auto dus niet echt rendabel is, maar dat is een ander verhaal.

Ik denk niet dat ie dit bedoelt spekkie.

Student = gratis ovjaarkaart is gratis reizen van maandag t/m vrijdag en in het weekende met korting.

Of door de week met korting en in het weekeinde gratis.

jaja jij hebt ook gelijk sorry hoor

Dat is opzich niet zo erg, je kunt je namelijk dan ook wat meer gaan richten op een bepaalde diversiteit zoals oude onderdelen of dingen die je niet vaak tegenkomt. Dat gebeurd eigenlijk al sinds lange tijd niet meer. Het werd aardig verdrongen door al die grote zaken en de vele inkt, gsm en kabelboeren. Ik denk dat als ze eens wat meer van dat ouderwetse elektronica er neer zouden zetten er inderdaad ook meer belangstelling zal zijn (in ieder geval van echte hobbyisten waar die hele HCC ook voor bedoeld is!).

Helemaal mee eens!

Voor de inkt, kabel en GSM boeren en de grote computerketens, waarbij de producten net zo goed via een webshop kan bestellen, ging ik niet naar de HCC beurs. Juist die standjes met aparte spullen maakten het leuk. Misschien zijn die niet zo interessant voor het grote publiek, maar wel voor de hobbyist. De laatste paar keren dat ik op de HCC beurs ben geweest had ik daar als hobbyist weinig meer te zoeken, en eerlijk gezegd vraag ik me af of niet hetzelfde geldt voor het grote publiek.

Een standje met dingen als een usb-apparaat met relais om lichten en magnetrons aan en uit te schakelen en voorzien van via software programmeerbaar ir-lampje zou leuk zijn. Nieuwe - of liever: ongebruikelijke - toepassingen zouden mij misschien weer naar zo'n beurs krijgen.

Of een stand met computerboeken nieuw en tweedehands. Die kun je online niet goed bestellen omdat je ze niet in kan zien.

Misschien is het hele gebeuren van de HCC wat achterhaald?
Ik denk de manier waarop ze nu bezig zijn inderdaad achterhaald is, deels door eigen toedoen.

Ze zouden eigenlijk eens een enquete moeten houden onder de mensen die er net weggaan met de simpele vraag; 'zou u volgend jaar weer komen als de beurs dezelfde opzet en dezelfde prijs heeft'. Ik vraag me af hoeveel mensen er nog de moeite voor zouden nemen om te komen eerlijk gezegd.

Er liep vanmiddag wel een jongen rond met een stapel enqueteformulieren met o.a. die vraag. Die heb ik uiteraard meteen ingevuld. En helaas zal ik er volgend jaar niet meer bij zijn...

Hmm, die heb ik op vrijdag niet gezien. Maar als ik zo iemand morgen binnenkomt vul ik ook wel even een formuliertje in.

Nu was het stil die dag maar ik heb deze jongen ook niet gezien. Stond dan in elk geval niet op een handige plek vermoedelijk. Bij de uitgang kreeg ik wel bladen in me handen. Dat is een mooie plek. Voor de enquete zou je misschien bij terras iets kunnen doen?

Het echte probleem van HCC is dat ze zich op de verkeerde markt richten. Ze zijn groot geworden door hobbyisten die het een sport vonden om zelf iets te maken of aan te passen. Eigenlijk zie ik daar een enorme overlap met het Tweakers-publiek.

Maar nu richten ze zich op de "brave huisvadertjes" (excuses voor de term) die op die dagen hun mainstream hardware zouden moeten komen kopen, en ze richten zich op de twaalfjarige gamer die alles mooi vindt zolang het maar felgekleurd is of veel lawaai maakt.

De eerste categorie is er echter al jaren achter dat de prijzen op de HCC-dagen niet lager liggen dat wat je in elke willekeurige webshop kunt krijgen. En die laatste groep, die heeft geen geld... (niet genoeg om interessant te zijn, in ieder geval).

Waarom ging ik vroeger naar de HCC-dagen? Om de fanaten van de gebruikersgroepen te zien, die al hun ziel en zaligheid in een projectje hadden gestopt. En, vooral, voor de restpartijen, de oude zooi, de non-mainstream hardware, de overwachte koopjes.

En dat laatste, dat is er niet meer. Ook al niet omdat de stands niet te betalen zijn, dus als je nog een pallet met rariteiten hebt staan, dan ga je die zeker niet verkopen op de HCC. Het levert gewoon niks op.

Met de huidige opzet gaan de dagen nooit meer wat worden. Het roer moet radikaal om, op een nieuwe, goedkopere locatie (veilinghal, whatever) weer terug te gaan naar de roots van HCC: voor en door de hobby.

Maar ik zie het niet gebeuren, eerlijk gezegd...

100% mee eens, had het niet beter kunnen omschrijven. Dat is precies wat er aan de hand is.

HCC is/was een club van computerhobbyisten. Dat was ten tijde van het ontstaan van de HCC een vrij normaal verschijnsel, toen waren zaken als een gebruikersgroep van bepaalde software en hardware producten ook nog normaal. Tegenwoordig zijn dat soort clubs er nog mondjesmaat en leiden doorgaans een marginaal bestaan.

Tijden zijn veranderd en HCC is toenemende mate een gewoon bedrijf geworden . Daar horen ook termen bij als doelgroep, markt en een toenemende commerciële instelling waarbij het belang van de leden ondergeschikt is gemaakt aan de doelstelling van de club / het bedrijf .

Voor mij zijn een aantal van die dingen redelijk onverenigbaar met het originele karakter van zo'n club want waarom zou je lid worden van een commercieel bedrijf want de enige winnaars zijn de partijen die deze beurs organiseren.

Voor mij zijn deze clubs in de huidige vorm niet meer geloofwaardig en zouden ze beter een normaal bedrijf kunnen worden. Want voor de oorspronkelijke doelstelling van de HCC is vast geen belangstelling meer / geen noodzaak meer door een veranderende maatschappij / IT landschap.

Je ziet een soortgelijke ontwikkeling bij de ANWB, die vertegenwoordigt tegenwoordig ook alleen nog maar het eigenbelang en niet perse die van haar leden want daar hebben ze al heel lang geen contact meer mee.

Het is allemaal kapot gegaan nadat tenten als Vobis en Escom zich erin gingen mengen grote ketens die hun hele hebben en houden op de beurs dumpten.

Binnen 2 jaar waren de kleine rariteiten en simpele kraampjes zo goed als verdwenen. Als HCC weer een echt oude HCC opzet in bv de veehallen dan zou ik er gewoon weer heen gaan maar zoals de laatste jaren was ik er 2 uur en stond ik weer buiten. Waar ik vroeger nog gewoon een hele dag was.

Yeh,

Ik liep er vroeger 2 tot 3 dagen rond.. kon me uitstekend vermaken. Je ging nog eens ergens zitten. Praatje maken met de hobby-isten. Veelal had je van die mensen die een eigen robot maakte. Mensen die hun treintjes zelf programmeerden. Unix/Linux/Windows/OS2 gebruikersgroepen.

Je woonde eens een intro bij.. gasten die in een uur een hele animatie bouwde met een nieuw pakket. Dingen waar je echt ook wat van kon leren, of waar je je voor kon boeien.

Dat is nu allemaal niet meer. Die 20,- euro kon me niet zo heel erg boeien als je gewoon een beurs had zoals bijvoorbeeld 5, 6 jaar geleden. Maar 20,- euro was het voor deze onzin niet waard.

Jammer...

Sinds jaar en dag is er meer concurrentie van de PC Dump dag, en noem alle computerbeurzen maar op. de internet shops zijn zo goedkoop dat de prijzen ook al niet meer een lokkertje zijn voor de HCC dagen. HCC dagen hebben zo geen meerwaarde meer.

Heeft allemaal zijn reden, natuurlijk, die al uitgebreid besproken zijn.

Allemaal heel begrijpelijk dat ze een probleem hebben.

Dus: OF de grootste willen worden, OF meerwaarde hebben in iets anders, iets nieuws, onderscheidend. OF, op de koop toenemen dat het "gewoon een grotere beurs is die wel erg lijkt op alle andere".

Sander Lelieveld (die al een tijdje niet is geweest vanwege genoemde redenen)

[Reactie gewijzigd door Puffino op maandag 1 december 2008 08:12]


Ik ben het er niet helemaal mee eens.

Ik ging altijd naar de HCC dagen om inspiratie op te doen en onderdelen te kopen voor mijn hobbyisme.

Dit jaar heb ik nog prima onderdelen kunnen vinden voor mijn hobbyisme.

Maar inspiratie...?

Ik miste vooral de animatie. Er was een groot hoofdpodium met een mega grote lege ruimte ervoor. Daar waren mensen karaoke aan het zingen (Singstar ofzo). Op zich wel leuk hoor, maar om een hele hal voor 50 bezoekers te reserveren. De enige echte animatie kwam van de Computerland stand. Die brachten tenminste wat leven in de brouwerij. Voor de rest vond ik het maar mwoa.

En als er echt 35 HCC gebruikersgroepen stonden, dan stonden er 20 zeker in dezelfde 3x3 meter stand ofzo? Want meer dan 15 heb ik er niet gezien.

En waar komt die HCC Bodypaint GG vandaan? Ik vind het niet erg hoor, maar wat heeft bodypainten met computerhobbyisme te maken?

Maar wat ik nog het ergste vond was overal die standjes met helikopters, bevolkt door Turkse mensen die geen Nederlands konden praten. Ze kwamen overduidelijk uit Duitsland, maar zelfs Duits konden ze maar matig spreken. Het is moeilijk om in het Duits zo beleefd te klinken als in het Nederlands, maar deze jongens klonken downright aanvallend. "Kan ich sie hilfen? Kan ich sie hilfen?". Kom op zeg, dit zijn de HCC dagen, daar komen computernerds, mensen met een gemiddeld hoog IQ en met redelijk wat geld uit te geven. We zijn geen Beverwijkse koopjesjagers.

Het was zo erg dat ik op een gegeven moment al automatisch in het Duits tegen iemand ging spreken als hij er (in mijn ogen) Turks uitzag. Ik moet hierbij mijn verontschuldigingen nog geven aan die jongen van die PDA stand, die dus wel gewoon Nederlands bleek te spreken. :)

Er zaten zeker goeie dingen bij, maar een heleboel dingen kwamen maar armoedig op me over.

Inderdaad veel te duur en kom er dus ook al een paar jaar niet meer,bestel het wel via internet.

en als je eenmaal die 20 euro heb betaald, dan MOET je ook wat kopen, wil je niet met een lege gevoel naar huis gaan.

Als er wat interessants te vinden was was daar nog wat voor te zeggen. Maar ik heb eigenlijk weinig boeiende dingen zien liggen bij de stands.

Precies dat was de crux.

De grote bedrijven hadden maar een klein assortiment meegenomen. En de andere bedrijfjes waren over het algemeen gewoon pruts.

Als het me 32 euro kost om daar een dagje heen te gaan doe ik het ook niet, dat ben je ook kwijt voor een pretpark oid, beetje belachelijk.

Daarnaast, in dezelfde tijd rijdt ik naar de zwarte markt, veel groter en diverser, en zeker goedkoper als je een beetje kan afdingen. Tevens een leuke plek om je oude hardware/mobieltjes te verkopen.

Inderdaad de prijzen zijn voor zomaar een dagje HCC als niet lid en dan samen met mijn vrouw wel erg prijzig. En aangezien wij uit breda komen maakt het ook nog niet veel uit of we Met het OV gaan of de auto. Ik denk dat wij morgen voor die minimaal 52 euro wel iets anders leuks gaan doen. En tja het is heel erg jammer ik neuzde er altijd graag rond maar 52 euro,s (en ik ben er nog zo een die omrekent 114 guldens) is gewoon te zot, en zoals iedereen weet daar blijft het niet bij drankje hapje en je vind altijd wel iets leuks of makkelijks om erbij aan te schaffen dus 100 euro gaat zo op. Maarja directeuren en andere hooggeplaatste personen zien dat meestal niet zo makkelijk he mevr claessen!

Helemaal gelijk. Ik had dan wel de 8 euro kaartjes besteld maar 20 euro is echt veelste duur. Ik ben er vandaag heen geweest en vond het echt een flop. De helft van de stands bestond uit pc boeren die hun goedkope zooi uit china probeerden te slijten.

Ook miste ik veel grote aanbieders als Creative, Logitech, Sony, Nintendo, Apple, Samsung, en ga zo maar door. De beurs van 2 jaar terug was stukken beter.

Je bestelt inderdaad met hulp van Pricewatch van Tweakers en Kieskeurig hetzelfde onderdeel goedkoper middels internet, je hoeft er niet mee te gaan sjouwen en de verzendkosten zijn meestal (veel) minder dan 20 euro (auto+12 euro).

Tja, de HCC heeft dit ook aan zichzelf te denken. Een stand kost 100 euro voor 1 m². En dat is nog excl opbouw en stroomkosten. Dat is voor de kleine jongens gewoon niet op te brengen, dus die blijven logischerwijs weg. En wat vroeger de HCC zo leuk maakte waren juist de stands die de wat afwijkende spullen hadden liggen die je voor een leuk bedrag kon meenemen. Dat is dit jaar echt voorbij. Nu heeft iedereen goedkope zooi liggen waar een leuke marge op zit. De inkt/cd/telefoonstands zijn er uiteraard ook weer en de stands met computerzooi verkopen trust/sweex en wokkietokkiespul.

Als je gaat voor koopjes kom je bedrogen uit. Stel al vind je iets voor een paar euro minder, dan zit je nog steeds tegen de ¤20 entree aan te hikken. Die is echt belachelijk hoog. Als je er nu daadwerkelijk wat voor terugkreeg was dat inderdaad nog te overzien, maar de beurs kun je echt in een uurtje gezien hebbn, want het is echt helemaal niets meer.

Ik was er gisteren en ik heb nog nooit zo'n teleurstellende HCC meegemaakt. De gameplay en andere dingen die er bij inzitten stellen ook totaal niets voor. De meest leuke stand is nog wel de HWinfo stand waar ze aan het casemodden zijn en aan het OCen, maar alleen dat is imho geen 20 euro waard.

Voor mensen die nog twijfelen. Houd die 20 euro (+ reiskosten) in je zak en blijf lekker thuis, je mist er totaal niets aan.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op zaterdag 29 november 2008 15:38]


In die 20 euro entree en je reiskosten zit natuurlijk ook de fun van een dagje uit. Oké, als het geen fun meer is (toegegeven: de fun is nou juist de jacht op koopjes/unieke dingen), dan houdt het wel op natuurlijk. Je moet wel weggaan met een goed gevoel...

Met een weekend-OV en met een treinreis van ongeveer 8 minuten tot utrecht CS, vallen die kosten voor mij wel mee. Ik ben dit jaar gegaan om toch even te kijken hoe het was, ook al had ik me voorbereid op lege hallen en ontbrekende stands.

De ontvangshal was praktisch leeg (maar dat was ook de bedoeling denk ik), voor de rest 2 hallen met voornamelijk verkoopstandjes (do not care, do not want), nog een hal met wat gamestands en dan aandeel HCC... Ik denk dat dat het ongeveer wel was :P Misschien dat ik niet in de doelgroep pas (generalisatie: gamer of 50+-er), maar ik denk dat HCC over het algemeen zijn tijd wel heeft gehad.

Dus, nu is de vraag, welke beurs in europa is nog meer leuk? Is CeBIT misschien interessant, want ik begin me nu toch wat meer te interesseren voor techniek/innovatie en de meer professionee dingen, niet meer die koopjesjacht/spelletjes spelen. Alleen is Hannover niet zo dichtbij als Utrecht...

Er liep heel veel jeugd rond, dus dan moeten ze hun strategie maar aanpassen. Op een gegeven moment hoorde ik een (relatief) oude man zeggen "Dit is niets, je kan beter naar de 50+ dagen van HCC gaan" tegen een andere man. Toch spijtig. Jeugd niet tevreden, ouderen niet tevreden..

Gisteren ben ik er ook geweest, had absoluut meer verwacht. Leuk was het wel en ik wilde graag op Zondag nog een keer. Maar ik heb geen toegang kaartje meer. Via Hardware.info kon je 10 euro korting krijgen als je lid bent van de magazine. Maar als ik nu nog een keer wil moet ik 12 euro betalen voor treinkaart en 20 euro toegang, geloof me, dat is het niet waard. De slechtste stand was naar mijn mening MSI. Heel veel lawaai, getoeter, dit en dat, terwijl er amper wat te zien was. (Behalve een goede clan, maar die kunnen er niets aan doen).

Het enige wat echt leuk was is dat ik Frank en Koen van Hardware.info in het echt heb gezien en de "masters of overclocking" :Y)

[Reactie gewijzigd door Red-Front op zaterdag 29 november 2008 20:57]


De stand van MSI moest ook wel heel erg veel lawaai maken, aangezien ze precies ertegenover hetzelfde lawaaiprobleem hadden.

Kreeg er een beetje een Megafestatie gevoel van...

Was zeker een lawaai bij MSI, vooral ook met de stand in van ASUS er naast.
De kogels van COD 5 vlogen rondom je oren.

Had helaas geen tijd naar utrecht te gaan. 12 Euro parkeren is niet duur! Ga is een paar uurtjes in amsterdam in een parkeergarage staan, of in utrecht bij het centrum parkeren. Als ik ga winkelen gooi ik juist altijd de auto voor jaarbeurs ¤ 12,00 is den peanuts bij wat ik anders in een parkeermeter van 3,80 per uur moet gooien.

Maar om even terug te komen op de CEBIT. Daar kom ik elk jaar. 2 jaar terug zeiden we al, we gaan niet meer. Afgelopen jaar toch geweest, wel 10 mailtjes gehad van de cebit over hoe ze veranderd waren en het drama was nog groter dan eerst.
Erg teruglopende opkomst van de verschillende merken. Home Entertainment is allemaal weg gehaald en naar een beurs in Berlijn verplaatst. Noviteiten waren ver te zoeken. En er was weer een overvloed aan japanners/chinezen met spul dat we allang kennen.

Maar het wordt hierboven al gezegd, door het internet is het nut van deze beurzen een beetje achterhaald. Op internet had ik allang gelezen over innovatie x. Dus je kent het eignelijk al. Wel leuk voor een handson experience. Maar goed als men al valt over 20 euro hier, dan is de cebit met 50,00 vast te duur. Hannover kost je ook nog is 1,5 tank brandstof als je een beetje doorkachel. Parkeren is er 15 euro.

Jammer :( Dan wacht ik wel op de beurzen waarbij er virtueel door hallen gelopen kan worden, misschien dat dan nog wat is :P

In ieder geval heb ik even gezien hoe groot een 13.3" laptop nou daadwerkelijk is (ik was te lui om naar <insert random pc winkel> te gaan), groot genoeg blijkt dus. Verder heb ik nog 2 liedjes gedaan op de dansmat bij de stand van gemeente utrecht. In totaal dus zeker 10 minuten iets nuttigs :P

Maar goed als men al valt over 20 euro hier, dan is de cebit met 50,00 vast te duur. Hannover kost je ook nog is 1,5 tank brandstof als je een beetje doorkachel. Parkeren is er 15 euro.
Dat die beurs 20 euro kost vind ik niet eens zo'n probleem als ik me er echt de hele dag had kunnen vermaken en ik meer dan genoeg leuke dingen had kunnen vinden. Maar juist omdat dat er niet is maakt het gewoon te duur.

Had helaas geen tijd naar utrecht te gaan. 12 Euro parkeren is niet duur! Ga is een paar uurtjes in amsterdam in een parkeergarage staan, of in utrecht bij het centrum parkeren. Als ik ga winkelen gooi ik juist altijd de auto voor jaarbeurs ¤ 12,00 is den peanuts bij wat ik anders in een parkeermeter van 3,80 per uur moet gooien.
Wat ze elders vragen maakt geen hol uit, feit blijft dat 12 euro voor parkeren gewoon DUUR is. En de centra van de door jou opgenoemde steden? Eveneens duur, zelfs duurder. Doet echter niets af aan het feit dat de jaarbeurs ook duur is. Daarbij kun je je auto nog altijd net buiten de stad gooien en per trein naar CS reizen. Kan bij veel steden maar mensen willen hun auto nou eenmaal bij de voordeur hebben, dan wordt het duur ja :)

Alleen is Hannover niet zo dichtbij als Utrecht...

Nee dat kan kloppen 4 uurtjes rijden, vanaf utrecht is het ongeveer 300-350 kilometer

Ik ben er gister geweest, maar ik had er meer van verwacht.

Voor de mensen die nog een echte gamebeurs zoeken om games te proberen etc, volgend jaar gewoon naar Next08 in Brussel gaan. Ik ga de laatste jaren naar de gamebeurzen in zowel NL als België maar het is me bij de zuiderburen altijd beter bevallen. Geen schreeuwerige idioten van een of ander krantje (PU lui), geen tokkies, fatsoenlijke entree en parkeerprijzen etc. Om een ideetje te geven, Next08 koste me 12 euri entree, parkeren was gratis bij 't Atomium (om de hoek van de beurshal) en 4 euri op het terrein zelf. Zeker als je in het zuiden des lands woont een aanrader...
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:43
Vorige 13:20
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: