Hoofdcategorieën
Device Settings

AVG publiceert fix na verspreiding foute update in vijf landen

Door Olaf van Miltenburg, woensdag 12 november 2008 12:20, views: 40.804

AVG heeft reparatiesoftware gepubliceerd voor Windows XP SP2-installaties die niet meer opstarten. Het probleem met de AVG-antivirussoftware zou gebruikers in vijf Europese landen hebben getroffen; Nod32 leverde echter geen problemen op.

User32.dll icoonAVG Nederland heeft bekendgemaakt dat de onjuiste virusdefinitie, die zondag tot gevolg had dat het antivirusprogramma AVG het essentiële user32.dll-bestand als virus aanmerkte en verwijderde, is verspreid in Nederland, Frankrijk, Italie, Portugal en Spanje. Volgens Jonathan Flietstra van AVG Nederland is het moederbedrijf blij dat de gewraakte virusupdate zondag de deur uit werd gedaan, en niet maandag: "Anders waren ook bedrijven de klos en waren de problemen niet te overzien geweest." Ook toont Flietstra zich opgelucht over het feit dat de Engelstalige versie van AVG niet getroffen is.

Desalniettemin staat de telefoon al drie dagen roodgloeiend. "We verwerken hier met vier medewerkers 300 telefoontjes per uur, acht uur per dag", vertelt Flietstra. AVG heeft inmiddels twee tools uitgebracht voor gebruikers die niet meer over hun Windows XP-schijf beschikken: een cd-image en een usb-image. Flietstra verwacht dan ook dat de rust de komende dagen enigszins op het Nederlandse kantoor van AVG zal terugkeren, al rekent zijn bedrijf wel op de nodige schadeclaims.

In tegenstelling tot wat Tweakers.net maandag berichtte, hebben gebruikers van de virusscanner Nod32 niets te vrezen gehad van de false positive. Volgens het support-team van Nod32 maakt deze applicatie gebruik van andere technologie dan AVG.

Volgende 12:44 Olpc's 'Give one get one'-programma komt naar Europa
Vorige 11:47 Guitar Hero World Tour verschijnt op 21 november
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

euh ook Belgie is getroffen (nederlandstalige AVG versie ?) ... vnl AVG 7.5 ... mensen die nog steeds AVG 7.0 gebruiken hadden ook geen probleem (engelstalig)

België werd idd ook getroffen. In het VTM-nieuws gisterenavond werd er bericht dat PC-reparateurs een aanzienlijk aantal klanten met het beruchte probleem over de vloer krijgen.

Er werd ook bij vermeld dat de reparatie gemiddeld 50 euro kost...jammer dat niemand mij deze keer om hulp is komen vragen :P

50 euro voor 5 minuten werk... Dat is per uur 600 euro... Dat reken ik voorrijkosten natuurlijk niet mee, maar ik vind dit nogal een belachelijk bedrag :P. Maar anders gezien: de mensen die hier gebruik van maken hebben niet eerst het nieuws gecheckt of op een andere manier informatie toch zich genomen over het bug en de (gratis) oplossingen die overal aangedragen worden.

5 minuten herstellen
+10 minuten klant uitleggen wat er gebeurde
+5 minuten afrekening
+10 minuten herhalen wat er nu juist gebeurd was

sommige mensen denken dan ook dat het "onze" fout was en dat dit "garantie" moet zijn....

Ach, ik doe vandaag de laatste van de 4 pc's de deur uit :D

Inderdaad, mijn zus was hier ook een slachtoffer. Ambetant probleem, ik heb het systeem maar helemaal geherinstalleerd (mits nodige back-ups te nemen d.m.v. een linux live cd).
Toen wist ik nog niet dat het probleem zich zat in AVG, ik dacht dat mijn (kleine) zus op één of ander virus gebotst was...

als een windows bij boot in een loop zit, "f8" en starten met de optie "automatisch opstarten uitschakelen", in dit geval krijg je (in verstaanbare taal) een foutcode die duidelijk is :p

soms moet je gaan zoeken, maar een clean reinstall doet het niet altijd, en dan ben je de lul :p

Veel pc's geraakten niet meer in veilige modus, en dit was geen gewone BSOD, maar eentje met maar één regeltje helemaal vanboven.

Ik heb het moeten oplossen bij één pc (een dell) met een Linux livecd'tje, en bij een andere door de hardeschijf aan een usb-kitje te hangen.

Goed dat ze met een fix komen, maar voor mensen met maar 1 pc in huis is dit nog steeds lastig op te lossen..

Ik denk dat ze inderdaad van commerciele klanten schadeclaims kunnen verwachten, vooral bij bedrijven waar door dit ongeval de hele boel niet meer draait..

Van gratis gebruikers zal het wel meevallen

Ja inderdaad, omdat de gratis versie van AVG alleen in het Engels is; hebben die even mazzel gehad :)

Eh nee hoor; heb hier gratis AVG gewoon Nederlands..

(...) is verspreid in Nederland, Frankrijk, Italie, Portugal en Spanje.
Wil dit dan zeggen dat de update alleen in deze landen verspreid is of alleen in de talen van de landen in kwestie? Want dan zijn er veel meer landen getroffen.

Het is wel zo dat mijn vader zijn computer, welke een Nederlandstalige versie van AVG draait, nergens last van had.

Had 8 PC's met NL versie van AVG en op één na geen problemen. Maar door berichtgeving kon ik gelukkig van AVG af en alles over naar Avast! :-)

Ja, want zo'n fout kan alleen avg maken natuurlijk. :+
Bij Avast is dat onmogelijk omdat?

Nou ja, aangezien dit niet de eerste keer is dat AVG zo´n blunder maakt zegt dit wel iets over hun tests die ze toepassen op updates. Dus dat men op zoek gaat naar een andere (gratis) scanner kan ik mij goed voorstellen.


Nee hoor. Vorig jaar ook met een bestand wininet.dll. Hierdoor kon je weliswaar de pc nog opstarten maar vervolgens niets meer doen in de desktop. leek net een..... Virus.
Ook het handmatig terugzetten van dat bestand werkte toen niet omdat avg ervoor zorgde dat het geblokkeerd werd (dus stond ook al in quarantaine en ook weer in de dir waar het thuishoorde ). Dat merkte ik dus pas toen ik AVG eraf gooide via de veilige modus waarna de pc het weer prima deed. User32 die kent iedereen wel maar die wininet.dll had ik nog nooit van gehoord. Was er daarom veel tijd mee kwijt en heb toen alle kennissen die mij altijd bellen bij dit soort dingen geadviseerd om meteen over te stappen op de gratis versie van Avira (die ook nog beter uit de testen komt).

Ik had dus een Engelstalige versie (de gratis versie) in Belgie en was ook getroffen, dus die verklaring lijkt niet helemaal te kloppen

Welke taal je geïnstalleerd hebt maakt niet uit. De definities zijn verspreid zijn in de landen Nederland, Frankrijk, Italie, Portugal en Spanje. Ik gok zomaar dat gebruikers in België hun updates krijgen vanaf een server die in Nederland of Frankrijk staat. Vandaar dat België niet in het lijstje staat. Mn zwager had ook een Engelstalige versie en was ook getroffen. Hij kreeg bij opstarten een venstertje dat er een virus gevonden was, hij heeft op enter gedrukt.

Een van de oplossingen die AVG biedt, welke ik geprobeerd heb, is een boot CD met een mini linux distributie er op.

Alleen jammer dat ik nou net laptops binnenkrijg met brakke sata controllers.

Even in veilige modus proberen dan, of met bv Hiren of UBCD4WIN

Mijn vaders pc is er ook door getroffen. Gelukkig draai ik vista en heb ik geen problemen ondervonden.

Toevallig las hij het bericht op nu.nl onder ubuntu (dualboot). Dus de fix was vrij eenvoudig, was alleen even lastig de user32.dll terug te vinden. Is per xp versie weer een andere locatie, dus veel van de fixes die beschreven staan op internet zullen niet bij iedereen werken, zeker als je in een commandprompt werkt.

Waarom wordt dit zo door gehyped? They Fucked up, they repaired. Klaar.

Het is een commercieel bedrijf, en als gevolg van het uitbrengen van slechte slechte software krijgen ze nu claims aan hun broek. Zaak afgedaan. Goed dat ze met support komen enzo hoor, maar de hetze eromheen is wel erg overdreven.

Omdat het hier niet over een paar gebruikers gaat maar over honderden, zo niet duizenden.

Daarbij vind ik de hype wel meevallen, ik neem aan dat AVG dit nieuwsbericht bijvoorbeeld zelf de deur uit gedaan heeft.

Nou en? ze hebben toch snel gereageerd, alsof er geen fouten gemaakt mogen worden.
Een fout maken is niet erg, als je het maar oplost, wat mij betreft geen probleem, alleen ff werk om alles weer in orde te krijgen, nou en? Win XP is 1x per 2 jaar toch aan de beurt voor een nwe installatie.

Gehyped? Ik denk dat deze nieuwsartikelen zeker nuttig zijn omdat ze bij een hoop 'reparateurs' kopzorgen hebben bespaard (verminderd). Je zal een leek zijn en je PC is kapot omdat die user32.dll verwijderd is en je hebt nergens verstand van dus je brengt hem naar je lokale PC boer, maar die wist nergens vanaf omdat deze nieuwsartikelen er niet zijn...

Misschien moet ik verduidelijken wat ik bedoel:

Met de berichtgeving is niet zoveel mis. Wat me stoort is dat bij élk bericht over deze fout er mensen zijn (ook hier) die hoog van de daken schreeuwen dat 'dit nooit had mogen gebeuren' en meer van dat soort geblaas.

Wat die mensen vergeten is dat er achter de virusscanner programmeurs zitten. Die kunnen een fout maken. Dat neemt niet weg dat het slordig is, en uitermate vervelend, maar iedereen die roept dat zoiets nooit zou mogen gebeuren heeft kennelijk niet door hoe de grote mensenwereld in elkaar zit, en gaan er prat op dat mensen geen fouten mogen maken.

dát stoort me. En vandaar de term gehyped, hoewel die misshien niet helemaal op zijn plaats is. Het wordt maar herhaald, en onderstreept, en herhaald en ga zo maar door.

'T is ook niet aan programmeurs om dat te ontdekken, bugs die een release halen is altijd de schuld van slechte testers :p

"Wat me stoort is dat bij élk bericht over deze fout er mensen zijn (ook hier) die hoog van de daken schreeuwen dat 'dit nooit had mogen gebeuren' en meer van dat soort geblaas."

Daarover ben ik het ook wel met je eens. Maar is het dan ook niet gigantisch 'slordig' om een STANDAARD file uit een Windows installatie te blacklisten en die gewoon te verwijderen? Ongelooflijk dat zoiets kan gebeuren als je het mij vraagt 8)7

Tja, goed dat jij geen virusscanners maakt. Want als virusmaker zou ik m'n virus anders in user32.dll stoppen, zodat WebfreakzAntiVirus mijn virus negeert.

Het ging mij om het Blacklisten + verwijderen ;) Dat je het bestand nogsteeds moet scannen snap ik ook wel...

Helemaal gelijk...bovendien is het van AVG heel netjes geweest om dan zelf de fout niet te gaan ontkennen en gebruikers en/of reparateurs te voorzien van hulpmiddelen voor het fixen van het probleem...

mensen die nog XP gebruiken vanwege vista: goh...wat ben ik blij dat ik vista heb zeg... :+ 8)7

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Henze op woensdag 12 november 2008 13:51]


mensen die nog XP gebruiken vanwege vista: goh...wat ben ik blij dat ik vista heb zeg...
Als mensen nou gewoon niet de automatische updates negeren en SP3 installeren als Windows daarom vraagt zou dit ook niet gebeurd zijn.

Iig is het reparen nog redelijk snel te doen, heb hier algelopen week 4 stuks gehad. Na anderhalf uur had ik ze alle 4 gedaan (2 tegelijk):
- system rescue CD booten
- user32.dll herstellen
- reboot naar safe mode
- AVG uninstallen
- rebooten
- SP3 installeren
- rebooten
- AVG installeren

Sorry hoor, maar ik vind dat ze nogal laat afkomen met een fix, deze blunder is maandag gemaakt...En dan komen ze pas op woensdag met een fix, daar zitten een hele hoop verloren werkuren tussen.

Op Zondag al hoor, waren ze nog blij mee ook :?

zondag komen ze er achter en doen ze een bericht de deur uit...maandag vergaderen, dan nog de oplossing samenstellen en dan dat nog testen..er zijn bedrijven die daar langer over doen...

Het heeft me wel twee en een halve dag werk gekost om alle pc's waar ik verantwoordelijk voor ben weer aan de praat te krijgen. Als alle pc's zondag aan hadden gestaan was ik er de rest van de week zoet mee geweest. Weet je hoe veel geld dat het bedrijf waar ik voor werk heeft gekost....en had kunnen kosten! De hetze is volkomen terecht! En dan werk ik nog voor een relatief klein bedrijf.

Tsja, eerst uittesten in QA voordat je naar productie gaat is het standaard devies. Ook voor virusupdates wel zo verstandig.

Jij gaat mij echt niet wijsmaken dat je elk uur je antivirus-updates door een QA procedure haalt. Ieder uur een testplatform volledig scannen, rebooten en dan alle functionaliteit checken. Als dat al allemaal lukt binnen 1 uur.

Dat AVG dit wel had moeten doen, ja das een ander verhaal...

Nee, niet elk uur. Wel 1 keer per week, de updates van die week. Daar hebben we QA voor, onder andere.

Zo werkt dat, in een professionele organisatie.

Dus je virusupdates lopen een week achter op pc's terwijl de snelheid van updates juist belangrijk is bij virusscanners (naast andere zaken).

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op woensdag 12 november 2008 13:30]


Ja. En ze hangen niet direct aan het internet (browsen gaat via een terminal server), en mail wordt opgeschoond afgeleverd. Verder hebben de pc's geen floppies of optische drives en zijn de usb-poorten onklaar gemaakt.

In negen jaar is er geen virus doorgekomen, niet slecht.

En door wat wordt die terminal server gescanned ?
Ik veronderstel dat je daar dan ook ergens een virusscanner opdraait want je users melden zich aan in een virtuele omgeving op afstand, dus daar kan ook iets binnenkomen...

Edit: niettemin vind ik het wel netjes met die 9 jaar ;)

[Reactie gewijzigd door HyperBart op donderdag 13 november 2008 18:10]


Inderdaad, ik vind dit wel een grote blunder hoor, als er nou zoiets zou gebeuren als het vastlopen van de antivirus oke, maar een windows file weggooien waardoor je pc niet meer opstart is zeer lastig, ook voor mensen die met een laptop op reis zijn bijvoorbeeld.. Kost veel tijd en levert veel ergernis op bij gebruikers.


Onzin, in de eerste plaats was het geen patch, het waren virusdefinities. En ten tweede worden virusdefinities bij vrijwel geen enkel bedrijf door een QA procedure gemangeld (behalve bij leveranciers, maar bij AVG dus blijkbaar ook niet :+ ) omdat dit veel te duur is en teveel tijd kost. Tenslotte zou je bij een QA procedure voor virusdefinites altijd uren achterlopen met je antivirus updates, en dat lijkt me ook niet echt een teken van "professionaliteit" en "goed bezig met je werk".

Zoek eens ietsje naar boven voor een andere post van me?

Bij ons op de zaak worden virusdefinities wel degelijk meegenomen in de QA. Er is toch geen enkele reden te bedenken om het niet te doen?

Kijk, deze keer gooit AVG een systeembestand weg, maar in het verleden zijn er ook wel genoeg false positives geweest. En dus, omdat je als ict'er je werk serieus neemt, neem je geen risico met de gegevens van het bedrijf. En dus test je wat je uitrolt.

Dat is hoe wij het doen. En anderen doen het weer anders, prima. Maar je ziet wat er van komt.

Heb je andere post gevonden ;) Ik zie je punt, maar jij impliceert dat het niet professioneel is om je virusdefinities niet door een QA te halen, en dat is onzin. En dan ook nog op zo'n denigrerend toontje:
"En anderen doen het weer anders, prima. Maar je ziet wat er van komt."
Alsof andere manieren in andere situaties dan de jouwe niet professioneel zouden zijn.

Jullie QA-en blijkbaar de antivirus definities voor de werkstations wekelijks, prima als de bureaucratie van je organisatie dat toelaat. Maar ergens tussen jouw werkstations en het grote boze internet zitten virusdefinities die geen QA hebben ondergaan, op een terminal- of een proxyserver, omdat je anders niet up-to-date bent en het risico op besmetting dan vele malen groter is dan het risico op een false-positive.

Dat toontje was niet denigrerend maar berustend.

Wat me namelijk vooral opvalt in dit topic is dat iedereen moord en brand schreeuwt richting AVG. En natuurlijk hebben zij een blunder gemaakt, absoluut.

Maar ik wilde nuanceren door aan te geven dat de meesten hier zelf de keuze maken om dingen ongetest uit te rollen naar een produktieomgeving. En ik draai lang genoeg mee om te weten dat er behoorlijk wat druk op ict staat om het vooral zo goedkoop en snel mogelijk te doen. Ondanks dat, ben ik van mening dat je als ict'er (of beter: afdeling) een zekere professionaliteit dient te hebben door minimaal aan te geven dat dit niet slim is, of het gewoon niet doen.

Hier echter, zie ik vooral mensen bij wie het gewoon niet eens opkomt dat je zoiets als virusdefinities zou kunnen testen. Voor wie het echt een heel nieuw idee is. Lees de reacties hier maar na.

Kortom, het was meer "als X, dan Y", zonder waardeoordeel.

Ik heb met 3 toetsaanslagen een backup teruggezet. En ben geen systeembeheer, gewoon thuis. Gewoon een dual-boot met 3 partities: 1 windows partitie, 1 data partitie en 1 dos-partitie met een progsel (bv norton ghost) dat een image kan maken/terugzetten van de windows partitie.
En als je elke week even de backup terugzet (en eventueel een nieuwe image maakt met wijzigingen die permament mogen worden) heb je elke week een fijne schone (sneller) windows en voorkom je dat je op een gegeven moment een te oude of te vervuilde windows backup hebt.

Dus nu is het maar de vraag of het zoveel geld kost omdat een programma een foutje maakt, of dat het backup-process gewoon niet op orde is.

dat is gokken he, je gebruikt een gratis antivirus omdat je geen geld wilt uitgeven (als bedrijf dan nog), en dan vervolgens als het misloopt gaan huilen dat het je zoveel geld kost?

nou nou man, ben je even dik de lul, maar een punt heb je niet :p

Dat doet een bedrijf normaal toch niet al te lang, bij een software audit wordt dat aangestipt want je mag de gratis variant van AVG niet gebruiken in een commerciële omgeving.

Verder: de betalende variant had er ook last van, enkele mensen in de reacties hebben blijkbaar het punt gemist dat AVG ook een betalende variant heeft voor bedrijven of thuisgebruikers en dat hier ook support op is (bij free in beperkte mate ook trouwens). Ze gebruiken dezelfde definitie-bestanden, dus die mensen hadden het probleem ook...

offtopic: die support pagina van NOD32 werkt nog steeds niet in Firefox door regelrechte foute HTML code. Is al lang en breed bekend bij NOD32, maar ze weigeren blijkbaar hun gegenereerde HTML te fixen (de HTML viewer van Firefox geeft het foute deel ook netjes met knalrood aan).

Ik vond het ook al vreemd dat er een connectie tussen AVG en NOD32 getrokken werd. NOD32 staat helemaal los van AVG en is een compleet ander pakket.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op woensdag 12 november 2008 12:45]


is niet vreemd, de fout zat in de virus definities, en beide paketten kopen die aan bij hetzelfde bedrijf.

Dat blijkt nergens uit. Dat heeft Tweakers erbij verzonnen. Geef eens een andere bron? En welk ander bedrijf maakt die dan?

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op woensdag 12 november 2008 12:57]


Als de fout in de virusdefinities zat, waarom zijn dan alleen de AVG pakketten in bepaalde talen getroffen en niet b.v. de Engelse versie. De definities zijn toch niet taalafhankelijk?

blijkbaar dus wel, dat mag nu wel ERG duidelijk zijn he!

en wat werkt niet dan bij de support site. ik zit er nu op met firefox... ben geen HTML PHP WEB guru maar ik zie niks verkeerds... leg eens uit dan

http://helpdesk.nod32.nl/...79&ref=9969-YHJK-3521

Je kunt de inhoud niet lezen... Je ziet wel de navigatiebalk. Dit dus:
"Op tweakers.net wordt ten onrechte gesuggereerd dat NOD32 gebruikers mogelijk dezelfde problemen ervaren als getroffen AVG gebruikers. Deze bewering is niet correct . ESET NOD32 ziet dan ook graag dat Tweakers deze onjuiste informatie corrigeert.

De opstart problemen zoals ontstaan door het gebruik van AVG (Free en betaald) doen zich niet voor met het gebruik van NOD32 , daar NOD32 van een andere techniek gebruik maakt dan AVG."
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:44 Olpc's 'Give one get one'-programma komt naar Europa
Vorige 11:47 Guitar Hero World Tour verschijnt op 21 november
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011