Hoofdcategorieën

Drie topsmartphones bereiken nog deze maand de winkel

Door Arnoud Wokke, vrijdag 3 oktober 2008 17:19, views: 28.610

Samsung brengt binnen twee weken zijn 8-megapixelsmartphone Pixon op de markt. Het nieuwe vlaggenschip van HTC, de Touch HD, zal rond dezelfde tijd leverbaar zijn. Een week later komt Sony Ericssons Xperia uit.

De marktintroductie van de Pixon volgt daarmee snel op de aankondiging van de smartphone vorige week. Met de Pixon wil Samsung twee trends combineren: een touchscreen dat bijna de hele voorkant van het toestel beslaat, en een 8-megapixelcamera.

De M8800 Pixon gaat in Nederland los 549 euro kosten en ligt binnen twee weken in de winkel, bevestigt Samsung Nederland tegenover Tweakers.net. De smartphone is de grotere broer van de eerder dit jaar gelanceerde F480 Touchwiz en beschikt over dezelfde interface. Op het beginscherm kan de gebruiker met de drag & drop-techniek widgets plaatsen. De Pixon heeft een 3,2"-touchscreen, maar de meest opvallende voorziening is de camera, die niet alleen een indrukwekkende resolutie heeft, maar ook gezichten, glimlachjes en knipogen herkent.

De release van de Pixon komt daarmee opvallend snel na de vorige smartphones van Samsung: de Omnia en Innov8. Dat komt niet door een gebrek aan succes, zegt Daniëlle Tamis. "De Omnia bijvoorbeeld is succesvol. Het toestel staat in de top van meest verkochte smartphones van Nederland."

De internationale editie van HTC's Touch HD, die twee weken geleden werd aangekondigd, is eveneens over twee weken te koop. Diverse webwinkels vermelden dat. Op een versie met Nederlandstalige software moet iets langer gewacht worden: die komt pas in november beschikbaar. Op welke datum dat precies zal gebeuren, is vooralsnog onduidelijk. Hét verkoopargument voor de Touch HD is zijn grote scherm, dat met 3,8 inch tot de grootste op de markt behoort. De afmetingen zijn vrijwel gelijk aan die van de iPhone 3G. De Touch HD draait op Windows Mobile 6.1.

Een week later is het de beurt aan Sony Ericssons eerste smartphone met Windows Mobile. De Xperia X1, die in februari al werd geïntroduceerd, verscheen deze week in onder meer de Engelse en Zweedse winkels; de Nederlandstalige versie komt over drie weken uit.

HTC Touch HDSony Ericsson Xperia X1Samsung M8800 Pixon
Volgende 17:43
Vorige 16:34

Reacties

«  1  2  »


En dan hopen dat deze toestellen niet geplaagd worden door kinderziektes, bugs, etc... Iets wat we toch nog regelmatig zien bij een wedloop als dit.

Ik heb met Sony goeie ervaringen qua updates. HTC zal ook wel in orde zijn, maar Samsung... geen flauw idee.

Sony en updates is in mijn beleving juist geen goede zaak. Ik kreeg een K850i bij mijn abbo en de kinderziektes zitten er nog deels in.

Samsung... extreem slecht. Ik zit met een touchscreen telefoon van Samsung die stampvol met zit kinderziektes waar nog nooit een update voor is uitgekomen.

Ik verwacht er ook geen updates meer voor aangezien de software op geen enkele andere telefoon meer wordt toegepast, en mijn toestel niet meer nieuw te krijgen is. Overigens vind ik dat geen geldige reden voor het uitblijven van support op een toestel, ze horen het ding gewoon van fatsoenlijke updates te voorzien of er nu 1 of 20 telefoons van het systeem gebruik maken.

Overigens denk ik dat je met de Sony geluk hebt dat het gewoon Windows Mobile is, en je die dus gewoon kunt updaten zonder dat Sony daar bijzonder veel voor hoeft te doen.

Mijn ervaring met Samsung is ook niet al te best. Ik heb al een hele tijd een MP3 speler van ze waar ze zelfs het een en ander aan updates voor hebben vrijgegeven. Helaas bevatte elke uitgave weer nieuwe bugs waardoor hele functionaliteiten niet werkte.
De software zelf was nou ook niet echt gebruiksvriendelijk.

De hardware werkt nog steeds goed maar om de software alleen al zou ik hem ondertussen al uit het raam gegooid hebben. (als ik er niet iemand anders blij mee had kunnen maken)

Ik weet niet hoe oud de telefoon is, maar het lijkt me dat dit 'gewoon' een garantie-gevalletje is, toch?

En dan? Krijg je een nieuwe of een refurbished toestel met dezelfde bugs.

Ik heb met Sony goeie ervaringen qua updates.
Ik vind het juist bedenkelijk dat die updates uberhaupt nodig zijn...

Ik heb goeie ervaringen met updates als ze toch iets willen updaten maar ze geen problemen konden vinden. Dus dan maar een nieuwe versie van 't een of 't ander.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op vrijdag 3 oktober 2008 21:18]


Helaas, ook met HTC updates is het droevig gesteld. Mijn HTC Touch Cruise van nog geen 6 maanden oud is HTC inmiddels al vergeten. Geen updates meer, de grafische prestaties zijn nog steeds belabberd.
HTC heeft gefaald wat mij betreft. Hopelijk doen Sony en Samsung het beter.

Misschien xda-developers.com eens proberen? Mijn ervaring met verschillende HTC (en Qtek) toestellen is altijd geweest dat HTC met redelijk veel updates komt, en daar waar HTC stopt er redelijk wat gebackport wordt uit updates van andere telefoons van HTC (met name xda-developers.com komt dan om de hoek kijken).

Helaas geen ervaring met de Touch Cruise, dus of er iets voor jou bij zit weet ik niet (al verwacht ik van wel).

Jazeker. Ze hebben nu van Team P3D een driver gemaakt die werkt. Er zwerven al roms met de driver rond op xda, doch is het niet legaal om deze te flashen naar je toestel en dus volledig op eigen risico.

Van de Touch HD staat het er in maar, draaien de andere smartphones ook Windows Mobile 6.1?

Xperia wel, die van Samsung niet.

Waar maak je dat uit op... Aangezien het de zelfde interface gebruikt als de Samsung Omnia i900 (deze is gebaseerd op WM 6.1) neem ik aan dat deze nieuwe samsung ook op windows moblie draait. (bron)

Kortom, ze draaien alle 3 windows mobile.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op vrijdag 3 oktober 2008 17:32]


Er staat nergens dat er WM op draait.

Als je het plaatje iets beter bekijkt zie je ook nergens de start knop (iets dat bij de OMnia over duidelijk wel te zien is) en in de aankondiging staat ook dat de Pixon op samsungs eigen firmware draait.

Was zelf aan het twijfelen of ik moest wachten met de aanschaf van mijn huidige Omnia.
Ben benieuwd hoe deze 3 zich gaan manifesteren.

Nee, hij gebruikt dezelfde interface als de Samsung Touchwhiz, en die gebruikt geen WM. Voor zover ik weet is het een door Samsung ontwikkeld OS.

Neen, ik heb de M8800 al getest, deze draait GEEN Windows Mobile maar een OS van Samsung. De andere 2 beide Windows Mobile.

"Hét verkoopargument voor de Touch HD is zijn grote scherm, dat met 3,8 inch tot de grootste op de markt behoort"

Denk dat het ook wel de moeite waard is om te vermelden dat de resolutie de hoogst verkijgbare is tot nu toe. 480 x 800 pixels

Dan is het natuurljik ook de moeite waard te vermelden dat het display van de de X1 ook een resolutie van 480 x 800 pixels heeft.


de telefoons van HTC vind ik over het algmeen van voldoende kwaliteit. Ik denk dat het grootste nadeel van HTC is dat ze hier windows mobile op hebben gezet. WM heeft in mijn ogen één van de slechtste user-interfaces. HTC is het hier zelf kennelijk ook mee eens en heeft er daarom de 'touch flo'(?) bediening overheen gebouwd, maar het blijft slechts een grafische schil, om iets in te stellen moet men toch nog 15 menu's door met de stylus.

Met touch flow kan je alle functies van de telefoon binnen drie handelingen bereiken.
Als je iets wilt instellen moet je idd 37 versch. menus van MS doorlopen maar laten we eerlijk zijn, alleen de eerste week moet je dingen instellen. Daarna niet meer.

Vandaar ook dat HTC veel interesse heeft in Google Android. Symbian is van de concurrentie, MacOS is niet vrijgegeven en PalmOS zijn ontwikkeling is een beetje stilgevallen. Google Android is dan ook een lichtpunt van HTC. Echter totdat deze uitkomt zal HTC het toch nog enkel met Windows Mobile moeten doen.

AiChan heeft het over kwantiteit en niet over de kwaliteit van HTC....

dit is zoals je bij de aankondiging kon lezen een uitbreiding van de collectie.
dit hadden ze al langer in gedachten om uit tebrengen lijkt mij ;)
het is geen opvolger lijkt mij maar gewoon een grotere broer.

je gaat toch niet als een producent 5 apparaten tegelijk op de markt zetten?
dan heb je kans dat jezelf in je vinger snijd.
dus ik snap het wel dat ze even hebben gewacht met het uitbrengen van deze telefoon.
omdat androd? ( weet effe niet hoe ik het schrijf) pas net uit is gekomen op de amerikaanse markt.

of is dit weer een te makkelijke gedachtengang. verbeter me als ik fout zit.

vermoed dat de Touch HD toch vooral tegenover de iPhone gezien moet worden, en niet zozeer tegenover de Android. Touch of keyboard telefoon trekt toch wel verschillende gebruikers. Daarnaast gaat het design van deze HD toch meer richting de iPhone dan richting de Android (die maar weinig met design te maken heeft imho) :)

Ja, HTC is van kwantiteit. Na de introductie worden de toestellen snel weer vergeten. Nazorg (update) is belabberd. Vraag ze maar naar Quallcom en grafische prestaties...

Dit zijn toch geen smartphones maar Pocket pc's?

Een smartphone heeft toch geen touchscreen? Of zijn die termen weer veranderd?

PocketPC is een hardware spec opgezet door MS, maar die naam is inmiddels gewoon vervallen. Je hebt Windows Mobile Classic, Standard en Professional. De classic heeft geen ingebouwde belfunctionaliteit (de oude PocketPC dus). De devices met belfunctionaliteit en touchscreen zijn Windows Mobile Professionals, en de Standard is tenslotte wel belfunctionaliteit maar geen touchscreen.

Een "smartphone" is in de regel gewoon een telefoon en PDA in één en heeft niets met MS' naming scheme te maken, en is bovendien niet eens universeel gedefinieerd.

Volgens mij is er helemaal geen algemeen geldende definitie voor de term 'smartphone'. Maar dat het wel of niet hebben van een touchscreen bepaalt of iets wel of geen smartphone is lijkt me wel heel ver gezocht. Er zijn heel wat telefoons (zowel met als zonder touchscreen) die zondermeer als smartphone mogen worden bestempeld.

lekker dan, net die innov8 besteld en nu alweer een nieuwe met 8mp camera. Overigens is die dan ook de enige uit deze drie waar ik behoefte aan heb.

Mijn ervaringen met windows mobile zijn dermate slecht dat ik dit niet meer aanraak tot versie 7. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er smartphones zijn die helemaal perfect werken zonder extra finetuning en tweaks draaiende op windows mobile. Nou zeg ik dit alleen uit ervaring met de HTC TyTN2, maar goed, ik wacht nog wel ff.

Ben blij? Ik snap persoonlijk niet wie er nou geïnteresseerd zou zijn in die pixon... Het mag dan touchscreen zijn, maar met zo'n proprietary OS er op kun je er toch weer veel minder mee. Op je innov8 heb je symbian dus daar kun je veel meer eigen software op installeren. Lijkt me dat alleen mensen die touchscreen willen omdat het de mode is dat ding zullen willen.
Overigens ben ik het wel met je eens wat betreft windows mobile, zelfs nog met de touchflo 3d interface van HTC (heb een paar maanden met een diamond rondgelopen), voor mij zijn dan ook geen van deze drie toestellen interessant.

Ik had vroeger een ACER PDA,
daar kon je het scherm van uitzetten als je deze PDA als MP3 speler gebruikte, wat gepaard ging met lange battery life en geen ongewenste commands in je broekzak.
Ik heb nu de HTC 4350, en ook ervaring met de Touch cruise, en de Diamond.
Maar allen kunnen niet wat mijn PDA 10 jaar geleden al kon.
Ook het feit dat de Touch HD een 3.5mm jack hoofdtelefoon aansluiting heeft is leuk, maar kun je geen headset meet hebben met besturing. Sony had daat met zijn MiniDisc spelers een mooie oplossing voor, kon je zowel met de headset, of losse eigen oorplugjes luisteren.

Leuke specs, maar de goede dingen die zo'n apparaat nodig heeft om super gebruikers vriendelijk te zijn worden steeds weer vergeten.

BTW: Headset van HTC alleen maar verveel mee gehad, die gaan steeds kapot en de potentiometers in die dingen werken niet half. ( Nu al 3e van HCT waar bij de volume regering niet goed werkt met stereo. )

Dat is het mooie van windowsmobile, er zijn zat plugins/programma's waar je het scherm wel uit kunt laten zetten wanneer je wilt.

ten tweede, ik roep juist hulde (evenals de meeste mensen) voor een normaal 3.5 jack bij de touch HD. ExtUSB is altijd vervelend geweest bij vorige modellen.

ehm, als ik me niet vergis gaat het scherm van de nieuwe htc's toch uit door een keertje op de powerknop te drukken? ook meteen soort toetsenvergrendeling als het goed is.
edit:
deze had 1 plaats hoger moeten staan... voor cyctech dus

[Reactie gewijzigd door nick_haak op vrijdag 3 oktober 2008 18:26]


Ik heb sinds deze week een HTC Touch Pro en ik kan hem gewoon terwijl hij muziek afspeelt in slaapstand zetten terwijl de muziek dan door blijft spelen!

zoek eens op officiele htc apparatuur bij een bekende webshop. Daar heb je de afstandbediening, bedraad. Die plug je in de usb. Heeft een audio-jack aan de andere kant, en dan kun je je eigen headphones erin pluggen. Zit volume control, en microfoon in. (net als knopjes voor bellen). Werkt hier prima, al meer dan 1 jaar intensief gebruik.
Deze dus

Nah ik wil een toetsenbord EN touchscreen omdat ze afzonderlijk nooit zo goed zijn als de combinatie. Ik zie vaak dat mensen een smartphone nemen en er uiteindelijk maar weinig functies echt gebruiken. Erg zonde als je er wel voor betaald. Een goede camera is een leuke ontwikkeling maar niet zo belangrijk als een goede besturing. Die Samsung is leuk maar heeft WEER geen 3.5 mm headphone aansluiting en geen WIFI.

Dat HD scherm is leuk bedacht maar dan gaan mensen toch eerder voor de iphone omdat het een bekender merk is dan HTC.

Nee palm doet het toch beter met de Palm treo Pro. 8 gb (32gb max) 3.5 mm headphone aansluiting (welke ook werkt met de normale phones van de iphone) installeer daar kinoma play op en je hebt een betere telefoon overall met een betere batterij tijd dan de meeste smartphones tel daar WIFI, GPS(A) en een QWERTY toetsenbord bij op en je ziet gewoon dat deze telefoon een alleskunner is en door mij besteld word.

Dus een Xperia X1 komt ook op jou lijstje te staan....
  • X1 heeft maar 3,2 MP camera, dat vind je niet zo belangrijk (ik ook niet)
  • X1 heeft ook een 3,5 mm headphone aansluiting
  • X1 heeft Wifi
  • X1 heeft (A)GPS
  • X1 heeft een Qwerty toetsenbord
  • X1 heeft WM 6.1 Prof zodat je "veel" applicaties kunt installeren
Dat hij over 3 weken pas uit komt is nog even wachten maar de X1 wordt zeker mijn smartfoon. Zoals jij al zegt, een alleskunner!

ja idd nu je het zegt hij heeft veel wat al die andere niet hebben, maar de dikke "MAAR" is toch de afmetingen (nog dikker dan de HTC touch pro) en het feit dat die beeldschermen veelstegroot zijn en dus sneller een kras krijgen. Het ziet er allemaal mooi uit maar de praktijk valt tegen. Vooral het feit dat je de hele tijd moet oppassen op je beelscherm staat me niet aan. Ik wil wat zorgelozer zijn is de bedoeling van de telefoon.

Ook een toetsenbord dat je moet uitschuiven betekent weer een extra handeling terwijl je dat juist niet wilt bij een smartphone. Je wilt snel je ding doen. De batterijtijd is trouwens wel beter dan de meeste telefoons maar ongeveer net zo goed als de palm.

Je wilt snel je ding doen.
Daar heb je dan toch je touchscreen voor? Toetsenbord gebruik je om smsjes of mailtjes te rammelen, niet om 'snel' mee door allerhande menuutjes te bladeren om je geliefde applicatie te starten of zoiets...

Tsja zit je ook aan t OS vast van Palm. Voor sommige is dat een nadeel, zeker qua synchronisatie. Op mijn werk bijvoorbeeld wordt ActiveSync wel ondersteund maar Palm's software niet... Sommige mensen voelen zich gewoon meer thuis bij Windows, en weten ook beter welke software ze daarvoor moeten hebben.

Dit klopt niet. De Palm Treo is juist de eerste die een WM6.1 in zich heeft. Het toestel is trouwens ook gefabriceerd door HTC.

Nokia N85 :

dual slider, compact, degelijk, superzuinig en superieur OLED scherm, microUSB charging, 3,5 audio jack, interne (a)gps, 5MP camera (Carl Zeiss), RDS-radio, FM transmitter, Wifi, n-gage compatible, Symbian (dus ook veel apps), in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden op veel vlakken beter dan de N96!! :
zie link of link

Bedoel je niet een FM receiver?
Want met een transmitter ben je niet echt veel lijkt mij.
Liever naar de radio kunnen luisteren met een gsm/smartphone dan dat ik liedjes kan versturen naar de radio in mijn auto bv, daar heb ik SD en USB aansluitingen en dat is niet meer nodig dus

en wat bedoel je met een SUPERIEUR OLED scherm?
wat maakt dit OLED scherm dan beter dan andere?

ok, in NL is een transmitter niet ideaal. Heb een iTrip gehad voor mijn ipod maar storingsvrije ontvangst is in de dicht FM bevolkte gebied moeilijk. Alhoewel het soms wel eens handig is als ik op bezoek ben, ipod naast de radio leggen, afstemmen op frequentie ... muziek.

Oled is een nieuwe techniek die we in de nabije toekomst in veel gsm/pda's zullen zien citaat :

OLED
AMOLED is een verdere ontwikkeling van de OLED-schermen die tegenwoordig al worden gebruikt in sommige GSM’s en MP3’s. OLED staat voor “organic light emitting diode”. Een OLED-scherm beschikt over een emitterende laag die bestaat uit kleine moleculen of een speciaal type polymeer. Deze laag wordt tussen een anode en kathode geplaatst. Wanneer er spanning op de anode en kathode wordt geplaatst licht de emitterende laag op. Omdat OLED geen achtergrondverlichting nodig heeft is het een zeer efficiënt Display type.

Technologie
DE AMOLED-schermen bestaan uit OLED pixels. In tegenstelling tot de OLED-schermen wordt elke pixel individueel aangestuurd om een hogere resolutie en een hogere informatieverwerking te bewerkstelligen. Dit word mogelijk gemaakt omdat de AMOLED-schermen gebruik maken van de TFT Technologie.

Een van de grootste voordelen van deze nieuwe schermen is het feit dat ze veel minder energie gebruiken dan andere schermen, hierdoor kan de gebruikstijd van een apparaat dat werkt op een batterij significant worden verhoogt. Verder zijn de AMOLED-schermen zeer helder en geven de kleuren vaak mooier weer. Daarnaast kun je met AMOLED zeer dunne schermen produceren. Zo heeft Samsung een 31 inch full HD televisie getoond die voorzien was van AMOLED Technologie. Deze televisie was slechts 9 mm dik.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:43
Vorige 16:34
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: