Hoofdcategorieën

Hotmail blokkeert mails verstuurd vanaf @home - Update

Door Arthur Scheffer, maandag 20 december 2004 22:18
Bron: @home, submitter: Ebbie, views: 38.194

Microsoft MSN HotmailHotmail blokkeert sinds enige dagen e-mails die verzonden zijn vanaf @home-adressen, zo schrijft de internetprovider op zijn website. Hotmail-gebruikers kunnen dientengevolge geen berichten meer ontvangen die verzonden zijn vanaf abonnees van de kabelboer. Oorzaak voor de beslissing van 's werelds bekendste gratis e-maildienst ligt naar verluidt in de grote hoeveelheden spam die Microsoft te verwerken kreeg van @home-gebruikers. De provider zegt in overleg te zijn met Hotmail om aan de blokkade een eind te maken. Wanneer dit eventueel zou gebeuren, is nog niet bekend.

Update: @home heeft vandaag bekendgemaakt dat de problemen zijn verholpen en dat het weer mogelijk is om zonder problemen e-mails te sturen vanaf een @home-account naar een Hotmail-adres.

Volgende 23:32
Vorige 21:33

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Ja ik had het gemerkt :(

Zwaar irritant, aangezien je ook geen melding kreeg dat de mail niet aankwam...

================================
Gepost door ludo - maandag 20 december 2004 - 22:20 Score: 1 (Informatief)
Ja ik had het gemerkt

Zwaar irritant, aangezien je ook geen melding kreeg dat de mail niet aankwam...
===============================

Beter dan een heleboel spam op je Email (pc)

Vind je dat? Als een email om welke reden dan ook niet afgeleverd kan worden, dan dient daar bericht van te worden teruggestuurd door de mailserver in kwestie. Nou denk je als verzender dat je mail is aangekomen, terwijl de ontvanger van niets weet.

Ik vind het prima dat ze bij Hotmail zo actief spam tegen willen gaan, maar communiceer dan wel ook naar buiten toe op elke mogelijke manier.

@Home weet natuurlijk ook wel dat er enorme spamruns vanaf hun netwerk komen. Alleen het kost waarschijnlijk meer om er iets aan te doen dan om het simpelweg te negeren.

ja ja. op die manier is het dan wel heel errug eenvoudig om een e-mail database op te bouwen.
Een scriptje dat van alle lettercombi's van 1-zzzzzz@mailserver.ext eenmailtje probeert. En als er dan een undeliverable terugkomt weet je dat die adressen niet valide zijn.

da's vijn!

@Boner:
een delivery failure hoor je te krijgen en krijg je meestal ook, als een user niet bestaat. Als jij een scriptje maakt om dat te testen, moet je dus ook een geldig afzenderadres hebben, waar de errors naartoe kunnen. Spammers doen altijd hun best om anoniem te blijven. Dus waarom Hotmail niet gewoon een bericht terugstuurd, dat snap ik niet.

Ik kreeg hier de melding:

"retry time not reached for any host after a long failure period"

ja ik ook, we zijn bezig om een lan te houden in de kerstvakanties, en heb op een dag meer dan 20 mails verstuurd, en die krijg je dan allemaal random terug...
echt verschrikkelijk irritant!

Je kunt het ook anders zien: hoe irritant dat iedereen zich achter een hotmail adres verschuilt.

Je kunt het ook anders zien: hoe irritant dat iedereen zich achter een hotmail adres verschuilt.
Helemaal mee eens.
Eigenlijk moesten alle providers het andersom doen, alle mails blokkeren van hotmail (en alle andere "free" e-mail accounts)

wat is er mis met een gratis account, ik wed dat 90 procent van de bezoekers een heeft.

Je kunt het ook anders zien: hoe irritant dat iedereen zich achter een hotmail adres verschuilt.
Dit is te danken aan de mensen die mailadressen van argeloze users misbruiken voor hun spamactiviteiten, ik gebruik daarom altijd een hotmail account om in te vullen als dat gevraagd wordt en bij bestellingen online etc. Komt mooi al die spam in mijn hotmail box en blijft mijn reguliere mailbox mooi schoon, werkt prima, niks mis mee.
Als ik iedereen kon vertrouwen aan wie ik mijn mailadres geef, zou ik geen hotmail gebruiken, helaas werkt de wereld niet zo en ben ik wel gedwongen hotmail (of een ander) te gebruiken.

Eigenlijk moesten alle providers het andersom doen, alle mails blokkeren van hotmail (en alle andere "free" e-mail accounts)
Dat is dus echt niet te doen. Ik krijg bijv 2 email adressen, plus een paar aliassen, met mijn internet aansluiting. Nu zijn er hier in huis 3 mensen die elk hun eigen email adres nodig hebben.. Dat gaat dus niet, resultaat is dat 1 van die drie wel en gratis email adres moeten aanvragen (want waarom zou 1tje er wel extra voor betalen en de andere 2 niet?)..

Pas wanneer providers de mogelijkheid geven om bijv tot 8 a 10 unieke email adressen (dus geen aliassen) aan te vragen bij een internet account, zjin gratis email adressen niet meer nodig voor normaal email gebruik. Maar dat kan nog wel even duren.

ik als ex-@homer kan met me oude @home mail account gewoon naar hotmail mailen hoor...
De mail server van @home zal wel gebant zijn

Klopt, ik heb een mail adres bij planet internet, maar zit momenteel aangesloten op het netwerk van @home. De mail die ik dus via de mailserver van @home naar hotmail adressen verstuur, krijg ik na enkele dagen terug.

Jammer natuurlijk, maar wel begrijpelijk van de kant van Hotmail. En eigenlijk is dit toch niet zo heel erg vreemd, behalve dat het dit keer een Nederlands domein betreft? Er zijn zat (buitenlandse) domeinen/providers die compleet geblocked worden door verschillende spam-filters. En ja, dan lijden de goeien weer onder de slechten...

Hotmail heeft meer van die grappen. Een uitnodiging voor gmail of een yahoo welkomsmailtje wordt ook vrolijk in je spambox geknikkerd. Is toch weinig sjiek.

dat is dus niet waar. ik heb nu naast mijn hotmail en chello ook een gmail. ik heb mijn gmail invite gewoon gekregen op mijn hotmail terwijl mijn spamfilter aan stond. Zelfs gekregen van een niet-contactpersoon.

Spam aanpakken is alleen doeltreffend als je de 'bron' aanpakt. De opslag, bandwidth en CPU tijd die spam in beslag neemt begint op de gemiddelde email server de pan uit te rijzen. Als voorbeeld: 7 jaar terug kon een Pentium 3 - 400Mhz nog gemakkelijk gebruikt worden als email server, omdat het 100,000 emails per uur kon verwerken. Op dit moment hebben we meerdere Dual Xeon 3Ghz mail servers die 5+ miljoen emails per uur verwerken. En het aantal niet-spam emails t.o.v. die 7 jaar terug is amper gestegen per gebruiker.

Er zijn 3 manieren om spam momenteel te filteren.

1). De gebruiker installeert spam filtering software op zijn computer, zoals POPFile.

Voordeel: Veel betere configuratie mogelijkheden, wat voor de éné persoon spam is, kan belangrijke email wezen voor een ander.

Nadeel: Alle email moet eerst gedownload worden, kost bandwidth en tijd.

2). De server filtert spam via software zoals SpamAssassin, DNS-Blacklist, etc.

Voordeel: De gebruiker hoeft de emails niet de downloaden die door de server worden verwijdert.

Nadeel: De server zelf moet vaak nog steeds de emails downloaden en is veel meer CPU tijd kwijt aan het filteren, waardoor minder emails tegelijk behandeld kunnen worden.

3). Je pakt de bron aan.

Voordeel: Totaal internet verkeer gaat naar beneden. Meer snelheid voor clan-battles en P2P netwerken }>

Nadeel: Als een ISP wordt aangepakt, zoals nu, dan zijn de duizenden 'goede' gebruikers de pineut door enkele 'foute' gebruikers, die spam wetend aan het vesturen zijn, of als Zombie dienst doen.


Echter zonder methode 3, komen we nooit van spam af, het blijft jammer als jij als ISP gebruiker getroffen wordt, maar er zullen toch strengere maatregelen getroffen moeten worden.

Hotmail is gelukkig groot genoeg om ervoor te zorgen dat ISPs er alles aan doen om het probleem bij de bron aan te pakken.

Als ikzelf een ISP op de blacklist zet, omdat hun email server een open-relay is, dan hoor ik nooit van ze, omdat de kans dat één van hun gebruikers met mijn gebruikers emailt kleiner is dan de kans op de staatslotterij, echter bij Hotmail is dat een heel ander verhaal.

Ik juig dit soort akties dan ook van harte toe :Y)

@Ali_Illegali
Een 'bron' is de SMTP server die de email stuurt, in dit geval de @Home mail servers. En ook als een PC van een @Home gebruiker als zombie is geïnfecteerd, dan wordt door de vaak dynamische IP opzet, de volledige ISP de bron. De ISP is voor het meerendeel verantwoordelijk voor wat met hun netwerk/servers wordt gedaan, de vermelding (#10.3) in de voorwaarden is niet genoeg, ze moeten dat ook actief naleven.

Het is simpel om uitgaand SMTP verkeer te limiteren, ik ken weinig gebruikers die legaal meer dan 1 email per minuut versturen, en ook al heeft een ISP dat soort gebruikers, via opt-in nieuwsbrieven, dan kunnen daar uitzonderingen voor gemaakt worden.

Hoe kom je erbij dat @home de bron is van de spam ...?

Ik ben het met je eens dat door deze actie @home met de neus op de feiten gedrukt wordt en abonnee's die open relays vormen eens harder aan gaat pakken of een mailscanner op uitgaande e-mail installeert of ...

Maar @home is echt de bron niet, dat zijn toch echt de spammers zelf.

Aardig vreemd dat je het hebt over Open Relay's en @home, aangezien @home juist poort 25 inbound geblokt heeft. Dat wil zeggen dat je bij @home geen mailservers kunt hebben draaien op de standaardpoort, aangezien daar nooit mail op kan aankomen.

@Jaap-Jan v/d Veen
oftewel.... de mailservers van @home zelf zijn zo lek als een mandje.

bij @home denken ze dat de gebruikers te stom zijn om een mail server te draaien, terwijl ze er eigenlijk zelf te dom voor zijn.

Daar hebben ze een spreekwoord voor:
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :+

Inbound is ie geblocked, maar je kunt nog steeds een eigen mailserver draaien om spam te versturen. Kein problem.

De nieuwste generatie spam versturende wormen maken geen gebruik van de standaard poorten om hun bagger te verspreiden.

Hotmail is gewoon het slachtoffer van het brakke OS dat door het moederbedrijf wordt losgelaten op de wereld.

Klopt, dat dacht ik ook altijd maar op een gegeven moment kreeg ik mail van @home dat ik een open relay was (configuratiefoutje in postfix) en dat ik het snel moest fiksen omdat ik anders afgesloten werd. Toen vroeg ik me ook al af hoe dat dan mogelijk was.

Ben blij dat ik sinds een maand of drie ADSl heb :-)

Hotmail is gewoon het slachtoffer van het brakke OS dat door het moederbedrijf wordt losgelaten op de wereld.
Sinds wanneer heeft een OS iets te maken met het versturen van spam??? :?

Ik kan mijn hotmailbox vanaf iedere willekeurige machine (met internetaansluiting uiteraard) openen hoor, ongeacht welk OS daar op draait. Of dacht je dat iemand ineens minder spam gaat ontvangen als hij zijn post voortaan gaat binnenhalen op een Mac ipv een PC?

@maxxware
Er zal toch altijd uitgaand op poort 25 gecommuniceerd moeten worden met de SMTP servers van de ontvanger, anders komt de email *NIET* aan.

@Marcel

"Daar hebben ze een spreekwoord voor:
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten"

Je haalt oorzaak en gevolg hier door elkaar. Dat spreekwoord zou van toepassing zijn als @home denkt: "wij zijn te stom om een mailserver te draaien, dus zullen onze klanten dat ook wel zijn.".

Er wordt een sessie opgezet vanaf een zombie PC naar een andere mailserver. D epC gebruitk heir uitgaand een poortnummer van boven de 1023 voor naar een poort 25 op de mailserver

Ben ik het helemaal mee eens.

Dat je voor spam en virus shit nog weer eens een bedrag aan de provider moet betalen is belachelijk.

Ze moeten zelf de boel schoon houden. Sterker nog als je als klant van bijv. tiscali (meegemaakt bij een maat van mij), niet een voldoende beveiliging op je pc hebt staan. Dan knikkeren ze je eruit. Zonder pardon.

Vond het een sterk verhaal, maar heb de bewijzen gezien.

Daarom vind ik het wel terecht dat een provider geweerd mag worden, zodat deze vanzelf voor betere voorziening (service) zorgt naar zijn klanten toe en indirect naar ms!

Dus als er een zwarte auto regelmatig met te hoge snelheid door je dorpje scheurt, mogen er geen zwarte auto's meer in je dorp rijden.

Tamelijk stomme aktie

betere vergelijking:

Er komen af en toe wat onbekende aso's door je dorpje scheuren in enorme jeeps en zorgen voor heel veel verkeers chaos ---> Dus je laat geen jeeps meer toe in je dorpje.

Ze scheuren dan wel over jouw erf en het kost je ook nog elke keer geld als ze langskomen. Ja, dan mag je ze weigeren.

ik denk dat jij je niet realiseert wat 'grote hoeveelheden' spam zijn... als @home niks aan deze problematiek lijkt te doen (lees: niet handelt na klachten) dan is het begrijpelijk en wenselijk dat ze worden geblokkeerd. misschien leert ze dat om dit soort problematiek serieus te nemen.

Persoonlijk zou ik liever meer spam binnen krijgen, dan emails missen van vrienden zonder het te weten.
Misschien zouden ze uitzonderingen moeten maken voor mensen die op save list's staan etc, waarom hebben ze die anders in gebruik, een heel domain afsluiten is ook een vrij zware ingreep.

Trouwens hotmail sucks qua spamm en filters, vroeger had ik altijd mijn block list vol, zucht ja, dan kan je niet meer email adressen op de block zetten, hoezo heb je dan zo'n lijst als ie gelimiteerd is, en gemiddeld krijg ik 20 tot 30 spamm emails per dag, en dat terwijl je niet eens kan filteren, ik heb maanden lang spamm beginnend met gwjawa in de subject binnen gekregen, na 100x aangemeld te hebben dat het spam is verwacht je toch wel eens dat ze die gaan tegenhouden.

nee hotmail verspeeld hiermee een hoop gebruikers, tot nu toe merk ik dat het filter van Gmail stukken beter werkt.

errug overtrokken makker, als die zogenaamde zwarte auto zo hard door je dorp rijdt wordt ie in beslag genomen, of op z'n mist behoorlijk gecontroleerd, spam heeft niets te maken met je auto, of stuur je ze soms zelf dat je zo reageerd?

Als blijkt dat microsoft idd gelijk heeft hebben ze dat recht om die spam te weren, als blijkt dat het meeste van @home afkomstig is, tja, eerlijk gezegd zou ik ze ook blokken.

Je doet je screenname eer aan.

We gaan er in deze thread practisch aan voorbij dat alle brave @home gebruikers nu dus geen e-mail meer kunnen zenden naar Hotmail adressen.

Het "pak ze maar aan, die spammers" is begrijpelijk, maar de manier waarop MS dit doet dupeert een veel grotere groep legitieme @home e-mail gebruikers.

Het zijn ook altijd de zwarten die l*l zijn, nooit es witte auto's :+

Tamelijk stomme aktie
Hoezo?
Als er vanaf de @home server te veel spam komt en @home daar niks aan doet, is het logisch dat dit gebeurd.

Mooi dan blokkeer ik email van hotmail, want daar komt ook voor 99% troep vandaan...
Da's dus overbodige arbeidsverschaffing: miljoenen mensen die persoonlijke black/whitelisten moeten bijhouden.
Je moet 't probleem dus bij de bron (spammer) aanpakken:
Voor elk spammailtje een dag in 't gevang + 1 euro boete.

Tamelijke domme vergelijking :+

Is het inmiddels niet eens tijd dat er een instantie in Nederland gaat komen die erop toe gaat zien dat je niet zomaar een computer met een open relay e.d. aan het internet mag hangen? Ik bedoel in het openbaar mag je nu al bijvoorbeeld niet overal roken. Dit is mede gedaan om mensen die niet roken niet met die rook op te zadelen. Is het dan niet logisch dat ook zal worden opgetreden tegen mensen die software gebruiken die het voor de rest op internet verziekt?

Dat zou een taak zijn voor de overheid, maar buiten het probleem van waar de landgrenzen zijn op het internet heb je het probleem dat ze dus ook kennis van zaken moeten hebben en de gebruiker eigenlijk ook.
Nu vind ik dat laatste niet erg, maar dan zou een computerrijbewijs verplicht moeten worden en ik zie dat nog niet gebeuren.

Wat dacht je van een website waar dit soort problemen kunnen worden gemeld? En dat er dan vervolgens een overheidsinstantie mee aan de slag mee gaat als het vanuit NL komt? Het is vrij eenvoudig om bepaalde netblocks te chekken.

Het gros van die spam wordt verstuurd door de PC van bijvoorbeeld je oma. Mensen die een PC hebben om wat mee te internetten en wat te mailen en soms een Java spelletje te doen. Draaien windows 98 ofzo, hebben nog nooit van windows update gehoord, een virusscanner vinden ze te duur of snappen ze niet en ze werken nog met IE 5.0 omdat die bij hun PC zat ;)

Die PCs staan dus barstensvol met meuk waaronder trojans waarmee spammers de PC mail kunnen laten verzenden op volle snelheid.

Ik snap alleen niet waarom @home wel geblocked wordt en Planet niet. Dacht niet dat @home nou zoveel slechter bezig was met worm/virus prevention?

Als jouw oma met een auto die bijna uit elkaar valt de openbare weg op gaat wordt deze auto ook van de weg gehaald. De ISP moeten gewoon actief gaan controlleren op dat soort pc's en die vervolgens afsluiten van het internet. Dan leert oma maar hoe ze een pc's veilig moet gebruiken.

Ik snap alleen niet waarom @home wel geblocked wordt en Planet niet. Dacht niet dat @home nou zoveel slechter bezig was met worm/virus prevention?

Ja!
Ik heb een maand lang hun abuse team bijna elke dag een mailtje gestuurd dat ik een virus kreeg van 1 host van hun netwerk. Dus iedere keer dat ik van die host een virusmailtje kreeg, kregen ze van mij ook een mailtje met bewijslast.
Na een maand( en een erg sarcastisch mailtje ) gebeurde er iets.

Is het inmiddels niet eens tijd dat er een instantie in Nederland gaat komen die erop toe gaat zien dat je niet zomaar een computer met een open relay e.d. aan het internet mag hangen?
Daar heb je toch geen instantie voor nodig?
Dat kan iedere provider zelf regelen.
Standaard port 25 outgoing blocken (behalve naar mailserver van ISP) en de gebruiker een optie geven om deze port in te schakelen.

Alle uitgaande verkeer van SMTP doorsturen naar de SMTP server van de ISP is ook een optie, en net zo moeilijk in te stellen als blocken.

Iedereen kan mailen, en de ISP kan nog altijd filteren (ook op virussen).

Dat is een goede manier, xs4all is d8 ik al zo aardig.

Veel providers regelen dit ook. Zelf heb ik ervaring met een basisschool welke Xs4all gebruikt als Internet provider. In de periode dat de Blaster worm populair was, zijn we een keer min of meer afgesloten geweest omdat enkele PC's besmet waren, en grote hoeveelheden mail verzonden.

Dit gebeurde overigens niet zonder dat we een paar keer per Email gewaarschuwd waren. Helaas op een adres wat wij niet monitorden.

Het afsluiten op zich was ook weer netjes geregeld. Poort 25 was geblocked waardoor de mailserver en blaster machientjes geen mail meer konden versturen. Ook web browsing was gedisabled, maar dat was zo geregeld dat we via een proxy server bij Xs4all toch onze virsu pattern updates en windows patches konden binnenhalen.

Tipje voor @home, kijk eens bij de concullega's

@home had poort 25 toch al geblokeerd (iig in NL)? voor mij de reden om te vertrekken namelijk.

Dus zijn er in de andere landen zoveel spammers van het @home domein of worden de @home adressen zovaak gebruikt door spammers ??.

Het terug sturen van een mail dat het oorspronkelijke bericht niet aangekomen is zou wel netjes geweest zijn, maar als je uitgaat van spam heeft dat ook weer weinig zin. Dan was het toch netter geweest om even een persbericht te doen uitgaan voor je zo'n actie neemt


Edit:

Dubbelpost ???
Mijn reactie stond als derde of vierde in de lijst :P

De e-mail afzender wordt vaak niet naar gekeken bij dit soort blokkades, omdat je als spammer elk e-mail adres kan gebruiken en een provider kan daar op dit moment nog weinig aan doen. (technieken zoals bijvoorbeeld Yahoo!DomainKeys, Microsoft Senderid of SPF gaan hier in de toekomst verbetering in brengen)

Bij dit soort blokkades wordt gekeken naar het ip adres waar de spam vanaf komt en dat ip adres wordt geblokkeerd. De kans is dus groot dat de mail servers van @home lek zijn.

jaahoor, alsof @hotmail geen spam verstuurd :| lekker hypokriet.

jaahoor, alsof @hotmail geen spam verstuurd :| lekker hypokriet.
Ik heb nog nooit spam ontvangen van een Hotmail account, wel met een vals Hotmail adres, maar daar kan MS natuurlijk niets aan doen.

En ook al zou dat zo zijn: dat moeten ze toch helemaal zelf weten? En @Home heeft nog steeds last van een spam probleem, ik heb dit jaar al 5 mailtjes verstuurd voor een dertigtal spam messages, allemaal vanaf meerdere @Home ip's.

Dit maakt de mensen denk ik wat bewuster. Misschien krijg je nu meer mensen die een "echt" email adres nemen, dus van een eigen domeinnaam of een betaalde dienst. De kans op spam word dan veel minder en de last er van in je inbox dus ook.

Hotmail kan en zal de mail van zichzelf toch niet blokkeren? :?

Dat is net zoiets als een dienst willen leveren, maar het zelf onbruikbaar maken... Dat gaat ook niet... ;)

Had hotmail niet een limiet van 100 mailtjes per uur/dag oid?

@hotmail.com verstuurt geen (ok beetje overdreven) spam denk ik. Da's eerder een foutief reply-adres. Geef hotmail maar de schuld denkt de verzender. Weinig spammers geven hun eiegen, werkend @dres op.

het gaat btw om elk bericht dat vanaf de @home mailservers wordt verstuurd
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:32
Vorige 21:33
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: