Hoofdcategorieën
Device Settings

Canadees bedrijf claimt 500 miljoen dollar van Intel

Door Arthur Scheffer, vrijdag 21 mei 2004 23:25
Bron: Computer World, submitter: YouKnow, views: 9.559

Het Canadese bedrijf All Computers heeft Intel aangeklaagd wegens vermeende patentinbreuk, zo meldt Computer World. Het in 1971 opgerichte bedrijf zegt een pionier te zijn op het gebied van het verhogen van de dataverwerkingssnelheid van computers, en het betreffende patent zou dan ook gelden voor de basisschakelingen die nodig zijn om de moderne snelle processors te laten werken. Het patent stamt uit 1996, en volgens een advocaat van All zouden tenminste de Pentium 2 en 3 en de daarbijbehorende chipsets inbreuk plegen. Omdat iedereen die van een dergelijke machine gebruik maakt ook in overtreding is, zou het gaan om een 'wijdverbreid en wereldwijd' probleem, aldus de advocaat.

Intel logoAll Computers zegt Intel aangeboden te hebben het patent in licentie te geven, maar de processorgigant zou de Canadezen afgewimpeld hebben. All eist daarom een schadevergoeding van ruwweg 500 miljoen dollar van Intel. Laatstgenoemde wilde nog geen commentaar geven op de aanklacht.

Volgende 02:00 Lagere omzet voor internetshops in VS in Q1 2004
Vorige 19:18 Microsoft en Oracle kondigen deal tot samenwerking aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Dus Intel moet straks alle Pentium 2 en 3`s terugroepen en vervangen voor Pentium 4`s. }>

Ja of ze kijken ff hoe zielig de advocaten zijn die dit bedrijf heeft ingehuurd (zie tekst op website)

http://www.levin-oconnor.com/

En bedenken dan dat ze makkelijk kunnen zeggen tegen meneer de rechter dat het bedrijf alleen maar op geld uit is. Weer zo'n rechtzaak "never to be heard from again".

Maar wat is er nou mis met de tekst op hun website?

ze hebben anders al wel rechtzaken gewonnen tegen zowel microsoft als hp, zou ik toch voor opletten...

[oeps dubbel post]..

of intel neemt het bedrijf over en ze zijn van het gezeur af :P

Dat patent is 8 jaar oud! Hoe kan het uberhaupt zo zijn dat ze NU pas Intel aanklagen als de Pentium 2 al inbreuk pleegde op dit patent.

Hoe zit het eigenlijk met AMD?

Het is maar goed dat ik Windows draai op m'n computer. Ik wil niet door SCO EN dit bedrijf worden aangeklaagt ;)

Dat dacht ik ook toen ik dit dacht. Ik hoop dat een rechter dit vlug van de hand wijst. Als iemand inbreuk maakt(of lijkt te maken) dan moet je dat maar meteen zeggen. En niet als een bedrijf goed loopt.

Het proces van Marc Dutroux is pas in 2004 gestart. Er kunnen vele redenen bestaan waarom juridische zaken laat beginnen. "De-beste-melktijd" is daar slechts één van (voorbeeld). Overigens is $500mln een symbolisch getal; het is gebaseerd op een schatting van Intel's verkoopcijfers. Volgens de woordvoerders duurde dit "schatten" zó lang, dat er nu pas aangeklaagd kon worden.
Hoe zit het eigenlijk met AMD?
"Our view is that at least the Pentium 2 and 3 and the chip sets used in conjunction with them infringe, as well as any computers that have been made utilizing that technology infringe."

Volgens de woordvoerders duurde dit "schatten" zó lang, dat er nu pas aangeklaagd kon worden.
8 jaar ? Hebben ze dat op hun handen zitten natellen ofzo ? :S.

Intel wilde eerst geen licentie nemen op dit patent en dus dit is gewoon een manier op Intel terug te pakken. Zo moet je het denk ik zien.

Helaas, als patent houder zal je net als je merknaam zelf voor zorg moeten dragen voor je patent/merknaam. Indien je nalatig bent (zoals nu eigenlijk) maak je ook geen schijn van kans. Maar het recht van VS is zo lek als een zeefje dat ze wel andere dingen vinden...

en weer een aanwijzing dat patenten niet goed is.
hopelijk word patenten aan banden gelegd in europa.
dan voorkomen we dit soort stomme dingen

en een bedrijf dat miljoenen heeft uitgegeven moet alle info maar vrijgeven zodat de rest ook mee kan profiteren?

als je het nieuws gevolg hebt dan weet je dat ze patenten anders willen gaan doen in europe.
en dit is net zoiets.
het is al oud en nu komen ze er pas mee zodra er geld te halen valt~.

Nee, dat hoeft niet. Maar hier hebben we het over een patent van 1996 dat ineens, 8 jaar later, aan de bel trekt en ff wil vangen. Schadevergoeding noemen ze dat. Je maakt mij niet wijs dat ze die 8 jaar onder een steen hebben gezeten. Dit is puur misbruik van patenten en helemaal de horror voor kleine en middelgrote bedrijven: je levert een produkt uit, het wordt een succes, je bouwt het steeds verder uit en investeert erin. En plotseling, na vele jaren, komt er een toko die beweert een patent te hebben op een onderdeel van jouw produkt. Dat is niet in te plannen, dit is rechtsongelijkheid. Daarnaast, welk kleine en middelgrote bedrijf beschikt over de financiele middelen om dergelijke kostenverslindende claims aan te vechten. Wij horen hier alleen de allergrootste claims maar reken er op dat er vele kleine bedrijfjes ook in allerlei patent ellende verzeild zijn geraakt.

Dat innovatie en ontwikkeling beschermd moet worden, daar ben ik het mee eens. En daar was het Europees Parlement het in september, na alle amendementen, ook mee eens. Maar het nu door de Raad aangenomen Ierse voorstel is ronduit vreselijk voor met name die kleine en middelgrote bedrijven. Ga je alsjeblieft verdiepen in die materie alvorens die patenten verder te verdedigen. De rethoriek van grote bedrijven kennen we allemaal wel. Kijk bv. op www.softwarepatenten.be

Yep, en dankzij de verkiezingen van het Europees parlement over een maand, hebben wij, de burgers hier enorm veel inspraak in om dit te vermijden...

Was het niet zo dat het allang mogelijk is om een patent op hardware te nemen in Europa? De kwestie die nu speelt draait om softwarepatenten...

patenten zijn zeker goed. intel heeft voor miljarden geinvesteerd om processors te ontwikkelen. als dat niet gepatenteerd was waren er alliacht koreanen, jappanners of wat dan ook die het copieerde en veel goedkoper produceerde zonder de ontwikkelingskosten te hoeven betalen
waar intel hier faalt is het fatsoenlijk onderzoeken van wat ze gebruiken. ik vind het ronduit slordig van intel dat ze geen onderzoek hebben gedaan naar gebruik van specifieke technieken. en ik denk zelfs dat intel hier wel degelijk op de hoogte van was anders hadden ze deze techniek wel zelf gepatenteerd.

ik vind het ronduit slordig van intel dat ze geen onderzoek hebben gedaan naar gebruik van specifieke technieken.

Je kunt het slordig noemen, aan de andere kant is het ook onvermeidelijk te noemen. Heb je enig idee hoeveel patenten er bestaan? En als er een techniek of principe gepatenteerd is, dan is dat niet op slechts één enkele manier, maar op zoveel mogelijk manieren zodat het de concurrentie erg veel moeite zal kosten dit patent te ontlopen.

Ik zie in mijn 1-mans bedrijfje geen kans om bij elk produkt dat ik ontwikkel, te onderzoeken of mijn produkt ergens een patent schendt. Er zijn nu zo'n 30.000 software patenten (terwijl er in 1973 door Europa besloten was dat er geen patenten op software mochten worden toegekend), sommigen zijn onleesbaar, anderen zijn heel breed en weer anderen zijn ridicuul. Ga voor de grap maar eens willekeurig software patenten lezen. Welcome to the new horror of the digital age.
Ik weet ondertussen dat er een patent zit op jpeg, het winkelmandje principe, het tonen van een orderoverzicht, online leningen plaatsen, online betalingen doen met credit card, tabblaadjes, embedded applicaties als flash. Ik heb geen idee hoe ik nog helemaal zelf een webshop kan ontwikkelen met mijn eigen ideeen zonder een of ander patent te schenden? Het is waanzin.

Pure waanzin dit. Ze moeten de wet van patenten aanpassen.

toelichting: Wanneer een bedrijf merkt dat er inbreuk word gepleegd in een van hun patenten moeten ze binnen een bepaalde tijd verplicht een rechtszaak aangaan wanneer er niet word gereageerd als een bedrijf melding maakt van patentbreuk.
Dit om misbruik te voorkomen met het gebruik van patenten.

edit: typo's

toelichting: Wanneer een bedrijf merkt dat er inbreuk word gepleegd in een van hun patenten moeten ze binnen een bepaalde tijd verplicht een rechtszaak aangaan wanneer er niet word gereageerd als een bedrijf melding maakt van patentbreuk.
nadeel daarvan is dat je het ook eerst klein kan exploiteren om zo de tijd uit te zitten.

edit:

Alhoewel met internet je het altijd wel hoort behalve als het een marktoverschrijdend idee is en dan zou je het kunnen missen. Toch wel bummer voor een kleinere patenthouder... de huidige bedrijven zijn meestal toch kansloos bezig |:(

En als ik er pas later achterkom dat er ergens inbreuk op een patent van me wordt gemaakt, dan heb ik zeker pech? Voor zoiets heeft men in de normale rechtspraak zoiets als verjaringstermijnen, en die zijn doorgaans toch wel wat langer dan 8 jaar......

Maar je kan als bedrijf moeilijk volhouden dat je - als je je bezighoudt met technieken om processors sneller te laten lopen - niet op de hoogte was van het bestaan van de P2 en de P3...

Hey, maakt intel tegenwoordig ook al processors? Daar heb ik in 1924 patent op aangevraagd anders, ook maar es aanklagen.

toelichting: Wanneer een bedrijf merkt dat er inbreuk word gepleegd in een van hun patenten moeten ze binnen een bepaalde tijd verplicht een rechtszaak aangaan
Ze hebben Intel toch ook gemaand een licentie te nemen. Weet jij dan hoeveel tijd daarover heen gegaan is? Wie weet hebben ze wel verschillende meetings gehad met Intel. Kijk maar naar andere rechtszaken die soms jaren duren. Als Intel de boel lekker getraineerd heeft, kan het idd erg lang duren.

Leuk dat iedereen in zijn/haar oneindige wijsheid gewoon maar roept dat patenten slecht zijn enzo.... Lekker meeroepen! Vooral niet nadenken! Gewoon achter de massa aanlopen.

Het leuke is dat op dit moment er nog helemaal niets duidelijk is. Het bericht is behoorlijk sumier dus je kunt hier geen enkele conslusie op baseren. Dus ga vooral nou niet de een of de ander op basis hiervan veroordelen. Het is uiteindelijk gewoon mogelijk dat Intel willens en wetens het patent van de ander heeft gebruikt. Maar misschien ook niet. Misschien is het geen patentinbreuk.

Ergo: wacht nog even met veroordelingen. Zelfs de rechter heeft nog niets gezegd...

Wel apart dat ze nu pas er mee aan komen zetten. Ligt dat wellicht aan het feit dat Intel nu niet meer ruim boven AMD staat? (Voor de grote onwetende menigte destijds). Misschien gaan de prijzen van die oude pentiumpjes nu is serieus omlaag :)

:)Ben je dronken ofzo ???

Waar de hell heb je het over ???

Goh, wat voor bedrag zullen we nu eens pakken.

Ach 200 miljoen kan ik wel gebruiken, leuk voor m'n nieuwe Ferrari.

Oh nee, ik wil er ook nog wel een nieuwe villa bij want m'n oude bevalt me toch niet zo goed, dus maak er maar 300 miljoen van.

Oei, en dan heb ik ook nog een vrouw en wat vrienden die ik wel even mee wil nemen op een 12890749107891234daagse Cruise... Make it 500 miljoen.

Wat een achterlijke bedragen :r

Dus als jij een doorbraak bedacht hebt op CPU gebied, mag een ander bedrijf dat oneigenlijk gebruiken, zonder jou daarvoor te compenseren ?

Uit de tekst maak ik op dat het bedrijf al een kleine eeuwigheid geleden aan Intel heeft aangegeven dat ze tegen betaling gebruik mogen maken van hun patent. In hun grootheid heeft Intel geweigerd en lekker toch gebruik gemaakt van het vermeende patent .............

Ik beweer niet dat die 500 miljoen terecht is, maar wie is Intel om zomaar patentbreuk te plegen. AMD betaald ook al sinds de 386 aan Intel voor een dergelijke licentie, of moet aan door Intel bepaalde voorwaarden voldoen. En da's dan wel terecht ?

Edit: reactie @ Dr.Timo

welnee!!!! 500 miljoen voor Microsoft...(uhm ik bedoel INTEL .......... oeps) :)
MS is een miljardenbedrijf...
Het is voor MS net iets als voor de werkende mens die een parkeerbon moet betalen....

welnee!!!! 500 miljoen voor Microsoft...

Het gaat over Intel ...

@wormpie:
Ja dat weet ik, maar dan nog... Wat een sicko bedragen daarin omgaan.

@CARman:
idem Dito :)

Intel zal het toch niet betalen.. ofwel ik zou het niet doen. Het zal na 8 jaren wel verjaard zijn toch. Dit is gewoon een manier om intel een schop te geven..

500 miljoen is ook een beetje teveel ik vind het lulkoek. nah yah we zien wel ik heb nog 6 intel pentium 2 staan dus.. ruilen maar.. LET ME KNOW.!!!!!

Gr Richard

Een patent blijft bij mijn weten 20 jaar geldig, dus wat dat betreft kan Intel geen kant op. De vraag is momenteel dus of het niet net zo'n grote zeepbel is als het gedoe om SCO met allerhande Linux varianten.

Ondanks dat ik niet per definitie tegen patenten ben, lijkt dit inderdaad op het afwachten tot er zoveel geld 'over' is bij de gedaagde partijd, dat er ook domweg een leuke afkoopsom of overname uit rolt. Want daar lijkt het wel erg veel op bij allerhanden rechtzaken om patenten en patentschendingen de laatste tijd.

heerlijk dit 'nieuws' dat zelfs al 2 dagen eerder op een reguliere site als nu.nl was te lezen.
en iedereen reageerd alsof het net hot van de pers komt.

laat me raden, dit is vast een -1 overbodig,
maar dat geeft niet, dat wilde ik juist aantonen.

Dan post jij het toch?

Zie FAQ voor meer informatie over berichten op de FP.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 02:00 Lagere omzet voor internetshops in VS in Q1 2004
Vorige 19:18 Microsoft en Oracle kondigen deal tot samenwerking aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011