Hoofdcategorieën

Budgetprojectors met elkaar vergeleken

Door Ralph Smeets, donderdag 6 november 2003 13:30
Bron: ExtremeTech, views: 1.388

De mannen van ExtremeTech hebben twee videoprojectors met elkaar vergeleken die beiden net geen $900 kosten. De twee projectors die zijn getest zijn de Dell 2200MP, die helaas nog niet verkrijgbaar is in Nederland, en de Toshiba TLP-S10U die voor €1064,- van eigenaar verwisselt. Beide projectors hebben een maximale resolutie van 800x600 beeldpunten, hoewel ze ook resoluties tot 1280x1024 accepteren, die uiteraard worden verkleind naar 800x600. De helderheid is ook hetzelfde, 1200 Lumen.

Toshiba TLP-S10U projectorHiermee houden de overeenkomsten echter op. Zo kan de Dell-projector ook op de USB-interface van de PC worden aangesloten, waarna de meegeleverde afstandsbediening gebruikt kan worden in PowerPoint. Als laatste verschillen de twee projectors in de technologie die gebruikt wordt om het plaatje op het zilveren doek te toveren. Toshiba gebruikt een traditionele technologie waarin het licht door een LCD-scherm op het doek wordt geworpen. Dell heeft daarentegen gekozen voor een technologie die sterk in opmars is: DLP. Het voordeel van deze laatste is vooral terug te vinden in het contrast dat een stuk hoger is dan bij het gebruik van LCD's.

Gewapend met een reeks van testbeelden en enkele DVD's werden de twee projectors flink aan de tand gevoeld en ondanks dat de twee projectors niet meteen bedoeld zijn voor het gebruik als homecinemaprojector, voldoen ze toch beiden. De Dell 2200MP is echter de winnaar van deze test, vooral vanwege zijn betere beeldkwaliteit ten opzichte van de Toshiba TLP-S10U.

Dell 2200MP projector

Volgende 14:00
Vorige 12:20

Reacties

«  1  2  3  »


waar heb jij het in godsnaam over?

heb jij toch verschrikkelijk groot scherm, 2 op 2 meter ofzo, heb ik toch niet gezien in lcd :?
Laat staan de prijs ervan

een projector is scherper en groter dan een TV, en neemt minder ruimte in

of dacht je dat je 1024*768 kon weergeven op een TV :?

Jazeker hoor, als je het niet gelooft kom je maar ff langs. ;)

Met een GeForce MX (wel twin view enablen) en een philips monitor (dus niet-breedbeeld) heb je tot een refreshrate van 75 Hz de beschikking tot 1024 * 768.

Tuuurlijk... :Z

Dat je tv het resized naar 720x576 is je duidelijk een beetje ontgaan. :)

Voor de geïnteresseerden: op http://www.dlp.com/ staat een Flash presentatie over de werking van DLP.

is ¤1064,- nog geen ¤900? :?
Begint leuk te worden voor een homecinema.

huh? |:(

"lcd in je tv stoppen"...
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je bedoelt? Ik mag hopen dat je toch wel het nut van een projector inziet. In combinatie met een divxje, een witte muur en popcorn lijkt het me vrij duidelijk waar deze budget-beamers op gericht zijn :9


"je moet gewoon de lcd aan de beeldbuis koppelen en dan krijg je een projector"

Nee en dan is het iedereen duidelijk (NOT), mischien kun je een linkje voor dit product geven waar het wellicht duidelijk uitgelegd wordt. Mij lijkt me toch zo'n beamer een stuk beter en veel goedkoper dan een projectie scherm. Of je bedoeld een LCD TV (zo'n plat schilderij ding) Ja die beginnen aardig geprijst te raken maar zijn nog steeds niet 1,5 bij 2,5 meter groot, iets wat je met een 1500 ansilumen projector makkelijk haalt.

is ¤1064,- nog geen ¤900?
Ze hebben het ook over $ 900,- <strike>en de $ < ¤. Klopt aardig.</strike> Je hebt gelijk Apex

andersom zou het kloppen. Helaas hebben we in NL te maken met hoge belastingen waardoor spullen hier vaak toch duurder zijn dan oa in de vs :(

Dat komt dan ook mede door de tussenhandel hier, vaak is het importeren (btw, importheffing, verzendkosten bovenop de prijs in $) vaak nog steeds flink goedkoper, net zoals dit voor veel meer geld (zoals videokaarten, waar je overigens geen importheffing over betaald)

Lezen is ook een kunst, er staat nog geen $900. Dollars, dus. Nou weet ik ook wel dat de Euro meer waard is dan de Dollar. Maar je hebt ook met belastingen en invoerrechten te maken, natuurlijk.
edit:
Damn, te laat.

@Rudi Vader, de dollar is minder waard, dan zou het Euro bedrag dus lager moeten zijn...

Hij wordt gewoon in nederland geleverd voor dat geld (zie pricewatch), einde discussie...

Ik vind het woord budget nou niet echt van toepassing voor een apparaat van > ¤ 1000 :{
Mijns inziens is het voor de doorsnee consument iig nog niet aantrekkelijk om zo'n ding aan te schaffen.

Het woord 'buget' is hier in de relatieve zin gebruikt.

Ben ik niet helemaal met je eens. Een projector is nog altijd stukken goedkoper dan een plasma of groot TFT scherm. Hiernaast het makkelijk mee te nemen zodat je bij iedereen thuis even een bioscoop kunt bouwen.
Het is niet een koopje nee maar je krijgt er wel wat leuks voor terug.
Overigens ben ik zelf benieuwt hoe de Epson S1 het doet zag die laatst bij office centre vooor 750 excl.

Dan moet je de ruimte waar je die beamer zet wel goed verduisteren, anders zie je nog niets. En als je met je verduister zooi en ducktape aankomt zetten is een lcd/tft/plasma weer praktischer.

Films worden meestal in het donker gekeken dus dat verduisteren is dan natuurlijk geen enkel probleem.

Je moet ook steeds lampen kopen...!
Zo'n lamp is bijna net zo duur als de hele decoder!
Hoeveel branduren garanderen ze hier? 1000? 2000?
Houdt daar ook rekening mee!

Een beetje lamp (bij Philips dan) gaat 6000 uur mee, als je hem dan gemiddeld 2 uur per dag aan zet en letterlijk elke dag gebruikt (ben jij altijd thuis?), dan gaat tie toch ruim 8 jaar mee...

Die lamp is een eurootje of 400, dus dat valt ook nog wel mee (blijft een hoop geld natuurlijk).

In de test gaven ze de lamp 2000 branduren bij normaal gebruik en 2500 in de eco stand. Lampje kost ongeveer $250. Laten we van 4 uur per dag uitgaan, dan moet je over iets minder dan 2 jaar een nieuwe lamp kopen. Waar je naar moet kijken zijn de verkoopaantallen van zo'n projector of het type lamp dat ze in de projector gebruiken. Als er veel van verkocht worden, dan is de kans dat er over 2 jaar nog lampen voor te koop zijn groter en bovendien zouden andere fabrikanten met alternatieve lampen voor zo'n ding op de markt kunnen komen.

Ik heb hier denk ik een ander soort projector in gedachten, maar die beginnen pas bij 10.000 euro.

Ik weet niet of je recent eens gekeken hebt wat een beetje TV doet... dan is een ¤ 1000 niet echt bijzonder.

Inderdaad :)
Als je voor het kijken van films een TV gaat uitzoeken kom je al snel op een 82CM breedbeeld uit. Wil je een beetje kwaliteit ook (Sony, Panasonic, JVC etc) dan heb je het al snel over een TV van 800 a 900 Eurootjes...

Ik mis een geluidstest, meestal zijn beamers nogal lawaaiering, dat lijkt me een balangrijk onderdeel van een dergelijke test.

WAAROM LEEST TOCH NIEMAND HET ORIGINELE BERICHT VOORDAT ZE GAAN ZITTEN BLATEN!?!?!?!

Staat duidelijk in de tabel lijkt mij...

"Noise Output (dBa) 37 (normal); 34 (eco-mode) 36 (normal); 32 (eco-mode)"

Zelfde geldt voor de kosten van een vervangende lamp!:
Replacement Bulb Cost $349.00 $249.00


komt bij dat de voorganger (?) van de dell projector (2100MP) wel te leveren is in nederland volgens de site:

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/collection/default.as p?s=nldhs&l=nl&m=eur&n=&cu=nldhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=& c g=&pch=1&pn=0&demo=&gc=&sbc=none&co=&c=NL110300

Alleen een beetje prijziger dan de geteste projector...

Specs van de fabrikant zeggen niks, kijk jij bij het kopen van een HD alleen naar de specs of ook naar user ervaringen?

* 786562 bas

Onze DLP projector is erg mooi, maar maakt een hoop geluid. In grotere ruimtes niet erg, maar thuis is het niet je-van-het ophet gebied van rust. Dit komt voornamelijk door ruk 80mm fans die er inzitten. Vervangen zou een optie zijn bedenk ik me net met Zalman's, maar da een beetje offtopic.

Het lawaai van DLP monitoren is vaak niet te wijten aan fans, maar aan het kleurenwiel dat met hoge snelheid rond moet draaien...

Het zal mij benieuwen hoe duur een reservelampje voor een van deze apparaten is..

Rond de 500 euro?!

IMHO zijn de nieuwe lampen een goudmijntje. Deze kosten inderdaad zo rond de 500 a 600 euro.

Het lijken wel printercartridges, of consolegames. Hoe komen die dingen zo duur?

* 786562 -GSF-JohnDoe* 786562 -GSF-JohnDoeuhm...
* 786562 -GSF-JohnDoe
900 dollar is toch echt 786.690 euro. En 1064 euro (1217.13 dollar) zit dus ver boven 900 dollar. Zijn de euro/dollar tekens hier niet omgedraaid ofzo? Dan klopt het beter.

Verder ben ik eigenlijk verbaasd dat er maar 2 'budget' beamers zijn getest. Zijn er niet meer budget beamers dan?

De winstmarges en gebrekkige concurrentie in Nederland zorgt ervoor dat de prijzen relatief hoog blijven tov Amerika. :)

- In NL is het inclusief BTW, in de VS exclusief
- EU invoerrechten zijn hoger
- Dollar staat nu erg laag
- in NL is winkelruimte, sociale lasten, lonen etc veel duurder, dus gemiddeld hogere winkelprijzen.

Winstmarges zijn hier niet hoger hoor :)

Zie hierboven graptas ;) (edit: reactie op ICT-profs)

Maareh... Hoe lang gaan die lampen mee?

(&werkt het een beetje met games? :) )

Zulke lampen gaan vaak maar beperkt mee; zo'n 2000 uur. Na die tijd werken ze nog wel maar het spectrum loopt dusdanig terug dat je kleuren erg flets worden. (deze info gaat dan over de Philips 250W UHP lampen zoals in de x en cBright serie gebruikt werden/worden). Een dergelijk lamp kost tussen de 400-500 euro geloof ik.... en zijn lastig te krijgen, zijn vaak niet op voorraad enzo.

2000 uur beperkt? Man, dat zijn minstens 1000 films! Ermee tv kijken zou ik dan wel afraden, maar als je alleen films ermee kijkt dan moet ie toch wel wat jaartjes meegaan, lijkt me.

Yep je hebt gelijk, als je gewoon een TV hebt valt het wel mee, maar als vervanger is het wat beperkt ... (als je 2 uur per dag kijkt is dat 1000 dagen dus zo'n 3 jaar kijkplezier, een TV gaat toch wel langer mee denk ik dus ja beperkt als TV vervanger ....)

2000 uur is toch wel goed voor 2 jaar kijkplezier (met 4 uur beamen per dag), dus dat valt nog wel mee.. Maarja, irri als ie dan kapot is. Ik denk dat je er het beste een appart spaarpotje voor kunt aanschaffen, zodat je het dan ook meteen kunt betalen als het zover is.

...Na die tijd werken ze nog wel maar het spectrum loopt dusdanig terug dat je kleuren erg flets worden...
Hoe flets hebben we het hier over? hoelang duurt het echt voordat je niks meer kunt zien?

Geen idee zover ben ik nog niet met m'n lamp, maar dit is het verhaal dat philips me kon vertellen. Dus wellicht valt het wel mee ....

Maximum Resolution SVGA (800x600)
Als je hier genoegen mee neemt.

Lees gewoon ff het origineel:

Estimated Lamp Lifespan 2,000 hours; 2,500 in eco-mode

IK zit af en toe thuis films te kijken (dvd/vcd/avi) via mijn laptop--vga kabel---beamer. (philips)
Inmiddels hangt hij op zijn kop aan het plafond, en dan is het wel ruig om een film te kijken.
Twee planten aan de kant en knallen maar.

Ik moet zeggen dat het erg cool is allemaal. Lekker groot, duidelijk en scherp.
Het enige probleem is als je een dvd-rip krijgt die slecht geript is, dat je dan allemaal vlekken en blokjes te zien krijgt, en dat is echt stukken erger dan dat je dit om een tv zou zien.

Dit heeft natuurlijk gedeeltelijk te maken met de kwaliteit van de rip, maar ook omdat het beeld van een beamer minder scherp is dan van een tv.

Deze beamer heb ik dan gekregen omdat hij gevallen is en een barst in de behuizing zit. Maar hij werkt nog super!

Ik denk dat dit als "Gadget" een leuk apparaat is voor bij iemand thuis.


Maar of dit het nou gaat worden... :?

Ik gebruik ook wel eens een philips (xBright 1500 ansilumens) om DivX films te kijken en de blokjes waar je over praat zijn digitale artefacten door een te lage bitrate bij het encoderen. Je kunt er dus niks meer aan doen.

Dat een projector minder scherp is is niet waar, de resolutie is veel hoger en het plaatje daarmee een stuk scherper. Wat kan zijn is dat de laptop een andere resolutie naar de beamer stuurt dan optimaal is voor de LCD's in de projector waar door er een intra- of extrapolatie van het beeld gemaakt moet worden waardoor er een artificiele onscherpte kan ontstaan door dat er informatie wegegelaten wordt of "verzonnen" wordt die niet met het beeld klopt. Of je moet het eens op een vlakke muur projecteren (ipv op een met grof rilief) en deze wellicht bewerken met zilvere structuurverf.

Dit heeft natuurlijk gedeeltelijk te maken met de kwaliteit van de rip, maar ook omdat het beeld van een beamer minder scherp is dan van een tv.
Ik denk eerder andersom. Die lelijkheden zie je beter omdat het beeld van een beamer scherper is(vanaf 800x600 worden er meer pixels gebruikt dan met pal). Daarnaast is het geprojecteerde beeld groter waardoor details meer opvallen.

Ik moet zeggen dat het erg cool is allemaal. Lekker groot, duidelijk en scherp.
Het enige probleem is als je een dvd-rip krijgt die slecht geript is, dat je dan allemaal vlekken en blokjes te zien krijgt, en dat is echt stukken erger dan dat je dit om een tv zou zien.

Dit heeft natuurlijk gedeeltelijk te maken met de kwaliteit van de rip, maar ook omdat het beeld van een beamer minder scherp is dan van een tv.
Juist andersom: je beamer is veel scherper dan je TV. Als je je beamer een beetje onscherp zet zul je er minder last van hebben :*) . In de C't staat de laatste tijd ook een heleboel over budget beamers. Ze schijnen toch wel redelijk bruikbaar te zijn.

Edit: pff, te laat. Nouja.. hij vroeg er ook om... Let maar ff op mij C't deel dan ;)

Geeft niks, maar schrpstellen is wel weer een goed punt |:( <--gewoon een ontzettend gave smiley !!

op de website staat 2000 - 3000 uur. Afhankelijk van de lamp en de modus. En ik denk dat het wel gaat, maar dat het toch fijner gaat op je eigen pc (vooral met 800x600). Kan wel ff leuk zijn.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:00
Vorige 12:20
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: