Hoofdcategorieën
Device Settings

Distributeur Mandrake bang voor financiële problemen

Door Gabi Gaasenbeek, donderdag 14 maart 2002 11:33
Bron: MandrakeSoft, views: 730

Linux-distributeur MandrakeSoft staat op het punt om versie 8.2 van Mandrake Linux uit te brengen. Ondanks goede reviews in de pers en de vele gebruikers van Mandrake ziet het bedrijf grote problemen op financieel gebied in de nabije toekomst. De kosten die gemaakt worden voor ontwikkeling en service worden op dit moment nog niet gedekt door de inkomsten. "We verwachten aan het eind van dit jaar break-even te kunnen draaien maar we kunnen de komende maanden niet in de huidige vorm doorgaan zonder drastisch te bezuinigen. " zo lezen we in het artikel op de site. Om uit de problemen te komen roept de Franse distributeur de hulp van de gebruikers in:

Mandrake logo A solution to the short-term dilemma of keeping our large community of users happy while also generating revenue is the recently launched "Mandrake Linux Users Club" and "Corporate Club". Both of these initiatives provide a simple yet cost effective way for Mandrake users to support the continued development of the distribution and the company's Free Software projects. In addition, members also receive special privileges.

Millions of people use Mandrake Linux each and every day, already 2,000 have joined the Club so far. With the rate at which new members are joining, we should have over 10,000 paying members in one year. Although this is wonderful news, one year may be too late -- we need new members now to help us through the next few months.

Entry-level membership to the Mandrake Users Club is only $5 per month, which is less than one ticket to the movies. Is the future of the Mandrake Linux distribution worth that much to you? If yes, then don't delay -- join the Club today.

Laaf77 stuurde ons het linkje.

Volgende 11:57 Nieuw dual Socket A mainboard van Abit: WA2A
Vorige 10:04 AMD kondigt komst 0,13 micron procédé aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Sorry maar ik moet weer even:
Het besturingssysteem op zich kost nogsteeds geen geld(zie mijn post hieronder over licentievorm), waar je echter wel voor betaald bij zo'n "club membership" of het kopen van een distro in de winkel is de support die je "nodig zou mogen hebben" (in mijn geval dus VEEL), ik denk dat je hiernaast toch ook een deel betaald voor de "continuiteit" van je "favo" distro... en er zijn genoeg mensen die bereid zijn om dit te betalen, zeker als de functionaliteit van een distro heerdoor uitgebreider wordt, en de support beter wordt.

Just my 2 cents!

/kleine edit

* 786562 mythos
/kleine edit closed!

* 786562 JiveDAF
Toen ik mijn eerste linux-schreden deed was dat met SuSe 5.3 ... waarvan ik de download cd van een vriend kreeg.

Na wat spelen ermee zag ik in de winkel de doos liggen van 6.2 waar alle cd's & handleidingen bijzaten.

Die heb ik toen ook gekocht ... met leuke voordelen.
Duidelijke manual , software op cd's & nieuwere versie en het idee van "ik stuen die lui" ..
Vooral de software op CD heeft een hoop geholpen, omdat ik destijds een lamme 5 KB/s verbinding van crapsema had ...

* 786562 JiveDAF


Eerlijk gezegd vraag ik mij dat persoonlijk enorm af.
voornamelijk omdat linux toch echt op een andere licentie is gebaseerd dan "just another windows", dus ja, er zullen uiteraard distro's zijn waar je voor moet betalen, maar zullen dit ALLE distro's zijn? en is het niet nog altijd mogelijk om een 'eigen' distro samen te stellen met downloadable(?) kernell en apps e.d.?

* 786562 mythos

Dit slaat dus nergens op, het is idd commercieel maar niet op de manier zoals Microsoft.
Ik denk niet echt dat het de bedoeling is om een bulk geld aan hun product te verdienen maar ik weet wel zeker dat het al helemaal niet te bedoeling is om er verlies op te maken, de financiele middelen raken op en de mensen die voor Mandrake werken moeten natuurlijk ook betaald krijgen aangezien zij hun rekeningen ook moeten betalen.

Wat ik wil aangeven is heel simpel dat het geld wat mandrake heeft begint op te raken en dat als het zo door zou gaan het einde van Mandrake zou betekenen, en het is niet van wij maken te weinig winst, we willen geld zien, het is puur een situatie van als we niet snel geld binnen krijgen gaan we faliet en dat zou natuurlijk zonde zijn!

Dit is inderdaad een wat generaliseerende reactie
Als je het verhaaltje goed leest is het een voor en door manier van geld genereren.
Je levert 5 dollar voor extra priveleges en niet voor de linux distro.
En voorlopig is $5 nof niet te vergelijken met $100 of meer.

Wat ik wel raar vin is dat red hat juist winst begint te maken.
Halverwege vorig jaar zaten ze voor het eerst in de zwarte cijfers.

zie dit berichtje http://www.tweakers.net/nieuws/17307?

Redhat gebruikt linux op de plek waar het traditioneel sterk is, en M$Win minder sterk.
Nl. de server markt.

Redhat gelooft niet in linux op de desktop, en een aantal reacties hier geven aan waarom niet:
linux moet namelijk gratis zijn, is de denktrant van velen.

Zo wordt het natuurlijk nooit volwassen, want het blijft in handen van de kleine groep ingewijden, die er lekker aan willen kunnen klussen.

Als je echter KDE2 of Gnome ziet, dan besef je dat er iets heel moois uit kan komen.

En als Mandrake daar aan bijdraagt, door een distro met zeer goede hardwareherkenning en eenvoudig management, veel klik and play zaken, dan denk ik dat dat voor een distro richting desktop goed gaat.

Alleen, Redhat heeft corporate clients, mensen die allang verstand hebben van Unix ed.
Die weten ook wat het waard is als ze rh de service ed laten doen.

Vergeet niet dat je met linux prima een voorgeinstalleerd systeem voor de thuisgebruiker kunt leveren, compleet met scanner, printer, webcam, 5.1 surround sound etcetc. Maar dat dat alleen niet gaat, omdat M$ win op die systemen moet.
Serversystemen worden op maat gemaakt, vandaar dat rh daar makkelijk in kon springen, en dat ze dus winst maken.

Ik hoop maar dat Mandrake genoeg bijdragen krijgt om niemand te hoeven ontslaan, en dat ook hun business model succesvol zal blijken. Dat zal voor de open source programmers ook heel goed zijn.
Wie denk je dat er bij Mandrake werken? En wie er dus evt ontslagen gaan worden? Geen MS codekloppers!
Steunen die handel!!! ;)

Mooi dat die Linux community nu toch stiekum geld nodig heeft. Commercie begint door te breken, en dat terwijl dat de kracht achter Linux was. Nog een paar jaar en Linux is just another Windows.
*zucht*

Nee.

Mandrake is diegene die geld nodig heeft, niet de GNU/Linux community.
Mandrake is dan ook een bedrijf dat onkosten heeft en inkomsten moet hebben om deze onkosten te kunnen betalen.

GNU/Linux is een OS waarvan praktisch alle software onder een Free Software License valt (zie de DFSG voor een definitie daarvan). Dat houdt in dat al deze software altijd vrij gekopieerd mag worden, verkocht mag worden en dat de sourcecode ervan available moet zijn en aangepast mag worden. Zolang jij de middelen hebt deze software te kopieren (bijvoorbeeld downloaden van een FTP server of een CD laten kopieren door een vriend), kan niemand jou iets in de weg leggen deze software te kopieren, no matter hoeveel geld Mandrake voor haar services wil vragen.

Als Mandrake niet genoeg geld kan verdienen, gaat ze failliet. Jammer misschien, maar pech voor Mandrake.

GNU/Linux is geen bedrijf en is geen eigendom van welke instantie dan ook. GNU/Linux kan niet failliet gaan en kan geen geld nodig hebben. Zolang mensen in staat zijn het te kopieren en het te verbeteren is GNU/Linux niet dood. En aangezien er op het moment naar schatting een miljoen Opensource developers zijn en dat aantal niet daalt maar toeneemt lijkt dat mij het probleem niet.

Als je Mandrake (of SuSE, of Red hat) fijn vind en je wilt die gebruiken dan betaal je daarvoor. Als je dat niet wilt, dan kies je een andere distributie (zoals deze).

Merk op dat zowel SuSE, Red hat en Mandrake gewoon nog steeds gratis te installeren zijn, zonder dat je een cent aan een van die drie bedrijven betaalt. De Mandrake Users Club is geen verplichting als je Mandrake gebruikt.

* zucht *

ALs je even nadenkt dan zie je ook dat Linux GLOBAAL eerst geheel gratis was, nu gaan er al veel bedrijven profiteren van de gratis software. Nog 1-2 jaar en iedereen verdient er aan behalve Linus zelf.En denk je dat het dan nog steeds gratis zal blijven? Kom op zeg, als je dat denkt dan leef je in een droomwereld. Die flaimbait op mijn 1e reactie geeft alleen maar aan dat dit soort reacties gemodded worden omdat de Linux society merkt dat hun product hun originele image gaat verliezen en inderdaad just another windows gaat worden. Over 1-2 jaar komen de grotere bedrijven met een eigen dist. en als je dan moet kiezen tussen een dist. van een groot bedrijf of van jan de parkiet, wie zal wat dan kiezen? Juist, de kleine thuisgebruiker die zijn hobby weer op wil pakken pakt de kleine onstabielere dist. Je merkt goed dat alles snel, misschien wel TE snel gaat voor linux en zijn aanhangers. Vroeger liep Linux niet vast. Tegenwoordig komen er ineens bugfixes, beveiligingslekken e.d. Binnenkort waarschijnlijk virussen, en wat is dan nog het voordeel??? Linux maakt een grote verandering door, een verandering die COMMERCIE heet...

Ik vind dat 'club' concept een goede zet van Mandrake, $5 euro per maand is niet veel en je krijgt korting op producten en andere voordelen en dat voor maar $5 per maand, een koopje.
Verder is het ook nog zo dat je 'Linux' sponsort en er voor zorgt dat de door jouw gebruikte Linux-Distributie verder ontwikkeld kan worden, dus ik denk en hoop dat veel mensen 'de club joinen' en Mandrake hierdoor een permanente financiele injectie krijgt, want het zou zonde zijn als Mandrake moet stoppen door geld te kort!

Gelukkig is het zo dat Mandrake gewoon blijft bestaan ook al hebben ze niet genoeg geldschieters via hun club, want er staat dat ze anders drastisch moeten bezuinigen! :(
En dat is natuurlijk zonde want M$ moet toch gewoon de concurrentie hebben anders hebben ze helemaal een monopolie positie!!

[typo :(]

Het idee is aardig maar hier red je het dus echt niet mee, de meeste mensen zijn simpelweg gewoon te lui/gierig om hier voor te registreren, als mensen nou eenmaal gewent zijn aan gratis krijgen ze enorme afkeer van betalen.

Inderdaad er zijn veel mensen die er te gierig voor zijn enkele is er ook een voor bedrijven en ik denk dat er daar ook aardig wat van zijn die bereid zijn om te betalen:
Maar zoals hier niet in het artikel hier op T.net te lezen valt dat er ook een Corperate Club is voor bedrijven die $2.500 per maand kost. Mandrake roept gebruikers op die Mandrake Linux elke dag gebruiken hier lid van te worden. Tevens biedt deze club ook voordelen voor bedrijven, echter staat er niet in het artikel welke deze zijn!

als mensen nou eenmaal gewent zijn aan gratis krijgen ze enorme afkeer van betalen
ja, totdat de tent sluit en er opeens niets meer is, anders dan de honderden Euro's kostende XP licenties.

Ik bedacht al eerder dit jaar om de volgende Mandrake versie in doos te kopen (mede vanwege de niet-Open hardware support voor o.a. NVidia).
Maar MandrakeClub is ook een aardige manier om de 3 jaar gratis CD's downloaden met terugwerkende kracht te betalen. :)

Trouwens, -in verband met die staaloorlog tegen de VS- is het niet mogelijk om Mandrake Europese subsidies te geven zodat ze hun concurrentie-positie kunnen verstevigen? :7

Dit gaat het idee van linux voorbij!
;(

komaan joh ze hebben toch ook geld nodig? Dat zijn mensen die er constant aan werken, die moeten ook hun vrouw en kinderen onderhouden enzo...

Ze willen geen geld om zware winst te gaan maken, maar gewoon om op een goede manier te kunnen werken.

Linux staat bij mij niet alleen voor open-source, maar vooral voor vrijheid. Geen geheimen hebben voor elkaar, deze wereld dichter bij elkaar brengen.

Tux Powah!

Het zou heel erg jammer zijn als ze er mee moesten stoppen :'(. Het is namelijk een fantastische distro voor zowel beginnelingen als gevorderde Linux-gebruikers.


Lijkt me niet.

Microsft heeft in die afgelopen 17 jaar behoorlijk goed spul gemaakt en in principe "was" het ook redelijk betaalbaar.

[hoofdonderwerp]
Best wel sund dat weer een goeie distro een beetje problemen krijgt.

"Als" ik een gebruiker was van zo'n OS en er tevreden over was dan zou ik echt niet te belabberd zijn om een beetje geld te geven.

Komop, $5.- ofzow kun je toch wel missen :?
[/hoofdonderwerp]

Microsoft heeft in die afgelopen 17 jaar behoorlijk goed spul gemaakt en in principe "was" het ook redelijk betaalbaar.
Om hier even op in te haken, M$ heeft vroeger marktaandeel gekregen door een text-editor te bieden voor een realistische prijs terwijl IBM ed nog duizenden dollars vroegen.

Ok dat was lang geleden, maar toch, ze hebben destijds een goede zet gedaan....

Best betaalbaar? Sorry hoor, maar zolang er 300 Euro voor WiNXP gerekend wordt en 450 Euro voor Office, dan vind ik dat dus niet betaalbaar. Ik weet niet hoevvel studiefinanciering jij krijgt, maar ik helaas niet zo veel.

;( Snif Snif......

Al Sinds 6.1 draai ik de Mandrake serie en ik ben het er mee eens dat het jammer zou zijn als ze stoppen / moeten stoppen.

Mandrake mag van mij nog zeker wel een tijd blijven !

Niet huilen, bijdragen!!
;)

Zoals de site al uitlegt: het scheel 1 bioscoopbezoekje per maand!

Of, voor alle rokers, 2 pakjes per maand! Minder nog, als het zo doorgaat met die accijnzen!

Grijp deze kans, stop met roken voor mandrake!
:*)

Je kan natuurlijk linux ook supporten door mee te coderen! Dan heb je zelfs invloed op welke kant het op gaat, en welke aspecten verbeterd worden. Er zijn nog genoeg terreinen waar wat te doen is. En als je niet kan programmeren, kan je altijd nog documentatie schrijven ;)

Je hebt gelijk in het feit dat je Mandrake ook kan supporten door mee te helpen met coderen en documentatie te schrijven, enkel is op dit moment dat het probleem niet het gaat nu even puur om geld, klinkt er m$ achtig maar is het niet, ik denk dat suport in welke vorm altijd met openarmen wordt aangenomen. Maar ik denk dat Mandrake momenteel toch echt de meeste baat heeft bij Finciele steun/supoort.

Ik heb inmiddels al bijna een jaar Mandrake draaien en heb mij direct aangemeld bij de Mandrake Club toen Madrake daar mee kwam. Niet alleen om mee te helpen aan de continuiteit van Mandrake, maar simpelweg ook als blijk van waardering voor deze uitstekende distributie. Mandrake logenstraft de stelling dat Linux/Unix moeilijk of ingewikkeld zou zijn. "It?s easy, the Mandrake way"

Ik heb al geruime tijd Mandrake Cooker op m'n pc staan. Hoewel het de experimentele versie van Mandrake genoemd wordt, kom ik weinig problemen tegen. Het is errug lekker om met een paar simpele handelingen (dmv urpmi) de nieuwste software te hebben.
Ik heb me ook aangemeld (de $10/maand versie). De accountgegevens heb ik inmiddels al binnen :)

En helaas draai ik nu net FreeBSD en RedHat Linux.

Maar kzal wel reggen, want Mandrake heeft ook goed spul vooral zeer gebruiksvriendelijk!! En op basis van RedHat gebouwd!
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:57 Nieuw dual Socket A mainboard van Abit: WA2A
Vorige 10:04 AMD kondigt komst 0,13 micron procédé aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011