Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties

Minimaal 44 procent van de gebruikers van Windows Phone in de Benelux kan updaten naar Windows 10 mobile of heeft dat al gedaan. Vermoedelijk ligt dat percentage nog veel hoger. Dat blijkt uit cijfers van advertentiebedrijf AdDuplex.

Van de populairste vijf toestellen in de Benelux, volgens de meting van AdDuplex op 18 maart, kan alleen de Lumia 630 geen update doen naar Windows 10 mobile. Het percentage dat een update kan uitvoeren is minimaal 44 procent en maximaal 76,2 procent, omdat het advertentiebedrijf een categorie 'andere' van 32,2 procent benoemt. Daarin zitten zowel toestellen die een update kunnen krijgen als modellen die dat niet kunnen. AdDuplex benoemt voor de Benelux niet specifiek hoeveel toestellen een update kunnen uitvoeren.

Toen Microsoft vorige week bekendmaakte dat de update uitkwam, bleken op de lijst van het bedrijf een aantal toestellen te ontbreken. Onder meer de Lumia 1320, 1020, 920, 925, 630 en 520 ontbraken. Het gaat veelal om oudere toestellen. Microsoft claimt dat het bij de testversies van Windows 10 mobile over diverse toestellen zoveel klachten heeft gekregen, dat het besloten heeft voor die toestellen de update niet te pushen. Gebruikers kunnen via de Windows Insider-app nog wel naar de huidige versie van Windows 10 mobile, maar het Redmondse bedrijf zal geen nieuwe builds meer maken voor die modellen.

Volgens AdDuplex zal 50,4 procent van de toestellen wereldwijd een update kunnen ontvangen, terwijl 49,6 procent dat niet kan. Ongeveer 15 procent van de toestellen die een update kunnen doen, deden dat al op de dag van de release.

In de Benelux is de Lumia 640 het populairste toestel, gevolgd door de 930 en 630. Volgens het advertentiebedrijf hebben gebruikers in de lage landen in vergelijking met grotere Europese landen een voorkeur voor grotere schermen en duurdere modellen. De 6xx-serie van Lumia's komen in de lijst het vaakst voor. AdDuplex verzamelt statistieken via advertenties die ontwikkelaars van apps hebben ingebouwd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (189)

Wat ik me afvraag, ik lees sinds de uitrol van W10 mobile verscheidene nieuwsberichten over hoeveel procent kan updaten en hoeveel blijft hangen en dergelijke, maar ik verbaas me over de hoeveelheid (negatieve) aandacht dit krijgt, nu heb ik zelf een Lumia dus zal het mij meer opvallen.. Maar bij andere besturingssystemen is het toch niet anders? (Android bijvoorbeeld).

(Dit nieuwsbericht is trouwens niet per se negatief, t.o.v. andere nieuwsberichten op andere sites)

Als je bekijkt dat elke Lumia met 1GB en 8GB een update kan krijgen is het best goed gedaan van Microsoft, maar de nadruk lijkt elke keer te liggen op 'zoveel procent kan niet upgraden'.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 24 maart 2016 15:28]

Wat ik me afvraag, ik lees sinds de uitrol van W10 mobile verscheidene nieuwsberichten over hoeveel procent kan updaten en hoeveel blijft hangen en dergelijke, maar ik verbaas me over de hoeveelheid (negatieve) aandacht dit krijgt, nu heb ik zelf een Lumia dus zal het mij meer opvallen.
Mensen zijn boos omdat Microsoft een eerder gedane belofte niet nakomt. Als men toen een high-end Lumia toestel kocht met het idee dat die nog even updates zal ontvangen, dan is de teleurstelling nu groot.

Ja, er zijn insider builds/previews, maar die zullen niet ondersteund worden zoals Windows 10 Mobile final. Het is alsof je een beta blijft draaien, en die zal snel verouderen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 maart 2016 15:40]

Dat is 1 tweet van 1,5 jaar terug, meer dan een jaar voordat er ook maar 1 toestel op de markt was met een final van W10M. In die tijd hoopte men alle toestellen naar W10M te brengen, maar hun testen hebben dus aangetoont dat dat niet wenselijk is.

MS heeft nooit een officiŽle verklaring gegeven waarin staat dat alle toestellen met WP8 een upgrade zullen krijgen naar W10M
MS heeft nooit een officiŽle verklaring gegeven waarin staat dat alle toestellen met WP8 een upgrade zullen krijgen naar W10M
Nergens in mijn post schrijf ik dat Microsoft heeft belooft dat alle toestellen een update zouden krijgen. Het bericht waarnaar ik refereer is officieel en verklaart dat alle Lumia toestellen van Windows 10 Mobile zouden worden voorzien.

Je kan het wel gaan verdedigen of betuttelen, maar het feit is dat A is gezegd en B is gedaan. Dat frustreert mensen, en dat is niet iets dat Microsoft met een minimaal marktaandeel en een soortgelijke slechte ervaringen uit het verleden (Windows RT, Windows Phone 7) kan hebben.

[edit]
In het filmpje waar zonoskar naar refereert belooft Microsoft zelfs dat het naar alle toestellen zou komen die Windows 8.1 draaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 maart 2016 11:49]

Belofte maakt schuld, en als die op hun eigen twitter kanaal is gedaan is dat gewoon officieel, niet enkel persberichten zijn officieel, sterker nog die worden waarschijnlijk nog minder gelezen dan dat soort twitterberichten!

Niet dat ik de rede niet snap, het is ook helemaal niet gek dat het niet kan natuurlijk, de toestellen zijn gewoon te oud/crappie.
Mijn Lumia 630 is nog steeds geen 2 jaar oud. En draaide prima op W10.
Alleen hoor ik nu bij de 56% gebruikers die van Microsoft de middelvinger hebben gekregen en hoogstens nog met een niet meer ondersteunde bŤta mogen rommelen of blijven op 8.1. Het Microsoft platform waar de app-ontwikkelaars nu allemaal zijn weggerend.
56% van je klanten zo belazeren, het gaat er bij mij nog steeds niet in.
Precies. Dat mijn Lumia 800 indertijd niet te updaten was was moeilijk te verteren, maar goed, dat kan een keer gebeuren (ondanks eerder gemaakte beloften). Als ze me nu hetzelfde nog een keer flikken met mijn Lumia 925 (welke hardware-technisch voldoet) en me weer dwingen een prima werkend apparaat te vervangen (opnieuw ondanks gemaakte beloften), dan kan MS de rambam krijgen.
Ik heb altijd een lans gebroken voor Windows Phone en proberen anderen te overtuigen, maar als MS zijn - broodnodige! - gebruikers zo hard besodemietert, dan is het helaas einde oefening. Fool me once, shame on me, fool me twice, adios MS! Doodzonde, want ik vind het een heerlijk OS en zit helemaal niet te wachten op Android of iOS. Maar mijn vertrouwen is gewoon weg - wie garandeert mij dat MS niet de actuele Lumia-lijn over een jaar of anderhalf willens en wetens op een obsolete zijspoor uit-rangeert?

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 24 maart 2016 17:55]

Hoeveel Android telefoons krijgen twee en half jaar na introductie nog een majeure update. Volgens mij is dat alleen voorbehouden aan de Nexus lijn en ook daarbij is dat niet altijd gebeurd. Gebeurt het wel dan is altijd weer gedoe over de performance en dat wil MS dus voorkomen.

Daarnaast is de vraag, doet hij het nu ineens niet meer? Bij mijn weten zet MS de telefoon niet uit en blijven de apps voorlopig ook nog gewoon werken al was het maar omdat ongeveer de helft van de gebruikers blijft zitten op 8.1.
Het probleem is dat bij Windows (is dit ook zo bij Android?) er nu dus weer een split is.
Er zijn verscheidene apps die niet eens zichtbaar zijn voor personen die een Windows Phone 8.1 toestel hebben.
Ik heb via Insider er alsnog Windows 10 Mobile opgezet en zie nu een aantal apps die ik vroeger niet kon downloaden/gebruiken.

Overigens ik kan bevestigen dat Windows 10 Mobile niet even lekker draait dan Windows Phone 8.1 op mijn Lumia 920. Ogenschijnlijk simpele dingen zoals het laten opkomen van het cijferklavier gaat trager en stroever dan vroeger, het aan- of uitzetten van wi-fi/4G/... gaat ook trager, etc.
Alles gaat gewoon een tikkeltje trager, merkbaar trager. Geen grote frustraties hierdoor, maar ik vrees dat als de 920 toch ondersteund zou worden het bij een volgende update zou mislopen.
Dit is bij Android niet zo. De huidige apps kun je ook installeren op OS-versies vanaf 2.x (uit 2010) of 4.0.x (uit 2011). Je zit dus niet zo snel met een incompatibele Android versie.
Ten eerste: waarom betrekt iedereen toch steeds Android erbij? Wat kan mij als WP gebruiker Android schelen? Wat Android doet is volstrekt irrelevant en oninteressant voor mij.

Ten tweede: ik hoef geen uitgerangeerd OS te hebben dat door App ontwikkelaars hoogstwaarschijnlijk sneller wordt verlaten dan indertijd passagiers de Titanic afvluchten (analogy intended).


Tot slot: ik heb me altijd gebaseerd op MS's communicatie. Toegegeven, het was niet 100% officieel, maar als de de (semi)-officiele communicatie van het laatste jaar omtrend WM10 erbij pakt, dan wijst er meer op dat alle WP8.1 toestellen (of iig. die met 1GB RAM en een SD400 SOC of hoger) de update krijgen, dan communicatie die het tegendeel beweerd. Misschien naief om MS te geloven, maar ik had het gewaardeerd als ze net zo veel tijd en moeite hadden gestoken in het temperen van bepaalde verwachtingen als dat ze hadden besteed aan mooie praatjes.
Ik heb via de insider app W10 op mijn 920 gezet en het draait prima, nog geen klachten. Ik snap niet zo goed waarom deze 900 series niet meegenomen zijn in de reguliere update.
Ik baal wel maar android en apple toestellen doen precies hetzelfde zo niet nog slechter.
Op de 1020 kwam het door feedback van users die zeiden dat de performance niet naar wens was. Dus ga er vanuit dat dat voor andere 'niet upgradebare' toestellen ook geld.

"Higher % of reports of performance issues, lower % of votes of likely to recommend" - Gabe Aul

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 25 maart 2016 00:10]

Ik heb er wel aan zitten denken, maar ik wil gewoon een fatsoenlijk/officieel ondersteund OS (dus geen insider version), en dan ook graag een die niet al dood verklaard is (MS kan zeggen wat het wil over WP8.1, ik denk dat je weinig verbeelding nodig hebt om te zien het het dat OS zal vergaan...)
MS heeft nooit een officiŽle verklaring gegeven waarin staat dat alle toestellen met WP8 een upgrade zullen krijgen naar W10M
Het bericht is de wereld ingegaan vanuit het Twitter-account Lumia, The official destination for the latest news, updates and insights from the Microsoft Lumia team. ....Veel officiŽler kun je het niet krijgen.....
En je maakt mij niet wijs dat Microsoft zo incapabel is dat ze geen soepel draaiend o.s. kunnen ontwerpen voor een quad core computer met 512 MB intern geheugen....
Mń eerste computer, de ZX spectrum had 48.000 bytes intern geheugen. We praten hier over een telefoon met 512.000.000 bytes intern geheugen. Scheelt maar een factor 10.000, en daar zou windows 10 mobile niet meer soepel op kunnen draaien ?
Ik ben benieuwd wat Lord Sinclair hiervan zou zeggen. Waarschijnlijk zoiets als dit:
Sir Clive Sinclair, de Britse uitvinder die in de jaren tachtig aan de wieg stond van de Sinclair ZX80, laat in een interview weten dat hij geen computer meer aanraakt. De huidige pc zou geheugen verkwisten en gebaseerd zijn op 'inferieure ontwerpen

[Reactie gewijzigd door sofsaf op 24 maart 2016 20:03]

ik heb mijn 925 gekocht n.a.v. die officiele tweet , dacht dan goed toekomstbestendig toestel te hebben ... resultaat teleurstelling, veel populaire apps die er niet zijn en nu ook geen beloofde updates ... binnenkort uitzien naar android ding met glimp screen ...
ik versta de negatieve berichten hierover ook niet. Ik heb liever een toestel dat niet meegaat in de update dan een toestel dat niet meer loopt naar behoren (zoals vaak met iOS devices gebeurde in het verleden)
Wat mij meer stoort is het gebrek aan oplossingen voor veel mensen die met een 92x of 82x device zitten.
Er is op dit moment geen alternatief te koop. Al die devices zaten in de range van 275§-375§ en daar is nu gewoon geen toestel te vinden.
Tussen de 650 en de 950 zit een gat van 200+ euro en van specificaties. Bij de andere fabrikanten is er gewoon (nog) niets.
Ik versta dat mijn 925 niet meekan, maar geef mij dan tenminste een alternatief of zicht erop.
Het punt is dus dat alle apps aan het eind van het jaar niet meer WP8.1 compatible zijn, ontwikkelaars moeten anders namelijk 2x de app onderhouden. Voor WP8.1 en voor W10M. En wat is een smartphone zonder apps? Geen Whatsapp, geen Facebook, geen Instagram. Het is nu al zo dat van veel populaire apps geen WP8.1 versie is, dat wordt alleen maar erger. Of alleen verouderde versies en dan maar hopen dat je de telefoon niet moet resetten. Op Android speelt dit niet omdat apps ook op oude versies van Android draaien en alleen apps die specifieke dingen nodig hebben werken alleen op die (nieuwere) Android versies. Op iOS speelt dit ook niet omdat Apple nog moeite doet om oudere telefoons mee te krijgen, maar dan zonder ondersteuning van nieuwe dingen (force touch enzo). Maar je kunt iig nog de nieuwe apps installeren. Als MS ervoor zorgt dat een WM10 versie voor de oude generatie komt, dan speelde dit niet zo dringend. Let wel, dit geld ook voor de 1320 en die is pas 2 jaar oud.
Wat mij meer stoort is het gebrek aan oplossingen voor veel mensen die met een 92x of 82x device zitten.
Hoezo zou een Lumia 640/650 niet voldoen dan? Zeker de 650 prima bouwkwaliteit en specs t.o.v. oude 82x en 92x devices.
Ik versta dat mijn 925 niet meekan, maar geef mij dan tenminste een alternatief of zicht erop.
Er is toch genoeg keus? De 640/650 en zelfs de 550 bieden allemaal meer performance t.o.v. de oude x2x toestellen. Er is natuurlijk wel een 'gap', maar het is nou niet alsof er geen upgrade mogelijkheden zijn.
zet de 640 en 650 maar eens naast de 925 in pricewatch...
also, voor mij lumia=dedicated camera button
Zie inderdaad dat de 650 geen 5ghz wifi, slechts een enkele camera led en 'maar' 720p video opname heeft. Niet echt enorme dingen die ik zou missen, maar ok dat is mijn mening.

Dan heb je natuurlijk in principe nog altijd de keuze tot de Lumia 930, die zit tussen de 650 en de 950 in momenteel.
niet meer officieel te koop. de leftovers die je nog vindt zijn maar tientje goedkoper dan de 950
True. Zie het inderdaad, my bad. Had mijne toen vrijwel nieuw overgenomen van een medetweaker, die kostte ~340 (op de factuur). Dus daar ging ik een beetje vanuit eigenlijk (als nieuwprijs). Maar damn die huidige prijzen zijn :|
1. Altijd maar dingen beloven.
2. Altijd maar dingen afblazen.
3. De gebruikers bestempelen als beta testers terwijl ze zelf ooit DIT als reclame hadden. Ironisch niet?
4. Altijd maar te laat komen met bepaalde updates.
5. Altijd te vroeg komen met goed nieuws waar men nog lang op moet wachten. Op verschillende websites bestaat al de volgende meme: Microsoft Trademark: Soontm. En dat bestaat niet omdat er niks aan de hand is.
6. De consument niet het gevoel geven dat ze zelf Łberhaupt achter hun eigen platform staan.

Microsoft doet echt van alles fout, terwijl het OS zelf met wat aandacht prima is. Content zelf nog ook niet, maar daar moet je op een magische manier de developers zien aan te trekken.
1. Altijd maar dingen beloven.
Dat doet elk bedrijf in meer of mindere mate.
2. Altijd maar dingen afblazen.
Gebruikers zelf hebben de 'dodelijke' feedback gegeven (als insider) voor de toestellen die de upgrade niet krijgen. Dus is het dan Microsoft's fout dat ze geen upgrade willen geven waar nog meer mensen gaan klagen over performance?
5. Altijd te vroeg komen met goed nieuws waar men nog lang op moet wachten. Op verschillende websites bestaat al de volgende meme: Microsoft Trademark: Soontm. En dat bestaat niet omdat er niks aan de hand is.
Tsja ze kondigen nou eenmaal vrij voorbarig dingen aan. Dat zijn 'we' inmiddels toch wel gewend.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 25 maart 2016 00:27]

Waarom dan niet gewoon dingen aankondigen wanneer het ook echt klaar is. Dan krijg je minder gedoe. Kijk naar de concurrentie!
Mijn Lumia 920 met 1GB en 32 GB staat anders toch echt niet op die lijst, terwijl ik wel al n jaar de preview draai.
Compleet mee eens, het valt mij ook op. Ik heb hier nog een 800 liggen, blij dat deze geen update krijgt, liever soepel ouder OS dan een traag nieuw OS. Dat laatste heb ik nu op een tablet van een ander merk. Constant zeiken dat ik de update moet hebben, dan heb ik hem, is het ding niet vooruit te branden.
Die negativiteit is wel te verklaren denk ik. Juist omdat Microsoft controle heeft over het OS en zijn updates (in tegenstelling tot Google) verwacht men beter, temeer omdat men al eerder zo'n harde overgang had van 7 naar 8.

Daar zullen ongetwijgeld goede technische redenen voor te bedenken zijn, maar het is niet goed voor de reputatie en geloofwaardigheid, en al helemaal niet voor een ecosysteem wat toch al onder druk staat.
Als je bedoelt dat voor andere mobile OS-en geen aandacht is voor fragmentatie door gebrek aan upgrades, dan krijgt Android hier ook gewoon de volle laag hoor: reviews: Het leed dat Android-updates heet

Natuurlijk is iedere vorm van fragmentatie vervelend, maar het is een probleem dat bijna niet te voorkomen is. Zelfs Apple moest afgelopen maandag in hun keynote melden dat 20% van hun gebruikers niet meer de laatste versie van iOS gebruikt. En dan heb je het over een fabrikant die alle aspecten van de upgrade in eigen hand gehouden heeft.

Verder is dit nieuwsbericht inderdaad opvallend mild in dat het niet vermeldt dat Microsoft hiermee opnieuw eerder gemaakte beloftes over upgrades niet na komt. Dit was ook het geval bij Windows Phone 7.5, waar toen ook een substantieel deel van de bestaande markt het nakijken had. Aangezien Microsoft slechts een klein marktaandeel heeft, doet fragmentatie hier extra pijn. Nu wordt het nog minder interessant om dit segment te supporten, en zullen ongetwijfeld bestaande gebruikers afhaken. In dat opzicht wordt je als gebruiker veel harder geraakt dan bijvoorbeeld fragmentatie bij Android: als je daar blijft hangen op een oude versie, kun je in ieder geval nog verwachten dat app-makers je nog jaren blijven supporten wegens de hoge install-base.
Mooie 1st post knul. En dat word dan ge+d. Nog ge-edit ook.
Heb inmiddels mijn 930 (werktelefoon) en 735 (prive) succesvol kunnen updaten naar WP10 en zeer tevreden mee! :)

Voor het feit dat je een nieuw OS er zo eventjes op zet vind ik het opvallend moeiteloos en foutloos gaan. Zelfs alle apps en (de meeste) instellingen blijven prima bewaard. Vind dat ze voor zoiets ook wel eens kudo's mogen krijgen O+

Voor compleetheid. Enige probleem had ik op mijn 735 dat hij eigenlijk 'net' te weinig vrije ruimte op de os-schijf had en daardoor het update proces vrij snel afbrak. Daarna een paar loze apps verwijderd, opnieuw aangezet en half uur later stond er een nieuw OS op
Ik wacht al sinds Oktober vorig jaar op een update van mijn lumia 525 maar tot op heden geen update notificatie gehad. MS heeft loze beloftes gedaan en hierdoor zie ik in de toekomst af van verdere windows phones, geef mij maar android, daar kreeg ik destijds wel regelmatig updates (motorola).
Je krijgt ook geen notificatie. Je moet eerst een app installeren. En die app 'kijk' vervolgens of jouw toestel in aanmerking komt voor een upgrade.
Hoe heet deze app beste Cor?
https://www.microsoft.com...pdateadvisor/9nblggh0f5g4 Moet wel lukken toch?

[Reactie gewijzigd door MrX_Cuci op 24 maart 2016 19:47]

De L525 staat niet op het lijstje:

Phones and devices that can upgrade to Windows 10:

Lumia 1520, 930, 640, 640XL, 730, 735, 830, 532, 535, 540, 635 1GB, 636 1GB, 638 1GB, 430, 435, BLU Win HD w510u, BLU Win HD LTE x150q, MCJ Madosma Q501

Je kan ook via Windows Insiders upgraden.
sorry, typefoutje. Ik bezit de 535 :)
Het is pas net officieel uit. ook niet alle toestellen. Ik denk dat je naast nexus en misschien een paar high end top toestellen, met Windows phone zeker meer updates krijgt.
Kan het ook al zonder de insider preview app te gebruiken? het updaten naar w10?
Tof, bedankt! maar weer opnieuw alles installeren :)
Zelfde hier met de 830.
Wel een berg app updates na de upgrade.
Al een keer een bluetooth muis aangesloten? het werkt :-)
Dat werkt onder Android (en misschien iOS, ik heb geen iOS devices) ook gewoon. Helemaal leuk met een PS4 controller je telefoon besturen..
Inderdaad, de mogelijkheden zijn eindeloos :-)
Wauw gaaf, kan me jaren geleden zoiets herinneren. Ergens in de Android 2.1/2.3 tijd dat Bluetooth muis en keyboard HID profiles ondersteund werden. Had het toen geprobeerd met mijn Galaxy S1 toen die net uit was.

Echt gaaf hoor. :) /s
Helemaal mee eens, mijn 930 ging ook 100% probleemloos over van WP8.1 naar W10M. Kon na anderhalf uur updaten gewoon verder waar ik gebleven was.
Ik had eerst wat problemen om mijn 735 upgrade te doen: door plaatsgebrek probeerde mijn telefoon de upgrade vanop mijn SD kaart te doen en dat liep fout, maar nadat ik een hoop apps naar die SD kaart verplaatst had deed die de upgrade wel vanaf mijn telefoon geheugen en ging alles ok.

Alles draait goed, enkel de Kaarten app mist nog belangrijke opties zoals compass (kan gelukkig voorlopig nog HERE maps gebruiken, hopelijk wordt dat opgelost voordat HERE uit WM10 gesloopt wordt).
Niet meer dan normaal toch? Ik heb met iOs updates ook nog nooit een probleem gehad.
Nee precies. Zelf met mijn M8 ook nog niet en vind 1.5 uur zelfs best lang duren ;) Maarja, Tweakers community is nu eenmaal pro WP en het hoort daarbij om normale zaken een beetje op te leuken...
pro windows mobile? het zou me niks verbazen als ook hier bij tweakers 95% van de leden android of ios heeft (merendeel android gok ik).

wat ik alleen niet begrijp is waarom zoveel tweakers de ultra low budget modellen kopen, mid range telefoons zijn helemaal niet duur en zeker de WP of windows 10 telefoons. de verwachtingen voor telefoons van 100 euro of minder zijn veelste hoog, voor wat sommige uitgeven aan 1 telefoon is wel iets van 6 of 7 keer zoveel. koop gewoon elk jaar een low budget model, 80 t/m 150 per jaar is bijzonder weinig qua telefoon kosten op jaar basis
Dat is afhankelijk van persoonlijke wensen. Een oude maat had altijd van die psygische bedragen in z'n hoofd. Nooit meer dan 25,- euro per maand voor abbo en toestel. De ander maakt het niks uit en wil het beste hebben.

Ik vond de budget nokia toestellen zoals 520 ook prima. Indd. ook met het idee gekocht dat ik hem na ťťn of 2 jaar weer aan mijn ouders kan geven.

Andere mensen willen gewoon bellen whatsappen e.d. paar apps en muziek. En een spelletje, dan kom je prima uit met een 735 of een 535 bijv.
Ik ook nog nooit, maar mijn Ipad 2 is er niet beter op geworden en bracht een hoop frustratie met zich mee. Ik weet niet meer welke IOS versie het was, maar terug kon ik niet meer bij mijn weten. Afgaand daar op snap ik de beslissing van MS wel. Ik heb vrij snel daarna de Ipad 2 omgeruild voor een Ipad Air
dat is toch wat anders dan een nieuwe OS installeren...
Kan het al zonder de insider preview app te gebruiken?
Waarom kudo's geven voor iets wat bij de concurrenten allang goed voor elkaar is... dan zit je echt in je eigen wereldje.
Ja, bij mij werkte het ook vlekkeloos op een 640 4g maar dat zou je eigenlijk ook mogen verwachten. Ik heb wel gewacht op de officiele versie. Ik was eigenlijk ook al content met 8.1 maar 10 kan misschien net iets meer en het ziet er wat gelikter uit.

Zowel 8.1 als 10 draaien overigens prima op een 640 bij mij.

Batterijduur is wel terug naar net iets meer dan 2 dagen waar die met 8.1 meestal 3 dagen was maar het is nog steeds een stuk beter dan met m'n iphone die ik daarvoor had
Kan iemand (nogmaals) uitleggen waarom devices, zoals mijn Lumia 520/820 geen upgrade krijgen, terwijl de preview wel draaide? Ik zie geen enkele reden waarom deze apparaten de upgrade zouden moeten missen...

Microsoft laat een USP liggen. Als ze nu hadden aangetoond dat ze praktisch drie jaar oude devices toch nog konden upgraden en toch nog een soepel device kunnen afleveren, zou dit voor veel mensen een trigger kunnen zijn om te kiezen voor Windows Phone als smartphone die langdurig meegaat.

Android heeft als pijnpunt: geen updates omdat de fabrikant hun eigen schil moet leggen. Bij Windows Phone kan het lukken omdat ze dat niet hoeven te doen, en dan laten ze alsnog een mooie kans liggen.
Kan iemand (nogmaals) uitleggen waarom devices, zoals mijn Lumia 520/820 geen upgrade krijgen, terwijl de preview wel draaide? Ik zie geen enkele reden waarom deze apparaten de upgrade zouden moeten missen...
Even advocaat van de duivel spelen. De marketing en sales afdelingen zouden de volgende redenen kunnen bedenken:

1. Geen goede gebruikerservaring
Misschien werkt het, maar niet goed genoeg. Daardoor kan het Windows 10 Mobile een slechte naam geven als gebruikers hierover gaan klagen.

2. Verminderde verkoop
Door het toepassen van (un)planned obsolescence wordt er gehoopt dat de huidige Windows Phone 8.1 fan een Windows 10 Mobile toestel gaat kopen.

Punt 1 is op te lossen: optimaliseer in plaats van te snijden in de ondersteunde toestellen. Punt 2 heeft niet veel toegevoegde waarde, want wat Windows 10 Mobile voornamelijk nodig heeft is een groter marktaandeel, en dat bereik je niet door consumenten die een toestel inleveren voor een ander.
Microsoft laat een USP liggen. Als ze nu hadden aangetoond dat ze praktisch drie jaar oude devices toch nog konden upgraden en toch nog een soepel device kunnen afleveren, zou dit voor veel mensen een trigger kunnen zijn om te kiezen voor Windows Phone als smartphone die langdurig meegaat.
Dat zou ik ook denken. Volgens mij werken de insider builds van Windows 10 Mobile goed genoeg op die toestellen, en denk ik dat eigenaren van een oudere Lumia de gebroken belofte mee zullen nemen in de keuze van hun volgende aankoop.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 maart 2016 15:32]

W10M is nog niet eens helemaal af. Als je nu al problemen hebt kun je als Microsoft eigenlijk niet verder want anders veroorzaak je zelf nog meer problemen.
W10M is nog niet eens helemaal af. Als je nu al problemen hebt kun je als Microsoft eigenlijk niet verder want anders veroorzaak je zelf nog meer problemen.
In elk ontwikkeltraject zijn er problemen. Die kan je technisch oplossen, of functioneel door het te schrappen. Microsoft koos voor het laatste.

Als PC's van 10 jaar geleden nog probleemloos Windows 10 kunnen draaien, waarom kunnen smartphones van minder dan drie jaar oud dat dan niet mobiel?

Het is niet onmogelijk. Microsoft heeft een analyse gedaan. Mogelijk kost het hun te veel om oudere toestellen te ondersteunen, maar het zou nog prima kunnen. Een nieuwe versie van een besturingssysteem hoeft niet per se zwaarder te zijn dan zijn voorganger.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 maart 2016 15:54]

HTC heeft ook een beslissing genomen: we doen het niet. Sommige Amerikaanse telecombedrijven hebben ook besloten: we doen het niet. Ik denk niet dat je computers en smartphones (waar soms derden over beslissen) ťťn op ťťn kunt vergelijken, hoe voor de hand liggend dat ook is.
Ik denk ook nog altijd dat microsoft niet de windows op desktops wil achternagaan waardoor het een log e zwaar os is. Alsook dat de updates sneller en gerichter kunnen doorgevoerd worden zodat ze efficiŽnter kunnen werken. Natuurlijk jammer voor degene met een ouder toestel ik heb speciaal een lumia 640 gekocht omdat ik zekerheid had dat die windows 10 mobile ging krijgen en dat heb ik nu maar toch heb ik bijna een jaar nog met windows phone 8.1 rondgelopen.
Ik heb het probleem met de 640 dat het glimpscreen niet meer werkt sinds de upgrade naar windows 10. Heb jij dit probleem ook?
vr. groet
Guido Heijmans
Ik gebruik het glimpscherm niet. Dus sorry ik kan er niet van meespreken.

Waar ik voornamelijk last van heb is dat mijn toetsenbord niet altijd direct opent of soms niet opent als ik een sms schrijf of iets opzoek in een url of dergelijke. Dat is ook sinds w10
Er is van de week wel een bericht over de HTC geweest, dat ze bezig zijn met een update, en een paar maanden geleden was er een bericht dat er iemand van Microsoft aan het werk ging bij HTC.

http://news.softpedia.com...ws-10-mobile-502026.shtml

Van Blu werd eerst ook gezegd dat er geen update kwam, nu ineens gedeeltelijk wel.

http://www.windowscentral...radable-windows-10-mobile

Er wordt gewoon ook niet duidelijk gecommuniceerd.
En ook bij HTC ligt het niet bij HTC maar bij de carriers. En dan hebben we het over 1 model van HTC.

Eerst zien, dan geloven.
Ik ben van mening dat Microsoft voor de andere toestellen, die op het randje zitten, de gebruiker de keuze moet laten maken, met een duidelijke waarschuwing dat de gebruikerservaring tegen kan vallen (natuurlijk afhankelijk van gebruiker en gebruikte apps).
Dan heb je in ieder geval meer W10M gebruikers.

Maar aan de andere kant, W10M is nog niet af, en wat voor functionaliteiten worden er nog meer ingebouwd, waardoor die toestel helemaal niet meer werkbaar worden. Dat kan ook een reden zijn.

Een ding doet Microsoft fout, en dat is duidelijk communiceren naar de buitenwereld en de gebruikers.

Btw, er zijn geluiden dat er nog meer WP8.1 toestellen misschien naar W10M gaan, zoals de HTC M8 en enkele Blu toestellen (de laatste wordt die wel verkocht in de Benelux??).
Ik ben van mening dat Microsoft voor de andere toestellen, die op het randje zitten, de gebruiker de keuze moet laten maken, met een duidelijke waarschuwing dat de gebruikerservaring tegen kan vallen (natuurlijk afhankelijk van gebruiker en gebruikte apps).
Het punt is dat je de Tweaker wel zo'n keuze kunt voorschotelen, maar de gemiddelde gebruiker niet altijd. De gemiddelde gebruiker is ook de gebruiker die bij elke installatie van een applicatie op next > next > finish drukt en alle vinkjes laat staan.
volgens bronnen door de feedback uit het insider programma.
Er waren teveel mensen die niet tevreden waren over de prestaties van de x2x serie.

Ze hebben dus gekozen om op basis van de feedback (en interne testen) enkele devices te schrappen eerder dan de performance/featureset op andere toestellen ook aan te tasten.

Ik had ze liever in 2 waves zien werken, waar ze nog wat voortsleutelden aan de devices die op het nippertje waren (925 en 1020)
ja precies .ondanks dat mensen blijven denken dat ms niet luistert is dit wel juist wat ms wel gedaan heeft. de insiders van de niet updatebare telefoons hebben te veel problemen gemeld waardoor ms logischerwijs besloten heeft die toestellen niet te updaten ,,
en dat is een goeie zet . ondanks dat vele nu op hun pik getrapt zijn doordat ze geen update krijgen .. maarja de meeste toestellen hier krijgen een update .,
dus dit heeft mx gewoon goed gedaan.
Toch wel verdacht dat het, op de 1520 na, de volledige x2x serie is, terwijl dat nummertje in princiepe niks met de hardware te maken heeft. Er zijn dan toestellen die wel ondersteund worden met bijna gelijke hardware dan diegenen die niet ondersteund worden, dat is maar vreemd.
Komt inderdaad door slechte feedback van insiders. Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat die telefoon's weinig ram geheugen hebben
Nou "die" 1020 van mij heeft 2 GB aan boor dus die vlieger gaat niet op.
Mijn 1020 draait ook soepel de .164 .
Waarom hij niet officieel komt snap ik dan ook niet?
Vanwege een schermpje dat soms kort zegt de app te hervatten?
Bugs kom ik eigenlijk niet tegen, geen reboots, en 1,5 dag standby/bruikbaar.
Of het zou de lijst "vorig screen/app" moeten zijn die blijkbaar niet altijd geleegd wordt en ik soms verder terug kan dan ik geopend had die sessie.
Qua snelheid kan het volgens mij niet zijn, dit weekend wat gevraagd aan iemand met een iPhone 6 omdat ik te lui was mijn telefoon te pakken, uiteindelijk toch maar met mijn 1020 het opgezocht en uitgerekend want het duurde me te lang........ }>

Maar wel jammer dus dat het niet officieel wordt, mijn telefoon is niets mis mee.
Ik heb zoiets al eens meegemaakt met een LG flagship dat plotseling toch niet geŁpgraded werd en waarna ik Android verlaten heb.
W10 is verder imo een prima stabiel OS dat fijn werkt en waarvan ik waarschijnlijk niet afstap.
Ik wacht dan maar op de HP Elite X3, kijken of die toch ergens te krijgen is behalve zakelijk.
In de feedback app van de Insider Preview hebben teveel gebruikers aangegeven op de betreffende telefoons dat ze niet te vreden waren over de performance van Windows Phone 10 op hun toestel. Aan de hand daarvan heeft Microsoft besloten om Windows Phone 10 niet uit te brengen voor die telefoons.

[Reactie gewijzigd door Pyramiden op 24 maart 2016 16:25]

Maar goed, als KingFox het bovenstaande artikel 2 x had gelezen dan was hem dat nogmaals uitgelegd.
Dat vind ik dus helemaal niet duidelijk naar voren komen in het artikel of dit dus geheel definitief zou zijn, juist omdat er altijd is gezegd dat toestellen die origineel met WP8/8.1 zijn geleverd zeker de WP10 update zouden krijgen, maar dat die updates in fases uitgerold gaan worden. Ik interpreteer het artikel dus vooral dat er op het moment nog geen update mogelijk is maar dat dit nog niet is uitgesloten, ik verwacht na het lezen van het artikel in de toekomst dus nog steeds een WP10 update voor mijn werktoestel Lumia 820.
In het artikel staat wat NU de feiten zijn. Meer niet. Waar lees jij dat jouw interpretatie onjuist is?
?? 'Mijn interpretatie onjuist'... volgens mij bedoel je wat anders.

Omdat er nergens staat dat er definitief niets meer mee wordt gedaan, alleen dat de update naar bepaalde toestellen niet wordt gepushed vanwege de vele klachten, maar er staat nergens dat ze het er dan ook helemaal bij gaan laten. Dit ook vanwege de eerdere belofte die MS heeft gedaan en dat de update eerst naar meer recente toestellen zou komen en pas later naar oudere modellen. Enige definitieve wat er staat is dat er voor die modellen geen nieuwe builds meer zullen komen via de Insider App... daar kan je uiteraard bepaalde conclusies aan verbinden maar dat zijn geen feiten.
Sorry, maar heb je dan deze zin over het hoofd gezien, die lijkt me anders behoorlijk eenduidig:
Gebruikers kunnen via de Windows Insider-app nog wel naar de huidige versie van Windows 10 mobile, maar het Redmondse bedrijf zal geen nieuwe builds meer maken voor die modellen.
Je bent natuurlijk vrij om wat Microsoft nu zegt te relativeren, maar Microsoft heeft geleerd van haar eerdere onduidelijkheid over het updatebeleid naar W10phone. Duidelijkheid voor alles lijkt nu het beleid, en dat is (ook voor mij) geen prettige informatie.

Wat ik alleen nog steeds wat mis is een gebaar naar de loyale Windows 8.1 gebruikers die niet kunnen migreren, en die toch een behoorlijk aantal accounts vertegenwoordigen. Dat dit gebaar er nog niet is geeft mij de indruk dat de rol van Windows Phone binnen de Microsoft plannen een andere rol heeft gekregen. Het accent kortgeleden om meer bezig te gaan met zakelijke Phones duidt hier ook op.

[Reactie gewijzigd door teacup op 24 maart 2016 21:09]

De lumia 930 crasht bij mij om de 2 dagen en glitch en bugt bij veel..
Dus ik denk dat het daar niet aan zal liggen..
Heb er ook feedback op gegeven
Wanneer je de berichten van de laatste week leest op het forum Windows 10 Mobile - OS Discussie en ervaringen zie je dat dit vaker voorkomt. Vaak helpt een backup maken, en een factory reset.
Bedankt voor de tip!
Zal er wel naar gaan kijken.
Zoals in het bericht te lezen is, was de gebruikerservaring niet soepel.
Dit zou MS imagoschade kunnen opleveren wat ze proberen te voorkomen door geen update uit te brengen.
Maar ze lopen nu al imagoschade op doordat er eerst heel expliciet is beloofd dat WP10 naar alle toestellen zou worden uitgerold die origineel met WP8/8.1 zijn geleverd, dat is ook inclusief toestellen zoals de 820/830 en die belofte maken ze nu dus zeer waarschijnlijk niet waar.
Doomed if they do, Doomed if they don't. Ze hebben naar de gebruikers geluisterd en dan is het nog steeds niet goed...
Ze hadden ook wat voorzichtiger mogen zijn met uitspraken en dan was het geen kwestie geweest en alleen maar mooi meegenomen als je oudere toestel van een update zou worden voorzien. Oftewel ze hebben zichzelf daarmee in de vingers gesneden... het zou ze sieren om na dergelijke beloftes toch proberen de boel te optimaliseren voor de oudere toestellen.
dat is zo, ja maar dan toch, willen ze dan nog meer uitstel? dat is dan mijn vraag. Soms moeten er dit soort beslissingen worden genomen.
Het probleem was juist dat de gebruikerservaring onvoldoende was naar de mening van de gebruikers van de insider preview. En je kunt moeilijk verwachten van microsoft dat ze windows 10 helemaal gaan aanpassen voor de 3 jaar oude toestellen of de budgettoestellen met te weinig geheugen. Wel slecht van ze dat ze het eerst wel beloofd hebben in het geval van de 820.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 24 maart 2016 15:29]

Jammer, want ik vond 'm best soepel draaien. In ieder geval soepeler dan de keer dat ik op m'n Android een upgrade kreeg op 'n toestel van dezelfde prijsklasse na een periode van 6 maanden.
Ja, dat is dus een afweging van Microsoft geweest. Ik zou het als MS zijnde ook gewoon doorgedrukt hebben, zeker gezien de eerder gemaakte beloftes en gepoch dat alles upgradebaar was, maar het spreekt ook wel weer voor Microsoft dat ze uiteindelijk de user experience belangrijker vinden.

Een tweede argument kan inderdaad zijn dat ze graag willen dat bestaande Lumia bezitters overstappen op een nieuwe, maar gezien het feit dat enkel de 550, 650 en 950 beschikbaar zijn vraag ik me dat echt af.

[Reactie gewijzigd door Michielgb op 24 maart 2016 15:39]

Microsoft claimt dat het bij de testversies van Windows 10 mobile over diverse toestellen zoveel klachten heeft gekregen, dat het besloten heeft voor die toestellen de update niet te pushen.
:?
Gewoon de preview versie installeren en die blijven gebruiken... Op wat bugs na zou alles dan moeten werken
Microsoft KAN 3 jaar oude toestellen upgraden. Je kunt nog steeds gewoon de upgrade uitvoeren via het Windows Insider Program, maar Windows Insiders hebben gewoon zo vaak gezegd dat Microsoft juist geen upgrade zou mogen toestaan op 2nd generation Lumia's dat ze dat ook niet doen. In principe heb je gewoon de vrije keus of je wilt upgraden of niet.
Kan iemand (nogmaals) uitleggen waarom devices, zoals mijn Lumia 520/820 geen upgrade krijgen, terwijl de preview wel draaide? Ik zie geen enkele reden waarom deze apparaten de upgrade zouden moeten missen...
Zag dat Gabe Aul (publieke gezicht insider program) getweet had dat dergelijke toestellen niet ondersteund werden door een slechte gebruikerservaring en dan met name performance gerelateerd. Veel mensen gaven negatieve feedback (bij insider builds) etc.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 25 maart 2016 00:31]

Heeft er al iemand het geprobeerd op Lumia 920 ? Ben een beetje huiverig als het alleen met insider editie gaat , volgens mij is daar veel op beta status geimplementeerd
Als je nu overstapt op de insider versie dan is dat exact dezelfde versie als de officieel uitgerolde versie.

Bevalt het niet, dan kun je altijd nog terug via de device recovery tool.
De insider loopt achter op de officiŽle release die nu uit is en zal op die apparaten ook geen updates meer krijgen. Enkel apparaten die officieel ondersteuning hebben voor W10M krijgen op dit moment insider updates.
Klopt niet. De HUIDIGE insider die te installeren is op de 920, is exact gelijk aan de HUIDIGE release welke op "niet fabrieks-af" Windows10 toestellen draaien zoals de 930. Inderdaad is er wel verschil met de 950 versie, die alweer een stap verder is, maar volgens mij alleen op Insider FastRing (RedStone) en is zelfs de 950 die op release draait nog gewoon hetzelfde als laatste insider versie voor 920
Klopt, als toevoeging:
Om de 'RTM' W10M, build 10586.164 dus, te ontvangen op een 920/1320/520 etc, dien je je toestel wel naar de Slow Ring (!) te zetten. In de Fast Ring krijg je hem dus niet! De laatste niet-Redstone versie in de Fast Ring is 10586.107 of .122 naar mijn weten.

Aangezien de Redstone-builds (build 14xxx) niet zijn vrijgegeven voor alles wat geen 950/550/650 is, zul je dus naar de Slow Ring moeten gaan om de RTM/164 build te krijgen. Die is dus gelijk aan wat de rest ook krijgt, met als verschil dat het je laatste zal zijn.
Is op het moment van schrijven alweer achterhaald :D
Op Insider Fast is nu 10.0.104291.1001 te downloaden
Dit is de RedStone versie, waar enkele bugs in zitten.
Heb het hier draaien op de 920 van mijn vriendin. Werkt prima. Wanneer ik het vergelijk met Win10 op mijn Lumia930 merk en zie ik geen echte verschillen in gebruikers ervaring. Dit terwijl 2 user previews terug het nog zo instabiel was dat na een paar dagen 8.1 weer teruggezet werd op de 920. Dus waar Microsoft het idee vandaan haalt dat het minder zou werken op een Lumia920 snap ik echt niet.
De huidige "Insider Preview" is 100% hetzelfde als de "release versie" ook in versie nummer (met die uitzondering dat toekomstige updates niet meer binnen gehaald worden). Dus zolang die Insider Preview er nog staat; je kunt het gewoon proberen.
Installeer de "Insider Preview" app, zet hem op Slow Ring (dus niet Fast Ring) en haal de update binnen. (Mits MS niet intussen de update al offline heeft gehaald, daarom z.s.m.). Zet Insider daarna eventueel op "Release Preview" (voor de zekerheid).

Mocht het toch tegenvallen, al zou ik niet weten waarom want het is 100% hetzelfde als release, dan kun je altijd nog terug naar 8.1

[Reactie gewijzigd door LessRam op 24 maart 2016 15:45]

Jij kunt terug naar 8.1 maar jij bent niet alleen op de wereld. Velen weten niet eens hoe dat moet. Oma die haar Windows Phone 8.1 ooit op haar 80-ste verjaardag heeft gekregen gaat echt niet, wanneer haar telefoon niet goed werkt met de volgende updates van W10M, terug naar 8.1.
Om "oma's" dan maar verder te generaliseren; oma neemt wel de moeite om Win10 te installeren?

Mijn moeder van 74 zal het een worst wezen welke Windows versie er op haar telefoon draait, al is ze nog zo'n computer "freak" voor haar generatie. (half jaren 80 al haar eerste PC). Zolang Whatsapp, Skype en Facebook het maar doen, en foto's prima kwaliteit hebben is het haar om het even. Al vind ze het altijd wel leuk om te upgraden/updaten, gewoon omdat het kan. (True computer-nerd heart ;) )
En om terug te gaan, zou ook zij gewoon Windows Device Recovery Tool installeren. (Om daarna in paniek te bellen dat er iets fout gegaan is :) )

[Reactie gewijzigd door LessRam op 24 maart 2016 16:25]

Ja, want ze dacht dat het update was van Facebook. Maar de boodschap is: niet iedereen weet hoe je met een recoverytool terug moet naar 8.1 laat staan dat ze weten dat er een recoverytool bestaat of dat je terug kunt naar 8.1

Dus, je wereldbeeld iets vergroten dan jouw wereld.
We gaan compleet offtopic, over wereldbeeld gesproken ik begon niet over "oma's". Er zijn 10ers die zelfs Android niet weten te updaten, en er zijn 70ers die hun hand er niet voor omdraaien.

Wat ik probeerde uit te leggen is dat je in principe op een 920 ook aan Windows10 kunt komen zonder risico te lopen. Kan "oma" dan niet meer terug naar 8.1 dan vraagt ze het gewoon aan de "handige buurjongen die haar het toestel ook heeft aangesmeerd"? (Oma's kopen zelf geen Lumia, die hebben de oude Nokia3310, waarmee ze kunnen bellen. (Ja, generaliserend))

[Reactie gewijzigd door LessRam op 24 maart 2016 16:36]

Het gaat ook over de beslissing van Microsoft om het niet te doen. Insider prima, maar meer krijg je niet.
De Insider builds op de Production en Release Preview Ringen zijn gewoon dezelfde versies als die nu uitrollen naar het grote publiek. Niks om voor te vrezen.
Tof om voor de verandering weer wat positieve berichten te lezen over windows 10 op andere devices. Ik hoop dat ze de overstap kunnen maken, komende 2 jaar zal voor mij toch nog een android telefoon gaan worden. maar daarna hoop ik dat dit systeem volwassen genoeg is om naadloos de instellingen van mn google account te syncen met windows.
Positief?
Nadat Microsoft via z'n officiŽle Lumia Twitter kanaal heeft aangekondigd dat al z'n klanten konden rekenen op een update naar W10 Phone blijkt nu dat (iig in NL) 56% de middelvinger heeft gekregen. De opties voor hen zijn doormodderen met een niet meer ondersteunde Insider build of blijven op W8.1 en accepteren dat alle app-ontwikkelaars al zijn weggerend naar of W10 of de concurrentie.
Niks positief dus, Microsoft heeft mij, vrienden, familie en collega's genaaid.

[Reactie gewijzigd door Baserk op 24 maart 2016 17:31]

Eerst en vooral, een Twitter account is geen officiŽle uitlaat voor dat soort nieuws. Dit soort nieuws is aan de Windows group om te melden, niet Lumia's Twitter ondersteuning. Ten tweede, minstens 44% betekend niet dat "in ieder geval 56% de middelvinger heeft gekregen". Ten eerste is een groot deel van die toestellen onder wat Tweakers hier "Onbekend" noemt ook gewoon beschikbaar om te upgraden (oa de 640 XL, 1520, etc. vallen ook onder die categorie en kunnen wel gewoon upgraden) en ten tweede kan je, zelfs als je niet officieel ondersteund wordt, ook gewoon via officiŽle wegen upgraden naar Windows 10 Mobile, wat een groots totaal maakt van hoogstens 5% van de totale Windows Phone markt, uitsluitend bestaand uit Windows Phone 7 toestellen, die daadwerkelijk op geen enkele manier kunnen upgraden naar Windows 10 Mobile.
Ok, dus alleen persberichten van 'de Windowsgroep' (wat dat ook moge zijn) zijn officieel. Alle andere communicatie is gelul.
Het eigen Twitter kanaal met Microsoft logo en Lumia logo is meer voor de kolder-communicatie, klant-grapjes en overig vermaak. Duidelijk.
Daarnaast, beschouw jij doormodderen met een nu al niet meer ondersteunde Insider build als 'upgraden via de officiŽle weg'?
Laat me niet lachen, joh.
Ik had het ook met name over de reacties hier op het artikel. Mensen die zich positief uitlaten over een soepele update. Uitstekend. Er zijn altijd laggerds.
google boycot microsof actief momenteel, je zal ook geen enkele app van hun vinden op je WP
Tsja, Microsoft zag Linux ook als virus. En had intern allerlei plannen om het dwars te bomen voor als het eventueel populair zou worden. Business is business.
ondertussen kan de windows bootloader doodleuk linux booten... Nu hebben ze hun dotnet stack ook op linux draaiend...
K heb Windows Phone 10 al voor een week op mijn lumia 640. Het os staat nog wel in kinder schoenen. Er zijn Veel bugs die mij op vallen.
Heb je ook de update naar de laatste build (.164) meteen erna gedaan? Dat was voor mij namelijk een wereld van verschil. Ik kan geen noemenswaardige bugs bedenken op m'n 930 die inmiddels een kleine week draait.
Toevallig wel, maar de raarste bugndie je zelf zou kunnen testen of je die ook hebt, is als je via groove een muziek af gaat spelen. Als je dan je telefoon vergrendelt en dan op je lock screen het nummer veranderd doet ie raar. Hoop dat je dit misschien effe zou willen testen.
Ik draai regelmatig muziek via Groove als ik in de trein zit en heb hier nog geen last van gehad. Bedoel je gewoon via het notificatiescherm vorig/volgend nummer?
En dat is dan het OS of de app Groove?
Op de Lock-screen he en dan dat balkje bovenaan als je je volume knop kort indrukt.
Ja, dat had ik begrepen..... maar we moesten Groove toch uitproberen? Dat is een app, geen OS.
Ik draai vanaf de eerst dag dat je 10 als insider kon draaien al op mijn L640XL. De eerst paar versies waren niet echt goed te noemen. Maar dat is steeds beter geworden. Zelf heb ook veel feedback gegeven aan Microsoft. Nu draai ik de laatste versie die iedereen op mijn 640.

Echter ik raad aan dat je na de update eerst je telefoon terug zet naar fabrieks instellingen.
Dit voorkomt in mijn ogen veel problemen. Sinds ik dit standaard doe, kom ik eigenlijk geen problemen tegen. Ook op de Microsoft telefoons die ik onder mijn beheer heb binnen ons bedrijf, doe ik standaard.
Ik heb maar 1 Lumia 640 die een probleem heeft met het scherm, maar ik denk dat dit aan de telefoon zelf ligt. Het scherm reageert niet op alle plaatsen op scherm goed op vingers.
Ik zal m zo even terugetten naar fabrieks instellingen
Hoe doe je een reset veilige eogenlijks? Wel de bedoeling dat ik op wp10 blijf. Alvast bedankt.
Hoe je reset bedoel je? Settings -> System -> About -> naar onder scrollen, daar staat een knop Reset your phone.
Maar dan misschien in het Nederlands bij jouw. Die blijft op Windows 10 dan ja.
Hier komt roaming symbool dan constant zichtbaar na hard reset, zelfs zonder roaming te gebruiken
Zodra je W10 geÔnstalleerd hebt en je telefoon is klaar met installeren, dan doe je een reset. Dan blijft W10 gewoon op je telefoon staan. Je moet alleen je telefoon opnieuw instellen.
dus als ik de gehele reset uitvoer naar fabrieks-instellingen blijft wp10 erop? want als dat zo is, doe ik dat zometeen even. :)
Yes, omdat je namelijk eerst W10 installeert en daarna pas een factory reset doet. WP8.1 wordt tijdens de update verwijderd.
Dat is een 'known issue', heb/had er ook last van. Weet niet of de issue nog wordt omgezet als fix/patch voor de huidige versie, maar de fix is aanwezig in de huidige 'insider previews' (de eerste grote update voor w10m).

Van het changelog: "We fixed an issue causing the title of a song in volume control to flicker a few times when you pressed play or changed tracks after a pause."
In het OS ook nog geen bug tegengekomen, wel sommige apps die 'onvriendelijk' zijn.
Wel jammer dat ze zoveel mensen zo lang in onzekerheid laten zitten. Ik heb zelf een Windows Phone (830) gehad en was er eigenlijk wel echt tevreden mee.

Op vakantie kapotgegaan en toen toch maar weer een Android genomen (en Android is verre van ideaal), want helaas, sommige apps en ook vooral functionaliteiten van apps miste ik uiteindelijk echt.

Het komt helaas nog wel eens voor dat de WP-app een slap aftreksel is van de iOS of Android-app bijvoorbeeld. En whatsapp bleef stroom vreten (er werd aan gewerkt) maar het had duidelijk geen prioriteit voor Whatsapp. Snapchat die om onduidelijke redenen WP op een zeer agressieve manier boycot was ook iets wat me tegenstond.

Het komt erop neer dat het marktaandeel gewoon te klein blijft. Een gemiste kans wel voor een mooi OS.
Hoe weet jij dat het marktaandeel te klein blijftt? Heb je glazen bol?
Nee, maar het zijn wel de voorspellingen voor 2016 dat er een dalende trend is.
http://tech.firstpost.com...2016-says-idc-290700.html

Maar ik denk zelf dat het gewoon een stabiele 3% blijft de komende jaren. Er is een solide aantal gebruikers welke het platform steunen. Tevens zegt marktaandeel ook niet alles als de markt nog aan het groeien is. De aantallen groeien dan voor alle partijen. Ongeacht je marktaandeel.
Het komt helaas nog wel eens voor dat de WP-app een slap aftreksel is van de iOS of Android-app bijvoorbeeld
Dat zul je tegenwoordig nog wel vaker zien. Maar dan letterlijk een aftreksel van de iOS apps (aka islandwood ports) ;).
iOS heeft vaak de beste versies van apps, ik zie dan ook liever ports van iOS afkomen dan van droid
Reactie verwijderd.

[Reactie gewijzigd door bernard9989 op 24 maart 2016 17:17]

De upgrade is nu beschikbaar door uit de store de Upgrade Advisor app te downloaden, heb je daar al naar gekeken? Meer info hier: http://windows.microsoft....10-mobile-upgrade-advisor

Verder kunnen telefoons die de upgrade niet via de supported weg krijgen alsnog via de insiders app kiezen voor de "Release Preview" branch, die geeft de laatste stabiele Windows 10 versie.
Ik kocht mijn Lumia 925 na het lezen dat ik gegarandeerd Windows 10 zou krijgen.
Nu blijkt dat dat niet gaat gebeuren, dan mag ik toch aannemen dat mijn telefoon NON-CONFORM is?
Dat betekent dan toch weer dat ik mijn geld terug mag vragen of ik moet een vergelijkbaar toestel ontvangen die wel conform is (Lumia 930)?

Mensen kopen een telefoon met een bepaalde reden, ik vanwege de fantastische camera en de weet dat hij naar Windows 10 geŁpgraded n worden. De 920 vond ik te zwaar en de 930 vond ik te groot en te zwaar...
ALS ik dit bij de koop wist, dan had ik de 925 NIET gekocht!

Volgens mij heb ik toch gewoon het recht om een conforme telefoon te eisen?
Raar verhaal dit. Je koopt een vlaggenschip model uit eind 2013. De aankondiging van Windows phone 10 was ergens begin 2015. Weinig kans dat dit non-conform is.
En dat vlaggenschip is nog altijd te koop. Toen ik dat las was hij nog volop te koop en ik wist toen niet beter dan dat ik Windows 10 zou krijgen. Pas sinds 1 week weet ik dat dat niet het geval is. Al die tijd hield Microsoft (niet 100% zeker) vol dat de 925 Windows 10 zou krijgen...

Dus voor ik hem kocht en na ik hem kocht zou hij Windows 10 krijgen...
De zaak lijkt me te draaien om de vraag in hoeverre je je bij koop mag baseren op gewekte verwachtingen en in welke mate MS aansprakelijk is voor het wekken ervan dan wel het voeden ervan (bv door uitblijven van ontkenning van een gangbare aanname).
Het wordt lastig als MS volhoudt dat een gewekte verwachting niet hetzelfde is als een harde toezegging.
Waar haal je de garantie vandaan dat je zou kunnen upgraden naar Windows 10 Mobile? Toen Windows 10 Mobile werd aangekondigd in Januari 2015 was de 925 al haast 2 jaar oud, ik betwijfel dat je daadwerkelijk die garantie hebt gekregen toen. Daarbij kan je altijd nog gewoon upgraden naar Windows 10 Mobile, Microsoft ondersteund het gewoon niet officieel.
Dat is dus iets dat ik niet zeker weet, maar nieuws was het dat ALLE windows 8.1 telefoons naar Windows 10 zouden gaan. Toen dat nieuwe kwam kocht ik de 925.
Dat was ook de verwachting van MS. Maar als de performance triest is en ze slechte feedback ontvangen van insiders dan zie ik het cancellen van de update voor dergelijke devices wel als optie.

Optimalisaties voor dergelijke toestellen nemen teveel tijd in beslag, tijd die ze liever aan daadwerkelijk developen besteden denk ik zo. En daarnaast is de 920/925 ook zodanig verouderd qua hardware ... zelfs de gemiddelde smartwatch is sneller.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 25 maart 2016 00:53]

Tja, ik denk dat het belangrijk is in dit geheel of er daadwerkelijk ergens zwart op wit staat vermeld dat je gegarandeerd wordt dat je die update krijgt. Als het niet officieel is bevestigd voldoe je als consument volgens mij anders gewoon niet aan je onderzoeksplicht.
Ik wou dat ik het zeker wist. Er is heel veel over geschreven, ook dat alle 8.1 telefoons naar 10 zouden gaan. Later alle telefoons met minimaal 1GB geheugen. Later weer veranderd. Kwam dat echt van Microsoft? Ik weet het niet 100% zeker...
Inderdaad de eerste boodschap was dat alle smartphones waar W8.1 op draait zouden kunnen upgraden ook de 512MB toestellen.
Later is dit bijgesteld naar de 1GB toestellen.
Tot dan toe was ik nog gelukkig mijn 925 zou ook een update krijgen.
Nu als puntje bij paaltje komt krijgt de 925 geen update!. Ik ben redelijk pissed!.
Ik heb Windows phone toestellen altijd verdedigd en gepromoot, maar voel me nu toch in de steek gelaten, gepakt.
Mijn volgende zal zeker geen Android worden, waarschijnlijk geen WPhone, rest nog maar ťťn geldig alternatief -> IPhone (ook tegen m'n zin).
Ja, ik snap de verontwaardiging. Dat is dan toch even zuur voor je. Daarom vind ik het ook zo'n rare zet eerlijk gezegd. Veel mensen gaan hier toch totaal niet blij mee zijn denk ik.
Voor die iPhone koop je ook twee nieuwe windowsphones die gewoon mee kunnen.
Ik zou idd. ook balen, maar echt in de steek gelaten ben je niet. Je hebt teminste W10 die kan je prima draaien. Was bij Android echt niet anders geweest. En na iPhone ben je na 2 jaar updaten ook wel zo ver dat de prestaties je gaan tegen vallen.

En bij android met mijn ervaringen zoals bij Sony, krijg je 1x grote update met extra bugs half jaar later en daar mag je het dan mee doen.
Op mijn 640 gedaan toen het vorige bericht uitkwam dat er een nieuwe release was! Bij vorige versies (lees: Anno eind 2014/ begin 2015) was het nog redelijk buggy maar nu draait ie lekker :)
Anno eind 2014 begin 2015? Je bedoelt build 10.0.10051? De tweede preview van Windows 10 Mobile? :D Dat was april 2015 trouwens. Anyway, denk dat je toen wel een buggy ervaring mocht verwachten. :)
heb je geen problemen met Glimpscreen?