Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Na wat wikken en wegen heeft Linux-voorman Linus Torvalds besloten dat er geen achtste release candidate uitkomt van Linux-kernel 4.5, maar dat het nu na bijna twee maanden tijd is voor de stabiele eindversie. Dat betekent dat het merge window voor 4.6 nu openstaat.

Tux (linux logo)De kernel kende zeven rc's en heeft nu experimentele ondersteuning voor AMD's PowerPlay waarmee de prestaties van nieuwere Radeon grafische kaarten zoals Tonga en Fiji via de amdgpu-opensourcedriver beduidend verbeterd moeten zijn. Moderne Radeon-kaarten zouden nu ook moeten starten in energiezuinige modus en de kloksnelheid moet zich dynamisch aanpassen. PowerPlay-ondersteuning staat niet standaard aan, maar kan met de "amdgpu.powerplay=1"-optie aangezet worden.

Ook is de schaalbaarheid van de vrije ruimte van het Btrfs-bestandssysteem verbeterd. Het bestandssysteem houdt beter bij welke blocks vrij zijn en welke in gebruik. De cache die de vrije ruimte bijhoudt, doet dat in deze release op een andere, experimentele manier, waardoor het minder tijd kost om elke commit te vernieuwen.

Aan de release is ook ondersteuning voor GCC's undefined behavior sanitizer toegevoegd. De code checkt of er geen ongedefinieerd gedrag in bepaalde handelingen zit, ondanks dat deze acties eigenlijk niet in code zouden mogen zitten. Deze fouten kunnen zorgen voor crashes of zelfs veiligheidsproblemen. Onder undefined behavior valt bijvoorbeeld delen door nul of het gebruik van een non-static-variabele voordat hij is geïnitialiseerd.

Op het vlak van driver-architectuur wordt nu na vijf jaar ARM multiplatform ondersteund, ofwel ARMv6 en ARMv7 voor zowel 32- als 64-bit. De hele lijst met veranderingen en toevoegingen is te vinden op Kernel Newbies.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Eindelijk powerplay voor AMD gpu/apu!

Tevens waarom staat het voor AMD platform niet standaard aan in 4.5 kernel
Betekend dit dat het nog niet helemaal vlekkeloos werkt?

Ook vraag ik me af eigenlijk waarom het zolang heeft moeten duren
Zover ik weet bestaat de huidige variant al iets van 8 jaar
Mjah, de kernel guru's zullen waarschijnlijk niet veel te zeggen hebben gehad daarover immers closed source AMD brouwsel
PowerPlay ondersteuning was er al veel langer voor de Radeon driver (HD3000-HD7000 + rebrands daarvan zoals de R7 en R9 270-290 serie). In die driver heet het DPM (Dynamic Power Management) en werkt al geruime tijd naar behoren voor de vrijwel al die kaarten. Heeft er een aardige tijd als default off in gezeten en staat sinds kernel 3.13 alweer standaard aan.

Dit nieuws betreft PowerPlay support met de nieuwere AMDGPU driver. Daarmee worden de nieuwere GPUs ondersteunt, zoals de Radeon R9 285 (Tonga) en R9 Fury. In de nieuwe 4.5 kernel is de optie inderdaad nog een proef, daarom staat deze niet standaard aan. Het is namelijk nu klaar bevonden om op grotere schaal geprobeerd te worden. De feedback en fixes daaruit volgend gaan bepalen of de optie voor Linux 4.6 standaard aangezet kan worden.
Mjah, de kernel guru's zullen waarschijnlijk niet veel te zeggen hebben gehad daarover immers closed source AMD brouwsel
Welk closed source AMD brouwsel? De radeon driver en amdgpu driver zijn beide open source, onderdeel van de Linux kernel en ontwikkeld door o.a. AMD medewerkers. Leunen voor zover mij bekend enkel op closed firmware voor de initialisatie van de kaarten de GPU video de-/encoding.

Catalyst is de beruchte closed source driver, welke met de komst van amdgpu op het punt staat om te worden uitgefaseerd. De aankomende release van Ubuntu, 16.04 LTS, gaat de Catalyst driver ook niet meer meeleveren.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 15 maart 2016 10:29]

Catalyst is de beruchte closed source driver, welke met de komst van amdgpu op het punt staat om te worden uitgefaseerd. De aankomende release van Ubuntu, 16.04 LTS, gaat de Catalyst driver ook niet meer meeleveren
Catalyst wordt niet alleen niet meer mee geleverd, je kan het niet eens meer installeren. De package is gewoonweg niet beschikbaar.
http://www.phoronix.com/f...4-lts?p=857202#post857202
en omgubuntu's hyped post;
http://www.omgubuntu.co.u...talyst-fglrx-driver-16-04
Je kan hem nog gewoon installeren via de website als je daar behoefte aan hebt. Hij zit alleen niet meer in de repositories.
King4589 heeft gelijk.
Je kunt Catalyst misschien wel installeren, maar dan gaat het nog niet werken.
Ubuntu 16.04 LTS maakt gebruik van X.org 1.18. Op dit moment ondersteunt Catalyst X.org t/m 1.17 en zal niet werken met X.org 1.18.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 15 maart 2016 10:28]


[...]
Welk closed source AMD brouwsel? De radeon driver en amdgpu driver zijn beide open source, onderdeel van de Linux kernel en ontwikkeld door o.a. AMD medewerkers. Leunen voor zover mij bekend enkel op closed firmware voor de initialisatie van de kaarten de GPU video de-/encoding.
De radeonsi driver is een community project, misschien dat er stiekem ergens wel AMD medewerkers aan mee geholpen hebben maar dat is niet officieel.

De AMDGPU driver is de nieuwe officiële open source driver van de hand van AMD. Echter, voor taken die veel van de GPU vergen zoals gaming wordt er via die driver nog steeds een proprietary binary blob ingeladen die is afgeleid van de bekende Catalyst driver. Hoewel deze zich dus uitsluitend in user-space bevindt zijn we dus nog niet af van AMD's "closed source brouwsel".
http://www.phoronix.com/s...mp;px=AMDGPU-PP-4.5-Steps

Daar staat vermeld dat het standaard uit staat omdat ze nog niet exact weten hoe stabiel het is; de ontwikkelaars kunnen namelijk niet voor alle GPUs spreken.

En dat het zo lang duurt... Tsja, een hele driver bouwen met alles erop en eraan is niet niks. Kan best wel even duren hoor.
Dank, heb dit artikeltje ook even gelinkt in het artikel. Staat wel goed uitgelegd hoe de boel aan te zwengelen ;)

@ultraman heb even Tonga en Fiji toegevoegd in de tekst, dat geeft idd. wat duidelijker aan waar het over gaat dan 'modernere'.
Dank, heb dit artikeltje ook even gelinkt in het artikel. Staat wel goed uitgelegd hoe de boel aan te zwengelen ;)
Vooral het gedeelte dat je de kernel dus opnieuw moet compileren met die optie aan is duidelijker dan in je artikel. Daaruit zou ik namelijk opmaken dat het slechts een modprobe is of iets in je /etc/modules te zetten, maar niet een hele kernel opnieuw compileren ;)

edit: tenzij je distributie het standaard in de kernel al heeft aangezet voor je lees ik net..Nou ja dan zal het wel goedkomen neem ik aan :)

[Reactie gewijzigd door idef1x op 15 maart 2016 08:45]

Volgens mij moet je voor closed source brouwsels bij Nvidia zijn, op dat vlak doet AMD het toch echt duidelijk beter.
NVIDIA heeft prima closed source drivers, maar brakke open-source drivers (ofja, nouveau heeft zijn problemen).
AMD heeft prima open source drives, maar hun closed source drivers zijn een drama.

AMD doet ook actief mee aan de ontwikkeling van AMDGPU. Van NVIDIA kan je dit niet zeggen; af en toe zetten ze iets in Nouveau maar vaak is het dan een patch voor de mobiele SoCs. Ik weet niet wat ze daarmee van plan zijn maar ik hoop dat ze het uitbreiden naar de desktop GPUs!

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 14 maart 2016 20:37]

De closed source drivers voor Windows doen het prima ja zover ben ik het met je eens.

De closed source drivers voor Linux doen het vaker niet dan wel, Het aantal mensen dat hiermee hun X-server of zelfs de kernel heeft laten crashen valt bij mij niet op een hand te tellen.

Daaraan tegen ben ik het wel met je eens dat de nouveau driver het ook niet goed doet en wat in mijn geval bijvoorbeeld compleet slaapstand of hibernation verpest.
Ik hoor vaker dat dit bij AMD gebeurt dan bij NVIDIA. Bij AMD hebben ze de drivers ook nog niet geüpdate om met de X-server versie 1.18 te werken en het lijkt ook niet dat ze het van plan zijn; http://www.phoronix.com/s...p;px=AMD-Blob-Server-1.18
Ze zijn zelfs zo ver dat Ubuntu hem uit de repos dropped, Arch heeft dit al langer gedaan.

NVIDIA moet goed draaien met Xorg 1.18. Zelf draait ik NVIDIA closed-source drivers met Bumblebee (afijn, het draait niet de primaire GPU aan maar wel Xorg 1.18) en dit draait best prima. Al mogen ze wel eens iets maken voor Optimus gebruikers imho; zelfs Nouveau heeft ze op dat vlak ingehaald: https://nouveau.freedesktop.org/wiki/Optimus/

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 14 maart 2016 21:48]

PowerPlay-ondersteuning staat niet standaard aan, maar kan met de "amdgpu.powerplay=1"-optie aangezet worden.

Ik heb linux al eens geprobeerd, maar vond het niet gebruiksvriendelijk. Betekent bovenstaande dat je dit in een prompt moet typen? Ik vraag mij af of Linux niet veel populairder had kunnen zijn wanneer dit soort zaken gewoon in een grafische omgeving geregeld kunnen worden. Omdat ik ook doe gamen zou Windows voor mij nog steeds de beste keus zijn, maar op mijn laptop zou het een prima alternatief zijn.
Het gaat hier om het configureren van het buildscript, absoluut niet iets wat een gewone gebruiker (of zelfs een gewone beheerder) zal doen. Denk eerder aan partijen die een distributie maken (Ubuntu, Debian, maar ook Google of IBM) of de hobbyisten die alles zelf willen doen.

Zelfs dan zullen de meeste gebruikers deze regel niet handmatig intypen, maar het via één van de beschikbare configuratietools (grafisch of tekst/menu-gebaseerd) instellen.

Als jij ooit Linux wil gebruiken om te gamen, dan zal je waarschijnlijk een voorgebakken distributie zoals Ubuntu installeren waarin dit allemaal al voor je is geregeld.

Het probleem met de gebruikersvriendelijkheid is dat je als Linux-ontwikkelaar of doorgewinterde Linux-gebruiker zoveel in de commandline en configuratiebestanden doet dat je er niet eens meer bij stilstaat dat het voor 99% van de gebruikers pure abacadabra is. Wat jij 'gewoon in een grafische omgeving' vindt, vinden zij enorm knullig en omslachtig (en dat is het ook, als je handig bent met de command line). Het is echt lastig om de discipline op te brengen om alles ook via grafische tools aan te bieden, terwijl je je tijd ook kan besteden aan het maken van nieuwe features.

Als je als gewone gebruiker tegen problemen aanloopt dan kom je via forums vaak bij de doorgewinterde gebruikers terecht die je zullen vertellen dat je 'even dit commando in moet voeren'. Of 'even dit bestandje moet aanpassen'. Als je daar eenmaal aan bent gewend en er een beetje handig in bent geworden, zul jij na een tijdje precies hetzelfde zeggen tegen een newbie.

De leercurve is de laatste jaren wat minder steil geworden, maar het blijft een lastig ding.
Ik weet vrij zeker dat je dit niets met buildscripts te maken heeft maar een kernel parameter is. Hierdoor kan de kernel bij het initialiseren van de driver (kernel module) besluiten om dit al dan niet aan te zetten.

Kernel parameters configureer je in je boot loader, meestal GRUB. Ook de Windows bootloader kent parameters, dus dat is niets speciaals. Normale mensen hoeven hier meestal niets mee te doen, en op het moment dat de stabiliteit van PowerPlay goed getest is dan staat dit gewoon default aan zonder parameters.
Bij veel Linux Distributies is dat ook gewoon allemaal aan en uit te zetten in een grafische modus. Moet je alleen de juiste TOOLS installeren via de software centers, en of gedownloade .rpm / .deb files.
Ubuntu is in mijn ogen de meest gebruiksvriendelijke op GUI gebied, maar zeker niet de lichtste als grafische schil. Daarentegen vind ik de commandline van Ubuntu een drama, maar ben op dat vlak meer RedHat minded.

Zelf werk ik al jaren op Fedora met een NVIDIA GTX 650Ti op closed source drivers die ik regelmatig met hercompileren omdat een kernel upgrade niet alle kernel modules met dkms goed bij werkt. Kleinigheidje als je weet wat en hoe, maar ook dat koste me wat tijd de eerste keer.

Ook tussendoor eens een Radeon Kaart geprobeerd. (HD7750) omdat ik de GTX650 even ergens anders voor nodig had. maar vond die toch duidelijk niet zo fijn werken als de Nvidia. 3D is hij natuurlijk een stuk minder krachtig, maar had zelfs gewoon met schuiven van een window over het scherm geen vloeiend geheel (geen schone Fedora Installatie gedaan, dus is nog wel wat optimalisatie te halen).
En idd de closed source van AMD werd ik ook niet echt blij van.
die van NVIDIA momenteel is prima te doen.
laat toch duidelijk zien dat je niet weet waar je over praat,

ten eerste zijn er distributies zat waarin dit soort zaken gewoon in een gui, geregeld kan worden, installeer eens ubuntu - en je zult bijna niet eens weten waar de cli zit.. toch KAN alles ook via de cli, waar je bij windows nogal eens in de problemen komt wanneer je muis-driver niet werkt of je video-drivers alleen nog maar in vga- (tekst) modus werkt.

met zaken als powershel is het wel een stuk verbeterd maar nog lang niet on-par met linux systemen.
Wat betekent dit voor de Raspberry? ARMv6 en v7.

Edit: spelfout opgelost voor troll

[Reactie gewijzigd door Rowantjuuuh op 14 maart 2016 21:23]

Niets :)

Voordeel nu is dat bijvoorbeeld Ubuntu ARM ondersteuning voor én de Raspberry Pi, én ODROID bordjes kan inbouwen in één ISO. Da's alles :)

Meeste voortgang voor de Pi zit hem in de GPU driver, bijvoorbeeld:
http://www.phoronix.com/s...x=Linux-4.6-RPi-Faster-3D

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 14 maart 2016 20:38]

ARMv6 is onwaarschijnlijk, want er is geen ARMv6 64-bit SOC. Het zal ARMv7 en v8 moeten zijn. Alleen de ARMv8 architectuur kent 64-bit SOCs (b.v. de Cortex-A53 SOC in de Raspberry Pi3).

[Reactie gewijzigd door Dirk_P_Broer op 15 maart 2016 01:21]

Wat voor verbeteringen/vernieuwingen zou deze linux build dan betekenen voor de RPi3?