Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties
Submitter: Wilbert de Vries

Een aantal televisies van Sony die draaien op Android TV blijken problemen te hebben na installatie van een software-update. Gebruikers die zappen via een CI+-module melden dat het wisselen van tv-zender niet meer goed werkt. Er is een work-around gepubliceerd.

De bewuste software-update, met versienummer PKG3.317EUB, is vorige week verschenen en is bedoeld voor een reeks televisies met Android TV; een lijst met ondersteunde televisies is op het communityforum van Sony verschenen. Kort na de release meldden tv-gebruikers al problemen met zappen en met de beeldinstellingen, zo blijkt uit meldingen op Gathering of Tweakers alsook het communityforum van Sony. Het lijkt erop dat de problematiek vooral voorkomt bij televisies die via een CI+-module worden aangestuurd.

Alhoewel er nog geen nieuwe softwareupdate is verschenen om de problemen te verhelpen kunnen gebruikers wel zelf iets doen. Op het Sony-communityforum wordt gesteld dat het opnieuw instellen van de software voor verbetering kan zorgen. Dat lijkt, zo blijkt uit de ervaringen, voor de meeste gebruikers te werken. Overigens hebben niet alle tv's met een CI+-module last van de genoemde problemen.

Volgens Sony moet de update voor het Android TV-besturingssysteem voor verbeterde picture-in-picture-functionaliteit zorgen. Ook wordt het mogelijk om op een usb-stick opnames te plaatsen en zou de stabiliteit van de tv beter moeten zijn.

Update 24-02: Sony Benelux laat weten dat het de problemen erkent en dat er op de support-website een oplossing is gepubliceerd voor klanten die problemen ondervinden. Het uitschakelen van de 'On Demand Services' zou uitkomst kunnen bieden. Ook heeft Sony besloten de update niet langer naar gebruikers te sturen in afwachting van een definitieve oplossing, waar met urgentie aan gewerkt zou worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

Heb nu een 2 jaar een "smart TV". Mooi scherm, maar "smart" ho maar.

Gelukkig is er nu (pas) een PLEX app, en die werkt redelijk om te streamen en instellingen te kiezen als ondertiteling enzo. Ingebouwde functie is waardeloos, browser idem.

CI+ module wil regelmatig het vertikken een kanaal te decoderen. Alleen de 220V in-uit verhelpt dat.

Een andere smart functie waar ik op rekende toen ik de decoder met HD de deur uit deed was de opname functie. Nou, mijn mooie KDL-46W905 wil nog steeds niet betrouwbaar opnemen op een USB drive. Opnames breken halverwege af, of starten geheel niet.

Wat ik niet snap is dat er niet een sub-markt wordt ontdekt voor mensen die gewoon een prachtig scherm willen. Van mijn part nog met een analoge tuner, maar verder niets. Dat doen ze wel met een extern kastje en sound systeem. Te upgraden met de tijd, krachtiger en flexibeler dan ooit mogelijk is een TV. TV makers kunnen het ook niet bijbenen. Elke 6 maanden een nieuw type, nieuw OS, nieuwe functies etc etc , en dan dat 10 jaar lang ondersteunen. Focus je nou maar op het scherm, daar gaat het om bij een TV.
ALLE fabrikanten gooien er met de pet naar. Ik heb thuis een LG en een Philips smart tv en beide zijn even slecht in hun eigen recht. Ik vind het gewoon niet normaal dat al die fabrikanten zulke grote troep de deur uit durven te doen. Ze zitten allemaal vol bugs vaak werkt het traag. Maar aangezien er geen enkele fabrikant het beter doet lijkt ook geen van hun echt haast te hebben om het goed te krijgen. Tv marges staan enorm onder druk en voor geen enkele fabrikant is het echt een big money maker en dat zie je dus terug vooral in de software waar gewoon geen tijd en geld in wordt gestoken.

Ik persoonlijk vind het hele smart tv gebeuren bijna een soort consumenten misleiding. Iedereen heeft het ondertussen wel op zijn tv zitten, maar niemand gebruikt het omdat het brak is. In de winkel wordt je wijs gemaakt van allemaal feautures, maar eenmaal thuis blijk je aan drie kwart niks te hebben.
Het is eigenlijk belachelijk dat we het maar accepteren en denken ach ja had hem toch gekocht voor primair als beeldscherm.

In Nederland is er altiid nog een wet van dat er naar waarheid geadverteerd moet worden.

Zelfs op Tweakers krijgen deze tv's gewoon goede reviews omdat smart tv functies amper worden mee gewogen in het cijfer. We zijn het al gewend om bij het kopen niet te letten op de smart tv functies want ach ja die gebruiken we toch niet. Bizar want de fabrikanten adverteren er wel groot mee.

Ik had mijn philips tv gekocht want ja stond heel groots Android tv met quad core processor! Ik dacht how bad can it be? Klinkt goed! Nou very very bad dus..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 21 februari 2016 11:13]

Mijn ouders hebben onlangs een LG 43UF776 gekocht, een smart tv, noem het meer semi smart, maar is wel erg stabiel, schakelen gaat wat langzaam maar valt mee, beetje variabel.
Veel apps zijn er niet voor LG OS maar maakt het voor mijn ouders wel makkelijk, YouTube, Kijk, uitzendinggemist, de standaard verwachte apps staan er op. De apps werken ook erg snel.
Browser werkt, wat langzaam, maar doet wat ik er van verwacht ( geen flash ondersteuning helaas). Plex valt te installeren via een omweg, maar dat hebben mijn ouders toch geen behoefte aan.
In 2 maanden tijd is enkel YouTube een keer vast gelopen, enkel op afstandbediening op exit drukken en sluit YouTube gewoon af en je kan er weer in, tv zelf is nooit vastgelopen. Wel anders wat ik gelezen heb over android tv's.
Ligt aan wat je nodig hebt, heb je veel smart nodig, denk dat je beter een externe box kunt gebruiken, maar in het algemeen denk ik dat een beetje smart zoals YouTube en uitzendinggemist best op een tv kunnen, zolang deze maar stabiel is. Sneller schakelen wil denk ik iedereen wel.
In mijn naaste familie zijn met mij erbij er 3 met een Samsung Smart T.V.
Ik moet zeggen dat ik hier wel erg tevreden over ben en bij de familie idem dito..
Tja ik kan niet anders zeggen. Maak voor de 3e keer op rij gebruik van een samsung (wel uit de top model lijn 8000 serie) en heb hier werkelijk niets op aan te merken. regelmatig updates, zapt prima via CI module, netflix en synology app erop en gaan ;-)
Idem hier, je kan er naartoe casten, DLNA werkt uitstekend - speelt elk formaat af dat ik download en er naartoe smijt, apps starten traag maar werken prima (ligt aan model natuurlijk) ... met alle berichten hier schrik voor gekregen maar een aanrader, een smart-gedeelte dat gewoon doet wat 't moet doen. top update-beleid etc. (krijg ik hier geld voor ? :) .HTPC buiten en vervangen door ext HDD, heel kostenbesparend sowieso.

Om dan toch kritisch te zijn:elk model heeft z'n eigen toepassingen, miracast blijft iets raars en elk jaar iets nieuws tot helemaar overhall zonder de oude in 'n nieuw jasje te steken.
Dit wordt natuurlijk door onszelf veroorzaakt. Wij kopen altijd het goedkoopste apparaat. Een enkeling betaalt wat meer vanwege uitzonderlijk goed beeld of vanwege smartfuncties, maar verreweg de meeste mensen gaan voor het meest el cheapo apparaat.

Wel begrijpelijk, maar dodelijk voor de kwaliteit van de apparaten. Geen consument kijkt daar ooit nog naar. Vroeger had je Philips en Sony, die maakten tv's van goede kwaliteit, en je had een hele rits b-merken die goedkopere tv's maakten maar die gingen minder lang mee. Tegenwoordig let niemand meer op de kwaliteit, als een model 5 euro goedkoper is dan nemen ze die. Dus moeten de fabrikanten ook echt elk dubbeltje omdraaien. En dan loont het niet om te letten op zaken als beeldkwaliteit, snelheid bij het zappen of software, want daar let toch niemand op bij het kopen.

En dus zitten we met z'n allen met de gebakken peren. Geen fabrikant kan het zich veroorloven om tv's op de markt te brengen die wel goed zijn. Kijk naar Panasonic, die hadden zeer goede plasma-tv's, maar die wil niemand meer hebben en daar zijn ze nu mee gestopt.

Als we wat slimmer zouden zijn bij de aankoop, en daarbij ook zouden letten op dingen waar we in de praktijk veel last van hebben (en daar hoort de reactiesnelheid zeker bij), en daar ook meer geld voor over zoude hebben, dan komen er vanzelf weer fabrikanten die daar aandacht aan gaan besteden.
Ik let daar wel op maar er is geen keuze. Het is allemaal een pot nat geworden en even slecht. Ik heb flink in de buidel getast voor beide tv's en ben zeker niet voor de goedkoopste gegaan. Ook ik ben van ach ja zolang het beeld maar goed is, maar eigenlijk ben ik daardoor mede veroorzaker van het probleem. Niemand brengt zijn tv terug omdat het smart tv gedeelte ruk is en zolang wij dat ook niet massaal doen gaan alle fabrikanten gewoon vrolijk door met deze troep uitbrengen.
Vroeger had je Philips en Sony. Sony maakte goede TV's. Philips probeerde dingen te kopieren maar het lukte niet. De trinitron was het enige type beeldbuis dat scherp en plat was. Uiteindelijk kon je dan ook een Philips-monitor kopen met een trinitron beeldbuis er in.
Ik bedoelde nog 20 jaar eerder. Toen Philips nog tv's maakte van 40 kilo die 40 jaar meegingen. Die je uiteindelijk wegdeed omdat je er zat van was, niet omdat ze kapot gingen.
Oh, in de tijd dat Erres en Toshiba nog de budget varianten van Philips en Sony waren. Toen de afstandsbediening nog een kastje was met een aparte knop voor de zenders van 10-19... :)
Philips en sony enige die vroeger goeie tvs maakte? Ach hou toch op. Ik kocht eind jaren 80 een jvc tv, die kwam toen als beste uit de tests, ook hun vhs systemen waren het beste. Sony was t altijd maar half en philips was wel goes maar die had de looks niet mee toen dr tijd. En de jvc had al onscreen tekst. Zender werd aangegeven in beeld zo ook de teletekst klok kon je aanzetten. De philips tvs die ik bekeken had hadden allemaal nog led cijfers onderin de tv.
Elke keer als ik reviews zie van smart tv's of dit soort berichten lees, ben ik zo blij dat ik een tv heb van NET voor dit 'tijdperk'. Een tv zonder laadtijden, zonder één enkele bug, zonder lomp OS. Alles reageert gewoon top en hij doet wat een TV moet doen. Een simpele afstandsbediening ook nog zonder poespas. Gewoon knopjes, geen pointer, geen touch.

Het is gewoon jammer dat als één fabrikant iets toevoegt (apps of motion remote of wat dan ook), dat hoe slecht het ook is, dat de andere fabrikanten zich gedwongen voelen dat ook toe te voegen. Want als ze het niet hebben, leest de consument het ook in de reviews, of het nu toegevoegde waarde heeft of niet. En inderdaad, te kleine marges om het dan goed te implementeren en testen.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 21 februari 2016 11:26]

De keuze voor een "domme" TV is er nog steeds hoor, al moet je daar wel goed naar zoeken tegenwoordig. Zelf heb ik vrij recent een grote (Samsung) TV gekocht, die niet smart is (bewuste keuze). Gekoppeld aan een Chromecast of Apple TV, werkt dat gewoon erg goed én zonder problemen. Maar het is inderdaad triest dat de "gemiddelde consument" van alles wordt wijsgemaakt door gladde verkopers, die niet worden gehinderd door enige kennis van zaken. Gelukkig zijn er ook hier uitzonderingen, want er zijn nog steeds "speciaalzaken", waar ik wel met een gerust hart mijn moeder heen zou sturen voor een nieuwe TV.
Het probleem is dat dat volgens mij allemaal budget instapmodellen zijn. Wil je een goed beeld, krijg je ook al die smart-zooi erbij..
pricewatch: LG 60UF675V Zwart
Dit noem ik niet bepaald een "budget instapmodel"...
Top, dankje :) Ik ben een aan het oriënteren voor een nieuwe tv zonder al die troep ^^
ik heb voor mijn ouders enkele jaren geleden een Sony Bravia gekocht, voor ze met die Android TV rommel begonnen. Hij heeft zeer lichte "smart" features maar die zitten weggestopt, je moet er al echt in het hoofdmenu naartoe scrollen, helemaal onderaan, voor je ze vindt.

CI+ kaartje van telenet in geploft, en mijn ouders zijn doodgelukkig ermee. Bedient zoals een klassieke TV, zapt snel, simpele EPG, geen gezooi of geleuter.

Ik beklaag me dat ik er geen voor mijzelf gekocht heb. Ik ben stilaan aan een nieuwe TV toe, maar alle groot formaat TVs zijn rommel van zodra je de builtin features moet gebruiken. Ik ben echt op zoek naar een grote (49-55") TV, zonder 3D en al die zooi, die gewoon een deftige EPG en programma overzicht heeft icm DVB-C. Ik hoef geen apps op die TV.
Samsung en Philips hebben al aangekondigd voor hun nieuwe line-up af te stappen van 3D, dus da's 1 zorg minder.
Ik gebruik passieve 3d op mn sony x85 van vorig jaar dan weer regelmatig. Vind het best leuk af en toe. (actief voelt naar).
als ze het geld dat ze winnen door 3D eruit te zwieren steken in een zwaardere SoC zodat hun UI vooruit te branden is, dan zal ik al zeer content zijn.
Moet je online zoeken. Ik heb een 50 inch lg tv zonder smart of 3d crap. Kocht ik bij plasmadiscounter. Stond niet in de showroom, alleen op bestelling. Die tvs worden wel gemaakt maar je zult ze nooit fysiek in de winkels vinden. Even online zoeken. Ik heb van die van mij een review geshreven.
Zelfs op Tweakers krijgen deze tv's gewoon goede reviews omdat smart tv functies amper worden mee gewogen in het cijfer.
Nou, kijk eens hier: reviews: Sony X85C met Android TV: prachtige uhdtv met buggy software
ik heb een sony met android tv en ben er dik tevreden mee, ik heb mijn raspberry met kodi niet meer nodig aangezien dit allemaal op android tv draait.

Ook youtube, ingebouwde chromecast, netflix en twitch app werken perfect.

Voor mij zeker toegevoegde waarde,zou geen tv zonder smartfunctie meer kopen.
Toch doet deze AndroidTV eigenlijk precies wat ik zocht; probleemloos Kodi afspelen. Ik heb bestanden getest met bitrates van 116 Mb/s, 4K en x265 is ook geen probleem. Dat gebeurd dan met cpu loads van 20-50%. Ik heb mijn HTPC volledig kunnen vervangen door de Sony Bravia X8308C.

Verder gebruik ik weleens de Youtube for AndroidTV app. Deze app heeft bediening die goed geschikt is voor de arrows van de afstandsbediening. Bovendien kun je de playlist van je eigen Google account gebruiken.

Ook de Netflix for Android app zit goed in elkaar qua bediening. Hij zit ook binnen enkele seconden direct op HD.

Eigenlijk is de algemene ervaring een stuk beter dan ik verwacht had op basis van de gedeelde ervaringen. Een losse Android box is echt een flinke stap achteruit qua comfort (dan mist je de bediening). Zelf heb ik een Venz K1 Plus (Android box) en een Sony 50'' X8308C (4K Android TV)

Eigenlijk zijn alle problemen van de Sony lijn momenteel terug te leiden tot gebruik van de CI+ module. De workaround bestaat dan ook uit het uitschakelen van interactieve tv voor de CI+ module. Ook het trage zappen wordt veroorzaakt door de CI+ module. Zonder die module (dus voor ongecodeerde zenders) gaat het significant sneller. Bij navraag blijkt dat een bekering van de CI+ standaard te zijn. Eigenlijk moet er dus gewoon eens een nieuwe standaard komen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 februari 2016 20:45]

Ondersteund hij ook 24p? Want android ondersteund namelijk geen live hertz switching...
Ja Kodi kan via Android Surface rendering het scherm native op 24 Hz aansturen (en andere Hz). Dat is meteen dezelfde manier waarop Kodi 4K weergeeft. De Android TV interface/apps zitten namelijk op 1920x1080x60Hz. Dat is in de basis handig want alle Sony 2015 tv's gebruiken dezelfde chipset. Veel games zou je op 4K niet kunnen spelen.

Android Surface rendering wordt in Kodi ondersteund sinds Kodi 16 beta3. Momenteel zitten we bij RC3. Installatie instructies heb ik in de topic start van het Sony 2015 topic gezet: [3D/LED/UHD TV] Sony 2015 line-up. Daar staat overigens ook de "workaround" voor het zapprobleem.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 februari 2016 20:43]

Een tv is oorspronkelijk een statisch apparaat. Je kijkt naar beelden and thats it. Als je die 'smart tv' functionaliteit nodig hebt is het misschien beter om een pc, laptop of smartphone aan te schaffen? :)
Dat iets is, betekent niet dat het iets anders kan worden. Ik vind het hele smart tv concept fantastisch mede omdat ik graag zo weinig mogelijk apparaten rondom mijn tv wil hebben staan.
Ik heb mijn tv aan de muur hangen met alle benodigde kabels in de muur verwerkt. Ik gebruik een CI module zodat ik geen aparte decoder nodig heb en verder is het enige wat aangesloten is momenteel een WiiU. Ik hoef geen bergen apparaten onder mijn tv hebben staan en de grote kabel bende die daar bij hoort. Ik hou van netjes en strak en daar past het smart tv gebeuren prima bij. Dat het nu klote werkt heeft niks met het concept te maken maar met de uitvoering daar van.

Met jouw gedachten gang hadden we nu ook geen smartphones want een telefoon is om mee te bellen en voor andere dingen kan je beter een laptop kopen toch?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 februari 2016 18:12]

We verschillen hier duidelijk van mening. Ik bezit niet eens een tv meer, ik gebruik m'n PC als TV.

En idd een smartphone is poep. Ik ben dan een van die gekke die je in de trein ziet werken met een laptop.
Ja dan verschillen wij inderdaad heel erg van mening. Ik doe de helft van mijn werk tegenwoordig vanaf een smartphone.
Je reactie wordt waarschijnlijk als lame beschouwd nu, maar denk eigenlijk precies hetzelfde. De smart tv's bevinden zich een beetje in hetzelfde stadium als de smartphones van voor het iPhone tijdperk. Ik zou graag willen dat een Apple of andere fabrikant deze markt zou betreden met echt iets goed en iedereen eens flink wakker gaat schudden. Dat iedereen ze vervolgens na doet dat boeit niet. We krijgen dan temninste eindelijk eens goede smart tv's zoals het hoort.
Ik was telecom journalist in het pre-iphone smartphone tijdperk en eigenlijk al gestopt toen de iphone werd gepresenteerd. En ik wist toen meteen dat ze raak hadden geschoten, gewoon de versimpeling van alles was gewoon zoveel beter uitgewerkt!
Dit is echt genant

Sony heeft al sinds het uitkomen van Sony TV's met Android tv in Q2 2015 zoveel updates uitgebracht voor Android TV. Steeds weer om de stabiliteit te verbeteren, spontane reboots te voorkomen en het trage zappen te verbeteren. En nu na een klein jaar gooien ze op 17 feb een update de markt in die niet of nauwelijk getest is en enorm veel problemen veroorzaakt. Het erge is nog dat sony zelf op 19 feb melding maakt van de probleem, maar de update daarna nog steeds OTA aanbood.

En dan heb ik het nog niet eens over de USB HDD recording functie die nu pas werkt terwijl deze bij het uitkomen van de modellen al functioneel zou zijn én dat sommige CI modules (bijv. Quantis) gewoon niet werken op dit toestel.

Het zou mooi zijn als Sony haar klanten tegemoet zou komen na het leveren van een verre van stabiel werkend product, aangezien ze er maar steeds niet in slagen om de software goed werkend te krijgen.

[Reactie gewijzigd door hans180 op 21 februari 2016 11:00]

bij mij valt het geluid steeds weg als ik luister via hdmi naar mijn av receiver, als ik de hdmi eruit haal en luister via de tvspeakers is er niets aan de hand...heb alles al getest, andere tv gaat prima, met andere receiver gaat het ook mis. (wel allebei Onkyo) de 608 en de 636 van mezelf
de man aan de andere kant van de chat zei dat het aan de receiver lag die is nieuwer dan de tv en kan het oude hdmi geluidssignaal niet goed verwerken....onzin lijkt me..
allebei ARC en CEC
goed balen, is niet naar te luisteren en kijken dus naar aantal zenders
Heb je het rechtstreeks lopen van de HDMI out van de tv naar je versterker? Je hebt natuurlijk een CI+ in je tv zitten? Ik niet, ik ben niet zo modern. In ieder geval weet ik wat voor probleem jij bedoelt, (ook zonder CI+) want als ik alles op een bepaalde manier aansluit krijg ik dit probleem ook. Ik heb hier thuis en bij mn ouders thuis in ieder geval de humaxen aangesloten via humaxSPDIF-out---->SPDIFin-versterker, en van versterker-HDM-out---->HDMI1TV. Als je het nou niet opgelost krijgt, en je hebt nog geen humax (om op te nemen of alleen om van zenders te kunnen wisselen) zou je die 1 kunnen lenen van iemand of eentje goedkoop van marktplaats kunnen halen om te kijken of je het zo wel opgelost krijgt. Het ligt in ieder geval niet aan je tv, versterker of HDMI. Wel nog een tweede hint om het op te lossen, bij mijn vaders nieuwste panasonic-tv kon je diep verborgen in het menu vinkjes zetten bij ARC aan/uit en bij zijn nieuwste yamaha versterker zelfde verhaal ook iets met CEC, en daar moest dat juist op UIT anders kreeg hij hetzelfde probleem bij zijn humax-opnemer. (instellingen dus) en dan zou je OOK nog een nieuwere hdmi1.4 arc certified hdmi kabels kunnen proberen. Het gaat wel werken, alleen iets is er niet goed.
Uiteraard staat ARC aan, ook in mijn Onkyo 636, maar als ik het geluid nu via HDMI laat lopen of via Coax naar mijn Onkyo het valt echt weg daarom denk ik probleem aan de tv kant...
Ik heb nog een Sony van mijn pa hier en die doet het prima via hdmi naar mijn 636...alles gaat nog sneller aan ook eigenlijk..de onkyo ziet sneller dat tv aangaat, of krijgt het signaal sneller.
Maar gewoon geluid van de tv gaat helemaal goed dus
ik gebruik wel Ci+ hier in Rotterdam, volgens Ziggo kan ik niet zomaar iets aanschaffen van Marktplaats omdat dat niet gaat werken...zeggen ze tenminste
Wilde eigenlijk een Samsung decoder aanschaffen om het te testen maar Ziggo zegt helaas gaat niet lukken
Daarom vind ik dat de TV moet een Simple scherm zijn de rest gebeurt via een kastje.
Wat ik wil is:
- Snel kunnen zappen
- Zo min mogelijk kastjes / afstandsbedieningen.
- Eenvoudig Films kijken ,Youtube kijken, Spotify luisteren, Uitzendinggemist, RTLXL, Netflix, etc.

Ik vind wat dat betreft het concept van een chromecast heel krachtig. Stuurt de extra content vanaf je smart devices naar de TV. Ik had wat dat betreft ook wel hoop in Android TV maar de eerste signalen zijn niet goed.

Ik heb momenteel alles, behalve het snel zappen, huidige setup:
- Sony Bravia tv waarvan ik de smart functies niet gebruik. Helaas zapt deze TV super traag.
- CI+ module.
- ChromeCast, bedien ik via mijn mobieltje, werkt perfect voor alle diensten die ik gebruik.
- Yamaha soundbar, volume wordt aangestuurd door de TV dus geen afstandsbediening nodig.
- Hang af en toe mijn laptop nog aan de TV als ik gedownloade films wil kijken.

(overigens heeft de TV ook zelf cast ondersteuning maar die is zo beroerd dat ik een losse Chromecast gebruik)

[Reactie gewijzigd door Kib_Tph op 21 februari 2016 11:39]

Jouw oplossing:
- simpele, domme, Samsung tv met CAM CI+ slot;
- Apple TV of RPi met Kodi of Eminent mediaspeler.

Weinig snoeren en alles is mogelijk.
RPI met Kodi? Want daar kan je wel native op zappen, heeft nooit een update nodig en werkt altijd vlekkeloos? Heeft een snelle CPU om H.256 te decoderen?

Wat hij nodig heeft is een Kodi app op zijn TV (Kodi voor Android TV?) die gebruik maakt van de Quad-Core CPU die er al inzit...
Wat ik zei is dat je tv dom moet zijn, en daar zap je ook (snel) mee. Ik zei letterlijk: "simpele, domme, Samsung tv met CAM CI+ slot".

Als je provider dat niet ondersteunt, dan heb je een "kastje" (settopbox) van je provider, en dan kijk je daarmee tv.

Een Apple TV 4 is slim, en decodeert (voorzien van de juiste software, zoals Infuse, MrMC of Kodi) alles. En ondersteunt DTS, wat ik nog geen tv heb zien doen, zelfs niet alleen doorgeven! Eventueel Eminent EM7xxx of RPi met Kodi.
Waarom gebruik je niet gewoon plex via je chromecast om gedownloade films te kijken?
Als ik video steam van een device naar de Chromecast dan heb ik vaak nog gedropte frames of dat het beeld uberhaubt wat hapert. Ook hebben de devices het er meestal best zwaar mee, heb een Macbook Pro van een jaar oud maar die gaat toch aardig zoemen.
De nieuwe Apple TV maakt bijna alles wat je benoemt mogelijk. Alleen is er geen mogelijkheid om de koppeling te maken met je TV signaal. Ik verwacht ook niet dat dat komt. Althans niet in het huidige jasje. Dan zal er per internet een signaal te benaderen moeten zijn met de Apple TV.
Snel zappen leent de UI zich overigens prima voor met het swipen. En ik gebruik nog maar 1 remote.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 21 februari 2016 14:46]

En dan? Dan komt er een update voor dat kastje, welke ervoor zorgt dat je niet meer kan wisselen tussen kanalen en zit je met net zo'n "dood" scherm als de Sony-tv's die worden besproken in dit artikel.

Wil je smartfuncties, dan kan en update het altijd breken, ongeacht waar het op draait.
Nee, want tv en smart functies zitten dan appart, daarnaast hebben veel mensen meerdere apparaten met smartfunties ( bijvoorbeeld console + chromecast)
Er wordt bedoeld dat een update voor dat kastje óók dingen kan slopen. Geen enkele software is bugvrij, ook voor die kastjes niet, dus ook daar kunnen dingen stuk. Vervolgens is het zeuren dat de kastjes ruk zijn, net als de software die erop staat en dat een smart tv dan misschien wel de betere keuze was... Is de circel ook weer rond... ;) Met andere woorden; zo blijf je bezig. Zo'n kastje is dus ook niet de heilige graal.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 februari 2016 11:43]

Nee, maar als het kastje faalt kan je wel nog altijd tv kijken of het kastje vervangen, wat hier nu niet het geval is
Ik vind het persoonlijk vooral triest dat het met de smart-TV's dezelfde kant opgaat als met de smartphones is gegaan. Er sluipen zelfs bugs in de (oorspronkelijke) basisfunctionaliteit. Bij de smartphones is dat bellen en bij de smart-TV's is dat televisiekijken. Inmiddels gaat het op smartphone-gebied redelijk en kom je minder vaak problemen tegen, maar smart-TV's lijken nu ook in de buurt van hun hoogtepunt te komen. Ik ben blij dat ons gewone LCD-TV'tje van 8-9 jaar oud het nog doet (al is de contrastverhouding te laag).
Mwah op smartphones gaat het ook niet heel denderend.

Ik heb bijvoorbeeld meer issues tegenwoordig op mijn iPhone 5s'en en een iPad mini dan 3 jaar geleden. Dit omdat meer en meer 3rd party software toegang krijgt tot het OS
Inderdaad. Of alleen maar een scherm, hooguit met tv functionaliteit, dus simpel zenders wisselen. Ik wil geen slimme dingen in mijn tv hebben! Daarvoor zit er HDMI op een tv.
Inderdaad! Daarvoor zijn er Apple TV en ChromeCast.
Inderdaad.. Waarom 1 apparaat gebruiken als je er ook meerdere tegelijkertijd kan gebruiken.

Nee, SMART functies hebben bij mij ten alle tijden de voorkeur boven die Chromecast onzin. Niets makkelijker dan gewoon via een knop op de afstandsbediening Netflix, Fox Sports of Uitzending Gemist op te starten en te kijken.
Moet zeggen dat ik mij ook totaal niet in de klachten herken (Samsung UE46ES8000 ofzo) :)
Ik heb een Samsung smart tv, waar het smart deel erg dom is. Dat deel gebruik ik dan ook niet, ik heb het smart deel extern, en dat bevalt me zeer goed!
Dus je hebt de verkeerde TV gekozen. Wat (of wie) is er nu dom? 8-)
Ik had 'm liever officieel dom gehad, maar die had de winkel niet staan, helaas.

Ik heb ook een slimme Philips tv, als tweede tv, en die heeft een input lag bij alles wat je doet, zelfs zenders zappen. Vandaar mijn voorkeur voor Samsung. Voor niet al te slimme tv's dan, ik moet niks met Android van Samsung hebben, die fout heb ik één keer gemaakt...
Ik heb voor mijn TV twee winkels bezocht (op ongeveer 80 km afstand van thuis) omdat het oudere type dat ik graag wilde hebben alleen bij hen nog op voorraad was. Bij de eerste winkel bleek de verpakking beschadigd. Die TV moet 10 jaar meegaan dus dan vind ik dat de moeite waard.
Dus je hebt de verkeerde TV gekozen. Wat (of wie) is er nu dom? 8-)
Wat een onzin zeg.
Je kan een TV kiezen om zijn beeldkwaliteit en de rest van zijn functies links laten liggen.
Waarom? Het zou prima mogelijk moeten zijn om goede smart tv functies in het scherm te integreren. Scheelt weer een stekker en weer een kastje, vooral mooi als je tv netjes aan de muur hangt zonder kabels. Echter gooien ALLE fabrikanten er met de pet naar en lijkt het helemaal nergens op.
Waarom? Ik wil het scherm niet hoeven weggooien als de fabrikant vindt dat het welletjes is. Een apparaat als een tv zou mee moeten gaan totdat het scherm versleten is, niet totdat de software verouderd is. Een scherm met ingbouwse software opent slechts de deur naar nog meer DRM.
Maar dan gebruik je de smart tv zo lang het kan en daarna als nog een kastje. Plus een echt goed smart tv platform zou ook open moeten zijn zodat je zelf bepaald wat erop draait.
ik zie de voordelen er wel van in. Alleen hoe de fabrikanten het nu doen is het 10 keer niks nee en kan je beter linea directa naar een los kastje ja
Precies, maar ondertussen betaal je wel voor die "extra's" waarvan je weet dat die binnen 2 jaar niets meer doen.

Ik ben het dan ook volledig eens met iyanic: ik wil een 55+ inch OLED UHD scherm, die beeld weergeeft. Welk beeld bepaal ik zelf wel aan de hand van de aangesloten apparatuur!
@Ro8in
Het is een tradeoff en daarom onderhevig aan persoonlijke voorkeur.

Meerdere geïntegreerde apparaten hebben ontegenzeggelijk voordelen: ze zijn compacter, verbruiken minder energie en zijn doorgaans eenvoudiger in het gebruik. Geen stekkertjes en kastjes.

Maar naar mijn persoonlijke voorkeur wegen de nadelen zwaarder. Als één onderdeel onbruikbaar wordt zit het de rest in de weg. En ik voorzie dat de processoren van mediaspelers steeds krachtiger worden, en daarmee het besturingssysteem steeds zwaarder. Ook voor een "open" smart tv komt er al snel een punt waarbij de nieuwste software niet meer draait.

Dan zie ik meer in een standaardisering van de afmetingen van mediaspelers, zodat ze met universele klemmetjes achter elk televisietoestel geplaatst kunnen worden. En gaat de beeldbuis stuk, dan neem ik mijn pasgekochte top-of-the-line mediaspeler gewoon mee naar het volgende toestel.
Dan koop je die toch, ik ben juist voor de x8509c gegaan vanwege Android TV. Geen irritante dongles in een hdmi-poort gewoon rechstreeks casten naar de televisie. Overigens maak ik nog wel gebruik van de Horizon Box ivm opnames en extra features. Verder heb ik daarom ook nooit geen problemen, maar het blijft droevig om te zien dat dit soort updates niet goed worden getest.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 21 februari 2016 10:43]

Casten naar een tv (eventueel via ChromeCast) is ook een sub-optimale oplossing. Gebruik een mediaspeler, bv een Apple TV, of een Eminent, en stream daar naar toe. Beter dan casten vanaf telefoon of tablet.
Waar heb je het in godsnaam over? Waarom zou ik naar een Apple TV, mediaspeler of andere los apparaat moeten streamen, terwijl mijn televisie ingebouwde ondersteuning om te Casten.
Kijk naar het nieuwsbericht en lees de reacties hier!
Ja en ik zeg dat het hier wel goed werkt, dus blijkbaar kan het wel. Een Apple TV kan niet eens 4K content afspelen, oftewel verouderd. Ik installeer gewoon VLC of Kodi op mijn Android TV, alles geïntegreerd, nooit hoeven te wisselen tussen verschillende ingangen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 21 februari 2016 13:33]

Want er is ook zoveel 4K content...

Ik ben het deels met je eens, de ATV4 2015 had best 4K support mogen hebben, maar dan zal iedereen waarschijnlijk over Apple heen zijn gevallen omdat er nog geen content voor zou zijn.

Hou je tv zo lang je kunt, want je bent één van de weinigen met een goede smart tv!
Eens de "smart tv" functionaliteit maakt het een nodeloos gecompliceerd apparaat.
B.v. mijn Sony moet als je hem aanzet eerst 20+ seconden opstarten voordat je zoiets simpels kunt doen als van kanaal wisselen. Dus mijn oprechte vraag aan Sony was of het smart tv deel uitgezet kan worden.
Ik gebruik er een doosje (Apple TV) bij om "smart" functionaliteit te hebben. Dat heb ik al sinds vóór dat er smart tv's waren en bevalt uitstekend. Zodra de hardware van het kastje een update krijgt haal ik een nieuw kastje en mijn prima beeldscherm blijft gewoon een prima beeldscherm.
Ik zie echt niet waarom dat geïntegreerd moet zijn in je TV. Die hardware verandert namelijk zo ongeveer met de snelheid van Moore's Law. Een TV gaat veel langer mee.
Binnen enkele jaren hebben we console kwaliteit graphics met zo'n extern kastje. Ik zie niet in waarom ik telkens een andere tv zou willen kopen om hierin mee te kunnen.
Ik zie daar wel wat in. Twee draden naar je tv, stroom en videosignaal, meer heeft een scherm niet nodig! Wat mij betreft halen ze zelfs de speakers eruit...
Exact. Maak die TV beter in wat het hoort te doen; mooi beeld weergeven. Gewoon een super basic 1 dimensionaal product.
Zoals een monitor, maar op groter formaat en met een iets woonkameriger design.
Tja, ze gooien er met pet naar bij Sony, en zo word Android een slechte ervaring op je scherm.
Is niet de schuld van Sony toch, fouten in de software van een derde partij? Als iemand er met de pet naar gooit is het Google die de nieuwe versie niet goed heeft getest voordat ze het beschikbaar stelden aan fabrikanten.

Volgens mij is het juist andersom en is het heel netjes van Sony dat ze Android updates beschikbaar stellen. Ik vrees alleen dat Android zo juist bij de fabrikanten van TV's een slechte naam opbouwt en ze bij Sony vanaf nu wantrouwiger worden met updates. Dat zorgt alleen maar voor nog meer versplintering tussen Android versies, en het was al niet best.

Nou ja, misschien maar beter ook. Het zou niet best zijn als Google ook op de TV zo'n sterke positie krijgt als op de smartphone. Wat gezonde concurrentie is goed voor de consument.
Het product is van Sony en dus is het volgens mij aan Sony om te controleren of de update aan de wensen/verwachtingen voldoet. Een testproces is echter veelal tijdrovend en duur dus bespaart men er wel eens op.
Aangezien het wisselen van zender een vrij primaire functie is vraag ik me af of er hier überhaupt wel getest is.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 21 februari 2016 09:56]

Misschien niet met de CI+ module, dat is iets Europees met Nederland/Ziggo voorop, zullen ze in Japan wel niet hebben.
Die module zit op de tv dus hoort gewoon getest te worden,ongeacht het land waar het gebruikt wordt.
Amerikanen hebben allemaal een settopbox, ze hebben CI+ vast niet getest...
Sony is echter geen Amerikaans bedrijf en toestellen die hier verkocht worden zijn technisch sterk verschillend met die voor de Amerikaanse markt, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat ermee te maken heeft.
Je gaat toch zeker wel testen of het goed werkt met een CI+ module? Het is, zoals gezegd een primaire functie van een TV. Het kan natuurlijk een specfieke issue zijn met de (de)codering in bepaalde landen. Het is veel duurder om dat voor alle situaties goed te testen, maar je verwacht dat toch wel van een merk als Sony.
Het feit dat niet iedere ci+ gebruiker er last van heeft geeft al aan dat het niet zo simpel is als jij doet stellen.. En er wordt misschien wel redelijk getest, maar 100k gebruikers vinden meer dan 10 testers.. En het kan dus ook aan de gebruikte ci+ module liggen..
Sorry, maar dit is echt een Sony kwaal. Tal van niet-Android tv's van Sony hebben software problemen. Met de fusie van Ziggo, regende het klachten van mensen met Sony-tv's en een CI-module.
Sony verwees naar Ziggo en Ziggo gaf Sony de schuld.
Sony zou met een oplossing komen. Dit is nooit gebeurd.
Uiteindelijk heeft een handelaar voor een software DOWNGRADE gezorgd, die redelijk werkte.
Sony reageerde niet eens meer op mail.
Uiteindelijk heb ik Ziggo opgezegd en gezworen NOOIT meer een Sony te kopen.
Ik heb de TV nog. Zeker 2 keer per week crashed het ding en reset zich met een harde knal op de speakers.

Mensen die dit goed proberen te praten snap ik echt niet.

https://www.google.nl/sea...p;ei=iorJVpX_IMKoPr2CnqAG

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 21 februari 2016 11:00]

Dit gaat over smart tv lijkt mij?
Want de Sony Bravia bij ons in de woonkamer heeft nog nooit gecrash in die 8 jaar dat we hem hebben. Maar zijn ook nooit ziggo/upc klant geweest. En is ook geen smart tv. Is nog oude full HD 1e generatie platte tv.
Ik weet totaal niet hoe het met smart tv perk is.. Staan alleen maar domme tv's hier in huis. Me oma heeft wel smart tv maar die gebruikt die functie niet die wou alleen mooie scherm punt. Bij kpn zitten ook smart functies op zo ken ik gewoon Netflix kijken (werkt beter dan chromecast) YouTube (werkt beetje vervelend)
Nu.nl dumpert telegraaf Wikipedia buienradar accuweather cnn euronews anwb auto week fileindex nos sport nos news picasa(geen iedee wat het is) nu sport.nl en een paar games. Mis eigelijk alleen wat functie waarvoor ik nog de chromecast heb.. Dus vind zelf als ik van jou en de rest mag geloven toch onzin die smart functies op de tv zelf.
Nee hoor. Ik heb het over gewone TV's. Geen smart dus!
De TV die ik heb is geen smart. Hij is uit 2010.
Er zit nu geen CI-module meer in.
Zoals ik al schreef: crashed zo'n 2x per week. Lijkt op buffer overflow.
Typisch software probleem.
Sony zei dat het een hardware probleem is.... Onzin dus....
Ze hebben beloofd met firmware-upgrade te komen ivm Ziggo problemen. Ik moest de ondersteuningspagina van mijn model in de gaten houden.
Ondertussen geloof ik het wel. Sony doet er niets aan.
Nogmaals: geen Sony meer voor mij.....

Toevoeging: Na 6 maanden heb ik Ziggo opgezegd. Uiteindelijk gaf Ziggo een refund van 50% voor die 6 maanden met problemen, na eerst het gebruikelijke standaard: het ligt aan de kabels. U moet resetten....
Kijk eens naar de toegevoegde link. Ruim 6 pagina's met klachten....

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 21 februari 2016 12:49]

Sony Bravia hx700 uit 2010. Smit ci+ 1.2 module, zowel voor als na de fusie, geen enkel probleem ondervonden (oud ziggo gebied), dus het kan wel. En met vele anderen. Maar er zij idd modellen geweest die na de fusie wel problemen kregen
Sony is verantwoordelijk voor het product niet google. Als de software van google niet goed is moet sony betere afspraken maken met google of uberhaupt niet een android tv maken. Daarnaast is het niet goed kunnen zappen wel het minste wat je zou moeten kunnen leveren als tv producer ongeacht de software.
Eigenlijk onacceptabel dat dit al een gezeur is sinds die android tvs op de markt zijn. Schande sony!
Ook voor de tijd van Android-TV kampten Sony TV's met verscheidene software-gerelateerde problemen. Bij Sony zijn die problemen er al vanaf de eerste smart-TV die ze hebben uitgebracht.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het zal wel aan mij liggen :)
Lees de Android update ellende van eergisteren eens... Het is te versplinterd om ooit te kunnen werken!
Ja daarom draait Android op bijna 2 miljard devices, omdat het te versplinterd is om ooit te kunnen werken. Goed argument man!
Java op 3 miljard devices, kijk hoe ver we dar mee gekomen zijn :)

Even serieus: het probleem ligt voor een stuk wel bij Android zelf. Ze laten namelijk wel toe dat Android (TV) op inferieure manier geïmplementeerd wordt. Wat kwaliteitseisen stellen om het label te mogen voeren zou al veel helpen. Ik geloof dat Google dit met de Nexus lijn gaat proberen. Op termijn zal Google zich gaan distanciëren van de Android merknaam omdat deze meer en meer een slechte reputatie gaat krijgen.
Ach ik verdien mijn boterham met Java, gaat best aardig, zijn dikke boterhammen ;-)

Ik denk dat google ook wel in moet zien dat het een probleem is van ze. Google zit wat dat betreft iets te veel aan de kant van het spectrum waar alles vrij is, waarbij apple naar mijn mening te veel aan de kant van het spectrum zit waar alles gesloten is.

Goede balans vinden is lastig, zeker aangezien je je partners ook moet overtuigen dat bepaalde zaken echt beter zijn voor de consument.
Wat een onzin. Het probleem ligt niet aan Android maar in dit geval aan de tv-producent. Die had gewoon beter moeten testen.
Google dwingt geen uniformiteit af. Het is misschien wel de fout van de fabrikant, Google gaat niet vrijuit en het is tekenend voor Android.
Je verhaal klopt niet. Er is een update voor 1(!) apparaat. Het is niet alsof er een update van Android 5 naar 6 is gegaan.

Afgezien van dat vraag ik me af wat je dan als oplossing voorsteld. Allemaal dezelfde tv's met dezelfde hardware?
Allemaal een SoC met dezelfde basis instructieset en mogelijkheden, en allemaal dezelfde Android versie. Differentiatie gaat met appstore. Eventueel de basisfuncties (zappen, bronselectie) uit het smart deel houden. Dus als je gewoon tv kijkt, dan sluimert Android.
Tsja, dat is de moderne tijd. Het is niet de eerste en zeker niet de laatste update die voor problemen zorgt, op welk apparaat dan ook. Het wordt pas echt leuk als je zelfrijdende auto straks ook elke week een update voor je installeert.

Zullen we aan moeten wennen.... :|
We moeten niks.
Ik update gewoon nooit en heb dan ook veel minder problemen als menig ander die alles op auto update heeft staan.

En waarom zou je iets dat werkt naar verwachting updaten?
Ik update ook zo weinig mogelijk maar soms moet je wel..

Netflix app
youtube app
uitzending gemist apps

ze stoppen er gewoon mee als je niet blijft updaten.
Dus met andere woorden woord je WEL verplicht of MOET je wel updaten.

Zo al het ook gaan met verschillende Firmware updates, dan werken verschillende dingen niet meer omdat je niet je Firmware wil updaten, en dan doe je het toch maar wel, en wallah je TV of andere apparaat doet het niet goed meer.
Is mij nog nooit gebeurd.
Weet wel dat LG soms apps toevoegt of verwijderd met updates maarja ik heb nu uitzending gemist apps van mijna alle zenders en kan gratis kijken waar je bij nieuwe tv's moet betalen voor sommige zenders (RTL) dus ik ga mooi niet updaten.
Niets moderne tijd, is altijd al wel zo geweest.. Maar, komt natuurlijk ook deels doordat alles complexer/uitgebreider wordt.
Sony maakt in mijn optiek hele goede televisies. Helaas blijft de software een probleem. Smart-tv's van Sony die nog de vorige (niet-Android) software draaien kampen ook met de nodige problemen; vooral de prestaties zijn ondermaats. Waar dat precies aan ligt weet ik niet.
Smart TV is in het algemeen gewoon bagger. WebOS is in veel gevallen verschrikkelijk traag, Tizen/Samsung laat na een jaar de ondersteuning vallen en dan moet je maar een nieuwe tv of evolution module kopen (is bij onze es8000 ook). Eigenlijk de enige tv die nog redelijk werkt maar wel heel spartaans is qua functies is mijn "oude" panasonic et60e.

In negen van de tien gevallen kun je beter een chromecast of console gebruiken.
De meeste problemen beginnen na updates, kijk maar naar de telefoons.
Mijn collega's doen met hun Iphones ook nooit updates en hebben nergens last van.. zolang ze niet updaten. En waarom zou je met een tv een update moeten doen ? Als je beeld hebt is het toch goed zeker.
Dit gezegd, moet ik hier wel toegeven dat ik problemen heb gehad met mijn Denon AVR3200W receiver, waarbij het geluid wegviel als ik van tvzender veranderde. Dat was na een update ook verholpen. Dus, ja, wanneer doe je goed ? Niet te snel updaten denk ik dan maar.
Misschien eerst de veranderingen lezen voordat je hem binnenhaalt en installeert, dat scheelt al enorm idd
Dat is de omgekeerde wereld! Sony zou gewoon eens fatsoenlijk moeten testen voordat ze hun zogenaamde updates ter beschikking stellen aan haar klanten.
Zelf werk ik ook volgens het credo: "if it ain't broke, do not try to fix it". Zoals Hans180 zegt, kwamen de 2015 Sony Android TV's al buggy out-of-the-box en wordt het hele Sony klantenbestand al maandenlang van update naar update geloodst waarbij het niet voor het eerst is dat een update meer stuk maakt dan repareert.
Hoewel de oorzaak prima bij Android en Ziggo zou kunnen liggen, heeft Sony de eindverantwoordelijkheid. Het pleoit voor ze dat ze bezig blijven, maar het lijkt er op dat ze een iets te grote broek hebben aangetrokken...
Jammer is alleen dat de software al niet goed werkte voor de updates

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True