Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Ford is van plan om zijn nieuwe autosoftware Sync 3 deze zomer in Europa uit te brengen, waarbij ook ondersteuning voor de Nederlandse taal aanwezig is. Er zijn onder andere nieuwe spraakcommando's en nieuwe applicaties ingebouwd.

De autofabrikant is van plan om Sync 3 tijdens het Mobile World Congress, dat van 22 tot 25 februari wordt gehouden in Barcelona, te demonstreren op de nieuwe versie van de Kuga, een suv die gelijktijdig zal worden onthuld. Overigens komt de nieuwe autosoftware pas in de zomer beschikbaar, en dan als eerste voor de Mondeo, S-Max en Galaxy, aldus Ford.

Voor Sync 3 is een nieuw 8"-touchscreen ontworpen waarop de interface zal worden getoond. Bediening moet gemakkelijker zijn dan bij vorige versies van de software, doordat Ford verscheidene nieuwe spraakcommando's heeft ingebouwd. Zo kunnen bestuurders aangeven dat zij benzine nodig hebben of een stop willen maken, waarna automatisch de navigatie hierop wordt ingesteld. Volgens Ford is het nieuwe spraakbesturingssysteem in staat om 'gewone' taal te begrijpen. Tevens stelt de fabrikant dat de vernieuwde grafische interface intuïtiever is dan voorgaande versies.

Verder heeft Ford ondersteuning ingebouwd voor iOS-gebruikers die van Apples CarPlay gebruik willen maken en kunnen Android-gebruikers juist verbinding leggen via Android Auto, van Google. Ook zijn er land-specifieke noodoproepen ingebouwd, waardoor dus in Nederland 112 gebeld kan worden bij een ongeval. Tenslotte zijn er nieuwe applicaties aanwezig, waaronder de populaire weerapplicatie AccuWeather.

Ford Sync 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Het is erg jammer dat de automotive industrie zo erg inzet op displays en touch besturing. De software kant voor het entertainment gedeelte past gewoon niet bij de auto industrie. Met de veel langere levenscyclussen voor autos en een business model heeft dat voor elke scheet honderden euro's wil zien kan het niet meekomen met de markt van mobieltjes ect. Daar krijg je jaar op jaar gratis updates, en wordt het geheel om de paar jaar op de schop genomen zodat het modern oogt. Iets waar de auto industrie gewoon niets mee kan. Een beetje auto moet toch wel 20 jaar mee kunnen, maar ik zie de gevestigde merken geen 20 jaar lang updates uitbrengen voor je auto.

Dan heb je nog het punt dat een touch interface per definitie onveiliger is in een auto omdat je niet op de tast kunt werken. Als je kijkt naar bijv een Tesla zie je dat je zelfs voor iets basaals als de ventilator moet kutte op een touchscreen. Voor elke handeling moet je dus op dat scherm staren.

Ook is dat het eerste wat echt verouderd gaat aanvoelen in een auto, leuk als je net die tesla gekocht hebt voor een kleine 90 000 euro. Veel automotive interfaces zijn nog blijven hangen in de styling die we gewent zijn voordat we een Metro UI, ios7 of Material Design hadden. En die ogen nu dus al ouderwets. Een goed ontworpen dashboard met hoge kwaliteit (draai) knoppen en schakelaars kan makkelijk 30 jaar meegaan zonder een gevoel te geven dat het verouderd is. Kijk maar naar klassiekers, als je erin zit zie je wel dat het oud is, maar het zal je niet frustreren en je kunt er nog altijd prima mee overweg.

Zeker nu de software kant zoveel meer naar voren komt is het problematisch hoe autofabrikanten hiermee omgaan. Ze vergeten gewoon hun product zodra het op de markt is en gaan werken aan een nieuw model, en dat rijmt niet met wat mensen tegenwoordig gewent zijn op hun laptops tablets en mobieltjes. En zolang als ze hun werkwijze niet drastisch aanpassen zal de touch interface alleen nog maar meer een hekel punt worden.

[Reactie gewijzigd door MenN op 20 februari 2016 13:56]

Wat een onzin. Radio's van vroeger hadden ook cassettebandjes, dat is van alle tijden dat de techniek in oude auto's achterloopt op de hedendaagse techniek. Logisch, maar geen reden om het dan maar niet te doen..
Het is niet zozeer dat we geen tech meer moeten gebruiken. Maar ik zie tegenwoordig vooral veel "innovatie" die het goed doet bij de marketing mensen in plaats van zaken die echt nuttig zijn.

Wat jij zegt klopt. De techniek gaat stteds vooruit, en autos verouderen. Het punt is alleen dat het met touch besturing ect veel sneller verouderd, en het niet past bij de levensduur van de auto.
Ik hoop op de innovatie, rijden op de navigatie die dan automatisch de richtingaanwijzer activeert. Richting aangeven in het verkeer moet weer opnieuw uitgevonden worden.
Niet mogelijk wat je zegt!
Stel jij volgt de richting van de navigatie niet op en je gaat linksaf terwijl je navigatie richting aangeeft naar rechts.
Dan krijg je rare en gevaarlijke situaties in het verkeer.

Ik ben het wel met je eens dat mensen lui worden en vaak geen richting meer aangeven en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door Cer3bro op 21 februari 2016 14:52]

Wat een onzin. Radio's van vroeger hadden ook cassettebandjes, dat is van alle tijden dat de techniek in oude auto's achterloopt op de hedendaagse techniek. Logisch, maar geen reden om het dan maar niet te doen..
Geen onzin, ik heb nog nooit een auto gekocht met ingebouwde radio of navigatie.
En dat moet ook vooral zo blijven: losse apparaten zijn:
- veel goedkoper
- makkelijker te vervangen na en jaar of 3 - 4, omdat ze dan soms al veroudert zijn.
Ingebouwde software en niet auto gerelateerde hardware moet je gewoon niet willen: je auto is na 4 jaar al veroudert, en succes er mee bij de verkoop, als ie niet geleased is.
20 jaar?..

Haha echt niet, kijk naar de ondersteuning van de navigatie.
Voor de navigatie van mijn Ford van 2006 is sinds 2008 geen update meer uit gekomen.
Nu was dat wel het eind van het model, maar lijkt mij duidelijk genoeg!
Auto`s zouden standaard allemaal een dubbeldin aansluiting moeten hebben. Na een paar jaar schuif je er zo het nieuwste van het nieuwste weer in.
Dat maakt het weer interessant voor het dievengilde. Volledig in het dashboard ge´ntegreerd (ook qua vormgeving) zorgt dat het alleen voor dat merk/type geschikt is.

Met mijn TomTom Go 600 heb ik levenslang elk kwartaal gratis kaartupdates en komt de Traffic-info gratis via Bluetooth van mijn telefoon binnen. Waarom kan dat nou niet met InDash navigatie-systemen?
In mijn 2 weken oude Vitara zit ook navigatie maar nogal simpel. Gesproken aanwijzingen lijken aan elkaar geplakte zinnetjes of woorden en de kaart die erin zat was van 2014. Net van de dealer een kaart van 2015 gekregen maar als ik de datum van de bestanden bekijk dan zijn die voor 99% ook van 2014!?!?!?!?!? Dat moet toch beter kunnen. De kaarten zijn van Here dus die zou je er toch ook zelf nieuw op moeten kunnen zetten, zou je denken. Maar nee hoor, voor een update moet je bijna Ą 300 betalen. Schandalig.
Waarom kan dat nou niet met InDash navigatie-systemen?
Dat levert geen nieuwe verkopen op en updates kosten geld: dus volgt de autoindustrie "shoot and forget". Schandalig inderdaad.
Aan de ene kant realiseren ze zich (langzaam) dat een goed updatebeleid goede reclame is, maar de andere kant van die medaille is dat de tweedehandsverkoop van auto's de nieuwverkoop in de weg zit. Ze kiezen liever voor nieuwverkoop, want dan houden ze de fabrieken draaiend.
Ja, best erg eigenlijk. Je betaald vele duizenden euro's voor een auto. Maar zodra je de dealer verlaat houd zo ongeveer het support op.
Dat doen ze bij skoda beter dan. Ik kan elk jaar twee of drie kaartupdates afhalen voor mijn navigatiesysteem... Helemaal gratis en makkelijk zelf te installeren.
Totdat ze overgaan op een ander navigatie systeem bij VAG dan houd het ook snel op!
Waarschijnlijk wel, maar, tot nader order is dat niet zo.
Maar daar heb je dan juist Apple CarPlay en Android Auto voor, zodat de interface van je moderne mobieltje komt, en niet meer van Ford zelf.
Inderdaad, mijn volgende auto gaat dat ook hebben (nieuwe astra), ideaal. Daarnaast heb je nog de systemen met Android, er zou een partij moeten zijn die software verkoopt speciaal voor auto's en deze (zolang de hardware dit ondersteund) blijft updaten zodat het met zijn tijd mee gaat!

Oh enneh: Haal AUB de climate control uit het touchscreen gedeelte, hou hier gewoon normale knoppen voor!
Tesla heeft juist een poos terug een frisse nieuwe UI uitgerold, voor alle auto's vanaf de eerste model S.

Daarnaast is er goed nagedacht over de posities en grootte van (terugkerende) elementen. De meest basale functies zijn altijd beschikbaar (ventilatie in jouw voorbeeld).
Het belangrijkste van touch screen besturing is dat veel zaken die je nauwelijks nodig hebt ook verborgen kunnen worden en men geen probleem heeft om nieuwe functies toe te voegen omdat er fysieke knoppen ontbreken.

De gevestigde orde heeft hier nog geen duidelijk antwoord op, maar dat komt wel. De toekomstige generatie is opgegroeid met touch besturing.
Vaste positie of niet, het blijft behelpen als je op de tast iets wilt aanpassen op een touchscreen. Je moet hoe dan oog je ogen van de weg halen.

En dat argument dat de volgende generatie er mee opgegroeid is, lost niet ineens het probleem op. Dat is de zelfde fabel als bijv de aanname dat de kinderen tegenwoordig beter kunnen multitasken, wat bewezen onwaar is.
De software kant voor het entertainment gedeelte past gewoon niet bij de auto industrie
De software kant zit (vooral UI) volgens mij grotendeels in de telefoon. De autofabrikant levert de infrastructuur in de auto gebaseerd op QNX van BlackBerry. En dat gaat niet alleen over touch displays, maar ik deel je zorg over het afleiden wel.
Voor de effectieve levensduur van een auto ten opzichte van het entertainmentsysteem heb je gelijk, daarom moet het onboard systeem (op het stuur of console) naadloos geintregeerd worden met telefoon of tablet, het probleem is het ontbreken van een standaard in de huidige mobiele en/of
tablet industrie. Apple heeft zijn zaakjes voor elkaar maar is te groot, Google (android) een concurrent volgens de berichten.

Het zou de autoindustrie helpen als ze een verwisselbare frontmodule op de markt brengen ipv het besproken 8" inch vaste scherm zodat elke telefoon of mini tablet gekoppeld en bijgeladen kan worden dat zou een standaard kunnen afdwingen.
Jaar op jaar gratis updates op mobieltjes?

Je hebt niet opgelet zeker.
Het is juist een probleem met langdurige ondersteuning op de mobiele markt!
Daarom heeft de consumentenbond bijvoorbeeld Samsung al voor het gerecht gedaagd:
http://www.nu.nl/tech/421...et-oudere-toestellen.html

Overigens ben ik het niet eens met de doelstelling van de consumentenbond.
Ik vind wel die magere 2 jaar ondersteuning zou moet worden opgerekt tot minimaal 5 jaar na release.
Toevallig bij 1 soort apparaten. Windows en iOS doen het wel. Net zoals de Nexus modellen op android.
Misschien een raar gedachtegang. Maar ik ben benieuwd naar het update beleid. Is de ondersteuning hier ook 18 maanden zoals bij veel mobieltjes. Of gaan ze minimaal 8 jaren updates leveren?
Je vergeet een ander alternatief: 1 maal releasen en geen updates meer, behalve kaart updates die je voor een rib en een nier kan aanschaffen bij de dealer.
Inderdaad, dat is bij auto's de meest gebruikte variant. Je krijgt hooguit een update als er echt iets mis kan gaan.

Bij mijn auto heb ik een terugroep actie gehad omdat het hele systeem uit kon vallen. Aangezien mijn meters dmv een display worden weergegeven is dat best vervelend als je rijdt :X

Verder zal je bijna nooit een update krijgen. Om even mijn frustatie kwijt te raken: ook beloofde zaken die in het systeem zouden komen, komen niet! En ik las dat als je blijkbaar vraagt hierna krijg je te horen dat je auto te oud is (die persoon had zijn auto nog geen jaar).

Wat mij overigens ergert is dat men telkens iets nieuws verzint in plaats van het bestaande werkend te maken. In mijn geval ( sorry nog steeds frustratie) is het systeem blijkbaar 3 maal 'verbetert' door nieuwe hardware/software die onderling niet compatible is maar wel dezelfde naam houdt. Het nieuwste systeem heeft nog steeds dezelfde naam inclusief type maar de functionaliteit die daar in zit kan niet op mijn systeem. Ik blijf dus met de bugs zitten.
Vaak krijg je inderdaad standaard geen updates, echter zijn ze er vaak wel. Maar worden ze alleen toegepast door de dealer wanneer je daadwerkelijk een issue hebt dat opgelost wordt met een software update. Een bevriende monteur heeft mij dat ooit eens uitgelegd voor VAG auto's (vooral Audi), een complete software update kan/kon daar al snel 2 uur duren met installeren en activeren (online via Audi Duitsland) en die kosten krijgen ze alleen vergoed van de importeur of fabrikant wanneer ze ook het issue kunnen aangeven waarom de update ge´nstalleerd is (en andere optie is natuurlijk doorberekenen aan de klant, maar die gaat echt geen 2 uur arbeidsloon betalen voor een software update met wat bugfixes).

Zijn tip was dan ook, kijk als de beschrijvingen van de software updates ergens online staan naar een issue dat ze niet zomaar kunnen testen tijdens onderhoud of het ook echt inzit (bijv. bluetooth issues met mobiele telefoon type X of merk Y en geef aan dat je daar problemen mee hebt. Dan zullen ze vaak de update gewoon draaien omdat zij hem dan ook gewoon kunnen declareren.

Verder kan het inderdaad goed voorkomen dat headunits over de looptijd hardware / software updates krijgen die niet op oudere headunits kunnen. Bij Audi heb je bijv. o.a. MMI 3G, 3G+ en MMI 3G + Connect als beschikbare opties. Het kan echter goed voorkomen dat bijv. een MMI 3G+ headunit uit MY2012 iets wat andere hard en software heeft dan een MMI 3G+ headunit uit MY2015 terwijl ze beide MMI 3G+ heten in het optie boekje. Kijk je echter in de onderdelen catalogus zal je zien dat de MMI 3G+ headunit uit MY2012 een ander partnumber heeft dan de MMI 3G+ headunit uit MY2015. Als er dan functionele verschillen inzitten (bijv. nieuwe functies) kan je vaak wel een nieuwe headunit retrofitten (bij Audi's al enkele keren zien gebeuren, o.a. mijn vader is nu ook bezig met het verkrijgen van een nieuwe headunit voor zijn Q5) maar vaak weegt de extra functionaliteit niet op tegen de kosten, zeker als deze beperkt is, qua kosten moet je bijv. bij een Audi al snel denken aan 2000 tot 3000 euro incl inbouw.

Voor Ford zijn dit soort retrofit kits iig in de USA ook verkrijgbaar, kosten op deze site zo'n 2000 dollar. http://www.oemautopartsco...-sync-2-to-sync-3-upgrade

In sommige gevallen kan het wel opwegen als je bepaalde opties / functionaliteiten de moeite vind, bijv. de Q5 headunit waar mijn pa naar aan het kijken is (gaat over een upgrade van MMI 3G MY2011 naar MMI 3G+ Connect MY2013 of nieuwer) brengt bijv. On en Offline Google Maps navigate via ingebouwde 3G of 4G GSM unit (geen dure kaart upgrades meer nodig), Bluetooth streaming, Wifi Streaming en Wifi access point in de auto, volledig nieuwe en makkelijker te bedienen grafische interface, veel meer Multimedia mogelijkheden, DAB+ en een betere aansturing van het B&O geluidssysteem.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 20 februari 2016 13:24]

Een bevriende monteur heeft mij dat ooit eens uitgelegd voor VAG auto's (vooral Audi), een complete software update kan/kon daar al snel 2 uur duren met installeren en activeren (online via Audi Duitsland) en die kosten krijgen ze alleen vergoed van de importeur of fabrikant wanneer ze ook het issue kunnen aangeven waarom de update ge´nstalleerd is (en andere optie is natuurlijk doorberekenen aan de klant, maar die gaat echt geen 2 uur arbeidsloon betalen voor een software update met wat bugfixes).
Dat lijkt mij gewoon onzin. Een complete update kan lang duren maar is maar even werk. Voor twee uur doorlooptijd maar eigenlijk een kwartiertje of half uurtje hands-on werk kun je natuurlijk geen twee uur arbeidsloon factureren. Het updaten van de software / firmware is eigenlijk niet meer dan de auto op de accu (of een lader) en een usb stick invoeren. Het updaten zelf gaan min of meer vanzelf. Het is een kleine moeite en soms onderdeel van een beurt of normaal onderhoud.
Volgens mij weet jij niks van updaten in auto's.

Ik heb jarenlang geleden bij een vag dealer gewerkt. Het is grote klus die niet altijd worden uitgevoerd.

Jij praat over "onderdeel van een beurt" dat is servicebeurt resetten. Dat doe je inderdaad nadat de olie vervangen is. Vaak als er een Major update moet komen doen ze dit allemaal uit Duitsland. Via vag software updaten ze.
Laatst een software en kaart update bij mijn toyota gedaan. Was een kwestie van update op usb stick zetten en in de auto plaatsen. Binnen een kwartier was de update ge´nstalleerd.

Als het bij andere automerken zoveel werk is dan is er iemand die ontslagen moet worden die die procedure heeft bedacht. Hoeft allemaal echt niet zo moeilijk te zijn.
Meer werk is het vaak ook niet. Sommige updates duren langer maar uren werk zoals hierboven werd gesteld is echt onzin met de huidige generatie auto's.

"servicebeurt resetten" wat hierboven ook is aangegeven is ook totaal iets anders. Dat is puur alleen het resetten van het serviceinterval wat echt niets voorstelt.

O.a. bij Kia kreeg ik de updates (als die er waren) er bij een beurt gewoon op.
Ik heb nog even de "Do it yourself" guide erbij gezocht voor de Audi MMI 3G waar ik het over had. Bij deze guide wordt al uitgegaan van 3 uur, zie de eerste pagina. http://www.scribd.com/doc...MI-3G-High-ME-Bose#scribd

Kan natuurlijk goed zijn dat het in een garage wat sneller gaat, maar zo simpel als een USB stick insteken en 15 min wachten is het in ieder geval bij Audi zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 februari 2016 00:48]

Idd, ik zie het ja. Het werkt wel op een oude systeem dat het zoveel stappen nodig heeft.
Dat lijkt een oud systeem met een omslachtige update procedure. Veel tijd zit vooral in het wachten. Er zitten periodes van 30 en 50 minuten wachten tussen. Usb sticks of SD kaarten met de update heeft de dealer gewoon klaar liggen als het goed is dus die tijd gaat er ook vanaf. Bij moderne systemen gaat dit echt vele malen sneller en eenvoudiger.
De basis van dit 3de generatie MMI systeem ligt in 2009 gebaseerd op software van QNX dat je nu ook nog vrij veel bij andere merken toegepast ziet worden, in dat opzicht inderdaad "oud" te noemen. Echter wordt dit systeem in doorontwikkelde vorm nog steeds geleverd op alle modellen met MMI, dat zich ook gewoon kan meten met de concurrentie qua features en gebruiksgemak, alleen schijnbaar dus wel een update procedure die vrij lang duurt vergeleken met andere merken. Let er bijv. op dat dit een document is uit 2015, waarbij ze een update van eind 2014 installeren. Het is niet zo dat ze daar een auto uit 2004 oid aan het updaten zijn ;)

Het kan goed zijn dat de 4de generatie makkelijker te updaten gaat zijn (zou mij ook vreemd lijken als het niet zo is). want echt concurrerend is het niet als iedere update 2 uur duurt (incl wachttijd)
Een kaart update is anders dan bijvoorbeeld voor je ecu.
Ik weet niet zeker of de laatste update die ik uitvoerde veel meer was dan alleen het multimedia gedeelte. Maar het is meer dan enkel een kaart update.

Daarbovenop hoop ik wel dat mijn multimedia systeem geen controle heeft over de ecu. Zou niet ok zijn als een vastlopende mp3 mijn auto onbestuurbaar zou maken.

Updaten van ECU is vaak kap losmaken, laptop aankoppelen en software en instellingen wijzigen.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe de update procedure beschreven is, ik ken niet alle ins en outs hoe het in de garage gaat en in hoeverre dat geautomatiseerd is, en of het voorschrift is dat de monteur aanwezig blijft wanneer dit geautomatiseerd is. Als dit laatste zo is zal deze natuurlijk ook gewoon gefactureerd worden ook al is hij alleen aan het opletten.

Als ik bijv. een Storage cluster van nieuwe firmware moest voorzien bij klanten van mijn vorige werkgever moest ik er ook bij blijven om de voortgang te monitoren en in te grijpen bij mogelijke issues. Als zo'n upgrade dan 3 uur duurde verspreid over alle storage nodes en ik maar 15 of 30 min daarvan daadwerkelijk op de knoppen aan het drukken was, werd er ook gewoon 3 uur gefactureerd (en geaccordeerd door de klant).

Ik heb zelf eens opgezocht of je zo'n MMI update ook zelf kan doen (en dat kan via SD kaartjes) als je aan de software kan komen,en als je dan ziet hoeveel in verschillende handmatige stappen qua selectie van de verschillende componenten en tussentijds handmatig geforceerde reboots je nodig hebt om alles erop te krijgen dan snap ik wel dat als dit in de garage op dezelfde manier moet dat zo'n monteur 2 uur bezig is. Ik heb het zelf echter nooit aangedurfd omdat je in de handleiding die ik destijds kon vinden best veel kennis nodig had van de verschillende ingebouwde modules / opties ten einde niet de verkeerde upgrades te selecteren en je auto te bricken.

Bij Audi is het iig niet zo wanneer je het zelf doet dat het een proces is van USB stick insteken, update aanzetten en 2 uur later terugkomen en het is klaar. Misschien dat het in de garage (inmiddels) anders werkt, dat ik de uitleg kreeg van die kameraad van mij is inmiddels ook al weer een tijdje geleden. Bij andere merken kan de procedure natuurlijk altijd makkelijker en eenvoudiger zijn, de ervaring die ik heb met dit soort modificaties is eigenlijk enkel op Audi toegespitst omdat dit het merk is dat mijn vader en ik beide prive rijden en sinds ik me kan herinneren altijd gereden hebben.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 20 februari 2016 17:19]

Wat U hier meldt is natuurlijk van de gekke.
Juit een zichzelf als "premium merk" positionernd VAG product als Audi zou als service naar de klant toe, bij gewoon onderhoud updates ALTIJD moeten uitvoeren.

En het aantal varianten en versies dat men dan blijkbaar jaar op jaar introduceert en dat dan niet compatibel is ook geen toonbeeld van doordacht en pro actief en klantvriendelijk ontwerpen.
Klinkt als een Opel Insignia verhaal... Tesla is de enige die een beetje met zijn tijd mee is. De rest is blijven hangen in 2004.
Nou tesla heeft niet zooi dealerschappen met werkplaats per provincie. Houd in Tesla moet wel meer aan huis support geven. VAG heeft daar groot netwerk aan dealerschappen voor.
Voor tesla een noodzaak. Voor VAG dealers een optie.
Daarnaast heb je onder de 4 merken kwa modellen en varianten zoveel variaties dat niet in verhouding staat met tesla met beperkt aantal modellen.
Een grote diversiteit aan modellen is natuurlijk een slecht excuus om geen goede software te leveren met dezelfde look and feel.
Qua mechanische onderdelen zijn de VAG modellen steeds meer hetzelfde, zeker met het nieuwe platform.
Veel dealers hebben en het dan voor de klant duur maken om iets op te lossen.....schiet mij maar lek!
Dat je als VAG veel variatie en modellen hebt mag niet het probleem van de klant worden.
De klant doet blijkbaar helemaal niet meer ter zake.

Tesla pruduceert weinig modellen, maar wel al jaren. En zorgt dat dat zo consistent gebeurt -en toekomstgericht is- dat updaten dan wel degelijk kan.
Dßt is dus klantvriendelijk.
Onzin. Ze moeten wel. Als je voor tesla onderhoud beurt gaat naar de dealer. Voor mij is dichtbij zijnde VAG dealer enkele km verderop.
En op loop afstand van mijn werk. Alleen ik rij Ford. Nog minder loop afstand.
Dan, is er Tesla dealer in Limburg?

Dan alle merken gebruiken in de nieuwere modellen een Canbus systeem. De ene merk eerder dan de ander. Denk dat canbus ook maar door enkele firma geproduceerd worden en de Auto firma bij die firma voor onderdelen inkopen. En dan custom firmware en diagnose apparatuur door voor ontwikkelen.
Mij lijkt de drang om firmware te updaten bij grote dealer rayon dekking bijzonder laag. Ook eist dat een canbus versie die die feature ook ondersteund. Dmv bi- directionele reciever en transmitter en risico dat misgaat.

Wat mij opvalt vooral in de middel of knowhere, dorpen dus, dat als daar enkele dealer zit een opvallen aan deel in die omgeving ook dat merk rijd.
Of de rest levert gewoon een hogere kwaliteit software die minder updates nodig heeft. Android en iOS waren in het begin ook nogal slecht en hadden dus veel updates nodig. Nu is het wel zo'n beetje uitontwikkeld en kan het veel minder met die updates. In dat fase zitten de autofabrikanten natuurlijk ook al langer.
Euhm die problemen met meters is er al van voor dat er digitale displays waren. Ooit eens je teller unit bij 120 naar 0 zien gaan terwijl je continu 120 aan't doen bent of dat ineens al je lampjes aan gaan en je gewon lekker kunt verder karren. Leuk is anders.
Ik denk dat je bij dit soort systemen minder vaak updates hebt dan bij mobieltjes, meestal komen er alleen updates als iets echt niet goed zit. De systemen worden ook vaak vrij lang gebruikt.

Met de ondersteuning van Carplay en Android Auto schuiven ze dit denk ik ook een beetje van zich af.

Het grotere touchscreen en het nieuwe dashboard werd ook wel eens tijd. Bij vooral de Fiesta was deze update een paar jaar geleden al nodig.
Ik heb de hoop op daadwerkelijk goed functionerende en bijgewerkte autosoftware opgegeven. Ik pak wel een mobieltje, die kan alles wat een headunit kan maar dan 5x beter.
Sinds 2011 rij ik een een nieuwe Ford Fiesta sport, daar kunnen ook spraak gestuurde commando's worden gegeven maar niet eens in het Nederlands. Dat vind ik een gemiste kans van Ford.
Ik rijd een Fiesta uit najaar 2015 waar dat wel kan. In plaats van dit soort opties met terugwerkende kracht beschikbaar te maken voor oudere modellen, kiest Ford er kennelijk voor om het typenummertje op te hogen en het alleen in nieuwe modellen aan te bieden. Planned obsolescence is al een kwalijke zaak wanneer het gaat om consumenten electronica (telefoons, televisies etc.), laten we hopen dat we niet die kant op gaan met auto's.
Die kant zijn we toch allang op met autos? Ik heb een nieuwe 2 serie, vorig jaar gekocht en die doet wel OTA updates en heeft zelfs een store om services te kopen. Maar ik verwacht echt geen update met compleet nieuwe features zoals een smartphone dat heeft. Daarvoor moet je toch echt gewoon weer het nieuwe model kopen.
Planned obsolescence
Als je in 2011 een Fiesta koopt en die Fiesta doet in 2016 nog precies dat als toen en niks meer en niks minder dan is het toch in orde? Een extra taal voor spraakbediening kan soms gewoon software zijn maar het kan ook zijn dat het een heel ander component is van een andere toeleverancier. Google komt ook niet je Samsung voor LG omruilen omdat die de nieuwe Android wel heeft.
Dat is apart want in de Fiesta hier (eind 2014) is de spraakbesturing gewoon in het Nederlands te gebruiken.
Bij mijn Fiesta ST uit 2014 ook gewoon.
Touchscreen besturing onder het rijden werkt voor geen meter. En spraak vind ik ook niet echt een oplossing.
Ik heb toch liever gewoon knopjes op het stuur om de computer te besturen
Why not both? Ik ben zelf niet heel erg fan van touchscreens, maar het werkt vaak vlotter (vind ik zelf) dan mijn scherm bedienen met knoppen op het stuur of op m'n dashboard. Spraakbesturing ben ik wel fan van, maar de meeste systemen kan je nog niet volledig op die manier bedienen (je krijgt over het algemeen slechts een subset van de mogelijkheden, bijvoorbeeld uitsluitend bellen o.i.d.).
Nadeel van touchscreen is dat je niet voelt waar je met je vinger zit dus je moet wel kijken naar het scherm. En je kunt je vinger er niet op houden zoals op een knop.
Het heeft gewoon niks in een auto te zoeken, tenzij je stil staat
Knoppen zijn voor sommige dingen handig, voor andere dingen is een touchscreen weer veel sneller (zoals het invoeren van een adres). Ford heeft lange tijd ook nog een compleet telefoon keypad in het dashboard gehad die je lang niet voor alle invoer kunt gebruiken maar zo te zien is daar men nu vanaf.

Verder hangt het nut van een touchscreen natuurlijk ook erg af van de omvang en de plaatsing. Het kleine schermpje in een Fiesta is geen touchscreen maar zit ook dermate ver dat je er niet echt goed bij kunt op een ergonomische verantwoorde manier. Onscreen knopjes zijn dan ook al snel veel te klein.
Nou ik had in de nieuwe C-max energi toch graag knoppen gehad zoals in de VW touran. Het scherm is echt ruk en reageert slecht. Ook is de software enorm traag. In een auto uit eind 2015 kan dat echt niet.
Nadeel van touchscreen is dat je niet voelt waar je met je vinger zit...
Het heeft gewoon niks in een auto te zoeken
Bij volgende generaties touchscreens (ik verwacht ze volgend jaar in de wagens) is die feedback er wel. Omdat de systemen steeds complexer worden en er steeds meer informatie aan de gebruiker moet worden gegeven zijn touchscreens onvermijdelijk. Er is gewoon niet genoeg plek voor alle knoppen, dan is er geen goede bedien ergonomie meer te realiseren.
Bij mijn auto werkt spraak echt super.
Maar ben het met je eens ik heb ook liever knoppen dan touchscreen.
Gewoon een combinatie tussen beide is de beste oplossing.
Dat is ook "Schout Doddestraat in Westerhaar Vriezenveensewijk" gaat met spraakbediening invoeren een stuk handiger dan met knoppen. Maar om de muziek te pauzeren is een knop weer veel handiger.
Ik heb ooit een mondeo gehad met touchscreen. Alle functies die ik onder het rijden gebruik zaten op het stuurwiel. Auto daarna was een volvo met even groot scherm, zonder touch en een volwaardig keypad. Wat een achteruitgang voor media en navigatie!

De draai en scroll wielen zijn ook niets beter, je kijkt niet naar waar je vingers zijn, maar vervolgens wel naar het scherm of de juiste input is doorgekomen / geselecteerd is.
Goed nieuws, ben zelf Ford rijder en zou hier zeker op letten bij een eventuele aankoop van een nieuwe wagen. Mijn huidige is nog van voor het touchscreen tijdperk, en ik heb begrepen dat de sync 2 een hele vooruitgang was doch net niet clean & snappy genoeg.
Klopt. Die heb ik thuis in de ford van mn pa. Drama. Touchscreen reageert matig en is erg traag. Er is geen logische manier om muziek in mappen op een usb stick door te bladeren. Standaard is het onscreen tobo ABC en niet QWERTY. Veel bugs icm iOS en Sync 2 (wat microsoft CE is feitelijk) bied nul compatibiliteit met windows mobile en/of windows phone.
Heb een Fiesta uit 2015, waar de sync eigenlijk prima werkt. Herkent de Nederlandse taal aanwezig, spraakcommando's gaan soepel, voor mij is vernieuwing dan ook niet echt nodig. Ben verder ook blij dat navigatie etc nog niet met touchscreen werkt, komt de duurzaamheid wel ten goede..
Navigatie werkt in de 2015 C-ma energi en andere modellen wel via het touchscreen. Jammer dat ze standaard ABC keyboard gebruiken en niet qwerty (die optie zit ergens in 20 menulagen verstopt).
Ik hoop dat ze de bugs met spotify dan opgelost hebben.
In mijn ford heb ik er steeds last van dat als ik uit mn auto ben geweest en later weer in stap dat hij spotify niet meer herkend.

Dan moet je via Ford Sync applicaties het weer gaan toevoegen.
Als het is toegevoegd, en het werkt een keer dan gebeurt het volgende :

Als je een andere playlist via je ford oproep valt er een stilte van 4 seconden en daarna gaat de muziek pas weer verder.

Touch screen ziet er wel goed uit voor zover :) !

Maar de klant kan aangeven dat hij benzine nodig heeft?
Ziet de auto dit zelf niet al dan ;)?
Ze kunnen het toch zo maken dat als je een route in stelt dat 200 km is en je hebt nog voor 120 km benzine dat je auto aangeeft : onvoldoende brandstof voor volledige rit - en vervolgens de goedkoopste tankstation in de buurt zoekt?
Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje een ouderwetse interface. Voor in de auto vind ik een flat UI veel meer passend, dan al die schaduweffecten en wirwar aan kleuren. Is Ford Sync nog altijd gebaseerd op Windows CE?
Nee, sinds kort niet meer. Sowieso sync 3 niet. In mijn Fiesta heb ik nog wel een Sync by Microsoft waar niks van werkte met mijn Windows Phone.. 8)7
Nochtans heb ik er geen problemen mee met mijn Windows Phone,heb zelfs een FoFo de laatste serie en sinds de laatste update van Sync2 leest deze zelfs de berichten voor.Sync2 werkt goed maar traag aan de normen van vandaag.Alleen op mp3 schiet het toch wat tekort met mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Patrickccc op 20 februari 2016 14:49]

Ja oke, SMS voorlezen etc. Werkt perfect. Bluetooth koppeling ook geen moeite. Alleen de app koppeling werkt niet, dat is juist waar sync voor stond :)
Gij bedoelt de apps op de site van Ford die enkel voor ios en Android zijn 8)7 zeker?
Ik raad u Coveram 5mg ,1 maal per dag in te nemen liefst voor de maaltijd.
Wie ligt eigenlijk te zeuren?
Sync1 en 2 is Windows CE based en als je een beetje over nadenkt lijkt het een beetje onlogisch dat de apps niet voor Windows Phone werkt,zeg nogmaals van uitgaande dat het Windows based is niet met wie wel of niet gebruikt.Maar zoals ik het eerder zei het werkt perfect hetgeen wat het moet doen met een Windows Phone maar een beetje traag voor de tijd van vandaag maar dat heeft niks met Windows te maken of whatever maar eerder het bedrijfspolitiek vd auto industrie .
Even Google gebruikt: draait nu op QNX (BlackBerry dus).
Dalen auto's straks net zo snel in waarde als smartphones omdat ze niet meer op actuele software draaien?
Kan ik straks met mijn Windows Phone uberhaupt nog wel een auto kopen als er geen speciale app voor is ontwikkeld.
Ik hou mijn hart vast! Misschien klink ik wat ouderwets, maar geef mij voor lange-termijn producten zoals auto's aub gewoon systemen die niet gebaseerd zijn op tijdelijk trends zoals (zie de foto) Spotify, Accuweather etc.
Grootste voordeel van Sync 3 tov Sync 2 is de snelheid. Adres in navigatie invoeren bijvoorbeeld is erg traag.

Sync 3 is vele malen sneller.

Wat meer info: https://www.youtube.com/watch?v=EgR9UXWDGSw
Dat hij zelf een tankstation uitzoekt lijkt mij niet erg handig, het meeste merkstation zijn 14 cent duurder dan mijn achteraf station.
In de regio waar je 99 % van de tijd rijdt weet je wel jaar je het beste kan tanken.
Misschien is het handig voor de vakantie.
Mijn Mondeo is nu 7 jaar oud en heeft 270kkm gereden, deze geweldige auto wordt over een jaar ingeruild. mogelijk met dit nieuwe systeem.
Ondanks de 7 jaar oude software op het 7 inch display, ziet het er nog steeds prima uit ook niet gedateerd of zo.
En spraak instructies gebruik ik nooit, want dat is veel te onhandig.
Om via spraak de temp te verhogen moet ik een knop in drukken en spraak kommando's geven, je kan ook het knopje op de airco verdraaien.
Als je weet waar een pomp naar jouw voorkeur zich bevind gebruik je deze functie natuurlijk niet. Het is niet zo dat de auto je met een bijna lege tank altijd naar een pomp stuurt. In feite zijn de pompen gewoon als POI ingevoerd en hebben ze een functie toegevoegd om daar makkelijk heen te navigeren zonder extra handelingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True