Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Google heeft een optie voor 'ruimtelijke audio' toegevoegd aan de sdk voor Cardboard, het systeem voor virtual reality-brillen. De sdk maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om te simuleren dat geluiden bij het gebruik van een vr-bril van een bepaalde kant komen.

De audio komt tijdens het gebruik van een vr-bril die compatibel is met Cardboard door reguliere hoofdtelefoons, zegt Google. Het effect om een geluid van rechts te laten komen creëert de software door het geluid iets eerder in het ene oor te laten komen en het ene oor wat meer hoge tonen.

Er zijn ook opties om het geluid aan te passen op de virtuele ruimte waar de gebruiker in de app is. Zo kan een gesprek in een ruimteschip anders klinken dan in een grot, zo claimt de zoekgigant. Meer informatie over de toevoeging aan de sdk staat in de documentatie op de site van de Cardboard SDK. Het is onbekend welke apps de functie gaan ondersteunen.

Inmiddels zijn er veel goedkope vr-brillen die compatibel zijn met Cardboard. Naast de modellen die Google zelf heeft uitgedeeld op zijn eigen ontwikkelaarsconferentie zijn er inmiddels veel verschillende varianten op de markt. Google heeft er zelf veertien op een eigen site staan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

En toch blijf ik het een ontzettend leuk ontwerp vinden!
Kost geen drol en werkt nog best goed. Toch maar weer eens uitproberen met deze "update" :)
Het is inderdaad een enorm leuk ding om mee te experimenteren. Het is alleen niet te vergelijken met echte high end vr. Maar ja voor 15 Euro heb je toch een mooi proof of concept in handen en het is echt een veelbelovende rage op dit moment.
Met wat geluk kan je er eentje vinden op TinyDeal voor nog geen 2 euro. Je moet er dan wel wat langer op wachten.
De kwaliteit laat dan soms wel te wensen over.
Mijn lensjes vallen er om de haverklap uit omdat ze net niet goed vastgehouden worden.
Weet niet hoe dat bij Google's kartonnetje is...?
Ik heb er zelf eentje waarbij ik geen problemen heb met de lenzen. Maar de kwaliteit kan inderdaad zwaar tegenvallen. Mijn vriendin had er eentje waar ik eerst de lenzen goed moest lijmen. Unofficial Cardboard lijkt altijd wel een goede te zijn, en verder raad ik je aan vooral reviews te lezen.

[Reactie gewijzigd door ThomasBerends op 15 januari 2016 08:17]

Heb er met kerst ook maar eentje gekocht via bol.com. Erg goeie kwaliteit, in hoeverre je een stuk karton kwaliteit kunt noemen.
Ik had zo'n versie 1 uit China voor 4 en die was vrij waardeloos (beeld was niet scherp, vermoedelijk slechte kwaliteit v/d lenzen). Nu voor 16 een VR Shinecon besteld (eigenlijk 22 omdat ik er een extra Bluetooth controller heb bijbesteld), heeft grote lenzen die volledig afgesteld kunnen worden naar je ogen n een hoofdband. Ook geen karton maar plastiek dus lijkt me betere deal dan 15 voor een stukje karton.
Wat ik me afvroeg, zitten hier nu ook twee bolle lenzen in om ervoor te zorgen dat je ogen ontspannen op oneindig focussen? Ik zie dat nooit op de plaatjes maar het is wel belangrijk voor de ervaring.
Ik hoop dat de ontwikkelaars die hiermee aan de slag gaan k iets gaan doen met de lenscorrectie mogelijkheden die al in de SDK zitten. De Cardboard is een leuk ding, maar onder andere Google's eigen Nexus 6P is niet compatible met de meeste apps. De 6P past makkelijk in de Cardboard 2, maar door de grootte van het scherm komen de twee beelden t ver uit elkaar te staan en zie je dubbel. Je kunt in je Cardboard gaan knippen, maar dit probleem is ook gewoon softwarematig op te lossen. Trinus VR biedt een uitgebreide lenscorrectie, maar ik ben nog steeds op zoek naar een Cardboard demo app met lenscorrectie n eigen content (Trinus VR gebruikt je PC als input).

Gezien er altijd een Cardboard overlay met 'instellingen' (waar niks onder te vinden is...) is, vraag ik me af of Google dit probleem niet zelf voor alle apps kan oplossen door hier een instelling voor toe te voegen.

Beetje off-topic, maar dit soort updates zou ik graag zelf willen ervaren, en dat kan vooralsnog niet! ;( Ik weet niet of iemand een oplossing heeft waarmee ik mijn Cardboard intact kan houden? O-)

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 14 januari 2016 00:48]

Dit is dus een bug in de Cardboard API zelf. Hebben Note gebruikers ook al tijden last van.

In principe zou Cardboard zelf dit af moeten vangen, in plaats van de app. Er is nl. een scherm profiel, waar data zoals resolutie en omvang meegenomen worden; en een headset profiel, waar de karakteristieken van de viewer in meegenomen wordt. Deze laatste kun je configureren middels een QR code, het scherm profiel is automatisch gegenereerd op basis van de gegevens die de telefoon doorgeeft.

Samen zou dit dus prima moeten werken. Het hele idee van de API is juist dat developers zich niet druk hoeven te maken over dit soort details. Je zou in princiepe voor links en rechts verder naar de buitenkant van je viewer relatief meer beeld moeten krijgen op een groter scherm, terwijl je ogen op dezelfde plek centeren - dat zou de API moeten regelen.

Ik heb (als developer) uitbereid met de Cardboard APIs gespeeld, en ik kan dan ook verifieren dat de instellingen van zowel het scherm profiel als de headset profiel goed zijn, en je nog steeds op grotere schermen een volledig verkeerd beeld kunt krijgen.

Google is zeker van dit probleem op de hoogte. Of ze het oplossen is een andere vraag natuurlijk. Overigens kun je het wel goed krijgen door zelf met viewer QR codes te gaan spelen en belachelijk grote waardes voor IPD in te voeren.

Disclaimer: ik heb dit nog niet met de laatste versie -die dus gisteren uit is gekomen- getest.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 14 januari 2016 01:05]

Doet denken aan Aureal 3D. Kon ook ruimtelijke effecten over twee speakers laten klinken. Superieur aan Creative EAX toendertijd. Overgenomen door Creative en nooit meer wat van gehoord...
Aureal 3D was in 1999 met 2 speakerstjes en een subwoofer knapper bezig dan mijn G430 "7.1" logitech headset.
Voor zo'n ruimtelijk geluid uit stereospeakers had je "vroegah" een Soundblaster 16 _met_ DSP nodig! Weer iets om toe te voegen aan dat plaatje apparaten uit de jaren 80/90 die nu vervangen zijn door een smartphone.
ik heb net vandaag mijn cardboard v2 binnen gekregen.
wel is het een beetje een work-in-progress.
de telefoon glijdt erg makkelijk uit de doos als je hem een beetje snel beweegt of schuin houdt, dus heb ik dat met een kleding-elastiek vast moeten knopen.
daarnaast als je een hoofdband draagt komt er te veel druk op het binnenwerk van de knop waardoor deze "ingedrukt" blijft staan, hier ook een kleding-elastiek doorheen gehaald.
nou alleen nog wat sponsjes er in plakken(wordt denk ik met klittenband) voor 2 problemen:
een stuk karton dat op je neus gedrukt wordt is nogal oncomfortabel.
en die lenzen zitten te dicht op mijn ogen, waardoor ik bijna niet kan focussen.
Jammer dat dit weer alleen voor de Unity plugin is, en niet voor de normale Android API. Niet om het een of ander, maar Unity is niet bepaald snel. Als je de skills hebt (kleinere) projecten direct in OpenGL te bouwen kun je veel snelheidswinst halen - maar dus geen spatial audio gebruiken. Jammer.

EDIT: correctie, de Android API heeft wel degelijk ook spatial audio, de documentatie is alleen nog niet gesynced, en de code zit in een tweede jar. Verwarrend, maar uiteindelijk dus wel support.

Als ze nou ook effe x86, arm64, en x86_64 zouden supporten en/of de echte source zouden vrijgeven... zou voor hen toch kinderspel moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 14 januari 2016 00:35]

misschien toch maar eens z'n dingetje gaan maken :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True