Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy Note 20 Ultra Preview

Hoe ultra is de Note nog?

05-08-2020 • 16:00

158

Preview

De Note-serie is altijd onderscheidend geweest, en ook altijd een beetje niche. Er zijn maar weinig smartphones met een stylus en simpelweg ook relatief weinig mensen die er een willen. Ook waren de toestellen altijd nog een stukje duurder en net iets geavanceerder dan de S-toestellen. Maar daar is dit jaar verandering in gekomen, met de S20 Ultra. De komst van de recente duurste categorie smartphones, en daarmee van dat ultieme Samsung-toestel, zorgt dat de Note-serie wat in de verdrukking komt. Wil je het ultieme, dan kun je niet blind een Note 20 Ultra kopen maar moet je je er eerst even goed in verdiepen op welk vlak welk toestel nu het beste is wat Samsung te bieden heeft.

Natuurlijk brengt de Note van dit jaar weer allerlei vernieuwingen met zich mee. De focus van Samsung ligt daarbij voor een groot deel op de S Pen, want dat blijft het meest onderscheidende onderdeel van dit toestel, ondanks de komst van die S20 Ultra. Er zijn nieuwe Air Gestures, de latency van het pennetje is behoorlijk omlaag gegaan en de Samsung Notes-app heeft weer een update gekregen. Ook de samenwerking met Microsoft is uitgebreid, en DeX is verbeterd. Ook ligt er meer focus op de camera, en zoals wel vaker bij de Note: in het bijzonder op het gebied van video.

Samsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewSamsung Galaxy Note 20 Ultra

Uitstekend en enorm

Het ontwerp is niet drastisch veranderd. De Note 10+, die vorig jaar uitkwam, had ook al de platte boven- en onderkant en het glas dat als het ware om het toestel heen krult. Dat ziet er mooi uit en het zorgt ervoor dat de bezels nog kleiner lijken dan ze werkelijk zijn. Het scherm is bij de S20-serie maar beperkt naar de zijkanten toe afgerond: veel minder dan bij de S-toestellen ervoor. Daarmee is het ontwerp van de Note in elk geval onderscheidend.

Wat niet hetzelfde is als bij de Note 10+ is dat de stylus aan de andere kant zit, volgens Samsung om ruimte te maken voor de camera's, en dat de knoppen ook zijn verplaatst naar de andere zijkant. Dat laatste is hetzelfde als bij de S20-serie en voor rechtshandigen wat ons betreft iets handiger. Een onderdeel waarvan het ontwerp door het uitgebreide camerasysteem is veranderd, is het camera-eiland. Dat is flink uitgedijd. Niet alleen de oppervlakte van het eiland is veel groter, het steekt ook veel meer uit, met name door de telecamera. De Note ligt bij ons wat minder lekker in de hand dan de S20-toestellen, omdat de telefoon wat hoekiger is. De behuizing is nog altijd ip68-gecertificeerd, waarmee het toestel onder anderhalve meter water nog een half uur functioneert.

Samsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewSamsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewSamsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's preview

Het scherm is enorm belangrijk bij de Note-serie, en het is ook belangrijk dat het scherm enorm is. Het scherm is met 6,9" een fractie groter dan dat van de Note 10+. Op het eerste gezicht ziet het scherm er weer geweldig uit. Of het ook beter is dan dat van de Note 10+- of S20-toestellen was lastig te beoordelen in de zeer korte tijd die we met het toestel aan de slag konden, wat het gevolg was van coronamaatregelen. Feit is dat je niet minder dan het allerbeste mag verwachten, en Samsung lijkt bij de Note 20 Ultra ook niet minder dan dat te leveren.

De resolutie is 1440x3200 pixels, net als bij de S20 Ultra, en de pixeldichtheid is ook ongeveer gelijk, met 508 pixels per inch. Ook is er natuurlijk weer ondersteuning voor hdr10+. De belangrijkste wijziging ten opzichte van de Note 10+ is echter de schermverversingssnelheid. Die is met 120Hz gelijk aan die van de S20-toestellen. We hadden gehoopt dat dit bij de Note 20 Ultra wel werkte bij de maximale resolutie, maar dat is niet het geval. Daar laat Samsung een steek vallen.

Samsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewWel heeft de fabrikant nu het licht gezien wat betreft het dynamisch wijzigen van de verversingssnelheid, afhankelijk van de content die op het scherm weergegeven wordt. Wanneer je een video kijkt met 24fps, schakelt de smartphone volgens Samsung naar 24Hz. Als het goed is, scheelt dat wat accuduur betreft. We zagen inderdaad een aanzienlijk verschil tussen 60Hz en 120Hz in de accutest van de S20-toestellen. Als je door een webpagina scrollt, schakelt het toestel naar de volle 120fps. In de praktijk zag dit er enorm vloeiend uit tijdens de hands-on. Het is een belangrijke factor die invloed heeft op hoe vloeiend het toestel aanvoelt.

Het scherm wordt beschermd door Gorilla Glass 7, Victus genaamd. Uiteraard konden we niet testen of dit krasvaster of minder breekbaar is, maar het is in elk geval een specificatie die een nieuwe Note past, want geen enkel ander toestel heeft het nog. Volgens Corning overleeft het glas valtests van 2 meter, ten opzichte van de 1,6 meter bij Gorilla Glass 6. Ook zou het twee keer 'krasvaster' zijn, al zegt het bedrijf niet hoe dit is getest. Het is een fijn idee dat je prijzige Note 20 Ultra in elk geval beschermd wordt door het beste Gorilla Glass dat er bestaat.

Nieuwste specs met oude bekenden

De Note 20 Ultra heeft dezelfde soc als de S20-serie, namelijk de Exynos 990. Er is aardig wat kritiek geweest op Samsung over de verschillende versies van de S20, omdat de Snapdragon 865 sneller zou zijn dan de Exynos 990. Toestellen met die soc worden in de Verenigde Staten verkocht. Bij de Note is dit bij uitstek terechte kritiek, want de Note 20 Ultra komt in de Verenigde Staten uit met de Snapdragon 865+, terwijl de Exynos 990 - waarmee hij in de rest van de wereld uitkomt - niet is verbeterd.

De Note zou de Note niet zijn zonder specificaties waarmee de S20-toestellen worden overtroffen, maar toch is dit wat beperkt dit jaar. Er zit ufs 3.1-opslag op, waar de S20-smartphones het met ufs 3.0 moeten stellen. De schrijfsnelheid is omhoog gegaan en bovendien is ufs 3.1 energiezuiniger. Ook krijg je bluetooth 5.1, waar de Note 10+ en S20-telefoons 5.0 hebben, en een usb-c-aansluiting met de usb 3.2-standaard, waar de Note 10+ usb 3.1 had.

De accucapaciteit is met 4500mAh 500mAh kleiner dan die van de S20 Ultra, en het toestel is gelukkig ook wat dunner. Toch is de vraag natuurlijk of de Note 20 Ultra het even lang volhoudt als de S20 Ultra. Het laden is niet verbeterd ten opzichte van de vorige Note- of S20-smartphones. Je zult het moeten doen met 15W draadloos en met de bijgeleverde lader met 25W bedraad, terwijl je tot 45W laadsnelheid kunt gaan als je de juiste lader erbij koopt.

De Note 20 Ultra is voorzien van 5g en heeft naast sub6- ook ondersteuning voor de hogere mmwave-frequenties. De S20 Ultra en S20+ hebben de benodigde antennes daarvoor ook ingebouwd, maar de S20 niet. De Note 20 Ultra is natuurlijk ook groot genoeg om de lijvige antennes kwijt te kunnen. Het zou dan ook raar zijn als hij dit niet zou ondersteunen.

Met het pennetje zwaaien

Samsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewDe S Pen van de Note 20 Ultra heeft een stuk minder vertraging dan de Note 10+. Waar hij bij dat toestel 42ms vertraging had, is dat nu teruggebracht naar slechts 9ms. We hebben flink snel over het scherm gekrast om de vertraging te zien, maar hij is bijna niet meer merkbaar en dat is erg knap. Ook de functies van de S Pen zijn als vanzelfsprekend weer geüpdatet.

Om te beginnen bij de Air Actions: je kunt nu makkelijker door Android navigeren, zonder het scherm te hoeven aanraken. Er zijn S Pen-gebaren voor 'back', 'home', 'next', terug naar de vorige app en het maken van een screenshot. Deze gebaren lukten ons vrij snel. In de camera-app is het zoomen nieuw. Je moet dan met het pennetje een cirkel in de lucht tekenen, met het knopje ingedrukt. Dat is erg lastig in het begin. We kregen het enigszins door na een tijdje, maar intuïtief is het niet, en slechts in bijzonder weinig praktijksituaties zal het nuttig zijn.

Samsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewSamsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewSamsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's previewSamsung Galaxy Note 20 Ultra productfoto's preview

Samsung heeft de samenwerking met Microsoft uitgebreid. Je kunt notities uit de Notes-app synchroniseren met Outlook. De notities worden dan net als bij Google Drive continu opgeslagen. Verder zou de Note 20 Ultra geoptimaliseerd zijn om met de gamestreamingdienst xCloud te werken. Wat dat precies inhoudt werd ons niet duidelijk, maar hopelijk kunnen we dit soort dingen testen bij de review.

Je telefoon als desktopcomputer gebruiken in combinatie met een monitor kan met DeX, en dat is ook verbeterd. Hoewel bedraad nog steeds mogelijk is, en wellicht ook sneller, kan het nu ook draadloos in combinatie met smart-tv's. We hebben dat nog niet kunnen testen.

Meer focus, minder diepte

We vermoeden dat de primaire camera van de Note 20 Ultra dezelfde sensor heeft als die van de S20 Ultra. De specificaties zijn in elk geval vergelijkbaar. Hij heeft 108 megapixel, een f/1.8-diafragma, een beeldhoek van 26mm, en een sensor die 1/1.33" groot is. Dat is een stuk groter dan de 1/2.55 inch grote sensor van de Note 10+. Het verschil met de S20 Ultra is dat hij laserautofocus heeft. De S20 Ultra had problemen met de autofocus, ondanks dat hij wel verbeterd is na updates. Daarom heeft Samsung ervoor gekozen om er laserautofocus op te zetten. Wat ons betreft een verstandige keuze. We hebben het direct uitgeprobeerd en de focus lijkt inderdaad een stuk sneller bij weinig licht. Uiteraard moeten we dat nog wat beter testen voordat we een echte conclusie kunnen trekken. Helaas mogen we van Samsung geen foto's of screenshots meer van de toestellen halen, waardoor we geen eerste indruk kunnen geven van de camerakwaliteit.

De dieptesensor heeft het veld moeten ruimen, ten opzichte van de S20 Ultra en Note 10+. Deze wordt vooral gebruikt voor portretfoto's - Live Focus genaamd bij Samsung. We hebben echter al vaak gezien dat een dieptesensor weinig verschil maakt en dat toestellen zonder zo'n tof-sensor prima foto's met kunstmatige achtergrondonscherpte maken.

We zijn erg benieuwd naar de periscopische telecamera bij langer gebruik. Deze heeft 5x 'zoom' ten opzichte van de primaire camera, en dat is vier keer bij de S20 Ultra. Op dat gebied dus een verbetering, maar hij heeft wel slechts 12 megapixel en kan minder ver hybride inzoomen: 50x. Zo ver inzoomen is vrij nutteloos, maar hopelijk zegt het niets over het detail ten opzichte van de telecamera van de S20 Ultra. De telecamera werkte tijdens de hands-onsessie goed en de foto's zagen er op het eerste gezicht gedetailleerd uit. Het nadeel van 5x zoom is echter dat 4x of 3x keer zoom relatief weinig detail biedt. De ultragroothoekcamera lijkt dezelfde te zijn als die op de S20 Ultra zit.

Op videogebied is er een modus waarin je soepel kunt zoomen. Dat is fijn voor als je mooie video's wilt maken, want doorgaans gaat dat bij smartphones nogal schokkerig als je niet uitkijkt. Ook is er een modus waarin je 8k-video kunt opnemen met 24fs, net als op de S20-toestellen. Dat gaat enigszins schokkerig, ook op de Note 20 Ultra. In de nieuwe Pro-modus zitten microfooncontrols. Je kunt schakelen tussen de microfoon van je Note en van bijvoorbeeld bluetooth-oordopjes.

Tot slot

De Galaxy Note 20 Ultra heeft een paar features die je niet terugvindt op andere Samsung-toestellen, zoals Gorilla Glass 7, een paar specifieke hardwarespecificaties en de nieuwe telecamera. Toch maakt het toestel in eerste instantie niet meer indruk dan de S20 Ultra, die al een tijdje op de markt is. Het was fijn geweest om wat meer upgrades te zien. Als was het maar dat de hogere verversingssnelheid ook op de maximale resolutie zou werken. De praktijk zal natuurlijk uitwijzen of die eerste indruk klopt.

Ten opzichte van de Note 10+ is het een wat grotere stap, vooral op cameragebied. Dat toestel kwam een jaar geleden echter op de markt met evenveel opslag en werkgeheugen, en kostte toen maar liefst 200 euro minder dan de Note 20 Ultra. Als we dat in ogenschouw nemen, vinden de we updates van de Note 20 Ultra toch nog wat mager. Feit blijft wel dat het toestel op vrijwel elk gebied het nieuwste van het nieuwste bevat. Ook ziet het er weer prachtig uit, is het mooi dat de S Pen veel minder vertraging heeft en hebben we ons weer vergaapt aan het scherm. Het is een bijzonder mooi toestel, voor een beperkte doelgroep en met een flinke prijs.

De Note 20 Ultra kost 1299 euro voor de versie met 256GB flashopslag. De 512GB-variant heeft een meerprijs van 100 euro. De Note-toestellen komen op 21 augustus uit.

Reacties (158)

158
142
66
5
0
55
Wijzig sortering
Toch weer een paar jammere beslissingen van Samsung. Voor zo'n grote telefoon een toch wel matige accu, exynos 990 is het allergrootste pijnpunt en de prijs van 1300 werkt daar verder niet aan mee. De oude snapdragon 865 was al in alle opzichten beter dan de 990 en in amerika leveren ze hem doodleuk met de 865+ ik begrijp deze keuze echt totaal niet.
Ik begrijp ook niets van deze keuze. Begreep het al niet bij de gewone toestellen. Die exynos dit jaar is voor mij ook de reden dat ik na 5 generatie S-serie toestellen ik niet voor de S20 ben gegaan en dit najaar overstap op Apple. Ik voel me gewoon echt bedrogen dat ik voor hetzelfde bedrag een beduidend minder presterend toestel krijg.
Ik snap niet dat je een 0 waardering krijgt. Ik vind namelijk dat je groot gelijk hebt. De exynos presteert op alle vlakken beduidend minder dan de Snapdragon versies.

De S en Note series zijn dure toestellen. Er wordt wel eens gezegd, 'ja maar het is toch snel genoeg?'. Dat is gewoon klinkklare onzin. Je kiest er voor het beste van een bepaalde fabrikant te kopen, dan is het onbegrijpelijk dat diezelfde fabrikant voor hetzelfde geld een beter presterend toestel elders uit brengt. Nu is een exynos misschien snel genoeg, maar misschien wil je wel 5 jaar met je toestel doen. Dan zou het verschil tussen SD en Exynos wel eens veel belangrijker kunnen zijn.

Net alsof je een Porsche koopt en de Nederlandse importeur hem levert op goedkope Chinese banden. Want ja, je kan er ook hard genoeg mee.....

Zeker de Note is het neusje van de zalm met overeenkomstige prijzen. Dan kan Samsung er niet mee weg komen dat ze er een minder presterende SOC in doen......
Ik heb de note9 en ik zie geen reden tot een upgrade, de processor is voor mij niet zo belangrijk (speel bijna geen games). Als ik het vergelijk met de note20 is hij op sommige vlakken zelfs beter, zoals resolutie, koptelefoon aansluiting en sd slot Als ik het vergelijk met de note20 ultra vind ik de verbeteringen echt niet 1300 euro waard, zeker niet als ik dan ook de koptelefoon aansluiting verlies (die ik elke dag gebruik).

Ik gok dat mijn volgende toestel een pixel A wordt (ik wacht wel tot de 5A uit komt).

[Reactie gewijzigd door Drexz op 22 juli 2024 15:12]

Mee eens. Ik heb ook de Note 9 en keek er toch naar uit om dit jaar te vernieuwen. Ik kan het alleen niet echt veroorloven, jammer.
Zelfs al kun je het wel betalen, dan is de vraag ook wil je het betalen? Heb je 1000 euro of meer over voor een telefoon die eigenlijk alles kan wat je huidige telefoon ook kan? Misschien stap ik over een jaartje over naar een pixel A, dan heb je tenminste een kale telefoon en een goede camera. Hoewel ik de S-Pen wel ga missen, want die gebruik ik wel heel veel.
Het gaat niet alleen om de snelheid. De batterij leven en de afbeelding verwerken is slechter dan de snapdragon versie. Exynos samsung s20 ultra heeft 7 uur batterij leven en de snapdragon heeft 9 uur batterij leven. Hoe durven ze de zelfde prijs te vragen snap ik niet.

https://www.youtube.com/watch?v=6CUSe8kgIE8
Ja, precies dat bedoel ik. De exynos is op alle vlakken slechter dan de SD. Een tijdje geleden las ik hier dat Samsung zou stoppen met Exynos. Begrijp niet waarom ze toch doorgaan. Ik zou, vanwege het verschil, serieus een ander merk overwegen. Zeker voor die prijzen!
Markerting strategie, zodat je de Note 20 ultra ipv de S20 ultra koopt.
Is het eigenlijk niet mogelijk om elders een SB865 versie te bestellen?
Ik heb ooit een Note 5 in de VS gekocht, en dat gaf wel wat problemen met updates en 4G, maar misschien is dat ondertussen anders?
Natuurlijk kan dat maar dan ben je 1500 euro kwijt ipv 1300 ... Koop zoiets maar bij een trusted bron en voer hem maar in.
Of je moet een sale hebben in de USA straks met Black friday en je neemt hem zelf mee.
Maar als je hem nu wilt hebben en je wilt hem laten opsturen dan betaal je rustig 1500 euro.
Vergeet niet dat meer dan ooit mensen de SD versie willen, want dat is eigenlijk nu de enige downside, en dat doet wat met de prijs.
Houd Ebay maar in de gaten ! De tijd dat je op Ebay nog koopjes had is ook al jaren voorbij.
Ik zat voor de grap op de Amerikaanse Samsung site te kijken. Als ik daar mijn Note 9 inruil heb ik voor $700,- de Note 20 Ultra (SD865+) met Galaxy Live Buds.

Op de Nederlandse samsung site betaal ik €1300,- (incl. buds en inruil). Shipping en invoerrechten zijn duur, maar geen > €600,-

Dus niet alleen krijgen wij Europeanen de mindere processor, we betalen er ook nog eens 2x zoveel voor.
Amerikaanse prijzen zijn ex btw
dat is zeker waar, in de duurste staten is dat 9%, maar dat verklaart nog steeds geen €600 verschil
Dat heet marktwerking, in de VS is samsung lang niet zo populair als in europa, in de VS is apple heer en meester (~50% marktaandeel). Hier in europa veel minder apple dus moet samsung ergens de winst vandaan halen (hoge marges EU) en ergens marktaandeel veroveren (lage prijs VS).

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 juli 2024 15:12]

Ik denk dat je gelijk hebt dat dit een deel van het verschil verklaart, maar om het marktaandeel van Apple als heer en meester te typeren is wat overdreven denk ik. Ze zijn het grootste, ja. Maar het is niet alsof ze de markt kunnen dicteren met deze percentages.
Dus niet alleen krijgen wij Europeanen de mindere processor, we betalen er ook nog eens 2x zoveel voor.
Apple producten zijn in de VS ook veel goedkoper dan in Nederland. Je kunt dollar prijzen niet 1 op 1 vertalen naar prijzen in euro. Je hebt geen BTW en daarnaast salestax en andere lokale heffingen in de VS die per staat verschillend zijn Even naar de VS vliegen kan soms best interessant zijn hierdoor.
Als je alleen daarvoor gaat: tel je uren erbij op en je staat in de min.
Combineren met city trip is prima te doen hoor. Als corona weer achter de rug is ;)
Hoe belangrijk is pure processing power op een telefoon? Een gemiddelde consument gaat het niet merken en om eerlijk te zijn denk ik dat bijna niemand het gaat merken in normaal gebruik.

Het voelt natuurlijk niet lekker dat je een mindere socket krijgt dan de VS voor 1300,-, maar ik denk dat scherm en camera's veel belangrijker zijn.

Persoonlijk vind ik het belangrijker hoe goed OneUI tegenwoordig performt. Mijn high-end Samsung's vielen altijd tegen qua snappiness, ondanks de indrukwekkende hardware.
Wat heeft het ermee te maken of iemand het merkt of niet?
Als jij niet beter weet is het niet erg nee, maar als je 20% mindere performance hebt ,20% mindere accu, minder mooie foto's omdat de cpu een minder goeie image processing heeft. Krijg je dus een inferieure telefoon, voor de hoofdprijs van 1300 euro.

Je geeft zelf al aan dat camera belangrijker is, maar die is dus ook een stuk beter op de snapdragon variant. Daarnaast geeft samsung nu maarliefst 3 jaar nieuwe android versies en ik had ergens gelezen 5 jaar security updates. Als je toestel nu al minder performance heeft, hoe is dat dan over 3 jaar? daar geeft de gemiddelde mens wel degelijk om, want mijn pa bv gebruikt ze telefoon het liefst 4 jaar.
20% minder performance ga je wel merken, 20% minder accu natuurlijk ook. Dus deze voorbeelden zijn niet relevant.

Minder mooie foto's had ik niet begrepen, dat is inderdaad weer een minpunt.

Ik bedoel meer, of er bij het gebruik van de telefoon of apps merkbaar verschil is of dat je het alleen bij benchmarks ziet. Als het dat laatste is, dan maakt het niet zoveel uit wat voor processor er in zit, behalve voor marketingdoeleinden (is mijn mening).
MrWhosTheBoss op YouTube heeft daar mooie vergelijkingen over gemaakt. Er is duidelijk verschil tussen de Snapdragon en de Exynos versie. Zelfs in dagelijks gebruik. Als je er nu iets speciaals voor terug kreeg dan was het wellicht de moeite waard, maar aan alle kanten is de Exynos gewoon slechter en voor een prijs van 1300 euro is dat gewoon not done.

En dan ook nog te bedenken dat de SD variant een upgrade krijgt naar de 865+ en dus 10% sneller is dan zijn voorganger. Zo wordt het verschil alleen maar groter.
Dit filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=6CUSe8kgIE8

Gaat over de S20, maar dat is inderdaad interessant. Het verschil is vooral merkbaar door de hoge temperatuur, de Exynos wordt gewoon heter, waardoor hij na een tijdje gaat throttlen. Daarnaast is inderdaad de batterijduur minder.

Bedankt voor de info, dat is inderdaad gewoon een merkbaar verschil voor veel gebruikers.
Klopt. De S20 heeft dezelfde processoren net zoals de Note 20 (op een kleinde upgrade na van de SD variant). Het slaat gewoon nergens op wat Samsung aan het doen is.
En toch als ik de keuze had ging ik weer voor exynos.. root is mij persoonlijk heel wat waard.
Ik weet dat er vroeger echt goede custom kernels waren en custom roms waarbij de performance van de Exynos flink omhoog ging, dus ik snap inderdaad je voorkeur.
Ze geven geen donder om de europese en andere exynos markten.
In Korea leveren ze bizar genoeg wel de SD omdat ze zich schamen voor de onderpresterende 990, dat zegt genoeg want anders zou je op je eigen markt ALTIJD je eigen trots presenteren.
Zoals wel vaker hier betalen wij de hoofdprijs en krijgen wederom B keuze.
Ik weersta de wellicht veel betere camera en dat scherm wel .... Note10+ geskipped, S20 serie geskipped en doe het nu weer.
Kijk wel wat OnePlus gaat doen met de 8T pro of straks de Oppo Find X3 pro.
En anders kijk ik in Februari wel weer wat de S21 serie gaat doen.

Edit: mischien kan een Pre-order Bundel met die nieuwste Buds het een beetje goed maken (cognitieve dissonantie) als je echt een nieuwe Flagship direct nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 15:12]

Er zijn geruchten dat de Exynos 990 is geoptimaliseerd voor de Note 20.

Volgend jaar blaast Samsung alles en iedereen omver met de Exynos 1000 met ARM kernen EN de AMD Radeon GPU. Deze zal zowel de Snapdragon als de A-chip van Apple vernederen zo blijkt uit de eerste benchmark tests.

Vanaf de S21 bijna 100% zekere alleen nog maar Exynos processoren.
We gaan het zien. Vooralsnog heb ik een nieuwe SE met A13 chip voor 458€ nieuw gekocht die deze peperdure telefoon ‘vernederd’.
Dat roepen ze al 6 jaar maar de A-SoCs van Apple lopen er nog altijd rondjes omheen..... en die zitten uiteraard ook niet stil.

Je wordt met een Exynos gewoon keihard genaaid en iedereen vindt het prachtig 🤣
Ja dat was een gerucht 3 weken geleden. Verleden week was er een benchmark gedaan en scoorde identiek met de S20U. Kortom niks improved en als er wat gedaan is is het niet te meten.

Volgend jaar ? Ja, het is altijd volgend jaar net als de indisplay camera.
Ik durf te beweren dat het volgend jaar ook niet gebeurd want het is niet zo dat AMD mega veel mobiele ervaring heeft en Samsung is nu de weg al kwijt. Een eerste gen is nooit magisch.
Apple en Qualcomm blijven niet stilzitten en op dit moment is het gat met de 865+ al erg groot, dat moet je overbruggen en dan ook nog eens flink wat meer er bovenop doen, en dat gaat niet 1 2 3 lukken.
Qualcomm wilt graag zijn hoge marge behouden want als ze niet presteren gaan straks andere merken Samsung soc's kopen dus reken maar dat de 875 geen kneus wordt.
Het is niet nodig om zo hard door te duwen dat iets niet mogelijk is. In het verleden waren de Apple A-SoC's geen toppers. In het verleden waren de Exynos SoC's de toppers en baalden mensen als ze een Snapdragon telefoon hadden. Tegenwoordig zit het net wat anders. De Apple A-SoC's zijn de ultieme top voor smartphones. Gevolgd door Snapdragon en Huawei's Kirin. Met als laatst de Exynos.

Sinds kort maakte AMD een inhaalslag met hun Ryzen CPU's. Niets is per definitie uit te sluiten. Ik hoop in ieder geval op het beste, want de huidige Exynos 990 loopt behoordelijk achter t.o.v. de concurentie.
Samsung reclame folder aan het maken? 😂
heel leuk, maar veel features in een product douwen is niet hetzelfde als innovatief zijn.
en zo kan ik het ook omdraaien:
Heeft Apple al 5G? Samsung wel.
deze mag jij hebben, samsung was inderdaad de eerste met 5g.
Heeft Apple al een ultrasone inscreen fingerprint scanner? Samsung wel.
heeft samsung al een 3d IR camera? apple wel
Heeft Apple al een periscoop lens voor 7x optische zoom? Samsung wel
huawei had en oppo hadden eerder al zo iets.
Heeft Apple al een 108 Mp camera met pixel binning? Samsung wel.
nee, maar xiaomi huawei, redmi en vele anderen hebben het al lang, in de vorm van 48mp, 40mp, 64mp caera's. het enige wat samsung heeft gedaan is een 108mp sensor gemaakt, en die dan eerst aan xiaomi geven om te testen.
Heeft Apple al block chain tech geintegreerd in haar OS? Samsung wel in One UI.
en wat heb je in vredesnaam aan blockchain? het is inderdaad een heel leuk hype woord, maar wat heb je er daadwerkelijk aan, heb je concrete voorbeelden waarmee je er voordeel uit haalt? en daarbij hebben anderen dit al eerder gedaan.
Heeft Apple al een eigen Crypto Wallet? Samsung wel, zelfs voor bitcoin, ethereum en 62 andere crypto coins en alt-coines.
zeflde verhaal. het is niet innovatief, en anderen hebben het al eerder gedan
Heeft Apple al een eigen Distrubuted App (d-App) Store voor Block Chain apps? Samsung wel.
ja, maar apple heeft een gewone app store, zeg maar zo een die je daadwerkelijk gebruikt, en waarvan alle gebruikers weten dat hij bestaat.
Deze steeds groter worden voorsprong gaan ze ook waarmaken met de Exynos 1000 met ARM cores en de door AMD speciaal voor de Exyons chip aangepaste Radeon GPU.
het enige wat er veranderd is dus dat de GPU door amd word gebakken? want samsung gebruikt al heel lang ARM cores.

helaas is amd nog niet heel succesvol op de gpu markt. alleen APU's zijn enigsinds succesvol geworden.

nu kan dit overkomen alsof ik een apple fanboy ben, maar dat is gewoon niet zo. ik heb 1 aple apparaat, en dat is een ipad 2017. voor de rest heb ik een linux PC van MSI/AMD met dells schermen. een garmin fenix 5+ sapphire, en een xiaomi mi 9 telefoon.

ook wil ik niet doen alsof samsung niet innovatief is, maar jij noemt gewoon bijzonder slechte voorbeelden. samsung heeft echt wel een aantal mooie innovaties, zoals de ultrasoone fingerprint scanner, maar het is niet alsof samsung als enige biometrische ontgrendeling heeft.

de buds live zijn ook een mooi setje oordopjes die tenminste anders zijn dan alle andere oordoppen.
Ik ga niet alles onderuit halen, maar de meeste dingen die je opnoemt zijn kwalitatief ondermaats voor een premium top toestel.

Een ultrasone fingerprint scanner is mooi, en leuke tech maar persoonlijk vind ik FaceID (Face authenticatie met 3D techniek) beter dan een vingerprint scanner. Hoe vaak zijn mijn handen wel niet vochtig of vies door werk of iets anders en dan moet ik weer de pincode invoeren.
De 108MP camera op de S20 ultra? Niet beter dan de 12MP in een iPhone, en de autofocus laten we het maar niet over hebben...
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk de Promodus? 90% wil gewoon direct goede plaatjes schieten, en er komen prima plaatjes uit, maar niet echt beter dan de concurrentie. (Met een Exynos processor heb je zelfs slechtere plaatjes uit de camera dan met bij de SD variant)
De 7x zoom? Leuke gimmick, niet bruikbaar in matig licht.
Block chain tech? Wat is daar interessant aan? Apple heeft een secure enclave waar alle data in opgeslagen wordt.
Crypto Wallet? Dat is leuk voor die paar mensen die het gebruiken, maar met alle apps in de store bied het niet echt meerwaarde.

Ze gaan ineens met de Exynos 1000 een grote voorsprong maken? Ze krijgen de 990 niet eens geoptimaliseerd en deze presteert 20% slechter dan de SD865, zowel op snelheid als op efficiency.

Het blijft triest dat Samsung onze markt met een slechte SoC opscheept, je krijgt gewoon 20% minder performance en een slechtere batterijduur dan andere markten, hoe praat je dat goed?
Altijd weer die Iphone en Samsung fanboy ellende hier in de reacties

Ik ben iig. gestopt met lezen bij:
"en de autofocus laten we het maar niet over hebben..."

https://www.dxomark.com/s...-s20-ultra-camera-review/
Volgens mij is de autofocus niet zo belabberd als jij hier beweert met een score van 97% op foto's en 95% op video's bij 1 van de meest betrouwbare smartphone camera vergelijkingssites. :+

[Reactie gewijzigd door Vinny4K op 22 juli 2024 15:12]

Heb je de review wel gelezen, ook DXOMark geeft aan dat de autofocus langzaam is en soms moeite heeft met het focussen..
Ja zeker. Deze wordt vergeleken met een smartphone met de beste autofocus. Ja er zit zeker nog verbetering in, maar het totale plaatje is gewoon netjes en vind jouw reactie hierover zwaar overdreven.

[Reactie gewijzigd door Vinny4K op 22 juli 2024 15:12]

Ik weet het, Autofocus kan beter. Hij krijgt immers een 9,5 en een 9,7, en dus geen 10!
Niemand zegt dat Samsung niet innovatief is.
Probleem met Samsung is dat ze steeds verder van hun pad wijken.

Je noemt allemaal dingen op, laten we eens kijken:

- 5G was samsung niet de eerst mee, en je betaald er ook een premium voor.
-Ultrasone fingerprint scanner, uniek maar zeker niet de meest fijne in gebruik en technisch ook niet de aller veiligste biometrische techniek
- camera gimmicks, leuk allemaal maar we hebben gezien hoe 'goed' de S20 ultra was ..... Die specs zeggen niet alles, en sommige zaken waren slechter dan modellen uit 2019 !
- Blockchain/ Crypto techniek boeit 99.5% van de wereld niet, zeker niet in hun smartphone. Meesten weten niet eens wat het is. Nu zie je weer wat artikelen verschijnen omdat BTC het weer even goed doet tot de volgende dump en dan zakt de rest nog harder mee en horen we er weer 2 jaar niks meer van.

Gaan ze waarmaken ..... AMD ... ARM cores ....
Ja, allemaal aannames.

Ice Universe, ja prima leaker maar hoe lang riep hij al over indisplay camera ... Na release van de Note 10+ was dat 1 van de eerste leaks en ondertussen is dat 100x geroepen. De Note20 zou de eerste zijn, nu de S21.
Block Chain gaat de wereld echt drastisch veranderen. Notarissen zullen nagenoeg overbodig worden en applicaties ongekend veilig.
Een notaris doet meer als alleen een contract bewaren!
Het werk van een notaris kan je niet vervangen met een block chain.
Touch oppervlak flink groter was ook een serieus gerucht voor de Note 20 ... Is het ook niet geworden.

Pro camera modi zijn leuk maar de meeste mensen gebruiken die niet. Het gaat erom dat je gewoon keer op keer goede foto's kan maken, simpel zat.
En als je focus kut is dan is je foto niks waard. Alle 108MP ten spijt.
Vrijwel niemand wilt lopen klieren met allerlei modi om een goede foto te maken, zeker niet als een simpele 300 euro Pixel die foto wel neemt en super is.
Wees nou eerlijk, de S20 serie en vooral de Ultra viel erg tegen op dit vlak want men verwachte Next level en dat was het zeker niet. Hier en daar zelf regressie.
De zoom was een beetje leuk maar met flinke zoom was het bagger. Waarom denk je dat de 100x super zoom branding van de Note 20 serie af is ?? Zoom is nu geloof ik beperkt tot 50x.

Weet goed wat blockchain kan en hoe de crypto wereld in elkaar zit en ik loop al een tijdje mee.
Het wordt helemaal niks.
Geloof wel dat blockchain toepassingen meer gebruikt gaan worden in de toekomst maar veel van de huidige crypto is kansloos.
Wees nou eerlijk, de meesten die in the game zitten doen dat vanwege winst bejag. De meesten boeit de techniek niet en willen een 2x,4x,10,100x flippen en snel rijk worden.
De hype begint nu een beetje omdat BTC en dus ook de rest UP is maar het wordt niks.
De overheden en banken laten zich echt niet uit het veld slaan en de mensen zelf hun geld beheren.
Vergeet het maar, regelgeving volgt, dumps volgen, etc etc.
Om maar te zwijgen over de manupilaties, pump and dumps, hacks, en simpele geruchten die van het ene moment op het andere 10% rustig kunnen doen verdampen.

Hoe lang horen we al over smart contracts ? Zeiden ze al in 2017 met ETH ... De notaris is er nog steeds.
En ja, er zijn coins die mega stijgen en als je toevallig veel hebt gekocht en op het juiste moment cashed maak je een leuke klapper maar dat geld lang niet voor iedereen, het is een zero sum game.
De overheden en banken laten zich echt niet uit het veld slaan en de mensen zelf hun geld beheren.
Het is de vraag of ze een eventuele vlucht naar crypto-munten kunnen tegenhouden.
Ja leuk maar dat zijn interne Blockchains en hebben niks te maken met de Winst Blockchains die mensen kopen op de exchanges.
Er wisselt zoveel en wat 2 jaar geleden HOT was is nu deels dood. Omdat het niet stil staat loop je altijd achter.
Samsung had ook altijd Knox, ook zo'n geweldig project ....

Betalen met crypto kan op de meeste belangerijke plaatsen nog lang niet en het is altijd maar gokken hoeveel het waard is als je bij de kassa staat.
De tijd zal het leren maar de hype van eind 2017 is echt wel voorbij. Je ziet nu ook dat echte FOMO uitblijft en dat de marketcap maar langszaam stijgt terwijl het meeste groen is.
Er komt simpelweg weinig nieuw geld in de game want mensen passen wel op, veel geld beleggen mensen nu in tastbaar goud en zilver. Velen zijn in januari 2018 op hun bek gegaan en doen dat spelletje niet meer.
Vele coins zijn dood, gehacked, scams, banned om maar te zwijgen over exchanges die plat gingen en wallets daar verdwenen en mensen die hun wallet codes kwijt raakten, etc etc.
Veels te complex voor de mensen die van niks weten en nieuw in de game moeten komen.

Het simpel maken door Facebook met Libra werd meteen hardhandig genekt door de Amerikaanse staat.
Je vermogen is veels te veel afhankelijk van de grote whales die spelletjes spelen en van tijd tot tijd even aan de boom schudden en de nieuwkomers leeg trekken en huilend achter laten.
Ja, HODL .... De meesten kunnen dat niet.
NIETS is 100% perfect ook KNOX niet. Er is ook niets wat foutloos is of niet te hacken.

Maar als je deze lijst bekijkt met KNOX certificaties door buitenlandse instanties maar ook de Nederlandse Binnenlandse Veiligheidsdienst zal het gerust wel goed zitten in 99% van de gevallen.
https://www.samsungknox.c...tform/knox-certifications
Ja, het is veilig totdat het niet zo is.
En wees nou eerlijk.
We hebben ook genoeg Blockchain tech gezien die de afgelopen jaren gehacked is.
NIETS is 100% veilig maar 1 van de grote voordelen van Block Chain is dat het enorm veilig is in vergelijking met de systemen die we nu hebben met centrale opslag en 1 eigenaar.
Heb kort de S20 overwogen, maar gezien de prestaties en met name de batterijprestaties toch maar voor een concurrent met Snapdragon 865 gegaan. Jammer dat nu weer Europa met de mindere hardware wordt bedient. Daarnaast hebben ze ook weer de beperking om 120Hz slechts met 1080p aan te bieden, jammer. Voor dit soort prijzen wil je gewoon het beste van het beste zonder compromissen.

Nee, dan is het toch weer net niet wmb, terwijl het in veel opzichten wel een aantrekkelijk toestel lijkt.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 22 juli 2024 15:12]

Ja, we worden genaaid met wederom die matige Exynos 990.
Het was een FAIL in de S20 maar nu met de N20 is het nog veel erger want je betaald wederom de hoofdprijs maar nu is die soc al 6 maanden en dat is bijna bejaard in tech world. Dat kan je gewoon niet maken.
De 990 was niet krachtig genoeg, hoog verbruik en had zelfs een nadelig effect op foto's (veel computing).
Tja, waarom zou je die dan op je nieuwste N20Ultra willen hebben ??

Voor de 3x achter elkaar skip ik Samsung.
Toch vraag ik me af hoeveel je nu echt merkt van de "slechtere" SoC. Zelf heb ik een S7 en S8 gehad en heb nu een S10+ maar heb ze nooit traag gevonden. Ook als ik nu een S7 in mijn handen heb vind ik hem nog steeds niet traag.

Natuurlijk zie je het in benchmarks maar ik verwacht, buiten dat je accu iets sneller leeg is, geen enkele gebruiker er ook maar iets van merkt.
Nou als je een beetje reviews had bekeken de afgelopen 6 maanden dan had je deze vraag niet hoeven stellen.
- Battery verbruik soms tot wel 15-20% extra afhankelijk van de toepassing
- Throttling door warmte waarbij de prestaties uitbleven en gamen bijv. duidelijk minder was
- Mindere fotografie in vergelijking met de SD soc versie van hetzelfde toestel
- Verliezen nog sneller hun waarde
- en natuurlijk het gevoel dat je 2e rangs krijgt maar de volle mep betaald.

Het verschil tussen een 100 of 120 pk motor in de auto merk je ook niet altijd. Zeker niet als je 100 rijd of in de file staat. Voor de deur thuis merk je helemaal niks ervan.
En toch willen mensen 120pk als die hetzelfde kost en als het duidelijk wordt dat de 100pk versie meer zou zuipen dan gaat er geen enkele auto meer van het dealer terrein af.

De enige juiste oplossing was geweest een duidelijk price-cut.
Opvallend genoeg hebben de Koreanen op hun eigen markt hun Koreaanse 990 ook niet en kozen voor de Amerikaanse SD865 (en nu de 865+), leg dat eens uit !?!
Het valt natuurlijk niet goed te praten. Maar je bent natuurlijk ook vrij om eentje uit de US of Z-Korea te halen.

De vraag blijft nog steeds hoeveel merkt de gemiddelde consument ervan. Bijna niemand de een high end toestel koopt gebruikt hem tot de max. Dat hij throttled tijdens een test/review kan duidelijk zijn, maar doet hij dit ook tijdens het scrolling door instragram, facebook of tiktok.

Ook bij de S10 was de discussie er al dat de snapdragon duidelijk beter was. Al loopt elke game die ik geprobeerd heb op mijn S10+ probleemloos. Dus zelf merk ik het probleem niet. Benchmarks zijn leuk maar die vertellen niet altijd of je het ook daadwerkelijk merkt.
Succes met uit het buitenland halen. Voor je het weet is je toestel 1500 euro (all in).
Ik betaal premium, en wil premium. De europese markt krijgt geen premium, klaar !
Kunnen we hele discussie over voeren maar de feiten liggen op tafel.

Je accepteert dat of niet. Ik doe dat dus niet en kijk wel weer bij de S21 of tegen het einde van het jaar naar wat Oppo of Oneplus heeft.
Het is je goed recht om voor de beste specs te gaan en de meeste waar voor je geld te krijgen.

Toch vind ik de opmerking hierboven legitiem: ga je het echt merken dat er geen Exynos maar een Snapdragon processor in je telefoon zit?

Verder denk ik dat de schil van Samsung de telefoon ook vertraagt.
Een schil heeft tegenwoordig weinig te maken met vertragen. De soc power is tegenwoordig zo groot.
Maar als we gaan benchen, gamen, fotograferen en met name zware Video gaan doen dan beginnen dat soort zaken te spelen.

Het Samsung Touchwiz schil verhaal is van 5 jaar terug en de schil van Samsung is al jaren supersnel.
Kan het sneller ? Vast wel maar dat is niet merkbaar. 90hz en 120 of meer hz refresh rate is wel merkbaar en moderne socs kunnen dat prima aan.

Mensen die praten over samsung en de schil hebben hun ervaringen op gedaan meer dan 5 jaar geleden.
Zeker met One UI is alles super smooth en dat geld eigenlijk voor alles.
Stock Android is daarom tegenwoordig niet echt meer noodzakelijk.

Vwb je eerste vraag. Als je Whatsapp doet, email, youtube en tiktok dan merk je de 990 niet tov de SD865, dat klopt.
Maar men is nu aan de 2e 865 versie en dat verschil vind ik te groot en velen met mij.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 15:12]

Je gaat het zeker al merken als je games speelt, fortnite throttled al na 20 min spelen.
Dat klinkt idd niet best.

Ik heb eens gelezen dat Samsung stopt met Exynos.

https://www.anandtech.com...se-custom-cpu-development
The Exynos 990 with the M5 cores will be the last we’ll see of Samsung’s custom CPU cores in the near future, as we won't be seeing the in-development M6.
Die Exynos 990 zit in de global version van de Galaxy S20.
Blijkbaar ziet Samsung het ook niet meer zitten met de Exynos.
Mwah “merken” misschien niet eens. Pas als je het vergelijkt met het alternatief, de US versie met de Snapdragon, dan merk je het wel.

Maar de kénnis dat er elders in de wereld voor dezelfde prijs hetzelfde toestel maar dan sneller en betere accu en cameraresultaten is, dat is gewoon ellendig.

Stel dat je hier een BMW 530i koopt en 100 op de snelweg mag rijden terwijl in Duitsland diezelfde BMW 530i maar dan met het M-sportpakket gratis erbij zit en je daar onbeperkt hard mag rijden voor hetzelfde geld..... toch knullig.

(Overigens heb ik geen verstand van BMW’s en weet ik ook niet of dat nou standaard al de M5 is of zo, maar ter illustratie hoop ik dat het duidelijk is)
Mee eens. Het is niet netjes van Samsung.
Mijn S8 was na 2 jaar idd ook nog steeds erg vlot. Ook de camera kon eigenlijk nog prima meekomen. Het enige nadeel van de S8 vond ik dat de batterij te snel leeg was bij slecht bereik.
Is volgens mij al jaren zo dat Samsung hier de exynossen levert.

Dat zirgt er gelukkig wel voor dat die Samsungs hier afschrijven als een malle. Ik had mijn S9 9,5 maanden na de release al nieuw voor €350 euro simlockvrij in de pocket. Ik kan me voorstellen dat dat met een qualcomm soc lastiger wordt om te realiseren.
Ja de performance is marginaal minder, maar voor ongeveer een 60% lagere prijs dan de adviesprijs hoor je mij niet klagen. ( Zou leuk zijn als Apple dat deed met een qualcomm variant van de iPhone :p)

Koop je een Samsung op release voor de volle mep, maar met mindere specs? tja, dat is een keuze. Net als een nieuwe auto kopen ipv een occasion. Wacht een paar maanden en je bent spekkoper.
Voor een auto maakt dat jaar gebruik niet veel uit, maar bij een smartphone betekent het 25 tot 50% kortere ondersteuning.
Laat mij eens een Exynos S20 Ultra zien voor 60% van de nieuwwaarde ... Juist ja, afgezien van Shady Marktplaats advertenties vind je ze gewoon NIET.
Die tijd is een beetje voorbij.
Pepper in de gaten houden.
S20 5g €572 (21/27 juli) >40%
S20 Ultra 5g €844 (21/27 juli) +/-37,5%

Beiden Samsung zelf.
Bijna 60% van de launchprijs voor de ultra 5G. Vanaf black Friday tot januari-ish zullen er vast wel weer mooiere deals te vinden zijn :) Een Tele2 combideal met een direct opzegbaar abonnement kwam bij mij tot 59% korting op launchprijs. @andreetje Tegenover waarschijnlijk 25% verminderde software support.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 22 juli 2024 15:12]

Okay, dat was wel een mooie deal idd.
Structureel zie je dat soort prijzen niet, en bij providers al helemaal niet of zelden.
Zag laatst zelfs een mooie Oppo Find X2 pro maar bleek een Vodafone branded versie te zijn, dat is dan weer jammer want dat wil je echt niet.
Netjes, kan je nagaan als je op dag 1 gewoon slim had gekocht en er netto ongeveer 700 euro voor heb betaald (s20 plus), dan is de afschrijving ineens niet zo overdreven meer...

Als ik hem nu verkoop lever ik misschien 100 euro in, prima voor 6 maanden telefoongebruik! Koop je een los toestel voor de hoofdprijs, doe je dat jezelf gelukkig aan, en is dat jezelf te verwijten.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:12]

Ik snap het ook nog steeds niet, voor de premium prijs die je hier betaald krijg je gewoon mindere hardware.
Tja design valt niets op af te dingen, supermooi natuurlijk alleen die afgeronde zijkanten maken het toestel heel gevoelig en kwetsbaar. Ik zie het nut er nog steeds niet van in.

Als je hem koopt, schadeverzekering afsluiten en zonder hoesje ermee rondlopen :)
Persoonlijk vind ik de camera puck achterop veel van het design afdoen. Het is blijkbaar onmogelijk om dit mooi flush af te werken in de behuizing.
Mee eens. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat om dat flush te maken, de telefoon zelf best een klein beetje dikker mag zijn.

Geen gewiebel als je hem op tafel legt, en meer plek voor een nog grotere batterij ook!
Geen gewiebel als je hem op tafel legt, en meer plek voor een nog grotere batterij ook!
En ook veel zwaarder!
Ja daar heb je zeker een punt. Maar het is ook niet zo dat de telefoons er kilo's bij zullen krijgen van een extra milimetertje batterij.

Een wat zwaarder toestel word vaak zelfs geassocieerd met goede bouw kwaliteit. ;)
Jawel...de behuizing dikker maken. Heel simpel. Dan kan er meteen een zwaardere accu in. Maar als ze dat doen, zeurt iedereen over dat ie 'te dik' en 'te zwaar' is. Ook al is het maar een paar gram en 2mm ofzo.

Qua upgrade kijkt men altijd naar het vorige model, wat niet heel gek is. Maar er is ook een hele grote groep die ofwel van een heel ander merk komt, of die van een nóg oudere Note of ander Samsung toestel komt. Ik ben er een uit die groep. Ik heb ooit 2 Notes gehad, en ben toen over gegaan op een Galaxy 7 Edge en nu een 9+. Ik dacht dat de 9+ qua formaat een soort Note ervaring zou geven, maar ik ga nu denk ik toch voor de Note 20 (Ultra denk ik). Vanaf de 9 serie is dat denk ik wel een grote stap. Dus een small step for Note 10 owners, but a giant leap for others... :+

[edit]
Ik bekijk net een andere review, en daarin leggen ze 'm naast de S20 Ultra en die is iets dikker. De camera puck is blijkbaar gewoon dezelfde maat, maar de body is dunner bij de Note. De Note is ook lichter. Blijkbaar vinden ze dat bij Samsung belangrijker. Ik zou zoals gezegd er een grotere batterij in hebben gedaan. Echter...ze hebben een aantal zaken verbeterd aan de hardware waardoor ie minder accuspanning 'verbruikt'. Zaken als andere camera's (niet die belachelijke 108Mp sensor en 40Mp selfiecam waar niemand het nut van inzag), en dynamische refresh rate spelen hierin een rol. Best slim. Als het klopt.

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 22 juli 2024 15:12]

Dat kan niet vanwege de optische lens die 7 x zoom biedt. Het lensensysteem dat hiervoor nodig is zorgt voor de bump. Deze technologie hebben ze in huis gehaald met de overname van het Israelische Corephotonics

https://www.israelscience...-optique-25x-sur-mobiles/
1300 euro voor een Android telefoon. 8)7
Het is een beest. Dat mag wat kosten.
Ja en het mooie is, zowel Samsung als Google verdienen nog dik aan je (meta)data die ze verzamelen ook🤣 En dan krijg je met de Exynos de minste versie omdat de Snapdragon hier niet verkocht wordt.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:12]

Dus je moet betalen om iets te verwijderen waar je al niet om gevraagd had op een toestel dat al te duur is voor wat het biedt (Exynos ipv Snapdragon??) en waarbij Google ook nog eens aan je verdiend.....?
Is het pennetje echt een nuttige toevoeging?
het laatste toestel met een pennetje was voor mij de Note2, Maar vanaf dat bij windows Mobile 6 alles goed met de vingers aan te tikken was, het pennetje eigenlijk al niet meer gebruikt op toestellen. Op de Note2 op dag 1 eenmaal, en verder nooit meer aangeraakt.
Privé misschien niet, maar zakelijk gebruiken wij Notes in de buitendienst zodat werkbonnen door klanten kunnen worden afgetekend. Daarnaast is deze niet veel te groot om als gewone telefoon te fungeren. Naast Huawei (dacht ik), is er niet zoveel te verkrijgen waarbij een telefoon met een stylus wordt gecombineerd.
Voor het zetten van een handtekening is geen dure note nodig. Dat werkt op elk toestel met een pennetje van een euro. Voordeel is dan enkel dat het pennetje in het toestel kan bij een Note, maar wel veel duurder als het toch zoek raakt.

Zelfs met je vingers een krabbeltje zetten werkt prima. Ken genoeg bedrijven waar het gewoon met de vinger gaat.
Het mag ook wel een beetje professioneel, met je vinger aftekenen is echt een no-go.
Als je niet de allerlaatste modellen koopt, vallen de kosten ook nog wel mee.
Alsof die pennetjes na elk keer gebruik gereinigd worden. Kan je beste een goedkoper toestel nemen met een shitload aan euro pennetjes die de klant dan mag behouden na het krabbelen.
Ik heb nog nooit op een Note hoeven tekenen. Wel gewoon met de vinger of met een stylus op een Toughbook.
Met remote desktop is het vaak nog best handig om schermen die niet goed meeschalen te kunnen bedienen.
Dat is persoonlijk denk ik. Ik heb zelf de Note 9, gebruik het pennetje voor het maken van screenshots kun je van een specifiek gebied een screenshot maken. Ook handig voor specifiek stuk tekst selecteren. Notities schrijven vind ik persoonlijk ook erg handig, gaat sneller dan typen.
Ruim 2 jaar een Note 8 gehad, was soms handig maar niet altijd en mis hem nu zeker niet meer.
Is een leuke gimmick, meer niet.
Screenshots maken ?? Soms fijn, soms ook niet want hij is kansloos als je wat moet selecteren op de curved edge.
Een edgeless screen had veel gescheelt.

Voor de mensen die het nooit gehad hebben missen echt niet iets speciaals.
Exynos. Dat betekend dus weer immense SoC degradatie waardoor de telefoon na 1.5 jaar al irritante kuren vertoont. Jammer.
Zoals? Wat een onzin joh.

De Exynos is een geweldige processor. Ze lopen alleen qua snelheid iets achter op de Snapdragon maar dat komt vooral omdat Samsung nog steeds gebruik maakt van de Mongoose kernen.

Volgend jaar worden dat de ARM cores EN natuurlijk de AMD Radeon GPU. De Snapdragon en de A-chip van Apple kunnen dan wel inpakken volgens de eerste benchmark tests. Worden beide volledig weggeblazen.

Waarom denk je dat Google Samsung heeft gevraagd om een aangepaste Exynos versie voor Google te maken?
Waarom denk je dat Audi en BMW de Exyonos gebruiken in haar auto's voor haar infotainment (Exynos auto).
Waarom denk je dat Kia en Hyuandai de Exynos gaan gebruiken?

Het komt helemaal goed met de Exynos.

Niemand zal overigens het verschil merken tussen de Exynos versie en de Snapdragon. Het zijn meetbare verschillen maar bij normaal gebruik absoluut niet merkbaar.
Misschien komt het goed met de exynos, maar op dit moment is dat zeker niet zo. Slechtere foto's, hoger batterij verbruik, meer hitte en lagere prestaties. Wil je daar echt de hoofdprijs voor betalen ?
Ja, ze moeten stoppen met hun Exynos. De Bixby van de soc's .... Niemand die erom vraagt en het blijft maar komen.
Simpele oplossing, niks meer kopen met die kneus erin.
Ja ik koop ze ook niet meer. Verder een droom van een smartphone maar die SoC is gewoon ruk. Trager dan de snapdragon maar het ergste is die degradatie. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom een samsung bij resale na 2 jaar gebruik niks meer waard is en bv een iphone hier of een samsung in de Verenigde Staten met snapdragon veel meer waard is na die tijd.
Wat is die degradatie waar je het over hebt en waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Een processor die degradeert is ook voor mijn nieuw. Het is 100% hardware. Hoe kan dat degraderen?
Ik heb ook iets nieuws geleerd.

Ik ging naar google en zocht op 'flat earth'. Nooit geweten dat Aarde plat is. :+


PS. Nee, CPU's degraderen niet over tijd, of niet merkbaar. Wellicht is er iets mis met (verbinding met) de heatsink, dat zou kunnen. Een CPU degradeert niet. Verslechtering van de performance of mobieltjes komt meestal door 'rommel' in de software na het installeren en/of deinstalleren van apps of updates. Een factory reset helpt al. Maar niet altijd. Nieuwere software is vaak gericht op nieuwere technologie, en minder geoptimaliseerd voor oudere procs. Al met al zal een mobieltje minder gaan presteren, maar juist niet fysiek door de CPU zelf.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 22 juli 2024 15:12]

Ik denk dat je iets beter moet zoeken op google. CPU degradatie is meer iets voor op papier. Een minimale degradatie zou plaats kunnen vinden, maar niet merkbaar. Degradatie vindt dus plaats maar niet in de mate die jij schetst. Fysisch ook onzin. Binnen 1.5 jaar zal een mobiele SoC geen kuren gaan vertonen. Een minimale toename van benodigd voltage wellicht wel, maar dat heeft geen impact op de performance. Ook de impact op de batterij zal niet merkbaar zijn. Vermindering van performance is dus mogelijk, maar dan voor veroorzaakt door randverschijnselen, niet de CPU zelf.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 22 juli 2024 15:12]

Stop nou even met fake news aub. We zijn hier op Tweakers, niet in de familie-Whatsappgroep.
Nee nooit van gehoord. Heb je bronnen dat de degradatie van de Exynos groter is dan die bij de Snapdragon of A-chip van Apple?
Voor een tweedehands Galaxy S moet je geld toegeven om ‘m kwijt te raken. Na 2 jaar geen support meer, wie gaat dat nou serieus nog kopen.....

Nee sorry, @NosferatuX heeft gewoon onderbouwd en aantoonbaar gelijk.
https://androidworld.nl/a...amsung-galaxy-note-9.html

Adviesprijs Note 9 was €999 tot €1250 dus de daling is nog véél meer dan €200

@NosferatuX Hopeloze zaak hoor, die luistert toch écht nooit naar onderbouwde argumenten. Laat maar gaan...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:12]

Het scherm is enorm belangrijk bij de Note-serie, en het is ook belangrijk dat het scherm enorm is. Het scherm is met 6,9" een...
Enorm? :? Best klein eigenlijk. Ik gebruik em de laatste tijd niet echt meer, maar mijn tablet is 8,4", en dat is een lekker formaat. Als je daar de (toegegeven, best dunne) bezels af haalt, blijft er een tablet over die je gerust "klein" kunt noemen.

Ik weet niet wat jullie verstaan onder "enorm", maar het is nauwelijks groter dan een flagship smartphone!

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 15:12]

Off topic:
Zijn er eigenlijk al ontwikkelingen om een camera onder het scherm te plaatsen?
Het lijkt me namelijk dat er geen andere opties zijn om de camera te verbergen.
Is dit sowieso mogelijk?

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 22 juli 2024 15:12]

Het is echt zonde dat samsung tegenwoordig europa afscheept met de exynos. Ik hoop wel echt dat de exynos een stuk beter wordt als ze gaan samenwerken met amd, ik verwacht er niet als te veel van...
Als je 1300 euro voor een telefoon vraagt moet hij wel echt perfect zijn, dat is deze telefoon verre van: 120 hz niet in wqhd, exynos chip, enzovoort. 1300 euro is deze telefoon echt verre van waard, mijn advies luidt: koop het niet!

[Reactie gewijzigd door kastgordijn op 22 juli 2024 15:12]

Ben ik de enigste die het maar vreemd vind dat als je in 8K/24fps kan filmen, de basisopslag slechts 256GB is?

Heb zelf een Galaxy Note 10+ en film heel wat af in 4K/60fps. Ik heb gekozen voor de 512GB variant en heb aanvullend een 1TB microSD als opslag. De standaard opslag zit in een oogwenk vol en je hebt geen andere keuze dan een microSD kaart aan te schaffen.

De Samsung Galaxy S10 Plus heeft een 1TB variant. Nu een aantal iteraties verder is de basisopslag een magere 256GB. Had minstens een 512GB instapmodel verwacht - met name voor die prijs - en een optionele 1TB variant.

[Reactie gewijzigd door HS2005 op 22 juli 2024 15:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.