Door Jurian Ubachs

Redacteur

Ace Combat 7 Review

Mooie gevechten in de wolken

26-01-2019 • 06:00

77

Multipage-opmaak

Terug naar Strangereal

Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown kan zich niet meten met de beste games uit de langlopende straaljagergameserie, maar staat desondanks zijn mannetje. Het verhaal kent sterke en minder sterke momenten en maakt al met al niet veel indruk, maar dat drukt de pret nauwelijks. Ace Combat 7 moet het hebben van de funfactor die hoort bij het voeren van gevechten op grote - en soms wat minder grote - hoogten. Spelen met je keuzes voor een toestel, speciale wapens en upgrades maakt het geheel nog net wat leuker. Grafisch is de game in orde, maar niet bijzonder. Hetzelfde geldt voor de multiplayermodus: goed dat hij er is, maar erg veel om het lijf heeft hij niet. Dat geeft ook niet: Ace Combat 7 draait duidelijk om de campagne, en die is prima in orde.

Bij de titel 'Ace Combat' zullen de gedachten van menig gamer afdwalen naar het PlayStation 2-tijdperk. De serie begon als exclusieve PlayStation-game en vond zijn oorsprong op de eerste PlayStation, maar kwam op de opvolger van die console eigenlijk pas echt tot wasdom. De delen vier en vijf horen nog steeds tot de beste combat flightsims aller tijden, maar daarna ging het lichtjes bergafwaarts met de serie. Niet dat de games echt slecht werden, maar de topscores van Shattered Skies en The Unsung War werden niet meer geëvenaard. De hoop is uiteraard dat Ace Combat 7, dat al in 2015 werd aangekondigd, dat wél kan.

Ace Combat 7: Skies Unknown schotelt spelers een verhaal voor dat vanuit verschillende perspectieven wordt verteld, al speel je de missies wel steeds met dezelfde piloot. Je maakt vroeg in de game mee hoe je als gevechtspiloot betrokken raakt in een oorlog en per ongeluk een belangrijk persoon uit je eigen land uitschakelt. Dat levert je een tripje naar de militaire tuchtcommissie op, en voor je het weet zit je ergens in de 'middle of nowhere', als veredelde gevangene op een militaire luchthaven die eigenlijk geen luchthaven is. De landingsbaan is niet echt, maar op een onverhard stuk land geschilderd. Veel van de voertuigen op de grond zijn opblaasbaar en de toestellen die de basis heeft zijn niet al te indrukwekkend. Dat laatste hoeft ook niet. De keren dat je met je medegevangenen de lucht in gaat, wordt zeer duidelijk gemaakt dat je vooral dient als afleiding zodat belangrijkere toestellen niet worden aangevallen.

Binnen een paar missies krijgen de beleidsbepalers echter wel door dat ze met 'Trigger' een overgekwalificeerde piloot in huis hebben. Langzamerhand krijg je een grotere rol in de oorlog tussen de Osean Federation en het Kingdom of Erusea. Inderdaad, Ace Combat keert terug naar de fictieve spelwereld Strangereal, die tot Ace Combat 6: Fires of Liberation het podium was van de luchtgevechten. De delen daarna kregen dan ook andere titels mee en geen nummers, en ze speelden zich af in onze normale wereld, of in bewerkte versies daarvan.

Missies vermaken, verhaal wat minder

Het verhaal is niet de belangrijkste reden waarom je de campagnemodus van het spel blijft spelen. Die eer komt toe aan de gameplay en aan het feit dat de missies je 'MRP' opleveren. Dat is het betaalmiddel waarmee je nieuwe vliegtuigen en upgrades voor die vliegtuigen toevoegt aan je collectie. Die toestellen en de wapens en upgrades kun je niet alleen gebruiken in missies in de campagne, maar ook in de multiplayermodus. Het wel of niet hebben van een bepaald toestel of specifieke upgrade bepaalt daarbij niet alles, maar je kunt je voorstellen dat de onderlinge verschillen in wendbaarheid wel van belang zijn in online dogfights tegen andere spelers.

Besturing kiezen

Mocht je niet echt van plan zijn om online te gaan knokken, dan speelt bovenstaande motivatie misschien minder mee. Dat is niet erg. Nog steeds blijft de basisgameplay, dus simpelweg hoe lekker en intuïtief het vliegen en vechten aanvoelt, gemakkelijk overeind. Op dat vlak opent de game trouwens met de vraag of je een simpele, of wat meer natuurgetrouwe variant van sturen wilt hebben. We zouden iedereen aanraden de natuurgetrouwe methode te kiezen. Die wordt als lastiger gezien, maar hij voelt veel natuurlijker aan dan de gemakkelijke methode, wat effectief leidt tot een meer intuïtieve besturing. Binnen enkele missies scheer je moeiteloos langs rotswanden en tussen nauwe openingen door.

Ace Combat 7

Dat soort stunts voelt lekker en zorgt, zeker gecombineerd met de gevechten, voor spektakel. Dát is waarom je Ace Combat 7 speelt. Het verhaal geeft wat extra achtergrond en zorgt dat de missies wat zinvoller aanvoelen, maar heeft verder weinig om het lijf. Sterker, de gekozen stijl voelt vrij onnatuurlijk aan voor een straaljagergame. Die stijl, met her en der wat overdreven geacteerde stukjes, zorgde bij ons af en toe voor een glimlach. Die lach kwam meestal voort uit de onzin die we op dat moment op het scherm voorbij zagen komen. Het moge duidelijk zijn dat het op ons allemaal weinig indruk maakte.

Vechten in de mist

Wat wel indruk maakte, is de variatie in omstandigheden in de missies. Ace Combat 7: Skies Unknown confronteert spelers met allerlei verschillende missies, op verschillende plaatsen en met verschillende parameters die bepalen of missies wel of geen succes zijn. Een van de meest indrukwekkende momenten maakten we mee toen we in een onherbergzaam gebied in een zware storm met veel bliksem en onweer terechtkwamen. De af en toe inslaande bliksem zorgde voor moeilijkheden met onze systemen, waardoor het 'targeting system' soms ook niet werkte. De mistige, donkere en zeiknatte omgeving zorgde ook dat we van tijd tot tijd bar weinig konden zien en af en toe maar net een stevige knuffel met een rotswand konden voorkomen.

Ace Combat 7

Deze missie was aanvankelijk duidelijk genoeg: vind een aantal radarsystemen en schakel ze uit, samen met het nabijgelegen luchtafweergeschut. Toen dat was gelukt, doken plotseling een aantal vijandelijke drones en een opvallend goede, eveneens vijandelijke gevechtspiloot op. Het gevecht eindige onbeslist, maar was uitdagend genoeg. Omdat de missie ons vooral gronddoelen beloofde, hadden we daar de uitrusting van ons toestel op aangepast, waardoor we niet over het optimale arsenaal voor een luchtgevecht konden beschikken. Gedurende de campagne probeert Ace Combat 7 je meermaals met dat soort wendingen te verrassen. Dat leidt regelmatig tot een aantal gefaalde missies. Vaak kun je in geval van een crash terugkeren naar een recent checkpoint, maar soms is het handiger de missie te proberen met een andere toestel of met andere wapens.

Steeds meer te kiezen

Het verzamelen van een collectie straaljagers, met daarbij ook de nodige speciale wapens en upgrades voor die toestellen, maakt dat je gaandeweg steeds meer te kiezen hebt voor je missies. Elke missie begint met een stukje verhaal en daarna een schematische weergave van de missie en de te verwachten tegenstand. Op basis daarvan maak je als piloot je keuzes, waarna je uiteindelijk een 'sortie' maakt en de missie begint. Dat gaat trouwens gepaard met heerlijk kleurrijke over-en-weer gesprekken tussen jou, je collega's en je meerderen die de missie vanaf de grond leiden.

Gevechten in de wolken

Ace Combat 7 verdient zijn punten hoofdzakelijk in de lucht. In de eerste plaats voelt het vliegen, zoals gezegd, lekker aan. Zelfs zonder gevechten is het al leuk om langs rotspartijen en vlak boven water te vliegen. De game biedt spelers de optie om gebieden waarvan de bijbehorende missie al volbracht is, nog eens te bezoeken in een vrije setting. Je kunt dan rustig rondvliegen en rondkijken. Voor sommige omgevingen is dat best leuk, al vinden wij Ace Combat 7 grafisch niet zo hoogstaand dat we snel de neiging krijgen om dat soort 'vakantievluchtjes' uit te voeren.

Waardevolle vijanden vinden

Het vliegen is dus leuk, maar het hoogtepunt komt in de gevechten. Natuurlijk vormen de gevechten tegen andere gevechtstoestellen het hoofdmenu. De dogfights zijn de gevechten waarmee een piloot kan laten zien wat hij of zij waard is. Ace Combat 7 confronteert spelers regelmatig met speciale vijanden, en spelers kunnen zelfs bepaalde 'waardevolle doelwitten' vrijspelen door in missies specifieke uitdagingen te volbrengen. Die worden trouwens niet voor je uitgespeld. Je zult dus creatief moeten spelen en af en toe wat extra stunts moeten uithalen om zo'n doelwit te laten verschijnen, óf je checkt even een online gidsje, want daar staat precies in wat je moet doen.

Ace Combat 7

In de dogfights draait het voor een belangrijk deel om de capaciteiten van je kist op het gebied van versnellen, remmen en draaien, en om de wapens die je bij je hebt. Er zijn allerlei verschillende soorten 'Air to air missiles', naast de normale raketten die je bij je hebt. Een raketsoort zorgt bijvoorbeeld voor meerdere explosies in de buurt van het doelwit. Dat levert minder schade op dan één raak schot met een normale raket, maar wat nu als die normale raketten te gemakkelijk worden ontweken door je doelwit? Ook zijn er langeafstandsraketten en raketten die een veel hogere snelheid halen dan normale raketten. Ben je eenmaal tussen de wolken beland, dan draait het om wat je kunt uithalen met de setup die je jezelf hebt geboden. Heel kort samengevat komt het erop neer dat je je moet voorbereiden op draaien, draaien en nog eens draaien, met af en toe een druk op de knop om een raket af te vuren.

Niet alleen eyecandy

Die wolken vormen trouwens niet alleen maar eyecandy voor een geloofwaardig plaatje. In de wolken zijn 'locks' minder betrouwbaar en is het dus gemakkelijker om raketten te ontwijken. Ook iets om rekening mee te houden, is dat wolken vochtig zijn en je snelheden en hoogtes bereikt waarbij het flink koud is aan de buitenkant van je vliegtuig. Te lang in de wolken vliegen kan leiden tot een ophoping van ijs op je kist, en dat werkt nogal verlammend. Het is maar een klein detail, maar het maakt van Ace Combat 7 een combat-flightsim die klopt. Dat is overigens niet per se hetzelfde als 'realistisch', of er moet ergens in de echte wereld een gigantisch luchtschip rondvliegen waar wij niets van af weten.

We gaven eerder al een voorbeeld van een missie waarin je gronddoelen moet uitschakelen. Dat is allemaal wat minder spectaculair dan de luchtgevechten, maar zeker niet vervelend. Een hele basis opblazen of een militaire kolonne aan gort schieten, geeft zelfs een gevoel van macht. Zeker als je het standaardmachinegeweer gebruikt en niet de doelzoekende raketten voelt het alsof je bezig bent om in je eentje een oorlog te winnen. Dat laatste valt in de praktijk wel mee, maar het zorgt er al met al voor dat missies met gronddoelen niet alleen maar voor variatie zorgen, maar ook echt leuk zijn om uit te voeren.

Multiplayer

Ace Combat 7 biedt een fiks aantal missies, maar er is meer. Uiteindelijk zullen de beste vliegers hun skills kunnen testen tegen andere spelers, in de multiplayermodus. Je hebt hier de keuze uit toestellen die je al hebt vrijgespeeld met je verdiende MRP, dus het is wel handig om al wat verder in de game te zijn voordat je aan de multiplayermodus begint. De game bevat ook nog een hele verzameling upgrades die alleen in de multiplayer kunnen worden gebruikt, wat de competitie nog wat verder verscherpt. Ook de mogelijkheid om je vliegtuigen van een eigen kleur en logo's te voorzien komt hier meer naar voren. Het is immers een stuk leuker om je toestel te 'pimpen' als het ook daadwerkelijk door andere mensen wordt gezien.

Ace Combat 7

In het online luchtruim wordt er op twee manier gestreden. Je kunt het in teams tegen elkaar opnemen in Team Deathmatch en je kunt simpelweg een potje 'ieder voor zich' spelen. Opvallend is trouwens dat die modus 'Battle Royale' heet, terwijl het eigenlijk meer om 'free for all' gaat. Kennelijk is Bandai Namco niet helemaal ongevoelig voor een goede hype op zijn tijd. Het spreekt voor zich dat de potjes waarin ieder voor zich speelt chaotischer verlopen dan de toch wat tactischer teamgevechten. Beide modi worden overigens met maximaal acht spelers gespeeld. Een leuk detail is dat spelers met veel 'kills' sterren verzamelen. Die sterren zorgen er vervolgens voor dat ze een waardevoller doelwit zijn. Slaag je erin een speler met een of meer sterren te grazen te nemen, dan levert dat bonuspunten op. Dit systeem komt de balans ten goede, want de betere spelers worden zo opgejaagd en dus meer uitgedaagd dan wat minder goede spelers.

De hamvraag blijft natuurlijk wel: is het leuk? Die vraag is lastig te beantwoorden. De basisingrediënten, dus hoe lekker het vliegen en schieten werkt, blijven online prima overeind. Het niveau ligt alleen wel stukken hoger dan offline het geval is. Wij slaagden er dan ook zelden in potjes met een positieve 'kill-death ratio' af te sluiten. Ons werd ook niet duidelijk op welke manier de game spelers aan elkaar koppelt en of er bijvoorbeeld rekening gehouden wordt met onderlinge vaardigheidsniveaus. Al met al lijkt de multiplayermodus dan ook niet voor iedereen even geschikt. Maar zelfs als je helemaal niet online speelt, biedt Ace Combat 7: Skies Unknown voldoende content, dus zo heel veel mis je er ook weer niet aan.

Conclusie

Afgezien van enkele frustrerende missies waarmee we wat moeite hadden, hebben we ons uitstekend vermaakt met Ace Combat 7: Skies Unknown. Het verhaal past in onze ogen niet echt bij de straaljageractie waar de game om draait, maar misschien valt het persoonlijke tintje bij andere gamers juist wel in de smaak. Dat verandert niets aan het bij vlagen matige of juist erg overdreven acteerwerk, maar heel erg is dat niet. Het draait namelijk om de actie, en die actie is goed. Je superioriteit in de lucht laten zien aan je tientallen computergestuurde tegenstanders is leuk en blijft ook lang leuk, mede doordat je doorlopend nieuwe toestellen en upgrades vrij speelt. Visueel kan de game prima meekomen, wat betekent dat Ace Combat 7: Skies Unknown over de hele linie heel behoorlijk scoort.

We hebben voor deze review de Xbox One-versie van Ace Combat 7 gespeeld. Om die reden is het VR-gedeelte van de game, dat alleen beschikbaar is voor PlayStation VR, niet meegenomen in de review.

Reacties (77)

77
72
60
7
0
8
Wijzig sortering
Ik ga hem zeker halen. ben vooral benieuwd hoe deze op de ps4 met VR eruit gaat zien.. Mijn ervaring met flightsims en VR is dat het er heel erg "echt" uitziet (geen referentiekader 😏)
Ik vind het VR gedeelte geweldig alleen veel te kort. Slechts 3 missies. (ik was er in totaal zo'n twee en een half uur doorheen)

Beste VR ervaring op PSVR tot nu toe.

Wat ik het super fijne vind van VR dat je naar de vijand kan blijven kijken door met je hoofd te draaien. Waarbij de vijand op een normale tv uit beeld verdwijnt en je dan de pijltjes op de HUD moet volgen.
Met VR voelt dit echt natuurlijk aan. Hierdoor kan je beter de afstand inschatten en inschatten welke kant de vijand uitgaat. Erg fijn bij dogfights! Het maakt dogfights een stuk makkelijker. Je weet en ziet beter wat er om je heen gebeurt.

Motion sickness heb ikzelf niet zo'n last van. Maar de eerste missie heb ik toch ook even moeten wennen, met name toen ik voor het eerst ondersteboven uit de verblindende wolken kwam had ik even een wat oncomfortabel gevoel in de buik. Verder heb ik er dan ook geen last meer van. Eigenlijk had ik het erger verwacht. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die last van motion sickness krijgen bij deze game dan bij menig andere VR game. Wanneer je bv niet tegen Eagle Flight kan, kan je deze game beter links laten liggen. Zou voor veel mensen fijn zijn wanneer er een VR demo van deze game zou zijn.
Met VR spelen is wel een heel stuk intenser en vermoeiender dan op de normale tv. Met VR kan ik deze game maximaal zo'n 45 minuten achter elkaar spelen en dan moet ik echt stoppen.
Hierna moet ik een poosje bijkomen en wennen dat ik weer op aarde ben.

Het is geweldig, alleen te kort. Voor alleen VR vind ik deze game geen 60 euro waard.
De rest van de game in 2D op de tv is ook aardig, maar na het spelen van de VR missies vind ik dat zo plat.. Ik mis dan duidelijk wat, stuk minder intens. Crashen in VR komt stukje beter over. (niet het belangrijkste natuurlijk)
Wanneer de hele game in VR gespeeld kon worden had ik er wel 150+ euro voor over. Nu niet.

Maar zoals ik eerder zei, ik vind het de beste VR ervaring op de PS4 tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door JustVodka op 23 juli 2024 03:47]

Voor VR liefhebbers, lees anders ook deze perfecte sfeerreview van Tweaker VonBraunschweig!
Dankjewel Skit3000, dat doet me goed op deze brakke zaterdagochtend:) Ik heb hem gisteren nog een update gegeven, gewoon omdat ik er niet vanaf kan blijven en onverwacht weer wat unlocked had. Ook nu weer, na de koffie en Jurian vriendelijk gecorrigeerd/uitgedaagd te hebben móet ik gewoon weer even de lucht in voor een missie of twee. Ace Combat VR is een heerlijke Arcade gamingfix, ik hoop echt dat meer mensen hiervan gaan genieten.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 23 juli 2024 03:47]

Dat gevoel hoort er nu eenmaal bij met VR. Nu ben ik totaal niet van de straaljagers, maar als ik IL2-BoS https://il2sturmovik.com/about/ speel in VR dan voel ik wanneer ik ondersteboven vlieg of een scherpebocht of duikvlucht neem. Ik denk hetzelfde gevoel zul je ook krijgen met een rollercoaster demo en persoonlijk vind ik dit wel een beleving die alles nog realistischer maakt.
Nogmaals ik heb niets met straaljagers, dus wie weet gaat het daar zo snel dat VR onprettig wordt.

edit: Aanname dat het de snelheid van de vliegtuigen negatieve invloed heeft op je gevoel, dan kun je beter https://il2sturmovik.com/store/flying-circus/ kopen. Dit zijn nl zeer langzame vliegtuigen uit WW1.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 23 juli 2024 03:47]

vijand kan blijven kijken door met je hoofd te draaien. Waarbij de vijand op een normale tv uit beeld verdwijnt en je dan de pijltjes op de HUD....
In non-vr kun je driehoekje ingedrukt houden, zo kijk je altijd naar je huidige target! Die functie zit al heel lang in Ace Combat :D
Yup, die optie ken ik ook al jaren. Maar is een slap surrogaat tov VR.
Bij VR voel je door hoe je hoofd gedraaid is waar de vijand is tov je eigen toestel en koers. Dit voelt natuurlijk.
Bij de camera optie in 2d moet je het beredeneren.
Ja klopt inderdaad, maar ik ben er inmiddels zo aan gewend geraakt dat ik het wel kan inschatten. Vaak vliegen ze allemaal hetzelfde patroon.
In alle eerlijkheid had ik nog niet gelezen dat het om slechts drie VR missies ging.. Dan is het inderdaad wel aan de prijs.. Maar juist de dingen die je beschrijft vind ik briljant aan VR.
Nog even heroverwegen.. Thx
Ik wou hem bestellen enkel omdat er VR missies in zitten maar heb het toch maar liggen na de getuigenissen van motion sickness. Het zou bij Ace Combat echt gruwelijk zijn en dat kan ik me ook wel voorstellen. Mensen worden sowieso al ziek in zo'n jet en dan nog eens in VR.

Maar als je een sterke maag hebt zou het wel de moeite moeten zijn.
Ik vind het de meest geweldige VR ervaring tot nu toe.
Maar motion sickness kan best een dingetje zijn. Lastig zeggen ik heb er zelf niet zo'n last van.

En vergeet niet, het zijn maar 3 VR missies in totaal zo'n twee tot drie uur.
Voor de mensen die misschien na het spelen van deze game het flightsimmen willen proberen. DCS world is de combat flight sim van het moment en is nog gratis ook. 2 kisten (Su25t en de p51) om te proberen op de caucasus map met trainingsmissies en een campagne en prachtige uitbreidingingen tegen betaling.
Zowel op steam als los via de site.
https://www.digitalcombatsimulator.com/en/products/world/
Is een wat geleiderijkere stap niet iets van WarThunder?

DCS is wel meteen een sprong in het diepe, waar het diepe de Marianentrog is 8)7
Je hebt echt een verkeerd beeld van dcs. Je hebt eigenlijk 3 niveaus. Game mode is het instap 'arcade' niveau. Staat standaard niet aan en is bereikbaar in het gameplay menu. Is vergelijkbaar met ace combat. Flaming cliffs niveau is semi realistisch, met een paar trainingsmissies, waar je echt bij de hand wordt genomen, is dit prima te doen. De Grim Reapers hebben op YouTube ook prima instructie video's hiervoor. Als laatste heb je natuurlijk het super realistische en dat is idd een sprong in het diepe. Ook hier geldt weer, trainingsmissies, YouTube en handleiding. Steek er wat tijd in en er gaat een wereld voor je open. Zeker in combinatie met een goede joystick/hotas set en trackir.
Ah ok bedankt voor de verheldering _/-\o_ . Heb eigenlijk alleen nog maar de hard sim voorbij zien komen dus dat vertekende mijn beeld een beetje.
Ik houd het in gedachte voor wanneer ik betere hardware ga hebben. :)
Op zich valt het mee. Speel zelf op een 10jaar oude workstation (hp z400) icm met een 1060. Tot 2 jaar geleden zat er zelfs een oude 5750 in! Cpu en hoeveel heid geheugen zijn erg belangrijk. Vooral multiplayer is erg geheugen afhankelijk.
Een i5-750, 8 GB RAM en HD 7850 met 2 GB hier.
Ik wacht op Navi (3080) en Ryzen3 (3600-3700X). De quadcores van Intel vond ik onvoldoende vooruitgang bieden en toen kreeg je dat die RAM-prijzen omhoog gingen, Vega laat kwam (ik had 1440p in gedachte) en natuurlijk de cryptomining. Ik vermaak me nu met Starcraft2, ook al zakt de FPS naar 30-40 bij de intensieve delen (200-400 units die aan het vechten zijn) doordat het spel slechts 1 CPU-kern gebruikt. :/
Ik speel ook graag shooters, race-spellen, puzzle-spellen, RPG, platform, en natuurlijk wat indies (FTL, Transistor...). Cuphead moet ik nog eens aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:47]

Seconded, echter hou er rekening mee dat DCS met recht een sim is. Dus voordat je in de lucht zit heb je wel even wat onderzoek moeten doen. En als online gaat kijken, daar zitten ook echte piloten tussen..

Overigens, DCS is volledig VR capable. Echt episch om rond te kijken in een cockpit waar zo'n beetje alle knopjes een functie hebben. Gelukkig kom je met track IR ook een eind.
Hahah, ik wilde precies hetzelfde zeggen :). DCS World is echt de place to be en next level. De cockpits zijn daar 100% 3d gemodelleerd waardoor de lichtinval en graphics super realistisch zijn en wat de emersie ten goede komt.

Maar voor Playstation en Xbox is dit (helaas) het hoogst haalbare aangezien je een aardig wat meer hardware nodig hebt om een echte flightsim te spelen. Wel gaaf dat er een VR mogelijkheid is.
Jurian, dit kan echt niet. Ik snap dat je als officiele reviewer niet zo over the top kan gaan zoals ikzelf deed afgelopen maandag in mijn eigen review, maar om nou geen énkel woord over de VR-mode te schrijven? Dat snap ik gewoonweg niet. Kijk ook eens naar de comments en hoe vaak het hier over VR gaat. Na 20 jaar Ace Combat is het voor het eerst in volledig spectaculair VR te spelen - ik denk dat ik niet ver van koers ben geraakt als ik zeg dat dogfighten in een straaljager als één van de Holy Grails of VR-Gaming beschouwd mag worden - en je neemt het niet eens mee in je review. Geen Woord! Hoe kan dat nou gebeuren?

Daarom wil ik je vriendelijk uitdagen om binnen een week met een update te komen. Gisteren heb ik die van mijzelf ook een update gegeven, gewoon omdat ik na de zoveelste keer de 1e missie te hebben gespeeld opeens als een klein kind met m'n armen in de lucht zat te juichen. Ja echt! Ace Combat VR is en blijft he-le-maal te gek, dus zet aub die headset op en ga ervoor. En doe ons allemaal een lol, geef je eigen ervaring weer en bespaar ons het napraten van de rest van het internet. Dus niet wat het allemaal níet is geworden, maar gewoon simpel wat het wél is. Veel succes, ik ben benieuwd!

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 23 juli 2024 03:47]

Getest
Ace Combat 7: Skies Unknown, Xbox One
Om het te kunnen reviewen moet de modus natuurlijk wel beschikbaar zijn. Wel opmerkelijk, 9 van de 10 krijgt men de Playstation versie voorgeschoteld, maar net nu die een streepje voor heeft vanwege VR, wordt de Xbox versie gereviewed.
Na 20 jaar Ace Combat is het voor het eerst in volledig spectaculair VR te spelen
3 missies, en alleen op de psvr.
Verkeerde woordkeuze inderdaad, nu wek ik zelf de indruk dat de game volledig in VR te spelen is terwijl dat niet het geval is. Ik bedoelde dat wat er wél in VR aangeboden wordt "erg spectaculair is", het komt "volledig uit de verf" en geeft je écht het gevoel om in een straaljager te vliegen.

En ik moet ook niet zeuren, over Ace VR heb ik nu mijn zegje wel gedaan en dat kan iedereen lezen als men dat wil. Bovendien heeft lang niet iedereen een VR headset en zullen er genoeg gamers zijn op Xbox en PC die vooral over de campaign en multiplayer willen lezen. Dus hoe en waarop u Ace Combat ook speelt, veel plezier gewenst.

Zoals hieronder reeds vermeld door Twister1977, mocht je wel een PSVR hebben en nog twijfelen: in de Japanse PS store staat een Ace Combat VR demo sinds vorige week donderdag. Dit is echter wel een soort "timed demo", na ongeveer 5 minuten stopt het ook al zit je nog middenin een dogfight. Na het een paar keer gespeeld te hebben was ik die dag nog niet helemaal verkocht, pas toen ik een dag later de 1e missie in zijn geheel kon spelen werd ik pas echt uit mijn stoel geblazen. De demo geeft wel een goede 1e indruk inderdaad.
Yay ze doen hun werk weer half. Hoeveel kost dit spel ook alweer? Oh ja teveel. Is het tegenwoordig een hobby van ontwikkelaars om zo lui mogelijk te zijn?
Het is een hobby van uitgevers om ontwikkelaars zo kort mogelijk aan de gang te houden en toch zoveel mogelijk geld binnen te halen. In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt zijn pizza en koffie niet de enige zaken die het programmeren op gang houden.
Ik snap je reactie, maar aangezien hij het op de Xbox One heeft getest heeft hij geen VR kunnen spelen omdat het daar niet mogelijk is.
Dan is dat dus een domme keuze geweest.
Dat hangt ervan af. Er zullen nog steeds een hoop mensen deze game op de Xbox One spelen. Deze review is dus prima geschikt voor Xbox One gamers.

Misschien is het handig als er nog een review gemaakt wordt voor de Playstation met VR modus.
Als ze voor de PS4 versie hadden gekozen dan had de review geschikt geweest voor alle gamers.
Mee eens, dat had misschien beter geweest. Dan kan je zowel zonder en met het VR gedeelte beoordelen waardoor de review voor zoals jij aangeeft voor iedereen geschikt had geweest.
Op de japanse ps store is er een vr demo versie te downloaden.

Deze geeft wel al een goede indruk vind ik zelf
In dit spel heeft je vliegtuig soms 240 raketten. Dat is meer dan alle vliegtuigen van Jane's USAF (1998) bij elkaar, en dat spel was niet echt een 'sim'. "In de dogfights draait het voor een belangrijk deel om de capaciteiten van je kist op het gebied van versnellen, remmen en draaien, en om de wapens die je bij je hebt." Google eens op ''Immelman" en andere variaties. Er zal een wereld voor je open gaan.

Ace Combat is de mariokart van de vliegtuigspelletjes. De ene na de andere luchtdoelraket die naast je ''toestel' (jargon om het nog een beetje relevant te maken) ontploft maar je kan rustig rondjes boven een zwaar verdedigde basis vliegen. En dan die muziek. De standaard reteketeteke militaire drumparade, erger dan het meest verschrikkelijke wat ooit middels audio waves is gecommuniceeerd (ik noem BLOF, Nielson). Echt deze Ace Combat is een walgelijke iteratie, doodsteek van wat inderdaad ooit door Jane's op zn minst gepoogd werd serieus te nemen. De VR lijkt me dan wel weer leuk om te proberen.

[Reactie gewijzigd door Rene44 op 23 juli 2024 03:47]

Ik denk dat er in dit genre altijd al een scheiding is geweest tussen realisme en arcade. Deze valt dan meer onder arcade, geen probleem lijkt mij en de game ziet er gewoon erg goed uit.

Geen reden dus om de game zo hard af te branden, simpelweg omdat het niet onder jouw definitie valt van een air combat sim.
Ik deel toch wat de mening van Rene44.
De games van Jane's waren niet echt arcade, maar ook niet sim. Een beetje tussen de 2. Dit gaf de meer casual speler een leuke mix: de instapdrempel is wat lager dan een sim, maar je hebt toch niet het gevoel van iets absurd te spelen.
Tegenwoordig heb je alleen nog hyperrealistische sims (zoals DCS) of arcade zoals deze.
Grafisch ziet het er niet meer uit, maar US Navy Fighters vind ik nog altijd een zeer leuk spel.
DCS is in de basis niet super realistisch. Die leuke mix is er nog steeds. De Su25t , die in het basispakket zit, is zo'n toestel. Redelijk makkelijk te vliegen met semi realistische wapensystemen. De flaming cliffs uitbreiding geeft je 8 toestellen, allemaal semi realistisch. Wil je realistisch, dan kun je met de a10c, f18, Harrier, enz. Je helemaal uitleven.
DCS heeft inderdaad een aantal hele realistische straaljagers en helicopters, waar elke knop werkt (geweldig).
Maar ze komen dit jaar ook met een nieuwe uitbreiding die wat lichter is (versimpelde boordsystemen), zodat nieuwe spelers makkelijker kunnen instappen en meerdere vliegtuigen kunnen vliegen.

https://m.youtube.com/watch?v=yNWXWOWspYQ

[Reactie gewijzigd door Maronius op 23 juli 2024 03:47]

Ben benieuwd wat dit gaat brengen. Veel simpele versies van bestaande realistische toestellen plus delen van bestaande mappen. 'fall 2018' hebben we al gehad volgens mij.
In de comments las ik dat het uitgesteld was naar 2019.
Even voor de duidelijkheid:

-Flamming Cliffs 3 (FC3) is meer arcade based met een redelijke eenvoudige learning curve. Bevat ook enkele toestellen zoals F15 Su-27 etc


-DCS World 2.5 Is de basis/gamewereld/engine die vrij te downloaden is met enkele basis toestellen. Su25 en P51

-Modules voor DCS World.
Hier komt het echte werk bij kijken. Dat is gewoon dat elke knop en switch functioneel is in de cockpit. Daar zitten echt pareltjes tussen zoals de opkomende F14 van leatherneck simulations maar ook zeker de pas uitgekomen F18 Hornet. En er zit nog genoeg in de ontwikkel fases waar men nog geen weet van heeft.

Eagle Dynamics heeft aan ook aangekondigd met een nieuwe verbeterde arcade achtige mode te komen om ook die groep gamers richting DCS te lokken.
Fc3 is niet arcade. Het zit er echt tussenin. Er zit een echte arcade mode in dcs, maar die zit wat verstopt. Dan heb je bijvoorbeeld een 360graden radar rechts bovenin het scherm en overal icoontjes op je doelwitten. Ooit een keer geprobeerd met de a10c, leuk voor even maar daar koop je niet een uitbreiding van 60 euro voor.

Die F14 staat hier in de pre order. Een echte must have🤗
Helemaal mee eens. Echter was het wel leuker geweest als je in de lucht brandstof moet bij tanken en naar de basis toe vliegen en landen om de raketten weer aan te vullen. Ik ga deze game zeker halen want er zijn er maar weinig van voor de pc. HAWX en ik geloof ACE Cmbat 5als ik het goed heb?
Ja kan wel degelijk bijvullen als je wil, in sommige missies dan. Maar dan hoef je alleen maar naar je basis te vliegen, en niet zelf te landen. Landen en opstijgen zijn sowieso optioneel.
Over smaak valt niet te twisten gelukkig, en ik ben erg blij dat het voor jou geen probleem is dat het ''arcade'' is. :)

Voor mij is dit spel zelfs een belediging voor het woord arcade. Arcade is Microsoft combat sim, of de lichte variant van WoT. Ace Combat is gemaakt zodat 7-jaar en + zich kunnen uitleven. De terminologie in deze review maakte dat ik wat tegengas wilde geven. ''Straaljageractie'' bv. Kom op zeg.
Precies!

En ik ben van de generatie waarbij Sega's Afterburner nog 'the bomb' was dus mijn lat ligt niet zo hoog :Y)
Ik vind het ook wat overdreven als je het vergelijkt met Mariokart. Het komt wat minder overdreven over als je zou vergelijken met Need for speed bijvoorbeeld. Dit is namelijk ook geen alle AL spel zoals Mariokart. Sorry maar het komt nog al als een troll over.
Echt deze Ace Combat is een walgelijke iteratie, doodsteek van wat inderdaad ooit door Jane's op zn minst gepoogd werd serieus te nemen.
Wat een stevige teksten! Kan het zijn dat je het spel gekocht hebt met een ander idee dan wat het spel is? Mario Kart voor straaljagers, prima omschrijving. Maria Kart is waanzinnig populair, net als dit spel. Maar 'walgelijk'? Dat doet echt denken dat je spijt hebt van je aankoop en het even van je af moest schrijven.

Ik vond de review prima. paste precies op mijn eigen ervaringen. Geweldig leuk spel.
Je overdrijft wel heel erg hoor. Dit spel heeft totaal niets met Jane's USAF te maken en is ook geen doodsteek voor wat dat spel neergezet heeft, voor zover dat uberhaupt nog relevant is want dat spel is inmiddels alweer 20 jaar oud. Sinds die tijd zijn er alweer andere arcade en simulator games geweest en geen van allen krijgt een dood steek door de aanwezigheid van Ace Combat.

Ace Combat is overduidelijk 100% arcade en het kan prima bestaan naast alle serieuzere vliegspellen die er bestaan, net zoals Mario Kart dat doet als racespel.
Sorry, maar dit is allemaal nog al overdreven. Ik snap dat het een kwestie van smaak is, maar kom op zeg. Niet dat de vergelijking "Mariokart van de vliegtuigspelletjes" per se negatief hoeft te zijn, want iemand die Mario Kart gaat spelen weet dat hij geen Project Cars hoeft te verwachten. Als ik een italiaanse bol bestel bij de bakker heeft het ook niet echt zin als ik ga klagen dat het niet naar croissant smaakt. Dan had ik een croissant moeten bestellen. ;)

Ace Combat is altijd al over-the-top en mega arcade geweest met een beetje cheesy verhaal. Dat kan je verwachten, niemand doet daar geheimzinnig over, en dat is waar fans van de serie voor terug komen. Dat de serie vaak als een flightsim wordt beschreven snap ik ook niet hoor: Er zitten lasers, railguns, vliegende forten en andere superwapens in, en je vliegt zo'n beetje in elk deel door een tunnel heen tijdens een eindmissie. Het is gewoon een actiegame met vliegtuigen, met leuke, simpele gameplay.

Nogmaals, ik snap dat het een kwestie van smaak is, maar door de game weg te zetten als 'walgelijk' kom je wel wat bekrompen over, en fans wegzetten als 7-jarigen omdat jij de game niet leuk vindt is gewoon flauw. Gun andere mensen hun lol, sommige mensen spelen games nog voor het escapisme.

En persoonlijk vind ik de soundtrack juist ontzettend dik, zij het iets minder goed dan eerdere delen.
Doe eens normaal man, je gaat echt compleet door het lint. Ik ken ook wel games die ik niks aan vindt maar meer dan een "lijkt me niks" komt er bij mij niet uit, de (kinderachtige) tijd van dit of dat kut noemen ligt ver achter mij. Ik ga niet bij een review als een olifant in een porseleinkast rondstampen en de game volledig fileren en op alle fronten aanvallen, platbranden en zwaar beledigen. Maar gelukkig, de VR mode lijkt je dan wel leuk om te proberen... |:( Oh, en dat moet je flame-post goedmaken? Jonge je zegt nog net niet dat je het hoofdkantoor van Namco wil tapijt-bombarderen met clusterbommen en napalm.

De Ace Combat serie ligt mij dus wel aan het hart, ik vindt de games hartstikke tof en natuurlijk kunnen niet altijd alle reacties positief zijn maar jouw buitensporige reactie doet zelfs bij mij een wenkbrauw omhoog gaan, en dan blijf ik nog beleefd. Als ik geld had zou ik je naar Japan vliegen, mag je face to face tegen Kazutoki Kono alles herhalen wat je zei, mag je Keiki Kobayashi persoonlijk vertellen wat je van zijn muziek vindt.

Dit heeft niks meer te maken met "smaak". Dit is gewoon pure haat.
Ik speelde vroeger al met veel plezier Strike Commander (had echt een verhaal zoals AceCombat) en meer de sims zoals Falcon 4.0. Dus ik ga deze zeker halen.

Wel stom: dat in team deathmatch het maar 4v4 is. Epische battles hoef je helaas niet te verwachten, zoals bijv. in WoT wel.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 23 juli 2024 03:47]

Als je sims speelde zoals Falcon 4 moet je echt DCS proberen (die ook overigens een F16 hebben aangekondigd, maar de F18 is ook al top bv). Strike commander heb ik ook grijs gespeeld haha, en het is zo lelijk als je nu kijkt.
geen verhaal in een flight simulator, is dat niet hetzelfde als in de playboy de interviews missen? :)
Het is geen flight sim, meer een arcade vliegspel. Een flight sim speel je puur voor de gameplay/ immersion, bij een spel als dit hoort toch wel een redelijk verhaal vind ik.
Battle Royal (Zonder e) zit al in Ace Combat sinds 2007, dus ruim voor de hype. Battle Royal refereert aan het 'free for all' element van de modus. Wel had vermeld mogen worden dat het aantal deelnemers gereduceerd is van max 16 naar max 8.
Jammer dat PSVR niet is meegenomen, dit soort flysims spelen zonder VR is gewoon veel minder intens. Sorry maar ik vind dit echt weer een misser van Tweakers, neem dit VR aspect nu eens een keer mee bij een flightsim en ook bij een racesim. Huur voor de volgende keer voormij part een PSVR, rift of een Vive, vermeld de naam van deze verhuurder in je test en de huur is ook nog gratis.

Er wordt hier trouwens wel veel gesproken over DCS, ik zelf vind https://il2sturmovik.com/store/battle-of-bodenplatte/ veel beter. Er zijn diverse versies van, incl eentje uit de WW1 en een met tanks. Alles is onderling te combineren en er komen geregeld goede aanbiedingen langs tussen de 25-50% korting. In VR is het wat zoekwerk naar de juiste game instelling, maar eenmaal optimaal is het een geweldige 3d beleving. Mijn TrackIR5 headtracker wordt echt niet meer gebruikt.
Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in het VR gedeelte van de game, dat lijkt me echt ontzettend vet. Jammer dat er maar 3 missies in VR speelbaar zijn, ik had uiteraard graag gezien dat de hele campaign VR zou ondersteunen. Daarom vind ik 60 euro nu teveel geld, want de rest van de game op een plat scherm boeit me niet zo.

Hopelijk komt er nog meer VR content bij. Anders pik ik 'm wel op als hij iets in prijs gedaald is.

Jammer trouwens dat er in de review niks over VR gezegd wordt, gemiste kans weer van Tweakers.
Hoe verhoudt deze game zich tot Combat Flight Simulator?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.