Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Super Smash Bros. Ultimate Review

Sneller, uitgebreider, beter

De ultieme versie

Samengevat

Super Smash Bros. Ultimate is de meest uitgebreide game in de serie en waarschijnlijk ook de game waar je de meeste lol aan gaat beleven. Het knokken gaat wat sneller dan in Brawl, wat potjes er alleen maar spannender op maakt. De balans tussen de verschillende fighters is prima en de vele voorwerpen die je tijdens de meeste matches kunt bemachtigen maken er een lekkere chaos van. Dat houdt de game bovendien toegankelijk, geholpen door een prima besturing die lekker laagdrempelig is. Ondanks dat is er weer ruim voldoende diepgang, juist door de vele voorwerpen die je op kunt pikken. Het is echter vooral de nieuwe Adventure Mode die de show steelt. Met name de nieuwe Spirits zijn prettig, omdat ze een tactische laag toevoegen aan de gevechten. Ultimate is daarmee een uitstekende partygame die tegelijk ook heel serieus te spelen is, en dat is een zeldzame combinatie.

Getest

Super Smash Bros. Ultimate, Switch

Prijs bij publicatie: € 55,-

Vanaf € 57,95

Vergelijk prijzen

Nintendo bedenkt graag volledig eigen games, en als dat even niet lukt geeft het een eigen draai aan een bestaand genre. Zo was er ineens Super Smash Bros., dat in 1999 verscheen voor de Nintendo 64. Die game kwam in eerste instantie enkel in Japan op de markt, maar werd daar zo goed ontvangen dat hij al snel wereldwijd werd uitgebracht. Daarna verscheen voor elk volgend apparaat van de Japanners een nieuwe editie van de game. Die nieuwe games werden een steeds groter succes, wat verklaart waarom ook een versie voor de Switch niet uitbleef. Super Smash Bros. Ultimate verscheen net te laat voor Sinterklaas, maar zal de Kerstman waarschijnlijk flink wat werk bezorgen.

Toch is Super Smash Bros. 'minder Nintendo' dan de meeste games die de consolebouwer op de markt brengt. De serie is bedacht door Masahiro Sakurai, onder de vlag van HAL Laboratory. Met die studio maakte hij de eerste twee delen van de serie. Met zijn eigen studio Sora Ltd werkt hij ook mee aan Super Smash Bros. Ultimate, hoewel het meeste werk daarvoor wordt verricht door Bandai Namco Studios. De twee studio's krijgen echter alle medewerking van Nintendo, vooral bij het kiezen van de verschillende personages die in Ultimate voorbijkomen.

Uit vele bronnen

In de eerste game kon je uit twaalf verschillende vechters kiezen, in Ultimate is dat opgelopen tot 74. Dat zijn allang niet meer alleen characters uit Nintendo-games. In Ultimate vind je personages uit allerlei games, waarbij de aanvulling vooral komt van personages uit de rijke catalogus van Bandai Namco. Dit is ook waar de toevoeging 'Ultimate' vandaan komt. Met die 74 vechters is de keuze groter dan ooit. Een beetje gewaagd is die titel uiteraard wel, want als dit de ultieme versie van de game is, kan er eigenlijk geen vervolg meer komen. Daar gaat Nintendo vast ooit een list op verzinnen. De naam zorgt er in ieder geval voor dat de verwachtingen rond de game op dit moment hooggespannen zijn. Maakt de game zijn titel waar?

Klassieke opzet

Aan de opzet van de game is eigenlijk nauwelijks iets veranderd. Je kiest nog steeds een personage uit het ruime aanbod, waarmee je probeert andere spelers tot moes te slaan. Als dat lukt, kun je ze de ring uit rammen, al kun jij of je tegenstander ook van het platform tuimelen. Je hebt special moves en kunt verschillende voorwerpen gebruiken om de strijd in je voordeel te beslechten. Vooral die laatste zorgen ervoor dat de strijd al snel uitmondt in heftige, snelle, maar ook tactische potjes die voor het ongetrainde oog al snel chaotisch aandoen. Ook nog steeds vertrouwd is de bedrieglijk simpele bediening. Hier geen ingewikkelde combo's met lastige knoppencombinaties. Je hebt zelfs zo weinig knoppen nodig dat aan X en Y dezelfde functie is gekoppeld, namelijk springen.

De opvallendste toevoeging in Ultimate is een heuse campagne die World of Light heet. Daarin zit ook een nieuw spelmechanisme dat werkt op basis van Spirits. Hoewel het een campagne is, heeft het verhaal bijzonder weinig om het lijf, maar dat mag de pret niet drukken. Het draait allemaal om een zekere Galeem die de wereld wil vernietigen en daar moet jij uiteraard iets tegen doen. Er is een flink uitgebreide spelwereld die onder de dikke mist hangt die Galeem heeft uitgestort. Bovendien heeft Galeem alle vechters in de game in zijn macht, wat te zien is aan de rode gloed in hun ogen.

Op pad met Kirby

Staat de hele wereld onder invloed van Galeem? Nee, er is één heel klein hoekje waar de mist nog niet is doorgedrongen, en daar tref je de schattige en vooral erg roze Kirby, die niet tot een slechte versie van zichzelf is getransformeerd. Met Kirby begin je de strijd tegen Galeem, waarbij je de vechters een voor een bevrijdt door ze te verslaan. Als dat laatste gebeurt, verdwijnt de rode gloed uit hun ogen en voegen ze zich aan jouw zijde. Dan verdwijnt ook de mist boven het stukje van de spelwereld waar je de vechter aantrof. Zo speel je langzaam de hele spelwereld schoon en krijg je alle vechters aan je zijde.

Spirits zijn nieuw

Het is echter iets ingewikkelder dan het klinkt, want in de Adventure Mode vecht je eigenlijk tegen Spirits die gevangen zitten in het lichaam van een vechter. Zo zit de Spirit van Lilina uit Fire Emblem opgesloten in het lichaam van Palutena uit Kid Icarus, en zit de geest van Street Fighters' Fei Long opgesloten in het lichaam van Pokémons Lucario. Je vecht daarbij dus tegen Palutena en Lucario om zo de Spirit van Lilina en Fei Long te bevrijden. De game bevat 74 vechters, maar veel meer Spirits. Er zijn dan ook veel meer gevechten in Adventure Mode dan er vechters zijn.

Review Super Smash Bros. Ultimate

Het geeft de makers erg veel vrijheid, want het personage dat je tegenover je krijgt kan daarmee van alles zijn. Zo krijg je verschillende incarnaties van Donkey Kong tegenover je, steeds in bezit genomen door een andere Spirit. Zo af en toe sta je echter tegenover een personage dat wel evil is, maar geen Spirit meer in zich draagt. Als je dat personage weet te verslaan, voegt de vechter zich aan je zijde en kun je hem voortaan gebruiken om mee te vechten, zowel in Adventure Mode als in de klassieke spelvormen. Daarmee is Adventure Mode dus een aantrekkelijke manier om de vechters vrij te spelen die je in de andere spelvormen wilt gebruiken. Ook als je voornamelijk multiplayer speelt, is het dus aan te raden om eerst de campagne te spelen. Het is niet de enige manier, want ook in multiplayer speel je nieuwe vechters vrij. Gelukkig is de campagne erg leuk en behoorlijk uitgebreid. En toch: hoe leuk hij ook is, niet iedereen zal even blij zijn met de manier waarop je nieuwe vechters vrij moet spelen.

Kies de eigenschappen

Dat de campagne geslaagd is, komt ook doordat aan de Spirits een spelmechanisme vastzit dat nieuw is voor de serie. Voor elk gevecht dat je in de campagne aangaat, kun je een vechter kiezen uit het arsenaal dat je hebt vrijgespeeld. Aan die vechter kun je altijd een Primary en meestal ook nog een Secondary Spirit koppelen. Die kies je uit het - veel grotere - arsenaal van Spirits dat je hebt vrijgespeeld. Met de Spirits maak je de vechter die je hebt uitgekozen een stuk sterker. De Primary Spirit zorgt grofweg voor meer Attack en Defense, en de Secondary voor wat aanvullende eigenschappen zoals meer weerstand tegen magie, een sterkere Throw, of hogere sprongen. Juist met de Secondary Spirits kun je de vechter van je keuze aanpassen aan het gevecht dat je ingaat, en dat kan een flink verschil maken.

Daar komt bij dat je de Spirits in je arsenaal op kunt waarderen door de punten te besteden die je met de gevechten in de campagne verdient. Het is een prettig mechanisme dat de campagne een tactische laag geeft die voorheen niet in de serie zat.

Lekker uitgebreid

De campagne is daarmee zeer geslaagd. De mooie landkaart is veel groter dan je vooraf denkt. Er blijkt van alles onder de mist schuil te gaan, en sommige delen kun je pas bereiken als je een Spirit met bepaalde eigenschappen hebt vrijgespeeld zodat je met een auto over een circuit kunt rijden of met een bootje naar de overkant kunt varen. Maar er is nog veel meer. Er zijn uitgebreide dungeons waar tientallen gevechten op je wachten, er is een apart deel waarin je een reis om de wereld kunt maken, en er zijn verschillende Caves waar je Spirits kunt stallen die schatten voor je gaan zoeken. De campagne is daarmee veel onderhoudender dan hij in eerste instantie lijkt.

Dat geldt ook voor de gevechten zelf. Je vecht tegen erg veel verschillende tegenstanders, die veel gevarieerder zijn dan je in de klassieke spelvormen tegen zult komen. Zo heeft een aantal karakters een grotere variant. Dat geldt uiteraard voor Bowser, maar ook voor Donkey Kong en King Dedede. Bovendien veranderen de omstandigheden regelmatig. Denk aan levels die in elkaar storten onder het geweld van de vechtende partijen, aan vlakken die gaan hellen, aan gevechten op rijdende platformen, aan situaties met minder zwaartekracht of flinke tegenwind. Met voorwerpen, zonder voorwerpen, alleen met zwaarden: er is van alles dat de gevechten dus flink afwisselend maakt. En dat ervoor zorgt dat je een flinke verzameling Spirits goed kunt gebruiken.

Pittige bosses

De campagne is verder goed opgebouwd. De spelwereld bestaat uit verschillende thematische delen, waarbij de verschillende delen vaak kunnen worden afgesloten met een bossfight. Dat zijn pittige klussen waar ook doorgewinterde spelers een flinke kluif aan hebben. Het komt dan aan op het kiezen van de juiste vechter en de juiste Spirits, en vooral het opwaarderen van die Spirits is doorslaggevend. Het leidt ertoe dat je sommige boss battles even moet laten rusten om er eerst voor te zorgen dat je meer en vooral sterkere Spirits hebt die je terzijde kunnen staan. Bovendien is er een aparte skill tree waarin je eigenschappen van je vechters aan kunt passen. Spirits waardeer je los van elkaar op, maar de skill tree geldt voor elke vechter die je gebruikt. Je kunt gedurende de campagne dus flink sterker worden, wat nodig kan zijn om de bosses die je tegenkomt te verslaan.

Los van de campagne is er uiteraard de Classic Mode, waarin je zonder verhaal gewoon een reeks tegenstanders tegenover je krijgt. Toch is er wel iets veranderd dat meer lijn brengt in deze modus. De vechter die je kiest neemt het nu op tegen een reeks waar een gedachte achter zit. Speel je met Young Link, dan krijg je een serie bekende gezichten uit Hyrule voorgeschoteld. Kies je voor Sonic, dan krijg je een serie tegenstanders uit de serie rond de blauwe egel. Het is een kleine wijziging die de spelvorm veel leuker maakt.

Multiplayer

Je hebt dus opnieuw opvallend weinig mogelijkheden. Je kunt springen en ontwijken, je kunt een schild ophouden en een tegenstander vastpakken, maar de kern van je arsenaal wordt gevormd door het simpelweg slaan van je tegenstander, aangevuld met die ene speciale vaardigheid die elk personage heeft; een pijl en boog voor Link, vuurballen gooien voor Mario, dat soort werk. Door dat te combineren met de verschillende richtingen waarin je de acties uit kunt voeren, en vooral ook met de voorwerpen die af en toe opduiken, ontstaat er een arsenaal dat tegelijkertijd eenvoudig en complex is. De handelingen zijn vrij simpel, maar de timing ervan is uiterst belangrijk. De chaos die bij Super Smash Bros. hoort wordt veroorzaakt door de vele verschillende voorwerpen die af en toe opduiken tijdens matches. Dat gaat van zwaarden tot pistolen, bommen en veel gekkere voorwerpen. Ze zorgen voor de gekkigheid tijdens matches en daarmee ook voor de luchtigheid die kenmerkend is voor de serie. Er zijn meer van dergelijke voorwerpen dan ooit. In de juiste handen zijn het echte matchwinners.

Sneller

Wat opvalt is dat de actie wat sneller is dan je van de meeste Smash-games gewend bent. De besturing van alle bekende vechters is door de makers onder handen genomen. Ze zijn allemaal net iets anders dan je gewend bent, maar de grote gemene deler is dat het allemaal net iets sneller verloopt. Niet zo snel als in Super Smash Bros. Melee, maar sneller dan in Brawl. De balans tussen de 74 vechters in de game voelt daarbij goed, al zullen er vast nog wat kleine tweaks worden doorgevoerd als de online competitie goed op gang is gekomen.

Er zijn wat nieuwe spelvormen, zoals Squad Strike, waarin teams van drie of vijf spelers het tegen elkaar opnemen in toernooivorm. Bij die laatste vorm wordt het speelveld erg onoverzichtelijk, maar dat hoort een beetje bij de serie. Je kunt bovendien weer erg veel regels aanpassen van de verschillende multiplayer-spelvormen. Er zijn daarbij meer opties dan ooit en je kunt een set aan regels opslaan, wat erg prettig is. Je kunt zelfs de eigenschappen van individuele fighters aanpassen, en ze dus sterker of zwakker maken. Dat is een wat discutabele optie, maar hij past wel bij Super Smash Bros.

Tussen de 74 fighters in de game zitten niet zo veel nieuwe, maar Ultimate bevat wel alle vechters die ooit in een eerder versie hebben gezeten, en dus ook ruim meer characters dan de voorgaande edities. De nieuwe characters passen prima in de verzameling. Je start met een keuze uit acht. De rest moet je vrijspelen, maar dat is bepaald geen straf. Multiplayer is daarmee niet spectaculair anders dan in de voorgaande delen, maar wel lekker uitgebreid, met meer vechters, meer arena's en meer aanpassingsopties dan voorheen.

Uiterlijk

Qua uiterlijk is de game lekker gevarieerd. De tweedimensionale landkaart van de campagne is erg mooi, maar het zijn vooral de ruim 100 Stages waarin je vecht die de show stelen. Ze vormen een feest van herkenning voor liefhebbers van de Japanse klassiekers. Je vindt er referenties aan alle series van Nintendo en veel andere old-school Japanse games. En ook de meest recente Nintendo-games zijn prominent vertegenwoordigd, met levels die zijn gebaseerd op Breath of the Wild en Super Mario Odyssey. In de campagne gaan de makers echt los, maar ook in multiplayer gebeurt er van alles op de achtergrond. Dat kun je overigens uitzetten, zodat het beeld rustiger wordt, wat fijn is bij de serieuzere potjes. Het is ook fijn als je de Switch in je handen houdt, want op het kleine scherm van de console zelf kan het allemaal wat priegelig worden, en druk als er veel tegelijk gebeurt. Ondanks dat er van alles gebeurt op zowel de voor- als achtergrond draait de game heerlijk soepel, wat voor een snelle fighter als deze onontbeerlijk is.

Conclusie

Daarmee komen we terug op een opmerking die we op de eerste pagina maakten. Je moet het maar durven, je nieuwste game Ultimate noemen. Is er een vervolg mogelijk op iets dat Ultimate is gedoopt? Een interessante vraag, maar hij is van later zorg. De titel maakt in ieder geval de ambitie duidelijk van Nintendo en Bandai Namco. Super Smash Bros. Ultimate is de meest uitgebreide game in de serie en waarschijnlijk ook de game waar je de meeste lol aan gaat beleven. De ambitie wordt namelijk volledig waargemaakt. Het knokken gaat wat sneller dan in Brawl, wat de potjes er alleen maar spannender op maakt. De balans tussen de verschillende fighters is prima en de vele voorwerpen die je tijdens de meeste matches kunt bemachtigen maken er een lekkere chaos van. Dat houdt de game bovendien toegankelijk, geholpen door een prima, laagdrempelige besturing. Ondanks dat is er weer ruim voldoende diepgang, juist door de vele voorwerpen die je op kunt pikken. Maar ook als je die optie uitzet is er diepgang genoeg, doordat de driehoeksverhouding tussen aanval, schild en vastpakken ervoor zorgt dat timing erg belangrijk is.

In de multiplayer zit de verbetering dus vooral in de goede balans, de vele fighters, de overdaad aan arena's waar je in kunt vechten, en de verbeterde opties om de regels van matches te bepalen. Het is echter vooral de nieuwe Adventure Mode die de show steelt. Die toevoeging zal voor veel fans niet de reden zijn om de game te kopen, maar hij is wel degelijk erg fijn. Vooral de nieuwe Spirits zijn prettig, omdat ze een tactische laag toevoegen aan de gevechten. Bij een singleplay-campagne is dat zeer welkom. De campagne is bovendien heerlijk uitgebreid en gevechten zijn zeer gevarieerd doordat de makers uitgebreid experimenteren met de settings die in multiplayer optioneel zijn. De game is dus uitgebreider dan alle voorgangers en nog zeer gevarieerd ook. Ultimate is een uitstekende partygame die ook heel serieus te spelen is, en dat is een zeldzame combinatie.

Getest

Super Smash Bros. Ultimate, Switch

Prijs bij publicatie: € 55,-

Vanaf € 57,95

Vergelijk prijzen

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (132)

Wijzig sortering
Voor firsttimers is het wel een overweldigend spel. Handig zou ook iets zijn als een handleiding, maar dat zit er niet bij. Gelukkig heeft een kundige reddit gebruiker deze handleiding in elkaar gezet, en die helpt enorm! https://m.imgur.com/a/gvSJXL1
Kwam er gisteren achter dat je een tutorial krijgt ipv een soort demo als je een tijdje niks doet op het menu.
Hebben ze die tutorial nog steeds niet in het opties menu gezet? Jemig hé Sakurai leert het ook nooit.
Zit gewoon in je Vault, onder de filmpjes.
Ah kijk, bedankt. Wordt ik er misschien wat beter in :)
Mistte al een goede tutorial mode

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 9 december 2018 09:29]

Die hele handleiding bestaat uit een verzameling handleidingen die gewoon in de game te vinden zin.
Dat is een fenomenale handleiding, dank voor het posten van de link!
Je hebt wel een handleiding in de menu's waarin stap voor stap de basis mechanics worden uitgelegd, met een kort filmpje erbij van wat het betekend.
Ook een dikke merci van ons. Dikke fun met de kids (button mashing - geschreeuw en getier) maar ietwat handleiding had idd gemogen.
Fighters vrijspelen kan erg snel als je in Smash mode meteen dood gaat (1 stock), waarna je een encounter krijgt. Na dat gevecht start je het spel opnieuw op, of je verandert de taal, en repeat :)
Verder gaat het ook redelijk snel als je world of light speelt en ongeveer iedere 3 gevechten terug naar het hoofdscherm gaat. Dit stackt namelijk niet.
World of light? waar kan je dat kiezen? Ik zie alleen classic mode en smash.
Als je het op normale wijze doet, zit er geloof ik een cooldown van 10 minuten op voor een nieuwe encounter.
Belangrijkste vraag en waarom de pro players niets met Brawl hebben gedaan kun je in deze versie Dashen? Zo ja dan voorspel ik veel goeds ook veel tournooien.
Vind het vrijspelen van fighters echt super snel gaan (mag ook wel, het zijn er zoveel). Elke drie potjes een challenger geeft je niet echt genoeg tijd om überhaupt alle karakters een beetje onder de knie te krijgen.
Twijfel behoorlijk. Enorm veel lol gehad met Super Smash vroeger, maar dat was wel met vrienden samen. Nu speel ik toch vaker in mijn eentje (klinkt zieliger dan dat ik het bedoel).
De campagne is zeer de moeite waard en erg uitgebreid. Dus dat zou een reden kunnen zijn ;)
Ik speel ook veelal alleen, maar er is meer dan genoeg te doen hoor!

Bovendien is er vast wel een aardig groepje tweakers dat speelt, kan je online af en toe nog een potje spelen :) :)
De laatste Smash die ik speelde, was Brawl. Ook veel in mijn eentje en er daardoor ook snel op uitgekeken. Ultimate lijkt me heel leuk, maar ook nu is de kans groter dat ik alleen ga spelen. Online waag ik me niet aan, daar word ik alleen maar boos van. Is het in je eentje dan nog steeds een aanrader?
Zie mijn reactie hierboven, ik had exact t zelfde ;)
Ik zou je aanbevelen om het niet te kopen voor single player. Er zijn genoeg games die de adventure ervaring een stuk beter brengen dan Smash. De adventure mode kun je niet aan een stuk door blijven spelen, het voelt vrij generiek en levenloos. Je kunt er lol mee hebben, maar het is niet de aankoop waard.

Smash Bros is en blijft een partygame / online game.
Sorry maar je gaat -Min geven omdat het lang duurt om alle Fighters vrij te spelen...
Vind het beetje raar, Ik zou het wel leuk vinden! ben je lekker bezig om alles te behalen en niet dat het alles in 1 keer voor je neus zit, icl elke keer als je spel uit heb dan vind ik het leukste om (fighter join the club te doen) om de personage eruit te slaan,
vind ik nou ook, heb ondertussen al 40 uur in het spel zitten en ben nog niet eens op de helft met vrijspelen van alle characters..
ik doe juist geen moeite om alles extra snel vrij te spelen. vind het juist mooi om af en toe 1tje extra te krijgen. al dat gezeur dat alles snel vrij te spelen moet zijn vind ik dikke onzin. is toch juist mooi als het wat moeite kost?
Als jij in amper drie dagen tijd er al 40 uur op hebt zitten dan zal het alsnog niet lang duren voordat je alles hebt vrijgespeeld, maar voor iemand die hier en daar een uurtje speelt gaat het een stuk langer duren.
meer uren uit een spel is beter toch
Eh, het is toch juist een enorm voordeel dat de game zoveel uren uitdagingen blijft bieden? Het is niet zo dat je elk karakter na één keer unlocked; de eerste gaan makkelijk, maar nu ben ik op het punt dat het echt wel wat vaardigheid en tactiek vereist om de nieuwe karakters te verslaan; het zijn echt een soort boss-battles geworden. Ik vind het machtig dat een fighting game dat voor elkaar krijgt en tientallen uren volhoudt. Gamers die echt met maar één karakter willen spelen en die klagen dat het lang duurt dat karakter te unlocken, daar kan ik niet echt medelijden mee hebben hoor in een game met 70+ karakters...
precies dit. bovendien kan je de char die je wil wel redelijk snel krijgen via spirits toch?
Nintendo heeft zijn zaakjes gewoon heel erg goed voor elkaar. Altijd op de ‘stoere’ pc en Xbox gegamed maar sinds ik een WII en WII-U voor de kids heb ben ik toch een andere mening toegedaan. Nagenoeg geen laadtijden, alles ziet er kleurig en ‘goed’ uit. Speelbaarheid is super van de Nintendo spellen en de houdbaarheid ook. Respect hoor Nintendo!
Hier ook, altijd PC en PS4, maar sinds ik de Switch heb beleef ik gewoon veel meer plezier in het spelen van de spelletjes.
Nintendo is ook altijd erg goed geweest in de maak van 1st party spellen, en daar ging ook altijd de inspiratie naartoe.
Heel toegankelijk, familie vriendelijk, en voor ieder wat wils.
Ik heb het spel gehaald op de dag van release omdat ik er altijd veel over hoor. Het probleem waar ik mee zit is dat, zoals met veel spellen uit dit genre, gewoon helemaal niks wordt uitgelegd of wordt geïntroduceerd. Ik dacht eerst maar eens rustig de single player te spelen, alleen nu zit ik vast bij de Bayonetta spirit en ik kom niet verder. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze geen rekening houden met de totaal nieuwe spelers. Als ik het kon refunden had ik het gedaan. Alles geprobeerd om het te leren maar ik snap het gewoon niet.
Git gud ;)

En anders Bayonetta even links laten liggen en andere Spirits zoeken of levellen. En je hebt de Training mode om wat te oefenen, de Tutorial video in-game, YouTube, de gewone Smash mode.... etc.

En “alles al geprobeerd” ja? Die game is 2 dagen uit......

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 9 december 2018 12:51]

Hollow Knight referentie altijd goed. Aaargh that Radiance....

Op youtube zullen ook wel tutorials verschijnen en een goede tip voor Smash is om je op 1 karakter een tijdlang te concentreren zodat je daarvan alle ins en outs kent. En dit dan langzaam uitbreiden.
Als iemand hier thuis hardop zicht zegt de ander automatisch al “tampanada!”. Hollow Knight is briljant!
Bayonetta in de campagne is idd wel een uitdaging. En ook wel een bottleneck, omdat je op dat moment nog niet zoveel kanten op kan. Er zijn meer grote uitdagingen in de campagne, maar meestal kun je die even links laten liggen en ergens anders verder gaan. Even doorzetten...
Vond Bayonetta opzich wel meevallen, vooral Icineroar(ofzo, de pokemon) met die 'easy to launch' boost was een hel.

Zo zijn er inderdaad een aantal zeer moeilijke challengers, die vaak te maken hebben met "verkeerde" spirits, danwel de "verkeerde" gelevelde spirits.

Vind de Campagne echt zéér goed gelukt, alle smashes wel gehad/gespeeld. Maar dit miste je toch echt bij vorige delen wel, dat het ook alleen echt leuk blijft, ipv met 2 of meer personen.

Twijfelde vooraf ook nog wel om hem direct te kopen, gezien de feestdagen, en wat minder tijd om met een paar samen te doen(wat voor mij smash vaak was voor 75%), maar enorm (blij)verrast met deze modi.

Ik smash nog wel ff door ;)
Zie de link een stukje naar boven voor een reddit handleiding.
In de Adventure mode is het een beetje de bedoeling dat je een ander pad neemt wanneer je niet verder komt. Andere paden zullen je spirits geven die de eerdere gevechten makkelijker maakt.
Begin met het spelen van 1 character. Elke fighter heeft door dezelfde knoppen combinatie het zelfde soort aanval. Met “a” doe je standaart attacks, duw je de control stick langzaam in een richting en daarna “a”, dan doe je een tilt attack. Duw je de stick hard in een richting en dan “a” ingedrukt houden, dan doe je een smash attack. Met “b” doe je special attacks en zijn bijna altijd unieke moves die alleen dat character kunnen. Leer wat alle moves doen (de afstand van de aanval, hoeveel damage, hoeveel knockback) geef het niet op, het is een geweldig spel als je het eenmaal door hebt en probeer op youtube wat beginner guides van smash te kijken. Het hoeft niet perse van Ultimate te zijn, want de basis is nooit veranderd door de jaren heen.
Spirit mode is meer dan alleen je eigen skills, dat wordt ook uitgelegd.

Er is een steen>papier>schaar system in werking, maak je jezelf zwakker dan krijg je meer dingen met winst maar als je niet verder komt is het mischien handig een andere spirit team te gebruiken.

Er zijn bijvoorbeeld veel spirits die het negatieve tijdens een match tegengaan. Om even als voorbeeld te noemen een spirit die je op lava laat staan waardoor gevechten met lava een stuk makkelijker worden.
Heb gisteren de halve dag Adventure mode gespeeld maar ik kan nou niet zeggen dat ik er kapot van ben.
Het is een eindeloze stroom aan event matches en de spirits die je verzamelt zijn niet meer dan official artwork van de originele games. Geen originele art te bekennen. Er staat ook geen beschrijving met achtergrondinformatie bij zoals in vorige smash games het geval was dus het komt basically neer op het completeren van een stickerboek oid. Lijkt verder ook geen verhaal in te zitten. Het voelt allemaal heel oppervlakkig en uitermate "quantity over quality". Had gehoopt dat de adventure mode leuk zou zijn maar dit is gewoon een enorme grind. Komt niet in de buurt van de adventure mode in Brawl of zelfs Melee.
Laadtijden zijn ook vervelend lang met tussen de 10 en 20 seconden tussen elke match. Dat begint toch behoorlijk te irriteren als je een match 10 keer opnieuw moet doen.

De mechanics lijken gelukkig wel fijn te werken. Heb goede hoop dat de offline multiplayer voor heel wat uren speelplezier gaat zorgen met vrienden.
Online kon me sowieso al gestolen worden omdat ik Nintendo geen geld ga geven voor iets wat a) gratis had moeten zijn en b) niet het geld waard is gezien de compleet incompetente implementatie van de online mogelijkheden, maar van wat ik hoor is SSBU online ook weer zo goed als onspeelbaar.

Beetje jammer dus. Voor zover ik heb gespeeld voelt het alsof er weinig aandacht is besteed aan het dieper uitwerken van alles wat niet de core mechanics zijn en dat ze in plaats daarvan vol hebben ingezet op zoveel mogelijk "content". Content die daardoor juist oppervlakkig aanvoelt, wat afdoet aan mijn algehele ervaring van de game.

[Reactie gewijzigd door Volv op 9 december 2018 14:51]

Kleine 1000 spirits met elk talloze upgrades, invloed op hoe je speelt/sterk je bent/buffs, uit allerhande games van Nintendo en ver daarbuiten, een gigantische World map, laadtijden amper 10 seconden, meer dan 70 karakters te unlocken, een berg aan levels, 24 uur aan muziek (zowe origineel als bewerkte tracks die je zelfs met de Switch in stand-by kan luisteren!), een 60 fps super strakke framerate, leuke multiplayer functies dmv het verzamelen van Smash ID’s van tegenstanders (die je ook weer kan verkopen)...

Core mechanics zijn best wel ok hoor ;-)

En hoezo moet Online gratis zijn? Nergens voor nodig. Voor €4,38 euro per jaar* eindeloos online gamen. Prima te doen.

* Prijs per account als je een Family account neemt en 8 familieleden laat delen

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 9 december 2018 15:07]

.pet je wel familie (of uit mensen) kennen die 1: een Switch hebben en 2: die online willen spelen en 3: die willen splitten.

Ik heb 1 collega die aan punt 1 voldoet... verder ken ik persoonlijk niemand...
Mee eens. Ik kan mij totaal niet vinden in de review welke adventure mode aanprijst. Het is leuk dat er singleplayer content is maar er zijn veel problemen mee.
- De balans schiet alle kanten op. Van saaie fights waar de opponent niets doet tot hyper actieve 5 characters die je bespringen terwijl er ook een assist trophy je helemaal kapot staat te meppen. Not fun.
- Je bent compleet afhankelijk van je spirits; Heb jij je franklin badge spirit weg gedaan? Nou veel succes met voorbij "Ho-Oh" (hyper actieve charizard met permanente hot curry item active) komen zonder!
- Geen afwisseling. In voorgaande adventure modes had je tenminste nog scrolling levels, challenges en boss fights. Nou weet ik van de trailer dat er boss fights ergens moeten zijn, maar so far... nothing.
- Geen cutscenes of verhaal, behalve "de big bad heeft iedereen te pakken! Ga ze terug pakken!". Subspace emmisary vond ik daar mee een stuk interessanter.

Ik heb nu al meer dan 250 tiles opgelost, maar het einde lijkt nog steeds niet in zicht te komen, en ik ben er best wel helemaal klaar mee. Ik zit nu vast op 8watt+16watt in die ene futuristische compound. Zelfs de franklin badge houd niet die Sheriff assist trophy tegen, en het is gewoon niet fun.

Zeker in de vervelende gevechten is de enige uitweg "cheesen". Bijvoorbeeld bij de rand van het level wachten, ze grabben en eruit gooien. Of met Marth alleen maar smash attacks doen en dan met de tip van je zwaard ze raken. En dan begin ik me na 250 challenges af te vragen waar ik in godsnaam mee bezig ben.

Een typisch voorbeeld voor mij dat meer niet altijd beter is. Maar dat is het thema van Ultimate ¯\_(ツ)_/¯
(ben verder wel heel tevreden met de gewone Smash mode hoor. Valt weer lekker veel mee te doen voor de komende maanden).

[Reactie gewijzigd door Feroxxy op 10 december 2018 14:45]

Ik snap niet zo goed waarom de Nintendo games zo goed scoren in reviews. Ik heb het spel gister toevallig gespeeld bij kennissen maar dit is precies het zelfde spel als Nintendo 10 jaar geleden uitbracht. Natuurlijk zijn de graphics beter en zitten er meer personages in maar de game elementen zijn precies het zelfde.

Stel de concurrent had dit gedaan, dus Sony bijvoorbeeld zou ipv Horizon Zero Dawn uitgebracht te hebben weer een vervolg van Killzone gemaakt hebben. Dan had dit zeker weten op kritiek kunnen rekenen.

Ik snap echt niet dat Nintendo hier al jaren mee wegkomt en dan ze dan ook een 9 scoren?

Kan iemand mij dit uitleggen?
Een fighter game kan je niet vergelijken met een shooter. Wat is street fighter veranderd of Mortal Kombat.

Ik vindt het een heerlijk spel beter dan de bovengenoemde omdat slecht met twee knoppen een combo te doen is :Y)
Ik snap je punt maar dat betekend toch niet dat je jarenlang aan de zelfde formule kan vasthouden?
Killzone heeft trouwens een vervolg gehad op de PS4, ook een goede game trouwens.

Nintendo heeft ook wat nieuwe titels op de markt gebracht Animal crossing, niet mijn ding trouwens.

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 10 december 2018 11:01]

Wanneer de formule goed werkt en je maar 5 games in 20 jaar uitbrengt in de serie, kan je dat zeker wel doen. Daarbij is er voor de liefhebbers erg veel verschil tussen de verschillende versies. Elke versie speelt anders en heeft een andere balance. Ja, de core gameplay is hetzelfde, maar de implementatie verschilt genoeg.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Nintendo maakt een aantal belachelijk goede games en die scoren daarom heel goed?
Dat Geurilla kritiek krijgt op Killzone is denk ik vooral omdat de Killzone games gewoon niet zo goed zijn.
Eigenlijk spreek je jezelf al tegen, want de hoeveelheid lof die Horizon Zero Dawn heeft gekregen is waarschijnlijk meer buiten proportie dan wat Nintendo kreeg voor Odyssey, of Atlus voor Persona 5.

Bovendien moet je eerlijk vergelijken en de hele context pakken.
Mario Tennis Aces?? Mario Party? Die hebben gewoon degelijk gereviewt, niks richting de 9.
Dat Nintendo altijd automatisch 9s krijgt is echt de grootste onzin. Zelfs Mario Kart 8 heeft dat niet gered, als ik het me goed herinner, en dat is 1 van de beste karters ooit. Als je dat vergelijkt met zon random Forza is dat gewoon crimineel.
Ik heb het spel gister toevallig gespeeld bij kennissen maar dit is precies het zelfde spel als Nintendo 10 jaar geleden uitbracht.
Je weet zelf ook dat 'precies hetzelfde' gewoon een ridicule opmerking is.
Een fighting game ontwikkelt zich niet alleen grafisch maar vooral in de fighting mechanics.
Street Fighter 5 is ook geen Street Fighter 4. En 3 was geen 2. Iets wat op het eerste oog compleet ontzichtbaar is, kan in zo'n game een game changer zijn. En dan is Smash Bros Ultimate zooooo belachelijk vol gestopt met van alles.

Dat Sakurai nog op zn benen kan staan na dit project is een wonder.
Bij snelheid vergelijken jullie met Melee en Brawl. Hoe zit het in vergelijking met de Wii U versie?
Wii U versie is eveneens sneller dan Brawl en langzamer dan Melee, maar Ultimate is sneller dan de Wii U versie. En merkbaar sneller.

@Review
- Fighters vrijspelen kan lang duren. Alhoewel dit klopt. Je kan er ook in minder dan 2 uur doorheen zijn.

- In handheld wat onoverzichtelijk. Hier ben ik het niet mee eens, misschien als je 90% op de TV speelt en dan "even" handheld gaat spelen. Maar als je 90% handheld speelt zal je er weinig / geen last van hebben.
In handheld wat onoverzichtelijk. Hier ben ik het niet mee eens, misschien als je 90% op de TV speelt en dan "even" handheld gaat spelen. Maar als je 90% handheld speelt zal je er weinig / geen last van hebben.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, maar gelukkig hoeft dat ook niet altijd :)

SSB kan behoorlijk chaotisch zijn, zeker als er vier of meer characters tegelijk aan het knokken zijn. In handheld vind ik het dan wat onoverzichtelijk worden. Maar gelukkig heb jij daar kennelijk geen last van. Beter :)
Heb zelfs al een paar 8-player smashes handheld gespeeld, zonder enige probleem. Het is zeer zeker een verbetering tov. Smash op de 3DS. (Waar ik het (handheld) mee vergelijk, gezien ik mijn TV niet mee kan nemen in de trein (bv)).

Tabletop play raad ik verder wel af. Want dan zit je verder van het scherm dan wanneer je de Switch vasthoud.

[Reactie gewijzigd door MrNinja op 9 december 2018 12:39]

Het is zeker een flinke verbetering tov. de 3DS :)
Het kan liggen aan de interactie op de achtergrond wat afleid, of dat ik sinds 2003 geen Smash meer gespeeld heb maar ik moet in Ultimate enorm wennen. Melee was mijn laatste Smash waar ik heel wat uren in heb gestopt. Ik lees in de review dat de snelheid niet zoals Melee is. Dan zal 15 jaar niet meer spelen en 15 jaar ouder zijn wel de reden zijn :P
In Smash kun je veel van wat er op de achtergrond gebeurt uitzetten. Je kunt daar van alles aanpassen, meer dan ooit.
Ja, dat las ik inderdaad. Dan ga ik grasduinen bij de instellingen. De actie op het scherm van het knokken is waar ik mij op wil concentreren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True