Door Jurian Ubachs

Redacteur

FIFA 19 Review

Pakt kampioenschap der voetbalgames

25-09-2018 • 06:00

141

Multipage-opmaak

The Journey: meer zielen, meer vreugde

FIFA 19

FIFA 19 is zeker niet perfect, maar laat op vrijwel alle gebieden verbetering zien ten opzichte van FIFA 18. Diverse spelmodi zijn uitgebreid, met een glansrol voor The Journey: Champions en de nieuwe House Rules die potjes tussen vrienden van enige hilariteit kunnen voorzien. Ultimate Team blijft het centrum van de game voor veel spelers, en die spelmodus kent ook weer een aantal aardige vernieuwingen. Het belangrijkste is echter dat FIFA 19 duidelijk anders speelt dan FIFA 18. Toch voelt het spel al snel erg soepel en vloeiend aan. Het nieuwe schietsysteem is in potentie een goede toevoeging, maar het lukt ons nog niet om er echt aan te wennen. Wel zijn we te spreken over de veel beter presterende keepers, waarmee een belangrijk minpunt van FIFA 18 is opgelost. Andere minpunten, zoals het omslachtige scouten in de Career Mode en het feit dat de Eredivisie nog steeds met onherkenbare spelers wordt afgewerkt, bestaan helaas nog wel. Dat mag de pret niet drukken, want FIFA 19 speelt lekker genoeg om er niet al te lang bij stil te staan.

Getest

FIFA 19, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 28,22

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Wellicht heb je onlangs het lollig bedoelde filmpje van EA Sports gezien waarin een aantal van de beste voetballers ter wereld reageren op hun rating in FIFA 19. Uiteraard zijn ze niet tevreden, en daar worden grapjes over gemaakt. Verder niet heel belangrijk, maar toch geeft het wel aan welke status FIFA als voetbalspel inmiddels heeft binnen de voetbalwereld. De game is niet meer weg te denken, zelfs al was 'de concurrent' de laatste jaren eigenlijk de betere game. Zoals je afgelopen weekend al kon lezen, zijn we dit jaar echter iets minder te spreken over PES, dus liggen er kansen voor FIFA om niet alleen de populairste, maar ook de beste voetbalgame van dit jaar te worden.

Die concurrentiestrijd valt of staat met gameplay en met wat je als gamer wenst aan te treffen in die gameplay, maar daar komen we zo nog op. Wat namelijk misschien nog wel het meest opvalt aan FIFA 19 is dat EA Sports overduidelijk erg blij is met de UEFA-licenties, die dit jaar na een tienjarige samenwerking met Konami alsnog door EA zijn binnengehaald. Dat betekent dat je het toernooi in FIFA kunt naspelen, dat je in de Career Mode nu echt Champions League- en Europa League-wedstrijden speelt in plaats van de 'European Cup', en dat Alex Hunter in het derde seizoen van The Journey het veld mag betreden met de kenmerkende klanken van de Champions League-hymne op de achtergrond.

Dat laatste is belangrijk. Het is namelijk de belangrijkste reden waardoor de implementatie van die licentie in FIFA niet hetzelfde is als in PES. De kans om de Champions League te verwerken in de verhaallijnen van The Journey geeft die licentie meerwaarde en maakt The Journey net wat leuker. Met The Journey komt meteen het tweede opvallende aspect naar voren. In FIFA 17 maakten we kennis met Alex Hunter en deze verhaalmodus van FIFA, en inmiddels is de spelmodus uitgegroeid tot een volwaardige modus, naast Ultimate Team en de Career Mode. Het derde seizoen gaat in alle opzichten verder waar The Journey vorig jaar ophield.

Dat betekent dat Alex Hunter inmiddels een gearriveerde speler in de Europese top is, voor wie de weg naar het sterrendom open ligt - met alle uitdagingen die daarbij horen. Het blijft een grappig kijkje in de wereld van profvoetballers, waarbij het soms moeilijk is om vrienden en profiteurs uit elkaar te houden en iedereen altijd iets van je wil. Hunters carrière wordt gevolgd door zijn zus Kim Hunter en beste vriend Danny Williams, terwijl zij ook aan hun eigen loopbanen bouwen, en daar zit de vernieuwing voor The Journey: de speler speelt nu ook met Williams en Kim Hunter en kan tijdens het verloop van The Journey vrij wisselen tussen de drie hoofdpersonages. Het spel geeft daarbij steeds aan welk personage je op dat moment het beste kunt kiezen om de chronologie in de verhaallijnen zo goed mogelijk uit te laten komen.

De afwisseling tussen Alex, Danny en Kim is leuk omdat hij allerlei lagen van de voetbalwereld laat zien. Vooral de stukjes met Kim Hunter stelen af en toe de show. Het tempo ligt in het vrouwenvoetbal wat lager en dat kan wellicht niet iedereen bekoren, maar FIFA 19 weet bepaalde pijnpunten rond vrouwenvoetbal prachtig bloot te leggen. Zo wordt Kim in een van de eerste interviews gevraagd naar haar 'partner', waarna ze zichtbaar geïrriteerd wegloopt. Een goed voorbeeld van hoe vrouwenvoetbal door velen, waaronder sommige journalisten, nog lang niet serieus genomen wordt. EA heeft dit op een prima manier verwerkt in The Journey.

Inhoudelijk zijn er ook enkele wijzigingen in The Journey. Zo kan Alex op een goed moment zelf een mentor kiezen binnen zijn team. Met die mentor moet hij dan zo goed mogelijk samenspelen, wat de onderlinge band opbouwt. Als die onderlinge band goed genoeg is, kan hij via een speciale challenge een bepaalde skill aan zijn arsenaal toevoegen. Je kunt per speler zien welke skill er is te verdienen, dus je kunt iets kiezen dat bij je speelstijl past. Het is een kleine toevoeging aan een spelmodus die verder vooral doet wat hij voorgaande jaren ook deed, maar het blijft een prima onderdeel van FIFA dat ons ook dit jaar weer veel spelplezier heeft opgeleverd.

FUT, Career Mode en House Rules

We noemden op de vorige pagina en in de videoreview The Journey als een van de grote spelmodi van FIFA 19. Die positie deelt de modus uiteraard vooral met de Career Mode en Ultimate Team. Van die twee voert 'FUT' de laatste jaren duidelijk de boventoon, terwijl de traditionele carrièremodus toch een beetje een ondergeschoven kindje dreigt te worden. Dat komt vooral doordat er weinig vernieuwing c.q. verandering te merken is. EA Sports voegt jaarlijks wel kleine wijzigingen door, maar echt veel verandert dat niet in de manier van spelen. De Career Mode van FIFA 19 gebruikt dezelfde scènes waarin je onderhandelt met andere clubs als FIFA 18, de menu's zijn ongewijzigd, en ga zo maar door.

Scouten blijft irritant

Dat is voor het grootste deel niet zo heel erg. Als het goed werkt, dan werkt het. We ergeren ons echter al jaren aan de manier van spelers scouten. Simpelweg een lijstje maken van alle op de transferlijst staande spelers, gesorteerd op hun waarde of kwaliteit, is niet mogelijk. Dan moet je eerst je scout al die spelers laten scouten, wat weken kan duren. Het levert volgens EA een authentiekere spelervaring op. Als je die uitdaging leuk vindt, is dat natuurlijk prima. Maar waarom kan het niet anders? Waarom geen optie voor spelers die geen zin hebben in die scoutingmolen, maar gewoon - zoals dat in diverse andere sportgames wel gewoon kan - een compleet lijstje willen kunnen zien? Het ondermijnt het hele transfersysteem behoorlijk en zorgt dat we het scouten van spelers voor in onze carrièremodus maar weer buiten het spel om gaan doen.

FIFA 19

Aan Ultimate Team wordt meer aandacht besteed. Begrijpelijk, want de spelmodus is al enige jaren de populairste spelmodus van FIFA. De modus, waarin het draait om het verzamelen van kaartjes waar spelers op staan die je dan in je team kunt stoppen, is waar FIFA voor velen om draait. Het is waar EA Sports wekelijks social media mee vol gooit en waar alle e-sportsactiviteiten rond FIFA om draaien. Het principe van een team bij elkaar verzamelen en in-game geld sparen om bepaalde spelers te kunnen kopen, blijft leuk. Wat bij ons een beetje tegen is gaan staan dit jaar, is dat we minder zin hebben om wéér tientallen tot honderden uren te investeren om een aardig team bij elkaar te krijgen in FUT, want dat hebben we vorig jaar ook al gedaan. Dat valt FIFA 19 echter niet aan te rekenen, want zo kun je elke sportgame kapot relativeren. Feit is en blijft dat Ultimate Team, wil je er echt lol aan beleven, behoorlijk wat tijd vergt.

Singleplayer Seasons en meer

Besluit je die tijd te maken, dan krijg je wel een spelmodus die opnieuw is voorzien van wat leuke toevoegingen. Ultimate Team is duidelijk gericht op multiplayer, maar voor spelers die liever tegen de computer spelen komt er steeds meer bij. Vorig jaar kon je met Squad Battles al behoorlijk wat verdienen voor je team, en dit jaar komen daar 'Singleplayer Seasons' bij. Daar zit wat minder tijdsdruk achter dan bij de Squad Battles. Je krijgt er ook wat minder vette prijzen mee, maar het levert Ultimate Team wel wat extra offline content op. Wellicht kan het daarmee een alternatief zijn voor gamers die normaal gesproken alleen de Career Mode spelen.

FIFA 19

Voor Ultimate Team-veteranen die wél online spelen zijn er ook wat nieuwe snufjes. Zo kun je nu dynamische tactieken instellen waarmee je de speelstijl van je team tijdens wedstrijd met een druk op de knop ingrijpend kunt veranderen. Daar hoort dan niet alleen een nieuwe formatie bij, maar ook een aanvallende en defensieve stijl. Zo kun je je zelfgemaakte team nog meer naar je hand zetten. Dat kan ook met een nieuw 'Player Pick'-item. Daarmee krijg je vijf spelers te zien waaruit jij dan een keuze mag maken, zodat je net wat meer controle hebt over welke spelers aan je team toegevoegd worden. Het zijn geen wereldschokkende toevoegingen, maar ze maken van Ultimate Team weer een net wat betere spelmodus.

Hilariteit met House Rules

Wie graag meer vernieuwingen wil zien in de spelmodi, doet er goed aan naar Kick-Off te kijken. Normaal gesproken ging je hier alleen heen als je met vrienden op de bank een potje FIFA ging spelen ... en dat is eigenlijk nog steeds zo. Het goede nieuws is wel dat het nu een stuk leuker is. Een van de beste toevoegingen is stiekem een gouden ouwe: elke gamer kan een profiel aanmaken en daardoor kun je in FIFA 19 onderlinge scores tussen diverse spelers bijhouden, zoals dat heel vroeger in de Pary Mode ook kon. Het is ons nooit duidelijk geweest waarom EA dat uit FIFA had gehaald, maar nu is het dus terug, al is het op een net wat andere manier.

Onder het Kick-Off-menu vind je ook de nieuwe 'House Rules'. Hier vind je een aantal spelopties die het normale potje FIFA behoorlijk anders maken. Vooral de variant zonder regels en de variant waarbij een team dat scoort een speler moet inleveren, vallen bij ons in de smaak. Spelers ongegeneerd neer kunnen halen is hilarisch en de mechaniek dat het beter spelende team steeds met een man minder komt te staan, werkt ook heel leuk. De House Rules zullen voor niemand de hoofdreden zijn om FIFA 19 in huis te halen, maar het zal menig vrijdag- en zaterdagavond behoorlijk opleuken.

Vooruitgang in gameplay

Of je nu House Rules, Ultimate Team of de Career Mode speelt en of er nu Premier League, Champions League of iets fictiefs over de visuals heen hangt, een ding blijft gelijk: de gameplay. Op dit punt hadden we de laatste jaren best wat kritiek op FIFA. Niet dat de games slecht waren, zeker niet. Het was alleen wel zo dat de game jaar op jaar weinig evolutie liet zien. FIFA 18 beschikte weliswaar over nieuwe features, maar eenmaal aan het voetballen merkte je daar eigenlijk weinig van. We hanteerden dezelfde opbouw, speelden op dezelfde wijze omdat dat was wat werkte en op dat moment nog steeds werkte. En dan kun je je afvragen hoe logisch het is om steeds weer de nieuwe game in huis te halen.

Hoog baltempo

FIFA 19 komt wat dat betreft een stuk beter voor de dag. De game doet verschillende dingen behoorlijk anders. Dat begint met het tempo. Het hangt uiteraard mede van je eigen speelstijl af, maar in algemene zin voelt FIFA 19 sneller aan dan zijn voorgangers. Die snelheid zit hem met name in de bal, niet in de spelers. Het is een vrij abstracte omschrijving, maar in FIFA 19 heeft de snelheid van de pass terrein gewonnen ten opzichte van de snelheid van de sprint of de dribbel. Dat betekent wat je misschien al kunt afleiden: er wordt meer en sneller gepast. De AI schiet daar trouwens wel een beetje in door. Speel je op de wat hogere niveaus, dan passen zelfs bescheiden ploegen een half tiki-taka-systeem toe. Dat maakt de gameplay een tikkeltje ongeloofwaardig, zeker in combinatie met de ook nog eens pijlsnel handelende spelers, en lastig. De bal afpakken van een ploeg die de bal als een bezetene rond speelt, is moeilijk. We lieten onze teams tegen de computer dan ook meestal wat inzakken, om de ruimtes kleiner te maken en meer kans te hebben de bal af te pakken. Een alternatieve aanpak is tactieken als gegenpressing toepassen, maar dat houdt je team ook niet eeuwig vol. Hier moet je dus even mee leren omgaan.

FIFA 19

Een ander algemeen punt is dat de gameplay heeft gewonnen aan soepelheid. FIFA wordt nog weleens bekritiseerd omdat te veel actie 'scripted' of voorspelbaar aanvoelt. Daar zet FIFA 19 ook een stap in de goede richting. Passes en schoten worden regelmatig nog net aangeraakt door een aanstormende verdediger, wat dan een van richting veranderde bal oplevert. Dat duidt erop dat de bal veel 'losser' is dan normaal het geval is in FIFA. Dat betekent ook dat je soms wat kolderieke momenten meemaakt waarop de bal als een soort flipperkastbal van het ene naar het andere team gaat, maar over het algemeen levert het een geloofwaardiger beeld op.

Animaties

Dat laatste wordt ook geholpen door wat EA met een dure term 'real player motion technology' noemt. Volgens de uitgever hebben we het hier over een 'game changing' animatiesysteem dat uiteraard gerealiseerd is met behulp van Frostbite. Het is een verzamelnaam voor alles dat met bewegingen van de spelers te maken heeft. De naam doet hier een revolutie vermoeden, maar dat is te veel eer. Wel is het zo dat spelers realistischer reageren op impact van andere spelers of de bal. Het resultaat is dat de bewegingen er beter uitzien. Ook moet de game spelers op geloofwaardigere manieren met de bal om laten gaan. Dat gebeurt allemaal contextueel: je gebruikt dezelfde knop om te koppen of een omhaal te maken, en de positie van de bal en de speler bepalen wat er gebeurt. Dat werkte altijd al zo, maar spelers kiezen nu merkbaar vaker voor balcontact met de borst. Dat oogt vaak geloofwaardig. Minder geloofwaardig is dat we vrijwel elke wedstrijd wel een omhaalpoging zagen bij een corner. Het kan niet veel kwaad, maar als je dan toch inzet op realisme, is dat toch een beetje te veel van het goede.

FIFA 19

Dat geloofwaardigheid van FIFA 19 wordt trouwens mede mogelijk gemaakt door de keepers in het spel. De sluitposten in voetbalgames zijn vaak onderwerp van discussie. Ook in PES 2019 valt er weer voldoende aan te merken op de keepers, maar FIFA 19 lijkt een uitzondering op de regel dat keepers in voetbalgames altijd dramatisch zijn. Sterker nog, we hebben de keepers in het spel eigenlijk nog amper op grote fouten kunnen betrappen. Veel vaker zagen we prachtige zweefduiken naar ballen die dan nog net uit de hoek werden getikt, of katachtige reacties die treffers voorkwamen. Tegelijkertijd is het nog wel prima mogelijk om een goal te maken. Hier lijkt EA een prima balans gevonden te hebben, en daarmee is een van de minpunten van FIFA 18 gecorrigeerd.

Nieuw schietsysteem: in potentie erg goed, wel onwennig

Fouten herstellen is belangrijk. Dingen herstellen die niet kapot waren is gevaarlijk. Dat blijkt wel, want wij zijn tijdens het spelen geen vrienden geworden met het nieuwe schietsysteem van FIFA 19. De basis is simpel. Je drukt twee keer op de schietknop, waarbij de timing van de tweede druk bepaalt hoe zuiver het schot is. Voor ons ging die timing nooit écht lekker aanvoelen, waardoor we de optie uiteindelijk uitschakelden en terugschakelden op het aloude, nog steeds goed genoeg werkende schietsysteem. Anderen waren wel goed te spreken over het systeem. Dat biedt hoop, want in potentie is het een goede zet. Het is een maatregel die van op doel schieten een meer skill-based bezigheid maakt. Dat maakt FIFA 19 dus een game waarin goede spelers zich nog meer kunnen onderscheiden van minder goede spelers, en dat is altijd positief, ook al is het systeem dat erbij hoort even wennen en zal het niet voor iedereen een upgrade zijn.

AI met 'voetbal-IQ'

Een laatste aspect dat opvalt in de gameplay is de rol van de AI, in zowel aanvallend als defensief opzicht. Vooral verdedigers zijn dit jaar behoorlijk goed wakker. Speel je vanuit het middenveld een diep staande buitenspeler in, dan is de kans dat de links- of rechtsback voor zijn man komt en de bal verovert vrij groot. Hij ziet hem immers lang aankomen, en als de buitenspeler niet in de bal komt, lijd je balverlies. Aan de kant van de aanval zien we spelers actief loopacties maken, zowel in de ruimte als om ruimte voor anderen te maken. Het getuigt van meer 'voetbal-iq' dan we ooit gezien hebben in een FIFA-game, maar er zijn nog wel verbeterpunten. Zo lopen je verdedigers bij een uittrap van de tegenstander vrijwel altijd te laat met de aanvaller mee die ze dekken, waardoor je het luchtduel niet aan kunt gaan en geen kans hebt de bal te onderscheppen.

Eredivisie blijft onherkenbaar

Op het gebied van gameplay zijn er dus duidelijk stappen gemaakt. Op een ander vlak, namelijk dat van de presentatie, valt dat redelijk mee. Het commentaar is op een paar nieuwe zinnen na nauwelijks veranderd. Nog steeds zit FIFA 19 bij dit aspect op een veel hoger niveau dan PES 2019, maar verwacht hier niet al te veel nieuws. Het enige nieuws op dit vlak is dat de Champions League is voorzien van eigen commentaar, om een beetje te differentiëren van het standaardcommentaar. Wat wel leuk is dat er meer liedjes van clubs bij lijken te zijn gekomen. We hoorden zelfs in de Eredivisie meer variatie in de liedjes vanaf de tribunes, dus dat is positief.

FIFA 19

Met de Eredivisie is echter ook een altijd terugkomend pijnpunt van FIFA genoemd. Ook in FIFA 19 is er namelijk weer nauwelijks aandacht aan de Eredivsie besteed. Spelers met een verleden in het buitenland of een optreden op het WK komen er nog best aardig af, maar verder is het bar en boos. Dan kun je zeggen 'boeiend, iedereen speelt toch met topteams en die spelers zien er uitstekend uit' maar dat is te gemakkelijk. Als Konami de Eredivisie kan voorzien van herkenbare spelers, dan moet EA Sports dat ook kunnen. Dat het al jaren niet gebeurt en dat er nul komma nul verbetering in zit, is treurig. Dat de Eredivisiebal, de schaal en dat soort dingen wel in de game zitten, is aardig, maar slechts een pleister op de wonden.

Het laatste punt van aandacht begint ook een vast terugkerend onderdeel te worden. FIFA 19 is op het moment van schrijven namelijk nog zeker niet vrij van bugs. Zo zweefde er een keer een vlag van een grensrechter ergens boven het veld, die daarna ook niet meer weg ging, zelfs niet bij volgende wedstrijden. We moesten FIFA 19 afsluiten en herstarten, en pas toen deed de game weer normaal. Ook gaan er aan de simulatiekant nog wel wat dingen mis. We zagen bescheiden middenmoters uit Portugal in de Champions League, en The Journey houdt er nogal aparte simulaties op na. Toen Alex Hunter in de 91ste minuut bij een 1-0 stand gewisseld werd, simuleerde FIFA de rest van de game voor ons, die vervolgens nog in 5-0 eindigde. Dat kan natuurlijk niet. Heel erg is het niet, maar wel een beetje slordig.

Conclusie

Meestal duurt het even voor je aan een nieuwe voetbalgame gewend bent. FIFA 18 bleek daar een uitzondering op, maar vooral omdat die game te weinig verschilde van zijn voorganger. FIFA 19 brengt meer innovatie, maar voelt desondanks toch al snel heel soepel en vloeiend aan. Schieten werkt lekker, het hogere tempo is fijn en de keepers zijn eindelijk wat vaardiger dan ze lange tijd geweest zijn. Het nieuwe schieten maakt de game meer skill-based, al hebben wij het systeem nog niet onder de knie. The Journey: Champions brengt variatie door met drie hoofdpersonages te werken en Ultimate Team is weer verder uitgebreid, met meer content voor gamers die niet online willen spelen. Het is jammer dat sommige oude pijnpunten, zoals de lachwekkende uitwerking van spelers in de Eredivisie en het scouten van spelers in de carrièremodus, maar niet aangepakt worden, maar verder is FIFA 19 een heerlijk voetbalspel. Nu maar hopen dat EA dit jaar niet met elke patch de gameplay volledig op de schop gooit, want dat zat FIFA 18 het afgelopen jaar misschien wel meer in de weg dan de problemen die het spel bij de release had.

Reacties (141)

Sorteer op:

Weergave:

Ieder jaar koop ik PES en mijn zoon FIFA dus ik kan een redelijk goed vergelijk maken. Feit is wel dat je beide wel echt een tijdje moet leren spelen, want anders is een mening geven en een vergelijk maken niet mogelijk :O

Allereerst wil ik zeggen dat alle discussies rondom licenties niet meegewogen mag worden. Zowel op de PC als PS4 (helaas niet voor XBox) is dit in enkele minuten helemaal goed te krijgen met Option Files. Kleine moeite, grote deugd!

De demo van FIFA 19 kan mij niet bekoren. Het is nog steeds erg scripted allemaal. Je ziet ook vaak dezelfde bewegingen terugkomen. Qua gameplay is het ook dit jaar weer geen verbetering tov FIFA 18. Daarentegen is de sfeer, de menu's, FUT etc weer prima in orde bij FIFA.

Ik speel PES 2019 inmiddels en maand op de PC (Steam). De gameplay (passes, bewegingen en handelingen van spelers), de graphics (vooral faces), de sfeer (stadions en publiek) en MyClub zijn echt wel weer een verbetering tov 2018. De menu structuur en het commentaar zijn al jaren nog steeds erg saai. Het voelt gewoon realistischer dan FIFA. Na een potje PES, vooral online, ben ook soms echt afgepeigerd en zweet ik gewoon een beetje. Echt een beleving, soms gefrustreerd omdat ik net door een klein foutje verloren heb, soms opgelucht omdat ik door een gelukje net gewonnen heb.

Ik vind dan ook dat PES een hogere rating had moeten krijgen dan FIFA, zonder FIFA daar heel erg mee tekort te doen. Maar ik snap wel dat vooral de jeugd zich meer in FIFA kan vinden vanwege de veel grotere populariteit/herkenbaarheid, laagdrempeligheid van spelen (door scripting), de realistische FUT modus en de hele aankleding. De marketingmachine van EA is ook vele malen groter dan die van Konami.

De ideale wereld in deze is : De gameplay en graphics van PES en inrichting (menu en modi) van FIFA. :)
Ook ik koop ieder jaar de nieuwe PES en doe dit al zo'n 16 jaar sinds Pro Evolution Soccer 2. Ik kan niet anders dan me achter jouw betoog scharen. Speel het spel nog steeds wekelijks en door de enorme diepgang heb ik het gevoel dat ik nog steeds mezelf kan verbeteren en wordt het nooit saai. Heb de PES2019 demo al een tijdje gespeeld en de gameplay is wederom verbeterd tov 2018. Het gaat een fractie langzamer, passes zijn realistischer en ook het gebruik van je lichaam is erg belangrijk. De verbeteringen in de gameplay zijn goed en geven weer een beetje extra diepgang. Jammer genoeg is de entourage, menu's en licenties niet aanwezig. Maar dat zijn dingen die er leuk uitzien maar niet van toegevoegde waarde zijn voor waar de game echt om draait: gameplay. Helaas is de massa hier wel gevoelig voor en spelen ze liever een game waarbij je Manchester United speelt ipv Man Red en menu's bedient die er gelikt uitzien ipv een Japanse interface die dateert van 2002.

Gisteren heb ik de Fifa19 demo een kans gegeven. Uiteraard speel ik dat spel niet op hetzelfde niveau als PES maar dat wil niet zeggen dat me een aantal opvallende zaken opviel. De spelers rennen onrealistisch snel en ook het passen gaat alsof je aan het biljarten bent. Aannames zijn altijd strak aan de voet. Bij PES kan ik juist genieten van het feit dat je de juiste snelheid aan een pass moet meegeven en de bal goed moet aannemen omdat hij anders van je voet stuitert. Ook merkte ik nauwelijks verschil tussen de kwaliteiten van de spelers. Een speler als Bale voelde vrijwel hetzelfde aan als Isco terwijl bij PES veel meer nadruk wordt gelegd op de individuele verschillen van spelers. Wat ik wel beter vond van FIFA is het aangaan van duels. Bij PES heb ik nooit het gevoel dat ik daar veel invloed in heb door juist te timen. Ook zijn de nieuwe Survival mode en de mode zonder scheidsrechter hele goede vernieuwingen, iets waar PES ook flink tekort in schiet. Terwijl ze door het gebrek aan licenties juist creatief zouden moeten zijn met dit soort zaken.

Nogmaals ik ben geen ervaren FIFA speler maar de conclusie die ik met mijn korte ervaring trek is dat FIFA diepgang mist in de gameplay die PES wel heeft en daardoor veel meer als een arcade game aanvoelt. Echter is FIFA in alle andere zaken wel beter waardoor de massa de game aantrekkelijk vindt.
Goede samenvatting! Ik heb dit jaar Fifa 18 en Pes 2018 gekocht om ze eens te kunnen vergelijken, en ik ben een beetje op dezelfde conclusie gekomen als jij. AI en gameplay van PES loopt wat lekkerder, Fifa lijkt soms idd erg scripted en vooral het 'rubberbanding' systeem kan ik echt niet meer tegen. Hiermee bedoel ik dat het verschil tussen sterke en zwakke tegenstanders soms iets te veel wordt weggetrokken, waardoor een Fifa wedstrijd met een Spaanse middenklasser soms makkelijker tegen Barca is dan tegen een andere middenklasser.

Daarentegen kan ik gewoon niet wennen aan de look and feel van PES. Menus voelen allemaal trager en somberder aan, en het veld vind ik soms net een biljartlaken. Na 30 minuten career mode werd ik gillend gek van de menustructuur en de laadtijden tussen menu's in.

Helaas vind ik de laatste dingen zo storend, dat ik de mindere gameplay van Fifa maar voor lief neem. De sfeer die dat spel heeft (fijn, 'ademend' menu, veel beter commentaar, in mijn optiek realistischer veld en stadiongeluid) maakt het voor mij een fijnere ervaring.
Waar vind ik die options files dan? Ik heb pes 2017.
Zowel voor PC en PS4: (géén XBox)

Pesuniverse : weliswaar betaald (prijs valt wel mee), maar altijd goed en up-to-date en goede instructie

PTE of PES PATCH : gratis, maar je moet je eerst een weg zien te banen door alle reclames en andere irritante popups

En her en der op internet te vinden via Google.

[Reactie gewijzigd door Rob_F op 22 juli 2024 16:30]

zoek naar pes galaxy patch, werkelijk een van de meest compleet en beste jarenlang
Vind het vreemd dat fifa dit jaar een hoger cijfer krijgt dan pes. Ik hoor in deze review niks over de graphics, terwijl ik die veel minder vind dan bij PES. Geen punten aftrek voor lootboxes... Gameplay van pes is veel beter dan fifa 19. Scripting is heel erg aanwezig bij fifa 19. Er is alleen maar oog voor fut bij ea om daar zoveel mogelijk geld aan te verdienen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:30]

Helemaal mee eens, maar na het laatste half jaar reviews op tweakers te hebben gelezen heb ik mij er nu bij neergelegd dat het maar een subjectief stuk is en ik het persoonlijk helemaal niet eens ben met de mannen en vrouwen bij tweakers. Fifa lijkt mij elk jaar weer een herhaling van het een game die een jaar daarvoor ook uit kwam, dat die game uberhaubt elk jaar hoger dan een 7 haalt is mij een raadsel. Maar als je voetbal fan bent is dit natuurlijk elk jaar je 9,5 game!
De graphics zien er hetzelfde uit als Fifa 17 al zijn er volgens mij wel meer animaties maar het speelt toch volledig anders vind ik persoonlijk. Het is niet meer zoals in Fifa 18 waar je gewoon doorsteekballen door het centrum gaf en dan met snelle aanvallers op de doelman afging en dan een low driven shot die telkens binnen ging. Ook is het minder ping pong voetbal en passen schoten voelen veel realistischer aan op Fifa 18 kon je vanuit elke hoek schieten hoe je lichaam ook gepositioneerd stond. Timed finishing moet ik nog even afwachten ben wel beetje bang dat het te OP wordt na vele matchen gespeeld te hebben. Ook positief is dat de sweaty dkt (daily knockout tournament) vervangen is door een regelmatigheids toernooi dus hoe meer je speelt hoe meer Weekend League punten je krijgt en hoe betere rewards die je krijg. Voor mindere spelers duurt het veel langer voor ze gekwalificeerd raken voor de Weekend League maar met het dkt konden ze zich waarschijnlijk nooit plaatsen want je moest 4 matchen winnen tegen 4 verschillende spelers die ook altijd hun match gewonnen hadden dus in de 4de match (de finale) moest je tegen iemand die ook 4 matchen gewonnen had.
Ach wanneer ik een voetbal game koop is het sowieso altijd PES, ik wil niets te maken hebben met EA games.
Maar ik koop PES altijd vanwege de BAL game mode (Become a Legend), iets anders speel ik toch niet.
Persoonlijk vind ik dat het leukst, 1 speler besturen in de player camera view alsof je echt op het veld staat.

EA heeft bij mij echt afgedaan na het gedoe met Star Wars Battlefront II, ik breng mijn centjes ook liever naar Rockstar bijvoorbeeld, naar betere ontwikkelaars zullen we maar zeggen. (RDR 2 next month !!)
Fifa heeft mij ook nooit zo kunnen bekoren, ik vind dat het stroperig aan voelt in tegenstelling tot de gameplay van PES.

Ik weet nog dat ik Fifa 97 helemaal kapot heb gespeeld totdat ik op een gegeven moment PES een keer ging proberen (jaren en jaren later) en nooit meer heb omgekeken, alhoewel ik heel af en toe Fifa nog wel eens van dichtbij heb geproeft bij vrienden maar het na 1 potje wel weer gezien en gevoeld had.

Sowieso ben ik erg "picky" geworden wanneer het om games aanschaffen gaat, ik koop liever geen "halve" games meer, ik denk dat de meesten hier wel begrijpen wat ik hiermee bedoel.
Ik kijk dus heel goed uit voor "money grabbers" zoals EA. Its in the game ?? "Its in the lootbox" zullen ze bedoelen hahaha ;)

Ik snap dit hoge cijfer en lof rede dan ook niet zo goed.
Become a Legend mode?
Is dat een speler/team creeëren en deze verder trainen zodat deze continu progressie maakt? In dat geval is het voor mij interessant op PES te halen aangezien ik dit altijd de leukste mode vindt. Zover ik zie is deze alleen niet op de Switch beschikbaar, maar is wel mijn primare gameconsole.

Lastig!
Je creeërt dan je eigen speler en bestuurd dan alleen je eigen speler in het veld en moet je dus opwerken/progressie maken en je eigen career maken.
Ik begin altijd in de Eredivisie en ga dan na en tijdje naar een buitenlandse club en so on.

Je kunt zelf bepalen op welke positie je speelt, ik doe meestal aanvallende middenvelder of spits ;)
Ik zet em dan altijd op player camera zodat je echt in het veld staat en kijkt zoals je in het eggie ook doet.
Lijkt mij precies hetgeen wat ik zoek. Komt de nieuwe versie ook uit voor de Switch?
Geen flauw idee, sorry...
Dit zit overigens ook al jaren in FIFA. Enige verschil is dat je in PES ook Europa kan verlaten en in FIFA niet tot nauwelijks.
Eens! Ik heb vroeger pes gespeeld tot pes6, daarna fifa t/m 2018. Onlangs de demo gespeeld van pes2019 en deze was echt veel beter qua gameplay dan fifa ooit geweest is. Veel minder voorspelbaar en gewoon heerlijk om te spelen.
Je hebt bij PES veel meer het gevoel dat jij de baas bent over de spelers die je bestuurt. Zoals hieronder ook aangeven door Rob F, Pes is veel minder sripted.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 16:30]

Wel grappig dat star wars bf2 om het zelfde lootbox systeem als fut een 5 kreeg. Laat maar weer eens zien dat het geklaag om lootboxes een scheet is.
ik denk ook dat BF2 iets te veel afhankelijk was van de lootboxes. Als je niet online speelt zijn de FUT dingen allemaal niet zo relevant maar is er toch nog genoeg andere game over.
Alleen is fut veruit de meest gespeelde mode in FIFA waarschijnlijk.
Dan nog is het een keuze om die te spelen, ik heb nooit FUT aangeraakt in FIFA en ik vermaak me prima met modes zoals coop online, versus, career etc. waar je niet in aanraking komt met lootboxes dus ik snap wel dat BF2 een flink lager cijfer daarvoor kreeg.
Bij FUT kies je zelf voor de modus daar waar SWBF2 het onmogelijk maakte om de game zonder de lootboxes te spelen. Je kunt in Fifa nog steeds een potje online ballen zonder gezeik met je team te hebben. Een potje Battlefront online was onmogelijk om geen spelers bij de tegenstanders te hebben die niet voordeel haalden van hun starcards (of ze die nou kochten maakt eigenlijk weinig uit).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 16:30]

Maar dit schijnt (volgens een kennis van mij) juist grondig aangepakt te zijn bij Fifa 19, hij had deel 18 overgeslagen omdat hij geen zin meer had om vrijwillig verplicht geld uit te geven aan ''kaarten'' (?) voor het online gedeelte.
Hij heeft de 10 uur trial gedaan van '19 en hij was om, 1 van de redenen was juist dat je veel makkelijker aan die zogenaamde kaarten kwam door simpelweg te spelen.

Bij de voorgaande delen was je vrijwel verplicht ofzo om extra geld uit te geven zodat je online iets kon doen (ultimate team?), dat zou nu dus niet meer het geval zijn.

Mijzelf staat ook bij dat ik een tijd geleden op tweakers gelezen heb dat dit soort bedrijven op de vingers getikt zijn wegens het uitvoeren van gokspelen (dat zal dan wel betrekking hebben op die random, extra geld kostende kaarten).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 16:30]

Bij Fifa 18 kon je juist gemakkelijk op het begin aan veel coins/spelers komen doordat je boosts aan kunt zetten en met bepaalde challenges meteen hele dikke packs kon krijgen. Maar als de boosts op zijn en de challenges gedaan gaat het wel een stuk slomer.
Het is nog niet echt veranderd in FIFA 19, iig op de PC.
groot verschil echte is dat battlefront 2 je een groot oneerlijk voordeel had als meteen 100 euro neerlegde en darth vader unlockte wat het meest OP karakter in het spel is en iedereen komt random bij elkaar.
Hier echter word je geschaald tegen gelijkwaardige tegenstanders dus leuk dat je de eerste 5 potjes makkelijk wint maar daarna kom je tegen andere die net zo goed zijn als jou en hoogstwaarschijnlijk ook ronaldo en messie gekocht hebben
Nogal scheeft voorbeeld, aangezien sw bf 20 vs 20 is en fifa 1 vs 1. Juist bij FIFA ben je in het nadeel als je tegen iemand speelt met een echt geld gekocht team. Op die manier is het juist makkelijk om in de hogere divisies te komen (wat uiteindelijk het hoofd doel is van ultimate team).
Nee dit laat zien dat Tweakers alles behalve consequent is en vooral gewoon de massa blij wilt maken met hun oordelen.;)
Laat maar weer eens zien dat het geklaag om lootboxes een scheet is.
Reviewers zijn ook maar mensen. De meeste reviews zijn subjectief, net zoals deze. De reviewer vindt bepaalde dingen belangrijk en haalt die aan, terwijl andere dingen niet benoemd worden. Geen woord in deze review over PES, welke in bepaalde opzichten superieur is. Geen woord in deze review over FUT, wat nog steeds een uitmelkend verdienmodel is. Blijkbaar vond de reviewer FUT niet belangrijk genoeg om het te benoemen.

Je kunt FIFA overigens niet direct vergelijken met SWBF2. Bij SWBF2 kon je totaal niet om de lootboxes heen omdat er slechts één game modus was. Bij FIFA heb je naast FUT nog vele andere game modi zodat je het compleet kunt negeren als het je te veel stoort. Dus als lootboxes je tegenhouden om een game te kopen dan zou je met SWBF2 een miskoop hebben gedaan, terwijl er bij FIFA nog genoeg gameplay overblijft om het eventueel geen miskoop te laten zijn.

Het geklaag om loot boxes is geen scheet imho. Ja, de grote massa interesseert het vooralsnog geen drol, getuige de gigantische verdiensten die lootboxes genereren. Maar er is wel een groeiende weerstand tegen. Helemaal als het lootbox model niet goed uitgewerkt is en daardoor als gameplay verstorend wordt ervaren.
Het is vroeg, dus kan er langsheen gelezen hebben, maar ik lees niks over het grootste minpunt van FIFA; namelijk dat het zo enorm scripted is en dat ze er alles aan doen om het een spannend potje te maken. Ben je dus veel beter dan je tegenstander, dan merk je direct dat FIFA ingrijpt en jouw poppetjes ineens de meest simpele dingen niet meer kunnen.

De vraag is dus ook, zit dit er nog steeds in? Zo ja, dan scoort dit spel voor mij direct een dikke onvoldoende! Je wil namelijk jouw skills kunnen testen ten opzichte van een ander, en door het het systeem van FIFA kan dat een stuk minder en haalt al het vermaak uit het spel.
Feit is dat FIFA meer arcade is en PES meer gericht op simulatie. Voor de massa is FIFA het interessants dus ik snap wel dat EA dit niet gaat aanpassen. Hoeveel FPS zijn in de single player wel niet scripted?
Ik heb juist echt altijd het tegenovergestelde gehoord. FIFA gaat voor realisme en is het Gran Turismo van de voetbalgames, terwijl PES meer arcade is zoals Ridge Racer. Bij FIFA willen ze dat het net een echte voetbalwedstrijd is, terwijl je bij PES wel merkt dat acties zoals passen wel erg overdreven zijn.

[Reactie gewijzigd door EpPart op 22 juli 2024 16:30]

Ik heb juist echt altijd het tegenovergestelde gehoord. FIFA gaat voor realisme en is het Gran Turismo van de voetbalgames, terwijl PES meer arcade is zoals Ridge Racer. Bij FIFA willen ze dat het net een echte voetbalwedstrijd is, terwijl je bij PES wel merkt dat acties zoals passen wel erg overdreven zijn.
Dan heb je dat helemaal verkeerd gehoord ;)
Nee hoor. Het is maar net hoe je 't wilt zien.
Fifa speelt wat houteriger. Pes speelt vloeiender. Pes speelt lekkerder maar fifa voelt meer realistischer aan. Kijk maar 's naar een live wedstrijden en vergelijk die maar 's met beide. Ik vind fifa dan realistischer overkomen.
Gooi daarnaast nog hoe de career is opgebouw, de naam licenties en qua "realisme' voel ik dat meteen al 2x meer bij fifa. Zeker als je na een seizoen in career mode van pes al van die lompe regens krijgt van oude legendes. Heel je speel modi naar de knoppen. Op dat vlak is pes zo arcade en lomp als t maar zijn kan. Samen met de interface.

Ik ga niet beweren dat 1 vd 2 beter is. Ik vind dat ze beide sterke voors en tegens hebben, maar qua gevoel van simulatie en realisme vind ik fifa veel beter.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juli 2024 16:30]

Het gaat toch om de gameplay of het realistischer is of niet? Ik ben het met je eens dat ML niet realistisch is en arcade achtig overkomt, maar de gameplay van PES is realistischer hoe je het wend of keert.
PES is wat vrijer qua gameplay en speelt soepeler. Dat vind ik geen synoniem voor realistisch.
Ik vind PES daarom qua gameplay ook lekkerder om te spelen, maar als je dat even weghaalt en gaat kijken als een ander bijv. speelt en jij alleen kijkt, dan vind ik FIFA realistischer ogen (=! beter).
Wat je beter / fijner vind, mag je zelf weten en dat je 't realistischer vind, ook natuurlijk. Maar ga niet beweren dat het hoe je 't wendt of keert dan realistischer is. Gameplay an sich zegt niet automatisch iets over realisme, meer over spelplezier ;-) En persoonlijke voorkeur hebben we allemaal. Ik probeer alleen maar te onderbouwen hoe ik ernaar kijk als je 't hebt over realisme. Dat je daarvoor scripted meuk voor terug krijgt is dan weer een groot nadeel.
Dus het realisme voor jou is het totaal pakket en hoe het spel oogt?
Alles bij elkaar.
Realisme is voor mij hoe dicht het bij de werkelijkheid komt. Zoals de betekenis van het woord is. Hoe het eruit ziet, hoe het speelt en alles eromheen.
Wat vind jij er realistisch aan spelen dan? Dat het soepel gaat? Snel? Want als t soepeler en sneller gaat als in 't echt. Is het dan realisme of gewoon lekkerder spelen?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juli 2024 16:30]

Realisme is dit geval dat ik een spel kan spelen waarbij ik keuzes kan maken die dicht lijken op de keuzes die in het echte spelletje gemaakt kan worden. Ruimtes creëren, gekozen tactieken op het veld terug kunnen zien, de bal die 'echt' beweegt, loop acties nja noem maar op alles wat het spel voetbal voetbal maakt. Ik heb dit de laatste paar jaren veel meer het gevoel bij PES dan bij FIFA. Je hebt in PES de mogelijkheid bijvoorbeeld om het spel op te bouwen of super verdedigend op de counter te spelen en dan het zelfs helemaal om te gooien als dat niet werkt. Bij FIFA heb ik dat gevoel niet, het spel ping pong voetbal met mooie trucjes, wil je anders spelen dan ga je het online niet redden.
Daar heb je een punt. Zo gezien is t ook wel weer realistisch inderdaad 😉
Gameplay is maar een aspect, uiteindelijk is het de totale beleving he. Sfeer, muziek, graphics etc. ;)
Ja, in veel aspecten van realisme is FIFA realistischer dan PES. En gameplay is maar een aspect, daar heb je gelijk in. Maar bij een spel gaat het volgens mij toch ook voornamelijk om de gameplay?
Je beweert zelf dat 't meer realistisch is. Niet dat het beter speelt 😉
Dus ik vroeg me af wat jij dan bedoelt met realisme?
COD speelt ook lekker maar is ook niet realistisch.
kijk mn andere antwoord:)
Inderdaad sta je 2-0 voor wordt de keeper ineens god. Ik heb nog Fifa 95/96 gespeeld dat was echt super daar had je dat allemaal niet, heerlijk arcade dan kon het ook 12-3 worden :)
Ik ben ook erg benieuwd dat hoe scripted deze versie is en een gemis dat dit niet in de review zit
Ik speel geen Fifa, maar ik weet dat de AI van PES de laatste jaren ook uitermate irritant overpowered was zoals : perfecte passes, perfecte slidings, spelers die op onmogelijke manier de bal afpakken. Of dat jouw spelers in één x zachter rennen of traag reageren en geen enkele bal fatsoenlijk op doel krijgen.

Het frusteerd mij dat de AI het niet moet hebben van tactisch inzicht, maar eerder van cheating.
Precies de reden waarom ik FIFA e-sports zo sneu vind. Alles is zo scripted, je bent zo afhankelijk van de AI, van de keeper en andere factoren. Er is ook werkelijk niks aan om naar te kijken.
Dit vroeg ik mij dus ook af. Als het nog steeds zo is dat je op bepaalde momenten totaal machteloos bent, dan is er op het veld dus niks verbeterd.
In de DEMO (ik weet dat dit niet het uiteindelijke spel is, maar het komt vaak wel in de buurt) viel mij bijvoorbeeld op dat de helft van mijn tegengoals op legendarisch kwamen uit een rebound (kaatsgoal). Via de paal, lat of keeper. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Ook werd er door de tegenstander extreem vaak gescoord in de laatste 2 minuten van de eerste of tweede helft. Dit is al jaren zo en ik stoor mij er nogal aan dat ik aan het einde van elke helft ineens een tegengoal krijg terwijl ik de betere partij ben.
Ook werd er door de tegenstander extreem vaak gescoord in de laatste 2 minuten van de eerste of tweede helft.
Dan speelde je tegen PSV zeker :P
Same here! Overigens heeft PES dit systeem ook. Ik snap niet waarom ze dit doen, of niet de mogelijkheid geven deze 'dynamic difficulty' UIT te zetten :/

Vind de gameplay van beide games geweldig, maar kan ze allebei echt niet spelen om deze reden. Ik heb geen motivatie om te winnen als dat simpelweg mijn tegenstander beter maakt.
Matige review:

"Nieuw schietsysteem voelt onwennig" - dat is puur persoonlijk. Ondanks dat het wennen is kan je er prima goals mee maken. Dat de reviewer er niet mee om kan gaan en terug gaat naar de 'oude methode' zegt genoeg. Niet genoeg geprobeerd om het écht onder de knie te krijgen.

"Eredivisiespelers onherkenbaar als altijd" - Dat dit als minpunt meegenomen wordt snap ik wel. Alleen om daar nu een hele pagina aan te besteden vind ik raar. Eredivisiespelers zijn nog nooit super herkenbaar geweest. Op een paar uitzonderingen na. Waarom dit meenemen terwijl dit dus al vanaf de eerste FIFA het geval is? De eredivisie is super klein en dan is het logisch dat daar minder aandacht aan wordt gegeven.

"Geen vernieuwing in Career Mode" - Wát moet er dan vernieuwd worden? Voetbal is voetbal.

"Sfeer in Stadions" - Is dat echt zo? Ja er zijn stadions die beter uitgewerkt zijn, maar sommige zien er niet uit, gewoon springende sprites. Ja, echt sfeer.

"Goede keepers" - Speel meer en dan merk je vanzelf dat dit niet veel anders is dan Fifa 18. Misschien hangt dit samen met de reviewer die het schieten niet onder de knie kreeg?

Enfin, Fifa is een prima spel, maar geen 8.5 waard. Al vind ik dat de reviewer wel vaker te hoge cijfers geeft want er wordt vaak niet écht kritisch naar games gekeken. Vind het dus ook meer een reclamepraatje dan een echte review.

Ik twijfel om het dit jaar aan te schaffen. Ik speel al jaren redelijk fanatiek FuT en online seasons, maar Fifa blijft Fifa dan dat het stappen vooruit maakt.

[Reactie gewijzigd door sky- op 22 juli 2024 16:30]

De risk/reward bij het nieuwe Timed finishing is erg scheef. Binnen de 16 gebruik ik het nooit; diagonaal in de verre hoek schieten is nog steeds OP, net als in FIFA18. Wat wel annoying kan zijn is als je een klutsbal in de 16 hebt en je hele tijd op de schietknop gaat rammen om hem erin te krijgen :P Dan activeer je het timed finishing en dan is het de vraag of ie dan naast gaat of niet.

Het enige waar ze echt wel veranderingen hadden moeten doorvoeren was Pro Clubs. Het puntensysteem, stamina, maar ook posities die je kan aannemen moet echt verbeterd worden. Het is een hilarische modus met vrienden, maar zorgt soms voor enorm veel frustratie met de kleine dingen die niet kloppen.

Toch zal ik het gaan aanschaffen, simpelweg omdat ik met de nieuwste selecties / ratings wil spelen en omdat mijn vrienden het ook aanschaffen. Gelukkig wel gamesharing met m'n broer, dus dat maakt het een stuk goedkoper :)
Ik vind het een beetje een zure reactie. Is een review niet altijd gezien vanuit het oogpunt van de reviewer? Hij/zij geeft toch een mening over wat hij/zij ergens van vind. De punten die je verder aandraagt kan ik me wel in vinden hoor, daar niet van.

"Wát moet er dan vernieuwd worden? Voetbal is voetbal."
Nou speel ik al jaren geen Career mode meer, maar dit vind ik ook wat kortzichtig. De reviewer haalt bijvoorbeeld aan dat het scouten omslachtig werkt en dat er verder van dezelfde layout als vorig jaar gebruik wordt gemaakt.

"Ik twijfel om het dit jaar aan te schaffen. Ik speel al jaren redelijk fanatiek FuT en online seasons, maar Fifa blijft Fifa dan dat het stappen vooruit maakt."
Deze mening deel ik met je. Ik speel Fifa sinds volgens mij '96 ofzo (het spel waarbij je ook indoor kon voetballen), maar doordat FUT steeds meer een grind- of geldfestijn word en ik het bijna niet meer offline met vrienden speel sla ik denk ik over dit jaar.
"Geen vernieuwing in Career Mode" - Wát moet er dan vernieuwd worden? Voetbal is voetbal."

Vrijwel iedereen die geen voetbalfanaat is vraagt zich om precies die reden al 20 jaar af waarom EA elk jaar een nieuwe FIFA uitgeeft.
Wat moet er vernieuwd worden in de carreer mode? Maak het zoals fifa 11, die carreer mode was veel beter dan van nu. Erg leuk om te spelen en heb ik uren mee vermaakt. Nu is er niks meer aan. Kijk deze video maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=QAy7-e1S0vk
Deze is echt beter (en leuker ;)) met dezelfde boodschap : https://youtu.be/abRsOlLQxNk
"Vorig jaar kon je met Squad Battles al behoorlijk wat verdienen voor je team, en dit jaar komen daar 'Singleplayer Seasons' bij."

Single player seasons was in Fifa 18 FUT ook al mogelijk. De verdiensten waren wel erg laag in verhouding tot Squad Battles. Misschien is dat in 19 wel recht getrokken.

Bij SB speel ik op bijvoorbeeld prof difficulty, en dan verdien ik gemiddeld ongeveer 550-650 goud per wedstrijd. Er wordt dan gerekend met een multiplier van 1. Om de een of andere vreemde reden is bij offline seasons zelfs op legendary difficulty de multiplier maar 0,48 o.i.d. waardoor ik gemiddeld zo'n 400 goud krijg. Ik snap niet waarom die multiplier zoveel lager is terwijl ik speel op een hoger niveau. Bij seasons voelt legendary wel aan als prof bij SB, maar de multiplier is in verhouding daarmee alsnog belachelijk laag. Weet iemand hoe dit zit?
https://www.fifauteam.com/fifa-18-match-coins-awarded-guide/
Hier staat er iets over, maar geen idee waarom SB zoveel hoger zit dan offline seasons.

De extra verdiensten voor het winnen van een offline season vielen ook erg tegen in verhouding tot squad battles. Bij 10 spellen krijg je ongeveer 3.000 goud extra in offline seasons (ik zit nu in div 4) en een goedkope pack. Speel je er 40 dan heb je dus 12.000 goud extra en 4 goedkope packs. Geen idee wat die packs kosten, zeg 5.000, dus dan kom ik in totaal op 32.000 goud bij 40 wedstrijden extra.
Bij FUT als je 40 wedstrijden speelt in een week met meestal amateur en tegen lage rating teams prof dan eindig je gemakkelijk in Elite 3. Je krijgt dan 20.800 goud, en 3 packs met een totale waarde van 65.000 = +/- 85.000 goud extra.

Helaas ben je gebonden aan offline seasons als je coöp wil spelen in FUT zonder PS+ abonnement.

Offline draft is helemaal rampzalig. Als je daar alle 4 de wedstrijden wint kan je reward zelfs zijn dat je packs krijgt met een mindere waarde dan je inleg.

Bovenstaande was van toepassing op Fifa 18, niet 19.

[Reactie gewijzigd door Paul_1982 op 22 juli 2024 16:30]

Single player seasons zat inderdaad al in FUT in FIFA 18. Opvallende misser in de review, al was die mode zo irrelevant dat die er evengoed niet in had kunnen zitten, om de redenen die je aanhaalt.
Dit lijkt haast een advertorial. In de gameplay te vergelijken moet je 4 wedstrijden PES spelen en direct daarna FIFA gaan spelen. Dan denk je woooow wat is dit dramatisch. Qua presentatie prachtig allemaal maar qua gameplay niet te evenaren.
Dit is in mijn ogen ook niks meer of minder dan een advertentie vermomd als een review. Waarom zouden ze anders de hele loot box problematiek die deze game treft ontwijken? EA zal wel een dikke vinger in de pap hebben gehad bij het maken van deze ''review''.
ik ben geen pes fanboy want speel beide footy's elk jaar, maar ik vind de pes gameplay dit jaar echt VELE malen beter. Bij fifa is Fut weer vele malen beter dan myclub.
Ik heb myclub nu 3 weken ofzo gespeeld en heel mijn team bestaat uit superstars. Daarentegen heb ik bij Fut nog nooit een Ronaldo of Messi gehad. Keuzes....
Vandaag door de brievenbus, kan niet wachten tot ik thuis ben. Erg benieuwd. Heb me goed vermaakt met Fifa 18. Alhoewel er natuurlijk wel de herkenbare dingen inzitten heb ik in FUT wel een droomteam neer kunnen zetten. Vind het leuk om dat weer te gaan doen met een compleet nieuw team.
Waar heb je het gekocht? Stuur anders DM.
Ik kan nog niet wennen aan de nieuwe speelstijl t.o.v. Fifa 18. Waar ik in Fifa 18 redelijk oké meekon (online seasons in Divisie 3 of 4), kom ik in Fifa 19 nog niet door Divisie 9 in seasons...

Het nieuwe timed finishing is voor mij compleet ruk, het voelt onwennig en inconsistent, en zelfs na een paar uur kan ik er nog niks mee. Als je timed finishing uitzet, kom je de keepers bijna niet voorbij, omdat je dan niet die perfecte timing krijgt. Ik hoop dat er nog wat balans wordt aangebracht in de gameplay met een patch (de timed finish is echt overpowered).
Vergeet niet dat iedereen, dus ook degene die normaal in divisie 1 zitten, nu nog laag beginnen. En alleen echte Fifa fans kopen de versie met 3 dagen eerder toegang (lijkt me). Daar kom je nu dus allemaal tegen.
Nja, het is gewoon allemaal een klap moeiljker geworden, tegen de AI moet ik een niveau lager spelen, en zonder timed finishing, anders krijg ik er geen bal in...

Het is wel leuk dat het moelijker is geworden, maar ik heb online nog het gevoel dat er bepaalde dingen overpowered zijn, zoals het timed-finishen en bepaalde manieren van verdedigen.
Misschien moet je het juist niet uitzetten om het te oefenen ;)

Ik vind dat timed-finishen juist een mooie toevoeging omdat je het moet oefenen, je kan er beter in worden en je er dus mee onderscheiden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.