Shadow of the Tomb Raider Preview

Lara wordt volwassen

Minder onschuld

Er zijn nog andere zaken die we tijdens onze speelsessie niet voorbij hebben zien komen. Zo is er een hub van waaruit Lara kan opereren. Waar deze hub staat, willen de makers nog niet loslaten. Duidelijk is wel dat de game zich volledig in Midden- en Zuid-Amerika afspeelt en dat de oudheden, gebruiken en rituelen van zowel Maya's als Inca's centraal staan. Lara kent alle goden en talen van beide beschavingen natuurlijk uit haar hoofd, dus ze vindt overal aanwijzingen die naar verborgen schatten leiden. Toch is ook het verhaal in de game wat minder onschuldig dan voorheen. Er dreigt uiteraard een groot kwaad dat de hele wereld bedreigt. In het vorige deel was de dreiging al niet mis, en dat wordt hier nog eens dunnetjes overgedaan. Het verschil is echter dat Lara dit keer een actievere rol heeft in het geheel. Het is de opmaat naar een toekomst als Tomb Raider.

Shadow of the Tomb Raider belooft daarmee een wat meer duistere game te worden dan zijn twee voorgangers. Er zijn gevaarlijkere tombes en een minder onschuldige Lara, die zich vanaf het begin al goed kan verweren en die ook direct in heftige gevechten verzeild raakt. Lara heeft dit keer bovendien een minder onschuldige rol in het verhaal rond de rampen die de wereld bedreigen.

Spektakel

Bovendien zagen we in onze speelsessie flink wat spektakel voorbijkomen, niet alleen tijdens het stuk dat we onderwater moesten zwemmen en waarbij we bijna werden opgegeten door murenes. De speelsessie eindige met een scène waarin de omgeving wordt getroffen door een aardbeving en een daaropvolgende tsunami. Het leidt tot een lange ontsnappingstocht waarbij Lara allerlei obstakels moet zien te overwinnen. De vloedgolf zuigt flinke brokstukken uit de omgeving mee in een woeste waterstroom, en Lara probeert in eerste instantie al klimmend en vooral springend via de drijvende brokstukken een veilig heenkomen te zoeken. Dat lukt niet helemaal, en uiteindelijk komt ze in het kolkende water terecht. Gelukkig weten we inmiddels dat ze goed heeft leren zwemmen, maar desalniettemin is de tocht levensgevaarlijk. Overal steken punten uit die haar ernstig kunnen verwonden.

Terwijl je door de stroom wordt meegevoerd, zie je de stad in brand staan en hulpeloze slachtoffers in het water vallen, of mensen op de kant die proberen anderen uit het water te helpen. Een indrukwekkend geheel dat sterk doet denken aan het spektakel dat je kent van games uit de Uncharted-reeks. Het zijn scènes waarin de gameplay even wat minder belangrijk is, maar waarin vooral op je emoties wordt ingespeeld.

Toch is het niet alleen spektakel. Er zijn ook genoeg vertrouwde elementen. Zo kun je weer van alles verzamelen. Geld, maar ook oude voorwerpen, delen van schatkaarten, voedsel dat als geneesmiddel kan dienen, en Salvage, de nuttige bouwstenen waar je uitrustingsstukken mee kunt maken of opwaarderen. Dat deel zat helaas nog niet in de demo die we konden spelen, dus we weten niet wat Lara allemaal kan bemachtigen. De aanwezigheid van Salvage doet echter vermoeden dat er weer flink wat valt op te waarderen. Ook terug zijn de hints die je kunt krijgen. Als je op de rechterstick drukt, zie je wat elementen in de omgeving geel oplichten. Het is vooral handig tijdens de delen waarin je moet klauteren en puzzelen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3