Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Huawei P20 Pro Review

Als je voor accuduur en camera gaat

Inleiding

De P20 Pro heeft alles wat je van een smartphone uit de hoogste categorie mag verwachten, behalve draadloos laden dan. De camera behoort tot de absolute top, het grote oledscherm is prachtig en ook over de accuduur willen we graag naar huis schrijven. Het is dan ook extra jammer dat de software het feestje enigszins verpest, maar wie daar overheen kan stappen en deze snelle telefoon voor een leuke prijs koopt, doet goede zaken.

Huawei P20 Pro Blauw

Prijs bij publicatie: ¤ 899,-

Vanaf ¤ 732,78

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Huawei heeft enorme ambities op de smartphonemarkt, dat weten we al een aantal jaar. In de lagere segmenten doet het bedrijf al een tijdje goede zaken, maar een briljant high-end model dat voor een grote doelgroep geschikt is en kan concurreren met de absolute top, heeft het bedrijf nog niet voortgebracht. Daar moet verandering in komen met de P20 Pro. Huaweis schijnwerpers staan vol gericht op deze telefoon en onder andere gezien de bijzondere, drievoudige cameraopstelling met relatief grote sensor, die uit de achterzijde van het toestel steekt, is dat goed te begrijpen.

Huawei vindt zelf in elk geval dat het nu eindelijk op het niveau zit van de allergrootsten. Het toestel gaat direct het gevecht aan met de Apple iPhone X, de Google Pixel 2-telefoons en de Samsung Galaxy S9-serie. Elke tweaker weet echter dat simpelweg een camera extra op je smartphone zetten niet per se tot een betere fotokwaliteit leidt. Toch waren we bij de preview redelijk onder de indruk, gezien het praktische en veelzijdige karakter van de camera en daarnaast, op technisch vlak, van de grote camerasensor die Huawei in het toestel heeft weten te bouwen. Twee jaar geleden kwam de Chinese fabrikant immers nog met een dubbele camera waarvan het nut ons grotendeels ontging.

Bekijk deze video in de StreamOne-player.

Los van de camera lijkt de P20 Pro behoorlijk op een iPhone X. De fabrikant heeft dan ook de naam Apple nauwgezet te volgen, vooral wat ontwerp en software betreft. Maar als Huawei dit goed doet en Apple ook durft te overtreffen, zien wij daar geen been in. De Chinese fabrikant heeft in de afgelopen jaren geleerd, onder andere van de telefoons van Apple, om ook de westerse markt goed te kunnen bedienen. Het beste dat Huawei op dit moment kan maken, is de P20 Pro en wij probeerden er in de afgelopen tijd achter te komen of dit toestel echt het niveau van de absolute top haalt.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3