Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy S8 Preview

Futuristische smartphone is een en al scherm

29-03-2017 • 17:00

346

Multipage-opmaak

Inleiding

Het is weer die tijd van het jaar. De vogeltjes fluiten, de krokussen komen op en dat kunnen we allemaal vastleggen met een nieuwe smartphone uit de Samsung Galaxy S-serie - want die komt sinds jaar en dag uit in het voorjaar. We verwachten natuurlijk dat de nieuwste telefoon het een stuk beter doet dan het vorige jaar, dat hij bijvoorbeeld langer meegaat op een acculading en dat de soc weer sneller en zuiniger is.

De nadruk ligt bij de S8 en S8+ in essentie echter op het scherm. Niet dat het zoveel helderder kan, nog contrastrijker is of betere kijkhoeken heeft, maar simpelweg het feit dat het een zo groot mogelijk deel van de voorkant van het toestel beslaat. Daar is Samsung naar eigen zeggen al jaren mee bezig en het resultaat zorgt ervoor dat er een aantal vaste waarden van de van de Galaxy S-reeks op de schop gaan, aangezien er minder ruimte op de voorkant is voor andere zaken.

Het is iets dat onmiddellijk opvalt bij het zien van dit toestel. Waar je afgelopen jaren kon denken dat de nieuwste Galaxy S sprekend leek op het model van het vorige jaar, zal niemand ze deze keer door elkaar halen. Het is een heel nieuw, welhaast futuristische telefoon geworden.

Een 'oneindig' scherm

Laten we beginnen met waar het allemaal om te doen is. We zagen op Mobile World Congress al dat de LG G6 een langwerpiger scherm heeft met een beeldverhouding van 18:9, waarbij de bezels met name onder en boven het scherm tot het minimum zijn beperkt. Dat hebben de Samsung Galaxy S8 en S8+ ook, maar dan met een nog iets langwerpigere beeldverhouding van 18,5:9 met een resolutie van 2960x1440 pixels. Het grootste verschil is dat de Galaxy S8-toestellen een scherm hebben dat aan de zijkanten gekromd is, net als bij de S7 edge, waardoor ook de bezels aan de zijkanten nog beperkter lijken. Sterker nog, met een beetje fantasie hebben ze helemaal geen zij-bezels. Die zijn er trouwens wel: aan beide kanten is er rond 1,8mm over.

Samsung Galaxy S8 productfoto's preview

De illusie van een scherm dat geen heel duidelijk afgebakende grens heeft, is een leuke vondst van Samsung. In combinatie met de flink kleinere bezels onder en boven het scherm zorgt het ervoor dat je minder het idee hebt een smartphone vast te hebben en meer alleen een scherm. Dat dit voor veel mensen interessant is, blijkt uit de verkoopcijfers van de S7 edge. Die bleken hoger dan verwacht in verhouding tot de gewone S7, waardoor Samsung de keuze heeft gemaakt om beide S8-toestellen met gebogen schermranden uit te rusten. Dit zogenaamde Infinity Display - je weet wel, naar de gelijknamige zwembaden - ziet er heel erg gelikt uit.

We zouden het bijna vergeten, omdat het zo normaal is geworden bij Galaxy S-smartphones, maar het scherm ziet er weer indrukwekkend uit. De kijkhoeken zijn enorm, de maximale helderheid lijkt behoorlijk hoog en het oledscherm is weer zo contrastrijk dat de kleuren je zo ongeveer in het gezicht springen. Het scherm heeft ondersteuning voor hdr-content, dus als je dat op je scherm weet te tonen, kun je optimaal genieten van dat hoge contrast.

Een ander praktisch aspect: de S8 en S8+ hebben een groot scherm in een relatief kleine behuizing. Het is een open deur, maar we weten dat er veel mensen zijn die graag een groot scherm in hun telefoon zien en dan de grootte van het toestel maar voor lief nemen. Dat hoeft niet per se meer met de Galaxy S8.

In plaats van een 5,1"-scherm heb je nu een 5,8"-scherm in een telefoon van vergelijkbare proporties. In de hoogte is de Galaxy S8 een halve centimeter groter dan de Galaxy S7 en de Galaxy S8+ is ongeveer een centimeter hoger dan de Galaxy S7 edge en heeft een 6,2"-scherm, waar de Galaxy S7 edge een 5,5"-scherm heeft. Hieronder vind je alle afmetingen van de Galaxy S8 en S8+ in vergelijking tot hun voorgangers.

Toestel Galaxy S7 Galaxy S8 Galaxy S7 edge Galaxy S8+
Breedte (mm) 69,6 68,1 72,6 73,4
Hoogte (mm) 142,4 148,9 150,9 159,5
Dikte (mm) 7,9 8,0 7,7 8,1
Gewicht (gram) 152 152 157 173
Scherm (inch) 5,1 5,8 5,5 6,2
Relatieve schermverhouding 72,30% 84,09% 75.94% 83,22%
Schermoppervlakte (cm²) 71,70 85,38 83,39 97,56

Toch moet je je daarbij wel bedenken dat een grotere beelddiagonaal geen evenredige vermeerdering van de oppervlakte van het beeldscherm betekent. Zo zie je dat de Galaxy S8 met zijn 5,8"-scherm slechts twee vierkante centimeter meer scherm heeft dan de S7 edge met zijn 5,5"-scherm. Dan nog zie je dat je met de marginaal hogere Galaxy S8 ten opzichte van de Galaxy S7 zo'n 14 vierkante centimeter meer scherm hebt en merk je in de praktijk zeker.

De afwijkende 18,5:9-schermverhouding van de Galaxy S8-smartphones heeft tot gevolg dat wanneer je een video of foto bekijkt met de gangbare beeldverhouding van 16:9, er zwarte randen te zien zijn, of dat er een deel van de video wegvalt. Samsung laat je kiezen met behulp van een knop op het scherm. De telefoon kan het hele beeld tonen, waarbij je aan de zijkanten zwarte balken hebt, of je kunt ervoor kiezen om in te zoomen en een stukje van de boven- en onderkant te laten wegvallen. Als je voor de zwarte balken kiest, valt dat trouwens niet heel erg op, want doordat de bezels zwart zijn en het oledscherm perfecte zwartwaardes kent, lopen de zwarte balken naadloos over in de bezels.

Veruit de meeste content die mensen op hun smartphones bekijken heeft de 16:9-beeldverhouding, zoals YouTube-video's en Netflix-series. In tegenstelling tot smartphones met de vandaag de dag bijna alleen maar gebruikte 16:9-schermverhouding, heb je bij de S8-smartphones dus zwarte balken. In dat geval speelt de S8 videomateriaal af met een beelddiagonaal van 5,2" en de S8+ met iets meer dan 5,5".

Galaxy S8 en S8+Grote filmproducties en trailers daarvan zijn echter vaak in het 21:9-formaat. In dat geval, ook op YouTube als je inzoomt en de letterboxbalken wegvallen, ben je in het voordeel met 18,5:9-scherm van de S8 en S8+. Je hebt bij het bekijken van die content minder zwarte balken onder en boven de video. Als je dus veel van dit soort films en trailers op je smartphone bekijkt en bijvoorbeeld niet heel veel reguliere YouTube-filmpjes, is de 18,5:9-beeldverhouding juist een voordeel.

De hoeken van de video zijn bij het afspelen vierkant en niet afgerond, zoals het scherm ze standaard weergeeft. De afgeronde hoeken van het scherm hebben, ondanks dat je bij een volledige schermweergave toch weer wat beeldinformatie verliest, een mooi effect. De afgeronde hoeken hebben namelijk dezelfde curve als de hoeken van de S8 en S8+ zelf. Dat ziet er goed uit.

Het langere scherm leent zich goed voor de Multi Window-modus. In die modus gebruik je misschien redelijk vaak ook een chat-app of bijvoorbeeld een notitie-app. Die apps toveren een toetsenbord in beeld. Wanneer je dan bijvoorbeeld je agenda aan de bovenkant hebt staan in een venster, was er door het verschijnen van het toestenbord opeens erg weinig ruimte om het chatgesprek of de notities te zien. Dat is nu wel anders, want met het stuk extra scherm in de hoogte passen deze elementen wel goed op het scherm. Ook kun je een deel van het venster van een willekeurige app nu uitknippen en in een extra venster plaatsen in de Multi Window-modus. Of we het in de praktijk veel zullen gebruiken blijft voor ons de vraag, maar de Multi Window-modus werkt zeker beter op een langwerpig scherm.

Gevolgen van het langere scherm

Dat het scherm bijna de hele voorkant van de Galaxy S8-toestellen in beslag neemt, heeft een aantal gevolgen. De voornaamste is dat er geen thuisknop meer op de voorkant van het toestel zit. Tenminste, geen fysieke meer. Er komt wel een softwarematige thuisknop tevoorschijn op het scherm, wanneer je onderaan op het scherm drukt. Het scherm is drukgevoelig, waardoor je via de trilmotor voelt dat je hem indrukt.

Samsung Galaxy S8 productfoto's previewIn het begin is het even zoeken naar de juiste plek om te drukken, want je kunt ook op de virtuele knop drukken wanneer hij niet wordt getoond. Vermoedelijk went het wel. Verder voelt de feedback van de trilmotor niet zo stevig als bij de iPhone 7, waardoor je minder dan bij die Apple-smartphone de illusie hebt een fysieke knop in te drukken.

Ondanks stevige geruchten dat de vingerafdrukscanner in het scherm zou zitten, heeft Samsung er niet voor gekozen of is het niet gelukt om dat te doen. Daardoor zit de scanner nu op de achterkant en wel rechts naast de camera. Op die plek is de scanner in eerste instantie niet heel goed vindbaar. Als deze in het midden zit, kun je veel makkelijker inschatten waar je je vinger moet plaatsen. Daardoor zaten we het grootste deel van de tijd flink mis te vingeren.

Het had geholpen als de scanner beter voelbaar was geweest, maar nu voelt hij ongeveer hetzelfde aan als de camera; een klein randje. Misschien had Samsung hier iets voelbaars kunnen gebruiken in het ontwerp, zoals subtiele ribbeltjes, waardoor je de scanner op de tast beter kunt vinden zonder eerst de camera te besmeuren met vingervegen. Ook zit de scanner, vooral bij de Galaxy S8+, vrij hoog, waardoor we de telefoon moeten herpakken als we hem willen ontgrendelen. Dat is niet zo handig.

Behuizing en Bixby

De S8 en S8+ zijn opgetrokken uit twee platen van chemisch gehard glas, Gorilla Glass 5, met een metalen frame. Ze voelen net als de S7-telefoons stevig aan en zijn niet makkelijk te buigen of zelfs te torderen. De schermranden aan de voorkant en de randen naar de zijkant toe hebben dezelfde kromming en als je de toestellen van de zijkant bekijkt, zijn ze dan ook symmetrisch. Ook zie je niet meer aan één kant een camerabobbel, die bij de S7 al minimaal was. Deze heeft Samsung nu helemaal in de behuizing weten te persen.

Samsung Galaxy S8 productfoto's previewSamsung Galaxy S8 productfoto's preview
Samsung Galaxy S8 productfoto's previewSamsung Galaxy S8 productfoto's previewSamsung Galaxy S8 productfoto's previewSamsung Galaxy S8 productfoto's preview

De behuizing is net als bij de Galaxy S7-telefoons water- en stofdicht volgens een ip68-certificatie, waardoor de toestellen tot anderhalve meter onder water kunnen gedurende een half uur. Toch is de waterdichtheid erop vooruit gegaan volgens Samsung. Hij kan beter dan de S7 tegen harde waterstralen.

De knoppen van de S8-telefoons voelen stevig aan. De positie van de knoppen is onveranderd, maar waar de S7-telefoons twee losse knoppen voor volumeregeling hebben, bestaan die nu uit één stuk. De reden is dat er een extra knop onder zit, namelijk een knop om de virtuele assistent Bixby snel op te roepen.

Op de voorkant van het toestel zit aan de bovenkant een hele rits aan sensoren, waaronder de bekende nabijheidssensor en de schermhelderheidssensor, maar ook de sensoren voor de irisscanner. Je kunt de S8-smartphones dan ook beveiligen met je iris, net als de Galaxy Note 7 van vorig jaar. Dat ging toen redelijk snel. We mochten van Samsung de scanner tijdens de presentatie niet uitproberen.

Wel weten we uit ervaring dat een vingerafdrukscanner wat ons betreft een stuk praktischer is dan een irisscanner, omdat je de telefoon bijvoorbeeld niet op je hoofd hoeft te richten bij het ontgrendelen. We zien het dus eerder als een extra manier van ontgrendeling.

Ontwerp Samsung Galaxy S8

Aan de bovenkant van de toestellen zit het simkaartslot. Daar past helaas geen tweede simkaart bij, maar wel een micro-sd-kaart. De luidspreker is mono en zit aan de onderkant van het toestel. Samsung heeft, in tegenstelling tot de toestellen van de fruitige concurrent, de 3,5mm-jack gelukkig behouden.

De bijgeleverde hoofdtelefoon is van het gerenommeerde audiomerk AKG, als gevolg van het feit dat Samsung eind vorig jaar aankondigde de Harman-groep over te nemen. De oortelefoontjes zouden volgens Samsung los honderd euro kosten. Aan de onderkant van het toestel zit naast de luidspreker en 3,5mm-uitgang ook een usb-c-poort, net als de Note 7 en recente Galaxy A3 en A5 2017. De S7 heeft een micro-usb-aansluiting.

De Galaxy S8-smartphones liggen niet anders in de hand dan de Galaxy S7 edge en in iets mindere mate de Galaxy S7. Door de afgeronde zijkanten aan de achterzijde, heb je een redelijke grip en snijdt het toestel niet in je hand. Wel zijn er toestellen die helemaal rond zijn aan de zijkanten en die liggen wat ons betreft nog iets lekkerder in de knuist. Voorbeelden daarvan zijn de Huawei P10 en de iPhone 6(s) en 7.

Je nieuwe butler: Bixby

Samsung heeft zijn eigen virtuele assistent geïntroduceerd en hij heet Bixby. We hebben hem al een beetje aan de tand kunnen voelen en daarbij waren we niet heel erg onder de indruk. Samsung zei zelf ook dat het echt het beginstadium is en dat de fabrikant nog veel functionaliteit eraan wil toevoegen. Dat bleek bij de presentatie. Toch zullen grote delen van Bixby, waarvoor informatie naar de servers wordt verstuurd, wel meteen al beter werken na woensdag. Bepaalde servers waren namelijk nog offline voor de release.

Wel kunnen we vertellen wat Bixby allemaal kan. Met de speciale Bixby-knop maakt Samsung duidelijk dat de assistent een grote rol moet spelen in het gebruik van de S8. Als je van plan bent om de virtuele assistent veel te gaan gebruiken, is die knop erg fijn. Je hoeft namelijk geen "Hey Bixby" te roepen, maar kunt meteen praten wanneer je de knop indrukt.

Een interessante functie van Samsungs virtuele assistent is Bixby Vision. Daarmee kun je objecten via de camera aan de assistent laten zien en bijvoorbeeld zoeken naar vergelijkbare beelden. Ook kun je producten laten zien en shoppingresultaten laten zien, of direct checken hoe goed een wijn is bijvoorbeeld. Dit soort functionaliteit kennen we al uit diverse apps, maar de standaardintegratie ervan in de S8-toestellen via Bixby kan interessant zijn als het goed en snel werkt. Onze eerste indruk is dat Bixby het gewenste niveau momenteel niet haalt.

Voor nu zien we Bixby vooral als een work in progress en is het een interessante nieuwe feature voor de toekomst, wanneer Bixby ten eerste ook Nederlands ondersteunt en als het op alle vlakken op het niveau van bijvoorbeeld Google Assistant is. Een echt oordeel kunnen we echter pas bij de review geven, want dan kunnen we testen hoe goed Bixby nu al in het Engels werkt.

Samsung Galaxy S8 UXSamsung heeft ook gesleuteld aan de interface van de software. Voor de uniformiteit worden alle apps, of ze nu van Samsung zijn of niet, nu weergegeven in vierkanten met afgeronde hoeken. Dat zorgt voor een minder rommelige visuele stijl. Verder zijn er diverse visuele elementen eenvoudiger gemaakt. We mochten geen screenshots maken, maar hebben hiernaast wel een plaatje van een eerder uitgelekt screenshot gezet.

De vormgeving van de Android-navigatieknoppen is opvallend en verfrissend te noemen. Het is anders dan de standaard Android-navigatieknoppen en lijkt ook niet op de hardwarematige knoppen van bijvoorbeeld de Galaxy S7. Ook de instellingen zijn op de schop gegaan en zijn nu gegroepeerd in categorieën. Daardoor hoef je door minder opties heen te scrollen. Wat ons betreft is dit een verbetering, omdat het er overzichtelijker van wordt.

Alsnog heeft de interface nog altijd veel instelmogelijkheden. Een handige ten opzichte van veel andere toestellen is dat je de resolutie kunt instellen. Zo kun je deze behalve op 2960x1440 pixels ook op 2220x1080 en 1480x720 instellen, zodat de accu langer mee gaat als het scherm aan staat. Een fijne en simpele verbetering is verder dat je omhoog of omlaag kunt swipen op het thuisscherm om de app drawer te openen.

De snelheid van de software en het toestel in het algemeen bij het navigeren door Android viel ons wat tegen op het Samsung-evenement. Er zijn door diverse fabrikanten grote slagen gemaakt op het gebied van snelle navigatie afgelopen jaar. De snelheid en souplesse van UX viel tegenover de concurrentie wat tegen. Zo zagen we framedrops en startten apps vaak wat minder snel dan we van toestellen als de Huawei P10 of OnePlus 3T gewend zijn. Of dat echt zo is moeten we nog verder testen. Dat wil overigens niet zeggen dat de toestellen langzaam zijn, maar dat onze eerste indruk is dat ze wat minder snel zijn dan sommige high-end concurrenten.

Camera en hardware

De camera was een speerpunt van de Galaxy S7 en hij bewees zich als een van de beste camera's van vorig jaar en op sommige vlakken zelfs onbetwistbaar de beste. Beide nieuwe S-toestellen hebben dezelfde camera en geen dubbele camera, zoals sommige geruchten de afgelopen tijd suggereerden. Het gaat achterop om een twaalfmegapixelcamera met Dual Pixel-technologie voor autofocus en optische beeldstabilisatie, met een lensopening van f/1,7 en een sensorgrootte van 1/2,55". Dat is hetzelfde als de Galaxy S7 en S7 edge, hoewel we nog niet met zekerheid kunnen zeggen dat het exact dezelfde sensor is.

Er is volgens Samsung in elk geval één verschil tussen de S7- en de S8-camera en dat is de techniek Multi Frame. Als de S8 inschat dat een situatie lastig is, vermoedelijk wanneer er beweging in het spel is bij matige lichtomstandigheden, neemt de camera sneller dan normaal in de hdr-modus het geval is, drie foto's achter elkaar met verschillende instellingen. Dat moet voornamelijk resulteren in minder bewogen foto's. Waarschijnlijk wordt er dus bijvoorbeeld een foto genomen met een kortere sluitertijd en hogere isowaarde en wordt deze door de camera als beste foto gekozen wanneer een object bewogen gefotografeerd blijkt. Als gebruiker merk je hier niets van en je kunt dus ook de andere twee foto's niet bekijken om die vervolgens te prefereren.

We hebben de kans gezien om op het Samsung-evenement foto's te maken met de Galaxy S7 en de Galaxy S8, om een eerste indruk te krijgen van de eventuele veranderingen.

Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8Samplefoto's fotovergelijking Samsung Galaxy S7 vs S8

Wat opvalt is dat de Galaxy S8 keer op keer een kortere sluitertijd kiest en een lagere isowaarde kiest dan de Galaxy S7. In de situaties met prima lichtomstandigheden zien we weinig verschil in detail en algehele kwaliteit van de foto's, behalve dan dat de Galaxy S8 de witbalans in de laatste situatie beter inschat. De tweede situatie, met de oude radio, is de meest interessante. Dit is een erg lastig tafereel om vast te leggen vanwege het felle licht buiten en het relatief geringe licht binnen. Waarschijnlijk voornamelijk door de lagere isowaarde is er minder ruis te zien op de foto en kun je beter lezen wat er op de knoppen op de radio staat.

De Galaxy S8 lijkt niet bang te zijn om een wat langere sluitertijd te kiezen, waardoor hij ook een lagere isowaarde kan nemen. Het zou kunnen dat dit komt door de genoemde Multi Frame-technologie, zodat hij hier de foto met die instellingen kiest, omdat er geen bewegend object op de foto te zien is. Waar de S7 instellingen kiest die oké zijn voor het geval er iets beweegt en ook nog oké voor een stilstaand beeld, kan de S8 hier in dat geval de meest optimale foto kiezen. Of dit echt is wat er op de achtergrond speelt, waardoor de Galaxy S8 net betere resultaten produceert, kunnen we pas na uitgebreider testen zeggen.

De frontcamera is er in elk geval zeker op vooruit gegaan. Deze heeft acht megapixels in plaats van vijf bij de S7 en heeft een grotere 1/3,6"-sensor. De S7 heeft bovendien geen autofocus op de camera aan de voorkant en de S8-toestellen wel. In de korte tijd die we hadden bij het evenement konden we niet direct heel veel kwaliteitsverschil zien, maar de autofocus is absoluut een stap vooruit.

De snelheid van de camera is erg goed. Door de Dual Pixel-autofocus gaat het scherpstellen snel en accuraat. Van sluitervertraging is geen sprake en de camera-app is in positieve zin veranderd, met een iets eenvoudigere vormgeving en beter geordende instellingen. Waar je in het verleden twee keer op de thuisknop kon drukken om de camera-app te starten, kun je nu twee keer op de powerknop drukken om snel een foto te maken vanuit stand-by.

Een enigszins vreemde keuze is het gebruik van een 4:3-sensor, zeker bij een nog langwerpiger scherm dan gebruikelijk. Als je de camera-instellingen op 16:9 zet, worden de boven- en onderkant van de foto simpelweg gecropt, dus dat is ook niet altijd wat je wilt.

Overige hardware

Iets waar we weinig aan kunnen testen bij een preview is de soc. Samsung gebruikt in de Benelux de Exynos 9-series 8895-soc, waar het in andere delen van de wereld de Qualcomm Snapdragon 835 inzet voor de Galaxy S8-smartphones. Het is een octacore-soc gemaakt op een 10nm-finfetprocedé met vier zelf ontworpen cores en vier ARM Cortex-53-cores en zou volgens Samsung tien procent sneller moeten zijn dan de Exynos 8890. De gpu is de Mali-G71 in een uitvoering met twintig cores en zou 21 procent sneller moeten zijn dan de gpu in de Exynos 8890.

Een ander iets dat we nog niet zelf konden testen is dat de audiokwaliteit omhoog gegaan is volgens Samsung. Waar de S7 nog downsampling toepaste naar 24-bits geluidskwaliteit, kan de S8 32-bit audio afspelen. Ook nog het noemen waard: de opslag gaat van 32GB op de Galaxy S7-serie naar 64GB op de S8's. Dat is een goede stap.

De accucapaciteit van de S8 is 3.000mAh en die van de S8+ 3.500mAh. Dat is gezien de grootte van de schermen niet overdreven veel. Het ligt weliswaar in lijn met de accucapaciteit van de S7 en S7 edge, maar die hebben minder pixels op het scherm. We wachten met spanning de accutests af die we de komende tijd hopen te doen met de Galaxy S8-smartphones.

Specs

Merk en Productserie Samsung Galaxy S Samsung Galaxy S
Type S8 S8+
Mobiel besturingssysteem Google Android 7 Google Android 7
Beeldscherm
Schermdiagonaal 5,8" 6,2"
Resolutie 2960x1440 2960x1440
Invoermethode Touchscreen Touchscreen
Schermtype Super Amoled Super Amoled
Multitouch Ja Ja
Touchscreentechniek Capacitief Capacitief
Secundair scherm Nee Nee
Technische kenmerken
Aantal cores 8 8
Processorsnelheid 2,3GHz 2,3GHz
Geheugengrootte 4GB 4GB
Opslagcapaciteit 64GB 64GB
Geheugenkaart (Mobiel) microSD, microSDHC, microSDXC microSD, microSDHC, microSDXC
Aantal sims Single Single
Camera
Cameraresolutie 12MP 12MP
Cameraresolutie (voor) 8MP 8MP
Camera-autofocus Ja Ja
Diafragma 1,7 1,7
Ondersteunde videoresoluties 3840x2160 (Ultra-HD) 3840x2160 (Ultra-HD)
Stabilisatie Optische stabilisatie Optische stabilisatie
Verbindingen
Mobiele netwerken 2G - edge, 2G - gprs, 3G - hsdpa, 3G - hspa, 3G - hspa+, 3G - hsupa, 3G - umts, 4G - lte 2G - edge, 2G - gprs, 3G - hsdpa, 3G - hspa, 3G - hspa+, 3G - hsupa, 3G - umts, 4G - lte
Met WiFi Ja Ja
5GHz-ondersteuning Ja Ja
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Met Bluetooth Ja Ja
Gsm-connector 3.5mm, USB Type-C 3.5mm, USB Type-C
Functionaliteit
Afspeelmogelijkheden Audio, Video Audio, Video
GPS Ja Ja
Gsm-functies Bewegingssensor, Irisscanner, Kompas, Snelladen, Swype-tekstinvoer, Tril, Vingerafdrukscanner, Voicerecorder, WiFi Direct Bewegingssensor, Irisscanner, Kompas, Snelladen, Swype-tekstinvoer, Tril, Vingerafdrukscanner, Voicerecorder, WiFi Direct
Accu en lader
Accucapaciteit (mAh) 3.000mAh 3.500mAh
Accutype Li-Ion Li-Ion
Accu verwisselbaar Nee Nee
Draadloos laden Ja Ja
Uiterlijke kenmerken
Invloeden van buitenaf Stofbestendig, Waterdicht Stofbestendig, Waterdicht
IP-classificatie IP68 stof (volledig) en waterdicht IP68 stof (volledig) en waterdicht
Afmetingen, gewicht en kleur
Hoogte / Diepte 8mm 8,1mm
Breedte 68,1mm 73,4mm
Lengte 148,9mm 159,5mm
Gewicht (gram) 152g 173g

Tot slot

We zijn enthousiast over de stap van Samsung naar een veel grotere relatieve schermgrootte met de S8 en S8+. Dit is mogelijk door de gebruikelijke 16:9-schermverhouding los te laten, net als LG dat doet met zijn G6, en het voelt als vooruitgang. In een tijd dat de vraag naar grotere schermen stijgt, maar de roep om compacte telefoons ook, is het een logische stap.

De Galaxy S8-smartphones doen futuristischer aan dan de LG G6, omdat de bezels aan de zijkant bijna afwezig lijken door het afgeronde 'edge'-scherm. Leg er een willekeurige andere smartphone naast en deze doet direct wat ouderwets aan. De S8-smartphones hebben dan ook een hoge wow-factor. Dat komt doordat het scherm meer één geheel vormt met de behuizing. Toch heeft Samsung wel wat concessies moeten doen om dit voor elkaar te krijgen. De nieuwe positionering van de vingerafdrukscanner achterop en uit het midden is onhandig en we zijn benieuwd of we eraan kunnen wennen wanneer we de Galaxy S8 langer in gebruik hebben.

De focus ligt bij de Galaxy S8-serie erg op het Infinity Display en minder op andere innovatiesAangezien de S8 honderd euro duurder is dan de S7 en de S8+ ook honderd euro duurder is dan de S7 edge, rijst de vraag wel of er op andere gebieden genoeg vernieuwd en vooral verbeterd is om die prijsstijging te rechtvaardigen. Het antwoord daarop blijven we je voor nu natuurlijk deels schuldig, omdat we hem nog uitgebreid gaan testen. Is de accuduur wel goed genoeg, gezien de accucapaciteit en de grootte van de schermen? Is de camera wel afdoende verbeterd om de concurrentie voor te blijven? Is er genoeg vernieuwd op andere vlakken?
De dubbele camera, waar we toch enigszins op hoopten is immers uitgebleven.

De antwoorden op die vragen zullen voor een groot deel bepalen of upgraden naar de Galaxy S8 en S8+ een aanrader is. Bixby is een grote toevoeging, maar deze virtuele assistent lijkt nog wat achter te lopen op de concurrentie en daarnaast is hij niet beschikbaar in het Nederlands. De irisscanner is nieuw, de Exynos 10nm-soc is veelbelovend en de frontcamera lijkt wel goed verbeterd, maar om die redenen zullen weinig mensen het toestel kopen.

Kortom, de focus ligt bij de Galaxy S8-serie op het eerste gezicht erg op het Infinity Display en minder op andere innovaties. Dat is niet per se erg, want er is erg weinig mis met de S7-serie en Samsung heeft natuurlijk alsnog het een en ander verbeterd. De standaard 64GB opslaggeheugen zal ook helpen om de hogere prijs te slikken. Als je nu een Galaxy S6 hebt, is er behoorlijk wat nieuws onder de zon. Het antwoord op de vraag of de S8-toestellen ook genoeg verbeteren en vernieuwen ten opzichte van de S7-serie krijg je in de volledige review die we hopelijk over een paar weken kunnen publiceren. In de tussentijd zijn we vast niet de enige die zich vergapen aan deze mooi vormgegeven smartphone met zijn 'oneindige' scherm.

De Galaxy S8 en S8+ zijn in het zwart, grijs en zilver vanaf 28 april beschikbaar in Nederland voor respectievelijk 799 en 899 euro.

Reacties (346)

346
320
143
11
0
131
Wijzig sortering
Ik heb een Galaxy S7 Edge gehad, ik vind dat Samsung absoluut de mooiste hardware maakt, maar ik werd gek van de framedrops dus ik heb hem verkocht. Ik kwam van een Nexus dus ik spot de drops waarschijnlijk eerder dan iemand die geen pure Android gewend is, maar ik vind het jammer om te lezen dat ook de S8 nog steeds die verrekte haperingen heeft! En ik geloof geen seconde dat ze die oplossen na de release, want de S7 heeft ze op de dag van vandaag ook nog. Ik vermoed dat het alleen maar erger wordt, als ik lees dat Samsung nu een complete desktop service op de achtergrond heeft draaien.

Maar de smalle, langwerpige beeldschermen vind ik echt een uitkomst. Het maakt een toestel zoveel fijner in je hand liggen. En van onbedoelde aanrakingen had ik weinig last bij de S7 Edge (ze kwamen wel eens voor maar niet te vaak), dus daar zou ik me niet aan storen. Wat was het mooi geweest als de Google Play Editions van een paar jaar geleden een groot succes waren geweest, dan kon je nu de allermooiste hardware combineren met de allerbeste software (al begrijp ik dat er genoeg fans zijn van Samsung software, maar een keuze tussen de twee zou ideaal zijn).
De Google Play edities raakten ze aan de straatstenen niet kwijt. Wellicht waren ze te vroeg omdat jan rap en z'n maat telefoons op contractbasis kochten (wellicht nu de BKR check eraan komt is dat anders) maar feit blijft dat veel mensen geen 799 in een oude sok hebben liggen om online af te tikken. Daarbij kwam dat ze niet zichtbaar genoeg waren en mensen het dus niet wisten.

http://www.androidguys.co...ht-big-seller-guest-blog/
https://www.fool.com/inve...-google-play-edition.aspx
http://dailysunknoxville....gle-play-edition/92004887
https://www.reddit.com/r/...lay_edition_sales_versus/

Daarbij komen nog 2 punten. Ten eerste heeft Samsung al moeite om zijn eigen software bij te houden laat staan nog een GPE, ten tweede is veel software functionaliteit (zoals DeX op hun S8) allemaal proprietary spul. Dat zou betekenen dat ze of veel meer moeten stoppen in de Linux mainline of bepaalde functies werken niet. Niet alles in de Google versie kan gebruik maken van de specifieke hardware vereisten. Kijk naar Sony welke DRM ingebouwd heeft zodat custom roms er geen gebruik van kunnen maken bij geunlockte bootloader.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 22 juli 2024 14:03]

Het gaat niet over het draaien van een spelletje of een benchmark. Het gaat erover dat Samsung het al jaren presteert om met de snelste hardware een trage schil om Android heen weet te creëren, touchwiz. Waardoor het komt weet ik niet, aangezien andere fabrikanten er wel in slagen om een snel aanvoelende laag over Android heen te leggen, maar touchwiz is sinds het begin waarschijnlijk nooit goed geoptimaliseerd geweest, wat resulteert in dat navigeren door de telefoon af en toe hapert.
Ik heb ook de 7 edge, geen framedrops gemerkt in games to be honoust, als ze er zijn en dat komt door Touchwiz kan je Touchwiz tegenwoordig gewoon uitschakelen via instellingen? Dit kon ik voorheen niet op de oudere Samsung toestellen.

Say if i'm wrong :)
Dat is precies wat ik zeg: Het gaat niet over het draaien van een spelletje of een benchmark.

Het gaat puur over de interface TouchWiz. Ik heb zelf geen Samsung telefoon, wat ik zag bij mijn kennissen vanaf de Galaxy S2 was TouchWiz dé reden voor mij om geen Samsung te halen maar een HTC. Het feit dat je het kan uitschakelen is bij mij onbekend maar zou een rede kunnen zijn om zo een telefoon te overwegen, maar weet je zeker dat he niet alleen is als je telefoon geroot is?

Maar voor mij is Motorola dat nagenoeg vanilla Android biedt zeer fijn. Android kaal heeft enorme stappen vooruit gemaakt en zelf Htc Sense biedt weinig toegevoegde waarde. Zeker nu Samsung je telefoon wilt overnemen met hun eigen assistent en toevoegingen is voor mij een reden om er ver vandaan te blijven.
Nee ik bedoel mocht men die drops zien in de benchmarks kun je touchwiz gewoon uitschakelen via instellingen en krijg je standaard Google Android shell te zien. Waarom die -1 .. gewoon on topic.. :(
Zou je kunnen vertellen hoe dat dan moet? Ik ken alleen maar methodes waarvoor je de ROM moet flashen
Nah dat kan helemaal niet. Je kunt misschien. Het homescreen vervangen maar Touchwiz is veel meer dan dat - alle services en onzin die op de achtergrond draait, apps die je niet kunt verwijderen, settings en extra features, het notificatie menu...

Já een HTC met een tragere 6xx snapdragon voelt soepeler aan dan mijn S7 dat is zeker een feit. Samsung maakt gewoon minder goede software. Erg jammer. Maar de hardware is erg goed dus ik kan er mee leven ;-)
One Plus 3T says hi. 1+ 3T veegt de vloer met alles. Buiten de Iphone 7... :P
Nou, niet met de S7 Exynos op Nougat hoor:

Kijk 'OnePlus 3T Android 7.0 Nougat vs Samsung Galaxy S7 Android 7.0 Nougat - Speed Test! (4K)' op YouTube
https://youtu.be/Ix7i9Ddg1K8
https://www.xda-developer...g-real-world-performance/

Zelfs met de Note 7 stutterde het.
Het was (genoemd in het artikel) precies hetzelfde geval bij de s7 en s6.

Probeer het zelf maar uit! Open developer settings en zet "profile gpu rendering" (onder "monitoring") maar op "On screen as bars". Als de bars boven de horizontale lijn op het scherm komen kan het gezien worden als framedrop.
Tsja volgens dit statistiekje heb ik continue lag. Terwijl de interface niet schokt. Ik ben over het algemeen wel gevoelig voor dit soort zaken, bijv 24 fps films afspelen op een 60 hz scherm. Maar ik ondervind nu geen lag.
Een piek hier en daar is niet het probleem, Samsung apparaten zitten minimaal altijd boven de lijn. Dat is wat er ook in het artikel wordt aangegeven.
Dan kun je het ook in feite zien. Dan is het bewijs niet gelimiteerd aan hoe jij de stuttering waarneemt.
Ok maar maakt deze nog altijd niet beter. Feit dat de 1+ 3T bijna de helft goedkoper is is al een instant win
Wat is beter dan? Scherm is beter op de S7, is waterdicht en heeft uitbreidbaar geheugen. Allemaal dingen die de 3t niet heeft. Dus als je het geld kunt missen, heb je in mijn optiek een completere telefoon dan de 3t. Heb je het geld niet of wil je het er niet voor uitgegeven, dan is de 3t onbetwistbaar de betere optie. Voor ieder dus zo zijn ding.
Het is echt maar net waar je prioriteiten liggen. Ik zou voor geen goud meer een Samsung willen. Het begint al bij hun zeer slechte garantiebeleid. Ook heeft Samsung een handje van om zelfs na 7 versies nog steeds een ram vretend Ui bovenop Android te bouwen. Mijn 3t is snel, heeft zeer mooi scherm en is voor een 128GB versie nog steeds betaalbaar.

Ook is het eens keer fijn om wel optijd de updates te krijgen. Samsung heeft dat trucje nog steeds niet onder de knie.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 14:03]

Het update beleid bij OnePlus is niet beter als de rest (alleen Apple doet het beter). Na 2 jaar was de koek ook op voor de OnePlus one. Mijn OnePlus one was instabiel (spontane reboots) en ik kreeg dat er niet meer uit. Op zich niet erg om te telefoon te vervangen aangezien hij destijds 300 euro kostte en camera ronduit traag was. Inmiddels gaan de prijzen van OnePlus al aardig richting high-end en met 439 euro ook niet meer zo goedkoop.
Scherm is inderdaad beter en de OP3 mist natuurlijk waterdicht zijn. Maar mijn S7Edge ligt in de kast en gebruik de OP3 als daily driver. Voor mij werkt de OP3 fijner, mede door dual-sim, betere custom rom opties.
ik kan moet zeggen dat als ik hoor wat de s8 allemaal heeft en ook de s7 ik een snelle keuze kan maken.

Ik heb recentelijk de OP 3t gekocht en heb geen moment spijt van mijn keuze tussen een htc 10, s7 of 3t.

Je krijg sowieso meer bang for buck want hoe je het ook draait of keert je krijgt bij de OP 6gb intern geheugen en 128gb opslag geheugen.

Nou is het persoonlijk maar ik vind de edge van de s7 en nu ook de s8 niet mooi.
Te overkill.
Ik heb liever een subtiele ronding aan de randen.
Heb de s7 edge vast gehad en vind het niet fijn in de hand liggen op geen enkel vlak.
Maar zoals gezegd is dat persoonlijk.

ook vind ik het jammer om te horen dat samsung nog steeds niet de software op orde heeft.
Na zoveel jaar en deze specs moet je een telefoon kunnen hebben die super vloeiend draait ongeacht wat je er op doet.

Ja camera is inderdaad minder maar goed dat is iets wat per persoon verschilt hoeveel waarde daar aan gehecht wordt.

All in all vind ik de samsung te groot, te duur en bied het te weinig nieuws.
Alles wat ik lees heb ik een "mhe" idee bij.
Niet dat ik het niet verwachten aangezien het de trant volgt van de afgelopen jaren.

Telefoon ziet er goed uit hoor maar ik vind het jammer dat ze er zo veel geld voor vragen terwijl je telefoons hebt als de oneplus en nu ook andere telefoons die niet meer een 2hands auto kosten en daar gewoon meedraaien met de top.
Helemaal mee eens. Los van custom romming, ook de Android versie van OP is lekker stock (met paar kleine toevoegingen). En vind die schakelaar aan de zijkant heerlijk om snel te muten bv.
Persoonlijk vind ik het ingetogen uiterlijk van de OP3 ook mooier dan de nieuwe S reeks. Ga ook mijn OP3 inruilen voor de OP3T in het zwart, de T heeft me net niet kunnen overhalen maar in het zwart wel.
haha ja inderdaad ik houd het alleen gewoon bij gunmetal aangezien ik zwart wel mooi vind maar heb er een carbon hoes omheen dus toch een beetje zwart ;)
Ik ben ook van een samsung-fan overgelopen naar OP. De OPO was een opwarmertje, de 3 heb ik nu en die is top. De 3t is nog net iets beter, maargoed, ik ben heel tevreden.
Ik wach top de volgende OP, kan niet lang duren.

Maar ik moet zeggen dat ik deze samsungs erg mooi vind, dat grote scherm is erg mooi. Maar ook ik heb een hekel aan de samsung meuk die je door de strot geduwd krijgt voor 900 euro. Ik koop voor de helft van het geld gewoon 2x zo vaak een OP.

Desalnietteming vind ik het een supertelefoon, die S8. ben benieuwd wat apple gaat doen, ze lijken steeds een stukje verder achterop te raken. Allemaal wel snel, maar geen OLED, veel te grote bezels en ios ben ik ook geen fan van.
Ik weet niet of ze achterlopen bij Apple. Ik geef toe, op scherm gebied denk ik dat ze eerder hadden moeten overstappen op OLED en minder bezels. Maar de hardware is nog steeds zo'n beetje het snelste (zeker hun storage) Force touch is toch wel een leuke toevoeging (al is het een miniscule). De homeknop op de 7 heeft dit ook al en is niet meer gevoelig voor slijtage door het in/uitdrukken van de knop.
Ik ben zelf ook geen fan van iOS, het is mij te beperkend. En ben ook wel benieuwd wat voor soort draadloos opladen de 8 krijgt. Als dat gewoon op basis van inductive charging is zou me dit erg tegenvallen van Apple.
Ik kijk ook zeker uit naar de nieuwe OP, hoop wel dat deze waterproofing krijgt. Dit is eigenlijk de enige optie van mijn oude S7 Edge die ik 'mis'.
Het scherm is inferieur en ik vind dat wel echt belangrijk. Wbt snelheid vind ik de processor niet boeiend, als het maar vloeiend en snel gaat.

Bij Apple krijg je weinig opslag, matig scherm en veel te grote form factor. En geen jack!
"ook vind ik het jammer om te horen dat samsung nog steeds niet de software op orde heeft"

Erg kort door de bocht. 1. Tweakers is tot nu toe de enige techsite die hier melding van maakt bij de S8. 2. Hij heeft enkel een versie getest die nog niet final is.
ik ga hier ook uit van ervaringen van andere sites en uit wat gebleken is in het verleden.

Ik snap wel dat je niet een volledig beeld krijgt van een niet 100% versie maar gezien de geschiedenis heb ik er geen goede hoop op
Ik baseer dit op mijn eigen vergelijkingen, niet die van iemand anders. En speedtests laten over het algemeen de laadsnelheid van apps zien, niet de aanwezigheid van framedrops.
Heb een S6 Edge al twee jaar en die heeft geeneens framedrops. Lijkt me dus sterk dat de S7 en al helemaal de S8 die heeft. Lees ook nergens dat dit een probleem is behalve hier.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:03]

"S6/S7 Edge Stutter/Lag" levert anders haast een miljoen zoekresultaten op. Het is zeker wel een merkbaar probleem. Maar mijn ervaring is dat veel Samsung bezitters het gewoon niet merken, totdat er eens een keer een Pixel of HTC naast gehouden wordt.
Als aparte zoektermen natuurlijk..
s6 edge lag (420.000 resultaten)
s7 edge lag (500.000 resultaten)
en dan nog wat restjes als je 'lag' vervangt door 'stutter'.

Los daarvan is Touchwiz lag gewoon nog altijd een bekend probleem, ook al beweren Samsung en andere reviewers (voor inmiddels het vijfde jaar op rij) dat het nu écht allemaal vloeiend is en écht niet meer hapert. Dit noem ik niet vloeiend scrollen in ieder geval.
Tsja,
Gevonden items zeggen ook niet zoveel.

"iphone lag" levert 17.900.000 resultaten op.
"iphone 6 lag" levert 2.050.000 resultaten op
"iphone 7 lag" levert 1.120.000 resultaten op.

Volgens jouw KPI doet Samsung het dus beter dan Apple als het gaat om lag?
Degene waar ik in eerste instantie op reageerde beweerde "nergens te lezen dat dit een probleem is", dat is het enige wat ik wilde ontkrachten. Het is verder volledig irrelevant of een ander toestel meer of minder hits oplevert en meer of minder hapert.
Het aantal hits op google is wel de slechtste indicator die je kunt gebruiken om een probleem te quantificeren.
Als 1 main stream tech site vandaag een artikel post over een groen scherm bij een Huawei, heb je morgen 10k hits van alle napraters. Doe hetzelfde over een recente iPhone of de Samsung en binnen enkele dagen heb je een 100k hits.
Zelfde zoekopdracht levert bij mij dit op:
Ongeveer 60.300 resultaten (0,86 seconden)
M'n s6 met stripped official rom heeft een onmerkbare korte shutterlag. Ik ben de shutterlag van een dslr gewend.

D'r kon ook gewoon iets mis zijn met jouw model. Of dat er nog niet was scherpgesteld en dat hij geen focus kan krijgen, dan is er een vertraging maar dat is geen shutterlag. Die scherpstelvertraging is trouwens erg verbeterd in de s7 waarbij ze de helft van de pixels (?) Gebruiken om scherp te stellen.
Het gaat niet om de camera maar om de telefoon in 't algemeen.
Shutter vs stutter, was eerlijk gezegd zelf eerst ook in verwarring door deze term, je leest er zo overheen :)
Dat jij ze niet zie wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Er zijn metingen voor.
Het ontkennen van een nadeel aan het product door de trotse eigenaar staat niet sterk ;)
Hier kun je met lezen over Samsung en hun reputatie op dit gebied, goed onderbouwd: With the Note 7, Samsung Still Delivers Embarrassing Real-World Performance- XDA Developers
Dat was de Note 7, niet de S7 of S6. Heb zelf de S6 en merk gewoon niets van die framedrops. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar voor de gemiddelfe consument totaal niet waarneembaar. Niet belamgrijk dus in optiek en in vergelijking wat je er allemaal voor terug krijgt.
Ja, leuk eigen vergelijkingen. Mijn Huawei Mate 8 veegt ook de vloer aan met alles in mijn eigen vergelijking... lekker objectief ook, ik vergelijk hem nu met een oude Nokia (niet smartphone)

Ik denk dat de cijfers voor zich spreken. Voor alleen de snelheid hoef je eigenlijk niet meer echt te zoeken. Alle recente smartphones in het hoger segment zijn gewoon snel. Ik denk dat het nu met de nieuwe abonnements regels (geen subsidie meer op toestel) en de BKR bij per maand betalen, de verkopen in NL achteruit zullen gaan en als Samsung zich dan blijft richten op prijzen in het Apple segment, kan het wel eens lastig gaan worden de toestellen hier te slijten.
Ik gebruik nu al bijna 2 jaar een Samsung S6 en je kunt hem makkelijk lag of stotter vrij maken zonder te rooten.
1. Vervang de touchwiz launcher door iets anders ( ik gebruik nova launcher ).
2. Gebruik een App disabler voor de dingen die je niet gebruikt ( ik gebruik BK disabler ) en ook hier kun je touchwiz mee disablen ( LET OP: als je touchwiz disbale en je hebt geen launcher mee start je mobiel opnieuw op en blijft hij hangen dus installer nova en hat zal goed gaan ).
3. Maak je mobiel soms schoon met smart manager en herstart hem om de 1 a 2 dag(en).

Maar natuurlij zij dit wel 3 stappen die je normaal niet hoeft te doen.
Het gewoon goed werken zonder lag en anders moeten ze maar geen touchwiz gebruiken, ze hebben al genoeg tijd gehad om het te verhelpen.

[Reactie gewijzigd door ZixeSea op 22 juli 2024 14:03]

Ik heb wel veel last van onbedoelde aanrakingen. Met de stylus pen gaat het iets beter. De 12- megapixel primary camera maakt toch NIET zo'n heldere foto's en Samsung photo apps maken niet veel uit. Wifi is soms tergend traag. Voor de rest is wel een prachttoestel.
Dunne randjes zijn vreselijk onhandig. Want ook ik heb veel last van ongewenste aanrakingen . Want hoe hou je hem goed beet, zonder dat je vingers het scherm raken. Vaak rusten mijn vingers net over het randje van de telefoon. Nee voor mij geen edge of dunner randjes. funtion over design
Klinkt als een aanname zonder dat je echt een S7 Edge gehad hebt of lang mee gewerkt hebt.

Ik heb ook een S7 Edge en ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit last heb van de schermrand. Samsung heeft de software dan ook aangepast om te voorkomen dat hij touches registreert wanneer je onbedoeld op de zijkant van het scherm drukt, helemaal als je een groter oppervlak aanraakt zoals met je handpalm.

Wat jij schetst is prima op te lossen met software, en moet dus geen probleem zijn. Persoonlijk vind ik de S7 Edge er veel mooier uitzien dan de S7, de telefoon lijkt veel minder dik en lijkt ook een stuk moderner.

Zo hoog mogelijk scherm to body ratio lijkt de nieuwe trend in smartphoneland, en persoonlijk vind ik dat een best leuke trend! :)
Misschien dat het verbeterd is, maar tot 4 maanden geleden gebruikte ik mijn S7 Edge dagelijks en had ook last van onbedoelde aanrakingen op dagelijkse basis (voornamelijk de palm van mijn rechterhand). Daarnaast vond ik het irritant dat bv bij het lezen van websites, de tekst links en rechts in die kromming viel en slechter leesbaar was.
De onbedoelde aanrakingen waren een beetje te voorkomen door hem anders vast te houden, maar het was geen prettigere manier van vasthouden.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 14:03]

Idd edge is troep, zeker als dingen die je moet clicken in de rand zitten. Of dingen in de rand worden weergegeven is gewoon niet goed zichtbaar. Form over function. Tevens zijn schermen o ontzettend duur... Ik ken mensen met een S6 en een slechte batterij..... Scherm moet er uit voor je daar bij kan..... Risico dat scherm breekt... Enorm groot...

En dan is er de schil van samsung.... Aan veel merken kan ik wennen maar dat van Samsung is. Bah. Sony HTC Asus en vele andere merken zijn vrij Stock als het om instellingen gaat Samsung is zoeken zoeken zoeken... Niet echt handig heb een a6 2016... Een ramp als ik bijvoorbeeld gewoon iets simpels als scherm helderheid wil aan passen...
Vond ik eerst ook maar tegenwoordig vind ik de Samsung skin goed te doen. Je hebt zelfs een zoekoptie in het instellingenmenu als je snel een bepaalde functie zoekt.
Met zowel een 1+3 als een S7 Edge in huis, gaat mijn persoonlijke voorkeur toch uit naar de 1+3. De afgeronde schermranden van de S7 voegen eigenlijk alleen maar reflecties toe en het enige nut dat ik het vind hebben is dat het de telefoon vrij compact aan doet voelen voor een 5,5" model.

Op software vlak heb ik liever de 1+3, omdat die dichter aanleunt bij stock android, maar ik moet toegeven dat ik de Touchwiz op de S7 Edge minder storend vind dan vroeger bij de S2 en Note 2.

De 1+3 vind ik persoonlijk ook iets mooier, maar de S7 heeft dan weer het voordeel dat hij waterdicht is. De Dual SIM van de 1+3 vind ik persoonlijk ook interessanter dan 1 SIM + SD zoals in de S7. Wanneer de kleinste uitvoering 64GB heeft, is dat voor mij momenteel genoeg.
De aanraakgevoelige home-knop van de 1+3 heeft ook mijn voorkeur boven de fysieke home-knop van de S7, al is dat misschien een kwestie van wennen.
Die framedrops komt omdat ze waarschijnlijk geen fatsoenlijke touchboost hebben.. Scroll je door een pagina en stop je om wat te lezen om vervolgens verder te gaan en dan boem framedrops omdat je CPU niet optijd omhoog kan scale.
Klinkt aannemelijk en komt overeen met op welk moment ik de drops ervaar, maar het was mij niet gelukt om het met kernel aanpassingen geheel op te lossen. Zelfs alles per core op performance optimaliseren was geen uitkomst, al zag ik wel een (bescheiden) verbetering.
Dan heeft het te maken met hoe ze de big.Little setup hebben ingesteld.
Wat ik vooral handig vindt aan een langer scherm is dat wanneer je alleen software-knoppen hebt je het dus niet hoeft te verbergen omdat de meeste games en video content 16:9 is.
Opzichzelf heb je amoled, dus dat maakt ook niet veel uit
Al zeer lange tijd in 't bezit van een s7e. Die framedrops heb ik dus nog nooit gehad. Heb geen idee hoeveel apps je hebt draaien of wat je er mee doet....
Snap ook echt niet dat je zoveel geplust wordt. Dat showtoestellen dat hebben is niks nieuws, andere grote fabrikanten hebben dat ook.
Dit. O.a. daarom voor mij nooit meer samsung. Heb eind 2015 mijn nexus 6 ingeruild voor een galaxy s6. Merkte een vertraging bij het typen, framedrops overal. Kon het niet geloven. De s6 was 64-bit octacore ten opzichte van 32-bit quad core van de nexus 6, en toch liep die vloeiender. Ook realiseerde ik mij bij die switch dat ik niet zonder stereo front facing speakers wil, dus snel een nexus 6p gekocht nadat ik de s6 weer verkocht had. Die loopt nu nog steeds extreem soepel.
Ik heb de Galaxy7 en ben doorgaans zeer gevoelig hiervoor. Ik heb hier nog nooit last van gehad... :?
Eerste indruk, bij het zien van alleen de foto's: wauw. Qua uiterlijk echt heel sexy, en inderdaad, ziet eruit als iets uit de toekomst. Heel vet.

Maar: ik ga de fysieke homeknop echt teveel missen. Ik heb al een poosje geen ervaring meer met Android (heb nu een iPhone 7), maar vind softwarematige knoppen erg irritant. Zeker knoppen die zo'n belangrijk deel uitmaken van je totaalervaring. Ik wil niet hoeven zoeken naar de homeknop, en ik wil ook niet dat een app-vastloper of crash ervoor zorgt dat ik moet rebooten omdat ik de app niet af kan sluiten omdat de homeknop niet wil laden.

Ook zie ik, net als vele anderen blijkbaar, echt de meerwaarde aan de edge-schermen niet (behalve dat het er vet uitziet). In de preview zie ik al een YT-filmpje draaien waabij het onderste deel dus afgerond wordt. Bloedirritant lijkt me dat. Uiteraard zul je best je video kunnen verkleinen, maar dan doe je het grote scherm weer teniet, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de ongewenste aanrakingen. En stutter lag op zo'n vlaggenschip? Wellicht nog opgelost voor de final release, maar de voorgaande Galaxy's hebben toch bewezen dat dat niet zo makkelijk blijkt.

Ook de vingerafdrukscanner lijkt me gruwelijk onhandig. Natuurlijk zijn er genoeg manieren om anders te ontgrendelen, maar als de telefoon voor je op tafel ligt wil je toch ook makkelijk kunnen unlocken. Nu een kwestie van even je vinger erop, met de S8 wordt dat toch minimaal oppakken of codes invoeren/tekenen.

Ik ben totaal geen Apple-fanboy of Android-hater, maar deze telefoon doet me in elk geval niet twijfelen tot overstappen. Looks zijn fantastisch, maar voor mij toch teveel nadelen die met zo'n groot scherm meekomen. Wél gaaf dat dit weer eens een toestel is dat zich qua looks echt onderscheidt van de rest.
De meeste telefoons hebben geen physieke homeknop meer, went echt zo hoor. Hij zit immers in het midden, dus je gaat er zo blind heen met je vinger.
Met een fysieke homeknop voorkom je dat je tijdens het typen per ongeluk je app wegdrukt. De spatiebalk zit namelijk vlak boven de home knop en met dikke vingers....
Ik zeg niet dat het weghalen van de fysieke knop geen nadelen heeft, maar als je een beetje vooruitgang wilt hebben moet je je niet door elk klein nadeeltje laten tegenhouden.

(Ik typ zelf ook erg vaak mis, maar vaak hoger denk ik.. kheb de virtuele homeknop nog nooit per ongeluk geraakt).
Je bent je er van bewust dat de homeknop op de iphone 7 ondertussen ook geen hardwarematige knop meer is? Hij werkt compleet software matig en als je telefoon mocht vastlopen is er een andere procedure om de telefoon opnieuw op te starten in vergelijking tot eerdere iphones.
Ze bootsen met de taptic engine het gevoel van een hardwarematige button gewoon naar mijn mening extreem goed na.
Ja dat weet ik inderdaad, maar toch. Heb wel het idee dat die button constant actief is, terwijl je met zo'n knop in je scherm bij een crash maar moet hopen dat 'ie tevoorschijn komt.
Nou die taptic engine daar kunnen anderen nog wat van leren. Touch feedback word al vanaf het begin gigantisch onderschat, en die ronddraaiende trilmotor is nou eindelijk wel eens een keer aan vervanging toe.
Je bent je er van bewust dat de homeknop op de iphone 7 ondertussen ook geen hardwarematige knop meer is? Hij werkt compleet software matig en als je telefoon mocht vastlopen is er een andere procedure om de telefoon opnieuw op te starten in vergelijking tot eerdere iphones.
Ze bootsen met de taptic engine het gevoel van een hardwarematige button gewoon naar mijn mening extreem goed na.
Mee oneens. Ik vond die gesimuleerde feedback van de iphone 7 zo vervelend aanvoelen (elke vd 3 mogelijke opties) dat ik hem na een maand verkocht heb. Vond het helemaal niets en ben ook blij om te lezen hier dat ik niet de enige ben die dat zo ervaarde.
Hartelijk bedankt voor het uitstekend verwoorden van mijn mening, ik ben het namelijk 100% met je eens. Ik snap ook niet echt waarom deze telefoon een vingerafdrukscanner heeft aangezien je de telefoon kan unlocken d.m.v. irisscanner. Nou heb ik een Microsoft surface gehad die ook een iris scanner had, en die werkte perfect, zelfs in het donker. Dat zal ongetwijfeld goed werken bij deze Galaxy. Enige scenario dat ik me kan bedenken voor de vingerafdrukscanner is wanneer je een zonnebril draagt.
Werkt dat ook door het plastic van een hardloop hoesje heen die irisscanner?
Denk het niet.

Gelukkig zit er nog een vingerscanner op aan de voorkant zodat ik mijn telefoon kan unlocken door even snel mijn vinger in het hoesje te schuiven.
Oh wacht...

Zit je daar met je dure telefoon waar je alles meer kan (tenminste, mag ik wel hopen voor die prijs) en dan heb je nog een 2e toestel nodig.
Ik had het over een hardloop band/hoes, da's toch wat anders hoor.

Maar goed, je hebt helemaal gelijk.
Waarom een toestel van 800+ euro in een hoesje doen als je bijna zeker weet dat 'ie dan bij de eerste val kapot is met al die randen van glas?
Precies de reden dat ik dit toestel nooit ga kopen, wil toch echt een stevig hoesje aan 4 kanten, niet boven en onder en een beetje rond de edge.

En jij beweert dat jouw toestel er na 2 jaar zonder hoesje net zo nieuw uit ziet als een toestel dat in een hoesje heeft gezeten met screen protector?
Of bedoel je dat het jou niet uit maakt dat 'ie onder de krassen en schrammen zit? Dan is 'ie toch ook meteen niet mooi meer?
What's your point?
Ik heb een S6 Edge, nu bijna 2 jaar, en altijd gebruikt zonder hoesje, alleen een screenprotector die zodanig geplakt was dat je hem niet zag.

Ik heb bewust een verzekering genomen zodat ik geen hoesje hoef te kopen die afbreuk doet aan het uiterlijk van mijn telefoon. Dus ieder z'n ding zou ik zeggen, al had Brammieman het wat beter kunnen brengen.
Beetje vreemd dat Chris stelt dat het toestel zich nog moet bewijzen, dat het meer moet zijn dan alleen een groot scherm in een relatief klein toestel. Ik vind dit echter al meer dan voldoende innovatie, over prestaties van de S7 hoor ik niemand klagen. Ok, de fingerprintscanner van de S7 is niet geweldig, maar die is ook aangepakt evenals de verdubbeling van het standaard geheugen. Kortom, ik snap die opmerking niet helemaal. Verder een prachtig toestel!
Omdat bijvoorbeeld de dubbele camera uit is gebleven en de camera grotendeels hetzelfde gebleven is bijvoorbeeld, en we de accuduur nog niet weten onder andere.. is de vraag of er naast de vernieuwing van het grotere scherm in een relatief kleine behuizing genoeg vernieuwing en verbetering is ten opzichte van de S7 op andere gebieden. Geen oordeel verder nog, maar dat moet nog blijken dus :)
is de vraag of er naast de vernieuwing van het grotere scherm in een relatief kleine behuizing genoeg vernieuwing en verbetering is ten opzichte van de S7 op andere gebieden.
IP68 in een telefoon met nauwelijks bezels, 5.8 inch in een formaat van een telefoon niet veel groter dan een iPhone 7 (met een 4.7 inch scherm) is toch niet zomaar een vernieuwing.

Nieuwere cpu/gpu, gorilla glass 5 op de acherkant, betere front-camera, Bluetooth 5.0, Iris scanner en mogelijkheid om het via een dock als desktop te gebruiken.

De overgang van iPhone 4s naar 5 had veel minder innovaties, net als van 5s naar 6.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 22 juli 2024 14:03]

Je geeft al antwoord op de vraag op basis van wat er wel nieuw is en eventueel beter, maar voor we dat soort dingen gaan zeggen wil ik toch echt eerst even wat testjes doen :) Maar inderdaad, veel telefoons vernieuwen minder. Dat kunnen we al stellen!

Edit: kleine toevoeging nog.. Maar bij deze prijs en van een smartphone van Samsung mag ook wat verwacht worden natuurlijk. Net als van andere telefoons in deze prijsklasse overigens. Ik ben ook vooral benieuwd of de dingen die we nog niet goed kunnen zien verbeterd zijn en daar zal het definitieve oordeel van afhangen.

[Reactie gewijzigd door Andrasman op 22 juli 2024 14:03]

We moeten niet vergeten dat heel veel functionaliteit binnen de kortste keren zit op een Chinaphone van 3x minder qua prijs. Ik ben echt geschrokken van hoe goed die al zijn. Voor de huis tuin en keuken gebruiker mag een S8 dan wel overkill zijn, de China phones hebben ook al fingerprint, protectieglas, zeer dunne bezels, decacore chips, genoeg ram en opslag en komen razendsnel achter de Samsung toestellen aan.

Het gaat niet heel lang meer duren of een OnePlus 4 gaat hier zeer dicht in de buurt van komen, voor de helft van de prijs. En dan heb ik het nog niet over de andere concurrentie.

3000MaH is dat wel genoeg? Wat gaat er gebeuren met een kapot scherm wat bij de S7 Edge zeer slecht voorradig is/was? Bluetooth 5.0 klinkt op papier leuk maar wat zijn de prestaties in werkelijkheid. DeX dock van maar liefst 150 euro voor een standaardje wat HDMI kan en met 2 USB poortjes.

Duur is een understatement voor dit apparaat. Ik snap dat innovatie geld kost maar kijk naar een Samsung Pay. Voorlopig hier niet te gebruiken. Gezichtsherkenning: mogelijk te foppen met een foto. Accesoires die weer duurder zijn geworden. Ik was/ben groot Samsung fan maar dat kan binnenkort veranderen als updates uitblijven en de value for money gaat dalen.

De echte vernieuwing had wat mij betreft gezeten in fingerprint reader onder het scherm (niet dat ik die gebruik ivm privacy maar toch) een fatsoenlijke DAC zoals LG dat wel heeft, Harman powered waterproof speakers en niet een enkel frotspeakertje, 3 tone flash. Notificatieled mist? 4K60 filmen? Sowieso een 4K display (Sony Premium toestellen hebben het). Mobile HDR hoe presteert dat? Werkt het ook in VR?

De echte S8 met wow wat een gaaf ding is het nog niet voor mij. Ik snap dat de focus ligt op minder bezels en niet hogere resolutie.

Als de LG G6 200 euro minder is qua prijs is dat een duidelijke winnaar van 2017.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 22 juli 2024 14:03]

Je stelt zaken van de concurrentie te rooskleurig voor en van de S8 te negatief mijns inziens.
Waar haal jij hier een LG met DAC vandaan bijvoorbeeld? En weet jij de prijs van de opvolger van de 3T dan? Als ik de trend van Oneplus doortrek dan gaat de volgende 500 euro kosten. Niet de helft dus.

Als ik een Chinaphone koop (wat ik regelmatig doe), die echt vergelijkbaar is met de laatste van Samsung, kost die me echt meer dan de helft van een Samsung, als ik verzenden en invoerkosten meereken. Vervolgens merk ik ook dat ik me kwetsbaarder voel met zo'n chinaphone, want als ie stukgaat zie het maar eens te regelen...kost je lang wachten, verzendkosten en eerst een hoop gemail.
Verder kan geen enkele top chinaphone zich meten met samsung. Zo heb ik bijvoorbeeld een mi5 die ik echt super vind, maar mijn s7 verslaat hem echt met gemak op gebied van camera en scherm.

verder werp je allerlei vragen op, die mi niet actueel zijn. Natuurlijk is 3000 mah meer dan genoeg. de S7 zit al aan de top in vergelijking met andere phones, deze krijgt dezelfde Mah, en de soc is 20% zuiniger. Vragen opwerpen over bluetooth 5 of het vervangen van een scherm, of vragen over gezichtsherkenning komen op mij over als problemen zoeken. Want natuurlijk wordt het scherm vervangen en natuurlijk werkt het gecertificeerde bluetooth prima. In mijn optiek zijn het juist mooie vernieuwingen waarmee Samsung als gewoonlijk jaren vooruit loopt op de concurrentie. Het enige dat ze mi aan moeten pakken is het gebrek aan responsiveness.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 22 juli 2024 14:03]

Als het het ziet als problemen zoeken doe je mijn vragen tekort. Want elke goede reviewer moet naar dit soort zaken kijken. Vandaar dat Chris ook zegt dat hij e.e.a. eerst wil onderwerpen aan allerlei testjes. De G6 krijgt gewoon de Quad DAC http://www.gsmhelpdesk.nl...e-smartphone-met-quad-dac

De 3T opvolger gaat zeker geen 500 kosten. Dan prijzen ze zichzelf uit de markt. De S7 edge is zoals ik zei ook lang wachten op vervangend glas. Dus dat maakt ook niet meer uit. nieuws: Samsung kampt al maandenlang met tekort aan reserveschermen S7 edge

Daarbij is een Chinaphone goedkoper en zul je dus eerder vervangen dan een dure telefoon van 800. De helft is zeer zeker mogelijk als je de roadmap van diverse hardwarebakkers kijkt. De Kirin 960 is 14 mrt nog getest door Anandtech. De 970 staat op stapel voor Q1 2017 en heeft ook 10 nm. https://www.gizmochina.co...cat-12-lte-octa-core-cpu/

Dingen die ik aandraag zijn wel degelijk actueel, want BT 5.0 is pas nét uit.
http://www.bgr.in/news/sa...to-feature-bluetooth-5-0/

Mijn reactie krijgt een +2 en is dus niet problemen zoeken...
De gezichtsherkenning is door het gerenommeerde Wired al ter kritiek gesteld in een recent artikel: https://www.wired.com/201...tos-facebook-thanks-zuck/

Standaard draait een S8 op FullHD. Via settings is dat op 1440P om batterij te sparen en hitte te beperken. Stel dat je hem ten alle tijden op 1440P laat draaien, wat doet dat met de accu? http://www.phonearena.com...n-goes-up-to-WQHD_id92569

Moet ik nou echt voor alles een bron aanvoeren of kun je zelf ook Googlen?

[Reactie gewijzigd door W00fer op 22 juli 2024 14:03]

Fysieke home button was voor mij altijd de differentiatior. Rest was leuk.
Jij gaat de LG6 importeren begrijp ik? Want die fatsoenlijke DAC gaan wij niet krijgen.
Neuh ik heb een A3 2017. De high end biedt nauwelijks meerwaarde voor mijn huis tuin en keuken gebruik. Soort van S7 mini is dit.
Ik had het over vernieuwing en vernieuwing is inderdaad niet altijd verbetering. Ben benieuwt naar jullie review. Weet jij al wanneer jij het kan gaan reviewen?

799 en 899 euro zijn flinke prijzen. Dat heb ik er niet voor over, maar er zijn genoeg mensen (vooral in de VS) die het (via een abonnement) kopen. S8 en S8+ hebben wel zeker een luxe wow factor.
Zeker, ik kan als het goed is volgende week aan de slag.
Dan ben ik ook erg nieuwsgierig naar het effect van de resolutie op de batterijduur, ga je dat ook testen?
Daar zit ik wel over te denken inderdaad, maar moet even zien hoe het loopt. Er zijn namelijk aardig wat dingen om te testen en deze kost wel wat tijd :)
Succes! Overigens is het drukken van een knopje omslachtiger dan het beestje gewoon bij der naam roepen, een voice-assistent is en blijft toch vooral een voice-assistant.
'Maar inderdaad, veel telefoons vernieuwen minder. Dat kunnen we al stellen!'

Het zou dan fijn zijn als je dit ook zou melden in je preview.
Zodra het uiterlijk het grootste verschil is met de vorige generatie weet je dat de vernieuwing er uit is, dat de top wel zo'n beetje bereikt is. De s8 is een note 7 met een nieuwere chipset in een andere behuizing. Min de stylus.
Zag je ook bij de iphone 5s naar de 6. Hardware was om en na bij hetzelfde, alle zwakke punten zoals het matige display, slechte accuduur bleven, enkel de behuizing was veranderd. Te weinig innovatie meer de laatste tijd. Jammer.
Gelukkig komt er binnenkort een chinese telefoon met 5x zoom door de zoomlenzen van links naar rechts in de telefoon te plaatsen. Ik wil andere fabrikanten zien volgen.
Het leuke is dat innovatie een relatieve term is. Voor vele is een verandering al een innovatie.
Qua innovaties brengt deze telefoon er niet heel veel.
Scherm vind ik er wel leuk uit zien zo.
Het leuke is dat innovatie een relatieve term is. Voor vele is een verandering al een innovatie. Qua innovaties brengt deze telefoon er niet heel veel.
Tja, het is relatief. Voor velen is een grote verandering of toevoeging van iets compleet nieuws pas innovatie. ;) Gezien er bijvoorbeeld een iris-scanner in zit, IP68 (waterdicht dus) en hele kleine bezels, vind ik het toestel eigenlijk best behoorlijk innovatief. :) Hopelijk zet de trent van de bezels zich door!

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 14:03]

Wat jij zegt klopt helemaal. Ik vind een groter scherm niet echt innovatief maar eerder een verbetering op voorgaande technieken, als iemand begint over innovatie dan verwacht ik iets totaal nieuws. Zoals de ipod met itunes innovatief was, of bijvoorbeeld de smartdevices (licht, koelkast, auto etc etc) dat noem ik innovatief. Innovatie kan m.i. ook voorkomen in software (bijvoorbeeld de eerste keer dat Apple de app store opende) of waterdichte telefoons van Samsung. Dat noem ik innovatie.

Persoonlijk vind ik dit toestel er prachtig uit zien (alleen jammer dat het android heeft, maar dat is persoonlijk) en zou ik als verstokte iphone gebruiker steeds meer overwegen om dit te halen. De iphone is ook een pracht toestel, maar qua hardware is een Samsung toch net iets machtiger. Al doe ik het vooral voor de software en daar is Apple dan op veel punten goed in (al mag er het een en ander wel wat opener worden). Eerlijk is eerlijk, echt innovatief is het allemaal niet meer en het is voornamelijk een groter scherm, grotere accu, snellere processor, meer RAM. Eigenlijk allemaal zaken die ze jaren geleden ook al konden doen.
Echt grote innovaties op mobiele telefoons is al jaren ver weg te zoeken eigenlijk. Bedoel, het zijn geen dingen meer die impact hebben zoals een camera op een mobiel. Ik kan me de tijd nog herinneren, waarin mensen zich afvroegen wat met een camera te moeten op een telefoon! ; en nu is er haast geen enkele zonder camera weg te denken.

Al moet ik zeggen dat ik het wel behoorlijk knap vind wat Samsung doet met de grootte van de telefoon, het scherm die ze er in kwijt weten te krijgen en toch kleine bezels te behouden, en een IP68 certificatie. ;)
Oh absoluut, daar zal ik niets van zeggen, maar zoals de auteur al zegt, eerst zien of het de belofte waar kan maken. Niemand heeft zin in nog een note7 herhaling en we weten allemaal dat Samsung het graag to the "edge" pushed.

Het mooie is dat ik die vraag zelf ook ooit stelde aan een oude vriend van me wat je toch met zo'n (crap kwaliteit) camera moest. Nu zijn die haast niet weg te denken, al ben ik gelukkig niet zo'n selfie nemer en had ik t ook zonder camera kunnen redden. Maar doe toch maar met, voor die ene keer dat ik t dan toch nodig heb haha.
Innovatie bekend invoering van iets nieuws en dat doet Samsung. Er is geen enkele telefoon met een 84% scherm vs body ratio en IP68.
Niet perse. Innovatie heeft betrekking op een nieuw idee bij een product of dienst etc.

Scherm beeld ratio vergroten is een oud idee. Zelfde als toepassen van waterdichtheid.

Je kan dit ws beter een verandering of verbetering of vernieuwing (van bestaand idee) noemen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:03]

Het leuke is dat innovatie een relatieve term is. Voor vele is een verandering al een innovatie.
Qua innovaties brengt deze telefoon er niet heel veel.
What about exploding batteries?
Kan je het voordeel noemen van een dubbele camera? Liever een enkele goede dan iets wat niemand echt gebruikt, in mijn opinie. Totdat de iPhone er eentje had werd het altijd weggeschreven als een gimmick, en ik hoop dat niet dat het nu opeens een minpunt wordt als een toestel het niet heeft.
Het is niet het één of het ander natuurlijk. Voordeel bij LG is een veel grotere beeldhoek. En het is alleen maar extra. Voordeel bij iPhone is zoom, kort gezegd. Huaweis implementatie ben ik iets minder overtuigd van. Er zijn inderdaad zeker implementaties van voor de iPhone 7 Plus en G5 die niet interessant waren.
In mijn optiek wat ik allemaal lees is de telefoon bijna alleen maar verbetering en weinig vernieuwing.
Irisscanner - vernieuwing
fingerprint scanner - geen vernieuwing
gebogen scherm (groot of niet) - geen vernieuwing
dock voor desktop gebruik - redelijk vernieuwend (lumia deed het al en goed)

Ik weet dat je zo nog wel ff door kan gaan, maar als je alles in perspectief brengt is nog de s8 nog veel andere telefoons vernieuwd.
Het altijd maar verbeteringen op.
Betere cpu, gpu, opslag, scherm

Het zal vast een goede telefoon zijn maar denk wel dat er flink wat vernieuwing in moet komen om deze prijzen er voor te kunnen vragen
Het toestel is nog niet goed getest door anderen dan Samsung zelf (als ik hun reclames tenminste mag geloven), zo is het nu nog niet te zeggen hoe de accuduur zich houd; als die significant korter is dan een s7 dan is het wellicht ineens niet zo'n heel fijn toestel. Of wellicht wordt tie onprettig warm als je z'n core flink aan het werk zet. Dat kan tweakers pas zeggen als ze 'm echt goed aan de tand hebben gevoeld.

De voortekenen zijn veelbelovend, maar het toestel moet nog bewijzen of dit een fijne "companion" is (om maar een oude Samsung-marketing term van stal te halen)
Niet te vergeten dat de SD 835 volgens diverse reviewers niet heel veel sneller is dan een 821 welke prima presteert voor z'n prijs.
Ben heel benieuwd naar de SD835! De SD820 was al snel genoeg en nu wordt hij ook nog eens stuk zuiniger!
Zelf heb ik de S7 en zou liever niet terug gaan naar een toestel met een slechtere accuduur. Ook al is hij prachtig, als hij de hele dag aan het sap moet hangen heb ik er vrij weinig aan. ;)
Nouja dat de framerate in de interface anno 2017 nog steeds dropt en dus niet zo responsive aanvoelt is wel een dooddoener natuurlijk. Lijken ze bij Samsung na een kleine 10 jaar nog steeds niet op orde te hebben |:(
Ik moet zeggen dat ik daar met de s7 eigenlijk helemaal geen last van heb. Heeeel af en toe als ie op de achtergrond net iets aan het doen is. Maar over het algemeen niks te klagen. Daarnaast vind ik het draadloos opladen echt een verademing... ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een usb kabel heb aangesloten op mijn telefoon. Al vanaf de s6 gebruik ik alleen nog maar draadloos opladen savonds.
Mwa, ik heb een Lumia 920 gehad, een 950 en nu heb ik een LG G5... Vanaf de 950 plugde ik hem eerder in met USB-C (kan toch niet verkeerdom) en je kunt hem blijven gebruiken als je op 1 oor ligt... (ik leg mijn telefoon toch op de grond naast mijn bed)

Het laden met USB-C gaat sneller, je telefoon wordt niet warm, maar inderdaad, het is zeker handig als je hem neerlegt dat hij gewoon draadloos oplaadt als je veel moet bellen op kantoor oid :9
Geef het een paar weken, de telefoon ligt nog niet eens in de winkel, en de software kan nog niet hellemaal af zijn. Er bestaat tegenwoordig geen touchwhiz meer maar grace-ux
Wie weet is de Android ROM nog in beta of zelfs alpha fase op deze toestellen. :) Kan dus nog maar zo veranderen. :)
Met nog maar een maand te gaan voor de release, hoop ik dat ze toch echt wel wat verder zijn dannde alpha fase :X ;). Ik kan me dan wel weer goed voorstellen dat het nog bèta is, maar zelfs dat is niet echt realistisch. Of er moeten veel telefoon een day one patch krijgen, want met de miljoenen telefoons die Samsung in de 1e maand (waarschijnlijk) gaan verkopen, hebben ze deze maand wel nodig voor de distributie en productie.
(maar goed dat is dan weer mijn aanname, ik hoop toch echt dat telefoons niet een day one patch nodig gaan hebben zoals games... Day one patches staan in mijn ogen gelijk aan een onvolledig product verkopen)
Een ding scheelt, zij flashen niet zoals wij als Tweakers dat moeten doen met Odin. ;) Odin is eigenlijk alleen een flashtool voor de service. ;)
Hoe moet je zo'n toestel nog beet pakken zonder per ongeluk iets op het scherm in te drukken? Wordt dit software matig opgelost? Smalle vezels vind ik zeker mooi, maar niet praktisch. Bij de S7 vind ik het nu soms al lastig om de telefoon vast te houden zonder per ongeluk op het scherm te drukken. Ook vind ik een fysieke home-knop echt fijner dan een virtuele en ga ik de goede vingerafdrukscanner van de s7 wel missen. Maar qua design wel een mooi toestel! Alleen voor mij zeker geen reden om over te stappen.
software matig wordt dit probleem opgevangen dus perongeluk met je handpalm het scherm aanraken bij beetpakken zou niks uit moeten maken.
"uit moeten maken" ja. De s7 edge leverde veel klachten op over deze software. Afwachten op reviews van gebruikers. :)
Ik als gebruiker van de s7 edge heb ook nooit last gehad daarvan maar juist daarom hoor je daar niks over, er is immers niks aan de hand. Ik ken daarnaast ook mensen die zelf op dingen drukken en daar de telefoon de schuld van geven dus ik zou die gebruikers reviews zeker met een korreltje zout nemen.
Hmmm ja dat is ook waar. De mensen die klagen zullen eerder een review schrijven dan tevreden gebruikers.
Ik heb er dan juist weer veel last van. Ik hou mijn telefoon meestal aan de zijkanten vast en raak al snel het scherm aan zonder dat dat de bedoeling is.

Als Samsung dit blijft aanhouden voor de Galaxy S-lijn wordt dit dus mijn laatste Galaxy S toestel.
Je trekt verkeerde conclusies, dat jij er geen last van hebt is niet representatief voor de andere miljoenen gebruikers.
En dat sommige mensen er wel last van hebben ook niet... We zullen nooit weten hoeveel mensen er wel of geen last van hebben. Je kunt geen conclusies trekken zonder eerst een of ander onderzoek te doen onder S7 Edge gebruikers.
Als S7 edge gebruiker heb ik weldegelijk last van ongewilde handelingen. Zelfs met een stylus pen. Maar gaat wel veel beter nu.
Ik heb er ook nooit last van en kan me ook niet voorstellen hoe je je toestel moet vasthouden om wel per ongeluk het scherm ongewild aan te raken. Maar goed iedereen houdt zijn of haar toestel weer anders vast
Je bent er waarschijnlijk aan gewend, of je hebt om de fouten in het systeem heen leren werken. Dat wil niet zeggen dat die fouten er niet zijn. Ik heb met mijn Huawei P9 ook af en toe een ongewenste aanraking op het scherm, ik kan me niet voorstellen dat die bij een s7 edge niet het geval zou zijn. Misschien heb je er daar wel zoveel last van dat je het toestel op een andere manier gebruikt (met 2 handen misschien)?
de edge heeft aanpassingen in de software die ongewenste aanrakingen aan de zijkanten zouden opvangen (en dit voor mij in elk geval ook doen) en ik denk dat dat bij andere telefoons ontbreekt omdat daar minder behoefte aan is, ondanks dat het misschien wel wenselijk zou zijn.
Onzin, veel S7 Edge gebruikers (inclusief ikzelf) zijn er erg tevreden over.
Mooi om te horen. Dan komt het zeker goed op de s8!
Ow dat zeker, wanneer je 800 euro uitgeeft aan een telefoon vinden de meeste mensen het wel een goed product.

Mensen praten graag hun eigen "fouten" goed. Onvolkomenheden zijn er om mee te leven. Terwijl als ze het niet kopen deze "fouten" ineens wel fouten zijn.

mogelijke voorbeelden zijn de plaatsing van de vingerafdruk scanner. Misschien zeggen mensen gebruik ik hem toch niet.

Voor mij is dat wel een punt om hem niet te kopen. meer dan 50% van de tijd pak ik mijn telefoon niet op maar ontgrendel ik hem wel even.
Ja ik heb al gezien dat de techniek al bestaat om dezeen chip onder het scherm te plaatsen. Dus het zou geen probleem moeten zijn om een icoon van een vinger op het scherm te tonen waar je deze moet neerleggen om te unlocken
Het zal niet met een chip gaan maar met geluidsgolven.

Onder het glas wordt dan een sonar component geplaats dat je vingerafdruk door geluidsgolven kan herkennen.

Dat schijnt ook veel nauwkeuriger te zijn.
Geen last van op mijn S7 Edge. Dit wordt prima door software opgelost.
Hier geen enkel probleem mee.
Met de S7 Edge heb je precies hetzelfde, maar gebruikers van dat toestel lijken over het algemeen vrij positief te zijn over hoe de software hiermee om gaat.

Dat de toestellen lastiger zijn om met één hand vast te pakken kan ik me ook wel in vinden, los van die gebogen schermranden. Ik had liever gehad dat ze dit gebruikten om een ~5.2" scherm in een compact toestel te krijgen, en dan de optie voor grotere schermen in de vorm van een Plus of Note modellen.

Verder zal het aanwezig zijn van een goedwerkende irisscanner een fijne vervanger zijn voor het ontbreken van de vingerafdrukscanner aan de voorkant. Die kunnen ze zelfs volledig weglaten als dat gewoon snel en constant werkt.
Zoals een Xperia XZ in de behuizing van de Xperia XA met een hoogte van 125mm ipv 143mm.
Liever een 5" in een 4.7" formaat telefoon. Ach wellicht brengen ze nog een Mini uit met mooie midrange specs (ala SD625/SD650, 3GB, 32GB).

Mbt de irisscanner, hoe goed werkt die als het donker is? Wat als je de telefoon op het bureau voor je of aan de zijkant hebt liggen, dan moet je met je gezicht er boven gaan hangen.
Doe mij dan toch maar een vingerscanner op de voorkant, dan maar in het scherm integreren (denk dat de techniek nog niet zo ver is, of??).
Die werkt met infrarood, dus ook in het donker. Je zal altijd wel de telefoon enigszins op je gezicht moeten richten, wat in sommige situaties iets minder praktisch is.

Hoe snel en goed het werkt is echter nog de vraag. Ik zeg bewust een "goedwerkende irisscanner". De Note 7 had ook een irisscanner, maar dat werkte alleen goed als je de telefoon goed recht voor je hield op de juiste afstand. Om echt fijn te werken moet die sensor toch wel iets beter zijn om je ogen vanuit een wat ruimere marge te kunnen scannen.

De irisscanner kon bij de preview als het goed is nog niet gebruikt worden. Dan lijkt het er op dat er aan gewerkt wordt en het dus hopelijk zal het een verbetering zijn tov de Note.

De technologie is helaas nog niet zo ver dat er een vingerafdrukscanner onder/in het scherm verwerkt kon worden. Sony heeft ook best een mooie oplossing gevonden met de vingerafdrukscanner in de power-knop aan de zijkant. Die werkt verrassend goed en is daarmee fijner dan een op de achterkant.
Ik vind dat de smarphone ontwikkelingen nu wel een beetje stil ligt.

Ik zie voorlopig geen reden om mijn S7 weg te doen. Denk de komende jaren sowieso nog niet.
Eens, ik kom ook nog volop aan mijn trekken met een smartphone uit 2013 (iPhone 5s, gisteren weer voorzien van een verse iOS update, met Apple FS kwam er zo'n 2GB storage vrij en draait ie nog sneller dan voorheen). Dit jaar ga ik echter wel over op de iPhone 10 jaar jubileum editie: het is alweer 10 jaar geleden!
Ik heb een S6, is wat ouder maar doet het voor mijn doen prima, enige gemis vind ik het ontbreken van de SD kaart, ondertussen begin het geheugen toch vol te lopen.

2 dagen op een batterij vind ik voldoende, had hiervoor een acer liquid, en die kon het net niet een werkdag lang uithouden wat me mateloos irriteerde.

Voor mij is batterijduur eigenlijk de voornaamste factor bij aanschaf van een mobiel, voornamelijk omdat ik werk in het veld, dus niet constant mogelijkheden heb om ergens mijn mobiel aan een lader te hangen.

Wanneer bij intensief gebruik ik voor de lunch al een lader moet zoeken, heb ik er weinig aan.
Idd, ik had de s5. Was mij niet snel genoeg olus accu. Nu de S7. Ik red het tot bedtijd. Bij bluetoith muziek streamen moet die wel tussendoor aan de lader.
Samsung heeft de naam dat batterijen tamelijk snel 'degraden'. Ter vergelijking: er slingert hier een iPad uit de zomer van 2012 rond die sindsdien intensief gebruikt is en die doet het na vijf jaar nog goed met de originele batterij. Kan Samsung dit matchen? Iemand ervaring mee?
Mkay, specs zien er goed uit alleen heb ik hier en daar zo mijn vraagtekens bij... 32 bits audio is leuk maar wat is de meerwaarde? Ondersteund hun media player standaard DSD? :') En hoe zit het met THD, amping en de rest? Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je er iets aan hebt op een telefoon. Als je dat zo graag wil kan je beter via OTG er een USB AMP/DAC aanhangen IMHO, vele malen beter.
DSD is niet 32bit maar slecht 1 bit op een zeer hoge samplerate. (x aantal MHz ipv KHz) Verder vind ik 32bits audio (op een mobile device) sowieso overkill maar het zorgt wel voor een leuk marketingspunt voor leken.
DSD is echt een andere manier van digitaliseren waarbij je per sample omhoog of naar beneden gaat, ofwel Delta-Sigma. Dat is niet direct te vergelijken met PCM manier van digitaliseren waarbij je per sample hele grote stappen kan maken.

Daarbij komt dat 32 bits audio door niemand gehoord kan worden. Het grappige is dat het al voor 24 bits geldt omdat je dan 144 dB aan dynamisch bereik hebt. De meeste audiofiele versterkers kunnen dit al niet, welke telefoon dan wel?

Dan is er nog het ruisniveau en channel separation dat bij de meeste telefoons de 16 bits audiogrens niet eens overstijgt. Meerwaarde voor mij is dan 0.0.

Ik vraag me ook af of leken en S8 op audiospecs zouden uitzoeken. Echte audiofielen kijken door de specs heen. Het zal marketingwaarde hebben, maar dan voor degenen die graag willen opscheppen met 'het beste toestel' terwijl ze een marketingafdeling napraten.
Er is op dit moment nog steeds geen audio apparatuur die analoog 24 bit audio kan genereren. Zelfs de allerbeste apparatuur en de schoonste stroom komen dacht ik niet verder dan 20 of 21 bits.

32 bits audio is pure nonsense. Goed opgenomen muziek is op 24 bit en naar 16 bit gedownsampled niet van elkaar te onderscheiden. Helaas luistert het gros van de mensen tegenwoordig alleen nog maar naar in elkaar gedrukte muziek zonder enig dynamisch bereik, waardoor je voor de meeste muziek tegenwoordig aan 10 bits genoeg hebt.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 14:03]

Man, dat scherm is wel heel langwerpig. In de foto's valt het echt op hoe smal de telefoon eigenlijk is. Ik ben erg blij met de move naar kleinere bezels, maar liever niet met zulke smalle schermen. Verder lijkt het me wel een enorm fijne telefoon.
Helemaal mee eens. Waarom geen 5,5 inch 16:9 scherm met dit soort bezels? Hopelijk komt OnePlus daarmee.
Ik vind ook dat die dingen steeds langwerpiger worden. Hij is wel mooi, maar ik had hem waarschijnlijk mooier gevonden als hij iets breder was geweest.
Ik heb op het punt gestaan mijn huidige S6 te vervangen maar alle huidige topmodellen geven mij geen van allen nu het gevoel vooruitstrevend te zijn of super verbeterd te zijn op het gebied van de camera bijvoorbeeld. Toch uiteindelijk iets wat ik in de praktijk het meeste gebruik, naast normaal appen en nieuws lezen ed. Ik speel geen zware games of zo.
De bezels van de Sony vond ik ietsje té (wel mooi om te zien dat Sony weer aan het opkrabbelen is met telefoons en oled tv's, prachtig design altijd), Huawei ook niet zo, LG idem dito en ik ben totaal geen Apple fan, dus was de nieuwe aanbieding van alleen verlengen met behoud van huidige S6, databundel van 2 naar 5Gb, koptelefoon er nog bij als actie én 20 euro in de maand minder betalen, snel getekend. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Die Edge-only varianten lijken mij niet zo'n slimme zet van Samsung. Een heleboel mensen, waaronder ondergetekende, zijn er niet van gediend. Slimme zet om je abbo met je S6 te downgraden. Lekker het geld maandelijks in de pocket houden en als je S6 er nog goed uitziet, waarom niet? Net zoals jij kijk ik volgend jaar wel weer of er zich iets bijzonders aandient. Want dat is de S8 mandatory Edge-only beslist niet.
Ik denk dat ze gewoon gekeken hebben naar de verkoopcijfers van de Edge en de normale, en gezien hebben dat mensen voor de Edge gingen en de normale massaal lieten liggen. En dan is het maar de vraag in hoeverre het niet kiezen voor de Edge te maken had met een bewuste keus om niet voor dat concept te gaan, of voor een financieel ingegeven keus.

Wil je geen Edge, dan heb je gewoon pech, veruit de meesten willen het wel en een nichemarkt willen ze zich niet op richten; waarschijnlijk omdat deze niet interessant genoeg is.

Misschien dat hij alsnog komt als een grote speler (bijv. een provider uit een groot land) erom vraagt en bereid is ervoor te betalen. Zo gaat het ook met de Active variant.
Het 'edge' gedoe laat ik graag aan me voorbijgaan.
Ik vind het geen meerwaarde bieden.
Waar samsung de gebruiker met de s7 lijn nog de mogelijkheid gaf om voor een edge te kiezen doen ze dit nu niet meer...
Ik denk dat ik na 3 opeenvolgende samsung smartphones bedank voor de s8 en sony's nieuwe xperia xz premium ga aanschaffen.
Indrukwekkende camera, 4k hdr display en de plaatsing van de vingerafdrukscanner(aan de zijnkant) spreekt me meer aan dan de nieuwigheden op de s8. (en deze is ook nog eens 50 € goedkoper)
Helemaal mee eens. Volgens mij zit Samsung zichzelf een beetje in de voet te schieten met dit. Tijdens de presentatie werd ik nergens echt warm van.

Ik had wel al meteen positieve gevoelens bij de nieuwe Sony. Mooi scherm, goede camera en goedkoper!
Ik vond de toolbox bij de S5 leuk maar beperkt tot 4 of 5 apps. De s7 edge heeft er 10 en dus kan je heel snel een app openen op die manier
Mooi toestel. Wordt wel duur allemaal. Maar goed zal het wel waard zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.