Samsung Galaxy S8 Grijs Review

EOSfoto 16 juli 2017, laatste update op 25 augustus 2017, 6.513 views

Samsung Galaxy S8 Grijs (Product gekocht)

Met dit nieuwe vlaggenschip is Samsung een nieuwe weg ingeslagen door de nieuwe schermverhoudingen en het weglaten van de fysieke Home-knop. De gebruikte hardware met de nieuwste TouchWiz (die nu Samsung Experience heet), kunnen de meeste gebruikers voorlopig weer vooruit en heeft Samsung weer de norm gezet.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Prachtig beeldscherm
  • Bouwkwaliteit en afwerking
  • Goede camera
  • Uitbreidbaar geheugen

Minpunten

• Gevoellig voor valschade
  • Bloatware

Review Samsung Galaxy S8

Camera
Geluid
Accessoires
Disclaimer

Na een dag enthousiast bezig te zijn geweest met het maken van macro-foto’s, bleek dat het glas dat voor de camera van mijn Galaxy S5 zat, gebroken. Het was alsof er iemand met een centerpunt een ferme klap op had gegeven, waardoor de camera van de S5 onbruikbaar geworden was. Nadat ik enkele maanden eerder LineageOS geïnstalleerd had, wilde ik eigenlijk mijn S5 nog wel even blijven gebruiken, maar het lot besliste anders.
Echt veel tijd om mij te verdiepen in telefoons had ik dus eigenlijk niet, maar met behulp van deze site probeerde ik mij toch een beetje voor te bereiden en vergelijkingen te maken tussen de toestellen die er op de markt waren en waarmee ik even vooruit kon.
Aangezien mijn laatste telefoons eigenlijk allemaal van Samsung (Omnia i900, Galaxy S2, S4 en S5+), lag het wel voor de hand dat de nieuwe telefoon ook weer een Samsung zou worden, maar andere merken werden wel degelijk overwogen. Aangezien ik ook veel waarde hecht aan privacy, heb ik zelfs overwogen om de overstap te maken naar een iPhone 7, maar omdat hierop geen alternatieve software (ROM’s) geïnstalleerd kunnen worden, was dat de reden om uiteindelijk de overstap toch niet te maken.

De eisen
Nu ik voor de keuze van een nieuwe smartphone kwam te staan, ging ik voor mijzelf eerst een lijstje samenstellen waaraan het nieuwe toestel diende te voldoen.
  • Goed beeldscherm
  • Hardware future-proof
  • Waterdicht
  • Geheugen uit te breiden
  • Mogelijkheid voor custom-ROM
  • Foto’s maken in RAW of DNG
Nadat de eisen voor het nieuwe toestel duidelijk waren, bleven er niet zo heel veel smartphones over. Ongetwijfeld zijn er nog verschillende vlaggenschepen die een mogelijk alternatief zouden zijn, maar deze heb ik om verschillende redenen (zoals OS, uiterlijk, UI en updatebeleid) niet bekeken.

Unboxing
De Samsung Galaxy S8, in mijn geval de Orchid Grey versie, wordt geleverd in een zwarte doos en gelukkig weer met zwarte accessoires. Bij mijn laatste review dat ik over een telefoon schreef (Samsung Galaxy S4) was ik nogal verbolgen over het feit dat ik een zwart toestel kocht waarbij witte accessoires geleverd werden. Gelukkig is Samsung tot inkeer gekomen en levert nu zwarte accessoires, of ze daarom ook geen wit toestel leveren is natuurlijk de vraag.
Bij het openen van de doos was ik meteen onder de indruk van de afmeting en afwerking van het toestel. Het scherm van de nieuwe Galaxy S8 is groter dan het scherm van de Samsung Note 7, die het veld heeft moeten ruimen wegens mogelijke oververhitting van de accu en het daarmee gepaard gaande brandgevaar. Behalve natuurlijk het toestel, worden de volgende zaken meegeleverd: een USB-A naar USB-C laadkabel en reislader, een aantal adapters (voor USB-A en Micro-USB) en een quick start guide. Verder zit er een set oor-plugjes bij van het merk AKG, dat een rechtstreekse dochteronderneming is van het befaamde merk Harman Kardon (dat ook weer onderdeel is van Samsung).
https://tweakers.net/ext/f/5pLrQKjLxFzvFYxzAgZodaRq/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/6ssX1GQujOEm3HCZzcyoYBIU/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/IsAB0vvLtQK5LPwviTeLWUY1/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/nzh44wo3ILaGT0fIgS5ovInj/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/tIVvcnBA5E4Oa4tW7seLPQYE/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/9kMSZhGPy8jnV8kYJC1St4E1/medium.jpg

Technische gegevens
Hoewel alle technische gegevens natuurlijk overal te vinden zijn, maak ik deze review toch compleet door de belangrijkste zaken op een rij te zetten:
Galaxy S8

ModelnaamSM-G950F
Afmeting (LxBxH)148.9 x 68.1 x 8 mm
Gewicht155 gr.
KleurenMidnight Black (zwart), Orchid Grey (grijs), Coral Blue (blauw), Arctic Silver (zilver), Maple Gold (goud) en Rose Pink (roze)
Accu3000mAh Li-Ion
Type accuVast, niet door gebruiker te wisselen
Model accuEB-BG950ABE
Beeldscherm5.8" Quad HD+ Super AMOLED (2960x1440), 570 ppi
Type SIM-kaartNano-SIM
OSAndroid 7.0 (Nougat)
Netwerktechnologie2G (850, 900, 1800, 1900 MHz);
3G (850, 900, 1900, 2100 MHz);
4G ( 700, 800, 850, 900, 1700, 1800, 1900, 2100, 2300, 2500 en 2600 MHz)
PositiebepalingGPS, Galileo, Glonass, BeiDou
1080P (HD) video, 30 of 60FPS;
720P video, 30 of 240 FPS
Optische stabilisatieJa
VideolampJa (LED)
SensorenIris sensor, Barometer, Versnellingsmeter, Druksensor, Vingerafdruksensor, Gyroscoop, Geomagnetische sensor, Hall-sensor, Hartslagmeter, Kompas, Nabijheidsmeter en RGB-lichtsensor
WaterdichtheidJa, IP68 (1.5m gedurende 30 minuten)

https://tweakers.net/ext/f/3LQFPWAVEtXwzfle6rGi38CA/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/nBi78YayBpyvnDhfmMOl2IX1/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/5hBRkNkHEzwCp2I0SbRKQmOw/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/dHNRRwWcM5GGmtA94zn0OMDc/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/6N9cC2jausmCmtYcvYyxzXIp/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/elppcYxI8SrsnIZwkG0SxW9T/medium.jpg

Beveiliging
Met het steeds krachtiger worden van smartphones, gebruiken we die voor steeds meer zaken. Iedereen heeft iets te verbergen en mensen die zeggen niets te verbergen te hebben, hebben geen leven. Privacy is een van de belangrijkste zaken in mijn leven en aangezien een groot deel van mijn leven terug te vinden is op mijn telefoon, hecht ik ook grote waarde hieraan. Inmiddels weet ik echter ook dat privacy en een smartphone, net zo goed samen gaan als water en vuur. Mijn S5 had ik voor 99% dichtgetimmerd en ik gebruikte nauwelijks apps. Ik gebruikte de beveiligde browser voor zaken waarvoor veel andere mensen die handige app gebruikten, maar die ondertussen veel data en gebruiksgegevens doorsluisde naar de aanbieder en andere grote data-graaiers.
Met bovenstaande inleiding heb ik hopelijk voldoende duidelijk gemaakt dat beveiliging van mijn telefoon belangrijk is en dat ik hier waarde aan hecht. Ik heb al lang geen account bij Facebook meer, gebruik geen Tinder (of vergelijkbare app) en op mijn telefoon zul je geen erotische foto’s vinden van mijzelf of partner. Ik gebruik mijn telefoon onder andere wel voor e-mail, Signal (van Open Whisper Systems), regelen van de meeste bankzaken en natuurlijk nog veel meer zaken. Ik zal hier niet verder ingaan op de beveiliging van Android, want daaraan is (zeker met Root-toegang) nog heel veel te verbeteren.
De Galaxy S8 heeft verschillende (biometrische) beveiligingsmogelijkheden aan boord: patroonbeveiliging (waardeloos), pincode (iets beter), gezichtsherkenning (redelijk), irisscanner (nog beter) en wachtwoord (beste beveiliging). Met het verdwijnen van de fysieke home-knop, verdween de vingerafdrukscanner naar de achterzijde van de camera, naast de lens van de camera op de achterzijde. Hierover is al door heel veel mensen iets geschreven, of je het wel of niet praktisch vindt, laat ik even in het midden.
Vanuit praktisch oogpunt maak ik gebruik van de Irisscanner in combinatie met een sterk wachtwoord. De Irisscanner werkt eigenlijk (bijna) altijd, zelfs in het donker omdat hij gebruik maakt van een infrarood sensor. Daarbij werkt de irisscanner ook nauwkeurig, al hebben hackers de scanner weten te misleiden tijdens de CCC in Berlijn.
Mocht de irisscanner niet werken (ik heb dat zeer incidenteel als ik met ¾ dichtgeknepen ogen in het felle licht sta) is dat meestal te wijten aan de gebruiker en niet aan de scanner. Op die momenten vraagt de telefoon om mijn wachtwoord en moet ik dus het wachtwoord ingeven. Persoonlijk vind ik dat een prima systeem, dat mijn gegevens voldoende beschermt tegen mensen die niets te zoeken hebben in mijn mail of bankzaken. De scanner werkt zo goed, dat hij onder veel omstandigheden zo snel scant, dat je eigenlijk niet merkt dat het toestel beveiligd is.

Benchmark
De krachtige (grafische) processors, maken de Galaxy S8 het krachtigste Android toestel van dit moment. Hoewel Tweakers in de review zelf ook Benchmark-test uitgevoerd heeft, doe ik dit nogmaals, onder het mom van: “vertrouwen is goed, controle is beter”. De tests werden uitgevoerd met de standaard laatste versie van Android (G950FXXU1AQF7) met instellingen zoals die door Samsung en de software af-fabriek ingesteld of geadviseerd zijn. Het toestel werd voor het eerste gebruik geheel opgeladen en voordat het toestel daadwerkelijk in gebruik genomen en gepersonaliseerd werd, deed ik de tests. Hoewel de uitslagen van de tests natuurlijk niet alleszeggend zijn -de praktijk is immers de beste test- geven ze toch een beeld hoe het toestel presteert in verhouding tot andere toestellen. Zowel bij Geekbench 4.1 als bij PCMark Android - Work 2.0, scoorde mijn toestel beter dan de bij de eerdere test door Tweakers.
https://tweakers.net/ext/f/FqgHTuhLxQCqkQAF5rM5T4aH/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/3KrvjX8yi9ryPTTVWCsbDVEO/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/ybHfcCxoUdWBAPXOrsJvImVG/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/jSQKpJYDt2k9t9uRtQpjW7Yd/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/KV75o8sdISV1m0vHiI1Sxs6F/medium.jpg

Bouwkwaliteit & Ergonomie
Hoewel de verhoudingen van het toestel heel anders geworden zijn, is de bouwkwaliteit zoals je van een vlaggenschip van Samsung mag verwachten. Het toestel is voorzien van drie fysieke knoppen (Power, Volume en Bixby), die perfect aansluiten op de aluminium rand en nergens onnodige speling vertonen. De knoppen steken niet onnodig uit en zijn (zeker als je gewend bent aan Samsung) blindelings te vinden.
Het gebogen beeldscherm sluit precies aan op de aluminium rand van het toestel en laat nergens een onnodige naad zien.
De balans van het toestel is prima en voor mijn formaat handen, prima met één hand te bedienen waarbij ik nooit het gevoel heb dat het toestel uit mijn handen wil glippen.
Voor mij is dit ook het eerste toestel dat zowel aan de voor- als achterzijde voorzien is van glas. Zelf had ik liever een achterzijde van een aluminiumlegering gezien, omdat dit nu eenmaal beter tegen stoten kan en buigbaarder is dan glas.
https://tweakers.net/ext/f/CEEx4rNlh78zl64YwVhPMomY/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/5yK8l6jHXBNqRcEP1Swgpq94/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/1enOxdThPSX7dTfRmbxQbvjv/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/m15kIF6BgPV9aRXZfAOnmUJF/medium.jpg

Design
Smaken verschillen, dus reken deze review niet af op het volgende subjectieve deel.
Naar mijn smaak is de nieuwe Galaxy S8 een prachtig toestel dat een nieuwe norm heeft gezet. Waar Samsung in het verleden door Apple werd aangeklaagd omdat het toestel een gekopieerde iPhone zou zijn, heeft het met de S8(+) toch echt de norm weten te zetten. Als knipoog was het misschien wel aardig geweest als ze op de achterzijde een logo van een peer, met een hap eruit hadden gezet, want Apple (met iOS) en Samsung (met Android) vergelijken, blijft appels met peren vergelijken.
Met de nieuwe verhoudingen, het grote beeldscherm, zonder fysieke “home-knop” en zonder merknaam aan de voorzijde, is het toestel een echte eyecatcher. Enige kritiekpuntje dat ik hier kan geven is het feit dat de luidspreker een beetje verzonken ligt. Na verloop van tijd zou hier –als je net als ik het toestel in de zakken draagt- stof kunnen gaan ophopen.

Beeldscherm
Elke keer als ik een nieuwe telefoon gekocht heb, sta ik eigenlijk versteld van de sprongen die er toch nog steeds gemaakt worden in beeldschermtechnologie. Eerdere jaren sloeg ik meestal een modeljaar over omdat naar mijn mening, de vooruitgang vaak maar minimaal was om de uitgave voor de prijs voor een nieuw toestel te rechtvaardigen (en ik mijn geld liever aan andere zaken uitgeef).
Het eerste dat natuurlijk opvalt zijn de vreemde schermverhoudingen van de S8, zeker als je nog gewend bent aan de 16:9 verhouding, is de 18,5:9 verhouding, die dit scherm heeft, wel even wennen. Goed, dat geschreven hebbende, kan ik doorgaan over het beeldscherm. Eigenlijk zou ik willen volstaan met maar één zin: wat een pareltje! Daarmee nemen we op Tweakers echter geen genoegen en ik zal proberen die ene zin te onderbouwen.
Op het scherm (want wie leest er nog vanaf papier?) klinken termen als “Super AMOLED scherm, Diamond Pentile Matrix en 570PPi” natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar feit is dat de contrastverhouding en de scherpte van het beeld fenomenaal zijn. De helderheid is dermate goed dat het beeldscherm zelfs in het directe zonlicht of met een witte muur die door de zon beschenen wordt, nog prima afleesbaar is. Over het nut van enorm hoge resoluties op een klein scherm kun je natuurlijk discussiëren, maar foto’s (en video’s) spatten zowat van het beeldscherm af. Dit heeft ook te maken met het feit dat het beeldscherm (als enige mobiel ten tijde van het schrijven van deze review) het "Mobile HDR Premium" certificaat heeft van de UHD Alliantie. Het scherm voldoet aan de HDR10 standaard en daarmee kom ik ook op het volgende punt. De kleuren op het scherm zijn nogal rijk en verzadigd. Het overgrote deel van de gebruikers zal dat prachtig vinden, maar mij –als hobbyfotograaf- valt het wel op, voor mij had dat iets minder gemogen in de standaard instelling. De verzadiging is softwarematig natuurlijk wel makkelijk terug te zetten, maar als ik dan ergens kritiek op mag geven, dan is het dat.
Zoals onderstaande schermafdrukken laten zien, zijn schermresolutie, kleuren en intensiteit allemaal softwarematig aan te passen aan de individuele wensen van de gebruiker.
Voor mij is dit toestel het eerste toestel dat een gebogen beeldscherm heeft. Hoewel ik het prachtig vind uitzien, ben ik toch wel een beetje huiverig hiervoor, want als het een keer zou komen te vallen en met de schermzijde de grond (of erger nog trottoir) zou raken, dan vrees ik het ergste. Om het toestel wat meer te beschermen heb ik een Spigen Neo Hybrid Crystal hoesje gekocht, waarmee het toestel toch zijn fraaie uiterlijk blijft houden maar het toch enige bescherming biedt tegen lompe- of onhandige acties. Met de krasvastheid van het scherm lijkt het wel goed te zitten want het is voorzien van Gorilla Glass 5 dat weer veel harder is dan het Gorilla Glass 3 waarvan de S5 voorzien was.
https://tweakers.net/ext/f/SF8r7YrftBW817fSmrxsKCa0/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/GpwUiaTuI3WDozJ8MbwfYdpE/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/i2AWMLIYl5d9Uky8vBhtbR3b/medium.jpg

Bereik
In dit onderdeel laat ik zowel het bereik van GSM, W-Fi als Bluetooth aan bod komen, hoewel dit natuurlijk ook mede afhankelijk van de kwaliteit van het netwerk.
De ontvangst van 4G (Vodafone) binnenshuis op de locatie waar ik woon is niet al te best, hoewel ik geen enkel probleem heb met wegvallende of haperende verbinding. Zodra ik buiten kom is er niets aan te merken op het bereik. Toch lijkt het erop dat de S8 een betere GSM ontvangst heeft dan mijn oude S5+. Zowel de geluidskwaliteit in gesprekken als de LTE-signaal zijn beter dan bij de S5, hoewel ik moet toegeven dat ik geen signaalmeting heb gedaan om het verschil te meten.
Ook over de ontvangst van Wi-Fi zowel op 2.4GHz als 5GHz heb ik geen klachten, ondanks dat ik geen al te beste modem-router heb (Technicolor TC7210 van Ziggo). Het signaal is prima en minimaal (of beter) dan ik gewend was met mijn oude (gestorven) Galaxy S5+.
Over Bluetooth niets dan lof, hoewel het wel even wennen is dat het bereik van Bluetooth v5.0 veel beter is dan eerdere versies. Wanneer mijn auto op contact staat, blijft de verbinding met de auto vaak in stand, zelfs wanneer ik al in de shop van het tankstation sta. Niet echt handig als je dan gebeld wordt…
https://tweakers.net/ext/f/FLmh50imjXqjKDQWaa5utZzj/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/cjxPbhAPRWdC5ncQpmsUpDLR/medium.jpg

Accu
De Li-Ion accu (Model EB-BG950ABE) met een capaciteit van 3000mAh is ruim voldoende voor mijn gebruik, hoewel de tijden dat accuduur in dagen in plaats van uren uitgedrukt werden, al ver achter ons liggen. Toen had je ook nog een GSM en hadden we wegen met kuilen in plaats van drempels. De eerste drie keren heb ik de accu volledig opgeladen en tot ongeveer 10% van de resterende capaciteit leeg gemaakt. De fabrikant schrijft hier eigenlijk niets meer over, maar Li-Ion accu’s hebben enige tijd nodig voordat ze de volledige capaciteit kunnen benutten en het BMS volledig ingeregeld is. Voor Li-Ion accu’s geldt eigenlijk in alle gevallen dat je de beste capaciteit hebt wanneer je ze drie keer (bijna) volledig leeg gebruikt en ze vervolgens volledig oplaadt.
In mijn geval, waarbij ik de Galaxy S8, wisselend gebruik heb ik (in Nederland) meer dan voldoende aan capaciteit over aan het einde van de dag. Ook op dagen dat ik de telefoon tussentijds niet aan de lader hang. Op momenten dat ik in de auto rij, hang ik mijn telefoon consequent aan de oplader, maar dat deed ik met de S5, S4 en S2 ook al, hoewel ik gevoelsmatig meer accucapaciteit aan het einde van de dag over heb, dan met de S5+.
Het verbruik van de telefoon is ook voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van het netwerk (Uit ervaring weet ik dat bij slechte netwerkverbindingen de accu sneller leeg raakt), gebruikte apps, de tijd dat het scherm aan staat (SOT) en gekozen instellingen. De Galaxy S8 heeft meer dan voldoende instellingen die het verbruik weten te beperken, dus als je aan het einde van de middag te kort komt, kun je er altijd voor zorgen dat het accuverbruik beperkt wordt. Softwarematig is er ook nog wel het een en ander mogelijk om langer van de accu te kunnen genieten. Hiervoor hoeft niet meer te worden uitgeweken naar apps van derden (met vaak een twijfelachtige reputatie). Regelmatig onderhoud van het toestel en de prestaties aanpassen kan in ieder geval zorgen voor een beter accuverbruik.
Scherm Accuverbruik https://tweakers.net/ext/f/w3pDFhhL6D5tQo5Ggd8Ib5z0/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/g9ZX6B4B2DPI7s3dWfyP7YQy/medium.jpg

Na langer en intensiever gebruik van de Galaxy S8, zowel in gebieden waar een goede als slechte dekking van het GSM-netwerk is, kan ik mijn eerdere conclusie dat de accu prima voldoet, alleen maar bevestigen. De eerste dagen van gebruik is de accu natuurlijk sneller leeg dan je zou willen, omdat je constant met dat ding in je handen zit om te ontdekken en om instellingen aan te passen en uit te proberen. Na enkele weken -voor mij- normaal gebruik, ben ik nog nooit met een (bijna) lege accu komen te zitten, ook niet wanneer ik de accu niet tussentijds aan de oplader hang.
Hoewel ik geen overdreven accu verslindende apps op mijn telefoon gebruik, zoals bijvoorbeeld Facebook, maak ik wel gebruik van een VPN-app, die verantwoordelijk is voor ongeveer 8% van het energieverbruik. De resolutie van het scherm staat inmiddels op maximaal omdat dit maar een paar minuten per dag (+ 30 min) aan accuverbruik scheelt.
Accu aanvulling Accu aanvulling SOT

Op het forum verschijnen met enige regelmaat klachten van gebruikers die niet tevreden zijn met het accuverbruik van de S8 en soms niet eens het einde van de werkdag halen met een volle accu. Dat dit niet aan het toestel ligt, maar aan de instellingen en/of gebruikte apps, tonen onderstaande schermafdrukken aan.
https://tweakers.net/ext/f/dKCSyS4QPY16G9qsmEn7sIor/medium.png https://tweakers.net/ext/f/EDgbQIgOc0EieMcdqlDgd6XK/medium.png

Software Galaxy S8
Android is steeds meer een volwassen besturingssysteem voor telefoons geworden, hoewel ik nog steeds een beetje baal van de hoeveelheden bloatware die er door Google en Samsung bij geleverd wordt. Ik koop een “telefoon” waarvoor ik diep in mijn buidel tast en wordt dan opgescheept met een hoop apps die ik nooit en te nimmer zal gebruiken. Gelukkig zijn er inmiddels scripts die mij van de bloatware afhelpen, maar de eerste weken wil ik de Galaxy S8 “out of the box” gebruiken en testen om mijn verdere ervaring op dat gebied te kunnen delen.
Dit geschreven hebbende kunnen we verder met de positieve kanten van Android 7 met de nieuwste TouchWhizz uhm Samsung User Experience (UE). Samsung User Experience heeft sprongen vooruit gemaakt ten opzichte van de eerste versies van TouchWizz. Het is nog steeds een enorm zware schil, maar het loopt toch allemaal soepel, mede dankzij de veel zwaardere hardware. Mooi is ook dat Samsung de nodige extra instellingsmogelijkheden heeft toegevoegd aan UE, waardoor je eigenlijk alles naar eigen wensen kunt instellen (als je het weet te vinden).
Met de installatie van LineageOS was ik al vertrouwd geraakt met Android 7.1. Het grote voordeel van deze Android Nougat is dat je als gebruiker zelf op eenvoudige wijze kunt bepalen, welke apps toegang hebben tot welke gegevens. Wellicht dat Android 8 of 9 gewoon nog een kale versie van het besturingssysteem levert, maar Google (en Samsung) kennende zullen er altijd apps blijven die je door de strot geduwd worden. Misschien is dat ook wel iets waar ik meer moeite mee heb dan 99% van de normale gebruikers, maar ik wil het toch benoemen in deze review. De grote concurrent van Android, wijkt daar trouwens niet zo heel veel vanaf, ook daar krijg je standaard muziekspelers en videospelers meegeleverd.
Dan over Bixby: de nieuwe persoonlijke digitale assistent, die Samsung op de markt gaat zetten. Samsung is een bedrijf dat veel meer producten levert dan alleen telefoons, dus vanuit bedrijfstechnisch oogpunt begrijp ik heel goed dat ze zelf gaan werken aan een digitale assistent, omdat “The internet of things” nu eenmaal een enorme vlucht gaat nemen de komende jaren (tot groot plezier van de net aangenomen Wet Sleepnet). Wat jammer is, is het feit dat Bixby in het Nederlands nog niet werkt en misschien ook nooit gaat werken. In dat opzicht is het ook onbegrijpelijk dat Samsung daarvoor een fysieke knop (onder de volumeknop) heeft ingericht. Jammer is ook dat Samsung het (in de meest recente updates) weer onmogelijk heeft gemaakt om de fysieke knop voor Bixby, toe te kennen aan andere apps, zoals bijvoorbeeld (de al goed werkende) Google Assistant. We zullen zien of Bixby überhaupt ooit in het Nederlands toegevoegd zal worden. Ik heb er zelf een hard hoofd in, maar ben bereid om Samsung hier het voordeel van de twijfel te geven.
Het uiterlijk van Samsung User Experience vind ik prima bij het gelikte uiterlijk van het toestel passen: de afgeronde vormen van icoontjes sluiten goed aan op de afgeronde vormen van het toestel. Jammer is echter wel dat veel icoontjes hierop nog niet zijn aangepast door de makers van de apps, waardoor sommige icoontjes soms wat afgehakt uitzien.
De software draait soepel en na jaren ervaring met Samsung weet ik alle instellingsmogelijkheden snel te vinden.
Mocht je uiteindelijk niet tevreden zijn over het uiterlijk van de Samsung User Experience, dan zijn er altijd andere thema's te downloaden, of het zonder de UE te doen.
https://tweakers.net/ext/f/2KUmrKLSEetOGRm5Khb4XKAQ/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/Djy8Ppu4kEHM6DvAmhmLrhnS/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/JF6NQQoZo1YTeQ8OkudlV5uR/medium.jpg

Camera
Wanneer ik, tijdens mijn vakanties in de Italiaanse Dolomieten met mijn Canon 5D mark III, 25-105mm F/4L en mijn 7D met 70-200 F/4L in de rugzak rondloop, zie ik veel mensen soms wat meewarig naar mij kijken, als ze hun mobieltje ter hand nemen om een foto te maken. Een voordeel is wel dat het maken van een foto veel minder opvalt dan wanneer je met een camera en toeter van een lens voor je gezicht staat.
Voor de Samsung Galaxy S8 geldt, wanneer je van de Galaxy S5 komt, is de camera van de S8 een enorme vooruitgang. Wanneer je van de Galaxy S7 komt zal de vooruitgang praktisch nauwelijks merkbaar zijn.
Gelukkig heeft Samsung inmiddels het licht gezien en is het nu mogelijk om een foto op te slaan als een RAW-bestand, dat de mogelijkheid biedt om een foto (achteraf) goed te bewerken in Photoshop of andere bewerkingsprogramma’s die met dergelijke bestanden kunnen omgaan.
De camerasoftware van Samsung levert veel meer instellingen en mogelijkheden dan de app die ik tot nu gebruikte om foto’s te maken (Open Camera).
Hoewel de kwaliteit (logischer wijze) van foto’s niet te vergelijken is met foto’s uit een DSLR, zal voor de meeste gebruikers de kwaliteit van foto’s meer dan voldoende zijn. Samsung biedt een groot aantal mogelijkheden om de kwaliteit van foto’s vooraf te beïnvloeden en achteraf te bewerken.
In de praktijk leveren de (relatief) grote sensor met optische beeldstabilisatie verrassend goede plaatjes op: de kleuren zijn natuurgetrouw, ruis is prima onder controle en door de zeer snel en vooral accuraat werkende autofocus zijn foto’s in vrijwel alle gevallen scherp op de plaats waar ze dat moeten zijn. Wanneer de optie HDR-auto ingeschakeld is, maakt de camera heel snel drie foto’s achter elkaar (één onderbelichte, één juist belichte en één overbelichte) die hij dan samenvoegt tot één foto. Dit is vooral handig in scenes met een groot contrast, waardoor het eindresultaat toch een goed belichte foto oplevert. Zoals (vaak) bij HDR gebruikelijk, zijn de kleuren wel te verzadigd, maar ook dat is eenvoudig te corrigeren.
Ik vind het wel handig dat smartphones de laatste jaren de optie geven om zelf instellingen te kiezen. In deze modus is het mogelijk om zelf ISO-waarden, sluitertijd, kleurtoon, witbalans en belichtingscompensatie in te stellen. In sommige gevallen kan dat wel eens handig zijn, maar in de regel denk ik dat ik die optie weinig zal gebruiken omdat de camera zelf, in de regel, de beste instellingen kiest.
Er zijn maar weinig smartphones die de Galaxy S8 weten te overtreffen op het gebied van de camera, getuige het feit dat de camera bij DxOMARK een score van 88/100 weet te behalen. Zelfs voor mij, als hobbyfotograaf, is de kwaliteit van de camera prima om eens even snel een kiekje te schieten, zeker omdat die naderhand ook nog wel behoorlijk te verbeteren zijn in Photoshop. Maar ook hier geldt: wat er niet op staat, kun je er niet bij maken, dus de S8 wordt echt geen vervanger voor mijn spiegelreflexcamera’s.
https://tweakers.net/ext/f/myKI6MPEqnldmHLzoM55G3z4/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/ILH9VIjjbgge7j18z4TpHnMG/medium.jpg

Van onderstaande foto's zijn er enkele verkleind in Photoshop ivm de uploadlimiet van 5Mb bij Tweakers, verdere bewerkingen zijn er niet op toegepast.
Close-up BBQ Close-up bloem Nachtopname JPG Foto vroege nacht Fotostand eten Foto overdag tuin Foto gemaakt tijdens blue hour

De videomogelijkheden van de Galaxy S8 hebben, zeker ten opzichte van mijn vorige toestel (Galaxy S5 plus) een enorme sprong vooruit gemaakt. Je hebt nu de keuze uit 6 verschillende formaten: UHD, QHD, FHD (60fps), FHD, 1:1, HD en VGA waarbij het nu mogelijk is om in 4K beelden op te nemen met de camera aan de achterzijde, terwijl de camera aan de voorzijde beperkt is tot de resoluties QHD, FHD, 1:1, HD en VGA. Bij opnames in drie hoogste resoluties met de camera aan de achterzijde en de hoogste resolutie met de camera aan de voorzijde (QHD) werken de opties HDR, Video-effecten en AF-tracking (scherp blijven stellen op een bewegend object) niet.
Ook bij video heb je een uitgebreide keuze aan instellingsmogelijkheden, waarbij het wellicht handig is te weten dat niet alle instellingsmogelijkheden met elkaar te combineren zijn. Zo heb ik mij rot gezocht (RTFM!) hoe ik de optie “videostabilisatie” kon activeren. Dit blijkt alleen mogelijk wanneer je de optie “vormcorrectie” (die de optische vervorming van de lens moet compenseren) uitgeschakeld is. De optische stabilisator doet zijn werk prima, wanneer je gewoon loopt of stilstaat met trillende handen (bijvoorbeeld na een nachtje doorzakken), compenseert de lens, de bewegingen van je lichaam of je handen prima: de uiteindelijke film ziet er mooi rustig uit.
Voor het maken van spectaculaire opnames heb je twee mogelijkheden: Hyperlapse (een opname die versneld wordt weergegeven als ze afgespeeld wordt) en Slow motion (een opname die vertraagd wordt weergegeven als ze afgespeeld wordt).
Ook bij video heb je de mogelijkheid om te kiezen voor de optie “Prof”, die net als bij foto’s, de mogelijkheid biedt om ISO, sluitertijd, AF, kleurtoon, witbalans en belichtingscompensatie aan te passen.
Enkele voorbeelden van de videomogelijkheden en kwaliteit. Bij de meeste opnames werd bewust tot het maximale (digitaal) ingezoomd.
Voorbeeld opname 4K (3820x2160@ 30 FPS):
Voorbeeld opname QHD (2560x1440 @30FPS):
Voorbeeld opname HD (1920x1080 @60 FPS):
Met Hyperlapse kun je leuke resultaten bereiken, zoals onderstaande opname laat zien:
Voorbeeld nachtopname 4K video:
Voorbeeld nachtopname FHD (60 fps):
Voorbeeld nachtopname FHD (30 fps):

Hoewel veel producenten allerlei leuke namen verzinnen voor softwarematige geluidsverbeteringen blijft de S8, net als de concurrenten, natuurlijk een smartphone. Smartphones hebben nu eenmaal door het gebrek aan ruimte in het toestel, moeite om alle tonen op de juiste manier weer te geven. Daarbij komt dat de S8 een waterdicht toestel is, waardoor de speaker ook waterdicht is en hoe je het ook wendt of keert, heeft dit invloed op de geluidskwaliteit. Doordat een tweede speaker ontbreekt, kan de Galaxy S8 geen stereo weergeven, zonder dat externe speakers of een headset is aangesloten. Ik vind dit ook helemaal geen gemis omdat de afstanden tussen de speakers (theoretisch) te klein zijn om ook daadwerkelijk een stereo-geluid te kunnen waarnemen.
Het geluid dat uit de speaker komt is helder en voor mij hard genoeg. Voor mij hoeft dit zeker niet harder omdat het een trend lijkt te worden om muziek via de speakers door de straten te laten galmen. Ook hier is het –net als bij auto’s en motoren- vaak zo dat het aantal dB dat geproduceerd wordt omgekeerd evenredig is met het IQ van de persoon die het laat produceren…
Het bijgeleverde headset van het merk AKG (een dochtermaatschappij van Samsung) is stukken beter dan de speaker. Ik ben absoluut geen audiofiel, maar het viel mij wel op dat dit setje een veel beter geluid weet te produceren dan de voorgaande headsets die door Samsung bij de toestellen geleverd werd. Mocht je niet tevreden zijn over de kwaliteit, dan zou het misschien de moeite kunnen lonen om in de optie Adapt Sound, het geluid aan te passen.
https://tweakers.net/ext/f/TBja9oeJa4WlyiJJuCdyBy5c/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/6tcKFxuomLgl3JBTfW1UxucL/medium.jpg

Accessoires
Inmiddels heb ik als aanvulling op de eerder gekochte Spigen case ook de LED View Cover voor de Galaxy S8 (EF-NG950PVEGWW) erbij gekocht. Niet dat daartoe direct noodzaak was, maar eerder omdat de cover redelijk goedkoop (¤ 34) bij de webshops aangeboden werd en het mij wel leuk leek om deze ook mee te nemen in de review omdat het een standaard accessoire is van Samsung, die de Galaxy S8 toch beter beschermt ten invloeden van buitenaf.
De namen van de kleuren die voor deze case gekozen zijn, wijken af van de namen die men voor de S8 verzonnen heeft. Orchid Grey voor de S8 blijkt dus gewoon paars te heten bij de covers. Hoe dan ook, het is precies dezelfde kleur.
De binnenzijde van de cover is (net als het hoesje) gemaakt van een soort neopreen, maar dan in een fijn geweven variant, waardoor er in ieder geval geen krassen op het scherm ontstaan door de cover. In de klep zit een uitsparing voor een bankpasje, maar tegelijkertijd staat er dan ook een stickertje dat er een magneet in zit en je dus voorzichtig moet zijn met magneetstrips 8)7. Je zou er dus enkel je ID-kaart of rijbewijs in kunnen stoppen. Een bankpasje is -als eens eindelijk alle winkels contactloos betalen mogelijk zouden maken- overbodig want de app "Wallet" van ABN kan ik -waar mogelijk- prima contactloos betalen met de NFC.
De voorzijde van het klepje heeft ingebouwde led-lampjes die zowel tijd als notificaties van oproepen, meldingen en berichten kan laten zien. Zodra de cover geïnstalleerd is, verschijnen hiervoor bij de instellingen, onder de rubriek accessoires, instellingsmogelijkheden voor. Verder kun je, eigen icoontjes maken, via een app die te downloaden is. Dit is echter nog heel erg basic en ik mis eigenlijk de mogelijkheden om letters te maken en basisvormen zoals rechthoeken en cirkels.
De grootste tegenvaller van de accessoire vind ik wel het feit dat de tijdsaanduiding na ongeveer 5 seconden uit gaat en je die telkens handmatig (met de aan/uit knop) moet activeren. Op XDA las ik dat dit meer mensen stoort en dat men daar druk op zoek is naar iets om dat te fiksen. Het liefst zag ik natuurlijk dat Samsung dat zelf mogelijk maakt, maar ik vrees dat dit ijdele hoop is.

Met de Galaxy S8 heeft Samsung weer een indrukwekkend vlaggenschip weten neer te zetten, dat mij zeker heeft weten te overtuigen. De introductieprijs was een behoorlijke bom geld voor een mobiele telefoon, maar inmiddels liggen de prijzen al een stuk lager en deze zullen nog wel wat verder zakken, zo is de ervaring.
De Samsung Galaxy S8 is zeker geen perfect toestel, maar die ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. De S8 is wel een toestel dat op heel veel fronten weet te overtuigen en op veel fronten de norm heeft gezet, al scoort hij daar inmiddels al niet meer de hoogste scores.
Of het toestel zijn geld waard is, mag iedereen voor zichzelf bepalen, al zou ik een student niet snel dit toestel adviseren, want er zijn voor veel minder geld andere goede toestellen te koop. Heb je echter nog ergens een oude sok of ben je later niet afhankelijk van een BKR (bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een hypotheek) dan kan ik iedereen met een gerust hart, deze S8 adviseren!

Disclaimer
Deze review is gebaseerd op mijn persoonlijke mening en ervaring met eerdere (en andere) toestellen, waarmee deze review -hoe dan ook- altijd subjectief is. Potentiële kopers en andere mensen die interesse in dit product hebben, raad ik aan om niet enkel blind te varen op deze review en verder onderzoek te doen.

Datum Omschrijving
18-07-2017Optische aanpassing technische gegevens (tabel van gemaakt) een aanvulling op de rubriek "Camera" (uitgebreidere omschrijving video).
24-07-2017Enkele voorbeelden van video-opnames toegevoegd. Er zullen er nog meer volgen.
28-07-2017Rubriek accessoires toegevoegd en een aanvulling gemaakt op de rubriek "Accu".
30-07-2017Nachtvideo's en foto geplaatst.
13-08-2017Update van accuverbruik toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Grijs?

Meer advertenties

Mooie review en je hebt alles goed besproken. Wat ik eigenlijk nog wel mis, dat is een impressie van de videocamera. Ik ben benieuwd hoe jij het hebt getest.

+3 voor deze review!
Die komt nog, ben nog ff op zoek naar een site waar ze niet gecomprimeerd worden... ;) ;)
Op YouTube op originele resolutie uploaden, en dan in je review plakken met de video tag er om heen.
Weet je zeker dat Youtube de kwaliteit laat zoals de originele, dan is dat het meest simpel. Dacht altijd dat YT ook comprimeerde. :P
Normaal gezien zet YouTube de resolutie lager, maar als je voor de upload aanvinkt dat je originele resolutie wil hebben, doet hij dat. Reken er alleen op dat het wat langer kan duren (laatst bijna twee uur bezig geweest om nog geen vijf minuten film op 4K te kunnen uploaden)
Oke, bedankt... Zal ze dan maar wat bijsnijden... ;)
Ik geloof dat vimeo video gebruikt die nauwelijks gecomprimeerd wordt. Kan je altijd even naar kijken!
of je zet in de beschrijving een download link of een link naar een dropbox folder...
dit comprimeert (volgens mij) niks.
"bijna twee uur bezig geweest om nog geen vijf minuten film op 4K te kunnen uploaden) "

dit licht natuurlijk ook aan je upload snelheid ;)
een vriend van me heeft dat al met 1 minuut aan 1080p haha
1.79 GB. Op originele resolutie uploaden. Als je op full HD filmt, en niet op originele resolutie uploadt, geloof ik je.
Heb je een hoesje voor het toestel? Zoja, welke en wat is je ervaring er mee?
Het hoesje dat ik (voorlopig) gebruik is een Spigen Neo Hybrid Crystal case. Hoesje past goed en de valtest heb ik nog niet gedaan (wil ik ook niet bewust gaan doen). Door het gebruik van doorzichtige kunststof, blijft het oorspronkelijke toestel mooi zichtbaar, al doen alle hoesjes natuurlijk afbreuk aan het design. Ik wacht ook nog op de case van Quad Lock voor erbij, omdat ik ook zo'n mount op mijn fiets en dashboard heb, vind ik dat wel handig.
Goede review. Overweeg ook dit toestel op termijn. Dus nuttig.

Overigens is het geheugeneffect van de accu (waar je het over hebt in de review) bij mijn weten een totaal fabeltje. Dat geheel leeg laten lopen bij de eerste paar keer laden was nuttig voor de ouderwetse nikkel batterijen/accu's. Voor Li-on batterijen is het eigenlijk juist iets (maar niet noemenswaardig) schadelijk ze helemaal leeg te laten lopen. ongeacht of het de eerste, tweede of de 30e keer opladen is.
Het enige dat plastic is aan het toestel is de sim- en geheugenkaart. Voor- en achterzijde zijn van glas, net als bijvoorbeeld de iPhone 7S.
En daarnaast "curved voegt niks toe" is een persoonlijke mening. Zijn ook genoeg mensen die die functionaliteit wel gebruiken en nuttig vinden.
Prima review maar wel wat vreemde dingen in de conclusie:
Waarom is dit toestel niet geschikt is voor studenten? Als er een groep is die het geld (dat ze vaak niet eens hebben) laat rollen dan is het wel studenten, veel betalen aan collegegeld, boeken, absurd veel per m2 woonruimte, veel aan drank en ook veel aan mobieltjes.
Juist studenten zijn de typische gebruikers van een topmodel mobieltje. Dat BKR gedoe geldt voor elk mobieltje en is dus niet specifiek relevant voor dit toestel. Ik denk dat de zin beter geformuleerd zou kunnen worden als:
Of het toestel zijn geld waard is, mag iedereen voor zichzelf bepalen., maar kun je dit toesdtel veroorloven dan kan ik iedereen op basis van de eigenschappen met een gerust hart, deze S8 adviseren!
Alsof studenten het geld onnodig uitgeven? Echt keuze in alles wat je noemt hebben ze juist niet. Studenten besparen daarom vaak op hun toestel. Punt is, het zijn ook jongeren die eerder aansluiting vinden met nieuwe technieken.

En een verstandig persoon (student of niet) betaalt zn toestel in 1x. BKR is in alle gevallen een keuze die je zelf maakt en inderdaad irrelevant.
Alsof studenten het geld onnodig uitgeven
Hoho. Dat beweer ik niet! Ik beweer dat bij studenten veel geld uitgeven de norm is. En dat is natuurlijk (grotendeels noodgedwongen) studeren en een studenten levensstijl is gewoon duur.
Waar het er om gaat is dat @Peatsmoke in de conclusie het toestel afraadt voor studenten, maar daar is op basis van de review geen reden toe is.
De studenten die ik ken lopen niet rond met de nieuwste toestellen en als ze een vlaggenschip hebben, is dat er eentje van minimaal 3 jaar geleden.
Uit ervaring weet ik wel dat juist een aanzienlijk deel van de mensen die hun geld beter op andere manieren zouden kunnen besteden, vaker een toestel (zoals dit) als dit (op krediet) kopen.

De BKR-registratie is imo juist wel voor studenten van belang omdat zij, als ze na het voltooien van hun studie, door een toestellening met een aflossing van ¤25/mnd, al snel ¤7000 minderhypotheek kunnen krijgen.
Dat minder hypotheek geldt voor iedereen, niet alleen voor studenten. En laten we eerlijk zijn, als je een huis/woning koopt en die laatste ¤7000 van doorslaggevend belang is, dan moet je gewoon dat huis/woning niet kopen, dat is dan te duur voor je. Dat is precies wat de BKR registratie wil bereiken, dat mensen zich niet in onbetaalbare schulden steken.
Veel betalen aan collegegeld, boeken, absurd veel per m2 woonruimte,
'Tis nou niet alsof je daar veel keuze in hebt hé. 8)7
Ik gebruik dit toestel nu ook een paar weken en kan me prima vinden in de review. Na de S2, S3, S4 en S6 is dit toch wel weer een stap vooruit. Bloatware blijft jammer, en bij normaal gebruik is al idioot veel van je werkgeheugen in gebruik. Toestel ligt nu naast me, alleen zelf vanochtend Facebook geopend, en volgens de app is er nog maar 806mb werkgeheugen beschikbaar van de 4GB
Facebook is ook een gedrocht van een app. In de instellingen kun je bij "Apparaatonderhoud" geheugen vrij maken, maar ik neem aan dat je dat al wist.
Jip, maar je wil niet weten hoe snel het weer volstaat met apps daar :-(
de meeste app's kan je in de instellingen wel "geforceerd stoppen en "uitschakelen", ik zie Facebook ook niet meer terug op mijn S6.
het enige waar ik me echt ziekelijk hard aan stoor is "de waarschuwing van apparaat onderhoud...
"3 app's gebruiken energie op de achtergrond" en als je er dan op klikt heb je "0.3 % sinds laatst opgeladen"...
en die meldingen krijg ik 3 keer per dag.
je kan die meldingen bij apparaat onderhoud uitschakelen, maar dan komt er een "1" of hoger getal naast het icoontje te staan wat ik ook hinderlijk vind...
Je kunt de meldingen ook in dat pop-up scherm uitzetten, dan ben je er vanaf. ;)
zeer mooie objectieve (!!) review! keurig in details.

Dikke 2 plussen van mij
Een vraag die wellicht de auteur van het artikel kan beantwoorden. Mijn iPhone 4s is nodig aan pensioen toe na een kleine 5 jaar gebruikt te zijn. Nu vond ik de lange productondersteuning een groot pluspunt. Hoe is het updatebeleid van Samsung? Met andere woorden, wat is een realistische verwachting hoe lang het toestel zal worden voorzien van (security) updates?
Samsung garandeert twee jaar updates van Android, dus je gaat twee volledige versies mee.
Na die periode worden er veiligheidsupdates geïnstalleerd. Je hebt dan niet meer de laatste Android-versie, maar je krijgt wel nog de veiligheidsupdates voor jouw versie van Android.
Ok, dat neem ik mee in mijn afweging. Bedankt voor je antwoord!