Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Systeemcamera's tot 800 euro Round-up

Veel keus in het middensegment

Sony A6000

Body en kitlens van de Sony A6000 zijn zeer compact, maar toch zit de camera bomvol technologie. Zo is de autofocussnelheid bijzonder rap, evenals de burst van 11fps. De powerzoom van 16-50mm biedt een grote hoek van 24mm en zoomt erg snel. De ingebouwde evf is mooi compact gebouden, al loopt de resolutie wat achterop in vergelijking met andere systeemcamera's. Minpunten zijn het ontbreken van een microfooningang en een wat lastig te bereiken videoknop.

De A6000 dateert uit begin 2014 en gaat dus alweer een tijdje mee. Toch wordt hij nog steeds geproduceerd en hij is zelfs na 2,5 jaar nog een populaire camera in de Pricewatch. Dit jaar kwam de A6300 uit, maar doordat deze in een beduidend hoger prijssegment zit en de A6000 voorlopig nog te koop blijft, is er niet echt sprake van een opvolger. Beide camera's worden geleverd met de 16-50mm-powerzoom. Deze is zeer compact en biedt een mooi bereik van effectief 24-75mm. Hij zoomt elektronisch via een ring rond de lens, maar doet dat zeer vlot.

Body en bediening

Net zoals andere aps-c-systeemcamera's kenmerkt de A6000 zich door een zeer compacte behuizing. Ook de compacte powerzoomkitlens draagt hieraan bij en de combinatie past daardoor met gemak in een tas en zelfs een jaszak. Het is bovendien de lichtste camera uit deze vergelijking, dus rugklachten zul je er niet snel van krijgen. Ondanks het compacte karakter heeft de camera een stevige grip, waardoor hij prima in de hand ligt. Door de geringe hoogte bungelt alleen de pink een beetje los onder de camera. Net als bij de Panasonic is de zoeker aan de linkerkant van de body gemonteerd. Dat heeft als voordeel dat je niet met je neus tegen de camera aanzit, zoals bij camera's met centrale positionering het geval is.

De ontspanknop met de aan-uitschakelaar zit wat ons betreft op een prima locatie. Dat geldt minder voor de videoknop, die, zoals bij meer Sony-camera's, aan de zijkant gepositioneerd is en ook nog verzonken is in de body. Daardoor moet je duim een flinke strekoefening doen, waarbij bovendien de draagriem in de weg kan zitten. Er zijn twee draaiwieltjes: één rechtsboven op de body en een aan de achterkant, met een dubbelfunctie als dpad. Via de Fn-knop zijn de meest gebruikte instellingen makkelijk onder handbereik. Het kantelbare schermpje werkt prettig, maar is in tegenstelling tot bij de A5100 niet aanraakgevoelig en dat is best jammer.

Autofocus

De sensor van de A6000 is voorzien van 179 geïntegreerde af-diodes, waardoor de camera overweg kan met zowel fasedetectie- als contrastautofocus. De fasedetectie werkt bij goed licht zeer snel, waardoor de camera zich prima laat inzetten voor actiefotografie. De burstsnelheid van maar liefst elf foto's per seconde sluit daar naadloos op aan. Van de vijf camera's in deze vergelijking presteert de autofocus van de A6000 het best, zeker in de af-c-modus, waarbij continu wordt scherpgesteld.

Video

Waar de A6300 in 4k kan schieten, moet de A6000 het nog met 1080p60 doen, maar wat hij doet, doet hij goed. Er zijn veel instellingsmogelijkheden, het xavc-s-formaat biedt een goede kwaliteit en ook tracking werkt prima. Een microfoonaansluiting had de camera helemaal compleet gemaakt, maar die heeft Sony om onduidelijke redenen weggelaten bij deze camera, terwijl zijn voorganger en opvolger dat wel hebben.

Menu

Sony menuSony blinkt niet uit met een doordachte menustructuur. Er lijkt geen heldere filosofie te zijn waar een bepaalde instelling moet staan, waardoor het onlogisch overkomt. De eerste twee menu's tellen in totaal dertien pagina's met opties, maar bijvoorbeeld video en autofocus zijn niet gegroepeerd. Je bent daardoor al snel aan het zoeken, zeker als het een functie betreft die je niet vaak gebruikt. Daar staat tegenover dat je niet hoeft te scrollen, omdat de menu's per pagina te zien zijn. In theorie kun je aanleren welke functie op welke pagina staat.

De menu's voor wifi, apps en afspelen bevatten relatief weinig opties, waardoor de overblijvende ruimte wat ons betreft benut had kunnen worden. Het is gelukkig wel mogelijk om de twaalf functies in het Fn-menu zelf samen te stellen en bovendien kun je vrijwel alle knoppen programmeren.

Overig

De resolutie van de evf is lager dan bij de NEX-6 en 7, evenals de A6300. Dat is niet erg storend, maar de zoekers van de Olympus en de Fujifilm zijn daardoor prettiger in gebruik.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft