Door , , 163 reacties

Beste koop: Sony A6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

Tweakers zegt: 8,5

De vijf camera's in deze round-up zijn allemaal aan elkaar gewaagd en hebben ieder hun eigen plus- en minpunten. Het beoordelingsgewicht wat daaraan gekoppeld wordt, is bovendien heel persoonlijk, want niet iedereen vindt video, autofocus en prijs even belangrijk. Toch was er één camera die op vrijwel alle fronten goed meekwam en daardoor de beste allrounder is: de Sony A6000. Hij blinkt uit met zijn autofocussnelheid, beeldkwaliteit en videomogelijkheden, en is van alle markten thuis.Prijs bij publicatie: € 749,-Nu verkrijgbaar vanaf: € 655,32

Vorige maand publiceerden we een round-up van instap-dslr's. Uiteraard waren we de systeemcamera's niet vergeten, maar we hadden besloten om die niet in dezelfde round-up op te nemen. Allereerst omdat het aantal producten dan wel erg groot zou worden, voor praktijkfoto's moet je immers met alle camera's om je nek rondlopen, maar ook omdat de variabelen bij dit type camera veel groter zijn. Zo is er een veelvoud aan sensorformaten, zoals 1 inch, mft, aps-c en in het hogere segment ook fullframe. En er zijn modellen met en zonder elektronische zoeker, wat ze lastiger te beoordelen maakt dan een dslr, want hoeveel waarde hecht je aan een (optische) zoeker? Verder zijn er nog andere variabelen, van een zeer compacte body tot dslr-stijl, modellen met en zonder kantelbaar scherm, en de videomogelijkheden, die sterk verschillen tussen een dslr en een systeemcamera.

Vijf systeemcamera's

Daarom hebben we besloten om de systeemcamera's in een aparte round-up te bespreken. De echte instapmodellen bleken voor een groot deel gedateerd te zijn en een aantal fabrikanten gaf te kennen zich voortaan meer op het hogere segment te richten en dus geen geschikte, recente instapcamera's te hebben. Dat deed ons besluiten om het iets hogerop te zoeken in het segment, tot maximaal 800 euro. Daar vind je camera's die zowel voor de beginner als voor de meer ervaren fotograaf legio mogelijkheden bieden.

We kwamen uit bij de Canon EOS M3, Fujifilm X-T10, Olympus OM-D E-M10 Mark II, Panasonic Lumix GX80 en de Sony A6000. Vier van de vijf modellen dateren uit 2016 en 2015. Alleen de A6000 is wat ouder, maar de A6300 was te duur om mee te nemen. De EOS M3 is de goedkoopste van het stel, maar deze is standaard dan ook niet uitgerust met een evf, die overigens wel tegen een meerprijs beschikbaar is. De M3 is tot nu toe de meest high-end systeemcamera die Canon aanbiedt, terwijl de andere fabrikanten er nog modellen boven hebben.

We hebben de camera's beoordeeld op basis van bediening, mogelijkheden en beeldkwaliteit, om te bepalen welke van de vijf het interessantst is in dit prijssegment. Op de volgende pagina lees je over de onderlinge verschillen, waarna we de camera's met al hun voor- en nadelen individueel zullen bespreken.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter