Olympus OM-D E-M10 Mark II Body Zilver Review

CChristian 24 januari 2016, laatste update op 24 januari 2016, 12.325 views

Olympus OM-D E-M10 Mark II Body Zilver

De E-M10II is een ideale reiscamera voor de enthousiaste foto en video hobbyist. Op beide fronten presteert de camera geweldig, en biedt hij de geÔnteresseerde een duizelingwekkende hoeveelheid opties, functies en instellingen. Ook is de camera van ideaal formaat en gewicht: met kleine lens past deze makkelijk in een jaszak.

Pluspunten

• Fotokwaliteit in RAW
  • Videokwaliteit
  • Customizability
  • In-body optische beeldstabilisatie
  • 'Enthusiast' features

Minpunten

• Accuduur en -laadtijd
  • Sommige functies moeilijk te vinden

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Afgelopen oktober heb ik een nieuwe body-only Olympus om-d em10 mark II besteld op CameraNU.nl met het idee deze 6 maanden op reis mee te nemen rond de wereld. Ik deel graag mijn ervaringen met jullie na hier 3 maanden dagelijks mee geschoten te hebben (huidige aantal clicks: ongeveer 5000).

(Vergeef mij enige typo's e.d.: ik typ dit op een veerboot op een smartphone)

# Camerakeuze
Om een geplande reis van een half jaar te kunnen vastleggen was ik op zoek naar een nieuwe camera. Ik heb gekozen voor de Olympus om-d em10 mark II (henceforth 'em10' genoemd) om verschillende redenen. Ik heb de afgelopen jaren met veel plezier met een Nikon D3100 geschoten, maar miste daar op enkele fronten wat aan. Ik wilde verbeterde iso-prestaties, -filmfucties, meer handmatige controle, in een kleiner pakket. De logische keuze voor de Nikon D7200 viel af puur om de grootte van de lens+body combinaties, want ik wilde niet 6 maanden met 3kg aan camera apparatuur reizen.

Ik has daarnaast nog een aantal criteria extra voor een nieuwe camera, te weten:
- zo groot mogelijk sensor oppervlak om enige scherptediepte te kunnen krijgen op foto's. Dit betekende m43 sensor of groter
- optische viewfinder (ovf) (of elektronische evf)
- uitgebreide filmfuncties (1080p60fps & 1080p24fps
- goede handmatige controle

Dit eisenpakket gaf een aantal opties, welke ik vervolgens stuk voor stuk diskwalificeerde:
- Sony A7 serie bleek te groot en zwaar na testen, voornamelijk door de FE-mount lenzen. De Alpha/Nex6000 E-mount hebben geen kwalitatieve kleine (zoom)lenzen.
- fujifulm XT serie had niet de gewenste film prestaties na veel sample video's bekeken te hebben (overigens heb ik heel lang overwogen een XT10 + gopro combinatie aan te schaffen)
- Samsung NX serie had geen compacte lenzen in het aanbod

Ik kwam na wat wikken en wegen uit bij de Olympus OM-D serie of de Panasonic GX serie. Deze beide camera series hadden het gewenste formaat en de gewenste video en foto prestaties. Het m43 sensor formaat heb ik lang aan getwijfeld, gezien ik bij aps-c soms al wenste om kortere sluitertijden bij weinig licht, maar ik zag geen andere logische keuze voor mijn eisen. Na beide camera's in de hand te hebben gehad (dat is, de em10 mark1 voorganger, en de Panasonic gx7), ging mijn voorkeur naar de Olympus. De enige vraag was: em5 mark II, of em10 mark II. Prijs heeft hier de doorslag gegeven. Voor 400§ minder hoefde ik alleen weather sealing en een 40mp functie op te geven. Beide verwachtte ik weinig te gebruiken, terwijl de ingebouwde flitser van de em10 wel een pre was, omdat ik geen externe flitser wou meenemen. Kortom: de em10 mark II heb ik besteld bij CameraNU.nl.

# Specificaties
Bij deze een greep uit de technische specs van de em10 die mij het meest aanspraken bij het maken van mijn keuze:
- 16mp
- 4k5fps timelapse
- Ingebouwde WiFi
- Tiltend scherm
- ISO 200-25600
- 12fps (continu) vs 8fps (met focus)
- 390 gram gewicht

# In de doos
De verpakking van de em10 is ronduit luxueus te noemen. De doos is zwart en bedrukt met afbeeldingen van de camera. Verder bevond elk onderdeel zich in een apart zwart doosje. De doos bevat het volgende:
- 1 Olympus OM-D EM10 mark II :D
- 1 accu (type: BLS-50)
- 1 oplader + netstroomkabel
- USB kabel
- cd's met software
Wat mij opviel was dat de standaard bedrukte nekstrap die wordt geleverd bij zowat elke DSLR ontbrak. Wellicht dat dit alleen bij mij het geval was, maar ik had er wel een verwacht. Persoonlijk is dit mij om het even, ik gebruik altijd een wriststrap.

# Uiterlijk
De camera heeft het uiterlijk van zijn analoge voorvaderen geŽrfd, dit kun je mooi vinden, pretentieus, of lelijk. Het is een beetje een hipsteruiterlijk, helemaal in de zilveren uitvoering welke ik heb. Ik kan desalniettemin iedereen de zilveren uitvoering aanraden omdat zilveren lenzen op de zwarte body er wat inconsistent uit zien terwijl zwarte en zilveren lenzen op de zilveren body er 'zoals het hoort' uit zien.

Persoonlijk vind in het uiterlijk erg mooi (fixies ftw), maar het is daarnaast ook bijzonder functioneel. De duimrust, gecombineerd met de vingergrip zorgen er voor dat je de camera makkelijk met 1 hand kan gebruiken. Verder heeft de camera de volgende features die mij opvallen:
- het p/a/s/m wiel bevat alle benodigde standaard standen, ook al is hij vrij klein.
- de 2 programmeerbare wieltjes zijn ideaal voor fotograferen in a/s/m modus.
- er zijn 3 programmeerbare functietoetsen. Hiervan zit alleen fn1 op een onlogische plek, namelijk bovenop de duimrust. Hierdoor krijg je hem vaak niet goed te pakken.
- er is een aparte 'rec' knop voor video
- het flippy-flapping scherm is ideaal voor fotograferen boven (of onder) je macht

Bouwkwaliteit is verder prima, het topplate en de voorkant zijn van metaal, en dat geld ook voor de control dials en knoppen. De rest van de camera is van hard plastic, maar gezien het al 3 maanden zonder probleem in weer-en-wind mee gaat op reis is dit wel van het duurzame soort.

# Ervaring
Van zodra je de em10 aan zet merk je dat je een serieuze camera in handen hebt. Het krioelt van de fysieke knoppen, en het menu systeem is fors te noemen. Je merkt dat Olympus een ongelooflijke hoeveelheid user instelling toe laat, en dat er een duizelingwekkende hoeveelheid mogelijkheden zijn.

Toch is er een snelle toegang naar de meest gebruikte instellingen: door op 'OK' te drukken krijg je een snelkeuzemenu met veelvoorkomende instellingen. Dit zorgt er voor dat je wat minder vaak het complete menu in moet om een instelling te vinden. Het display (en het EVF) laat verder ook veel informatie zien, en ook hier kun je kiezen wat je weergegeven wil hebben. Zo kun je het histogram aan of uit zetten, en de waterpas al dan niet verbergen.

Je kunt verder alle functies van alle knoppen en wielen aanpassen naar je eigen smaak (zelfs per modus), en dan nog zul je vaak de menu's in moeten voor andere opties als:
- timelapse
- double exposure
- HDR (3/5/7 EV shots)
- digital tele-converter (x2 digitale zoom, handig vooral voor video)
- foto en -filmkwaliteit instelling (ik switch nog wel eens tussen 1080p60 vs 1080p24)

Verder is het menu vrij vanzelfsprekend zodra je er aan gewend bent: alle instelling vallen onder 5 hoofdcategorieŽn. Echter is categorie 3 'custom' wel onderverdeeld in letter 'a' tot en met 'h', met zo'n 5-10 instelling per letter. Veel dus, maar niet onoverzichtelijk.

Wat wel kwalijk is, is dat sommige functies moeilijk te vinden zijn ook omdat ze op een onlogische plek zitten verstopt. Zo is live-bulb alleen te vinden door de camera in Manual modus te zetten, en daarna de suiterijd tot meer dan 60 seconden te draaien. De volgende setting is dan live-bulb, en die daarna live-time. De panorama functie heb ik nog steeds niet gevonden overigens, maar ik begrijp dat deze niet van de variant 'klik en pan' is.

Nog een woordje over het EVF. De scherpte en kleuren van het schermpje zijn fenomenaal. Ik durf wel te stellen dat dit, ironisch genoeg, het beste scherm is waar veel gebruikers hun foto op gaan zien. Je wordt in feite op 1 oog met een beeld van hogere resolutie dan full-HD gepresenteerd. Aanvankelijk was ik bang voor 'lag' in de weergave, maar ook dit bleek niet het geval. Je kunt instellen dat het EVF zich als een OVF gedraagd. Je hebt dan nooit last van lag, maar ziet in het donker soms gewoon minder. Ik ben verder zelf een brildrager, maar heb geen last hiervan (door bijvoorbeeld doorsijpelend licht) bij gebruik van het EVF. In de volle Australische zon kon ik deze prima gebruiken. Ook kun je het EVF weer customizen door te kiezen hoe je de instellingen te zien krijgt. Deze kunnen het beeld overlappen, of op een zwarte rand er naast staan. Dat laatste is handig voor mij als brildrager, want dan zie ik daadwerkelijk de hele foto in het EVF.

# Lenzen
Ik heb de lenzen die ik gebruik los gekocht:
- Panasonic 20mm 1.7 asph Lumix G
- Panasonic 14-42mm 3.5-5.6 II HD asph

Ik zal deze hier niet verder reviewen, en verwijs iedereen die hiervan reviews zoekt naar bovenstaande links van SLRgear. De keuze voor de lenzen is puur op optische prestaties, en dan voornamelijk op scherpte en microcontrast.

Wat wel het noemen waard is, is dat beide lenzen zonder probleem goed functioneren op de em10, maar dat beide ook zo nu en dan duidelijke chromatische abberatie artefacten (purple fringing) hebben bij felle lichtbronnen. Panasonic poetst dit naar verluid weg van de RAW bestanden in haar body's, Olympus niet. Met Adobe Lightroom is dit overigens prima te verhelpen, al heb je versie 6.2 daarvan nodig voor ondersteuning van de em10.

Ook krijgt de Panasonic 20/1.7 vaak het commentaar dat hij traag focust. Dit is alleen het geval in vergelijking met andere MFT objectieven, welke bijzonder snel focussen. In vergelijking met mijn Nikon lenzen (bijv: 35/1.8G) is de Panasonic 20/1.7 gewoon 'normaal' qua focussnelheid op de em10.

# Fotoprestaties
Voor een in-depth review van alle technische functies verwijs ik graag door naar de mannen van dpreview, die een bijzonder uitgebreide review hebben van de camera:

Verder enkele punten die mij als huis-tuin-en-keuken-gebruiker opvallen qua foto kwaliteit. Ik schiet alleen in RAW omdat nabewerking een hobby van me is, dus over JPEG kan ik minder zeggen:
- ISO waarden tot 800 vind ik prima bruikbaar. Alles daarboven zie ik duidelijk grotere verkorreling en meer ruis. ISO 1600 gebruik ik soms wanneer echt nodig, zoals in grotten of slecht verlichte straten. ISO 3200-25600 is wat mij betreft niet meer bruikbaar voor een mooie foto. Wellicht dat 3200 nog bruikbaar is voor een zeer verkleinde afbeelding met flinke noise-reductie.
- 16 mp is een prima resolutie voor mij. In nabewerking kan ik vaak nog 1,5x croppen zonder er wat van te merken aan kwaliteit. De file-size in RAW ligt rond 14 mb, wat inhoudt dat je niet enorme SD kaarten nodig hebt voor veel foto's, en dat je nog weg komt met SD kaarten die niet de allersnelste schrijfsnelheid hebben.
- IBIS werkt ideaal voor statische onderwerpen. Ik heb zelf redelijk trillende handen, dus schoot altijd op minimaal 1/20 seconde sluitersnelheid met mijn DSLR. Met de em10 kan ik uit de hand wegkomen met 1/6 seconde sluitersnelheid.
- Kleurweergave van de camera is soms wat mij betreft te koel. Ik schiet zelf altijd met automatische witbalans aan, maar kon mij de eerste weken niet vinden in de keuze van de camera. Dit was met name met bewolkt/regenachtig weer. Er zijn 4 programmeerbare manual witbalans settings om dit op te lossen.
- Autofocus werkt prettig en snel. Ik had nooit verwacht het te gebruiken, maar heb nu gezichtsherkenning standaard aan staan. Een enkele keer 'ziet' de camera gezichten in wolken of bomen, wat onhandig kan zijn. Ik schiet daarom zelf meestal in 'af-s + manual', zodat ik kan bijstellen. Verder is de 4-puntstoets te gebruiken om een focus gebied in een raster aan te duiden, ook erg handig als de autofocus niet meewerkt.
- Burst op 12 (of 8 ) fps werkt geweldig voor dieren of actie. De buffer zit dan echter wel binnen 2 seconden vol, waarna je afhankelijk bent van je SD kaart zijn schrijfsnelheid voor verder schieten. In mijn geval (Sandisk Ultra II 16gb class 10 kaarten) is er daarna zo'n 10 seconden nodig om het buffer te legen op de SD kaart. Hierin kun je wel doorfotograferen, maar niet filmen.
- Ingebouwde WiFi is ideaal wanneer je snel een foto wil delen met je smartphone. De bijbehorende O.I.S (Olympus image share) app werkt goed op iPhone en Android, en bevat nog enkele andere functies zoals het gebruik van je telefoon als remote trigger of 2e scherm waarmee je touch-focus kunt gebruiken. Pairing is ook simpel: je zet WiFi aan op de camera en telefoon, en connect met een QR-code welke de app kan uitlezen. Hierna kun je in de toekomst los, en is een instagram post binnen enkele seconden gemaakt.
- zie verder voor sample-shots hieronder zodat je zelf een indruk krijgt van de camera zijn fotokwaliteiten.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aneki3YlBHBHsJ.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aneki3UpF9dDwF.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aneki3reO8is0y.jpeg

# Videoprestaties
Video prestaties is 1 van de redenen waarvoor ik de camera heb gekocht. Buiten de codecs en video kwaliteit heeft de camera nog een enorm voordeel voor video: 5-assige sensor-shift beeld stabilisatie (IBIS). Persoonlijk heb ik erg last van trillende handen tijdens video. Dit zorgt er voor dat al mijn video's een heel duidelijk home-video/shaky-cam gevoel hebben. De Olympus IBIS lost dit probleem op. Ik kan nu letterlijk uit de hand perfect stilstaande video nemen, en 'slider' shots maken met behulp van relingen en handgrepen.

Buiten de IBIS heeft de camera ook digitale stabilisatie standaard aan staan in video. Dit zorgt er voor dat het beeld zo'n 10mm (persoonlijke schatting) verder inzoomt. Daarnaast kan de digitale stabilisatie niet geweldig omgaan met grote schokken. Dit merk ik zelf met lopend video schieten met de camera. Het 'smoothen' wat er gebeurd ziet er (naar mijn mening) raar uit. Ik heb dit dus ook standaard uit staan (die keuze zit diep weggestopt in de menu's), en het maakt je 'field of view' weer gelijk aan hetgeen wat je ziet voordat je op 'rec' drukt.

Video kwaliteit vind ik verder erg goed te noemen. De camera voorziet in een aantal verschillende codecs, waaronder een all-intra modus (All-I). Deze laatste slaat elk videoframe op als nieuw beeld, in plaats van alleen het verschil tussen het nieuwe en het voorgaande frame. Dit is voor nabewerking handig, omdat je software makkelijker hier bewerkingen op kan doen (naar het schijnt). De resulterende bitrate is 77mbps. Het enorme nadeel is dat 1 seconde video op deze codec zo'n 10mb inneemt.

Scherpte van de geschoten video met de em10 vind ik prima. Zeker gezien ik zelf voornamelijk uit de hand schiet helpt de stabilisatie met scherpte: het reduceert bewegingsonscherpte. Close-ups van bladeren en insecten zijn bijvoorbeeld verder messcherp.

Kleur kwaliteit is lastiger te beoordelen met 1 oordeel. Er is voor iedereen wel wat wils, als je de moeite maar neemt het te vinden en in te stellen. Voor de nabewerking kun je redelijk fletse kleuren schieten zodat je later deze naar wens kunt bijstellen (+All-I codec). Voor de niet-nabewerker kun je een hele resem contrast, vividness en brightness instellingen in je video standaard instellen.

Nog een laatste videofeature die het noemen waard is, is 4k timelapse. Je kunt tot 999 shots aan timelapse maken, en de camera deze automatisch aan elkaar laten lassen in een 4k5fps filmpje (.avi formaat). Deze moet je uiteraard x5 versneld afspelen voor een zinvolle video, dus je kunt zo'n 3 minuten aan 4k timelapse maken (25fps) zonder veel moeite. Je stelt een interval en een hoeveelheid shots in, en de camera gaat zijn gangetje. Het resultaat is verbluffend mooi. Ik kan dit nergens mee vergelijken qua kwaliteit in scherpte, kleuren en effect. Het enige wat je nodig hebt is heel erg veel geduld, een interessant onderwerp en een stabiele ondergrond.

# Accu
Als de camera 1 groot nadeel heeft, dan heeft het wel te maken met de accu. Accuduur zelf blijkt in mijn geval rond de 300-350 shots te liggen, wat nogvrij respectabel voor een mirrorless camera schijnt te zijn. Het zorgt er echter wel voor dat ik me niet kan voorstellen dat je als gebruiker weg komt met het hebben van maar 1 accu.

Wat echter erger is, is dat de forse (netstroom)lader die wordt meegeleverd er zo'n 3 uur over doet om een accu volledig op te laden. Ter vergelijking: mijn Nexus 5 smartphone laadt via USB(!) in 2 uur op, en heeft een 2x zo grote accucapaciteit. Daarnaast kan de accu niet worden geladen in de camera zelf via de meegeleverde USB kabel. Mocht je dus op reis zijn zonder continue netstroomvoorziening dan is je enige keus om veel accu's mee te nemen (of weinig foto's te maken, maar daar koop je geen camera voor).

# Overig
Na twee en een halve maand ontstond er in de rechter onderhoek van de sensor spontaan een 'stuck' pixel. De rode subpixel lichtte continu op, wat te zien was in alle foto's en video's. Ik vreesde het ergste voor de rest van de foto's van mijn reis, en ging op zoek naar remedies. Ik ben gewend dat dode of vastzittende pixels een retourtje naar de fabrikant betekenen voor reparatie. Dat was uiteraard even geen optie voor mij. Het verbaasde mij echter dat Olympus in sommige van zijn camera's een 'pixel mapping' feature inbouwd om dergelijke problemen te verhelpen. Met enige argwaan besloot ik deze te draaien (met lensdop er op), en een minuut later was de 'stuck' pixel verdwenen. De functie schijnt te werken door dode en vastzittende pixels te identificeren, en daaropvolgende verder te negeren en te vullen met kleurinformatie van de nabijgelegen pixels. Ik ben persoonlijk geweldig blij dat dit potentieel enorme probleem tijdens mijn reis zo makkelijk op te lossen was.

# Conclusie
Wat mij betreft is de em10 de ideale (reis)camera voor de enthousiaste foto en video hobbyist. Op beide fronten presteert de camera geweldig, en biedt hij de geÔnteresseerde een duizelingwekkende hoeveelheid opties, functies en instellingen. Ook is de camera van ideaal formaat en gewicht: met de Panasonic 20/1.7 past deze makkelijk in een jaszak. Je hoeft dus geen aparte dedicated tas te kopen voor je camera alleen, en hoeft nooit meer te denken: 'heb ik zin om mijn camera mee te nemen'.

Heb jij ook een Olympus OM-D E-M10 Mark II Body Zilver?

Mooie review!
Misschien vind je het leuk om te weten dat ik mede dankzij jouw uitgebreide beschrijving een OM-D M10 II heb gekocht.
Hele mooie omschrijving.

Zelf een Olympus fan (E500 en E1 DSLR in het bezit) maar wil eigenlijk een stap kleiner. De grote camera's neem je nu eenmaal niet gemakkelijk mee. En dan zijn dergelijke camera's wel een uitkomst.
Thanks voor de review, ik zit momenteel in de bergen en ben het er ook wel zat om een Nikon d3200 met cameratas van zo'n 5kg mee te zeulen, ik denk dat ik het hele spul ga verkopen en overstap op deze.. Heb overigens ook nog een Olympus om-2n liggen, lijkt er wel op :)
Mooie review, dank je wel!
Mooi geschreven en goed !
Heb hem inmiddels ook...had eerst de oude em10 , en de mkII vind ik toch een fijnere camera, ondanks dat ze zeggen dat de sensor niets veranderd is !

Mvg Teun.
Mooie review!

Ik wil wel even melden dat de nekstrap er wel bij zit in de doos. Aan de zijkant van het karton waar de camera in zat. Ik kon het eerst ook niet vinden :)