Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart

Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart Review

Tarquin 20 juli 2017, laatste update op 23 juli 2017, 570 views Product gekocht

Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart

Blij met deze Micro Four Thirds camera. Klein, licht, compact. Ik heb weer verwisselbare lenzen en scherptediepte.

Pluspunten

• Klein
  • Licht
  • Adapters voor oude lenzen!
  • Perfect formaat!
  • Beeldkwaliteit
  • Onopvallend - redelijk
  • mogelijkheden...
  • Goede LCD, goede zoeker

Minpunten

• Veel settings (geeft ook mogelijkheden)
  • Batterij kan op - reserve is geen overbodige luxe

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 5

Vroeger...

Vroeger was alles beter.
Vroeger fotografeerde ik met een 35mm film Minolta spiegelreflex. Een camera die ik zó goed kende, dat ik hem blind kon bedienen. Dat was echt fijn fotograferen.

Sindsdien heb ik diverse digitale compact-camera's gehad, omdat digitale spiegelreflex gewoon véél te groot en veel te duur was.
Maar ik heb nooit dat vertrouwde gevoel gekregen waarbij je een lens verwisselt of een setting aanpast met maar een halve (of geen) blik op je camera.

Tromgeroffel ... Micro Four Thirds

Nu, met deze Olympus, komt dat gevoel weer terug. De camera is zó ontzettend handzaam! Alles is instelbaar, hij geeft waanzinnig veel informatie op zijn schermpjes ... maar als je wilt, zet je hem gewoon op handbediening en kijk je door de zoeker om je foto te maken.

Die zoeker is overigens érg mooi. Deze kun je gebruiken als een optische zoeker zonder dat je er voortdurend aan herinnerd wordt dat je eigenlijk naar een scherm kijkt.
Het LCD scherm is trouwens ook erg modern, haarscherp, en is aanraakgevoelig.

Ik weet zeker dat ik met alle instellingen ga spelen. Nachtotografie, HDR, Full HD video's: Yes!
De ingebouwde filters: nep natuurlijk, maar erg mooi!

Maar voorlopig vind ik het allermooiste dat ik met een Aliexpress adapter, ouderwetse lenzen kan gebruiken.
Tweedehands, voor een paar tientjes. Handmatig, zonder zoom, geen flits nodig. Een lichtsterkte goed genoeg voor kaarslicht.
Die niet ergens anders op focussen als je de sluiterknop eens indrukt. Scherptediepte volledig onder controle. Echt volledige handbediening.

En alle andere features? Een pancake lens die bijna zo dun is als een lensdop, maar wel 28-84mm zoom doet? Een autofocus die gezichten herkent, en vraagt of je op het linker- of het rechteroog wilt scherpstellen? (en sneller is dan je schaduw) Cool! Beeldstabilisatie? Cool! Timelapse? Cool!

Ja, dit is een camera waarmee je écht alle kanten op kunt. Van enorme digitale mogelijkheden, tot handmatige lenzen - alles kan.

Meer pixels is niet beter

Tot slot: Ik ben geen mega-pixel-jager. Voor mij betekenen méér pixels alleen maar minder licht en grotere bestanden. Genoeg is genoeg. Deze camera heeft 16 megapixels en het hadden er van mij ook 12 of 8 mogen zijn. Van mij mag de absurde megapixel-race morgenochtend om half zeven ten einde komen.
Deze camera maakt werkelijk haarscherpe plaatjes met goede controle over licht en scherpte, en daarvoor ik ga de hoogste pixelstand zelden nodig hebben.

Voor mij is het gevoel van een echte camera terug - die niet via automatische settings probeert te raden wat de gewenste foto is, maar zich beperkt tot opnemen wat er voor de lens te zien is.

Micro Four Thirds is geen Spiegelreflex

Het kleine formaat en gewicht maken dat je deze camera onopvallend bij je hebt als het moment zich voordoet - waar je met een grotere spiegelreflex echt speciaal op pad gaat om foto's te maken.

Een echte DSLR vond ik jarenlang te duur. De waarheid is echter dat ik best zo'n Canon had kunnen betalen. Of Nikon. En de lenzen zijn echt mooi, en geruisloos, en snel. Maar ik vond hem gewoon Te Groot. Véél te groot.

De camera die je bij je hebt, is de beste camera - je hebt niets aan die dure spiegelreflex die bij je thuis ligt.

Ik vind het briljant dat Olympus zegt: Een spiegel is een erfenis van de 35mm film - laat hem maar weg.
En ze ontwerpen een totaal nieuwe camera, in plaats van een digitale sensor in een bestaande camera te vrotten.

Dat werkt dus echt. De camera is klein, handzaam, licht. De objectieven zijn superklein. Ik weet het niet precies, maar iets met cropfactor enzo.
Al met al is een M4/3 camera met lens echt maar half zo groot als een DSLR met lens.
En als je dan ziet wat je krijgt, qua kwaliteit en mogelijkheden ... dat is gewoon precies waar ik naar zocht.

Geen gebalanceerde review met plussen en minnen dus. Ik ben gewoon erg blij met deze camera.

Heb jij ook een Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart?