Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Systeemcamera's tot 800 euro Round-up

Veel keus in het middensegment

Panasonic Lumix GX80

De Panasonic GX80 lijkt veel op de GX7, met zijn platte body, in-bodybeeldstabilisatie en ingebouwde evf, die in de GX80 overigens niet kantelbaar is. Hij valt verder op met de mogelijkheid om in 4k te filmen, iets wat we in dit prijssegment niet vaak tegenkomen. De kitlens is uitzonderlijk compact, maar werkt wel mechanisch en moet dus handmatig uitgedraaid worden voor gebruik.

De nieuwe GX80 is een model tussen de oude GX7, en de duurdere en grotere GX8 in. De GX80 lijkt wat body betreft meer op de GX7, alleen is de evf niet meer naar boven kantelbaar. De sensor is voorzien van vijfassige in-bodystabilisatie en compenseert daardoor bewegingen bij lenzen zonder stabilisatie. In combinatie met Panasonic-lenzen met 'Mega-OIS', zoals Panasonic zijn stabilisatiesysteem noemt, werkt het als een hybride systeem. De sensor betreft een doorontwikkelde versie van de veel gebruikte zestienmegapixelsensor met een maximale gevoeligheid van 25.600 iso en zonder optisch low-passfilter. Dat laatste is bijzonder in dit segment, al zien we het ook bij enkele dslr's. Het moet scherpere foto's en video's opleveren.

Hij is uitgerust met dezelfde kitlens als de GF7, die zeer compact is en een beperkt bereik heeft, hoewel hij meer groothoek biedt dan gemiddeld (24mm). Uitschuiven gaat mechanisch. Er zijn meer (kit)lenzen beschikbaar als alternatief, zoals de Vario 14-42mm-powerzoom en de 14-140mm-superzoom. Het beeld van de evf is groter dan dat van de GX7, maar kleiner dan bij de GX8. In vergelijking met de andere camera's in deze round-up is hij marginaal kleiner. Het beeld oogt bijzonder scherp, maar net als bij de andere GX-camera's heeft de zoeker last van het 'rainbow'-effect, wat minder prettig kijkt. Niet iedereen is overigens even gevoelig voor dit effect. De zoeker is breedbeeld, maar als je in het gebruikelijke 4:3-formaat fotografeert, is het beeld wat smaller en zie je zwarte balken links en rechts, hoewel de overlay-informatie wel gebruikmaakt van de volledige breedte.

De GX80 blinkt uit met een gestabiliseerde sensor, net als de Olympus, en 4k-video. Dat laatste is vrij uniek in dit prijssegment. Alleen Panasonics eigen G7 biedt dit ook. Alle andere camera's in deze vergelijking komen dan ook niet verder dan 1080p.

Body en bediening

Hoewel de 12-32mm lens uitzonderlijk compact is en de body redelijk plat, is de camera vrij lang en zwaar. Sterker nog, het is de langste en zwaarste camera in deze vergelijking. Dat is des te opvallender als je bedenkt dat de sensor kleiner is dan aps-c. Als je de camera met één hand vasthoudt, wat overigens bij geen enkele camera aan te raden is, ligt het zwaartepunt aan de linkerkant, waardoor de kans bestaat dat hij een beetje scheef staat tijdens het filmen en fotograferen. De lens is van alle kitlenzen overigens het compactst. Hij biedt een mooie groothoek met een effectieve beeldhoek van 24mm, maar daar staat tegenover dat het telebereik met effectief 64mm merkbaar minder is dan bij de andere camera's. Dat zien we ook duidelijk terug in de voorbeeldfoto's.

Net als de andere camera's heeft de Panasonic twee draaiwieltjes: een rond de ontspanknop en een bij de positie van de duim. Daardoor kun je vlot en eenvoudig instellingen aanpassen, bijvoorbeeld in de M-stand de diafragmawaarde met het wieltje aan de bovenkant en de sluitertijd met dat aan de achterkant. De lcd kan net geen 90 graden omhoog kantelen, in tegenstelling tot die van de andere camera's, maar is op zich goed werkbaar. De grip is niet diep, waardoor je de camera wat steviger moet vasthouden dan de andere camera's. Panasonic heeft vermoedelijk geprobeerd de body zo plat mogelijk te houden, maar aangezien de kleine lens toch ook wat uitsteekt, was een dikkere grip fijn geweest. De aan-uitknop is mooi weggewerkt bij het PASM-draaiweltje. De knopjes zijn vrij klein en steken nauwelijks uit, waardoor ze op de tast minder makkelijk bedienbaar zijn.

Video

De GX80 kan, net als andere recente Lumix-camera's, filmen in 4k en ook de '4k foto'-modus is aanwezig. Daarmee kunnen achtmegapixelfoto's als stills uit videobeelden worden gehaald, terwijl de camera met dertig beelden per seconde filmt. Met de 4k-videoresolutie ben je redelijk futureproof. Het aantal uhdtv's is nog relatief laag, maar dankzij dalende prijzen loopt het marktaandeel gestaag op. Ook als je pas later een uhdtv koopt, beschik je dan wel over video's met het hoogst mogelijk detailniveau. Bovendien kun je de 4k-beelden altijd downscalen naar 1080p en heb je dankzij vier keer zoveel pixels ook ruimte om een uitsnede van het beeld te gebruiken. We zien deze functionaliteit tot nu toe vooral bij high-end modellen, maar Panasonic maakt er duidelijk een uniek verkoopargument van. De gestabiliseerde sensor is overigens ook een uitkomst voor video, want of je nu een lens met Mega OIS gebruikt of een prime zonder, bewegingen worden altijd gestabiliseerd.

Menu

Panasonic menuHet menusysteem van Panasonic is redelijk, maar blinkt niet uit in overzichtelijkheid. Wat Panasonic als enige wel goed gedaan heeft, zijn aparte menu's voor foto en video toepassen. Vervolgens heb je per menu verschillende pagina's waar je doorheen kunt scrollen. Voor het cameramenu zijn dat er acht en voor het videodeel vijf. Dat betekent dat je soms flink aan het scrollen bent om een bepaalde functie te zoeken. Verder is er een zogenaamd set-upmenu voor de primaire instellingen, maar ook een voorkeuzemenu waarmee je de camera naar eigen voorkeur kunt instellen, zoals het gebruik van de AF/EA-vergrendeling, focus-peaking en een stille modus. De laatste modus werkt op basis van een elektronische sluiter. Wat wel goed is, is dat er per onderdeel een zinnetje met uitleg is, in lichtkrantvorm, hoewel het even duurt om dat volledig te kunnen lezen.

En verder

Ook de 'post focus'-modus is aanwezig, waarbij de camera een foto maakt op basis van verschillende scherpstelpunten, waardoor je dit achteraf kunt aanpassen. Verder is er een nieuwe sluiterunit in de camera te vinden, die we nog niet eerder in Panasonic-camera's tegenkwamen. Volgens Panasonic is deze stiller en veroorzaakt hij minder trilling. De camera wordt, als enige, niet geleverd met een losse acculader. In plaats daarvan zit er een adapter met usb-kabel bij, die je aan de body koppelt.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.