Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Over ongeveer een maand ligt Far Cry Primal in de winkels, een game die pas afgelopen najaar door Ubisoft werd aangekondigd. Mede door die vreemde aanloop is er onduidelijkheid over het spel ontstaan. Zo is er nog steeds het idee dat Primal een soort uitbreiding voor Far Cry 4 is, net als de Blood Dragon-spinoff dat was voor Far Cry 3. Dat is echter niet het geval, en daarom roept Ubisoft nu om het hardst dat het hier wel degelijk gaat om een geheel nieuw spel binnen de langlopende reeks.

Trailer van Far Cry Primal.

Gespeeld op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: Xbox One, pc

Het is desondanks niet moeilijk om te bedenken waarom Primal als een uitbreiding of spin-off gezien zou kunnen worden. Wie zich verdiept in de game ziet gelijkenissen tussen Far Cry Primal en Far Cry 4. In dat spel kon je in sommige stukken een tijger commanderen, en juist dat aspect - het samenwerken met een dier en gebruikmaken van diens unieke kwaliteiten - lijkt een van de belangrijkste aspecten van Far Cry Primal te worden. Het spel speelt zich zo'n 10.000 jaar voor Christus af, in een fictief gebied dat gevuld is met een breed scala aan bestaande en mythische beesten die de speler verschillende uitdagingen en mogelijkheden bieden.

De speler neemt in Far Cry Primal de rol aan van Takkar, een jager die er alleen voor komt te staan als zijn groep in een hinderlaag loopt die hij als enige overleeft. Zo begint Takkar zijn avontuur in het fictieve gebied Oros, zonder vrienden en zonder wapens. Daarin ligt meteen een groot verschil met de vorige Far Cry-games. De prehistorische setting van het spel betekent namelijk ook dat er geen conventionele wapens in Far Cry Primal zitten. Wapens zijn er natuurlijk wel, maar ze blijven beperkt tot wat jagers in het stenen tijdperk wisten te maken van voorwerpen en grondstoffen uit de omgeving.

Dat betekent dat Takkar, in een zo gunstig mogelijk situatie, is uitgerust met simpele slag- en steekwapens en primitieve pijl-en-bogen. Ook kan Takkar enkele simpele bommen maken en is hij uitgerust met wat handige extra's, zoals aas om wilde beesten mee te lokken. Die wilde beesten zijn in feite het belangrijkste wapen. Takkar kan ze temmen en ze als 'companion' meenemen op zijn avonturen. Al snel blijkt dat zo'n beestje aan je zijde bittere noodzaak is, want overleven in de pre-historische wildernis is niet bepaald eenvoudig.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True