Far Cry Primal Preview

Herkenbaar en toch anders

Geen spin-off maar volledige game

Over ongeveer een maand ligt Far Cry Primal in de winkels, een game die pas afgelopen najaar door Ubisoft werd aangekondigd. Mede door die vreemde aanloop is er onduidelijkheid over het spel ontstaan. Zo is er nog steeds het idee dat Primal een soort uitbreiding voor Far Cry 4 is, net als de Blood Dragon-spinoff dat was voor Far Cry 3. Dat is echter niet het geval, en daarom roept Ubisoft nu om het hardst dat het hier wel degelijk gaat om een geheel nieuw spel binnen de langlopende reeks.

Trailer van Far Cry Primal.

Gespeeld op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: Xbox One, pc

Het is desondanks niet moeilijk om te bedenken waarom Primal als een uitbreiding of spin-off gezien zou kunnen worden. Wie zich verdiept in de game ziet gelijkenissen tussen Far Cry Primal en Far Cry 4. In dat spel kon je in sommige stukken een tijger commanderen, en juist dat aspect - het samenwerken met een dier en gebruikmaken van diens unieke kwaliteiten - lijkt een van de belangrijkste aspecten van Far Cry Primal te worden. Het spel speelt zich zo'n 10.000 jaar voor Christus af, in een fictief gebied dat gevuld is met een breed scala aan bestaande en mythische beesten die de speler verschillende uitdagingen en mogelijkheden bieden.

De speler neemt in Far Cry Primal de rol aan van Takkar, een jager die er alleen voor komt te staan als zijn groep in een hinderlaag loopt die hij als enige overleeft. Zo begint Takkar zijn avontuur in het fictieve gebied Oros, zonder vrienden en zonder wapens. Daarin ligt meteen een groot verschil met de vorige Far Cry-games. De prehistorische setting van het spel betekent namelijk ook dat er geen conventionele wapens in Far Cry Primal zitten. Wapens zijn er natuurlijk wel, maar ze blijven beperkt tot wat jagers in het stenen tijdperk wisten te maken van voorwerpen en grondstoffen uit de omgeving.

Dat betekent dat Takkar, in een zo gunstig mogelijk situatie, is uitgerust met simpele slag- en steekwapens en primitieve pijl-en-bogen. Ook kan Takkar enkele simpele bommen maken en is hij uitgerust met wat handige extra's, zoals aas om wilde beesten mee te lokken. Die wilde beesten zijn in feite het belangrijkste wapen. Takkar kan ze temmen en ze als 'companion' meenemen op zijn avonturen. Al snel blijkt dat zo'n beestje aan je zijde bittere noodzaak is, want overleven in de pre-historische wildernis is niet bepaald eenvoudig.