Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Als fabrikant van Android-hardware weet je dat het écht gemaakt hebt als Google je vraagt om een Nexus-apparaat te maken. De mensen bij Huawei zullen dan ook maar wat blij geweest zijn toen ze de krabbel onder het contract van de Nexus 6P zetten. De Chinese fabrikant timmert de laatste jaren hard aan de weg, maar wist vooral faam te vergaren in het goedkopere segment. Met de Nexus 6P bewees het bedrijf dat ze ook de kennis en kunde in huis hebben om een high-end-toestel te fabriceren.

Huawei Mate 8

Voor 2016 houdt Huawei die stijgende lijn vast en op CES gooiden ze wederom hoge ogen, ditmaal met de 6"-Mate 8, die eind vorig jaar in China uitkwam en begin 2016 naar Nederland komt. Waar Huawei voor de hardware van de Nexus 6P nog met Qualcomm in zee ging, bevat de Mate 8 een chip die door dochterbedrijf HiSilicon ontwikkeld is, de Kirin 950. Nu is het niet nieuw dat Huawei zijn eigen socs gebruikt, maar tot nu toe konden de chips niet meekomen met het aanbod van grote partijen als Qualcomm.

Met de 950 zet Huawei echter een forse stap vooruit. Het is namelijk de eerste chip die gebaseerd is op het nieuwe Cortex A72-processorontwerp en het is de tweede chip - na Apples A9 - die bij tsmc op het nieuwe 16nm finfet-proces vervaardigd wordt. Combineer dat met een mooie metalen behuizing, een vingerafdrukscanner en een gloednieuwe camerasensor van Sony en je hebt een toestel dat - op papier althans - zo de concurrentie aan lijkt te kunnen met de high-end-modellen van de concurrentie. Daarom gingen we tijdens CES langs bij de stand van Huawei om deze Mate 8 nader aan de tand te voelen.

Bekend gezicht

De Mate 8 lijkt van buiten verdraaid veel op de Mate 7 en dat is helemaal niet erg. Huawei gebruikt wederom een hoogwaardige aluminium behuizing waarop, op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking, niets aan te merken valt. Voor een telefoon met een schermdiagonaal van 6" is de Mate 8 bijzonder compact; dankzij de kleine randjes rondom de display ontstaat een effect waardoor de voorkant van de telefoon bijna helemaal uit scherm lijkt te bestaan.

Achterop zit een vingerafdrukscanner, zoals we dat ook zagen bij de Mate 7 en Huawei's eigen Nexus 6P. Het is een fijne plek voor zo'n scanner, omdat je alvast je vinger erop kunt leggen terwijl je de telefoon uit je broekzak vist. Het enige minpunt is dat hij niet bruikbaar is als de telefoon plat op tafel ligt. De gebruikte scanner in de Mate 8 werkt voor zover wij zo snel konden zien rap en accuraat.

Een 6"-telefoon is en blijft een groot ding om vast te houden, en je moet er echt van houden, maar als je dan toch zo'n grote telefoon neemt, is het fijn dat de fabrikant moeite heeft gedaan om de 'schade' beperkt te houden. De Mate 8 is ongeveer even groot als een iPhone 6 Plus, terwijl die telefoon slechts een 5,5"-scherm heeft. Het scherm dat Huawei gebruikt is een prima gelamineerd full-hd-ips-paneel. Op dit formaat is een qhd-scherm wellicht nog de moeite waard vanwege de hogere pixeldichtheid, maar aan de andere kant zorgt de relatief lage resolutie ervoor dat de Mate 8 hoogstwaarschijnlijk erg lang op een acculading meegaat.

Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8

Grote stappen

Wat daar verder bij moet helpen, naast de grote 4000mAh-accu, is de eerdergenoemde Kirin 950-soc. Ten eerste omdat die, in plaats van Cortex A57-, de zuinigere Cortex A72-cores gebruikt en ten tweede omdat hij gebakken wordt op tsmc's 16nm finfet-procédé. Dat moet dus zorgen voor betere accuduur, maar omdat de Cortex A72 ook flink rapper zijn dan de Cortex A15-kernen uit de Mate 7, gaan tegelijk de prestaties omhoog. Gezien de wisselvallige prestaties van de Mate 7 is dat zeker welkom.

We kregen het, vanwege de brakke wifi op de stand, niet voor elkaar om benchmarks te draaien, maar de telefoon voelde in ieder geval érg vlot aan. Multitasken moet ook geen probleem zijn want het standaardmodel is uitgerust met 3GB geheugen en voor de powerusers is er zelfs een model met 4GB ram. Zoals we tegenwoordig kunnen verwachten van een Chinese telefoon heeft de Mate 8 plek voor twee simkaarten, waarvan een plek ook ingezet kan worden om een micro-sd-kaartje in te steken.

Huawei Mate 8

Een ander punt waarop de Mate 7 nog wel verbeterd kon worden was de camera. De Mate 8 is uitgerust met een gloednieuwe 16-megapixelsensor van Sony, de IMX298. Deze sensor heeft ondersteuning voor fasedetectieautofocus en zou daardoor een stuk sneller scherp kunnen stellen dan de Mate 7. Ook is er nu optische beeldstabilisatie aanwezig, iets dat we al langere tijd bij high-end-telefoons zien.

Het is haast onmogelijk om beeldkwaliteit van foto's goed te beoordelen door kiekjes te maken in een beurshal, dus hebben we ons er niet aan gewaagd. Wel viel op dat de camera rap scherpstelt en dat er in de Professionele-stand een heleboel in te stellen valt, zoals iso-waarde, sluitertijd, focusmodus en witbalans. De iso-waarde loopt op tot 1600 iso, wat niet verkeerd is voor een telefoon, al is het nog de vraag wat dat met de beeldkwaliteit doet.

Software

Traditiegetrouw heeft Huawei het Android-besturingssysteem flink op de schop genomen. De Mate 8 draait Android 6.0, maar dan in de vorm van Emui 4.0, wat een doorontwikkeling is van de versie die we op eerdere Huawei-telefoons gezien hebben. Bij dit soort skins die Android drastisch omgooien is het heel persoonlijk of je het wel of niet goed vindt. Wij vinden het jammer dat Huawei nog steeds weinig originaliteit toont en veel leent van fabrikanten als Apple en Xiaomi. Toch moet ook gezegd worden dat de fabrikant veel nuttige features toevoegt en gebruikers bijvoorbeeld veel controle geeft over instellingen en apps.

Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8Huawei Mate 8

Tot slot

De Mate 8 is duidelijk een doorontwikkeling van de Mate 7 en Huawei lijkt zich als doel gesteld te hebben om de slechte aspecten van het vorige toestel aan te pakken. Onze eerste indruk is dat ze daar grotendeels in geslaagd zijn. De telefoon behoudt de prima behuizing en voegt een betere camera en veel snellere en zuinigere hardware toe. Dat het de fabrikant gelukt is om zo'n grote sprong met zijn Kirin-soc te maken is indrukwekkend.

Met de Nexus 6P bewees Huawei al dat ze high-end-hardware kunnen maken. Deze Mate 8 onderstreept dat en laat ook nog eens zien dat het bedrijf als chipfabrikant serieus genomen moet worden. Waar het bij de Nexus 6P voor de software op Google konden leunen, is het voor deze telefoon aangewezen op de eigen software-expertise. Dit is dan ook het vlak waar ze in onze ogen nog de meeste winst kunnen pakken, vooral op het gebied van vormgeving.

Huawei heeft grootse ambities en heeft al meerdere keren uitgesproken dat het een van de grootste spelers op de smartphonemarkt wil worden, ook in het westen. Met de Mate 8 bewijzen ze dat ze goed op weg zijn en dat de huidige leiders goed over hun schouder moeten kijken.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:


Door Wout Funnekotter

- Hoofdredacteur

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers en heeft zich lange tijd beziggehouden met het testen en recenseren van allerlei producten, met een nadruk op mobiele technologie. Sinds augustus 2015 is hij hoofdredacteur. In die rol werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de site constant te verbeteren. Wanneer de tijd het toelaat, schrijft hij nog wel eens een review.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Heel fijn dat de mate 8 nu officieel uit is. Altijd leuk om ervaringen te delen, aangezien ik al 3 weken voor zakelijk gebruik een mate 8 met veel plezier bij me draag.
Zoals hierboven beschreven is het toestel echt supersnel en stabiel. Omdat de batterij niet uitwisselbaar is, was ik wat huiverig, omdat mijn note 3 een paar keer dusdanig vast is gelopen, dat alleen het verwijderen van de batterij het apparaat opnieuw liet starten. Met deze mate, nog niet 1 keer een vastloper gehad.
Wat betreft het formaat, zoals hier beschreven wordt, is deze mate 8 zelfs minder hoog, vergeleken met de Iphone 6 plus met een hoogte van 15.81 mm. De mate 8: Dimensions 157.1mm×80.6mm×7.9mm
Het is niet veel, maar zoals door tweakers omschreven een erg compact toestel voor een 6.0 inch. Hij past zelfs in het riemtasje waar de note 3 altijd in heeft meegereisd.
Kortom, erg blij mee _/-\o_ _/-\o_
normaal gezien vallen android telefoons ook gewoon uit als je de "power"-knop 10 seconden ingedrukt houd. dus het is niet echt een probleem bij vastlopers.
Een smartphone met een 6" scherm en niet groter dan de iPhone plus met enkel een 5,5" scherm? Schitterende prestatie, de ideale maat, past perfect in mijn broekzak, net zoals mijn iphone 6 plus.
Voor mij de ideale grootte!!
Moet zeggen dat de iPhone 6 plus ook wel een erg lomp toestel is... De LG G3 heeft een scherm dat net zo groot is maar het toestel is een stuk kleiner en smaller. Ik schrok er in ieder geval erg van.
Inderdaad. Een Lumia 950XL met 5.7"scherm is ook kleiner dan de phone van 21kine. Ik denk zelfs de meeste smartphones rond die maat.
Een prestatie om een 6" scherm in deze relatief 'kleine' telefoon te krijgen.. zeker!

Maar voor mij is dit formaat telefoon toch absoluut niet ideaal voor in de broekzak, of was dit sarcastisch? Mocht er een producent zijn die een telefoon van mooi full hd 5" (of 4.5") scherm en zulke dunne bezels voorziet ben ik om!
Mocht er een producent zijn die een telefoon van mooi full hd 5" (of 4.5") scherm en zulke dunne bezels voorziet ben ik om!
Ik zou zeggen, kijk eens naar de OnePlus X. Die heeft een 5" FHD scherm en is maar (LxBxD) 140 x 69 x 6.9 mm groot. Spelen de kosten een minder grote rol, dan is de Sony Z5 Compact denk ik zeer krachtig alternatief, en anders is de Z3 Compact ook zeker nog te overwegen. Je zou ook de Xiaomi Mi4c kunnen kiezen, maar die heeft geen ondersteuning voor de 800 MHz frequentie op het 4G netwerk en is dus alleen interessant als je T-Mobile klant bent .
Jep en HTC met de mini varianten niet te vergeten, dus zijn eisen zijn al een paar jaar op de markt haha :P

Maar volgens mij weet R.velf niet wat bezels zijn in de smartphone wereld, aangezien sinds de Samsung Galaxy S2 (als voorbeeld) de bezels al dun zijn. De bezel is veelal de behuizing en hij doelt volgens mij op de bevestiging lijnen rondom de touch ( dat zwarte ).
Dat broekzak verhaal is zoooooo 2008!
Naast dat het een persoonlijke voorkeur aangaat; waarom zou de grootte van de telefoon niet meer van belang zijn tegenwoordig?
Dat zegt meer over het, in mijn ogen, matige ontwerp van de iPhone 6(s). De Note 3 van jaren geleden was compacter dan de iPhone6 nu is.
Ik ben ook Huawei liefhebber en in het bezit van Mate 7. Het is wel jammer dat hoe bekender dat ze worden hoe duurder ze ook worden.
Ik veronderstel dat bijvoorbeeld het maken van een Kirin 920 toch niet percé duurder moet zijn dan het maken van een Kirin 950 processor.
OK, er zitten een paar andere dingen in maar of die het recht hebben om de prijs veel omhoog te jagen?
Als ge een toestel ¤10 duurder maakt dat betekent dat op de verkoop van een miljoen stuks toch heel wat.

Maar als ik zie hoe Samsung en Apple n ook Huawei op korte tijd zomaar even meer dan ¤100 duurde werden dan begrijp ik het toch niet zo goed.
Dan ga ik er gewoon van uit dat ze denken, we zijn bekend, Apple vraagt zoveel voor een toestel, dan vraag ik dat ook maar.
Een denkwijze gelijk een ander natuurlijk maar het maakt sommige (veel) toestellen in mijn ogen onrechtvaardig duur. Echt prijzen die vragen om wat de gek er aan wilt geven.
Natuurlijk, als we lang genoeg wachten gaan de prijzen wel wat zakken en dan komen ze stilaan aan de rechtvaardige waarde van het toestel.
Enfin, ik ga in ieder geval wat wachten ;)
Het is toch raar dat de mate 8 100 euro duurder is geworden dan de mate 7. Terwijl het alleen wat verbeterde specs zijn. Zal het voornamelijk verschil in koers zijn? Ik denk het niet. Ik wacht nog een paar maanden.
Verbeterde specs terwijl de batterij zelfs lichter geworden is ;)
Weet jij wat de prijs wordt voor de Mate 8? Ik zie het nergens vermeld staan...

laat maar,al gevonden . Te pre-orderen op hun eigen site voor 600 euro.

[Reactie gewijzigd door bolke de beer op 11 januari 2016 12:44]

Ik heb ook de Mate 7 en het is een fijn toestel, maar hij is wel sinds 5.1.1 langzamer geworden. Het grote nadeel van die eigen chip (in tegenstelling tot qualcom chipsets) is het gebrek aan alternatieve roms. Ik heb nog geen een alternatieve rom gevonden voor de mate 7. Cyanogenmod bv kun je wel vergeten....
Dat klopt wel wat ge zegt, ik vind ook dat hij trager gaat een misschien zelfs iets sneller leegloopt. Maar ik vind het ook jammer dat er een toestel dat Android draait moet gekocht worden om er cyanogen op te kunnen zetten. Ik weet cyanogen is niet slecht, ik had het op mijn Note 1.
Maar als het echt de top was dan waren er wel meer merken die toestellen zouden uitbrengen met cyanogen.
Het grote voordeel van b.v. Cyanogen vind ik dan nog dat je in ieder geval wat makkelijker met software updates mee kan gaan. Ik heb een eerste Mate, die qua hardware voor mij snel zat is. Er is helaas geen andere firmware dan 4.1.2. Er is 1 update beschikbaar via een Chinese site, maar daar komen o.a. diverse stabiliteitsproblemen naar voren. Ik zou graag andere firmware draaien van b.v. Cyanogen zuiver om naar een Android versie te gaan die wat actueler is.
Ik ben ook nog best tevreden van de eerste versie en mijn vrouw ook. Ik draai al meer dan 6 maanden stabiel op 4.4.2 (firmware MT1-U06-B331-Kangvip-V2) gebaseerd op de officiele B331 met een paar leuke toeters en bellen.
Ja maar let op, huawei heeft nooit dikke high-end smartphones verkocht voor een laag bedrag ( althans een bedrag die duidelijk lager is dan de concurrentie maar wel dezelfde of betere specs ).

Huawei stond bekend als budget merk zowel qua prijs als hardware, her en der hadden ze ook betere toestellen maar de prijs stond er ook naar.

Daarbij zal Huawei ook dankzij de nieuwe ontwikkel processen zelf meer geld uitgegeven hebben aan de 8 in verhouding tot de mate 7. Ik betwijfel dus of ''arrogantie'' hierin mee speelt in de zin van: se nu hebben we ook een naam in deze wereld gezet, laten we de prijzen maar omhoog gooien.

Daarbij zijn Nederlands (volgens mij) ook niet vies van een lening op een smartphone ( icm een abo ) waardoor de hoge toestel prijs weer minder opvalt.

Ook is Nederland natuurlijk 1 van de duurste landen op deze planeet op gebied van alles.

Voorbeeld ( totaal niet meer relevant, en tevens een extreem voorbeeld ): afgelopen week is een rem klauw vast gelopen van mijn Audi (lijk wel een straaljager als ik onder de 40 rij), uiteraard direct naar de garage, niet op voorraad dus de eigenaar bellen naar een onderdelen zaak in NL. 180 euro incl btw voor 1 klauw.
Andere onderdelen zaak: 170 incl btw voor 1 klauw ( zelfde type )

Hij zegt dit gaan we niet doen, hij naar atp-autoteile.de en daar hetzelfde merk:
2x remklauw (links en rechts achter) voor 65 euro totaal
2x remschijf (links en rechts achter) voor 35 euro totaal

In NL heb ik dus 1 klauw voor 180 euro
Nu heb ik vanuit Duitsland ( levertijd 2 werkdagen van Duitsland naar mij ) incl verzending voor 115 (Afgerond) euro 2 remklauwen + 2 remschijven.

Kan je nagaan als je geen meedenkende garage hebt, dat ik 170 euro excl montage betaald zou hebben.
Nu heb ik 115 voor onderdelen besteld ( 4 onderdelen versus 1 ) en 100 voor de montage.

Ander voorbeeld:
Binnenkort laat ik de draag armen vervangen, 1 is niet lekker meer maar laat de rest ook gelijk doen.
In NL 1 draag arm 80 euro incl BTW (laagste prijs die we konden vinden) waar ik er 8 van nodig heb. linksvoor 4 en rechtsvoor 4
Complete actie combi prijs: 450 euro

In Duitsland: 120 euro complete set ( geen actie ). Zelfde merk en type

Wat ik hiermee wil zeggen: Nederlanders zijn veelal bereid om meer te betalen dan nodig.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 januari 2016 06:06]

Dus eigenlijk zegt gij precies hetzelfde als ik. Het gaat niet meer om het produkt maar het gaat om wat de ge er aan geeft. Die spullen die gij nodig hebt aan uw auto zijn hetzelfde in Nederland als in Duitsland, enige verschil is de prijs. Lijkt toch sterk op arrogantie bij de Nederlanders hé. Enfin hier in België zeker niet beter; gasklep vervangen voor ¤556, 4 maanden geleden en nu weer dezelfde problemen.
Enfin, wat ik wil zeggen is dat de Mate 8 niet zoveel beter oogt dan de Mate 7 en dat ik het gevoel heb dat we meer bekendheid betalen dan productwaarde.

Maar ja dat zal wel met alles zo zijn hé.
In België kost de elektriciteit 41% en voor de overheid 59%, dus ook duidelijk niet de waarde van het product wat er betaald moet worden maar gewoon afzetterij en arogantie en hier speelt ook nog; eigen kiezer een mes in de rug steken. En zo zit heel de wereld in elkaar. Behalve dat de Mate 8 na een tijd beterkoop gaat worden maar autonderdelen en elektriciteit zullen alleen maar duurder worden. :(
Gasklep van mijn Audi in NL bijna 600 euro, in Duitsland 150 euro (precies dezelfde) gelukkig nog niet nodig geweest, maar ben wel gelijk heel veel onderdelen gaan vergelijken en je mond valt echt open hoe grote oplichters het in NL zijn. (Bij duitsland zijn ze ook veel strenger op gebied van toezicht houden op de garantie, dus ook de garantie van min 1 jaar is daar veel beter geregeld )

Maar goed het is moeilijk te vergelijken want het is helaas niet zo dat Huawei in Duitsland minder dan de helft kost.

Dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden mag een feit zijn ( Zie Apple waar toen der tijd veel ophef over was, totale productie kosten incl research zat op 70 dollar ofzo voor een iphone5? Ging over de toonbank met een 0 erachter..)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 januari 2016 10:14]

Bij de goedkope(re) telefoons hoefde je bij Huawei tot nu toe totaal niet op Android-update te wachten. Ik ben benieuwd hoe dat bij een vlaggenschipapparaat met een flinke Emui-laag erover zal gaan. Met Android 6.0 kun je an sich wel eventjes vooruit, maar Huawei's trackrecord met updates is treurig te noemen. Eens kijken hoe ze dat zal vergaan als Nexus-vertegenwoordiger.
Temeer met een in-house only SoC als die Kirin-reeks is dat inderdaad een reële zorg; de kans dat hier community-based ROMs van nieuwe major versions voor uit gaan komen is gering en Huawei's track record mbt update-support is inderdaad ronduit beroerd.
Met een <¤250 chinaphone waag ik mee daar wellicht nog aan, maar met de ¤500+ prijskaartjes op Huawei's 'leukere' toestellen is het inderdaad wel een hele grote gok...
Ik heb een Honor 7. Die heeft de nieuwere kirin 935 SoC. Sinds aankoop in september al 4 software updates gehad. Tevens loopt er een een beta voor Android 6 voor dit toestel. De beta voelt zo goed als af en Emui 4 is al veel overzichtelijker dan 3.1

Huawei verbeterd zichzelf met de maand.

Ik weet dat het verleden niet perfect was maar garanties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik denk dat je "resultaten uit het verleden" bedoelt. En zelfs dan is het nog wat Cruijfiaans, omdat het negatieve resultaten betreft :)
4 maanden is niet zo'n prestatie, 4 jaar zou noemenswaardig zijn.
+1 Moest ik ook gelijk aan denken. Hangt natuurlijk ook helemaal af hoe goed dit model gaat verkopen. De track record is nu een terecht zorg puntje.

Goed om in reviews hier ook standaard meer aandacht aan te besteden. De Update Support Index. :)
De topmodellen van Huawei hebben sinds de Ascend P6 steeds één grote Android update gekregen. Bij de topmodellen van Samsung, LG, Sony en HTC is de ondersteuning toch vaak wel een jaar langer, en komen de updates ook maanden eerder.
Samsung en vlotte updates? heb al een paar jaar Samsung maar snelle updates?
Weet niet hoe het met de andere merken zit maar Samsung is gewoon traag.
Vergeleken met Huawei. Kwestie van een half jaar ipv een jaar zeg maar.
Sinds kitkat is het kwa updates sterk verbeterd.
En tja als als de rom sterk en stabiel is, waarom zou je dan een update willen?
Hooguit voor beveilig patch, sinds anderhalf kan je kan je gewoon regelmatig updates vinden voor toestellen als mate 7, p7, p8 en de Honor toestellen. Ik draai zelf nu 6.0 op de Honor7. Beta's draaien alweer een tijdje van 6.0 en rollen volgende maand uit naar diverse Huawei en Honor toestellen.

Linkje naar update's http://emui.huawei.com/cn/plugin.php?id=hwdownload

En nog één http://weu.hihonor.com/nl/pages/support#?view=downloads

[Reactie gewijzigd door Cosmo_nl op 10 januari 2016 16:42]

Zoals we tegenwoordig kunnen verwachten van een Chinese telefoon heeft de Mate 8 plek voor twee simkaarten, waarvan een plek ook ingezet kan worden om een micro-sd-kaartje in te steken.
Zo dom vind ik dat, alsof dualsim gebruikers geen SD-kaartjes nodig hebben. Maak je zo'n top telefoon, en ga je een paar cent besparen op een cardslot. |:(

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2016 11:30]

Het is natuurlijk nog altijd beter dan het alternatief van geen SD-kaart te krijgen, zoals tegenwoordig de trend is.
Meestal is het een combislot. Onder kan je dan de micro sd slot insteken en net daarboven de sim. Scheelt pcb ruimte.
Huawei is niet het eerste merk waar ik aan denk wanneer ik een nieuwe telefoon aanschaf, maar deze ziet er wel leuk uit met die kleine bezels. Net zo groot als een iPhone 6 plus betekent echter: te groot voor in de broekzak, dus eigenlijk slecht bruikbaar. Fabrikanten kunnen beter op 5,5" en kleine bezels blijven hangen.

Er wordt op gehamerd dat Huawei nu in staat is om een telefoon met high-end specs te maken. Ik vraag me af: is dat dan veel moeilijker dan mid-end? De meeste onderdelen worden immers gewoon ingekocht, zoals de Sony sensor.
Dat is wel wat moeilijker, echter maakt het formaat van dit toestel het juist weer iets makkelijker in vergelijking met fabrikanten die high-end smartphones op een wat normaler formaat uitbrengen ipv zo'n mega phablet... Sowieso een jammerlijke ontwikkeling dat de telefoons zo ziek groot worden imho :P Maar dat is smaak.

Dat ze hun eigen SoC gebruiken is wel interessant, de prestaties en zaken als warmtegeneratie moeten dan nog bekeken worden. Ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 10 januari 2016 09:22]

Anandtech heeft een diepgaande review en wat prestaties, verbruik, warmte en batterij duur betreft is de Mate 8 een topper.
Heb een budget Huawei gehad en deze na 3 maanden weg gedaan omdat deze alleen maar vastliep. Werk nu me een 3g modem van Huawei die ik ook 2 keer per dag moet resetten. Ook vind ik emui echt waardeloos.

Huawei wil veel en doet veel maar doet het allemaal net niet goed genoeg, ik heb geen vertrouwen in Huawei en zal ook niet snel weer iets van ze kopen.

W.m.b heb je gelijk als je niet direct aan Huawei denkt als je een nieuwe telefoon aanschaft.

[Reactie gewijzigd door [Roland] op 10 januari 2016 10:08]

Lekkere nietszeggende post zonder enige referentie naar je gebruikte modellen of wanneer dat dan was. Je zou sowieso slim genoeg moeten zijn je budget devices niet te verwarren en vergelijken met high end. Devices bekijk en beoordeeld je per model en niet direct per merk.
Niet om je af te branden ofzo, maar heb je dan niet gewoon erg kleine broekzakken? Ik heb de 6P, en toegegeven, als ik een joggingsbroek aan heb dan steekt een hoekje van de telefoon uit mn broekzak. Echter is het wel zo dat die broekzakken ook echt mini zijn, zo klein dat ik m'n hand er bij lange na niet in krijg. Voor een joggingsbroek geen probleem, maar voor een normale broek kijk ik voor aanschaf altijd of mn hand in mn broekzak past, voor meerdere redenen.
Ik heb het even opgezocht.

Ik heb zelf een One Plus 2 en die meet 151.8 x 74.9 x 9.9 mm.

De hier bekeken Huawei telefoon zou even groot zijn als een iPhone 6 plus van 158.2 x 77.9 x 7.3 mm.

Vooral de lengte is bij sommige broeken wel een probleem. Dan steekt de telefoon uit de broekzak. Ik men verder bovengemiddeld lang, dus dat kan het probleem niet zijn. ;)
Geef mij maar het merk Cubot. Ik gebruik zelf nog steeds een Cubot X6 van jaren geleden met destijds al een quadcore processor en 5 inch HD scherm voor nog geen ¤ 150,-
Op Anandtech staat een volledige review en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van de performance icm battery life.

Het is in de benchmarks het snelste Android toestel op CPU en zit in de top van de GPU. Ze laten alleen Apple nog voor zich.

Dit is een deel van Anadtechs conclusie:

"Having discussed the Kirin 950 with HiSilicon during the November launch, I had sort of high expectations of the SoC as on paper it was able to show a lot of promise. Fast-forward to today and not only did the chipset fulfil the expectations and all of its promises, but it actually managed to exceed them as I hadn’t imagined that HiSilicon would be able to reduce CPU power consumption this much. This bodes well not only for the Kirin 950, but for what I hope is an indication of what other vendors with A72 silicon will be able to show. I’m now eagerly looking forward to testing the Snapdragon 820’s Kyro and Samsung’s Exynos 8890’s M1 to see if the two new CPU architectures will be able to match or beat the Cortex A72 implementation in the Kirin 950, as HiSilicon now sets the new bar in terms of power efficiency.

Performance of the Mate 8 was also extremely good. This was not only due to the 2.3GHz A72 CPU cores but also to what seems to be targeted software optimizations and improvements to Android. The Mate 8 is currently the fastest Android device on the market and should be able to perform very well against the upcoming generation of flagships.

On the GPU and 3D performance side Huawei and HiSilicon were able to show very large improvements compared to last year’s models. The new Mali T880MP4 at 900MHz enabled the Huawei device to showcase much needed performance boost. Although we saw large improvements, it’s unlikely that the Mate 8 will be able to compete against upcoming devices with new generation SoCs as the smaller Mali configuration of the Kirin 950 sacrifices power efficiency in favour of die size and thus when looking at overall power efficiency at the same TDP levels, the Mate 8 currently falls behind the competition. Nevertheless I applaud HiSilicon for balancing out the GPU in such a way that thermal throttling is not an issue, thus enabling the Mate 8 to be able to always operate at near its maximum performance, something we can’t say of many of today’s devices."


Link naar de review welke, zoals gewend van Anandtech, altijd extreem compleet is:

http://www.anandtech.com/show/9878/the-huawei-mate-8-review
Inderdaad mooie scores, al zie ik op GPU gebied toch regelmatig andere (en oudere) toestellen beter presteren. Jammer dat de Galaxy S6 niet in de benchmarks voorkomt, al zal deze wel redelijk hetzelfde scoren als de Note 5 denk ik.

Dit is natuurlijk wel het eerste toestel van 2016 dat gebenchmarked wordt. De S6 is bijvoorbeeld al weer een jaar oud dus ik ben vooral benieuwd hoe de Mate 8 zich verhoudt tot de S7 en nieuwe flagships van HTC en Sony.

Desalniettemin een zeer goede telefoon als ik de review moet geloven. Het enige wat mij tegenstaat is de EMUI schil, dit heb ik op de P8 Lite een paar dagen geprobeerd en ik heb liever stock Android. Op custom rom gebied zit je dan redelijk klem bij Huawei.

Het zou denk ik goed zijn voor Huawei om zeer interessante prijzen te vragen voor dit soort toestellen om daadwerkelijk voet aan de grond te krijgen. Jan modaal zal voor hetzelfde geld sneller een Samsung, Sony of HTC kopen, dat is nu eenmaal bekender.
Goed om te zien dat Huaweii de juiste goede kant op gaat. Eerder was ik nog niet bekend met het merk, tot dat ik er zelf eentje heb gekregen.
Ik ben daarbij zeer tevreden over mijn eigen Huaweii P8 Lite. De camera valt me wel erg tegen, maar de telefoon blijft altijd snel en is (naar mijn weten) nog niet eens zo'n dure telefoon.
Ondertussen zit ik toch al naar iets anders te kijken, dus misschien is zo een wel een leuke vervanger :D
Altijd dat gezeur over de skin, download gewoon een andere launcher en/of stop gewoon andere icoontjes in de theme. Ik durf te wedden dat wanneer huawei een toestel uitbrengt waar standaard al normale icoontjes inzitten je helemaal niemand meer over de emui laag hoort klagen.
Mooie telefoon! Vraag me af of deze telefoon echt een technisch hoogstandje is of een echte "telefoon" in de zin van gebruik. Meestal als je een toptelefoon koopt is deze alleen gemaakt om mensen te overtuigen van de technische kracht.

(Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring)
Misschien nog beter om je af te vragen is of het technische hoogstandje wel mag blijven bestaan. Ik let niet heel sterk op het aanbod van telefoons maar HuaWei is er best snel tussen gekropen, naar mijn idee mede omdat ze de concurrentie hard en goed bestrijden. Zou dit een 'preventieve' zet zijn van Google om ervoor te zorgen dat er beter in de maat wordt gelopen? Een merk dat zich serieus weet te onderscheiden, dus niet met allerlei onzin-features en mode-kenmeken kan een groot gevaar betekenen voor de prijzen binnen de hele mobiele markt.
Een prijzenslag op de markt voor Android-telefoons is voor google alleen maar goed: die verdienen niet aan de verkoop van de telefoon op zich, maar aan de vergaarde informatie, verkochte ads etc.
Google moedigt goedkope Android toestellen juist aan; alleen het Android One initiatief al is wel voldoende indicatie hoe zeer google zo'n prijzenslag alleen maar toejuichen zal.
Mee eens, maar de positie van Android moet wel beschermd worden. Als HuaWei of ander bedrijf van hetzelfde formaat zo'n aanbod weigert heeft Google een marketingtechnisch probleem. Geloof jij dat een Google werkelijk degene is die het best een OS voor mobiele apparaten kan maken? Ik denk dat ze dat idee alleen overeind kunnen houden door concurrentie op alle mogelijke manieren op te heffen.
Ja, ze hebben laten zien dat te zijn.
Maar op welke manier heft Google de concurrentie op dan...? Volgens mij stimuleren ze het juist op alle mogelijke manieren.
Door bijvoorbeeld Windows Phone/Mobile compleet te negeren met al hun diensten:)
Mja, da's dan wel van Microsoft he. Het verleden heeft bewezen dat als je met die lui in zee gaat dat je ofwel falliet gaat of opgekocht wordt.

Microsoft is een van de grootste concurrenten, ook op de advertentie/zoekmachine-markt (etc). Je kan er vanuit gaan dat het aanbod van Bing en Microsoft's Ad's toch altijd overheerst op Windows.
Ik zie niet in hoe dat relevant is aan een vermeende strategische zet mbh Huawei... Dat is namelijk een compleet andere zaak.
Ik moest gewoon denken aan hoe ze concurrentie proberen op te heffen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True