Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 8 3GB ram, 32GB opslag Grijs Review

Gadgeteer 7 maart 2016, laatste update op 7 maart 2016, 1.735 views

Huawei Mate 8 3GB ram, 32GB opslag Grijs

Premium toestel met een premium feel voor een budget prijs. Dit toestel is enorm snel, voelt degelijk aan en ziet er geweldig uit. Voor de veeleisende gebruiker die eens van het standaard pad wil afwijken een zeer goede keus.

Pluspunten

• Accuduur
  • Snelheid
  • Afwerking
  • 2e SIM / SD card
  • 6"scherm
  • Android 6 out of the box
  • Verbindingen
  • Bumper + screenprotector meegeleverd

Minpunten

• Voor sommigen wellicht te groot

Hieronder mijn gebruiksreview.
Geen ingewikkelde tests gedaan of benchmarks gedraaid, gewoon mijn ervaringen als gebruiker geprobeerd te beschrijven.

Alleen al de verpakking voelt premium. Een grote zwarte doos met gouden opdruk.
In die doos zit meer dan ik verwacht had.
- Toestel
- Oplader
- Headset
- Documentatie
- Dunne hard kunststoffen bumper

Het toestel

SOC
De KIRIN950 wordt gebruikt. Ik draai geen benchmarks maar kan wel vertellen dat deze echt heel snel is (de reviews die aangeven dat deze tot nu toe het snelst is van alle smartphone SOC's overdijven vast niet) Toch is het toestel nog nooit erg warm geworden. Spelletjes lopen gewoon soepel zonder haperen.
Scherm
Het scherm is "slechts" Full HD (1920*1080) maar is ondanks dat wel scherp. Na mijn Samsung S6 Edge was ik eerst wat huiverig maar gelukkig was dat onterecht. Met zijn 6" een heerlijk formaat voor liefhebbers van grote telefoons. Het browsen op het www of bekijken van facebook, allemaal een feestje op het grote scherm.
Geheugen
Ik heb de versie met 3GB werkgeheugen en 32GB opslag aan boord. Voor sommigen wellicht te weinig maar het is wel uit te breiden met een geheugenkaartje (ten koste van de mogelijkheid voor een 2e SIM kaart, hierover verderop meer). Zoals we in verschillende online (p)reviews al konden zien, is het geheugen "retesnel" Hierop valt gewoon niets aan te merken.
Behuizing
In 1 woord?: premium
Metalen body met airplane grade aliminium voelt erg degelijk aan en ziet er gewoon goed uit.
Camera
Front:
16MP front camera van Sony (vergelijkbaar aan Samsung Galaxy S6). Schiet prachtige foto's in de goede lichtomstandigheden. In het donker iets minder. Wel heeft deze camera verschillende features om mee te spelen. Voor "Super Night" heb je een statief nodig om alsnog best goede foto's te maken in het donker. Een Pro mode laat je zelf vanalles instellen. De 2 kleuren LED flits werkt verder zoals je mag verwachten.
Rear (Selfie)
De rear camera is eveneens voorzien van flits en telt 8MP. Je kunt hier keurige selfies mee schieten. de functie om jezelf "mooi" te maken is vooral grappig.
Verbindingen
De Huawei Mate 8 ondersteunt uiteraard alle voorkomende verbindingen (4G/4G+, 3G etc) Het aantal frequenties is volgens mij het meeste van alle smartphones tot nog toe, waardoor deze wereldwijd bruikbaar is.
Bluetooth: v4.2, A2DP, EDR, LE. Ik heb deze verbonden aan mijn Huawei watch en aan de autoradio (Citroën DS3). de BT verbinding is tot dusver stabiel en rijkt best ver.
Wifi: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, DLNA, WiFi Direct, hotspot. I heb hem thuis aan mijn AC router gekoppeld (5GHZ) en dit werkt zonder haperingen.
Fingerprintsensor
Dit is het eerste toestel waarop ik deze gebruik. Vergelijken kan dus niet (geen referentie). Wel kan ik zeggen dat deze het goed doet. Binnen een seconde is mijn toestel ontgrendeld.

Features

Knuckles:
Je kunt met je knokkels op het scherm wat acties starten. Ik gebruik het niet maar het werkt wel na even oefenen. Bijvoorbeeld om snel een screenshot/screencapture te doen of om de camera te starten
Energiebesparende functies:
EMUI is voorzien van een stukje software wat je helpt om je accu zoveel mogelijk te ontzien. Ze hebben het over een soort firewall die applicaties zelf kan uitschakelen die op de achtergrong veel energie verbruiken. Je kunt hierin uitzonderingen zetten voor apps die moeten blijven draaien. Dit alles werkt volgens mij prima, mijn accu kan makkelijk 2 dagen mee.
Radio
Het toestel beschikt over een traditionele FM radio. Je moet wel je headset hiervoor aansluiten, deze dient eveneens als antenne. Voordeel is dat hierbij geen dataverkeer gegenereerd wordt.

Bijzonderheden

Dual SIM / SD Card
Het toestel kan worden uitgerust met een 2e SIM kaart of een Micro SD kaartje. Deze zijn echter niet gelijktijdig te gebruiken. Wanneer je een geheugen kaartje plaatst, offer je de 2e SIM kaart feitelijk op, deze moet daarvoor worden verwijderd.
Deze 2e SIM kan ook alleen worden gebruikt om te bellen/SMS- en en niet om een dataverbinding op te zetten

Overige informatie

Er is vast nog meer te vermelden over dit geweldige toestel, er is ook al veel te vinden online. Mocht iemand vragen hebben dan kan dat via een PM. Wellicht kan ik deze review dan nog wat aanvullen.

Samengevat: ik ben erg tevreden over dit toestel.

Heb jij ook een Huawei Mate 8 3GB ram, 32GB opslag Grijs?

Hoi,
Mooie review. Alleen ik zou de front en back camera omwisselen. De front camera is de selfie camera en achterop zit de 16mp camera van Sony.
Bij inhoud zeg je dat er een kunststof bumper bij zit maar die zat er bij mij niet bij. Waar heb jij je telefoon vandaan?
Groeten M.
Ik heb mijn toestel via Coolblue in Groningen.
Er hoort wel een bumper in te zitten, getuige ook de reacties in het ervaringen forum.

Bij de dure Chinese varianten (64/128GB) zit volgens mij zelfs een soort View cover
Mijne heb ik opgehaald bij coolblue in Utrecht. Maar zit er niet in.
Wellicht een foutje? Bel ze eens.
In het Mate accessoires topic staat een foto van de inhoud van de doos.

[Reactie gewijzigd door Gadgeteer op 11 maart 2016 18:57]

Hoi,

Is de zwarte inactieve balk rondom het scherm storend? Ik twijfel heel erg om het toestel te halen, heb in de winkel met de witte versie mogen spelen. Vond op dat moment de balk best aanwezig, zeker als je Youtube filmpjes bekijkt.
Ik heb er totaal geen problemen mee. Wellicht dat het meer opvalt bij de zilveren/witte editie. Ik merk het eigenlijk alleen als ik er specifiek op let omdat iemand ernaar vraagt.. ;)

Volgens mij is het ook een stukje gewenning. Na 2 dagen weet je niet eens meer dat het zo is.
Dank voor je reactie. Ik ga vanmiddag toch nog maar even voelen en spelen met dat ding haha. Hoewel ik helemaal niks heb met het merk Huawei, heeft die Mate toch een bepaalde aantrekkingskracht. Misschien moet ik gewoon de gok wagen. Zit toch al een tijd te wachten op een grote telefoon ter vervanging van mijn Sony Xperia Z Ultra. Is de software voor de rest in orde? Vast wel hier en daar wat bugs maar dat heeft elk merk.
Ik had ook niets met het merk.
Totdat ik een smartwatch zocht.. Ik heb toen (in januari) een Huawei Watch gekocht. Die bevalt me erg goed. Daarna wou ik een grotere telefoon (had een S6 Edge) en ontdekte per ongeluk de Mate 8... van het een kwam het ander.
Als je ook nog eens kijkt wat ze in Barcelona op het MCW allemaal hebben aangekondigd van Huawei, dan denk ik dat dit een geduchte concurrent zal worden voor de gevestigde orde (Samsung, Apple, Sony etc)
Ja dat ze dit jaar hun best doen om de (Europese) markt te veroveren met hun spullen is wel duidelijk. Ik heb eigenlijk nog 1 vraag. Heb je geen problemen met de notificaties die te laat binnen komen? (op forums lees ik dat veel mensen hier last van hebbe).
Ik heb het nog niet meegemaakt (was ook niet op de hoogte van dat er mensen zijn die dat ervaren).

Ik Whatsapp veel en ook overige notificaties krijg ik gewoon direct binnen, net als eerder op mijn Samsung.
Oke top dank je wel.
Ik vraag mij af, hoe lang u kunt doen op één accu lading

Ik ga er vanuit dat het bij dit toestel een hoge Screen On Time heeft.
Hoe lang je met een accu doet is natuurlijk afhankelijk van het gebruik.
Ik speel over het algemeen geen games en heb standaard mijn Bluetooth en GPS de hele dag aan staan voor koppeling met mijn Huawei Watch, 2 dagen lukt prima. Het scherm staat daarbij veel aan voor facebook, nieuws, tweakers, linkedin, watchmaker, youtube etc.

Ik kan in ieder geval wel melden dat de accuduur van de mate 8 bij de top hoort, dit kun je in verschillende reviews ook terug lezen. Mijn vorige toestel was een Samsung S6 edge en die haalde net geen hele dag.

Als je enige twijfel voor aanschaf bestaat uit accuduur, dan kan je de koop wel maken. De Mate8 is nog steeds een prima toestel met een zeer goede accuduur.

[Reactie gewijzigd door Gadgeteer op 26 augustus 2016 21:11]