Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 8 3GB ram, 32GB opslag Grijs Review

cordonbleu 16 oktober 2016, laatste update op 16 oktober 2016, 519 views

Huawei Mate 8 3GB ram, 32GB opslag Grijs

Als je kan wennen en overweg kan met de grootte, is de Huawei Mate 8 wat mij betreft een van de beste smartphones die je momenteel kan aanschaffen.

Pluspunten

• Kleine behuizing voor de schermgrootte
  • Schermkwaliteit
  • 4 dagen accuduur bij licht gebruik!
  • Android 6.0 vliegt op deze telefoon met dank aan de Kirin 950
  • Geluid via de audio-uitgang is fenomenaal

Minpunten

• De grootte, maar hier is zeker aan te wennen
  • EMUI is ook even wennen
  • Camera in donkere omstandigheden

Ik was na een weekje al gewend aan de grootte en kan niet meer zonder het heerlijke grote scherm, dat zich tevens in een relatief kleine behuizing bevindt. De schermranden zijn namelijk behoorlijk klein. Het scherm is een van de beste lcd's die ik in een smartphone heb gezien. Hij kan heel helder, zodat hij in de volle zon nog goed afleesbaar is en kan ook heel erg gedimd, wat in de avond weer goed van pas komt. De kleuren zien er goed en realistisch uit en het contrast is ook zeer goed in orde, waardoor alles bovenop het scherm lijkt te liggen en er dus echt uitspringt. De kijkhoeken zijn ook prima.

De accuduur kunnen we kort over zijn, die is fenomenaal! Een betere accuduur in een smartphone ga je haast niet vinden. Met veel gebruik redt ik makkelijk 2 dagen en heb hierbij dan rond de 9-10 uur schermtijd. Met licht gebruik hoef ik de lader zelfs pas na 4 dagen aan te sluiten, die de 4000 mAh grote accu overigens in 1,5 uur weer volledig opgeladen heeft.

De camera is dik in orde. Hij stelt snel scherp en maakt onder de meeste omstandigheden mooie foto's. Bovendien zijn er zijn veel instelmogelijkheden. Het enige moment wanneer de camera het wat moeilijker krijgt is onder donkere omstandigheden. Je merkt dan dat de focus wat minder snel is en dat een eerste foto soms niet helemaal scherp is. Een tweede foto is dan vaak wel scherp. Komende van een Xperia Z3, die toch ook wel een erg goede camera heeft, ben ik zeer te spreken over de camera van de Mate 8.

EMUI is even wennen. Ik moest er vooral aan wennen dat er geen appdrawer is en in het instellingenmenu is het in het begin nogal zoeken. Daarentegen is het natuurlijk heel makkelijk om een andere launcher te installeren, mocht je er echt niet aan kunnen wennen. Ik kom echter van een Nexus smartphone af, dus met stock android, en ik kan prima overweg met de interface op de Mate 8 en heb nog niet de drang gevoeld om een andere launcher te installeren.

Als kers op de taart is het geluid via de 3,5 mm audio-uitgang het beste wat ik ooit uit een smartphone heb horen komen. Het geluid is vol en het volume kan zeer hoog. Iets waar andere smartphone fabrikanten nog wat van kunnen leren. Ik heb zelfs de app 'Poweramp' niet eens ge´nstallerd. Op al mijn vorige smartphone's (HTC, Samsung, LG, Sony) had ik deze app ge´nstalleerd om het geluid voller en harder te kunnen krijgen. Huawei lijkt dus een dac van behoorlijke kwaliteit in de Mate 8 gestopt te hebben. Ik vind dit iets wat je voor deze prijs ook wel mag verwachten. Zeker aangezien bijna iedereen tegenwoordig muziek via zijn smartphone beluisterd.

Deze kleine dingetjes zorgen er gewoon voor dat je het gevoel hebt dat Huawei echt aandacht heeft besteed aan alle aspecten van deze smartphone. Dat gevoel heb ik bij andere fabrikanten nooit echt gehad. Daar waren altijd minpunten te vinden. Als Huawei op deze lijn doorgaat, ga ik de volgende keer zeker weer bij ze winkelen. Chapeau Huawei!

Heb jij ook een Huawei Mate 8 3GB ram, 32GB opslag Grijs?

Hoe kan de grootte een minpunt zijn? Je weet toch wat je koopt, 6" word gewoon gespecificeerd.
Lees anders de eerste zin even. De een kan er misschien wel aan wennen, de ander niet. Soms weet je dat niet van te voren en kan je er dus alleen achter komen door het uit te proberen. En dat kan voor mensen soms een nadeel zijn.