Just Cause 3 Review

Mooi, verslavend en explosief

Rico versus dictator Di Ravello

Waar de vorige twee Just Cause-games al vermakelijk waren, doet ontwikkelstudio Avalanche Studios er met deel drie nog een schepje bovenop. Het actiespel speelt heerlijk en hoofdpersoon Rico heeft nog meer mogelijkheden om chaos en destructie aan te richten dan ooit tevoren. Centraal daarin staan zijn nieuwe wingsuit waarmee de speler pijlsnel over de eilanden kan vliegen, en zijn kabels, die op meerdere manieren te gebruiken zijn in de gameplay. Daarmee experimenteren blijft leuk en levert hilarische taferelen op. Dat het verhaal weinig voorstelt doet er eigenlijk nauwelijks toe, maar het is wel jammer dat de game te maken heeft met wat technische hindernissen. Buiten dat hoort Just Cause 3 bij de beste games die we dit jaar voorbij hebben zien komen.

Just Cause 3

Prijs bij publicatie: € 40,-

Vanaf € 4,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Met grote namen als Call of Duty, Fallout en Battlefront op de rol voor dit najaar, stond Just Cause 3 wellicht een beetje in de schaduw. Gamers die de eerste twee delen hebben gespeeld, hadden de game ongetwijfeld op hun lijstje staan, maar voor anderen is het, gezien het overige najaarsgeweld, misschien niet de meest logische keuze. Waar het mainstream-publiek wordt weggeblazen door de marketingcampagnes van Activision, EA en andere partijen, valt de aandacht voor Just Cause 3 van Square Enix wel mee. En zo kon het gebeuren dat er op de valreep toch nog een heerlijke game aan 2015 werd toegevoegd, een game die door velen tot nu toe wellicht over het hoofd is gezien.

Geteste versie: pc
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4, Xbox One

Net als in de vorige twee delen is de Mexicaan Rico Rodriguez het hoofdpersonage van deze knotsgekke actiegame. Die kwalificatie past bij de serie; als er een aspect is aan de vorige Just Cause-games dat de franchise onderscheidt van andere actievolle games, dan zijn het de 'over the top'-stunts die Rico moeiteloos tevoorschijn tovert. Of het nu gaat om stukken meeliften met een raket, een straaljager enteren of een complete legerbasis opblazen: Rico draait er zijn hand niet voor om. Dat verandert niet met Just Cause 3. Sterker nog: heftige actie, explosies en chaos staan centraal in het spel. En dat allemaal zonder dat je je als speler ook maar enigszins zorgen hoeft te maken over de gevolgen van al dat vernietigingswerk voor Medici, de fictieve eilandengroep in de Middellandse zee waar het spel zich afspeelt.

Launch-trailer van Just Cause 3.

Medici is overigens ook de plaats waar Rico is opgegroeid. Waarom een Mexicaanse jongen opgroeide op een mediterraan eiland is ons niet helemaal duidelijk, maar het zij zo. Rico ontvluchtte het land toen Generaal Di Ravello aan de macht kwam, maar keert nu terug om de rebellen te helpen Medici te bevrijden uit de greep van deze dictator. Niet verwonderlijk natuurlijk, want na de eerste twee games, waarin Rico ook al eigenhandig een dictatoriaal regime omver wierp, is hij de specialist op dat gebied. In zijn missie wordt hij bijgestaan door agent Sheldon, die Rico's opdrachtgever was toen hij nog voor 'The Agency' werkte. Daarnaast vindt Rico aan de kant van de rebellen diverse bruikbare en minder bruikbare bondgenoten, die hem op verschillende manieren helpen.

Toch staat Rico er voornamelijk alleen voor terwijl hij het eiland stukje bij beetje verandert in een ruïne, maar dat is bepaald geen nadeel. Nog meer dan in de vorige games is Rico een indrukwekkend eenmansleger. Niet alleen heeft de Mexicaan de beschikking over een aardig arsenaal aan wapens, hij kan ook elk voertuig in het spel - waaronder gevechtshelikopters, straaljagers en tanks - naar eigen inzicht gebruiken. Daarnaast spelen uit eerdere games bekende elementen een grote rol in het spel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Rico's parachute, en aan de kabels waarmee hij zichzelf snel kan verplaatsen en objecten aan elkaar vast kan maken.

Met dat arsenaal, de voertuigen en zijn gadgets is Rico - en dus de speler - vrij om binnen de eilandengroep te gaan en staan waar hij wil. Die eilanden beslaan een flink groot gebied. Zo groot dat je zelfs met een straaljager enige minuten bezig bent om van de ene naar de andere kant van de map te vliegen. Indrukwekkender dan de afmeting is echter de invulling van de map. Hoge bergen wisselen prachtig af met beboste gebieden en rustieke dorpjes. Niet dat er van die rust veel overblijft als Rico in de buurt is, maar hé: het oog wil soms ook wat. Medici is in elk geval een mooie, sfeervolle omgeving, en biedt daarmee op zichzelf al meerwaarde voor de game.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite